••• آسمانه

♥ مطالب ادبی .!.!.!.!. مطالب مذهبی ♥

حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ- وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ- وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ- يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ‏مَنّاً- وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ- فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ- وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ

 و درود خدا بر او، فرمود: روزگاری بر مردم خواهد آمد که محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدکار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار کمک به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذاری، و عبادت نوعی برتری طلبی بر مردم است، در آن زمان حکومت با مشورت زنان، و فرماندهی خردسالان، و برتری خواجگان اداره می‌گردد.
 (سياسی، علمی، تاريخی)
 
 
 

وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ- فَقَالَ يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ- وَ يَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ- وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ- فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا- وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا- كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ- وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ

 

و درود خدا بر او، فرمود: (پيراهن و صله داری بر اندام امام بود شخصی پرسيد چرا پيراهن وصله دار می‌پوشی) دل با آن فروتن، و نفس رام می‌شود، و مؤمنان از آن سر مشق می‌گيرند. دنيای (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جدای از يکديگرند، پس کسی که دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت کينه ورزد و با آن دشمنی خواهد کرد. و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوی آن دو، هر گاه به يکی نزديک شود از ديگری دور می‌گردد، و آن دو همواره به يکديگر زيان رسانند.
(اخلاقی) 

 

 

 

 


شب یلدا

«پاییزی را دوست دارم که
بارانش فقط برای شستن غم هایت باشد!
پاییز رو به اتمام است
از ته دل سپیدى و زیبایى و آرامش برف زمستان را آرزو دارم
تا با گرماى قلب پاکت برایت دلنشین باشد.
یلدا مبارک»

 

 

«چه سخاوتمند است پاییز
که شکوه بلندترین شبش را
عاشقانه پیشکش تولد زمستان می‌کند
دوست من
زمستانت سفید و سلامت
و یلدایت مبارک»

 

 

«بلندای شب یلدای من باش
طلوع روشن فردای من باش.
ولی فردا، خدا داند کجایی
همین حالا، همین حالای من باش
بیا ماه منو یلدای من باش»

 

 

«همه لحظه‌های پایانی پاییزت
پر از خش خش آرزو‌های قشنگ
یلدا مبارک»

 

 

«شب شادی و شور و مهربانی است
زمان همدلی و همزبانی است
در آن دیدار‌ها تا تازه گردد
محبت نیز بی اندازه گردد
به هرجا محفلی گرم و صمیمی است
که مهمانی در آن رسمی قدیمی است»

+ نوشته شده در شنبه 30 آذر 1398برچسب:اس ام اس,پیامک,جملات زیبا,جملات کوتاه,شب یلدا, ساعت 16:5 توسط آزاده یاسینی


زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

 «اثر ماتیلدا» تعصب در برابر اذعان دستاورد‌های زنان در علم و دادن اعتبار آن به مردان است. آیا می‌دانستید که برادران لومیر اولین فیلمسازان تاریخ نبودند؟ آن‌ها فقط از صحنه‌های زندگی خود فیلمبرداری می‌کردند. ایده نوشتن متن نمایش و اجرای آن متعلق به به یک منشی معمولی به نام «آلیس گای» است. اما نام او فقط در میان طرفداران وفادار سینما شناخته شده است. در این مطلب با زنان برجسته‌ای آشنا می‌شوید که نامشان تحت الشعاع نام مردان قرار گرفته است.

فانی مندلسون، برای برادرش آهنگسازی

می‌کرد

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

فانی در سال ۱۸۰۵ به دنیا آمد. او فرزند ارشد خانواده مندلسون بود. فانی نواختن موسیقی را با برادرش آغاز کرند و در آن بسیار موفق بود. او قطعات کوچکی می‌نوشت، آواز می‌خواند و پیانو و ویولن می‌نواخت. بهترین موسیقیدانان آلمان از استعداد فانی شگفت زده بودند و حتی گوته چند شعر برایش نوشت.

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

وقتی فانی ۱۵ ساله شد، پدرش ساز زدن را برای او ممنوع کرد. فانی باید یک همسر و مادر نمونه می‌شد. اما او دور از چشم والدینش، آهنگسازی را ادامه داد و آن‌ها را فقط به برادرش نشان می‌داد و با نام او آن‌ها را منتشر می‌کرد. اما خوشبختانه ازدواج راه را برای فانی باز کرد.

همسرش «ویلهلم» از استعداد همسرش استقبال کرد و اصرار داشت کار موسیقی را ادامه دهد و حتی یک سالن موسیقی برای او افتتاح کرد؛ و در حالی که آهنگ‌هایش فانی فقط برای افراد کمی اجرا می‌کرد، آن‌ها را در بهترین سالن‌های کنسرت جهان می‌نواختند. فلیکس مندلسون طوری از آثار خواهرش استفاده می‌کرد که انگار آثار او هستند. اما فانی، والدینش و البته فلیکس، مشکلی با این موضوع نداشتند. آن‌ها معتقد بودند آهنگسازی کار زنان نیست.


خوانندگان باور نمی‌کردند که «مری شلی»

رمان گوتیک فرانکشتاین را نوشته باشد

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

مری شلی به عنوان نویسنده ماجرایی درباره ویکتور فرانکشتاین که یک هیولای شِبه انسان ایجاد کرده بود، به تاریخ پیوست. اولین نسخه این رمان در سال ۱۸۱۸ ظاهر شد. علیرغم اینکه نام نویسنده روی آن نبود، خوانندگان فکر می‌کردند که این رمان اثر «پرسی بیش شلی» همسر مری است. مری در آن زمان ۱۸ ساله بود و پرسی یک شاعر مشهور بود. این سوء تفاهم به این دلیل به وجود آمد که رمان به پدر مری، ویلیام گاودوین هدیه شده بود.

چاپ دوم این رمان به نام «مری شلی» منتشر شد. خوانندگان و منتقدان باور نمی‌کردند که یک زن جوانی بتواند چنین رمان گوتیک ترسناکی بنویسد. اما همه پیش‌نویس‌ها ثابت کردند که او این رمان را نوشته است. آن‌ها را مری نوشته بود و همسرش فقط کتاب او را ویرایش کرده بود.


نتی استیونز راز ژنتیک را کشف کرد، اما

اعتبار آن به همکارش داده شد

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

نتی یکی از اولین متخصصان ژنتیک در جهان بود. در آغاز قرن بیستم، او روی حشرات مختلف تحقیقات ژنتیکی انجام می‌داد. نتی در حال مطالعه «سوسک زرد آرد» متوجه شد که کروموزوم‌ها هستند که جنسیت را تعیین می‌کنند: نر‌ها کروموزوم XY و ماده‌ها کروموزوم XX دارند. استیونز به این نتیجه رسید که اسپرم است که جنسیت را تعیین می‌کند، نه محیط، تغذیه مادر یا زمان بارداری.

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

در آن زمان ادموند ویلسون، محقق، تحقیقات مشابهی انجام می‌داد، اما مدت‌ها بعد از استیونز به این نتایج رسید. او حتی کارهایش را تحت تاثیر کشف نتی استیونز ویرایش کرد. در کمال تعجب، تمام اعتبار این کشف به دانشمند مرد داده شد. همکاران استیونز کشف او را جدی نگرفتند و او را فقط کارمند آزمایشگاه می‌دانستند.


ایده «مونوپولی» از مگ ربوده شد

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

مگی الیزابت در سال ۱۸۶۶ در آمریکا به دنیا آمد. او یک بازی تخته‌ای به نام زمین‌دار «Landlord» ابداع کرد که پیشروی مونوپولی بود. هدف بازی نشان دادن این واقعیت بود که انحصار زمین تاثیر منفی روی جامعه دارد. بازی زمین دار به سرعت در میان دوستان الیزابت محبوب شد، بنابراین او این بازی را در سال ۱۹۰۳ ثبت کرد.

در سال ۱۹۲۱، حق ثبت اختراع به پایان رسید و مگی آن را تمدید نکرد. این بازی به سرعت محبوب شد و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نسخه‌هایی از آن را ساختند.

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

۱۳ سال بعد، در دوران رکورد بزرگ، چارلز درو بازی مونوپولی را به ناشر بازی «برادران پارکر» ارائه داد که خیلی زود پرفروش‌ترین بازی آمریکا شد. مگی الیزابت بسیار عصبانی شد، اما همه حقوق بازی متعلق به چارلز درو بود. برادران پارکر برای جبران خسارت چند بازی دیگر که الیزابت ساخته بود را منتشر کرد.


آلیس گای یکی از اولین فیلمسازان دنیا بود

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

آلیس گای پیشگام سینمای فرانسه بود که بیش از ۱۰۰ فیلم ساخت. او از منشی‌گری به مدیرهنری رسید و سپس بنیانگذار استویو سولاکس در نیویورک شد. آلیس فیلم‌های بسیار پیشرفته‌ای نسبت به آغاز قرن بیستم ساخت. در فیلم‌های او، زنان برجسته بودند.

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

اما او تحت الشعاع همسرش قرار گرفت. «هربرت بلاش» به عنوان رئیس استودیو سولاکس منصوب شد؛ و علیرغم اینکه آلیس استودیو را تاسیس کرد، همه روزنامه‌ها و پوستر‌ها نام هربرت را روی آن گذاشتند. همچنین اعتبار فیلم‌هایی که همسر بااستعدادش می‌ساخت، را او دریافت می‌کرد. گای پس از طلاق موفق شد تمام اعتبار خود را پس بگیرد.


چرا کامی کلودل به آگوست رودن وابسته

بود؟

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

با هم بودن آگوست رودن و کامی کلودل از بیرون عالی به نظر می‌رسد. کامی یک هنرجوی بااستعداد بود و رودن یک هنرمند مشهور. کامی مهارت شگفت انگیزی در خلق آثار به نحوی داشت که زنده به نظر برسند، اما منتقدان مطمئن بودند: یک زن نمی‌تواند چنین مجسمه شاهکاری بسازد.

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

کامی کار در کارگاه رودن را آغاز کرد. او برای رودن همه چیز بود: دوست، مدل، عشق، اما همسرش نبود. چون رودن نمی‌توانست از همسرش، رزا جدا شود. کلودل سایه این مرد مشهور شد. او از نظر مالی به رودن وابسته بود، چون نمی‌توانست برای تهیه مواد اولیه آثارش پول تهیه کند و سرمایه گذاران علاقه‌ای نداشتند به یک زن برای هنرش پول بدهند.

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

منتقدان شباهت زیادی بین آثار آگوست و کامی پیدا کردند. او گفت که رودن ایده‌هایش را دزدیده و از استعداد او استفاده کرده است. بعد از آن کامی از رودن جدا شود و به تنهایی در کارگاه خودش زندگی کرد.


لی کرزنر برای جکسون پولاک نقاشی

می‌کشید

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

نام جکسون پولاک برای همه کسانی که هنر مدرن را دوست دارند، آشناست. اما افراد کمی درباره همسرش، لی کرزنر، شنیده اند که درواقع پولاک را مشهور کرد. آن‌ها در مهمانی اتحادیه هنرمندان آشنا شدند و خیلی زود، با یکدیگر زندگی کردند. لی سبک غیرمعمول جکسون را دوست داشت و تصمیم گرفت آن را امتحان کند و آثار او را در معرض عموم قرار دهد.

بعد از ازدواجشان، کرزنر کار هنری را متوقف کرد و یک زن خانه‌دار نمونه شد. او با صاحبان گالری‌ها مذاکره می‌کرد، نمایشگاه‌های پولاک را ترتیب می‌داد و از همسرش حمایت مالی می‌کرد. نقاشی‌های پولاک فروش خوبی نداشت، او الکلی بود و افسرده شده بود. لی به همسرش تا جایی که می‌توانست کمک کرد و حتی برای کارش مواد اولیه می‌خرید.

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

به زودی، پولاک تکنیک مشهور «قطره» را خلق کرد. او فورا مشهور شد. مجله‌ها درباره او نوشتند، مستند‌هایی درباره‌اش تولید شد و نقاشی هایش هر روز گران‌تر از قبل می‌شد. بعد از آن جکسون اغلب با زنان جوان دیده می‌شد. او در حادثه رانندگی و در حالت مستی درگذشت.

لی بعد از مرگ همسرش دوباره نقاشی را آغاز کرد و به سرعت به هنرمند موفقی تبدیل شد. حتی منتقدان او را یکی از چهره‌های اصلی هنر انتزاعی نامیدند.

برای مدت طولانی، عموم مردم لی را فقط به عنوان همسر پولاک می‌شناختند. در حالی که جکسون از ایده‌های لی در آثارش استفاده می‌کرد و اغلب لی کار‌های شوهرش را تمام می‌کرد و باعث می‌شد بهتر به نظر برسند.


اختراع آلیس بال را دزدیدند

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

در آغاز قرن بیستم، زنان سیاه پوست در آمریکا تقریبا هیچ شانسی برای داشتن یک حرفه علمی نداشتند. اما آلیس بال خوش شانس بود. او فارغ التحصیل شیمی و داروسازی بود و در حال کار روی پایان نامه اش، به مطالعه خصوصیات گیاه کاوا پراخت که برای درمان جذام استفاده می‌شد. این گیاه به بیماری کمک می‌کرد، اما عوارض جانبی زیادی داشت.

آلیس توانست مواد مضر را از بین ببرد و درمان را بی خطر کند. او با کلرین در آزمایشگاه مسموم شد و در سن ۲۴ سالگی درگذشت. رئیس دانشگاه هاوایی، جایی که آلیس کار می‌کرد، تحقیقات او را به نام خودش منتشر کرد. این درمان آنقدر موثر بود که چندین دهه استفاده می‌شد تا اینکه نسل جدید دارو‌ها ابداع شدند.


امیلی شیندلر و قهرمانی او فراموش شد

زنان بااستعدادی که افتخارشان به نام مردان ثبت شد

فهرست شیندلر «استیون اسپیلبرگ» اسکار بهترین فیلم سال ۱۹۹۴ را کسب کرد. این فیلم براساس ماجرای واقعی اسکار شیندلر بود که جان ۱۲۰۰ یهودی را در هولوکاست نجات داد. او توانست اعضای نازی را متقاعد کند که زندانیان اردوگاه‌های کار اجباری را برای کار در کارخانه اش نیاز دارد. اما کمتر کسی می‌داند که امیلی، همسر اسکار، فقط همسر او نبود. او هم نقش فعالی در آزادسازی زندانیان از آشویتز داشت.

او به همراه همسرش، به نگهبانان اردوگاه کار اجباری رشوه می‌دادند تا مردم را برای کار به کارخانه‌شان ببرند. امیلی جواهراتش را فروخت تا برای زندانیان غذا و لباس تهیه کند. او از بیماران مراقبت می‌کرد و حتی تجهیزات پزشکی و دارو از بازار سیاه خرید.

منبع: brightside


۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا

 حدود چهار هزار سال پیش، ایرانیان دریافتند که نخستین شب آغاز فصل زمستان، طولانی‌ترین شب سال است و پس از آن، روشنایی بر تاریکی سبقت می‌گیرد؛ از این رو، روز اول دی‌ماه را «خور روز»، یعنی روز خورشید نامیدند و گرامی‌اش داشتند.نیاکان روانشاد ما، وقایع طبیعی را با باورهایشان آمیخته بودند و از آن، برای بارورکردن درخت تنومند تمدن ایرانی بهره می‌بردند. بسیاری از روایت‌ها و حکایت‌هایی که درباره یلدا نقل می‌شود، ریشه تاریخی ندارد و برخاسته از ذهن خلاق ایرانی و اسطوره‌های شکوهمند این کهن بوم و بر است.با این حال، در حافظه تاریخی ایرانیان، می‌شود وقایع تلخ و شیرینی را یافت که دست بر قضا یا از روی حساب و کتاب، با طولانی‌ترین شب سال همزمان شده است.

سرآغاز بیرون راندن بیگانگان

۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا

۲۲۶۶ سال پیش، در غروب آخرین روز پاییز سال ۲۴۷ پیش از میلاد، تیرداد یکم، برادر ارشک، در «صد دروازه» جایی در نزدیکی «دامغان» امروزی، به تخت نشست. تیرداد، دومین شاه از دودمان اشکانی بود که برای رهاندن ایران از زیر بار اشغالگری جانشینان اسکندر مقدونی، به پاخاسته بودند.

دوران ارشک، نخستین فرمانروای اشکانی، به زد و خورد با سلوکیان یونانی تبار گذشت؛ اما در دوره تیرداد که خود را شاه‌بزرگ می‌نامید، ایرانیان اتحاد و انسجام بیشتری یافتند و ضربات سهمگینی به اشغالگران یونانی وارد آوردند. در این دوره بود که صفحات شمالی ایران، از نفوذ و قدرت سلوکیان رها و گرگان و مناطق اطراف آن، به حکومت ایرانی اشکانی ضمیمه شد؛ دورانی که بسیاری از مورخان، آن را سرآغاز استقلال دوباره ایران بزرگ می‌دانند.


شکست قاطع روم در آناتولی

۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا

۱۹۵۷ سال پیش، در سال ۶۳ میلادی، کشمکش میان ایران و روم، بر سر ارمنستان و برخی نقاط آناتولی، به اوج خود رسید. نرون، امپراتور خونخوار روم، درصدد بود که ارمنستان را به ایالتی رومی تبدیل کند. لشکر رومیان، به فرماندهی کوربولون، سردار معروف جنگ‌های ژرمانیا، وارد قلمرو ایران شد. جنگی سخت و سنگین بین سال‌های ۵۸ تا ۶۳ میان دو طرف درگرفت.

در ابتدای کار، اشکانیان که درگیر نبرد در نزدیکی رود فرات بودند، نتوانستند به موقع از تیرداد، حاکم ارمنستان، حمایت کنند و به این ترتیب، کوربولون بخش شمالی و غربی ارمنستان را اشغال کرد؛ اما دیری نگذشت که لشکریان ایران، با هدایت بلاش، پادشاه اشکانی، در برابر رومیان صف‌آرایی کردند.

ارمنی‌ها نیز به حمایت از لشکر ایران پرداختند. به این ترتیب، در آخرین روز پاییز، جنگی سخت در بخش شرقی آناتولی درگرفت و این بار، رومی‌ها به زانو درآمدند و ایرانیان پیروز، برای نشان دادن غلبه قطعی خود، بر گردن سردار آن‌ها، یوغ نهادند. ارمنستان از لوث وجود دشمن پاک شد و مردم سرزمین ما، شب یلدای خود را با پیروزی بر دشمن، شادتر و خاطره‌انگیزتر دیدند.


جشن تولد رسمی شد

۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا

۱۷۹۶ سال پیش، در غروب آخرین روز پاییز، اردشیر بابکان، بنیان گذار دودمان ساسانی، مجلسی باشکوه آراست. او در این مجلس، به حکومت خود رسمیت بخشید و ملیت ایرانی را که به دلیل او‌ج‌گیری قدرت حاکمان ولایات در عصر اشکانی، رو به زوال می‌رفت، احیا کرد. اردشیر، ایرانِ در معرض تجزیه را یکپارچه کرد و به شادباش فرارسیدن «خور روز»، همگان را به یادبود این پیروزی، به جشنی باشکوه فرا خواند.

در همین جشن بود که برگزاری یادمان زاده‌شدن، برای هر ایرانی رسمیت یافت و اردشیر، شهروندانش را به برگزاری مراسم روز تولد، تکلیف کرد. بنابراین، برگزاری جشن تولد، نه رسمی غربی، که شیوه‌ای ایرانی است و چه نیکوست که ایرانیان، به جای پیروی از بیگانگان، آن را بر اساس سنت‌های دینی و ملی خود برگزار کنند و آن‌چه خود دارند، ازبیگانه وام نگیرند.


مرگ یزدگرد

۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا

شب یلدای ۱۳۷۷ سال پیش، برای دودمان ساسانی، آخرین شب یلدا بود. یزدگرد سوم که پس از شکست‌های پی‌درپی از سپاهیان مسلمان، در جنگ و گریز مداوم، به مرو رسید، تنها و خسته در منزل آسیابانی ساکن شد؛ اما همان شب، آسیابان به عمر وی خاتمه داد. برخی مورخان معتقدند که «ماهویه»، قاتل یزدگرد، یکی از دهقانان و اشراف مرو بود و دلیل قتل یزدگرد، اختلافات سیاسی.

مرگ یزدگرد را باید پایان حکومت ساسانی بدانیم؛ مورخانی مانند زنده‌یاد عبدالحسین زرین کوب معتقدند که ساسانیان، در آخرین روز‌های عمر خود، دچار چندگانگی و هرج و مرج شدیدی شده بودند و کشور، عملاً در آستانه تجزیه قرار داشت. اسپهبدان مناطق راهبردی، مانند خراسان، خود داعیه شاهی داشتند و بقایای اشکانیان، از هر سو سر برآورده بودند. به این ترتیب، در شب یلدای سال ۲۱ هـ. ش، با مرگ یزدگرد، طومار حکومت دودمان ساسان در هم پیچیده شد.


غلبه سلجوقیان بر بغداد

۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا

شب یلدای ۹۶۴ سال پیش، یعنی آخرین روز پاییز سال ۴۳۴ هـ. ش، بالاخره ترکان سلجوقی با رهبری طغرل، بر بغداد دست یافتند و عملاً به عمر دودمان آل‌بویه خاتمه دادند. دیلمیان که در تاریخ با نام آل‌بویه شناخته می‌شوند، به وسیله سه پسر بویه، ماهیگیری فقیر از خطه گیلان، به حکومت دست یافتند و نخستین دودمان ایرانی بودند که با گرایش‌های مذهب شیعه، بغداد را گرفتند و دیرزمانی بر آن حکم راندند. اوج قدرت دیلمیان در دوران فنّاخسرو، معروف به عضدالدوله بود.

اضمحلال آل‌بویه که در کنار دودمان سامانی، از پرورندگان فرهنگ ایرانی بودند، ضربه‌ای سخت به جایگاه ایرانیان وارد آورد و از آن پس، سرزمین ایران، زیر سلطه ترکان سلجوقی قرار گرفت. هرچند در این دوره تاریخی، با درایت دیوانسالاران کارکشته‌ای مانند خواجه نظام‌الملک توسی، ساختار اداری ایرانیان حفظ شد و بالید، اما بسیاری از مورخان، زوال عصر طلایی تمدن اسلامی – ایرانی را مصادف با قدرت گرفتن سلجوقیان می‌دانند.


افتتاح دارالفنون

۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا

شب یلدای ۱۶۸ سال پیش، برای ایرانیان، هم شب سرور بود و هم زمان حزن؛ سرور به خاطر افتتاح نخستین دانشگاه مدرن ایران با نام دارالفنون و آغاز فراگیری دانش‌های جدید توسط جوانان خوش‌قریحه ایرانی در داخل کشور و اندوه، به خاطر فقدان مردی که باعث و بانی این پیشرفت بزرگ بود؛ میرزاتقی‌خان امیرکبیر. امیر در نامه‌ها و یادداشت‌هایش، از دارالفنون با عنوان مدرسه «نظامیه» یادکرده است؛ رویکردی هوشمندانه به گذشته پرافتخار ایرانیان مسلمان. اما چه سود که حسد و خباثت درباریان دون‌پایه و خودسری شاه بی‌مایه، سبب‌ساز آن مصیبت جانفرسا شد؛ امیرکبیر که از ماه‌ها قبل برای افتتاح دارالفنون لحظه‌شماری می‌کرد، در مراسم افتتاحیه حضور نداشت و ۲۰ روز پس از گشایش مدرسه، در غربت حمام فین کاشان، به شهادت رسید.


کشتار تبریزیان به دست اشغالگران

۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا

 

شب یلدای ۱۰۸ سال پیش برای مردم تبریز، شبی پر از دلهره بود. سربازان روسیه تزاری، در پی اولتیماتوم دادن به مجلس شورای ملی، برای بیرون راندن مورگان شوستر، بی‌آن‌که منتظر پاسخ بمانند، به خاک ایران تعرض کردند و خود را به پشت دیوار‌های تبریز رساندند. مردم شهر، با فتوای علمایی مانند ثقةالاسلام، جانانه در مقابل خصم ایستادند. اما در آخرین روز پاییز سال ۱۲۹۰، برتری تسلیحاتی دشمن، کار را برای مدافعان سخت کرد و تبریز به دست اشغالگران روس افتاد. هزار و ۲۰۰ ایرانی رشید در نبرد با اشغالگران، شربت شهادت نوشیدند و جمعی از بزرگان شهر، مانند ثقةالاسلام، به شهادت رسیدند.

+ نوشته شده در شنبه 30 آذر 1398برچسب:۷ رویداد داغ تاریخی در شب یلدا, ساعت 15:59 توسط آزاده یاسینی


حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

 ما انسان‌ها با یک کنجکاوی ذاتی متولد می‌شویم. اگر به من اعتقاد ندارید، از Google سؤال کنید! بیشتر سوالاتی که مردم در گوگل جست و جو می‌کنند با کلمه «چرا» شروع می‌شوند! چرا آسمان آبی است؟ چرا پرندگان روی یک پا می‌ایستند؟ بنابراین در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا متداول‌ترین چرا‌هایی را که در گوگل جست و جو شده اند را با هم بررسی کنیم.

۱. فلامینگو‌ها خاکستری به دنیا می‌آیند. اما پر‌های آن‌ها بعداً یک رنگ طبیعی صورتی به خود می‌گیرند. این رنگ صورتی از رژیم غذایی آن‌ها نشات می‌گیرد که شامل جلبک‌های سبز-آبی و میگو‌های آب شور هستند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۲. هر خودکار بیک دارای دو سوراخ ریز در آن است تا فشار هوا در خارج و داخل حفظ شود. این موضوع کمک می‌کند تا جوهر به سمت نوک خودکار حرکت کند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۳. حلزون‌ها آنقدر که ممکن است تصور کنید بی خطر و ناز و گوگولی نیستند! حلزون‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ دندان تیز ریز دارند!

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۴. کانادا جزو کشور‌هایی است که در فرهنگ آن ابرقهرمان‌های دنیای کمیک نقش جدی‌ دارند. در سال ۲۰۱۵، آن‌ها ۳۵۰هزار سکه منقوش به تصویر «سوپرمن» ضرب کردند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۵. مکعب روبیک شاید سخت‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کردید. شاید جالب باشد بدانید که «ارنو روبیک» خالق این مکعب معروف، یک ماه طول کشید تا بتواند خودش آن را حل کند! از طرف دیگر، در ژوئن ۲۰۱۸، رکورد حل کردن مکعب روبیک در کوتاه‌ترین زمان، با ۴.۲۲ ثانیه ثبت شد.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۶. خط‌‌های روی بدن ببر‌ها به عنوان استتار برای آن‌ها عمل می‌کند و آن‌ها را از حیوانات دیگر مخفی می‌کند. اما جالب‌ترین نکته این است که ببر‌ها نه تنها خز راه راه دارند بلکه پوستشان نیز راه راه است. علاوه بر این، هیچ دو ببری یک الگوی راه راه یکسان ندارند و همین باعث می‌شود خط‌های روی بدن آن‌ها مانند اثر انگشت در انسان‌ها منحصر به فرد باشند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۷. در گذشته یقه‌های پیراهن لباس مردانه قابل تعویض بودند. این کمک کرد تا مردم در هزینه‌های لباسشویی صرفه جویی کنند، چون یقه بخشی از پیراهن است که زودتر و سریعتر کثیف می‌شود!

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۸. غروب خورشید در مریخ آبی رنگ است. این موضوع مربوط به هوای مریخ است و به گرد و غبار ریزی که در آن شناور است برمی‌گردد. این گرد و غبار به اندازه‌ای است که از بین تمام رنگ ها، تنها به رنگ آبی اجازه نفوذ می‌دهد.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۹. شاید تا کنون فکر می‌کردید که ابر‌ها نرم و بسیار سبک هستند. اما در واقع چنین چیزی نیست! محققان دریافته اند که یک ابر می‌تواند تا ۴۵۴ تن وزن داشته باشد! آن‌ها این وزن را پس از محاسبه چگالی آب ابر و ضرب آن در حجم ابر به دست آوردند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۰. پرندگان به خاطر اینکه گرمای خود را از طریق پاهایشان از دست ندهند، یک پای خود را به زیر بالشان می‌برند و فقط روی یک پا می‌خوابند، چون پا‌های آن‌ها فاقد پر است. به این ترتیب، آن‌ها گرمایی که توسط پا‌های بدون پر خود از دست می‌رود را به نصف کاهش می‌دهند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۱. شما آسمان را به رنگ آبی می‌بینید، زیرا این رنگ در طول موج‌های کوچکتر و کوتاه‌تر حرکت می‌کند. در نتیجه بیشتر از سایر رنگ‌ها پراکنده می‌شود و شما می‌توانید از آسمانی آبی رنگ لذت ببرید.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۲. بزرگترین و بلندترین ماشین فروشی اتوماتیک را می‌توانید در کشور سنگاپور پیدا کنید که یک ساختمان ۴۷ متری و ۱۵ طبقه است. مشتریان در طبقه همکف از یک صفحه نمایش لمسی استفاده کرده و ماشین دلخواه خود را انتخاب می‌کند. اتومبیل‌های انتخابی نیز در عرض یکی دو دقیقه و با استفاده از یک سیستم پیشرفته برای مشتریان حاضر می‌شود.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۳. آیا تاکنون ویدئو‌های ترسیدن گربه‌ها از دیدن خیار در پشت سرشان را دیده اید. واکنش این حیوانات دوست داشتنی به این میوه، بسیار عجیب و البته خنده‌دار است. متخصصان این احتمال را می‌دهند که گربه‌ها، خیار را به دلیل شکل و رنگ سبزش، مار تصور می‌کنند و به همین خاطر است که ناگهان دچار وحشت می‌شوند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۴. اگر می‌خواهید به قطب جنوب سفر کنید، نمی‌توانید سگ خود را همراه داشته باشید. از سال ۱۹۹۴ تا کنون، ورود تمام سگ‌ها به قطب جنوب ممنوع شده است و این تصمیم به خاطر جلوگیری از انتقال بیماری به فک‌های دریایی گرفته شده است.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۵. شما در خواب عطسه نمی‌کنید، فقط به این دلیل که مغز شما در حالی که در خواب هستید، این واکنش را غیرفعال می‌کند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۶. دانشمندان هنوز به درستی نمی‌دانند که چرا مردم خمیازه می‌کشند. با این حال خمیازه کشیدن ممکن است یک مکانیسم ویژه باشد که به سرد شدن مغز شما کمک می‌کند. البته اینکه چرا خمیازه مسری است، هنوز یک راز باقی مانده است.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۷. مغز چاق‌ترین عضو بدن شماست، زیرا تقریباً از ۶۰درصد چربی تشکیل شده است! ضمنا، مغز شما هنگامی که بیدارید بیش از ۲۳ وات برق تولید می‌کند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۸. از دهه ۱۹۲۰ تا دهه ۱۹۷۰ میلادی، فروشگاه‌های کفش در ایالات متحده آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، سوئیس و آفریقای جنوبی از دستگاه‌های اشعه ایکس برای اندازه گیری اندازه کفش مردم استفاده می‌کردند! تا اینکه در نیمه دوم قرن بیستم مردم فهمیدند که این اشعه چقدر خطرناک است و این عمل را متوقف کردند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۱۹. زمین لرزه‌های قدرتمند می‌توانند روز‌ها را کوتاه‌تر کنند، زیرا باعث تغییر در چرخش محور زمین می‌شوند! به عنوان مثال در سال ۲۰۱۱، زمین لرزه‌ای در ژاپن طول روز‌ها را ۱.۸ میکروثانیه کاهش داد. همچنین زلزله ویرانگر سوماترا در سال ۲۰۰۴، ۶.۸ میکروثانیه روز‌ها را کوتاه‌تر کرد!

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۲۰. رنگ زرد رنگی است که حتی در تاریکی نیز به سادگی قابل تشخیص و دیدن است. به همین دلیل است که تاکسی‌ها و اتوبوس ها، اکثراً زرد رنگ هستند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۲۱. ارتفاع برج ایفل ثابت نیست! از آنجا که این برج از فلز ساخته شده است، در روز‌های آفتابی، گرم و منبسط می‌شود و ارتفاع برج می‌تواند تا ۱۸ سانتیمتر تغییر کند.

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

۲۲. مورچه‌ها ممکن است به مراتب اجتماعی‌تر از آنچه فکر می‌کردید باشند. بعضی اوقات، کلونی مورچه‌ها متحد می‌شوند و سوپرکلونی را تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال، می‌توانید چنین سوپر کلونی‌ را در ژاپن پیدا کنید که بیش از ۳۰۶میلیون مورچه کارگر و تقریبا یک میلیون مورچه ملکه در آنجا زندگی می‌کنند. اما این همه چیز نیست. بعضی اوقات، سوپرکلونی‌ها متحد می‌شوند و مگا کلونی را تشکیل می‌دهند! یکی از این مگاکلونی ها، سه قاره را در بر می‌گیرد: ساحل غربی ژاپن، کالیفرنیا و ساحل دریای مدیترانه در اروپا. این مگا کلونی که در آن میلیارد‌ها مورچه سکونت دارد، پرجمعیت‌ترین جامعه حیوانی است که تاکنون ثبت شده است!

حقایقی جالب و خواندنی که احتمالا نمی‌دانستید!

منبع: BrightSide


مرگبارترین پدیده‌های طبیعی که نامشان را کمتر شنیده اید

  سیاره ما دارای مجموعه‌ای از پدیده‌های وحشتناک طبیعی است که هرکدام‌شان به تنهایی می‌توانند زندگی جمعیت زیادی از انسان‌ها را نابود کرده یا به خطر بیندازند. پدیده‌هایی مثل توفان و فوران‌آتشفشان دم دستی‌ترین آن‌هاست، با این حال هر ساله توفان‌های قدرتمند جان هزاران نفر را در جهان می‌گیرند و آتشفشان‌ها می‌توانند روستایی را به طور کامل نابود کنند، اما چه کسی می‌تواند یک توفان یا منظره سیل مایعات آتشینی که به پایین کوه سرازیر می‌شوند و ... را انکار کند؟

در این مطلب قصد داریم شما را با مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی وحشتناک و درعین حال شکوهمندی که ضعیف بودن ما را در برابر عظمت طبیعت به رخ‌مان می‌کشند، آشنا کنیم. پدیده‌هایی که در عین مرگبار بودن، اسم بعضی‌هایشان را اصلا نشنیده‌اید. در خور ذکر است به پدیده‌های بسیار مرگبار شامل زمین‌لرزه، فوران آتشفشان، سونامی و سیل به این دلیل که حتما با آن‌ها آشنا هستید، در این پرونده اشاره‌ای نشده است.

توفند گرمسیری

حمله ابر‌ها با سرعت ۸۰۰ کیلومتر!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

توفند گرمسیری یا تندباد دریایی، اصطلاحی است که توسط هواشناسان برای توصیف یک سیستم منظم و در حال چرخش از ابر‌ها و رعد‌و‌برق که از آب‌های گرمسیری یا نیمه گرمسیری سرچشمه می‌گیرد و چرخش بسته‌ای در ارتفاعات پایین دارد، استفاده می‌شود. سرعت توفند‌ها دست کم ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

شعاع یک توفند از کمتر ۲۲۰ کیلومتر تا بیش از ۸۰۰ کیلومتر و عمر آن حدود یک هفته است. توفند کاترینا که در ماه اوت ۲۰۰۵ از دریا به سواحل آمریکا رسید باعث مرگ ۱۸۳۶ تن و آوارگی یک میلیون نفر شد. سرعت این توفند ۲۸۰ کیلومتر گزارش شده بود که می‌توانست تا سه برابر بدتر هم باشد!


کولاک برفی

سهمگین‌ترینش در ایران بوده!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

کولاک برفی یا توفان‌برف یک وضعیت جوی نامساعد شامل ریزش برف شدید و وزش باد در دما‌های بسیار پایین است که به برخاستن و پراکنده شدن برف از سطح زمین و کاهش دید منجر می‌شود. این شرایط جوی سخت و توان‌فرسا در زمستان‌ها به علت کاهش شدید دمای هوا، باد‌های شدید و بارش سنگین برف به وجود می‌آید.

کمترین میزان سرعت باد در این پدیده جوی ۵۶ کیلومتر بر ساعت است. ویژگی دیگر این باد‌ها طولانی بودن مدت زمان وزش آن‌هاست که معمولا سه ساعت یا بیشتر به طول می‌انجامد. سهمگین‌ترین کولاک جهان در سال ۱۳۵۰ در ایران رخ داد که حدود چهار هزار نفر در آن کشته شدند و به عنوان رکورد در گینس به ثبت رسید.


واژگونی دریاچه

فوران آب از اعماق دریاچه!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

فوران لیمنیک یا واژگونی دریاچه نوعی نادر از پدیده‌های طبیعی است که در آن دی‌اکسیدکربن محلول در آب دریاچه ناگهان از اعماق آب فوران می‌کند و ابری گاز مانند را تشکیل می‌دهد که قادر به خفه کردن حیات وحش، دام و انسان است. فوران لیمنیک همچنین می‌تواند باعث ایجاد سونامی شود، زیرا مقادیر زیاد CO۲ می‌تواند آب زیادی را جابه‌جا کند.

دانشمندان معتقدند زمین‌لرزه، فعالیت آتشفشانی و سایر انواع انفجار‌ها می‌توانند تحریک‌کننده انفجار لیمنیک باشند. فوران لیمنیک سال ۱۹۸۴ در دریاچه مونون کامرون باعث مرگ ۳۷ نفر در کمتر از یک دقیقه شد. فوران بسیار بزرگ‌تری در سال ۱۹۸۶ که در دریاچه نیوس کامرون رخ داد، ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کشته برجای گذاشت.


توفان تندری کثیف

ترکیبی از توفان و فوران آتشفشان!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

توفان تندری کثیف که ترکیبی از توفان، رعد و برق و آتشفشان است از شگفت‌آورترین و نفس‌گیرترین پدیده‌های جهان طبیعت است. با توجه به ادغام دو اتفاق بسیار خطرناک و مرگبار طبیعی که یکی همراه با جریان بسیار قوی برق و دیگری شامل سنگ‌های مذاب و خاکستر‌هایی با دمای بسیار بالاست، این پدیده بیشتر به صحنه‌ای از فیلم‌های هالیوودی یا تفسیر‌های مختلف موجود از آخرالزمان شباهت دارد.

تفاوت بین توفان تندری کثیف و توفان تندری معمولی این است که در دومی برخورد کریستال‌های یخ و بار الکتریکی ناشی از آن رعد و برق ایجاد می‌کند، اما در توفان تندری کثیف برخورد ذرات خاکستر، سنگ و تکه‌های یخ و آب موجود در دهانه آتشفشان، رعد و برق‌های آتشفشانی مهیبی ایجاد می‌کند و منظره‌ای ترسناک و در عین حال چشمگیری را به وجود می‌آورد که حتی شنیدنش هم دلهره به جان انسان می‌اندازد!


سوپرسل

همکاری خطرناک رعد‌و‌برق با هوای برفی!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

سوپرسل یا توفان تندری، نوعی آب‌وهوای آشفته است که ویژگی آن حضور آذرخش و اثر صوتی آن در جو زمین به نام تندر است. در این پدیده طبیعی رعد و برق همراه با جریانی چرخشی از هوا اتفاق می‌افتد و به شکل مداومی در جریان رو به بالای هوا در چرخش است.

توفان‌های تندری معمولا با باران شدید، باد شدید و گاهی با دانه‌های ریز برف یا تگرگ همراه می‌شوند و گاهی هم بدون بارش هستند. هرچند این توفان‌ها بیشتر در بهار و تابستان رخ می‌دهند، اما ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتند. هر ساله افراد بسیاری با وجود هشدار‌های پیشین هواشناسی، در توفان‌های تندری کشته می‌شوند یا آسیب می‌بینند.


امواج گرمایی

پخته شدن انسان در چند ثانیه!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

موج گرما، دوره‌ای از هوای بیش از حد گرم است که ممکن است با رطوبت زیاد هم همراه باشد. این اصطلاح هم درباره تغییرات گرمای هوا و هم درباره دوره‌های فوق‌العاده گرم که ممکن است فقط یک بار در طول یک قرن اتفاق بیفتد، به کار برده می‌شود.

امواج شدید گرما می‌توانند باعث مرگ هزاران نفر بر اثر گرمازدگی، سوختن یا به عبارتی دیگر پخته شدن انسان‌ها در چند ثانیه شوند و از بین رفتن فاجعه‌بار محصولات زراعی را درپی داشته باشند. امواج گرما بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در آمریکا، ۲۱۹۰ کشته به جای گذاشت درحالی که تلفات ناشی از سیل در همین دوره ۸۸۰ نفر و تلفات ناشی از توفان ۱۵۰ نفر برآورد شد.


آتش‌سوزی جنگل

بزرگ و غیرقابل کنترل!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

آتش‌سوزی از نظر تعداد تلفات خطرناک‌ترین پدیده طبیعی دنیا ست. در این بین، آتش‌سوزی جنگل، آتش‌سوزی بزرگ و کنترل‌ناپذیری است که علل شایع این نوع آتش‌سوزی‌ها معمولا رعد و برق و خشکسالی است، اما می‌تواند نتیجه غفلت یا آتش‌افروزی انسان‌ها نیز باشد. این آتش‌سوزی‌ها می‌توانند به مناطق پرجمعیت انسانی و همچنین حیات‌وحش گسترش پیدا کنند. طبق آخرین آمار، آتش‌سوزی جنگل سالانه باعث مرگ ۳۳۹هزار نفر در سراسر جهان می‌شود. از موارد قابل‌توجه می‌توان به آتش‌سوزی سال ۱۸۷۱ در آمریکا که به مرگ حداقل هشت هزار نفر منجر شد اشاره کرد.


ریزش بهمن

مقابله با حجمی نزدیک به ۱۰ تن!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

بهمن شامل سرازیر شدن سریع انبوهی از برف و یخ، سنگ و آواری است که در مسیر با یکدیگر همراه می‌شوند و سرعت و حجم‌شان در طول حرکت افزایش پیدا می‌کند. برخی از انواع بهمن می‌توانند تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت و حجمی بیشتر از ۱۰میلیون تن داشته باشند.

جریانی از توده‌های برف می‌تواند مسافت‌های طولانی در مسیر به سمت پایین و حتی برای مسافت کوتاهی مسیر سربالایی را بپیماید. مرگبارترین حادثه ریزش بهمن در سال ۱۹۷۰ بر اثر زلزله ۹/۷ ریشتری در پرو اتفاق افتاد و دو شهر بزرگ این کشور یعنی یونگای و رانرایرکا را مدفون کرد و تقریبا هیچ کدام از ساکنان این منطقه زنده نماندند!


تندباد مستقیم

نابودگری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

این پدیده طبیعی، اما بسیار خطرناک نوع دیگری از رعد و برق است، اما ویژگی خاص تندباد مستقیم، حضور جریان‌های بسیار سرد هواست. در واقع این پدیده شامل ردیفی از توفان‌هاست که در طول یا جلوتر از یک جبهه سرد ایجاد می‌شوند و با باران شدید، وزش باد شدید، تگرگ زیاد، رعد و برق مکرر و گردباد همراه هستند. تندباد مستقیم می‌تواند تا کیلومتر‌ها گسترش داشته باشد و همزمان چندین شهر بزرگ را درگیر کند. سرعت تندباد مستقیم گاهی به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و طبیعتا هرچیزی را در سر راهش قرار بگیرد، به طور کامل نابود می‌کند.


گردباد پیچنده

ابری قیف مانند و گرسنه!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

گردباد نوعی پدیده آب و هوایی متشکل از یک سیستم بادی پیچشی است که انواع مختلفی مثل توفان پیچنده یا تورنادو، تنوره دیو و تنوره دریایی را شامل می‌شود. توفان پیچنده یا تورنادو که شناخته‌شده‌ترین نوع گردباد است، ابر قیف مانندی است که طرف باریک آن با سطح زمین در تماس است و اغلب اوقات ابری از آوار و گردوغبار آن را همراهی می‌کند.

این ابر به ابر گرسنه معروف است، چون هر چیزی را که در مسیرش قرار بگیرد می‌بلعد! بیشتر گردباد‌ها سرعتی کمتر از ۱۷۷کیلومتر بر ساعت و ارتفاعی به‌اندازه ۷۶ متر دارند و پیش از پراکنده‌شدن مسافتی حدود چندین کیلومتر را می‌پیمایند.

قدرتمندترین گردباد‌ها می‌توانند سرعتی بیش از ۴۸۳ کیلومتر بر ساعت و گستره‌ای بیش از ۳ کیلومتر داشته باشند. گردباد‌ها در تمام قاره‌های جهان به جز قطب جنوب دیده شده‌اند. گردباد مرگبار سال ۱۹۸۹ در داکا پایتخت بنگلادش ۱۳۰۰ کشته برجای گذاشت که یکی از مرگبارترین آن‌ها به شمار می‌رود.


رانش زمین

دیگر از زمین‌لرزه نترسید!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

زمین‌لغزه یا زمین‌لغزش یا رانش زمین به اشکال مختلفی از حرکت‌های توده‌ای زمین گفته می‌شود. حرکت لایه‌های زمین در این پدیده ممکن است بسیار کند باشد (تنها چند میلی‌متر در سال) یا با سرعت بسیار زیاد رخ دهد و تأثیرات مصیبت‌باری به جا بگذارد. معمولا عوامل محرک رانش زمین مانند سیل، توفان یا زمین‌لرزه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و درنتیجه رانش زمین اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما زمین‌لغزش‌ها درحقیقت تلفاتی بیشتر از آتش‌سوزی‌ها و گردباد‌ها به همراه دارند. مرگبارترین زمین‌لغزه در سال ۱۹۲۰ به دنبال یک زلزله ۸/۷ ریشتری در چین اتفاق افتاد و جان تقریبا ۱۰۰هزار نفر را گرفت.


توفان ماسه‌ای

شن و ماسه، سوار بر باد!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

توفان شن یا توفان ماسه‌ای یک پدیده هواشناسی است که در مناطق خشک و نیمه‌خشک رخ می‌دهد. توفان شن که به طور عامیانه به آن توفان گرد و غبار هم گفته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که وزش باد شدید شن و ماسه را از سطح زمین به هوا بلند کند. مناطق خشک آفریقای شمالی و شبه جزیره عربستان منابع اصلی گرد و غبار در کره‌زمین به شمار می‌آیند.

گفته می‌شود مدیریت ضعیف زمین‌های خشک ازجمله بی‌توجهی به سیستم آیش‌بندی، باعث افزایش گستره و دفعات توفان گرد و غبار از حاشیه‌های بیابانی و تغییر آب‌و‌هوای محلی و جهانی شده است. توفان‌های گردوغباری که در سال‌های اخیر در هند، عراق، چین و مصر رخ داد، ده‌ها کشته به جای گذاشت و نباید بی‌توجه از کنار این مسئله گذشت.


توفان یخ

دفن شدن زیر لایه‌ای از یخ!

مرگبارترین پدیده‌های طبیعی!

توفان‌های یخی از باران منجمد تشکیل شده‌اند. قطرات باران به لایه‌ای نازک از هوایی با دمای زیر نقطه انجماد که درست در نزدیکی سطح زمین قرار دارد، وارد می‌شوند و در تماس با زمین، درختان، خودرو‌ها و اشیای دیگر یخ می‌زنند.

توفان‌های یخ به شکل وحشتناکی هرچیزی را که در منطقه وجود داشته باشد زیر لایه‌ای از یخ دفن می‌کنند. این لایه یخی آن‌قدر سنگین است که می‌تواند درختان را به دو نیم و خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها را به لایه صاف و کلفتی از یخ تبدیل کند.

یخ همچنین می‌تواند وزن شاخه درختان را ۳۰ برابر کند. در آمریکا توفان‌های یخی بیشتر در ماه‌های دسامبر و ژانویه روی می‌دهند. پدیده توفان یخ، یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌های طبیعی به شمار می‌آید و جان بسیاری از انسان‌ها را در طول زمستان‌های بسیار سرد می‌گیرد.


حقایق تلخ زندگی که باید آن‌ها را بپذیرید

  گاهی با حقیقت‌هایی از زندگی روبرو می‌شویم که درک و قبول آن‌ها به اندازه‌ی فرو بردن یک قرص بزرگ و سفت بدون آب، سخت است. اما اگر می‌خواهید واقعا از زندگی‌تان لذت ببرید، باید حقیقت‌های غیرقابل اجتناب را بپذیرید تا لحظه‌های عمرتان را صرف چیز‌هایی کنید که برای‌تان مهم هستند.

در این مطلب به حقیقت‌های بیرحمانه‌ای از زندگی اشاره می‌کنیم که بیشتر ما از پذیرفتن آن‌ها می‌ترسیم. اما این حقیقت‌ها هر چند که دردناک و ناخوشایند هستند، می‌توانند به ما کمک کنند زندگی‌مان را سروسامان دهیم و بیشترین بهره را از روز‌های عمرمان که نمی‌دانیم چقدر قرار است باشد، ببریم.

حقایق تلخ زندگی را بپذیرید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود

روزی دیگر زنده نخواهیم بود

همه‌ی ما دوست داریم فکر کنیم فنا ناپذیریم، اما اینگونه نیستیم. پس دست از «ای کاش‌ها» و «چه می‌شد اگرها» بردارید و شروع کنید به لذت بردن از هر آنچه هم اکنون وجود دارد. فقط آرزو کردن و رویاپردازی شما را به جایی نمی‌رساند؛ اگر فکر می‌کنید آرزویی که دارید دست یافتنی است پس دست به عمل بزنید. شاید کلیشه‌ای به نظر برسد، اما ارزش یادآوری را دارد: شما فقط یک بار فرصت زندگی کردن دارید، پس بهترین استفاده را از این فرصت بکنید.

همه‌ی دوروبری‌های‌تان روزی میمیرند

پدر و مادرتان را در آغوش بکشید و به آن‌ها بگویید چقدر دوست‌شان دارید. آن‌ها روزی نخواهند بود و فقط عکس‌شان را می‌توانید ببینید. تصور نکنید خودشان می‌دانند چقدر دوست‌شان دارید؛ دوست داشتن را باید به زبان بیاورید و نشان دهید. هیچکس همیشه زنده نیست، درست است؟ پس به عزیزان‌تان بگویید چقدر برای‌تان مهم‌اند و عاشق‌شان هستید. برای رابطه‌های صمیمی و نزدیک‌تان تلاش کنید و مراقب‌شان باشید. مهربانی و همدلی از راه‌های مراقبت از رابطه‌اند. با هم خوش بودن را فراموش نکنید! وقتی زندگی‌تان به پایان برسد، تنها چیزی که از شما می‌ماند، محبت و دوستی است.

پول شما را خوشحال نمی‌کند

فرقی نمی‌کند چقدر سخت کار و تلاش کنید، به هر حال پول برای‌تان شادی نمی‌خرد. بله شما به پول برای زندگی کردن نیاز دارید، اما فراتر از آن، ضامن خوشحالی‌تان نیست. با پول زیاد، چیز‌های فراوانی می‌توانید بخرید، اما این «چیزها» فقط در کوتاه مدت می‌توانند شما را راضی کنند.

چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی لذت کوتاه مدت‌تان تمام شود؟ دوباره و دوباره به دنبال‌شان می‌روید و در سیکلی که هرگز پایانی ندارد گرفتار خواهید شد. شادی واقعی از صلح درون ناشی می‌شود. تحقیقی که در دانشگاه سن فرانسیسکو انجام شده نشان می‌دهد افرادی که برای کسب تجربیات پول خرج می‌کنند، شادتر از افرادی هستند که برای خرید وسایل پول خرج می‌کنند و احساس بهتری نسبت به زندگی دارند.

به دنبال شادی گشتن باعث می‌شود نتوانید پیدایش کنید

گذشته را نمی‌توانید تغییر دهید. آینده هم هنوز روی نداده است. تنها چیزی که وجود دارد، زمان حال است. به دنبال شادی رفتن به این معنی است که در لحظه زندگی نمی‌کنید، چون باور دارید که شادی جایی در بیرون از وجود خودتان است و باید به دنبالش بگردید. اما حقیقت این است که:

شادی فقط از درون‌تان ناشی می‌شود؛ و تنها راه خلق آینده‌ای بهتر برای خودتان و دیگران این است که لحظه را پاس بدارید و زودتر دست به عمل بزنید. شما لذت بردن از زمان حال‌تان را شروع کنید تا فردا خودش از راه برسد.

وقت صرف کردن برای دیگران بیشتر از پول صرف کردن بر

زندگی‌تان اثر می‌گذارد

اگر برای ارتباط با دیگران وقت بگذارید، این ارتباط به گونه‌ای بر زندگی‌تان اثر می‌گذارد که حتی نمی‌توانید تصورش را بکنید. وقت صرف کردن برای ارتباط‌های موثر و صمیمی با انسان‌هایی که به شما انرژی می‌دهند و برای‌تان ارزش قائل هستند، شما را شارژ و بانشاط می‌کند. کمک کردن به دیگران همیشه قابل ستایش است و هر چند وظیفه دارید خانواده‌تان را تامین کنید، اما در قبال پاسخ دادن به نیاز‌های عاطفی‌شان نیز مسئولیت دارید. عزیزان شما نیاز دارند با آن‌ها و درکنارشان باشید. عشق و ارتباط همیشه بیشتر از پول ارزش دارد.

شما نمی‌توانید همه را شاد و راضی نگه دارید

نگران این نباشید که چرا نمی‌توانید همه را از خود راضی نگه دارید. شما مسئول شادی دیگران نیستید. اگر تمام وقت‌تان را صرف راضی نگه داشتن دیگران کنید، بالاخره روزی خسته و فرسوده می‌شوید و می‌بینید هیچ انرژی برای خودتان باقی نمانده و ضمنا هنوز هم هستند کسانی که از شما ناراضی‌اند. اگر چیزی برخلاف باور‌های فردی شماست، در مقابلش بایستید و فکر نکنید باید با همه چیز موافق باشید تا کسی دلخور نشود. اگر می‌خواهید از عمرتان بهره ببرید، مدام خشنود کردن دیگران را فراموش کنید و هر جا که لازم بود قاطعانه «نه» بگویید.

کمال گرایی و تلاش برای تائید گرفتن از دیگران نابودتان

خواهد کرد

اگر هر روز مقابل آینه بایستید با این هدف که عیب و ایرادهای‌تان را به رخ خودتان بکشید، زودتر از آنچه فکر کنید پیر خواهید شد. سعی نکنید از کاستی‌های‌تان فرار کنید، اما به دنبال کامل و بی‌عیب بودن هم نباشید، چون پیدایش نمی‌کنید. اگر همیشه در حال تلاش برای تغییر دادن خودتان باشید، هرگز شاد نخواهید بود. شادی و قدرت واقعی از همان چیزی که واقعا هستید نشات می‌گیرد.

زیبا بودن یعنی خود واقعی‌تان بودن. شما نیازی ندارید که دیگران تائیدتان کنند؛ خود شما باید خودتان را قبول داشته باشید. اگر گُل نیلوفر آبی متولد شده‌اید، یک نیلوفر آبی زیبا باشید، سعی نکنید تبدیل به گُل مگنولیا شوید! اگر مدام در جستجوی تائید دیگران باشید و سعی کنید خودتان را تغییر دهید تا با معیار‌های دیگران جور شوید، تمام زندگی‌تان را زجر خواهید کشید. شادی و رضایت واقعی شما در باور خودتان نهفته است، در اعتماد بنفسی که به خود دارید و در ایمانی که به خود آورده‌اید.

حقایق تلخ زندگی را بپذیرید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود

احساسات مهم‌اند، اما همه چیز نیستند

اگر تصور می‌کنید افکار و احساسات شما، قدرت مطلق زندگی‌تان هستند، دوباره فکر کنید. احساسات باعث می‌شوند کار‌های جالبی بکنیم، اما برخی از احساسات ما منتهی به کار‌های خوشایندی نمی‌شوند. به جای اینکه خودتان را گول بزنید و احساسات واقعی‌تان را پنهان کنید، به حس واقعی‌تان توجه کنید. خشم، فرسودگی، اضطراب و اندوه احساس‌هایی کاملا طبیعی هستند و هیچکس نمی‌تواند بگوید تجربه‌شان نکرده است، پس انکارشان نکنید.

وقتی آن‌ها را می‌پذیرید و به آن‌ها فرصت بروز می‌دهید، خودشان رهای‌تان می‌کنند. قوی‌ترین هیجانات ما تعیین کننده‌ی نحوه‌ی رفتار و تفکر ما هستند و می‌توانند شخصیت ما را به بدترین شکل ممکن تحت تاثیر قرار دهند. اما چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است:

احساسات ما فقط احساس هستند، نه چیزی بیشتر! این رفتار و معنایی که شما به احساسات خود ربط می‌دهید است که رابطه‌ی شما با هیجانات‌تان را تعریف می‌کند.

شما مسئول خودتان هستید

هیچکس قرار نیست به خاطر شما زندگی کند. همه‌ی ما افرادی را می‌شناسیم که در سنین میانسالی، هنوز وابسته و بی‌هدف‌اند و به تنهایی از پس زندگی خود برنمی‌آیند. این افراد هنوز مسئولیت خود را نپذیرفته‌اند، برای همین دست به هیچ کاری نمی‌زنند. این واقعیت را نمی‌توان منکر شد که زندگی گاهی غیرمنصفانه است و برخی از افراد شانس کمتری نسبت به بقیه دارند. اما همان اندازه که شانس و سرنوشت واقعیت دارد، به همان اندازه هم مسئول زندگی خود هستید و باید از تمام توانایی‌ها و امکانات خود بهترین استفاده را بکنید؛ راه دیگری ندارید!

مقصر دانستن دیگران تنها نتیجه‌ای که دارد، تلخی و خشم و ضعف است. روزی که متوجه شوید مسئول روشی هستید که در برابر چالش‌ها و سختی‌های زندگی‌تان در پیش می‌گیرید، می‌بینید که قدرت‌تان چند برابر می‌شود، چون دیگر خود را متکی به دیگران نمی‌دانید و منتظر هیچکس دیگر نیستید.

روزی می‌رسد که خواهید دید چیز‌هایی که نگران‌تان

می‌کردند دیگر برای‌تان اهمیتی ندارند

یک روز به این نتیجه می‌رسید که تمام چیز‌هایی که برای‌شان نگران بودید، دیگر مهم نیستند. خوشبختانه زمانی به این مسئله پی می‌برید که هنوز فرصت دارید تا کار‌هایی را انجام دهید که دوست دارید، بدون اینکه نگرانی‌های گذشته را با خود حمل کنید.

به گفته‌ی وینستون چرچیل: «وقتی به تمام نگرانی‌های گذشته‌ام نگاه می‌کنم، به یاد داستان پیرمردی می‌افتم که هنگام مرگ گفته بود در زندگی‌اش مشکلات بسیار بسیار زیادی داشته که بیشتر آن‌ها هرگز اتفاق نیفتادند!».

استعداد بدون تلاش، نابود شدنی است

اگر خداوند به شما استعدادی داده است یا می‌خواهید استعدادی را کسب کنید، منتظر نمانید؛ پرورشش دهید و به آن ببالید. خودتان را باور کنید، شما جسارت‌هایی دارید که هنوز کشف‌شان نکرده‌اید و بیشتر از آنچه فکر می‌کنید بااستعدادید، فقط نیاز به تمرین و تلاش و پشتکار دارید تا استعدادتان را بروز دهید. تنها استعداد داشتن کافی نیست. استعدادی که تمرین داده نشود، محو و نابود خواهد شد.

حقایق تلخ زندگی را بپذیرید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود

کاری را که امروز می‌توانید انجام دهید انجام دهید، شاید

فردایی نباشد

زمان حال، تنها چیزی است که وجود دارد، نه گذشته مهم است و نه کسی از آینده خبر دارد. شاید فردایی وجود نداشته باشد، پس تعلل نکنید و کاری را که امروز شدنی است برای فردا نگذارید. شاید هرگز فرصت انجام آن را پیدا نکنید.

زندگی قرار نیست راحت باشد، گلایه نکنید

به نظر می‌رسد برای عده‌ای از افراد، شکایت کردن و غُر زدن، شیوه‌ای از زندگیست. بودن در کنار آدم‌هایی که مدام آه و ناله می‌کنند واقعا خسته کننده و طاقت فرساست. زندگی برای هیچکس ساده نیست و قرار هم نبوده که ساده باشد. اگر زندگی دیگری می‌خواهید، بسیار خب! به دنبالش بروید و کاری بکنید. از دیگران گله کردن و پیوسته بهانه گرفتن، شما را تنها و ناامید خواهد کرد. هیچکس قرار نیست زندگی‌تان را تغییر دهد.

دانسته‌های‌تان را در اختیار دیگران بگذارید

اگر چیزی را می‌دانید و مطمئنید که به درد دیگران هم خواهد خورد، پس آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. اجازه ندهید خودخواهی جلوی کمک و مهربانی‌تان را بگیرد. دنیا بدون مهربانی و همدلی جای بسیار سخت‌تری برای همه از جمله خودتان خواهد شد. برای آنچه باور دارید درست است بایستید و از حرف زدن نترسید. هیچ چیز بدی تا زمانی که شهامت گفتن حقیقت را پیدا نکنید، اصلاح نخواهد شد. اگر به حقیقتی آگاه هستید آن را افشا کنید؛ دنیا به طرز عجیبی تشنه‌ی حقیقت است.

روی خودتان سرمایه گذاری کنید تا زندگی‌تان را نبازید

منفعل نباشید. اگر کاری هست که دوست دارید برای دل خودتان انجامش دهید، تصمیم به انجامش بگیرید. وقت گذاشتن برای خودتان هرگز کار بدی نیست. شما وظیفه دارید از جسم و روح‌تان به بهترین شکل ممکن مراقبت کنید. آرامش و توجهی که امروز به خودتان هدیه می‌دهید، سرمایه گذاری بلند مدتی است که نتیجه‌اش را سال‌ها بعد هم می‌بینید. آرامش ذهنی، ضروری‌ترین ابزاری است که برای غلبه بر چالش‌های حتمی زندگی به آن نیاز دارید.

وقتی با سختی‌ها روبرو می‌شوید، فقط واکنش شماست

که اهمیت دارد

فرقی نمی‌کند اتفاقی که برای‌تان روی داده چقدر بد است؛ این واکنش شماست که اهمیت دارد. تسلیم شدن هرگز ایده‌ی خوبی نیست، واکنش مناسب یعنی دست به کار شدن. تنها چیزی که در شرایط سخت و ظاهرا غیرقابل کنترل، در کنترل شماست، نگرش‌تان است.

ما نمی‌توانیم اجتناب ناپذیر‌های زندگی را تغییر دهیم. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که با تمام توانمندی‌ها و امکاناتی که داریم، نقش خود را بازی کنیم و چیزی که به بازی ما قدرت می‌دهد، نگرش و طرز فکر ماست. زندگی ده درصد چیزی است که برای‌مان روی می‌دهد و نود درصد واکنشی است که به آن نشان می‌دهیم.

حقایق تلخ زندگی را بپذیرید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود

به دنبال معانی و هدف‌های عمیق‌تری باشید

زندگی، کنکاش و کشف است. سطحی نگاه نکنید، سوال بپرسید و کنجکاو باشید. کنجکاوی شما را جوان و فعال نگه می‌دارد. یادتان باشد: مفهوم زندگی، کشف راز‌های کهن و واقعیت‌های پنهانی نیست که برای اکثر افراد دست یافتنی نیستند، بلکه زندگی آگاهی و هوشیاری نسبت به خود است و درک این که معنایی که به دنبالش هستید، در درون خود شماست و فقط باید آن را بشناسید. نیاز‌های واقعی‌تان را نادیده نگیرید و مرز بین آرزو و رویای محال را تشخیص دهید. جاه طلبی فایده‌ای ندارد، مگر اینکه در جهت‌شان حرکت کنید و از مرحله‌ی خیال پردازی عبور کنید. تلاش هوشمندانه تنها چیزی است که جواب می‌دهد.

زمان، ارزشمندترین چیزی است که در زندگی دارید

منتظر نمانید تا «وقت کافی» برای کاری که دل‌تان می‌خواهد پیدا کنید؛ شما هرگز وقت کافی نخواهید داشت. همین الان کاری را که دوست دارید، با هر چه که هم اکنون دارید انجام دهید. زمان منتظر شما نمی‌ماند.

منبع: hackspirit


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع وَ مَدَحَهُ قَوْمٌ فِي وَجْهِهِ- فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعْلَمُ بِي مِنْ نَفْسِي- وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْهُمْ- اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لَا يَعْلَمُونَ

 و درود خدا بر او، فرمود: (آنگاه که گروهی او را ستايش کردند فرمود:) بار خدايا تو مرا از خودم بهتر می‌شناسی، و من خود را بيشتر از آنان می‌شناسم، خدايا مرا از آنچه اينان می‌پندارند، نيکوتر قرار ده، و آنچه را که نمی‌دانند بيامرز
(معنوی)

 

 

وَ قَالَ ع: لَا يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلَّا بِثَلَاثٍ- بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ- وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: بر آوردن نيازهای مردم پايدار نيست مگر به سه چيز، کوچک شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشکار شود، و شتاب در بر آوردن آن، تا گوارا باشد.
(اخلاقی، اجتماعی)

 

 

+ نوشته شده در جمعه 29 آذر 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند معنوی,اجتماعی,تعریف,تمجید,برآوردن نیاز, ساعت 15:18 توسط آزاده یاسینی


داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

  همیشه فکر کردن به موضوع زندگی پس از مرگ برای ما به شدت هولناک بوده و کمتر کسی است که احوال خود را در زندگی بعد از مرگ مرور کند. اما فرار از موضوع «مرگ» چاره کار نیست و فرشته مرگ با کسی از این شوخی‌ها ندارد! ولی خب همیشه هم اینطور نبوده و هستند کسانی که از این تجربه وحشتناک جان سالم به در برده‌اند. اتفاقی که بار‌ها در فیلم‌ها و داستان‌ها به آن برخورده بودید و شاید تصور نمی‌کردید که روی این حادثه به واقعیت تبدیل شود.

امروز قصد داریم تا با افرادی که طعم مرگ را یک بار تجربه کرده‌اند بیشتر آشنا شویم. افرادی از سرتاسر جهان که هر کدام داستان عجیب و غریب خود را داشته‌اند. البته همیشه اینطور نیست که آدم‌ها واقعا فوت کرده باشند و در برخی از مواقع پیش آمده که فرد زنده را به اشتباه «مرده» فرض کرده‌اند و یا اینکه شخصی در محیط فرازمینی یا متافیزیک قرار گرفته است!

۲۵. دافنه بنکس

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

در سال ۱۹۹۶، اعلام شد که بانوی بریتانیایی به نام دافنه بنکس فوت شده و بدن بی‌جان او را برای کالبد شکافی آماده کردند. یکی از دوستان قدیمی او که از کارکنان قسمت کالبد شکافی نیز بود به طور ناگهانی متوجه شد که قفسه سینه این زن در حال تکان خوردن است. در ادامه مشخص شد که دافنه کاملا زنده است! او در محیط سردخانه جان سالم به‌ در برد و به زندگی بازگشت.


۲۴. زاک کلمنتز

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

زاک نوجوانی بود از اهالی تگزاس که بعد از دویدن زیاد به صورت ناگهانی قلبش از کار افتاد. خوشبختانه او توسط کارکنان اورژانس به زندگی بازگشت. اما جالب‌ترین بخش این اتفاق، حقایق جالبی است که زاک در مورد عالم پس از مرگ بیان کرده است. او ادعا کرده که مردی را با مو‌های بلند دیده و به او گفته که همه چیز درست خواهد شد.


۲۳. اریکا نیگرلی

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

اریکا ۳۶ هفته باردار بود که در کلاس آموزش زبان انگلیسی، دچار ایست قلبی شد و به صورت کاملا ناگهانی فوت شد. او پس از انتقال به بیمارستان و مراقبت‌های ویژه، نوزاد خود را از طریق سزارین به دنیا آورد. به گفته شوهرش، قلب اریکا در کمال تعجب پس از به دنیا آمدن نوزاد شروع به تپیدن کرد! خوشبختانه تمام اعضای خانواده در کنار هم بیمارستان را ترک کردند.


۲۲. تونی یال

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

تونی از ساکنان غرب کارولتن ایالت اوهایو بود. زمانی که مجدد حیات خود را بدست آورد، به مدت ۴۵ دقیقه ضربان قلب نداشت. یکی از پزشکانی که به عنوان متخصص قلب بیمارستان بالای سر او بود، ادعا می‌کند که هرگز چنین چیزی را در ۲۰ سال گذشته ندیده است.


۲۱. تونی سیکوریا

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

تونی یکی از جراحان ماهر شهر نیویورک بود که به علت اصابت رعد و برق به بدنش فوت کرد. با این وجود، او توسط تیم پزشکی بیمارستان به زندگی بازگشت. یکی از نکات جالب‌توجه زندگی او پس از مرگ، علاقه شدید تونی به موسیقی و یادگیری آن است. او هم‌اکنون زمان زیادی را صرف نواختن موسیقی می‌کند.


۲۰. رزا سلسترینو دی آسیس

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

درست هنگامی که مرگ رزا قطعی شد، دخترش برای دیدن جسم بی‌جان او به بیمارستان آمد. وقتی او مادرش را برای آخرین بار در آغوش کشید، احساس کرد مادرش هنوز زنده است. هرچند پرستاران و پزشکان بیمارستان او را زیاد جدی نگرفتند، اما پس از بررسی سلامت جسمی رزا نتیجه عجیب بود و … حق با دخترش بود!


۱۹. کارلوس کامجو

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

کارلوس در سن ۳۳ سالگی و در اثر تصادف شدید با اتومبیل در ونزوئلا درگذشت. وقتی که کارمندان بخش کالبدشکافی مشغول بررسی جسد او بودند، ناگهان زخم‌های او شروع به خونریزی کرد. آن‌ها مشغول بخیه زدن زخم‌ها بودند که ناگهان کارلوس زنده شد! وقتی خانواده کارلوس برای تحویل جسد او به بیمارستان آمده بودند؛ کارلوس را صحیح و سلامت دیدند.


۱۸. گو لیو

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

«گو لیو» فردی به شدت سیگاری بود که وقتی به دلیل ایست قلبی به بیمارستان منتقل شد و فوت کرد، خانواده و دوستانش را غافلگیر کرد. یک روز بعد و در حالی که خانواده برای دفن جسد او به سوی قبرستان در حرکت بودند، متوجه صدای سرفه‌های مرموزی از داخل تابوت شدند. آن‌ها در تابوت را باز کردند و او را با چشمانی پر از اشک دیدند که نفس می‌کشید!


۱۷. ماندلو

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

زنی بدکاره در زیمبابوه، هنگام کار و در هتل محل کارش فوت کرد. هنگامی که مقامات برای انتقال پیکر ماندلو به محل وقوع حادثه آمدند و در حال بردن او از هتل بودند، او ناگهان برخاست و فریاد زد: «شما می‌خواهید من را بکشید!» قطعا می‌توانید تصور کنید که ناظران از این ماجرا چقدر وحشت‌زده بودند!


۱۶. کلوین سانتوس

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

کلوین در دو سالگی به دلیل ذات الریه در برزیل جان باخت، اما خانواده‌اش در کمال تعجب توانستند او را به زندگی برگردانند. کلوین در حالی که به هوش بود و روبری پدرش نشسته بود، پدرش کمی به او آب داد و با خوردن دوباره بیهوش شد. جالب‌ترین قسمت ماجرا اینجا بود که کلوین دوباره فوت شده بود، ولی متاسفانه این بار «زنده شدن» در کار نبود.


۱۵. برایتون داما زانته

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

برایتون پس از تحمل سال‌ها رنج بیماری، در خانه‌اش در کشور زیمبابوه فوت کرد. رئیس سابق او در حال تماشای جسدش، متوجه شد که بدن او حرکت می‌کند. در نگاه اول همه حاضران خیال کردند که روح برایتون برای اذیت و آزار آن‌ها آمده است؛ اما خب همه چیز واضح بود و برایتون یک شبح نبود، او فقط نمرده بود و حیات در بدنش جریان داشت!


۱۴. وال توماس

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

وال از ساکنین ویرجینیای غربی بود که چندین حمله قلبی را تحمل کرد و نهایتا در یکی از همین سکته‌ها به مدت ۱۷ ساعت به طور بالقوه علائم حیات نداشت. اما این پایان زندگی وال نبود و درست پس از اینکه دستگاه‌های احیا از بدن او جدا شد، جریان آن طور که تصور می‌شد پیش نرفت و وال توماس به هوش آمد!


۱۳. آیا من رای دادم؟

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

تای هوستون پرستاری از کشور آمریکا بود که در سال ۲۰۱۲ برای رای دادن در ایالت میشیگان حضور یافت، درست هنگام شرکت در مراسم انتخابات، با پیرزن سالخورده‌ای روبه‌رو شد که با فریادهایش تقاضای کمک می‌کرد. گویا شوهر این خانم عکس‌العمل خاصی نداشت و به ظاهر مرده بود. تای هووستون عمل احیای قلب را شروع کرد و پیرمرد سرانجام به زندگی بازگشت. «آیا من رای دادم؟» اولین جمله‌ای بود که او بعد از بازگشت به زندگی به زبان آورد!


۱۲. آنه گرین

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

در سال ۱۶۵۰، آنه به عنوان یک مادر بی‌رحم و به جرم قتل فرزندش محکوم به اعدام شد. او همانند خیلی از قاتل‌ها با طناب دار به کام مرگ کشیده شد. با این وجود، هنگامی که پزشکان در حال آماده کردن بدن او برای کالبدشکافی بودند، ناگهان متوجه شدند که او هنوز زنده است. بعد از این اتفاق، اطرافیان او چنان تحت تأثیر قرار گرفتند که به آنه اجازه زندگی دوباره را دادند.


۱۱. شبح مورگان یوهانسبورگ

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

در سال ۲۰۱۱، ایاندا ماکولو، صاحب سردخانه‌ای در آفریقای جنوبی از مواجه شدن با یکی از اجساد موجود در مورگان یوهانسبورگ به شدت ترسید و شروع به فریاد‌های دیوانه‌وار کرد. او پس از مدتی پلیس را خبر کرد و آن‌ها «شبح» را به بیمارستان انتقال دادند. از این اتفاق اخبار زیادی در دسترس نیست و فقط می‌دانیم که شبح مذکور، یک مرد ۸۰ ساله بوده که می‌خواسته به زندگی ادامه دهد!


۱۰. آگیلو موکهتزیانف

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

آگیلو موکهتزیانف یک زن ۴۹ ساله روسی بود که در پی سکته قلبی جان خود را از دست داد و در مراسم تشییع جنازه خود از جای برخاست! اما بخت با او یار نبود و پس از وحشت بسیار و یک جیغ بلند، حمله قلبی دیگری به او دست داد و بار دیگر درگذشت.


۹. والتر ویلیامز

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

این مرد ۷۸ ساله اهل می‌سی‌سی‌پی، در حالی که در کیسه حمل اجساد سردخانه بیمارستان قرار داشت؛ ناگهان شروع به لگد زدن کرد و پرستار‌ها را به شدت ترساند. ترس پرستار‌ها و اطلاع دادن به مسئولین سردخانه در نهایت منجر به زندگی دوباره والتر شد.


۸. آلوارو گارزا

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

در سال ۱۹۸۷، آلوارو ۱۱ ساله هنگام بازی در رودخانه سرخ بین مونتانا و داکوتای شمالی، ناگهان به داخل فضای یخ‌زده رودخانه سقوط کرد. او قبل از نجات یافتن به دست امدادگران، حدود ۴۵ دقیقه زیر آب بود. اگرچه آلوارو از نظر بالینی علائم حیات نداشت، اما پزشکان توانستند بدون آسیب‌دیدگی، او را به زندگی بازگردانند.


۷. لی ژیوفنگ

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

وقتی که همسایگان این مرد را در خانه‌اش و مرده یافتند، لی ۹۵ساله را در یک تابوت قرار دادند و و رفتند تا برای مراسم خاکسپاری همسایه‌شان آماده شوند. اما ساعاتی بعد و در کمال تعجب، همسایه‌ها دیدند که لی از تابوتش برخاسته و مشغول آشپزی در آشپزخانه است!


۶. مارجوری مک کال

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتنداین ماجرای عجیب در سال‌های دور و در کشور ایرلند رخ داده، اما داستانش هنوز هیجان‌انگیز است. آن‌طوری که همسر مارجوری مک کال داستان را تعریف می‌کند؛ بعد از دفن کردن همسرش، سارقین داخل قبرستان قبر او را شکافته بودند و سعی داشتند تا حلقه این زن را از انگشتش جدا کنند. اما ناگهان مارجوری زنده می‌شود و شروع به جیغ زدن می‌کند. سارقین نیز از این موضوع به شدت وحشت کرده و پا به فرار می‌گذارند.


۵. جاستین اسمیت

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

حدود چهارسال پیش در ایالت پنسیلوانیا، جاستین در حالی که در یک شب سرد زمستانی از شدت سرما تقریبا یخ زده بود، به سختی خود را به خانه‌اش رساند. او ناگهان از هوش رفت و سرش به زمین اصابت کرد. پدرش روز بعد او را بدون نبض پیدا کرد و سریع به بیمارستان انتقال داد. پزشکان که تصمیم به صدور گواهی فوت او داشتند، ناگهان جاستین را زنده مشاهده کردند.


۴. لوز میلاگرو (معجزه نور)

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

فرزند پنجم «آنالیا بوتر» عمر زیادی نداشت و قبل از تولد، از دنیا رفت. آنالیا بعد از گرفتن گواهی فوت به همراه همسرش به خانه بازگشت. آن‌ها بعد از ۱۲ ساعت به بیمارستان مراجعه کردند تا جنازه کودک خود را ببینند، اما بعد از باز شدن کابین یخچال در سردخانه ناگهان کودک شروع به گریه کرد! آن‌ها نام کودک خود را لوز میلاگرو به معنای «معجزه نور» گذاشتند.


۳. لیودمیلا استبلیسسایا

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

چند روز بعد از اینکه لیودمیلا درگذشت، دخترش در حالی که برای مراسم تشییع جنازه او آماده می‌شد، با خبر شوکه‌کننده‌ای مواجه شد. یکی از پرستاران بیمارستانی که مادرش در آنجا بستری بود، با او تماس گرفته و ادعا کرده که با مادرش صحبت کرده است! مرگ لیودمیلا به اندازه کافی برای خانواده‌اش عذاب‌آور بود و نمی‌دانیم که آیا این اتفاق را باید پای خوش‌شانسی او گذاشت یا بدشانسی؟!


۲. معجزه یمنی

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

یک مرد ۶۵ساله یمنی هنگام خاکسپاری ناگهان از جایش برخاست و جمعیت را وحشت‌زده کرد. شواهد ماجرا نشان می‌دهد که این مرد اصلا مرده نبوده و فقط بدنش با خاک پوشانده شده بود! بهتر است هنگام مراسم خاکسپاری به اطرافتان بیشتر توجه کنید!


۱. حمدی حافظ النبی

داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند

وقتی این پیشخدمت ۲۸ ساله اهل مصر در اثر سکته قلبی درگذشت، پزشکی که مشغول نوشتن گواهی فوت حمدی بود، ناگهان متوجه نبض او شد. مادر این جوان خوش‌شانس، با شنیدن خبر زنده شدن پسرش از هوش رفت!

منبع: list25

+ نوشته شده در جمعه 29 آذر 1398برچسب:داستان مردگانی که به زندگی بازگشتند, ساعت 15:15 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ- فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ

 و درود خدا بر او، فرمود: چون روايتی را شنيديد، آن را بفهميد عمل کنيد، نه بشنويد و نقل کنيد، زيرا راويان علم فراوان، و عمل کنندگان آن اندکند. 
(علمی، اجتماعی، تربيتی)
 
 
 

وَ سَمِعَ رَجُلًا يَقُولُ- إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ- فَقَالَ إِنَّ قَوْلَنَا إِنَّا لِلَّهِ إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْمُلْكِ- وَ قَوْلَنَا وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ- إِقْرَارٌ عَلَى أَنْفُسِنَا بِالْهُلْكِ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: (شنيد که شخصی گفت الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا) اين سخن ما که می‌گوييم «ما همه از آن خداييم» اقراری است به بندگی، و اينکه می‌گوييم «بازگشت ما به سوی او است» اعترافی است به نابودی خويش.
(علمی، تفسيری، اعتقادی)

 

 

 

 


با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

  تا به حال فکر کردید که چرا هر جا قرار است تصاویری از بچه‌های دوست داشتنی حیوانات را ببینیم، بیشترشان مثل بچه گربه، بچه خرگوش و ... پستاندار هستند و به ندرت جوجه پرندگان را می‌بینید؟ چون بیشتر آن‌ها (به جز جوجه اردک و مرغ) اگر نگوییم زشت هستند، ظاهر چندانی زیبایی ندارند. شاید داستان جوجه اردک زشت هم از همین موضوع ریشه گرفته است. ظاهرا مدتی طول می‌کشد تا پوششی زیبا و کاربردی از پر‌ روی بدن پرندگان ایجاد شود.

در این مطلب تصاویری از پرندگان زیبا را می‌بینید و البته جوجه‌هایشان، که مطمئنیم فکر نمی‌کردید این شکلی باشند.

کاردینال

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

طاووس

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

طوطی دریایی کاکل دار

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

جغد انبار

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

درنای تاج‌دار خاکستری

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

مرغ

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

نوک‌روشن تانیمبار

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

شاهین معمولی

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

سهره جنگلی

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

مرغ مگس

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

دارکوب کاکل‌دار

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

قرقاول طلایی

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

چلچله دمگاه‌سفید

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

شترمرغ

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

کبوتر سینه‌خونی لوزون

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

سفیدغاز

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

چرخ ریسَک

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

آلباتروس سرخاکستری

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

کلاغ

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

کایت می‌سی‌سی‌پی

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

حواصیل کاکل‌سیاه

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

کبوتر

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

البته کبوتر‌ها یک مورد غیرمعمول هستند، چون حتی اگر در شهر زندگی کنید، هر روز تعداد زیادی کبوتر می‌بینید، اما احتمالا هیچ وقت یک کبوتر را در لانه ندیده اید که از جوجه‌هایش مراقبت کند. دلیلش این است که کبوتر‌هایی که در شهر‌های سراسر جهان زندگی می‌کنند از نسل کبوتر‌های چاهی هستند که روی صخره‌های شیب دار یا غار‌ها و چاه‌ها لانه می‌ساختند. کبوتران شهری هم این ویژگی را به ارث برده و روی بام‌ها، زیر لبه پنجره ساختمان‌های بلند و هرجایی که هیچ موجود بدون بالی نمی‌تواند آن‌ها را پیدا کند، لانه می‌سازند. کبوتر‌ها تا حداقل ۴۰روزگی در یک جای امن پنهان هستند و سپس با پوشش براقی از پر به دنیا می‌آیند. شاید اینطوری کمتر از ظاهرشان خجالت می‌کشند.

اردک سرسبز

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

قو

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

پنگوئن جنتو

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

عقاب طاس

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

بوقلمون

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

پرستوی دریایی سفید

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

فلامینگو

با جوجه‌های زشت پرندگان آشنا شوید!

منبع: boredpanda


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ- ثُمَّ تَلَا إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ- وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الْآيَةَ- ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ- وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ

و درود خدا بر او، فرمود: نزديک‌ترين مردم به پيامبران، داناترين آنان است، به آنچه که آورده‌اند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «همانا نزديک‌ترين مردم به ابراهيم آنانند که پيرو او گرديدند، و مؤمنانی که به اين پيامبر خاتم پيوستند» (سپس فرمود) دوست محمّد صلّی اللّه عليه و آله و سلّم کسی است که خدا را اطاعت کند هر چند پيوند خويشاوندی او دور باشد، و دشمن محمّد صلّی اللّه عليه و آله و سلّم کسی است که خدا را نافرمانی کند، هر چند خويشاوند نزديک او باشد.
(اخلاقی، علمی) 
 
 
 

وَ سَمِعَ ع رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ- فَقَالَ نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِي شَكٍّ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: (صدای مردی از حروراء را شنيد که نماز شب می‌خواند و قرآن تلاوت می‌کرد) خوابيدن همراه با يقين، برتر از نمازگزاردن با شک و ترديد است.
(اخلاقی، اعتقادی)

 

 

 

 


اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

 طبق تحقیقات علمی اخیر، تعداد حشرات با سرعت نگران کننده‌ای رو به کاهش است و ممکن است ۴۰درصد از گونه‌ها در دهه‌های آینده منقرض شوند. شاید فکر کنید که دنیا بدون آن‌ها به جای بهتری تبدیل خواهد شد، اما حقیقت این است که ناپدیدشدن آن‌ها مشکلات محیط زیستی و تغذیه‌ای زیادی به بار خواهد آورد. در این مطلب متوجه اهمیت این حیوانات برای اکوسیستم و تاثیر انقراض آن‌ها خواهید شد.

بدون زنبورها، گل‌ها و موادغذایی از بین

می‌روند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

زنبور‌ها مهم‌ترین موجودات زنده روی زمین هستند. آن‌ها علاوه بر اینکه عسل تولید می‌کنند، گرده افشان‌های اصلی دنیای حیوانات و سنگ بنای این فرآیند طبیعی هستند که امکان تولید بذر و میوه را فراهم می‌کند. بدون آن‌ها، تولید محصولات کشاورزی در دنیا تا ۳۰درصد کاهش می‌یابد و ۹۰درصد از گیاهان گلدار از بین می‌روند.

با وجود نقش کلیدی زنبورها در امنیت غذایی بشر و تنوع زیستی، ۳۰درصد از جمعیت این حشرات در دهه اخیر کاهش یافته و در برخی کشور‌ها رو به انقراض هستند. از میان عوامل اصلی که حیات این گونه را تهدید می‌کنند، می‌توان به تغییرات آب و هوایی و استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی اشاره کرد. شاید سریال آینه سیاه (Black Mirror) که در آن زنبور‌های مصنوعی برای تحقق عملکرد زنبور‌های واقعی ساخته شدند، چندان دور از واقعیت نباشد.


سوسری‌ها نقش کلیدی در چرخه نیتروژن

دارند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

سوسری‌ها جزء منفورترین حیوانات روی زمین هستند و دلایل زیادی هم برای آن وجود دارد. آن‌ها علاوه بر ظاهرشان، انتقال دهنده باکتری هستند، باعث حساسیت می‌شوند و مدفوع خود را در جا‌هایی که از آن عبور می‌کنند، رها می‌کنند. با این حال، تخمین زده می‌شود که تنها ۲۰ گونه از ۳۵۰۰ گونه‌ای که وجود دارند، انسان را آزار می‌دهند.

دور از شهرها، سوسک‌ها منبع غذایی پستانداران کوچک، پرندگان و خزندگان هستند. علاوه بر این، آن‌ها مواد تجزیه‌پذیر را می‌خورند و مدفوعی که به جا می‌گذارند، پر از نیتروژن است؛ عنصر اساسی برای رشد گیاهان. بنابراین بدون این حشرات، شاهد عدم تعادل در اکوسیستم، هم در دنیای حیوانات و هم گیاهان، خواهیم بود.


مورچه‌ها دانه‌ها را پراکنده و تنوع زیستی را

تقویت می‌کنند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

هرچند به سختی می‌توان تصور کرد که مورچه‌ها منقرض شوند، زیرا بین هزار تا ۱۰هزار میلیارد مورچه در همه کشور‌ها به جز قطب جنوب وجود دارد. اما دنیای بدون مورچه‌ها مشکلات زیادی برای انسان‌ها ایجاد می‌کند، چون این حشرات چندین عملکرد زیست محیطی مفید دارند، مثل از بین بردن آفات و هوادهی خاک.

بیش از ۱۴هزار گونه مورچه با خصوصیات بسیار متفاوت وجود دارد، برخی از آن‌ها دانه‌هایی را که از گیاهان روی زمین می‌افتد پراکنده می‌کنند، برخی نقش مهمی در گرده افشانی دارند. همچنین غذای گونه‌های مختلفی مثل مورچه‌خوار و حتی انسان در برخی فرهنگ‌ها هستند. آن‌ها از مواد تجزیه‌پذیر تغذیه می‌کنند، بنابراین به تمیز کردن و استفاده از زباله‌های آلی کمک می‌کنند.


دنیای بدون مگس، دنیای بدون شکلات است

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

مگس‌ها حشرات مزاحمی هستند. آن‌ها ما را یاد کثیفی، انتقال بیماری و صدای وزوز آزاردهنده‌ می‌اندازند. همه این ویژگی‌ها درست هستند، اما آن‌ها تاثیر مثبتی هم دارند که هیچوقت درباره آن صحبت نمی‌شود و حیات انسان‌ روی زمین را ساده‌تر می‌کند.

اگر مگس‌ها منقرض شوند، تجزیه و از بین بردن لاشه حیوانات فقط به باکتری‌ها و قارچ‌ها واگذار می‌شود و این فرآیند مدت بیشتری طول می‌کشد. همچنین آن‌ها برای بازیافت مدفوع ضروری هستند و برخی گونه‌ها هم گرده افشان هستند. مثل مگس «Ceratopogonids» که گرده‌افشان مهم محصولات گرمسیری مثل کاکائو است و وجود شکلات را امکان‌پذیر می‌کند.


سوسک‌ها بازیافت کننده‌های طبیعی هستند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

حدود ۳۷۵هزار گونه سوسک وجود دارد که آن را متنوع‌ترین حشره جهان می‌کند. بسیاری از آن‌ها جزء آفات به حساب می‌آیند و باعث تلفات زیادی در محصولات زراعی می‌شوند. مثلا سوسک پوستخوار، مخرب‌ترین آفت جنگل‌های کاج در مکزیک و آمریکای مرکزی به حساب می‌آید.

اما سایر گونه‌ها تاثیر مثبت دارند. مثلا کفشدوزک شته‌ها را می‌خورد و به کنترل این حشره که به محصولات کشاورزی حمله می‌کند، کمک می‌کند. سوسک‌های گاوی هم نقش بنیادی دارند: آن‌ها بزرگترین بازیافت کننده‌ کود گاوی هستند و با دفن کردن کود، خاک را حاصلخیز می‌کنند. بدون این کار، انباشتگی و بو برای اکوسیستم غیرقابل تحمل خواهد بود.


جیرجیرک‌ها سلامت خاک را نشان می‌دهند و

یک ماده مغذی هستند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

جیرجیرک‌ها و صدای زیبایشان در معرض خطر هستند: گزارشی که در آن بیش از ۱۵۰ متخصص بین المللی شرکت کرده بودند، هشدار می‌دهد که ۲۵.۷درصد از ۱۰۸۲ گونه موجود، در اروپا در معرض انقراض هستند. کشاورزی در مکان‌هایی که زیستگاه اصلی آن هاست و استفاده از آفت کش‌ها عوامل اصلی این تهدید هستند.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این حشرات نباید از بین بروند: آن‌ها منبع غذایی پرندگان، خزندگان و حتی انسان‌ها هستند. «Chapuline» یک غذای مکزیکی است که پروتئین زیاد و چربی کمی دارد. از سوی دیگر، این گونه‌ها نشان دهنده سلامت و تنوع زیستی اراضی هستند.


عنکبوت‌ها شکارچی آفت‌های گیاهی هستند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

مرد عنکبوتی یکی از محبوب‌ترین ابَرقهرمان‌ها است، اما افراد کمی می‌خواهند یک عنکبوت واقعی در خانه‌شان داشته باشند و از تار آن‌ها فقط در دکوراسیون هالوین استقبال می‌شود. عنکبوتیان حشره نیستند، اما در این لیست قرار دارند، چون برای انسان‌ها زیادی عزیز نیستند، اما نقش مهمی در اطراف ما دارند.

بیشتر گونه‌هایی که با انسان زندگی می‌کنند خطرناک یا مهاجم نیستند. آن‌ها در زیستگاه‌هایی زندگی می‌کنند در آن حیات جریان دارد و به عنوان شکارچی حشرات و سایر عنکبوت‌ها برای اکوسیستم مهم هستند. اگر عنکبوت‌ها از بین بروند، مگس‌ها و پشه‌ها که در برخی موارد ناقل بیماری هستند، فورا به یک بلای بزرگ تبدیل می‌شوند.

منبع: brightside

+ نوشته شده در چهار شنبه 27 آذر 1398برچسب:اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد,زنبور,سوسری,مورچه,مگس,سوسک,جیرجیرک,ملخ,عنکبوت شکارچی, ساعت 14:7 توسط آزاده یاسینی


بهترین عکس‌های سال ۲۰۱۹ به انتخاب نشنال جئوگرافیک

 مجله نشنال جئوگرافیک هر سال ۱۰۰ عکس برتر خود را اعلام می‌کند. آنچه در ادامه می‌بینیم، عکس‌های منتخب این نشریه برای سال ۲۰۱۹ هستند.

بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

پژوهشگرانِ هنر بر این باورند که تابلوی مونا‌لیزای داوینچی، تصویری از لیزا گراردینی، همسرِ فرانچسکو دل ژوکوندو، یک تاجر ابریشم اهلِ فلورانس بوده است. هر سال، میلیون‌ها بازدید‌کننده فقط برای دیدن این تابلو به موزه لوور در پاریس می‌روند. این نقاشی در قابی با شیشه ضخیم محافظت می‌شود که باید مرتباً تمیز شود. نقاشی مونا‌لیزا تا کنون ترمیم نشده است.

عکاس: Paolo Woods and Gabriele Galimberti


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

الکس هانولد بدونِ طناب و گیره‌های ایمنی (صعود به سبکِ سولو) و درحالیکه دره یوسیمیتی در کالیفرنیا زیر پا‌های اوست، صخره‌نوردی می‌کند. او نزدیک به ۱۰۰۰ متر از زمین فاصله دارد. هانولد پیش از اقدام به صخره‌نوردی به سبکِ سولو نزدیک به ۱۰ سال درباره آن فکر و یکسال و نیم برای چنین صعودی برنامه‌ریزی کرده بود.

عکاس: Jimmy Chin


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

یک زراف یتیم در اردوگاهِ سارارا در کنیا مراقب خود را در آغوش گرفته است. گله‌دارانِ سارارا این بچه زرافه را درحالی که تنها رها شده بود پیدا کردند. معروف است ساکنان سارارا پستاندارانِ یتیم را بزرگ می‌کنند و دوباره آن‌ها را به طبیعت باز می‌گردانند. این زرافه جوان اکنون با یک گله وحشی زندگی می‌کند.

عکاس: Ami Vitale


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

پِترونِلا چیگومبورا، یکی از اعضای آکاشینگا (یک سازمان غیرانتفاعی زنانه فعال در مبارزه با شکار غیرقانونی حیوانات در زیمبابوه) است. او در حال تمرینِ تکنیک استتار است.

عکس: Brent Stirton


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

یک فیل نر در پارک ملی گرونگوسا در موزامبیک عصرانه خود را میل می‌کند. اکثر فیل‌های پارک به خاطر عاجشان که در جنگ‌های ۱۵ ساله داخلی برای درست کردن سلاح از آن‌ها استفاده می‌شد، کشته شدند. این جنگ‌ها در سال ۱۹۹۲ پایان یافت و با کنترلِ شکار غیرقانونی تعداد فیل‌ها در حال افزایش است.

عکس: Charlie Hamilton James


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

عیسی دیاکیت، ۵۰ ساله، که اصالتاً اهلِ مالی است در یکی از ده‌ها زاغه‌ای که در اطراف منطقه کشاورزی اندلس در اسپانیا وجود دارند زندگی می‌کند و هم خانه و هم هالتر‌هایی که در دست گرفته را خودش ساخته است. او به عنوانِ کارگر مزرعه به این منطقه آمده و اکنون به سایر مهاجران کمک می‌کند که برای خودشان سرپناه بسازند.

عکاس: Aitor Lara


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

سینتیا آیکیرِزی (مرکز عکس) به همراه سایر دانشجویانِ پیشگام در آکادمی دخترانه گاشورا در روآندا. آموزش دختران و آماده کردن آن‌ها برای نقش‌های مدیریتی یکی از الویت‌های دولت روآندا برای توانمندسازی زنان است.

عکاس: Yagazie Emezi


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

جسد سوزان پاتر که با الکل پلی وینیل پوشانده شده آماده فریز شدن است. او بدن خود را به علم اهدا کرد. بدن او یخ زد؛ سپس به ۴ قطعه بزرگ تقسیم شد؛ بعد هر قطعه ۲۷۰۰۰ تکه شد؛ و سپس از هر تکه عکسبرداری شد. نتیجه: یک جسدِ مجازی که می‌تواند از قبر با دانشجویانِ پزشکی صحبت کند.

عکاس: Lynn Johnson


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

سربازانِ کانادایی روی لاشه یک هواپیما که هزار مایل با قطب شمال فاصله دارد. با گرمتر شدنِ قطب شمال و افزایش تنش‌ها درباره آینده آن، ارتش‌های آمریکا و کانادا در این منطقه عملیات گشت‌زنی برای جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌دهند.

عکس: Louie Palu


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

حدود ۴۰۰ سرباز چترباز آمریکایی در پایگاهِ نظامی آمریکا در آلاسکا تمرین نظامی می‌کنند. این تمرین با مشارکت نیرو‌های کانادایی و به منظور آماده‌سازی نیرو‌ها برای انجام عملیات در شرایط آب‌و‌هوایی فوقِ سرد انجام شد.

عکاس: Louie Palu


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

سربازانِ کانادایی در حال ساخت ایگلو (خانه قطبی) در قطب شمال. این کار بخشی از تمرین نظامی سربازان کانادایی است. در این بخش از عملیات آن‌ها یاد می‌گیرند در قطب سفر کنند، زنده بمانند و برای خودشان سرپناه بسازند.

عکاس: Louie Palu


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

خریداران در بازار احشام در آگادز در نیجر حیوانات از قبیل: شتر، بز، گوسفند و سایر حیوانات را انتخاب می‌کنند تا به کشتارگاه ببرند. گوشت این حیوانات سپس به قصابی‌ها فرستاده می‌شود.

عکاس: Pascal Maitre


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

۱۳۰۰ دانش‌آموز در منطقه آگادز در نیجر درس می‌خوانند. در این مدارس دختران و پسرا با دیوار از هم جدا شده‌اند. دختران باید روبنده بزنند، اما می‌توانند در مدارس آموزش ببینند.

عکاس: Pascal Maitre


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

یک نوجوانِ نیجری که در معدن طلا کار می‌کند و صورتش با غبار معدن پوشانده شده است. او یکی هزاران نیجریه‌ایست که به امید یافتن طلا روانه شمال شده‌اند. اکتشاف معدن آخرین امید این مردانِ بیکار بعد از سقوط گردشگری، کاهشِ اکتشافِ اورانیوم و جرم شناخته شدنِ انتقال مهاجران است.

عکاس: Pascal Maitre


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

این مهاجران که از منطقه آگادز در نیجر به سمتِ لیبی حرکت می‌کردند، بعد از خراب شدنِ کامیون در کویر گیر افتادند و برای گرم شدن لاستیک خودرو را آتش زده‌اند.

عکاس: Pascal Maitre


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

جنگجویانِ کرد، یک زن داعشی را بعد از سقوط باغوز در سوریه در ماه مارس، محاصره کرده‌اند. یکی از زنانِ جنگنده کرد می‌گوید: «این زنان نسخه اشتباهی از اسلام را آموخته‌اند و باید هدایت شوند.»

عکاس: Lynsey Addario


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

نایت مای (سمت چپ) و فلورنس استیما (سمت راست) اهالی سودانِ جنوبی هستند و در یک آرایشگاه در اردوگاه پناهجویانِ بیدی‌بیدی در اوگاندا کار می‌کنند. هر کدام کمتر از ۵ دلار در روز درآمد دارند. کسب و کار‌های کوچک این منطقه را پر کرده است، اما شرکت‌ها خصوصی نیز به ظرفیت اشتغال در اردوگاه پی برده‌اند.

عکاس: Nora Lorek


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

زمزم یوسف ۳۵ ساله، ۶ ماه بعد از تولد فرزندش با احساس ضعف و سرگیجه به یک درمانگاه در روستای هاباسوین در سومالی آمده است. فشار خون او بسیار بالا بود. یوسف توسط یک دانشجوی مامایی و زیر نظر مؤسس بیمارستان، اِدنا عدن اسماعیل، ۸۱ ساله، درمان می‌شود.

عکاس: LYNSEY ADDARIO


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

عایشه بارکا و دخترش، مریم، روزهاست چیزی نخورده‌اند. آن‌ها بعد از آنکه به خاطر خشکسالی تمام حیواناتشان را از دست داند، خانه‌شان را ترک کردند و در سال ۲۰۰۸ خودشان را به این اردوگاه در اریتره رساندند. بعد از آنکه ارتش اریتره شروع به سربازگیری از میانِ مردانِ جوان کرد، بسیاری از اریتره گریختند.

عکاس: John Stanmeyer


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

کودکان در یک مهدکودک در منطقه بایان زورخ در مغولستان خوابیده‌اند. همه اتاق‌ها به تهویه هوا مجهز است تا میزان آلودگی هوا در اتاق‌ها کاهش پیدا کند. کودکان در مقابل آلودگی هوا بسیار حساس هستند.

عکاس: MATTHIEU PALEY


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

مردم در حال تردد در خیابانی در گینزا، یکی از مقاصد تجاری در توکیو. تردد خودرو در روز‌های آخر هفته در این خیابان ممنوع است.

عکاس: David Guttenfelder


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

مردان جوان از نیجر و مناطق دیگر در یک «گِتو» در منطقه آگادز منتظر هستند تا به سمتِ لیبی حرکت کنند. امید به زندگیِ پایین، فرصت‌های محدود تحصیلی و میزان بالای فقر، نیجر را در انتهای فهرستِ شاخص‌های توسعه انسانی سازمان ملل قرار می‌دهد.

عکاس: Pascal Maitre


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

جوزف واچیرا، یک مراقبت‌کننده حیوانات در منطقه حفاظت‌شده اُل پِجِتا در کنیا با آخرین کرگدن سفیدِ نر به نام سودان خداحافظی می‌کند. سودان در سال ۲۰۱۸ مرد. اکنون دو ماده از این گونه وجود دارد.

عکاس: Ami Vitale


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

یک شکارچی از روستایی در اندونزی هر هفته پانگولین‌ها (پولک‌پوست) را برای فروش به شهر می‌برد. این حیوان در کشور‌هایی که خاستگاه او هستند، یک گونه محافظت‌شده تحتِ قانون است و تجارت بین‌المللی آن ممنوع است. با این حال، شکار غیرقانونی و قاچاق بزرگترین تهدید برای بقای این حیوان است.

عکاس: Brent Stirton


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

یک پانگولینِ زمینی به نام تامودا در مرکز نگهداری حیوانات در زیمبابوه به دنبال مورچه و موریانه می‌گردد. این حیوان از دستِ تجار غیرقانونی حیات‌وحش که احتمالاً می‌خواستند این حیوان را برای مصارف پزشکی سنتی به آسیا قاچاق کنند، نجات یافته است.

عکاس: Brent Stirton


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

در پایانِ فصلِ خشک، پرندگان گرسنه شامل لک‌لک‌ها، مرغان ماهیخوار و ... به بقایای یک برکه که از رودخانه موسیکادزی در موزامبیک منشعب شده است، روی آورده‌اند. این برکه در پارک ملی گروگونگوسا قرار دارد.

عکاس: Charlie Hamilton James


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

یک کروکودیل در پارک ملی گرونگوسا در موزامبیک در حال استراحت است.

عکس: Charlie Hamilton James


بهترین عکس‌های نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۹/ بخش اول

ده‌ها هزار لاک‌پشت ماده یک یا دو بار در ماه در فصل بارانیِ کاستا‌ریکا به ساحل می‌آیند تا طی یک مراسمِ دسته جمعی تخم‌گذاری کنند. تخم‌ها ۴۵ روز بعد به جوجه لاک‌پشت تبدیل می‌شوند.

عکس: Thomas P. Peschak

منبع: MSN.COM

+ نوشته شده در چهار شنبه 27 آذر 1398برچسب:بهترین عکس‌های سال ۲۰۱۹ به انتخاب نشنال جئوگرافیک, ساعت 14:4 توسط آزاده یاسینی


دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

 گاهی اوقات پوسته سطح زمین فرو می‌افتد و پرتگاه‌ها و حفره‌هایی با عمق‌های متفاوت ایجاد می‌کند. این طبیعت است که در اکثر مواقع مسئول ایجاد این حفره‌ها است، اما گاهی اوقات انسان‌ها نیز می‌توانند موجب به وجود آمدن آن‌ها شوند. هرچند دانشمندان درباره منشأ این مکان‌ها نظرات متفاوتی دارند، ولی برای گردشگران موضوع متفاوت است. آن‌ها معمولا فقط برای گرفتن یک عکس زیبا به آنجا می‌روند.

۱. دروازه‌های جهنم، ترکمنستان

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

این دهانه گازی توسط انسان ایجاد شده است و همیشه در حال اشتعال و سوختن است و شعله‌های آن در تاریکی شب از فواصل دور نیز قابل مشاهده هستند. این مکان «دروازه‌های جهنم» نامیده می‌شود و تقریباً نیم قرن از زمان آغاز آتش سوزی در سال ۱۹۷۱می‌گذرد.

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

در آن سال و در حین حفاری زمین، ریزش زمین رخ داد و گاز طبیعی شروع به بیرون زدن کرد. در ابتدا فرض بر این بود که آتش سوزی صرف یک یا دو روز خاموش خواهد شد، اما آتش خاموش نشد و تا امروز ادامه داشته است. قطر دهانه آن ۶۱ متر و ارتفاع آن حدود ۲۰ متر است.


۲. چاه سنت پاتریک، اورویتو، ایتالیا

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

این چاه با وجود منظره ترسناک و شیطانی خود، با هدف خوبی ساخته شده است. این چاه بین سال‌های ۱۵۲۷ و ۱۵۳۷ به دستور پاپ کلمنت هفتم ساخته شده است که در طول غارتگری رم توسط امپراتوری روم، چارلز پنجم، در اورویتو پناه گرفته بود. در صورت محاصره شهر، آب از طریق این چاه توسط قاطر‌ها به قلعه «البرنوز» منتقل می‌شد.


۳. دهانه کوه یاسور، جزیره وناتو

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

«یاسور» یک آتشفشان فعال در جزیره وناتو است. آخرین فوران آن در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد. قبیله‌های ساکن در این جزیره بر این باورند که یک خدای باستانی در دهانه این آتشفشان زندگی می‌کند که اگر آزارش دهند، خشمگین می‌شود. به همین دلیل فقط بزرگان قبیله‌ها هستند که می‌توانند به آتشفشان بروند.

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

البته گردشگران نیز می‌توانند در این مکان حضور یابند. بسیاری از آن‌ها که به دنبال هیجان می‌گردند به آنجا می‌روند تا از یاسور صعود کنند، زیرا این کوه یکی از قابل دسترس‌ترین آتشفشان‌های جهان است. همچنین فیلم زودیاک چینی با بازی جکی چان در سال ۲۰۱۲ در این مکان فیلمبرداری شد.


۴. گودال بزرگ (Big Hole) در کیمبرلی،

آفریقای جنوبی

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

«گودال بزرگ» یک معدن بزرگ الماس غیرفعال در شهر کیمبرلی است. این حفره بزرگ ۱۷ هکتار مساحت و ۴۶۳ متر عرض دارد. عمق این حفره حدود ۲۱۵ متر است. تصور کردنش سخت است، اما برای یافتن الماس، مردم بدون استفاده از تجهیزات توانسته اند این گودال را حفر کنند و بزرگترین حفره دست ساز در جهان را ایجاد کرده اند. ماحصل این زحمات استخراج ۲۷۲۲ کیلوگرم الماس بود. همچنین در این گودال بود که الماس معروف De Beers با وزن ۴۲۸.۵ قیراط پیدا شد.


۵. گودال آبی بزرگ، بلیز

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

«گودال آبی بزرگ» یک گودال غول پیکر و عظیم با قطر ۳۰۵ متر و عمق تقریبا ۱۲۱ متری است که به طور طبیعی شکل گرفته است. این مقصد اسرارآمیز، غواصان زیادی را مشتاق و به خود جلب می‌کند، اما بسیاری از آن‌ها در اینجا جان خود را از دست می‌دهند. واقعیت این است که این عمق زیاد، فقط برای غواصان بسیار باتجربه مناسب است، اما بسیاری از غواصان تازه کار که مهارت و تجربه زیادی ندارند، بدون درنظر گرفتن شرایط، گاهی اوقات پایانی غم انگیز را برای خود رقم می‌زنند.

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!


۶. برج وارونه، پرتغال

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

یک چاه مرموز در اوایل قرن گذشته در شهر «سینترا» پرتقال ساخته شده است و از آن به عنوان گذار از تاریکی به نور نام می‌بردند. پلکان مارپیچی که چاه را احاطه کرده است، بسته به اینکه به کدام جهت بروید، نمادی از عبور از حلقه‌های بهشت یا جهنم است. عمق این سازه چشمگیر است به طوری که یک ساختمان ۱۰ طبقه را می‌توان در آن جای داد.

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!


۷. حفره‌ی پیروزی، کالیفرنیای شمالی

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

این حفره یکی از بزرگترین حفره‌های دست ساز انسانی است و در ایالات متحده و در شمال کالیفرنیا واقع شده است. از این حفره برای تخلیه سریع سرریز آب سد استفاده می‌شود و فقط در عرض چند ثانیه هزاران لیتر آب از آن عبور می‌کند. این حفره، ۵۰ سال پیش ساخته شده است و هنوز هم گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.


۸. ار وانگ دونگ (Er Wang Dong)، چین

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

در چین گروهی از غارشناسان به طور تصادفی سیستمی از غار‌ها را کشف کردند که بسیار زیاد و بزرگ بودند و اکوسیستم مخصوص به خود را داشتند. در رودخانه‌ها و دریاچه‌های زیرزمینی این غارها، موجودات زنده‌ای ساکن اند که در هیچ کجای دیگر کره زمین یافت نمی‌شوند. یکی از آن‌ها ماهی زال بدون چشم است که از آنجاکه در تاریکی کامل زندگی می‌کند، نیازی به رنگ و بینایی ندارد.

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!


۹. آیزریسنولت (Eisriesenwelt)، اتریش

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

این غار در ارتفاع بیش از ۱۵۰۰ متری واقع شده است و نام آن از عبارت آلمانی «جهان غول‌های یخی» ترجمه شده است. این غار با طول ۴۲ کیلومتر و بیش از ۳۹۶ متر عمق و حجم رشد یخ بیش از ۲۸۰۰۰ متر مکعب، بزرگترین غار یخی جهان است.

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!


۱۰. گودال گواتمالا

دروازه‌های جهنم؛ حفره‌هایی عجیب بر روی کره زمین!

این گودال به صورت طبیعی و در فوریه ۲۰۰۷ میلادی و در یک محله فقیرنشین گواتمالا دهان گشود و یک کارخانه سه طبقه را در خود بلعید و باعث کشته شدن ۳ نفر شد. این فروگودال ۱۰۰ متر عمق و ۲۰ متر عرض دارد و ظاهرا بر اثر جریان فاضلاب که باعث حل کردن صخره زیرین شده به وجود آمده است.

 

منبع: BrightSide


حکمت نهج البلاغه

 وَ سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ- فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ- وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ- وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ- فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ- وَ لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِرَجُلَيْنِ- رَجُلٍ أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ يَتَدَارَكُهَا بِالتَّوْبَةِ- وَ رَجُلٍ يُسَارِعُ فِي الْخَيْرَاتِ-

 و درود خدا بر او، فرمود: (از امام پرسيدند «خير» چيست فرمود) خوبی آن نيست که مال و فرزندت بسيار شود، بلکه خير آن است که دانش تو فراوان، و بردباری تو بزرگ و گران مقدار باشد، و در پرستش پروردگار در ميان مردم سر فراز باشی، پس اگر کار نيکی انجام دهی شکر خدا به جا آوری، و اگر بد کردی از خدا آمرزش خواهی. در دنيا جز برای دو کس خير نيست. يکی گناه کاری که با توبه جبران کند، و ديگر نيکوکاری که در کارهای نيکو شتاب ورزد.
 
(اخلاقی، تربيتی)
 
 
 
 

وَ قَالَ ع لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ
 
و درود خدا بر او، فرمود: هيچ کاری با تقوا اندک نيست، و چگونه اندک است آنچه که پذيرفته شود.
(اخلاقی) 

 

 

 

 

 


تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

  شاید از قبل با عکس‌هایی که چندین تصویر را در یک تصویر مخفی می‌کنند، آشنا باشید. اما آیا می‌دانید آنچه که شما برای اولین بار در چنین تصاویری می‌بینید، می‌تواند مطالب زیادی را در مورد شخصیت شما بیان کند.

 

۱. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

قورباغه

اکثر مردم بلافاصله قورباغه را می‌بینند. اگر این در مورد شما نیز صدق می‌کند، شما شخصیتی رک و بی پرده دارید. شما سعی می‌کنید با دیگران صادق و روراست باشید، حالا هر چیزی که باشد. دیگران نیز شما را فردی قابل اطمینان و معتمد و با اعتماد به نفس در نظر می‌گیرند. هیچ پیام پنهانی در سخنان شما وجود ندارد، به همین دلیل مردم می‌توانند به نظر و توصیه شما اعتماد کنند.

اسب

افراد زیادی نیستند که بتوانند در این تصویر اسب را در نگاه اول تشخیص دهند. اگر هنوز هم نمی‌توانید اسب را ببینید، سعی کنید سر خود را به سمت چپ کج کنید. کسانی که اول تصویر اسب توجهشان را به خود جلب می‌کند، افرادی متفکر هستند. اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید، پس شما هم یک ذهن تحلیل گرا دارید. شما آن چیزی که به نظر می‌رسد، نیستید. یک رویکرد انتقادی به زندگی دارید و ترجیح می‌دهید نتیجه گیری‌های خود را در مورد یک وضعیت داشته باشید.


۲. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

سه خرس

اگر اولین چیزی که نظر شما را جلب کرد، سه خرس خاکستری بزرگ بود، پس شما یک ذهن و تفکر تحلیلی دارید. شما یک روش منطقی و گام به گام برای حل مشکلات را ترجیح می‌دهید و سعی می‌کنید مسئله را به بخش‌هایی جداگانه تقسیم کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا مشکل اصلی را درک کرده و آن را به صورت کارآمد حل کنید.

کوهستان

اگر ابتدا کوه‌ها را دیدید و سپس تشخیص دادید که آن‌ها مانند خرس به نظر می‌رسند، پس سبک تفکر شما حسی است. شما اغلب به احساس درونی خود اعتماد می‌کنید و این موضوع اغلب شما را سربلند می‌کند. شما از تجربه خود برای حل سریع و کارآمد مشکلات استفاده می‌کنید. می‌توانید در موقعیت‌های مختلف متوجه الگو‌های متداول شوید و آن‌ها به شما در یافتن راه حل‌های لازم کمک می‌کند.


۳. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

دو سنجاب روی شاخه درخت

در این تصویر، اکثر مردم بلافاصله متوجه یک جفت سنجاب می‌شوند که روی یک شاخه درخت نشسته اند. این‌ها همان افرادی هستند که به طور کلی به قضایا نگاه می‌کنند. اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید توانایی هایتان به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌ها را از همان نگاه اول به درستی ارزیابی کنید و به این ترتیب مشکلات بعدی را به صورت کارآمد حل کنید.

صورت یک زن

افراد بسیار اندکی هستند که می‌توانند چهره زن را ببینند چه رسد به اینکه در نگاه اول متوجه آن شوند. اگر هنوز ندیده اید، پس سر خود را به سمت چپ خم کنید. یک سنجاب به لب زن و دیگری به چشم او تبدیل می‌شود. با این حال، اگر صورت زن اولین چیزی بود که در تصویر دیدید پس تبریک می‌گوییم! شما یک فرد منحصر به فرد با مهارت‌های برجسته مشاهده‌ای هستید. این موضوع می‌تواند به شما در کار و تعامل اجتماعی با دیگران بسیار کمک کند.


۴. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

مردی با یک دوربین شکاری

شما فردی هستید که به طور کلی به قضایا نگاه می‌کنید، اگر اولین چیزی که در این تصویر مشاهده کردید مردی بود که یک دوربین شکاری داشت. چندین نگاه کوتاه برای شما کافی است تا تمام اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. به همین دلیل شما از طرفداران بزرگ تحلیل و آنالیز دقیق نیستید.

ماشین

اگر فوراً یک ماشین دیدید، همکاران و دوستانتان باید از توانایی شما در توجه به جزئیات دقیق قدردانی کنند. شما دوست دارید تا همه چیز طبق یک برنامه تفصیلی و برنامه ریزی شده پیش برود. اما ممکن است گاهی اوقات چیز‌ها را آنچنان بیش از حد، تحلیل و آنالیز کنید که شما را از تصمیم گیری سریع و به موقع وا دارد.

حرف A

آیا شما جزء معدود کسانی هستید که اول از همه، متوجه حرف «A» شدید؟ اگر چنین است، آنگاه بصیرت قوی شما رشک برانگیز است. مهمتر از آن، شما فردی هستید که همیشه ایده‌های خلاقانه و راه حل‌های غیر معمول و شگفت انگیز را پیشنهاد می‌کنید.


۵. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

دو صورت

اگر اولین چیزی که به آن توجه کردید این بود که یک زوج به یکدیگر نگاه می‌کنن، پس شما یک قلب عاشق دارید. شما واقعاً برای مردم در زندگی خود ارزش قائل هستید و درک کردن برای شما معنای زیادی دارد. ناگفته نماند که شما یک شخصیت مثبت و دوستانه دارید. توانایی استدلال ذاتی شما حتی می‌تواند عصبی‌ترین افراد را آرام کند.

یک درخت

اگر توجه شما فوراً به یک درخت جلب شد، پس شما از آن نوع افرادی هستید که گا‌ها نیاز به تنهایی دارید. شما عاشق طبیعت و تنهایی هستید، اما بدتان هم نمی‌آید که وقت خود را نیز با عزیزانتان سپری کنید. علاوه بر این، شما فردی مبادی آداب هستید که از صدمه زدن به احساسات دیگران به هر منظوری دوری می‌کنید.


۶. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

صورت یک دختر

اگر جزء کسانی هستید که متوجه چهره زن جوان شدید، از آن دسته از افرادی هستید که همیشه از محیط اطراف خود آگاه هستید. علاوه بر این، شما الگو‌های اطراف خود را می‌بینید، و این به شما کمک می‌کند تا ارزیابی‌ها و نتیجه گیری‌های صحیحی را انجام دهید.

گل ها

اگر ابتدا گل‌ها را در این تصویر دیدید، احتمالاً شما از دوستداران طبیعت هستید. شما از دنیای اطراف خود قدردانی می‌کنید، اما می‌توانید در مواقع لزوم از شلوغی‌های زندگی روزمره کناره گیری کنید و به طبیعت پناه ببرید.


۷. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

موش

اگر ابتدا موش را مشاهده کردید، خوش بین هستید و ترجیح می‌دهید در هر موقعیتی به دنبال محسنات باشید. بعضی اوقات ممکن است به اندازه کافی عملگرا نباشید و مردم اغلب می‌گویند که الکی خوش هستید! اما در واقع، شما به خوبی از دنیای اطراف خود آگاه هستید و به سادگی ترجیح می‌دهید روی قسمت‌های روشن آن تمرکز کنید.

گربه

اگر به محض نگاه به این تصویر، گربه‌ای را دیدید، شما یک فرد واقع بین هستید. شما می‌دانید که چه چیز‌هایی از زندگی می‌خواهید، و به صورت ساده لوحانه خیالبافی نمی‌کنید. شما جهان را به طور کلی می‌بینید، و این به شما در برنامه ریزی اقدامات بعدی کمک می‌کند.


۸. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

زنی در حال نگاه به بیرون از پنجره

اگر اول متوجه شوید که زنی از پنجره بیرون را نگاه می‌کند، ممکن است از خطرات چشم پوشی کنید. حتی ممکن است زندگی خود را بدون این که متوجه باشید به خطر بیاندازید! گاهی اوقات خیلی خودجوش و کمی ساده لوح هستید. به همین دلیل است که ممکن است اغلب خود را برای پیامد‌های ناخوشایند آماده نکرده باشید.

جمجمه

اگر ابتدا متوجه جمجمه شده اید، پس شما بیشتر از این که یک ایده آلیست باشید، واقع بین هستید. احتمالاً با افرادی که به اندازه کافی شما را نمی‌شناسند کمی بدبینانه رفتار کنید. فکر شما این است که همه چیز‌های خوب ممکن است روزی به پایان برسند.


۹. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

مردی در حال نواختن ساکسیفون

اگر اولین چیزی که چشم شما دید، مردی بود که ساکسیفون می‌نواخت، پس شما چپ مغز هستید. این بدان معنی است این بدان معناست که هنر شما، تفکر تحلیلی است. شما همچنین در یادگیری اعداد و زبان‌های مختلف نیز مهارت دارید. دوستانتان غالباً از شما مشاوره می‌خواهند، زیرا منطق شما به حل هر مشکلی کمک می‌کند.

صورت یک زن

اگر برای اولین بار متوجه چهره‌ی یک زن شدید، پس فردی باهوش و راست مغز هستید؛ و از آنجا که نیمکره راست شما از سمت چپ توسعه یافته‌تر است، پس ویژگی اصلی شما خلاقیت است! شما برای بیان خود از روش‌های هنری مختلف استفاده می‌کنید. علاوه بر این، شما از سطح بالایی از هوش هیجانی برخوردار هستید؛ و تخیل تان به شما کمک می‌کند تا با مشکلات باروشی متفاوت و مبتکرانه مقابله کنید.


۱۰. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

سنجاب

اگر اولین حیوانی که شما دیدید یک سنجاب است، این بدان معنی است که سمت چپ مغز شما توسعه یافته‌تر است. مجدداً بیان می‌کنیم که این نیمکره مسئول تفکر منطقی و تحلیلی و همچنین مهارت‌های ریاضی است.

اردک

اگر متوجه اردک شوید، پس نیمکره سمت راست مغز فعالتر است. این بدان معنی است که شما در ارتباط با هنر و خلاقیت واقعاً خوب هستید.


۱۱. ابتدا چه چیزی را در تصویر می‌بینید؟

تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!

فُک

اگر متوجه یک فُک در این تصویر باشید، توجه شما به جزئیات شگفت آور است. منطق شما صحیح و استوار است و می‌تواند در هر بحثی به شما کمک کند. شما در محاسبات و ریاضیات عالی هستید. علاوه بر این، توانایی‌های تحلیلی شما، به شما در تسلط آسان بر زبان‌های مختلف کمک می‌کند.

الاغ

اگر اولین چیزی که در این تصویر خر دیدید یک الاغ بود، پس بصیرت شما بسیار بالاست. شما برای آزادی خود ارزش قائل هستید و ترجیح می‌دهید بدون هیچ نظارتی کار کنید. شما غالباً پیش بینی می‌کنید که چه چیزی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. وقتی برنامه ریزی می‌کنید، همه گزینه‌ها را در نظر می‌گیرید و بهترین گزینه را انتخاب می‌کنید.

 

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در سه شنبه 26 آذر 1398برچسب:تصاویری که شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کنند!, ساعت 14:29 توسط آزاده یاسینی


تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های جنگلی سحرآمیز

 وقتی در جنگل راه می‌روید، احتمالا قارچ‌هایی با کلاهک‌های قهوه‌ای و خزه‌های سبز می‌بینید، حتی شاید یک گوزن هم ببینید. اما یک دنیای کوچک پنهان هم وجود دارد که چشم انسان نمی‌تواند به راحتی آن را ببینید و این دنیا واقعا فریبنده و سحرآمیز است.جنگل برای «آلیسون پولاک» چیزی بیش از قدم زدن و استراحت کردن است. از آنجا که او علاقه عمیقی به قارچ‌ها و کپک‌های مخاطی پلاسمودیومی دارد، سوژه‌های عکاسی‌اش غالبا به اندازه یکی دو میلیمتر هستند. اما همانطور که در اینجا می‌بینید، آثارش به شدت خیره کننده اند.

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

آلیسون همیشه مجذوب طبیعت بوده و سال‌هاست که به عکاسی ماکرو علاقه‌مند شده، اما اشتیاقش به عکاسی از قارچ‌ها و کپک‌های مخاطی پلاسمودیومی حدود دو سال است که ایجاد شده است. این موجودات زنده کوچک وقتی باران می‌بارد در سراسر جنگل ظاهر می‌شوند، اما آنقدر کوچک هستند که نمی‌توانید آن‌ها را ببیند. هدف آلیسون فاش کردن زیبایی و جادوی آن هاست.

آلیسون می‌گوید بیش از هرچیز تنوع رنگ، اندازه، شکل و بافت قارچ‌ها و کپک‌های مخاطی پلاسمودیومی است که او را هیجان‌زده می‌کند. او عاشق قارچ‌های ریزی است که نمی‌توان آن‌ها را با چشم غیرمسلح دید. وقتی در جنگل راه می‌روید، زیبایی درست زیر پایتان قرار دارد.

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

قبلا تصور می‌شد که کپک‌های مخاطی پلاسمودیومی بخشی از قلمروی قارچ‌ها باشند. چون آن‌ها هم ویژگی‌های قارچ‌ها را دارند و هم آمیب‌ها و اکنون جزء آغازیان به حساب می‌آیند. آلیسون در ماه‌های بارانی شمال کالیفرنیا چند روز در هفته به جنگل می‌رود و بیشتر روز را در آنجا می‌گذراند. او به دنبال نقاط رنگی در جنگل و روی کنده‌های پوسیده درختان می‌گردد و سپس از آن‌ها عکاسی می‌کند.

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های سحرآمیز

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در سه شنبه 26 آذر 1398برچسب:تصاویر ماکروی دیدنی از قارچ‌های جنگلی سحرآمیز, ساعت 14:28 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ- وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَانِ

 و درود خدا بر او، فرمود: بی‌ارزش‌ترين دانش، دانشی است که بر سر زبان است، و برترين علم، علمی است که در اعضا و جوارح آشکار است.
 
(علمی، تربيتی)
 
 


وَ قَالَ ع لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ- لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ- وَ لَكِنْ مَنِ‏اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ- فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ- وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ- وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ- بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ- وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ- وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ- وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ- لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ- وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ قال الرضي- و هذا من غريب ما سمع منه في التفسير

 

 و درود خدا بر او، فرمود: فردی از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه می‌برم، زيرا کسی نيست که در فتنه‌ای نباشد، لکن آن که می‌خواهد به خدا پناه برد، از آزمايش‌های گمراه کننده پناه ببرد، همانا خدای سبحان می‌فرمايد: «بدانيد که اموال و فرزندان شما فتنه شمايند» معنی اين آيه آن است که خدا انسان‌ها را با اموال و فرزندانشان می‌آزمايد، تا آن کس که از روزی خود ناخشنود، و آن که خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه‌تر است، تا کرداری که استحقاق پاداش يا کيفر دارد آشکار نمايد، چه آن که بعضی مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمی‌پسندند، و بعضی ديگر فراوانی اموال را دوست دارند و از کاهش سرمايه نگرانند.
(اخلاقی، اجتماعی)

 

 


سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

 در این مطلب از برترین‌ها با سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین آشنا خواهید شد.

سردترین مکان‌های روی کره زمین:

ایستگاه هواشناسی وستوک، قطب جنوب

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

با قرار گرفتن در نزدیکی قطب جنوب مغناطیسی و ارتفاع ۳۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا، هوا همیشه در این ایستگاه هواشناسی روسی سرد است. اما هرگز به اندازه ۲۱ ژوئیه ۱۹۸۳ هوا سرد نبوده است. آن روز سردترین دمایی که تاکنون در کره زمین اندازه گیری شده است ثبت شد. در آن روز دما به منفی ۸۹.۲ درجه سانتیگراد کاهش یافته بود!


یورکا، کانادا

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

ایستگاه تحقیقاتی یورکا (Eureka) در شمالی‌ترین جزیره کانادا، جزیره Ellesmere، سردترین مکان مسکونی جهان محسوب می‌شود. در تابستان متوسط دما منفی ۲۰ درجه است، در حالی که در زمستان به منفس ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.


اوییماکن، روسیه

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

در جمهوری یاکوتیا (Yakutia)، در حدود ۳۵۰ کیلومتری جنوب قطب شمال، درجه حرارت در روستای اوییماکن (Oymyakon) به منفی ۷۱.۲ درجه سانتیگراد در سال ۱۹۲۶ کاهش یافته است. این سردترین دمای اندازه گیری شده در نیمکره شمالی است.


کوه مک کینلی، ایالات متحده

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

کوه مک کینلی (McKinley) بلندترین کوه در آمریکای شمالی است و سردترین کوه روی زمین محسوب می‌شود. دما در زمستان به حدود منفی ۴۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد، جایی که تنها کوهنوردان حرفه‌ای قادرند به سختی خود را به قله کوه در ارتفاع ۶۱۹۴ متری برسانند.


اولان باتور، مغولستان

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

اولان باتور پایتخت مغولستان، در فلاتی با بلندی ۱۳۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است. اولان باتور سردترین پایتخت جهان به شمار می‌آید. در ژانویه (دی و بهمن)؛ درجه حرارت به ندرت از منفی ۱۶ درجه در این شهر بالاتر می‌رود.


گرم‌ترین مکان‌های روی کره زمین:

العزیزیا، لیبی

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

کافی است تا ۴۰ کیلومتر به سمت جنوب طرابلس رانندگی کنید تا به شهر العزیزیا برسید. گرمترین دمایی که تاکنون در این شهر ثبت شده است مربوط به ۱۳ سپتامبر ۱۹۲۲ می‌باشد که دما به ۵۷.۸ درجه سانتیگراد رسید. این شهر تقریباً یک ساعت با دریای مدیترانه فاصله دارد.


دالول، اتیوپی

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

«دالول»، ۱۱۶ متر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد و اغلب دمای بسیار گرمی را تجربه می‌کند. با ۳۴.۴ درجه سانتیگراد، دالول دارای بالاترین میانگین دما در سال در جهان است.


کویر لوت، ایران

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، درجه حرارت این فلات کویری، بیشتر از ۷۰ درجه سانتیگراد اندازه گیری شد. گرما و خشکسالی، این منطقه را به خشک‌ترین منطقه جهان تبدیل کرده است، جایی که هیچ چیز قادر به زندگی نیست، حتی باکتری ها!


دره مرگ، ایالات متحده آمریکا

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

بالاترین دمایی که در دره مرگ کالیفرنیا اندازه گیری شده است، ۵۶.۷ درجه سانتیگراد بوده است. ارتفاع این دره ۸۶ متر پایین‌تر از سطح دریا است و در تابستان میانگین دما حدود ۴۷ درجه سانتیگراد است.


بانکوک، تایلند

سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین

بانکوک به عنوان گرمترین شهر کره زمین شناخته می‌شود. میانگین دمای این شهر در طول سال ۲۸ درجه است، اما در تابستان، دما به طور متوسط ۳۴ درجه و رطوبت به عدد دیوانه کننده ۹۰درصد می‌رسد.

منبع: autoeurope

+ نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1398برچسب:سردترین و گرم‌ترین مکان‌های روی زمین, ساعت 13:30 توسط آزاده یاسینی


به ندرت می‌توانید این تصاویر را از نزدیک ببینید (۲)

 این دنیا مکان جالبی است، اما زندگی روزمره ما گاهی باعث می‌شود این را فراموش کنیم. برای یادآوری چیز‌های جالب اطرافمان، در این مطلب مجموعه تصاویری را می‌بینید که به ندرت می‌توان از نزدیک دید. از یک دانه شن که ۳۰۰ برابر بزرگتر شده تا پروانه‌ای که نیمی از آن نر و نیمی ماده است؛ بنابراین می‌توانید چیز‌های عادی را از نو کشف کنید و چشم انداز خود را از جهان گسترش دهید.

قورباغه بسیار کوچک

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

ستون مهره‌های نهنگ تیغ‌باله زیر آب، نروژ

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

تصویر تایم لپس از کندو

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

آفتابگردان غول پیکر

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

ملخ بنفش

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

برکه رنگین کمان در جنگل

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

این جی‌جاق آبی هنوز نیمی از پر‌های کودکیش را دارد.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

شش انگشتی

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

آفتابگردان دو رنگ

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

موز آبی جاوه، غلظت بستنی و طعم وانیل را دارد.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

بزرگترین جاندار تک سلولی روی زمین. بله، این یک سلول زنده است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های موجود روی زمین: شهاب سنگ مارکیسون که ۴,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ سال قدمت دارد و احتمالا حتی قبل از شکل گیری زمین وجود داشته است. جالب است بدانید این سنگ حاوی آمینواسید هم است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

غار‌هایی در مکزیک وجود دارد که کریستال‌هایی به اندازه درخت دارد، اما به دلیل گرما و موادسمی نمی‌توانید زیاد وارد آن شوید.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

جراح‌ماهی آبی شفاف

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

یک ابر نواری کوچک

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

مزرعه شاهدانه در وسط مزرعه ذرت

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

شاید فکر کنید این‌ها شیشه‌های شکسته هستند، اما درواقع دریاچه یخ‌زده میشیگان است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

نوزادی به وزن ۲۶۸ گرم بعد از چند ماه، سالم از بیمارستان توکیو مرخص شد. این کوچکترین نوزادی است که تا به حال به دنیا آمده و زنده مانده است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

گل مینای جهش یافته

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

صورت مورچه زیر میکروسکوپ الکترونی

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

اگر سیاره مشتری را از قطب جنوب آن ببینیم.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

می‌توانید ببینید که بین دوره‌های شیمی درمانی، رشد ناخن‌ها کجا متوقف و از کجا دوباره آغاز شده است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

ردپای دایناسور در فرانسه

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

مانعی برای کنترل آتش‌سوزی در استرالیا (ایجاد نواری از فضای خالی در جنگل)

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید (2)

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1398برچسب:به ندرت می‌توانید این تصاویر را از نزدیک ببینید ,ابر نواری, ساعت 13:29 توسط آزاده یاسینی


توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

 وقتی از مردم نام پرنده موردعلاقه آن‌ها را می‌پرسید، معمولا به عقاب، شاهین و جغد اشاره می‌کنند. اما افراد کمی هم (مثل من) اعتقاد دارند که پادشاه واقعی پرندگان، توکان‌های رنگارنگ با آن منقار بزرگ هستند. وقتی درباره این پرندگان مطالعه می‌کنید تازه می‌فهمید چقدر عجیب و جذاب هستند.

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

مثلا آیا می‌دانستید که توکان‌ها چقدر جالب می‌خوابند؟ یا می‌دانستید چرا منقار آن‌ها این‌قدر بزرگ است؟ تا به حال به اسکلت توکان فکر کرده اید؟ جواب همه این سوالات بسیار جالب است، پس، از خواندن این مطلب لذت ببرید و آماده باشید آن را برای دوستان و همکاران خود تعریف کنید.

توکان‌ها پرندگان شگفت انگیزی هستند و در اینجا با حقایق جالبی درباره آن‌ها آشنا می‌شوید.

تا به حال به جمجمه توکان با آن منقار بزرگ و عجیب و غریب فکر کرده اید؟

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

منقار آن‌ها بزرگتر از کل جمجمه آن هاست!

حتی عجیب تر! بدون حجم اضافی که پر‌ها ایجاد می‌کنند، منقار توکان به اندازه بقیه قسمت‌های بدنش روی هم است. واقعا و بدون اغراق ۵۰درصد حجم بدن آن‌ها را منقار تشکیل می‌دهد.

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید 

همچنین مهره‌های دم آن‌‌ها طوری است که به آن‌ها اجازه می‌دهد پر‌های دمشان را روی سرشان بگذارند؛ بنابراین وقتی برای خوابیدن جمع می‌شوند، شبیه یک توپ عجیب و غریب می‌شوند که از منقار و پر تشکیل شده است.

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

وقتی کلمه «توکان» را می‌شنوید، به احتمال زیاد نوع خاصی از توکان‌ها به نام رامفاستوس «Ramphastos» یا همان توکان معمولی به ذهنتان می‌رسد. با منقار نارنجی و پر‌های سیاه و سفید، به سختی می‌توان آن‌ها را با پرنده دیگری اشتباه گرفت.

منقار توکان شبکه‌ای از عروق خونی دارد که پرنده آن‌ها را برای خنک شدن دمای بدنش منبسط می‌کند، درست همان طور که فیل‌ها از گوش‌های بزرگ خود استفاده می‌کنند.

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

جوجه توکان دیده بودید؟

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

دوست داشتنی هستند، نه؟

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

اما ۴ نوع دیگر از توکان وجود دارد: آندیگنا «Andigena» یا توکان کوهی، سلنیدرا «Selenidera» توکان دورنگ، پتروگلوسوس «Pteroglossus» یا پرزبان و «Aulacorhynchus» یا توکانچه سبز.

در میان پرندگانی که با توکان‌ها خویشاوند هستند می‌توان به دارکوب اشاره کرد. اما آن‌ها بستگان دور هستند بنابراین انتظار نداشته باشید توکان‌ها هم منقار خود را به درختان بکوبند.

زبان توکان به طرز عجیبی شبیه پر است و تا ۱۵ سانتیمتر طول دارد.

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

به دلیل ابعاد بزرگ منقارشان، منطقی است که فکر کنید منقارشان سنگین است، اما در واقع به دلیل سوراخ‌های ریز هوا، منقارشان بسیار سبک است.

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

توکان‌ها نام خود را از زبان منقرض شده قبیله بومی توپی در برزیل گرفته اند. توپی‌ها این پرندگان را «توکانا» می‌نامیدند و این نام طی قرن‌ها تغییر چندانی نکرده است.

عکس اشعه ایکس از منقار توکان

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

توکان با منقار رنگین کمانی، پرنده ملی کشور بلیز در آمریکای مرکزی است.

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

توکان‌ها عمدتا میوه می‌خورند. اما به وقتش چیزخوار می‌شوند، به این معنا که برای زنده ماندن، حیواناتی مثل مارمولک، پرنده و حشره می‌خورند. دراصل تصور کنید که گیاهخوار هستید، ناگهان به سیاره دورافتاده‌ای می‌روید که هیچ میوه، گیاه، سبزی یا دانه‌ای ندارد، و تنها منبع غذایی حیوانات هستند. به شما گفته شده یک ماه بعد نجات خواهید یافت. شما هرچیزی که برای زنده ماندن لازم است می‌خورید، مگر نه؟

توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در دو شنبه 25 آذر 1398برچسب:توکان‌ها عجیب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید, ساعت 13:27 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ- وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ

 و درود خدا بر او، فرمود: فقيه کامل کسی است که مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانی او نوميد نکند، و از عذاب ناگهانی خدا ايمن نسازد.
 
(علمی، اعتقادی)
 
 
 

وَ قَالَ ع إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ- فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكَمِ
 
و درود خدا بر او، فرمود: همانا اين دل‌ها همانند بدن‌ها افسرده می‌شوند، پس برای شادابی دلها، سخنان زيبای حکمت آميز را بجوييد.
(علمی، اخلاقی) 

 

 


به ندرت می‌توانید این‌ تصاویر را از نزدیک ببینید

 این دنیا مکان جالبی است، اما زندگی روزمره ما گاهی باعث می‌شود این را فراموش کنیم. برای یادآوری چیز‌های جالب اطرافمان، در این مطلب مجموعه‌ تصاویری را می‌بینید که به ندرت می‌توان از نزدیک دید. از یک دانه شن که ۳۰۰ برابر بزرگتر شده تا پروانه‌ای که نیمی از آن نر و نیمی ماده است؛ بنابراین می‌توانید چیز‌های عادی را از نو کشف کنید و چشم انداز خود را از جهان گسترش دهید.

اگر دانه‌های ریز شن را با بزرگنمایی ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابر ببینید، چنین چیزی خواهید دید.  ترکیب شن بسته به مکان آن متفاوت است، این دانه‌های شن ساحل هاوایی هستند.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

این خانه سالمندان، یک شهر سرپوشیده است که سینما و کلاب هم دارد.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

خورشید از طریق لنز‌های UV (فرابنفش)

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

زنبور طلایی

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

صدف این حلزون، کریستال شفاف است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

سنگ‌های روی دریاچه بایکال در آفتاب گرم می‌شوند و یخِ زیرشان را ذوب می‌کنند. بعد از اینکه خورشید غروب می‌کند، یخ دوباره منجمد می‌شود و یک استند (پایه) کوچک برای سنگ‌های روی آن ایجاد می‌کند.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

ماشین تحریر نوت‌های موسیقی قبل از کامپیوتر

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

چشمان شگفت انگیز این گربه نابینا

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

پروانه شفاف

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

زنبور نجار آبی

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

استخوان ۵۰۰ کیلوگرمی و ۱۴۰میلیون ساله دایناسور که در فرانسه کشف شده است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

اسب مو فرفری

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

این حلزون دریایی که شبیه برگ است، قادر است ۹ ماه بدون غذا زنده بماند، چون دقیقا مثل گیاه فتوسنتز می‌کند.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

تصویر ناسا از پلوتون

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

خانه محصور در یخ بعد از کولاک شدید در ایالت اوهایو

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

نیمی از این پروانه نر و نیمی از آن ماده است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

فسیل تخم دایناسور

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

این خانه سالمندان شبیه یک شهر آمریکایی در دهه ۱۹۴۰ ساخته شده است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

گل‌های لاله در برف

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

پای قهرمان دوچرخه سواری جهان «یانز برایکوویچ» بعد از مسابقه

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

این دوش آب به صورت طبیعی داخل غار ایجاد شده است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

خرچنگ «دو بخشی». از هر ۵۰میلیون خرچنگ، یکی از آن‌ها این رنگ‌آمیزی را دارد. در واقع نیمی از این خرچنگ نر (سمت قهوه ای) و نیمی از آن ماده (سمت آبی) است.

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

ماهی شفاف

به ندرت می‌توانید این‌ها را از نزدیک ببینید

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1398برچسب:به ندرت می‌توانید این‌ تصاویر را از نزدیک ببینید,پلوتون,ماهی شفاف,پروانه نر و ماده, ساعت 13:55 توسط آزاده یاسینی


کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند؟

  در این مطلب متوجه می‌شوید که چرا مردان به خاطر ریزش موی خود نمی‌توانند مادرشان را مقصر بدانند.

وراثت ژنتیکی

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

آیا بینی جمع و جور مادرتان را دارید؟ آیا مثل پدرتان در آفتاب عطسه می‌کنید؟ و نمی‌دانید موی قرمز و فرفری نوزاد شما از کجا آمده وقتی هیچ مو قرمزی در خانواده خود ندارید؟ شاید این سوالات ساده به نظر برسند، اما جواب آن‌ها پیچیده است. چرا؟ چون علم وراثت ژنتیکی پیچیده است.

تقریبا غیرممکن است که بدانیم هر یک از صفات ما دقیقا از کجا آمده اند. بیشتر صفات تحت تاثیر ژن‌های مختلف زیادی قرار دارند و برخی از آن‌ها را از هر دو والد به ارث می‌برید. علاوه بر این، محیط هم نقش زیادی دارد، فقط به این خاطر که شما ژن یک ویژگی خاص را دارید، همیشه به این معنا نیست که آن را داشته باشید. برخی صفات هستند که اغلب فکر می‌کنید ارثی هستند، اما واقعا چنین نیست.


صفات را چطور به ارث می‌برید؟

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

پرسیدن این سوالات جالب است، ولی پاسخ‌های چندان دقیقی برای آن وجود ندارد، چند نکته اساسی وجود دارد که باتوجه به آن ژنتیک می‌تواند بگوید که چه صفاتی را از مادر و چه صفاتی را از پدر به ارث می‌برید. اما ابتدا، باید بدانید که وراثت چطور کار می‌کند.

سه راه اصلی وجود دارد که می‌توانید صفات را از والدین خود به ارث ببرید. یک راه از طریق ژن غالب است، اگر شما یک ژن غالب را به ارث ببرید آن صفت در شما ایجاد خواهد شد. مثل رنگ چشم. اگر چشم والدین شما هر دو قهوه‌ای باشد، احتمالا چشم شما هم قهوه‌ای خواهد شد، چون این یک ویژگی غالب است. دوم از طریق ژن مغلوب، برای داشتن این ویژگی، هر دوی والدین باید ژن مغلوب را داشته باشند. به عنوان مثل اگر چشمان آبی دارید پس هر دو والدین شما باید ژن چشم آبی را داشته باشد، حتی اگر رنگ چشم خودشان آبی نباشد. آخری، ویژگی‌های وابسته به ایکس است که فقط در کروموزوم ایکس یافت می‌شود و از طریق مادر منتقل می‌شود.


توانایی وزن کم کردن

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

دو نوع چربی در بدن وجود دارد: چربی قهوه‌ای که خوب است، سوخت و ساز شما را افزایش می‌دهد و به حفظ وزن سالم کمک می‌کند، و چربی سفید که بد است و باعث چاقی و بیماری می‌شود. همه مقداری از هر دو نوع چربی را در بدنشان دارند، اما مقدار چربی قهوه‌ای و در نتیجه سوخت و ساز بدن، از مادر به ارث می‌رسد.


سرعت افزایش وزن

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

در حالی که مادر ممکن است با چربی قهوه‌ای به شما کمک کند، می‌توانید به خاطر چربی سفید پدرتان را مقصر بدانید. مقدار چربی که در بدنتان انباشته می‌شود، تا حدودی از طریق ژن‌های پدر به شما منتقل می‌شود. البته در مورد وزن، ژنتیک تقدیر شما را تعیین نمی‌کند، سبک زندگی شما نقش مهم‌تری در این زمینه دارد.


توانایی تمرکز کردن

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

اگر مادرتان سطح سروتونین (یک ماده شیمیایی مغزی مرتبط با خلق و خو) پایین‌تری دارد، احتمال بیشتری دارد که مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه شوید. ژن‌هایی که از مادر به کودک منتقل می‌شود، روی تولید سروتونین و توانایی تمرکز تاثیر می‌گذارند.


بلوغ زودرس

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

بلوغ و همه تغییرات مهمی که به دنبال آن می‌آید، مثل آکنه، صدای خش دار یا دوران قاعدگی، دوره مهم گذر از کودکی به بزرگسالی به حساب می‌آید. ژنتیک هر دوی والدین در زمان فرارسیدن این تغییر بزرگ نقش دارند، اما بلوغ زودرس (قبل از هشت سالگی در دختران و نه سالگی در پسران) به دلیل ژنی است که از پدرتان به ارث برده اید. یک جهش ژنتیکی منجر به نوعی بلوغ زودرس می‌شود، به این معنی که اگر آن را داشته باشید، مجبورید زودتر از همه دوستانتان با مشکلات بلوغ دست و پنجه نرم کنید.


خط خنده

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

اینکه چند سالتان است و چند ساله به نظر می‌رسد، در سطح سلولی به وسیله انباشت آسیب به دی‌ان‌ای میتوکندریایی شما در طول عمر تعیین می‌شود، ژن‌هایی که فقط از طرف مادرتان دریافت می‌کنید. عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض آفتاب، سیگار کشیدن و رژیم غذایی ناسالم هم موجب آسیب به دی‌ان‌ای میتوکندریایی می‌شوند، اما بخشی از آسیب از مادرتان به ارث می‌رسد. هر چه دی‌ان‌ای میتوکندریایی جهش یافته بیشتری از مادرتان به ارث ببرید، سریع‌تر پیر می‌شوید و صفاتی مثل چین و چروک و موی سفید زودتر ظاهر می‌شوند.


خلق و خو

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند 

مادران به سه روش روی خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارند و این فقط از طریق رفتار یا پختن غذا‌های سالم نیست. ساختار بخشی از مغز به نام سیستم کورتیکولیمبیک که تنظیم عواطف را کنترل می‌کند و در اختلالات خلقی مثل افسردگی نقش دارد، بیشتر از مادر به دختر به ارث می‌رسد تا از پدر به پسر یا پدر به دختر. این یعنی دختران، حداقل تا حدودی، خلق و خوی خود را از مادرشان به ارث می‌برند.


جنسیت فرزندانتان

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

قطعا ژن شما و همسرتان، جنسیت فرزندان شما را تعیین می‌کند. اما آیا می‌دانستید که کدام ژن‌های جنسیتی که منتقل می‌کنید، از پدرتان به شما رسیده است؟ مردی که برادران زیادی دارد احتمال بیشتری دارد که صاحب فرزند پسر شود، در حالی که مردی که خواهران زیادی دارد به احتمال زیاد دختردار می‌شود.


حافظه

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

مدتی است که می‌دانیم سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، اما تحقیقات جدید، نشان می‌دهد که خطر ژنتیکی ابتلا به آن در درجه اول از مادر به فرزند منتقل می‌شود. بیماری آلزایمر رایج‌ترین دلیل زوال مغز در زندگی است که تنها در آمریکا شش میلیون نفر را مبتلا کرده است، بنابراین مهم است که بدانید چه عواملی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. از جمله سابقه پزشکی مادرتان، بنابراین برای حفظ سلامت مغزتان گام بردارید.


باروری

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

باروری یک زن ممکن است تحت تاثیر ژنی باشد که از پدرش به او رسیده است. در یک سلول تخم معمولی، بخشی از سلول به نام سانتریول در فرآیند رشد طبیعی از بین می‌رود. اما اگر سانتریول به دلیل اختلال عملکرد ژنتیکی از بین نرود، از پدر به دختر منتقل می‌شود و زن نابارور می‌شود.


خط رویش مو

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

شاید شنیده باشید که چگونگی و زمان ریزش مو در مردان، صفتی است که از مادر به ارث می‌رسد. اما، تحقیق روی ۵۵هزار مرد ثابت کرد که این حقیقت ندارد. محققان ۲۸۷ علائم ژنتیکی مستقل پیدا کردند که به مربوط به ریزش موی مردان بود و در حالی که ۴۰ مورد فقط در کروموزوم ایکس یافت شدند (به این معنا که از مادر منتقل شده اند)، بقیه از هر دو والد به ارث رسیده بودند. جالب است که برخی ژن‌های مرتبط با ریزش مو با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی در مردان همراه است.

منبع: rd

+ نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1398برچسب:کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند؟, ساعت 13:55 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ ع أَنَّهُ قَالَ- كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ- وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ- أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ص- وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى- وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ- وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ قال الرضي- و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط

 و درود خدا بر او، فرمود: (امام باقر عليه السّلام از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نقل فرمود) دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود: يکی از آن دو برداشته شد، پس ديگری را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانی که برداشته شد رسول خدا صلّی اللّه عليه و آله و سلّم بود، و أمان باقی مانده، استغفار کردن است، که خدای بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمی‌کند در حالی که تو در ميان آنانی، و عذابشان نمی‌کند تا آن هنگام که استغفار می‌کنند» 
(اين روش استخراج نيکوترين لطايف معنی، و ظرافت سخن از آيات قرآن است).
(اخلاقی، معنوی)
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ- أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ- وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ- وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ- كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ

 

 و درود خدا بر او، فرمود: کسی که ميان خود و خدا اصلاح کند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد کرد، و کسی که امور آخرت را اصلاح کند، خدا امور دنيای او را اصلاح خواهد کرد، و کسی که از درون جان واعظی دارد، خدا را بر او حافظی است.
(اخلاقی، تربيتی، اجتماعی)

 

 

 

 


موضوعات جالب و زیبایی که در کشور‌های مختلف تدریس می‌شود

 وقتی هنوز بچه هستیم نمی‌فهمیم که دانش، قدرت است. درس خواندن‌های شب امتحان و تکالیف خانه، اشتیاق ما را به مدرسه کم می‌کرد. اما خوشبختانه به نظر می‌رسد که معلمان بالاخره در حال فهمیدن این موضوع هستند. در مدارس سراسر جهان، دروسی وجود دارد که به بچه‌ها کمک می‌کند از درس خواندن لذت ببرند.

شادی (آلمان)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

چطور خوشحال باشیم؟ بسیاری از ما دوست دارند این راز را بدانند. در آلمان، بچه‌ها یاد می‌گیرند در مدرسه یاد می‌گیرند که در هماهنگی با خودشان و دنیا زندگی کنند. درس شادی در بیش از ۱۰۰ مدرسه تدریس می‌شود. در یکی از آن ها، در هایدلبرگ، مدیر مدرسه این کلاس را تدریس می‌کند. هیچ امتحان یا آزمونی وجود ندارد، اما در طول سال، هر دانش آموز سعی می‌کند پروژه مهربانی خود را عملی کند. به عنوان مثال، آن‌ها ویدئویی آماده می‌کنند که می‌تواند دیگران را کمی خوشحال کند. آن‌ها می‌تواند داوطلب شوند یا یک رویداد خیریه ترتیب دهند.

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

این دروس در سایر مدارس جهان هم تدریس می‌شوند: مثل بوتان، کرت و استرالیا. در استرالیا این برنامه «آموزش مثبت» نامیده می‌شود و بر اساس تحقیقات مارتین سلیگمن است که هنوز هم فعالانه درباره روش‌های شادبودن تحقیق می‌کند.


اکتشاف (آمریکا)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

این یک کلاس عملی است که دانش آموزان در آن به بخش‌های مختلف شهرشان می‌روند؛ مثلا، به یک مزرعه محلی، بازار، رستوران یا تصفیه خانه فاضلاب. این درس یک بار در هفته است و ۵ ساعت طول می‌کشد. بعد از هر سفر، معلم درمورد بخش‌های نظری درس صحبت می‌کند. اگر کلاس درباره غذا باشد، بچه‌ها می‌فهمند که غذا‌ها از کجا می‌آیند و قیمت واقعی آن‌ها چقدر است، سبزیجات چطور پرورش داده می‌شوند و...

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

دانش آموزان پس از یادگیری اطلاعات جدید «یک رستوران باز می‌کنند»: آن‌ها موادغذایی می‌خرند و غذا درست می‌کنند، میز‌ها را آماده می‌کنند و بعد از خودشان تمیز می‌کنند. همچنین این برنامه اغلب شامل توسعه برند و مفهوم رستوران، مطالعه سیستم تولید آگاهانه موادغذایی، محاسبه ارزش غذایی خوراکی ها، جمع آوری محصولات و یادگیری نحوه استخدام افراد هم می‌شود.


ارتباطات (اسپانیا)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

کلاس ارتباطات در اسپانیا اجباری است. همه دانش آموزان اسپانیایی ۳ تا ۱۱ سال در این کلاس شرکت می‌کنند. درس‌ها بسیار راحت هستند: دانش آموزان فیلم می‌بینند و درباره موقعیت‌های مختلف با هم حرف می‌زنند. موضوعاتی مثل ارتباط با دیگران و حل مسائل مختلف مورد بحث قرار می‌گیرند. بچه‌ها یاد می‌گیرند احساسات خود را کنترل کنند و به دیگران گوش دهند. هر هفته آن‌ها درباره مسائل اجتماعی بسیار جدی بحث می‌کنند.


خانه داری و مشتری مداری(سوئد)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

هیچ چیز غیرعادی در کلاس خانه داری وجود ندارد. به جز یک چیز: این کلاس فقط مختص دختران نیست، پسران هم در آن شرکت می‌کنند. همه در کنار هم می‌نشینند، خیاطی می‌کنند، از چکش استفاده می‌کنند و لانه پرنده می‌سازند؛ و البته، یاد می‌گیرند چطور آشپزی کنند.

اما آن‌ها یک کلاس تئوری هم دارند: قوانین تغذیه سالم، محاسبه موادمغذی مهم و حتی بودجه بندی مالی. با سوئدی‌های کوچک مثل یک بزرگسال رفتار می‌شود: آن‌ها یاد می‌گیرند مقتصد و خودکفا باشند؛ بنابراین در کنار خانه داری، معلمان درمورد مهارت مشتری مداری هم صحبت می‌کنند. در واقع، این بدان معناست که دانش آموزان حقوق خود را یاد می‌گیرند و اینکه چطور برای حقوق خود در فروشگاه یا دفاتر دولتی بجنگند.


کلاس جنگل (بریتانیا)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

بریتانیایی‌ها از کودکی به جنگل حس خانه دارند. آن‌ها از سنین بسیار کم می‌آموزند چطور در جنگل جهت‌یابی کنند، شاخه‌ها را ببُرند، آتش روشن کنند، کلبه بسازند و گیاهان و قارچ‌های خوراکی را از غیرخوراکی تشخیص دهند. در برخی مدارس، هر روز کلاس مدرسه جنگلی دارند. آن‌ها چطور می‌توانند هر روز به طبیعت بروند؟ به راحتی، یک جنگل کوچک (یک منطقه درختکاری) در نزدیکی مدرسه وجود دارد که پیاده بتوان به آن جا رفت.


کلاس بحث و مناظره (هلند)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

در هلند، این درس در کلاس زبان تدریس می‌شود. بچه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند و برای دیدگاه خود مبارزه می‌کنند. بچه‌ها اجازه ندارند دیدگاهی که دوست دارند را انتخاب کنند، همه چیز بر اساس شانس است. معلم ارزیابی می‌کند که اطلاعات چقدر درست ارائه شده است. از همه مهم تر، وقتی بحث داغ می‌شود، معلم بر هر گونه پرخاشگری بچه‌ها نظارت دارد.

در نتیجه، تحمل کودکان نسبت به دیگران بالا می‌رود و می‌فهمند که همه مشکلات حداقل دو جنبه دارند. در این کلاس، بچه‌ها روش‌های سخنرانی، محتوا، زبان بدن، تقلید‌ها و احساسات درونی حین بحث را یاد می‌گیرند.


هوش مصنوعی (چین)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

کلاس هوش مصنوعی در مقاطع دبستان و راهنمایی چین تدریس می‌شود. البته درس جدیدی است و از سال ۲۰۱۹ در برنامه مدارس ظاهر شده است. از طریق یک مجموعه ۱۰ کتابی، بچه‌ها نه تنها درباره تاریخچه هوش مصنوعی، بلکه درباره روش‌های استفاده از آن یاد می‌گیرند. مثلا، تشخیص چهره، رانندگی خودکار و امنیت اجتماعی. علاوه بر کلاس‌های نظری خسته کننده، بچه‌ها ربات می‌سازند تا آموخته‌های خود را تمرین کنند.


یوگا (بریتانیا، آمریکا، استرالیا)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

آیا بعد از کار برای کاهش استرس به کلاس یوگا می‌روید؟ دانش آموزان برخی کشور‌ها خوش شانس هستند و در مدرسه یوگا کار می‌کنند. کلاس‌های یوگا در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مدارس بریتانیا، استرالیا و آمریکا تدریس می‌شود.

این درس دو بار در هفته و حداقل ۴۰ دقیقه است. معلمان برای اینکه حق تدریس آن را داشته باشند، باید یک دوره ۶ هفته‌ای را بگذرانند. آن‌ها توجه زیادی به نحوه عملکرد سیستم عصبی کودکان دارند و به بچه‌هایی که مدیتیشن برایشان سخت است، کمک می‌کنند. بچه‌های کوچکتر فقط چند دقیقه مدیتیشن می‌کنند تا آرام شوند و صبر را تمرین کنند. نوجوانان یاد می‌گیرند با درگیری‌هایی که در هر گروه از مردم اجتناب‌ناپذیر است، مقابله کنند. آن‌ها یا می‌گیرند احساسات خود را به زبان بیاورند و همه مشکلات را با آرامش حل کنند.

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

دانش آموزان تمرینات تنفسی انجام می‌دهند با استفاده از ارتباطات غیرخشونت‌آمیز آرام می‌شوند. هدف اصلی فکر کردن درباره چیز‌های خوبی است که می‌توانید به طرف مقابل بگویید تا به درستی ارتباط برقررار کنید.


موج سواری (استرالیا، نیوزیلند، هاوایی)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

استرالیا با اقیانوس‌ها و مردمی احاطه شده که تمام طول سال در آن موج سواری می‌کنند. استرالیایی‌ها از کودکی و در کلاس‌های موج سواری اجباری، این ورزش را یاد می‌گیرند. مربی موج سواری به آن‌ها نشان می‌دهد که چطور با تخته موج سواری کار کنند و تعادلشان را حفظ کنند.

این ورزش برای بدن عالی است، همان طور که از هیکل موج سواران هم می‌توان فهمید. همچنین در این کلاس به بچه‌ها یاد می‌دهند چطور در هماهنگی با طبیعت زندگی کنند و آن را کنترل کنند. البته فقط کودکانی که در نزدیکی اقیانوس زندگی می‌کنند، شانس شرکت در این کلاس‌ها را دارند. کودکانی که از آب دور هستند، کلاس اجباری شنا دارند.


تحسین طبیعت (ژاپن)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

ژاپنی‌ها فکر می‌کنند که مطالعه طبیعت کافی نیست، ما باید آن را تحسین کنیم. این نگرش درست است. در این کشور، قبل از بودائیسم، آئین شینتو بوده که یکی از اصول اصلی آن تحسین طبیعت است. بسیاری از مدارس ژاپنی کلاس اجباری تحسین طبیعت را ارائه می‌دهند.

این کلاس‌ها خسته کننده‌ نیستند بلکه یک گردش جالب هستند. مکان‌های زیبا، گیاهان، پرندگان و حیوانات؛ بچه‌ها می‌توانند این‌ها را در واقعیت ببینند. معلمان فقط نشان نمی‌دهند و حرف نمی‌زنند، آن‌ها به بچه‌ها یاد می‌دهند دنیای اطرافشان را دوست بدارند. آن‌ها یاد می‌دهند هارمونی را در وقایع طبیعی ببینند و مراقبت رفتارشان در طبیعت باشند. در پایان دوره، بچه‌ها باید بتوانند توصیح دهند که چرا یک تجربه خاص را بیشتر دوست داشتند. سپس بچه‌ها به خاطر دانش و مهارت خود نمره می‌گیرند و در پایان سال امتحان می‌دهند.


علم زندگی (ترکیه)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

در سه سال اول مدارس ترکیه، ۴ درس اصلی وجود دارد. زبان ترکی، ریاضیات، زبان خارجی و علم زندگی. در این درس بچه‌ها درباره دنیای اطرافشان یاد می‌گیرند. چطور از سلامت خود و طبیعت مراقبت کنند، چرا باید به همه بدون استثنا احترام بگذارند، چه اتفاقاتی در کشور و جهان می‌افتد، همه این سوالات در این دوره پاسخ داده می‌شوند.

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

همچنین معلمان درباره آداب معاشرت و قوانین رفتاری هنگام رفتن به خانه دیگران حرف می‌زنند. بجه‌ها رفتار خوب را یاد می‌گیرند و اینکه چطور با غریبه‌ها مودب، اما مراقب باشند.


اخلاق (ویتنام)

موضوعات جالبی که در کشورهای مختلف مدارس تدریس می شود

در ویتنام، تحصیلات هنوز لاکچری به حساب می‌آید و همه نمی‌توانند از پس هزینه‌های آن برآیند. اما کودکان ویتنامی در ۶سالگی خوب و بد را یاد می‌گیرند. در برنامه مدرسه، یک کلاس اجباری به نام «اخلاق» وجود دارد. معلمان فقط نمی‌گویند «این کار درست است و باید انجام دهید» آن‌ها توضیح می‌دهند که چرا این درست است و چه اقدامات خاصی منجر به آن می‌شود.

 

منبع: brightside


۱۰ کتاب برتر ادبیات داستانی جهان

 در سالی که به‌طور مداوم اخبار فوری درباره خشونت و مرزبندی در جوامع از رسانه‌ها می‌شنویم و همگان در این فضای خشن در تلاشند تا هویت خود را حفظ کنند، نویسندگان شناخته شده و نویسندگانی که به‌تازگی به‌خاطر آثارشان در میان کتابخوان‌ها شناخته شده‌اند با داستان‌هایی از عشق متعالی، رویارویی شجاعانه با قدرت و اتفاقات تاریخی که نباید آن‌ها را فراموش کرد، به میانه این بحث‌ها و جدل‌ها آمده‌اند و کتاب‌هایی نگاشته‌اند که ما با مطالعه آن‌ها بهتر بدانیم که هستیم، که بوده‌ایم و باید تبدیل به چه انسان‌هایی بشویم.

۲۰۱۹ سال دو‌تایی‌ها بوده: ۲ برنده جایزه نوبل، ۲ برنده جایزه بوکر، درحالی‌که مقامات نوبل در سال‌جاری قول داده بودند که در هنگام اعطای جوایز نوبل ادبیات ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نگاهی فراتر از اروپا داشته باشند. هر دوی این جایزه‌ها به ۲ اروپایی داده شد. برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۸ اولگا توکارچوک از لهستان تعیین شد و پیتر هانکه حامی و ستاینده سیاست‌های اسلوبودان میلوسوویچ در زمان جنگ بالکان و نسل‌کشی در صربرنیتسا برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ شد.

ازدیگر سو، جایزه بوکر ۲۰۱۹ میان مارگارت آتوود به‌دلیل نگارش کتاب «وصیت‌ها» و برناردین اواریستو به‌خاطر نگارش کتاب «دختر، زن، دیگران» تقسیم شد. امسال همچنین نشریات و مجلات، فهرست‌های به نسبت گوناگون و متفاوتی از آثار برتر نگاشته شده در سال ۲۰۱۹ منتشر کردند. به همین جهت در زمان نگارش این مطلب تصمیم گرفتیم از ۳ منبع برای نگارش این مطلب درباره ۱۰ کتاب برتر سال استفاده کنیم.

دختر، زن دیگران

۱۲ فصل، ۱۲ شخصیت

مقاومت داستان در برابر خشون

برناردین اواریستو در سال‌جاری توانست با کتاب «زن، دختر، دیگران» جایزه بوکر ۲۰۱۹ را به‌طور مشترک با مارگارت آتوود از آن خود کند. در این کتاب تنها یک داستان روایت نمی‌شود؛ در هر فصل از کتاب دختر، زن، دیگران، زندگی یکی از این ۱۲ نفر روایت می‌شود. اگر چه به داستان هر یک از این شخصیت‌ها در یک فصل به‌طور جداگانه پرداخته می‌شود زندگی آن‌ها به‌دلیل وجود دوستان مشترک، افراد خانواده یا دیدار‌های تصادفی با یکدیگر تلاقی می‌کند.

فمینیسم، سیاست، پدرسالاری، موفقیت و ارتباطات از موضوعاتی هستند که در زندگی شخصیت‌های این داستان مورد بررسی قرار‌می‌گیرند. این رمان لبریز از احساسات عاشقانه و دربردارنده لحنی طنزآمیز است. برناردین اواریستو درباره دلایل نگارش این کتاب گفته است: من از این قضیه که زنان سیاهپوست بریتانیایی به وضوح در ادبیات به چشم نمی‌آمدند، بسیار احساس ناراحتی می‌کردم. من می‌خواستم داستان زندگی آنان را از اوان نوجوانی تا سنین پیری شرح دهم. البته نمی‌خواستم به مسیر زندگی آنان به‌صورت خطی نگاه کنم. راه‌های زیادی برای تفسیر «دیگری» وجود دارد. زنان از جهات بسیاری در جامعه به‌عنوان «دیگران» تلقی می‌شوند، حتی در بسیاری از اوقات زنانی هستند که دیگر زنان را «دیگری» می‌دانند.


پلنگ سیاه گرگ قرمز

روایتی افسانه‌وار از داستانی پر‌ماجرا

مقاومت داستان در برابر خشون

مارلون جیمز که در کارنامه نویسندگی‌اش یک جایزه بوکر نیز به چشم می‌خورد، با الهام از افسانه‌های آفریقایی آمیخته به وقایع پرتنش میان پادشاهی شمال و پادشاهی جنوب که ۲ دولت متخاصم هستند، تلاش یک گروه از افراد مختلف برای پیدا کردن یک پسربچه گمشده را روایت می‌کند و این روایت را تبدیل به یک ماجرای خارق‌العاده کرده است. این گروه در جریان جست‌و‌جو برای یافتن این پسربچه پا به دنیای بی‌رحم درون جنگل‌های پرپشت و انبوه می‌گذارند.

طرح این داستان به‌صورت فلش‌بک و روایت داستان بدون رعایت ترتیب تاریخی است. محور این داستان بر شخصیت یک فرد به نام «جست‌وجوگر» استوار است. جست‌و‌جوگر مردی است که به‌دلیل مهارت‌هایش در شکار شناخته شده است. جست‌وجوگر که پیش‌تر قاعده‌ای برای خود تعیین کرده بود مبنی بر اینکه تنهایی کار کند، این بار این قاعده را می‌شکند و با گروهی که خود عضوی از آنان است به جست‌وجوی پسر بچه می‌روند.

در جریان این جست‌و‌جو است که او و گروه همراهش با حیوانات و افراد عجیبی رودررو می‌شوند. مارلون جیمز به مفاهیمی نظیر مبانی واقعیت، محدودیت قدرت، زیاده‌روی‌های جاه‌طلبانه، آرزوها، ماکیاولیسم، وظیفه و افتخار در لابه‌لای سطور این رمان و در فصل‌های مختلف آن اشاره دارد.


مردی که همه چیز را می‌دید

گذشته در آینده یا آینده در گذشته

مقاومت داستان در برابر خشون

اگر تاریخ مانند سالنی از آینه، گذشته را در حال بازتاب می‌داد و اگر وقایع کنونی دنیای سیاست را به مثابه یک تصادف تاریخی می‌توانستیم قلمداد کنیم آنگاه رمان «مردی که همه چیز را می‌دید» اثر دبورا لووی را که درباره داستان معماگونه مردی در ۲ منطقه زمانی است که ۲ تصادف رانندگی را نیز تجربه کرده، می‌توان رمانی تلقی کرد که در همه ادوار قابل‌خواندن است. می‌توان دنیای درونی را که لووی در این رمان ترسیم کرده فضایی بی‌ثبات توصیف کرد که آن گذشته و حال با یکدیگر همزیستی دارند.

در اواخر دهه ۸۰ سائول قهرمان یا ضد‌قهرمان این داستان به برلین می‌رود تا تحصیل خود در رشته کمونیسم را در کشور‌های شرق اروپا تکمیل کند. داستان این رمان در واقع بر پایه حوادث عجیبی که با محوریت ۲ تصادفی که در سال‌هایی ۱۹۸۸ و ۲۰۱۶ برای سائول رخ می‌دهد، نگاشته شده است. لووی در این کتاب قواعد متعارف روایت داستان را کنار می‌گذارد تا بتواند جایگاه فرد و مجرمیت بشر در طول تاریخ را بررسی کند. «مردی که همه چیز را می‌دید» از سبک داستانی کاملا نامتعارفی تبعیت می‌کند و ارزش آن را دارد که این رمان را در فهرست بهترین کتاب‌های داستانی سال ۲۰۱۹ قرار دهیم.


بهشت‌ها

زندگی همزمان در عصر شکسپیر و نیویورک معاصر

مقاومت داستان در برابر خشون

خط زمانی داستان «بهشت‌ها» هم مشابه خط زمانی داستان مردی که همه چیز را می‌دید، ناپایدار و بی‌ثبات است. رمان پرمفهوم بهشت‌ها اثر ساندرا نیومن داستان زنی است که وجودی ۲ بخشی دارد. او برخی اوقات از خواب با شخصیتی مشابه «شخصیت زن سیاه» که در غزلیات شکسپیر انگلستان دوره رنسانس از وی نام برده شده بیدار می‌شود و گاهی در نیویورک قرن بیست‌و‌یکم که اوضاع در آن به‌صورت روزمره در حال بدتر شدن است. کیت که رئیس یک کمپانی در نیویورک است در یک مهمانی با بن آشنا می‌شود و این دو عاشق یکدیگر می‌شوند.

آن‌ها در حال آغاز ایجاد یک رابطه نامزدی هستند، اما کیت زنی است که بیشتر در دنیای خیالات خود سیر می‌کند. او برخی از مواقع موقع برخاستن از خواب خود را در نقش امیلیا یا همان زن سیاه غزلیات شکسپیر در لندن سال ۱۵۹۳ می‌یابد. البته این تنها وجه داستان نیست، بلکه اقداماتی که کیت در نقش امیلیا در انگلستان دوره رنسانس انجام می‌دهد، باعث تغییر مسیر کل تاریخ و حتی زندگی کیت در نیویورک ۴۰۰ سال بعد نیز می‌شود. این خیالات و اوهام سرانجام این تفکر را در ذهن کیت ایجاد می‌کند که او قرار است دنیا را نجات دهد.


خانه هلندی

داستان خانوادگی درباره میراث از دست رفته

مقاومت داستان در برابر خشون

در داستان «خانه هلندی» اثر آن پاچت، سیریل کانروی یک مرد خود‌ساخته دارای مستغلات ملکی زیاد، این خانه را به‌منظور سورپرایز کردن همسرش النا در سال ۱۹۴۶ خرید. دنی و مائوو، فرزندان سیریل و النا نیز در این خانه متولد شدند. النا از این خانه بدش می‌آید و زمانی که دنی ۳ ساله و مائوو ۱۰ ساله می‌شود، او خانواده خود را ترک می‌کند و برای کار با فقرا به هندوستان می‌رود. دنی و مائوو پس از درگذشت پدرشان، توسط آندره‌آ، مادرخوانده‌شان از خانه هلندی بیرون انداخته می‌شوند.

این دو خواهر و برادر پس از خروج از این خانه کسی را به جز یکدیگر ندارند. مائوو موفق می‌شود برای دنی یک بورس تامین هزینه دانشگاهی در دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا فراهم کند. دنی از دانشکده پزشکی فراغ‌التحصیل می‌شود. این روایت زندگی این دو خواهر برای ۵ دهه است. خانه هلندی یک داستان پریانی تاریک درباره ۲ نفر است که نمی‌توانند بر گذشته خود چیره شوند و با وجود اینکه در مسیر زندگی خود با موفقیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند، اما تنها زمانی که همدیگر را می‌بینند احساس آرامش می‌کنند زمانی که این دو ناگزیر می‌شوند با افرادی که آنان را ترک کرده‌اند دوباره روبه‌رو شوند، رابطه برادری لوس و خواهری همیشه مراقب و محافظ، برای نخستین بار به‌طور جدی محک می‌خورد.


زمین در حال ناپدیدشدن

داستانی از ترس و نگرانی زنانه

مقاومت داستان در برابر خشون

در نخستین فصل این کتاب که نخستین رمان جولیا فیلیپس نیز محسوب می‌شود، ۲ دختر جوان کامچاتکایی (شبه‌جزیره‌ای در منتهی‌الیه جنوب‌شرقی روسیه) ناپدید می‌شوند. این دو دختر یکی ۱۲ ساله و دیگری ۱۱ ساله هستند. تحقیقات پلیس نیز در این زمینه بی‌نتیجه می‌ماند. این واقعه موجی از شوک و شگفت‌زدگی را در دهکده زادگاه آنان ایجاد می‌کند. در این جامعه در هم‌تنیده، هر فردی با این واقعه به‌نحوی دست به گریبان است.

در ادامه این رمان به داستان زنانی پرداخته می‌شود که ناپدید شدن این دختران تأثیر منفی روی آنان گذاشته است. نیویورک تایمز با عالی توصیف کردن این کتاب به‌عنوان نخستین رمان یک نویسنده می‌نویسد: هدف از نگارش این داستان‌ها متحد کردن یک جامعه به‌دلیل وقوع یک تراژدی نیست که البته نویسنده یک رمان دارای مضمون داستانی متعارف‌تر چنین هدفی را برای خود تعریف می‌کرد. در واقع هدف از نگارش این کتاب نشان دادن آسیب‌های روحی و روانی، شخصی، فرهنگی و احساسی است که به هر زن کامچاتکایی به‌دلیل ناپدید شدن این دو دختر وارد شده است. در مجموع می‌توان گفت رمان «زمین در حال ناپدید شدن» یک داستان چندوجهی است که به زندگی درونی زنان، ضعف‌ها و شکنندگی آنان، آرزو‌ها و رویاهایشان می‌پردازد.


غریبه‌ها و پسرعمو‌ها

تلاش برای حفظ نظم اجتماعی

مقاومت داستان در برابر خشون

لیه هیگر کوهن در کتاب «درباره غریبه‌ها و پسرعموها» داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که میزبانی سایر اعضای خانواده را در یک عروسی بی‌نظم و ترتیب بر‌عهده دارند. در واقع یک داستان سرگرم‌کننده درباره خانواده، فرهنگ، حافظه و جامعه است. بنی والتر در یک شهرکوچک روستا مانند به نام راندل جانکشن خود را آماده می‌کنند که عروسی دختر بزرگشان سلم را برگزار کنند. یک مراسم ازدواج می‌تواند اتفاق خیلی خوشایندی باشد که در خانه دوست‌داشتنی‌شان برگزار می‌شود.

اما والتر و بنی یک راز دارند. یک خانواده جدید به راندل جانکشن آمده و با اقداماتش ثبات و نظم اجتماعی در این شهر کوچک را تهدید می‌کند. در نتیجه بنی و والتر با وضعیتی جدید مواجه می‌شوند. در این وضعیت آن‌ها ناگزیر باید با اقدامات این خانواده مقابله کنند تا بتوانند هارمونی و نظم و هماهنگی در شهر کوچکشان را حفظ کنند. عمه گلاد مسن‌ترین عضو خانواده بنی و والتر برای شرکت در مراسم عروسی در حالی از راه می‌رسد که خاطرات گذشته درباره اتفاق ترسناکی که برای وی در دوران کودکی در راندل جانکشن رخ داده همچنان ذهنش را آزار می‌دهد. عمه گلاد در ادامه روایتی از جزئیات این حوادث و نقشی که خود وی ایفا کرده ارائه می‌دهد.


مدرسه توپکا

توپکاروایتی غیرمستقیم از زندگی بن لرنر

مقاومت داستان در برابر خشون

نام بن لرنر با نگارش کتاب «مدرسه توپکا» در بسیاری از فهرست‌های ۱۰ کتاب برتر سال جای گرفته است. این کتاب نیز مانند سایر آثار بن لرنر مملو از عناصر خود‌زندگینامه‌ای است. نام شخصیت اصلی مدرسه توپکا، که سومین رمان بن لرنر محسوب می‌شود، آدام گوردون است، درست مانند نام راوی کتاب «خروج از ایستگاه آتوچا» (اثر قبلی بن لرنر). لرنر در داستان مدرسه توپکا میان خشونت مردان جوان سفیدپوست با اوضاع سیاسی در کشورش ارتباط مستقیمی می‌بیند.

نام مدرسه که در عنوان کتاب آمده در واقع به یک بنیاد یا جامعه‌ای از روانشناسان پیشرو که در توپکا زندگی می‌کنند، اشاره دارد. پدر و مادر آدام گوردون، شخصیت اصلی داستان عضو این بنیاد هستند و هر یک دو فصل از این کتاب هشت فصلی را روایت می‌کنند. در دنیای واقعی هاریت مادر واقعی بن لرنر هم یک روانکاو شناخته شده است که در بنیاد منینگر عضویت دارد. در کتاب مدرسه توپکا مادر و پدر آدام، جین و جاناتان نیز با وجود اینکه عضو بنیاد تروپکا هستند در زندگی خود احساس خوشحالی نمی‌کنند. یکی از سؤالاتی که در کتاب مطرح می‌شود این است که آیا ما خود را به آن خوبی می‌شناسیم، در صورت شناخت بیشتر خود همچنان نسبت به یکدیگر رفتار خشنی بروز می‌دادیم؟


برف‌روب خود را از روی استخوان مردگان بران

نامه‌هایی از پیرزن راوی مرگ‌های اسرار آمیز

مقاومت داستان در برابر خشون

اولگا توکارچوک که برنده جایزه بوکر ادبی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ شده و کتاب «گریزها» اثر وی به تازگی توسط فریبا ارجمند به فارسی برگردانده شده است، این بار با کتاب «برف‌روب خود را از روی استخوان مردگان بران» در فهرست ۱۰ کتاب برتر ۲۰۱۹ از نگاه مجله تایم قرار‌گرفته. توکارچوک در برف‌روب خود را از روی استخوان مردگان بران، ذهن خلاق و خیال‌برانگیز خود را بر داستان زن لهستانی شصت‌و‌چند ساله‌ای به نام ژانینا متمرکز کرده که علاقه ماورایی (آن جهانی) به حیوانات دارد.

ژانینا که پیرزنی گوشه‌گیر در روستایی لهستانی است، اوقات خود را با ترجمه آثار ویلیام بلیک، شاعر انگلیسی و ترسیم جداول پیچیده نجومی و مراقبت از خانه همسایگان ثروتمند خود می‌گذراند. ذهن او ظاهرا بر حال متمرکز است، اما در واقع او بیشتر ذهن خود را بر ابدیت متمرکز کرده است. این ویژگی از او یک راوی خوب برای روایت تعدادی از مرگ‌های اسرار‌آمیزی که در دهکده‌اش رخ داده ساخته است. او به پاسگاه پلیس دهکده نامه‌هایی می‌نویسد و در این نامه‌ها شرح می‌دهد که به‌دلیل کار‌هایی که ما اغلب بدون فکر کردن درباره آن‌ها انجام می‌دهیم خشونت در سراسر دنیا در حال گسترش است.


آرشیو بچه‌های گمشده

آینه‌ای تمام‌نما از دنیای امروزی

مقاومت داستان در برابر خشون

این سومین کتاب والریا لویسیی، نویسنده مکزیکی و نخستین کتاب وی به زبان انگلیسی است. او در این کتاب به بحران بزرگی که در حال حاضر کودکان دچار آن هستند، می‌پردازد. بحران کودکانی که از مرز‌ها گذر می‌کنند و حین گذر از مرز‌ها جان خود را از دست می‌دهند یا دستگیر می‌شوندو یا به همراه مراقبان خود از آمریکا دیپورت می‌شوند. داستان این رمان بر یک زوج و ۲ فرزندشان که نامی از آن‌ها در کتاب به میان نمی‌آید. این زوج به همراه فرزندانشان در حال انجام سفری از نیویورک به مرز مکزیک هستند. این دو زوج در حال انجام تحقیقات مستقل قوم‌نگارانه هستند و زندگی‌شان در آستانه فروپاشی است. زن در تلاش است تا به یک زن مکزیکی مهاجر کمک کند فرزندش را بیابد. فرزند این زن مکزیکی در زمان تلاش وی برای عبور از مرز ناپدید شده است.

خواندن این رمان هم در خواننده ایجاد خشم و نفرت می‌کند و هم حالت دلسوزانه‌ای را در وی برمی‌انگیزاند. کدام کتاب است که تا این حد احساسات متضادی را در خواننده خود ایجاد کند؟ این در واقع توانایی والریا لویسیی را در نگارش رمان نشان می‌دهد. رمان «آرشیو بچه‌های گمشده» در فهرست نامزد‌های جایزه بوکر و جایزه زنان برای برترین رمان داستانی سال ۲۰۱۹ قرار گرفته بود.

آرش نهاوندی

+ نوشته شده در جمعه 22 آذر 1398برچسب:۱۰ کتاب برتر ادبیات داستانی جهان, ساعت 21:3 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ- وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ

 و درود خدا بر او، فرمود: انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است. (و نقل شده که تجربه پيران از آمادگی رزمی جوانان برتر است)
 (اخلاقی، تجربی)
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: در شگفتم از کسی که می‌تواند استغفار کند و نااميد است. 
(اخلاقی، معنوی)

 

 

 

 

 

 


زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

 همه‌ی ما وقتی به زندان فکر می‌کنیم، معمولاً مکانی تاریک با راه‌رو‌هایی باریک و نگهبانان خشن و همینطور غذا‌های کم و افتضاح را تصور می‌کنیم. بیشتر زندان‌های سراسر دنیا همه‌ی این ویژگی‌ها را دارند و معمولاً مکانی محسوب می‌شوند که هیچکس حاضر به گذراندن حتی یک شب در آن‌ها نخواهد بود. اما همه‌ی زندان‌های دنیا نیز اینگونه نیستند.در حقیقت بعضی از زندان‌ها در نقاط مختلف دنیا وجود دارند که با توجه به نظارت دولت، مکانی راحت و با امکانات فراوان، برای مجرمین خود فراهم کرده‌اند. 

۱. زندان باستوی در نروژ

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

این زندان در جزیره‌ی باستوی در کشور نروژ قرار دارد و حدوداً ۱۰۰ زندانی را در خود جای داده است. این زندان بزرگ امکاناتی نظیر زمین تنیس، زمین اسب سواری و ماهیگیری را دارا است. همه‌ی اتاق‌های این زندان دارای میز‌های تحریر، تخت‌خوابی راحت و کتابخانه هستند و در این اتاق‌ها خبری از هیچ‌گونه میله‌ی آهنی نیست. شاید پیش خود گمان کنید که احتمالاً زندانی‌های این زندان جرمی کم و جزئی مرتکب شده‌اند، اما سخت اشتباه می‌کنید.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

همه‌ی زندانی‌های این زندان از قاتلین سریالی و بزرگ‌ترین کلاه‌برداران کشور نروژ هستند که همین امر، این زندان را به مکانی خاص تبدیل کرده است. در این زندان اقدامات امنیتی به کم‌ترین شکل ممکن خود هستند و اغلب زندانیان فراموش می‌کنند که در زندان وجود دارند!


۲. زندان ملی اسکاتلند

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

این زندان در جنوب کشور اسکاتلند قرار دارد. به دلیل آموزش‌هایی که در این زندان به زندانیان داده می‌شود از این زندان به عنوان «زندان آموزشی» نیز یاد می‌شود. همه‌ی ۷۰۰ زندانی حاضر در این زندان به صورت هفتگی مجبور هستند که حداقل ۴۰ ساعت را صرف یادگیری یک مهارت کنند که بعد از آزاد شدن از زندان، از آن مهارت در جهت بهبود زندگی خود استفاده کنند.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

طبق تحقیقی صورت گرفته، تقریباً ۹۵درصد افرادی که از این زندان آزاد می‌شوند دیگر هرگز به کار‌های غیرقانونی روی نمی‌آورند که همین امر نشان دهنده‌ی اثربخشی شیوه‌ی مدیریت در این زندان است. تقریباً همه‌ی زندانی‌های این زندان در اسکاتلند، این مکان را به مانند خانه‌ی خود می‌دانند و حتی بعضی از آن‌ها بعد از پایان دوره‌ی محکومیت خود، حاضر به ترک این مکان نیستند!


۳. زندان اوتاگو در نیوزلند

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

در این زندان نیز از حداقل امور امنیتی برای محافظت از زندانیان استفاده می‌شود و زندانیان کاملاً در این مکان خوشحال هستند. در این زندان، هر یک از زندانیان دارای اتاق خوابی بزرگ هستند که بیشتر شبیه به اتاق‌های یک هتل لوکس به نظر می‌رسند.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

در این زندان نیز مهارت‌های گوناگونی به زندانیان آموزش داده می‌شود و دولت از این زندان به نوعی به عنوان یک کارخانه استفاده می‌کند! در این زندان، مهارت‌های آشپزی، مهندسی و تولید بعضی محصولات دیگر به زندانیان آموزش داده می‌شود. جالب است بدانید که بعضی از محصولات تولید شده در این زندان به کشور‌های اطراف نیوزلند نیز صادر می‌شوند. موضوعی که به شدت هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و دولت نیوزلند به بهترین نحو از این زندانیان نهایت استفاده را می‌کند.


۴. زندان لئوبن در اتریش

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

یک زندان عجیب دیگر که در اروپا قرار دارد، زندان لئوبن است. در این زندان، افرادی وجود دارند که به دلیل جرم‌های غیرخشونت آمیز در این زندان دوران محکومیت خود را می‌گذرانند. اتاق‌های این زندان دارای تلویزیون، میز مطالعه و بالکن‌های شیشه‌ای هستند.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

همچنین این زندان تقریباً همه‌ی زمین‌های ورزشی را در اختیار زندانیان خود قرار داده است و زندانیان آزادانه می‌توانند به ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال یا تنیس بپردازند. در این زندان هیچگونه محدودیتی از نظر ملاقات زندانیان با یک‌دیگر وجود ندارد و زندانیان می‌توانند در هر زمان با یک‌دیگر ملاقات کنند.


۵. زندان آرانجز در اسپانیا

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

یکی از جذاب‌ترین زندان‌های سراسر دنیا بدون تردید این زندان است. در زندان آرانجز شرایطی فراهم است که زندانیانی که دارای فرزند کوچک هستند می‌توانند یک سوئیت را به مدت چند سال در اختیار داشته باشند تا دوران محکومیت‌شان تمام شود و همچنین فرزندان این والدین از نعمت خانواده نیز محروم نشوند. این زندان نیز تمام امکانات ممکن را در اختیار زندانیان خود قرار می‌دهد. خانواده‌های این زندانیان بدون مشکل خاصی می‌توانند در هر زمانی از این زندان خارج شوند و با محیط بیرون از زندان ارتباط داشته باشند. سوئیت‌های این زندان دارای تخت‌خواب، اسباب‌بازی‌های متعدد و همچنین تمام امکانات رفاهی هستند.


۶. زندان چمپ‌دالان در سوئیس

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

این زندان در گذشته به دلیل ازدحام جمعیت معروف بوده است، اما با توجه تغییراتی که دولت سوئیس در این زندان اعمال کرد، به یکی از لوکس‌ترین زندان‌های دنیا تبدیل شد. این زندان دارای اتاق‌هایی بزرگ و ۳ نفره است که تمام امکانات موجود از جمله تخت‌خواب، حمام و تلویزیون در این اتاق‌ها وجود دارد.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

این زندان محیطی را فراهم می‌کند که زندانیان در این مکان کم‌ترین ناراحتی را در خصوص زندانی شدن داشته باشند. این زندان بیشتر شبیه به آموزشگاه‌های بازپروری است و به بازگشت هرچه بهتر محکومین به جامعه بسیار کمک می‌کند.


۷. زندان جی‌وی‌ای در آلمان

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

در این زندان که در شهر هامبورگ قرار دارد اغلب زندانیانی وجود دارند که باید دوران محکومیتی طولانی را بگذرانند. زندانیان در این زندان، دارای اتاق‌هایی هستند که مجهز به تخت‌خواب، حمام، میز مطالعه، تلویزیون و کتابخانه هستند.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

همچنین اتاق کنفرانسی در این زندان برای جلسات هم‌اندیشی بین زندانیان وجود دارد و محکومین هر زمان که بخواهند می‌توانند جلساتی را برگزار کنند و پیشنهادات خود را در جهت بهبود زندگی خود در این زندان ارائه دهند. در این زندان نیز بخش‌های مختلفی در جهت سرگرم کردن زندانیان در نظر گرفته شده است. این زندان همچنین به دلیل شکل ساختمان و محیط سرسبز پیرامون خود نیز معروف است.


۸. زندان سولنتونا در سوئد

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

یکی دیگر از زندان‌های لوکس دنیا، زندان سولنتونا در کشور سوئد است. در این هتل امکاناتی وجود دارد که حتی ممکن است آن‌ها در بعضی از لوکس‌ترین هتل‌های دنیا نیز وجود نداشته باشند. این زندان دارای بخش‌هایی مثل سالن ورزشی، کتابخانه، آشپزخانه و بخش‌های تفریحی دیگر است که زندانیان می‌توانند از هریک از آن‌ها استفاده کنند.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

اتاق‌های هر یک از زندانیان دارای تلویزیون، تخت‌خواب و تمام امکانات رفاهی است. این زندان محیطی امن و راحت را برای ساکنین خود فراهم کرده است. اگر می‌خواهید زندگی در این زندان را تجربه کنید فقط کافی است که در کشور سوئد جرمی مرتکب شوید!


۹. زندان هالدن در نروژ

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

زندان هالدن به علت اینکه توسط فضای سبز زیادی احاطه شده است به عنوان یکی از زیباترین زندان‌های دنیا شناخته می‌شود. در این زندان، زندانیان دارای اتاق‌های سرگرمی، اتاق کنفرانس و سایر امکانات رفاهی هستند. همچنین در این زندان کلاس‌های متفاوت در جهت آموزش مهارت‌های مختلف به زندانیان، برگزار می‌شود.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

یک اتاق ویژه نیز مختص به بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری برای زندانیان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند بدون محدودیت زمان خود را با هر یک از این سرگرمی‌ها سپری کنند. از این زندان به عنوان یکی از انسانی‌ترین زندان‌های دنیا یاد می‌شود. این زندان آرزوی هر مجرمی در کشور نروژ است!


۱۰. زندان سیبو در فیلیپین

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

شاید زندان سیبو امکانات و ویژگی‌های زندان‌های فوق را نداشته باشد، اما از نظر سرگرمی و اهمیتی که به زندانیان این زندان داده می‌شود به عنوان زندانی منحصر به فرد از آن یاد می‌شود. در این زندان که به عنوان مرکز بازپروری نیز از آن استفاده می‌شود، زندانیان زمان خود را صرف رقص و موسیقی می‌کنند.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

در زندان سیبو گروه‌های رقص زیادی وجود دارند که بعضی از آن‌ها در کشور فیلیپین بسیار محبوب نیز هستند. زندانیان می‌توانند با هر نوع موسیقی که می‌خواهند رقص خود را اجرا کنند. از این جهت شاید می‌توان گفت که این زندان خاص‌ترین زندان در دنیا به شمار می‌آید.


۱۱. زندان سن‌پدرو در بولیوی‌

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

نمی‌توان گفت که سن‌پدرو مجهزترین زندان در دنیا به حساب می‌آید، اما به دلیل قوانین امنیتی محدود و مجاورت با محله‌ای پرجمعیت می‌توان از این زندان به عنوان بهشت مجرمین یاد کرد! این زندان به قدری بزرگ است که شبیه به شهری کوچک به نظر می‌رسد. فروشگا‌ه‌های متعدد و بازاری شلوغ در این زندان وجود دارد.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

نکته‌ی جالب راجع به این زندان این است که زندانیان می‌توانند تا پایان دوران محکومیت خود به کار در این بازار بزرگ مشغول شوند و حتی درآمدی محدود نیز داشته باشند. این زندان یکی از مکان‌های مهم در کشور بولیوی به حساب می‌آید و سالانه گردشگران زیادی نیز از این زندان ویژه بازدید می‌کنند.


۱۲. زندان پاندوک بمبو در اندونزی

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

این زندان که در شهر جاکارتا واقع شده است، زندانی مخصوص بانوان است و به عنوان یکی از بهترین زندان‌های دنیا شناخته می‌شود. در این زندان، کلاس‌های آموزشی متعددی برای بانوان برگزار می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به خیاطی، مجسمه سازی، آرایشگری و موارد دیگر اشاره کرد.

زندان‌هایی لاکچری‌تر از هتل‌های چند ستاره!

همچنین در این زندان روش‌های پیشگیری از شیوع بیماری ایدز به زندانیان آموزش داده می‌شود. زندانیان این زندان معمولاً مرتکب جرم‌های مالیاتی یا اخلاقی شده‌اند که البته اوقاتی خوش را در این زندان سپری می‌کنند.

منبع: scoopwhoop


سنگ‌ماهی؛ سمی‌ترین ماهی جهان

 اقیانوس جایی است که تمام خاطرات دردناک تکامل در آن ذخیره شده اند. اقیانوس ماهی‌هایی با تجهیزات دفاعی روی سرشان دارد که از اتومبیل‌های شما هم سریع‌تر شنا می‌کنند، ماهی‌هایی که از همه مبلمان شما سنگین‌تر هستند و موجوداتی که از زجر دادن شما لذت می‌برند. در این مطلب با سمی‌ترین و کشنده‌ترین ماهی دنیا آشنا خواهید شد.

سمی ترین ماهی جهان

استون‌فیش یا سنگ‌ماهی به دلایل مختلفی جالب است. این ماهی به خوبی با محیط اطرافش سازگار می‌شود و می‌تواند خودش را استتار کند و به شکل مرجان‌ها و صخره‌های کف اقیانوس درآورد. هنگام شکار می‌تواند در کسری از ثانیه طعمه خود را بکشد. همچنین بسیار سمی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

سمی ترین ماهی جهان

سنگ ماهی بدترین اتفاقی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از همه بدتر اینکه این ماهی به سمت شما نمی‌آید و بدون اینکه متوجه شوید روی آن پا می‌گذارید. این ماهی ۱۳ خار تیز پشتش دارد، هر یک از این خار‌ها حاوی سم کافی برای خراب کردن کل روز شما هستند.

برخی از اثرات برخورد با خار‌های سنگ‌ماهی شامل این موارد می‌شوند: خونریزی، تغییر رنگ محل نیش به دلیل نرسیدن اکسیژن، درد شکم، تهوع، استفراغ، غش، هذیان، فلج و نارسایی قلبی. نیازی به گفتن نیست که همه این‌ها بالقوه کشنده هستند، بنابراین اگر گرفتار سنگ‌ماهی شدید هرچه سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنید.

منبع: grunge

+ نوشته شده در جمعه 22 آذر 1398برچسب:سنگ‌ماهی؛ سمی‌ترین ماهی جهان, ساعت 14:57 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً

 و درود خدا بر او، فرمود: باقی ماندگان شمشير و جنگ، شماره شان با دوام‌تر، و فرزندانشان بيشتر است.
(سياسی، نظامی)
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ

 

 و درود خدا بر او، فرمود: کسی که از گفتن «نمی‌دانم» روی گردان است، به هلاکت و نابودی می‌رسد.
(علمی، اخلاقی)

 

 

 

 

+ نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند سیاسی,نظامی,علمی,باقی ماندگان جنگ,فرزندان جنگ,ندانستن,هلاکت,نابودی, ساعت 13:49 توسط آزاده یاسینی


گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

 ما نقشه دنیا را نگاشته ایم، همه قاره‌ها را کشف کرده‌ایم و گاهی فکر می‌کنیم هیچ چیز جدیدی برای یافتن در سیاره آبی کوچکمان باقی نمانده است. اما زمین هنوز پر از اسرار و شگفتی‌های کشف‌نشده است. دانشمندان تقریبا هر روز گونه‌های گیاهی و جانوری جدیدی پیدا می‌کنند و این ثابت می‌کند هنوز چیزهایی در گوشه و کنار جهان وجود دارد که نمی‌دانیم.

در سال ۲۰۱۹، بیش از ده محقق از آکادمی علوم کالیفرنیا ۷۱ گونه جدید به شجره‌نامه ما اضافه کردند. در میان این گونه‌های تازه یافت شده، ۱۷ ماهی، ۱۵ گکو، ۸ گیاه گلدار، ۶ نرم تن دریایی، ۵ عنکبوتیان، ۴ مارماهی، ۳ مورچه، ۳ سقنقور، ۲ زنبور، ۲ خزه، ۲ مرجان و ۲ مارمولک بودند که در ۵ قاره و ۳ اقیانوس یافت شدند. به گزارش آکادمی علوم کالیفرنیا، گونه‌های جدید امسال کمی کمتر از سال‌های پیش بود. از سال ۲۰۱۰ آکادمی علوم ۱۳۷۵ گونه جدید کشف کرده است. در این مطلب تعدادی از بهترین عکس‌های گونه‌های جدید سال ۲۰۱۹ را مشاهده می‌کنید.

سیفامیا آرنازی (siphamia arnazae)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

ماهی کاردینال چشم گربه‌ای، گونه جدیدی از ماهی کاردینال از پاپوآ گینه نو است.


سیریلابروس واکاندا

(cirrhilabrus wakanda)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

ماهی سیریلابروس واکاندا گونه‌ای از ماهی راس پری است که در اقیانوس هند غربی یافت می‌شود.


کوردیلوس فونولیتوس

(cordylus phonolithos)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

کوردیلوس فونولیتوس گونه جدیدی از مارمولک‌های کمربندی در جنوب غربی آنگولا است.


تومیامیتیس امیلی

(tomiyamichthys emilyae)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

تومیامیتیس امیلی یک گونه جدید از گابی میگو است که در شمال سولاوسی، اندونزی یافت می‌شود.


کروموپلکسورا کوردلبنکنسیس

 

(chromoplexaura cordellbankensis)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

کروموپلکسورا کوردلبنکنسیس یک گونه جدید از مرجان‌های اعماق دریاست که اولین بار در ۹۰ کیلومتری شمال غربی سانفرانسیسکو در پناهگاه دریایی ملی کوردل بنکس مشاهده شد.


نوکراس آرانتیاکا (nucras aurantiaca)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

نوکراس آرانتیاکا یک مارمولک دیواری است که در آفریقای جنوبی یافت می‌شود.


جانولوس تریسلاریودس

(janolus tricellarioides)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

جانولوس تریسلاریودس یک لیسه دریایی است که در فیلیپین یافت می‌شود.


جاستیشا آلانه (justicia alanae)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

جاستیشا آلانه گونه جدیدی از گیاهان گلدار در نیومکزیو است.


بلنی اسپرینگری (ecsenius springeri)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

اسپرینگری گونه جدیدی از ماهی بلنی است.


اویوتا گوناونا (eviota gunawanae)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

اویوتا گوناونا یک گونه جدید از گابی کوتوله است که در پاپوآی غربی در اندونزی یافت می‌شود.


لولا کوناوُکا (lola konavoka)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

لولا کوناوکا گونه جدیدی از عنکبوت خرمن است.


چارگوش‌ماهی لامیلای (dipturus lamillai)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

چارگوش‌ماهی لامیلای یک ماهی چهارگوش پوزه دراز از جزایر فالکلند است.


هوپلولاتیلوس آنداماننسیس

(hoplolatilus andamanensis)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گونه جدیدی از کاشی‌ماهی شنی از جزایر آندامان است.


سینتومورفا سور (cinetomorpha sur)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گونه جدیدی از عنکبوت‌های تارتنک‌ریختان است که در مکزیک، باخا کالیفرنیا سور و باخا کالیفرنیا یافت می‌شود.


پروتوپتیلوم نیباکنی

(protoptilum nybakkeni)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گونه جدیدی از مرجان است.


ترمبلیا آلتوپارایسنسیز

(trembleya altoparaisensis)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گیاه جدید با گل‌های سفید در تنگه‌های پارک ملی «chapada dos veadeiros» در برزیل یافت می‌شود.


وندرهورستیا دانارنالی

(vanderhorstia dawnarnallae)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گونه جدیدی از گابی میگو است که اخیرا در مناطق شرقی اندونزی کشف شده است.


تریما پوترای (trimma putrai)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

تیرما پوترای گونه جدیدی از گابی از غرب اندونزی است.


گراوسیا سراتیفولیا (gravesia serratifolia)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

گراوسیا سراتیفولیا یک گیاه گلدار است که فقط در پارک ملی «marojejy» در ماداگاسکار یافت می‌شود.


میرمکیکالتور چی‌وا‌وان

(myrmecicultor chihuahuensis)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گونه جدید یک عنکبوت عاشق مورچه است که در بیابان چی‌وا‌وان در مکزیک یافت می‌شود.


جانولوس اینکراستنس (janolus incrustans)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گونه لیسه جدید فقط در جزایر مارشال و اندونزی دیده می‌شود.


لیوپروپوما اینکندسنز

(liopropoma incandescens)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گونه جدیدی از ماهی باسلت است.


کرومیس بوسی (chromis bowesi)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

کرومیس بوسی گونه‌ای از دوشیزه‌ماهی است. این گونه اولین بار در سال ۲۰۱۹ کشف شد و در جزیره ورده، خلیج باتانگاس و خلیج پورتو گالرا در فیلیپین یافت می‌شود.


جانلوس فلایونولاتا (janolus flavoannulata)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

این گونه جدیدی از لیسه دریایی است که در فیلیپین یافت می‌شود.


مادرلا آمفورا (madrella amphora)

گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند

مادرلا آمفورا یک لیسه دریایی است که برای پنهان شدن از شکارچیان، خودش را به شکل تخم حلزون درمی آورد.

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1398برچسب:گونه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ کشف شدند, ساعت 13:44 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ- لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا- لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ- وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ- أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ- وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْ‏ءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ- وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ- وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ- وَ لَا فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ

 و درود خدا بر او، فرمود: شما را به پنج چيز سفارش می‌کنم که اگر برای آنها شتران را پر شتاب برانيد و رنج سفر را تحمّل کنيد سزاوار است: کسی از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد، و اگر از يکی سؤال کردند و نمی‌داند، شرم نکند و بگويد نمی‌دانم، و کسی در آموختن آنچه نمی‌داند شرم نکند، و بر شما باد به شکيبايی، که شکيبايی، ايمان را چون سر است بر بدن و ايمان بدون شکيبايی چونان بدن بی‌سر، ارزشی ندارد.
(اخلاقی)
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع لِرَجُلٍ أَفْرَطَ فِي الثَّنَاءِ عَلَيْهِ وَ كَانَ لَهُ مُتَّهِماً- أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ وَ فَوْقَ مَا فِي نَفْسِكَ

 

 و درود خدا بر او، فرمود: (به شخصی که در ستايش امام افراط کرد، و آنچه در دل داشت نگفت) من کمتر از آنم که بر زبان آوردی، و برتر از آنم که در دل داری.
(اخلاقی، تربيتی)

 

 

 

 

+ نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند تربیتی,امید,ترس از گناه خود,سوال پرسیدن,شکیبایی,تملق,چاپلوسی, ساعت 19:3 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 َ قَالَ ع الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ- فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ

و درود خدا بر او، فرمود: حکمت گمشده مؤمن است، حکمت را فراگير هر چند از منافقان باشد.
(علمی، معنوی) 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ قال الرضي- و هي الكلمة التي لا تصاب لها قيمة- و لا توزن بها حكمة و لا تقرن إليها كلمة 
 و درود خدا بر او، فرمود: ارزش هر کس به مقدار دانايی و تخصّص اوست. 
(اين از کلماتی است که قيمتی برای آن تصوّر نمی‌شود، و هيچ حکمتی هم سنگ آن نبوده و هيچ سخنی، والايی آن را ندارد)
(اخلاقی، معنوی)
+ نوشته شده در سه شنبه 19 آذر 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند سیاسی,معنوی,علمی,حکمت,گمشده مومن,منافق,ارزش انسان,دانایی,تخصص, ساعت 14:36 توسط آزاده یاسینی


تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

 تقریبا هر روز با عناوین و اخبار تکان دهنده و ترسناک بمباران می‌شویم و احساس می‌کنیم دنیا در حال فروپاشی است. درست است که گزارش دادن مسائل و مشکلات دنیا مهم است، اما خبر‌های خوبی هم در دنیا هست که لازم است به همان اندازه منتشر شوند تا از آن‌ها مطلع شویم. ما به اخبار مثبت بیشتری نیاز داریم تا احساس کنیم هنوز این دنیا جای ماندن است. در این مطلب تصویرسازی‌های جالبی از بهترین اخبار سال ۲۰۱۹ را مشاهده می‌کنید که یک پادزهر برای اخبار تند و تلخی است که در رسانه‌ها رواج دارد.

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲)

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در سه شنبه 19 آذر 1398برچسب:تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹ (۲), ساعت 14:34 توسط آزاده یاسینی


حقایقی که دانسته‌هایمان را زیر سوال می‌برند

 کره بادام زمینی می‌تواند تبدیل به الماس شود، مارمولک‌ها از چشمان خود آب می‌نوشند و بچه کوالا‌ها مدفوع مادرشان را می‌خورند. جهان همچنان ما را با واقعیت‌های عجیب و غریب شگفت زده می‌کند. در این مطلب برخی از این واقعیات را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

حقایق کمترشناخته شده که واقعیت را به

مارمولک‌ها چشمان خود را لیس می‌زنند تا شبنم صبحگاهی روی آن‌ها را بنوشند.

در سنگاپور، اگر بدون اجازه به وای فای کسی وصل شوید، به سه سال حبس محکوم می‌شوید.

کره بادام زمینی را می‌توان به الماس تبدیل کرد (به دلیل مقدار زیاد کربن موجود در آن)

حقایق کمترشناخته شده که واقعیت را به

اگر موز را زیر میکروسکوپ ببینید، این صحنه را می‌بینید.

بچه کوالا‌ها مدفوع مادر خود را می‌خورند تا میکروب‌های موردنیاز برای هضم برگ‌های اکالیپتوس را بسازند.

حقایق کمترشناخته شده که واقعیت را به

جمجمه نهنگ تقریبا دو برابر یک انسان بالغ است.

دو تا سه قاشق غذاخوری جوزهندی می‌تواند برای انسان سمی یا حتی کشنده باشند.

اسب‌ها نمی‌توانند استفراغ کنند. عضلات دریچه قوی آن‌ها استفراغ را غیرممکن می‌کند.

نوشیدن بیش از حد نوشابه انگور باعث می‌شود مدفوع شما آبی رنگ شود.

ده‌ها زنبور باید عمرشان را بگذارند تا یک قاشق غذاخوری عسل تولید کنند.

حقایق کمترشناخته شده که واقعیت را به

طناب بانجی از صد‌ها رشته پلاستیکی نازک تشکیل شده است.

حقایق کمترشناخته شده که واقعیت را به

جغد‌ها می‌توانند به صورت چهارزانو بنشینند.

مدفوع نیل آرمسترانک هنوز روی ماه است، درواقع مدفوع کل این سفر هنوز در آنجاست.

حقایق کمترشناخته شده که واقعیت را به

لاکپشت‌های جنگلی آلبینو در واقع رنگارنگ هستند.

نهنگ‌ها در تابستان برنزه می‌شوند.

طلا خوراکی است.

حقایق کمترشناخته شده که واقعیت را به

دانه‌های توت فرنگی از نزدیک شبیه انبه رسیده هستند.

در هر ثانیه یک نمایشنامه از شکسپیر در یک جای جهان اجرا می‌شود.

حقایق کمترشناخته شده که واقعیت را به

سر‌های جزیره ایستر درواقع بدن هم دارند.

گاو‌هایی که اسم دارند ۲۵۸ لیتر بیشتر از گاو‌هایی که اسم ندارند، شیر تولید می‌کنند.

منبع: brightside

+ نوشته شده در سه شنبه 19 آذر 1398برچسب:حقایقی که دانسته‌هایمان را زیر سوال می‌برند,نهنگ,جزیره ایستر,گاو,جغد,لاکپشت, ساعت 14:31 توسط آزاده یاسینی


با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

 مرگبارترین جانور دنیا، کوسه یا حتی انسان نیست. در واقع جانوران بیشتر با انتقال بیماری باعث تلفات انسانی می‌شوند؛ نه به طور مستقیم. در ادامه با تعدادی از مرگبارترین موجودات جهان آشنا خواهید شد.

در این فهرست پانزده‌گانه، برخی از مرگبارترین موجودات دنیا را گردآوری کرده‌ایم که طبق برآوردها، عامل بیشترین تعداد مرگ و میر در انسان هستند. ظاهرا شکارچیان درنده‌خو، آن‌قدر‌ها هم خطرناک نیستند؛ ولی موجودات کوچک‌تر را نباید دست‌کم بگیرید.

۱۵. کوسه: ۶ مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

حمله کوسه به انسان، خیلی نادر است. مثلا در سال ۲۰۱۴ تلفات ناشی از حمله کوسه‌ها در سطح جهان، فقط سه مورد بود و در سال ۲۰۱۵ به شش مورد رسید که آن را می‌توان رقم میانگین در نظر گرفت.


۱۴. گرگ: ۱۰ مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

حمله گرگ‌ها نیز در بسیاری از مناطقی که این حیوانات زندگی می‌کنند، رایج نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۵۰ سال منتهی به ۲۰۰۲، این حملات به ندرت در اروپا و آمریکای شمالی اتفاق افتاد. البته گزارش‌هایی از برخی مناطق هند، به چندصد مورد حمله طی دو دهه اشاره دارد؛ چیزی که میانگین را به ۱۰ کشته در هر سال رسانده است.


۱۳. شیر: بیش از ۲۲ مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

آمار تلفات ناشی از حمله شیر‌ها نیز در هر سال متفاوت بوده است. مطالعه سال ۲۰۰۵ نشان داد که از سال ۱۹۹۰، فقط در تانزانیا ۵۶۳ نفر در اثر حمله شیر‌ها کشته شدند. این یعنی به طور میانگین ۲۲ نفر در هر سال. البته کشته‌شدگانی در خارج از تانزانیا هم بودند؛ اما دستیابی به یک رقم دقیق جهانی، کار ساده‌ای نیست.


۱۲. فیل: ۵۰۰ مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

بر اساس مقاله سال ۲۰۰۵ نشنال جئوگرافیک، هر ساله پانصد نفر در اثر حمله فیل کشته می‌شوند. با این حساب، فیل‌ها نیز می‌توانند جانوران خطرناکی باشند.


۱۱. اسب آبی: ۵۰۰ مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

برای مدت زیادی، اسب‌های آبی مرگبارترین حیوانات آفریقا شناخته می‌شدند. این موجودات به پرخاشگری علیه انسان معروف هستند و به قایق‌ها نیز حمله‌ور می‌شوند.


۱۰. کرم نواری: ۷۰۰ مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

اما برسیم به انگل‌ها که از مرگبارترین موجودات برای انسان محسوب می‌شوند. مثلا همین کرم نواری، عامل ایجاد یک عفونت موسوم به سیستی‌سرکوزیس (cysticerosis) و مرگ تقریبی هفتصد نفر در هر سال است.


۹. کروکودیل: ۱۰۰۰ مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

هم‌اکنون در بین جانوران بزرگ، کروکودیل‌ها عامل بیشترین تلفات انسانی در آفریقا هستند. این چیزی است که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می‌گوید؛ هرچند که رقم دقیق را سخت می‌توان عنوان کرد.


۸. آسکاریس: ۴۵۰۰ مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

کرم لوله‌ای آسکاریس، عفونت آسکاریازیس را به وجود می‌آورد. بر اساس نتایج تحقیق سال ۲۰۱۳، این بیماری در هر سال جان حدود ۴۵۰۰ نفر را می‌گیرد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، این عفونت در روده‌ی کوچک رخ می‌دهد و عمدتا کودکان را مبتلا می‌سازد.


۷. مگس تسه تسه: ۱۰هزار مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

مگس تسه تسه، نوعی بیماری موسوم به مرض خواب را منتقل می‌کند؛ یک عفونت انگلی که در ابتدا باعث سردرد، تب، درد مفاصل و خارش می‌شود. اما بعدتر می‌تواند مشکلات جدی عصبی را به وجود بیاورد. البته شمار تلفات ناشی از این بیماری در حال کاهش است و آمار‌های فعلی، به ۱۰هزار مرگ و میر در هر سال اشاره دارند.


۶. ساس بوسه‌زن: ۱۲هزار مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

ساس قاتل یا بوسه‌زن، ناقل بیماری شاگاس است که به طور میانگین، هر سال ۱۲هزار نفر را می‌کشد. این بیماری، یک عفونت انگلی است که از طریق همین حشره منتقل می‌شود. نیش زدن صورت افراد، علت نام‌گذاری آن به ساس بوسه‌زن بوده است.


۵. حلزون آب شیرین: بیش از ۲۰هزار مرگ در

سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

شاید انتظار نداشته باشید نام یک حلزون را در فهرست مرگبارترین موجودات دنیا ببینید؛ ولی حلزون آب شیرین، ناقل کرم‌های انگلی است که بیماری تب حلزون (schistosomiasis) را ایجاد می‌کنند. این بیماری باعث شکم‌درد‌های شدید و بروز خون در ادرار یا مدفوع می‌شود. میلیون‌ها نفر به این عفونت دچار می‌شوند و سازمان بهداشت جهانی، مرگ ۲۰هزار تا ۲۰۰هزار نفر را به شیستوزمیازیس نسبت می‌دهد.


۴. سگ: ۳۵هزار مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

سگ‌های آلوده به ویروس هاری هم می‌توانند مرگبار باشند؛ هرچند که برای پیشگیری، می‌توان از واکسن استفاده کرد. مرگ ۳۵هزار نفر در هر سال، به بیماری هاری ارتباط دارد که در ۹۹درصد موارد، سگ‌ها عامل آن هستند.


۳. مار: ۱۰۰هزار مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

نیش مار، جان بیش از ۱۰۰هزار نفر را در سال ۲۰۱۵ گرفت. بدتر آنکه در سطح جهان، با کمبود یکی از پادزهر‌های ضروری مواجه هستیم.


۲. انسان: ۴۳۷هزار مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

به گزارش اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، ۴۳۷هزار قتل در سال ۲۰۱۲ رخ دارد. به این ترتیب، انسان دومین جانور مرگبار (و نخستین پستاندار مرگبار) برای نوع بشر محسوب می‌شود.


۱. پشه‌ها: ۷۵۰هزار مرگ در سال

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

پشه‌ها در صدر فهرست مرگبارترین موجودات جای دارند. این حشرات مزاحم با مکیدن خون، آلودگی را نفر به نفر منتقل می‌کنند. مالاریا به تنهایی، بیش از نصف مرگ و میر‌های مرتبط با پشه‌ها را رقم می‌زند و در جنوب صحرای آفریقا شایع است. البته این آمار رو به کاهش نهاده؛ به طوری که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، شیوع مالاریا ۳۷درصد کمتر شده است.

تب دِنگ، یکی دیگر از بیماری‌های ناشی از پشه‌ها به شمار می‌رود که در برخی کشور‌های آسیایی و آمریکای لاتین، باعث بستری شدن یا حتی مرگ بسیاری از کودکان می‌شود.

منبع: sciencealert


تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

 تقریبا هر روز با عناوین و اخبار تکان دهنده و ترسناک بمباران می‌شویم و احساس می‌کنیم دنیا در حال فروپاشی است. درست است که گزارش دادن مسائل و مشکلات دنیا مهم است، اما خبر‌های خوبی هم در دنیا هست که لازم است به همان اندازه منتشر شوند تا از آن‌ها مطلع شویم. ما به اخبار مثبت بیشتری نیاز داریم تا احساس کنیم هنوز این دنیا جای ماندن است. در این مطلب تصویرسازی‌های جالبی از بهترین اخبار سال ۲۰۱۹ را مشاهده می‌کنید که یک پادزهر برای اخبار تند و تلخی است که در رسانه‌ها رواج دارد.

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در سه شنبه 19 آذر 1398برچسب:تصویرسازی‌های جالب از بهترین خبر‌های سال ۲۰۱۹, ساعت 14:25 توسط آزاده یاسینی


عینک‌های برفی عجیب‌غریب اسکیمو‌ها

 این مرد که عینک چوبی عجیبی به چشم دارد، سعی ندارد مد روز باشد. او فقط برای پیاده‌روی در توندرا (سرددشت) یخ زده آماده شده است.

عینک های برفی عجیب و غریب اسکیموها

اینوئیت‌ها (اسکیمو‌های کانادا و گرینلند)، یوپیک‌ها (اسکیمو‌های سیبری) و سایر مردمان قطبی هزاران سال است که این عینک‌های ابتدایی، اما بسیار کاربردی را می‌سازند و می‌پوشند. این عینک‌های برفی از هر ماده‌ای که در مناطق قطبی دورافتاده در دسترس باشد، ساخته می‌شوند. چوب‌های آب آورده، استخوان حیوانات، عاج فیل دریایی و شاخ‌های گوزن شمالی بدیهی‌ترین گزینه‌ها هستند. اما عینک‌های برفی از جنس علف ساحلی هم کشف شده اند.

عینک های برفی عجیب و غریب اسکیموها

این عینک‌ها طوری ساخته می‌شوند تا اندازه صورت فرد باشند با یک گودی بزرگ در پایین تا روی پل بینی قرار بگیرد. یک نوار سربند از جنس چرم فیل دریایی یا تاندون گوزن شمالی، عینک را محکم روی چشم نگه می‌دارد. یک برش افقی باریک هم در امتداد طول عینک وجود دارد و مستقیما مقابل چشم قرار می‌گیرد تا میزان نور ورودی را کاهش دهد و به این ترتیب تابش خیره کننده برف را کاهش دهد. از آنجا که این عینک‌های برفی دست ساز هستند، اغلب از نظر شکل، مدل و اندازه متنوع هستند.

عینک های برفی عجیب و غریب اسکیموها

منبع: amusingplanet

+ نوشته شده در سه شنبه 19 آذر 1398برچسب:عینک‌های برفی عجیب‌غریب اسکیمو‌ها, ساعت 14:24 توسط آزاده یاسینی


اشیای معمولی که به قیمت‌های عجیبی فروخته شدند!

 این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که چیز‌های بی نظیر و کمیاب در جهان بسیار گران قیمت بوده و این امر کاملاً قبل درک است. علاوه بر این برخی اوقات چیز‌هایی ساده و بسیار کم اهمیت به چنان ارزش پولی دست پیدا می‌کنند که وقتی قیمت آن‌ها را می‌شنویم دهانمان از تعجب باز می‌ماند.

از این اقلام ساده که ناگهان هر یک به دلیلی خاص قیمتی گزاف پیدا می‌کنند می‌توان به یک سیگار، کتاب، مهره شطرنج، پیانو، خودکار و حتی یک ساعت اشاره کرد.

به تازگی یک اثر هنری ایجاد شده به دست یک هنرمند ایتالیایی که به شکل یک موز چسبانده شده روی دیوار است، در نمایشگاه میامی، به قیمت ۱۲۱ هزار دلار فروخته شد.

موزی که به دیوار چسبانده شده و در تصویر

مشاهده می‌کنید، در نمایشگاه میامی فلوریدا، به

قیمت ۱۲۱ هزار دلار فروخته شد.

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

گفتنی است، این اثر که "کمدین" نام گرفته، توسط هنرمندی ایتالیایی به نام Maurizio Cattelan، ایجاد شده و بیان کرده که انتخاب این میوه و چسباندن آن روی دیوار، بسیار خاص انجام شده است! این موز، از یکی از سوپرمارکت‌های محلی در میامی خریداری شده است.

قابل ذکر است که از این اثر، سه مورد موجود بوده که دو اثر تا کنون به فروش رسیده، و به گفته صاحب این نمایشگاه، انتظار می‌رود که نسخه سوم آن تا قیمت ۱۵۰ هزار دلار فروخته شود. وی همچنین اذعان داشت که این اثر هنری نمادی برای تجارت جهانی، سخنی دو پهلو و نشانی کلاسیک برای طنز است.

به همین بهانه در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با ۱۰ وسیله ساده و معمولی، اما بسیار گران قیمت جهان آشنا کنیم.

پر پرنده منقرض شده هویا

قیمت: ۱۰.۰۰۰ دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

اگر چه این موضوع واقعیت دارد، اما برای یک انسان معمولی باورنکردنی خواهد بود اگر به او گفته شود که یک پر ساده بیش از ۱۰.۰۰۰ دلار قیمت دارد. پر پرندگان چنان چیز بی ارزشی است که از آن برای اشاره به چیز‌های سبک و بی ارزش استفاده می‌شود. اما در کمال ناباوری پری وجود دارد که در واقع گران قیمت‌ترین پر جهان نامیده می‌شود. این پر گران قیمت در نیوزیلند بوده و علت گرانقیمت بودن آن نیز این است که در واقع پر یک پرنده منقرض شده به نام هویا است. این پر در یک حراجی در نیوزیلند به قیمت ۱۰.۰۰۰ دلار فروخته شد.


سیگار گورخا بلک دراگون

قیمت: ۱.۱۵۰ دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

سیگار یک کالای بسیار ساده است که در حالت عادی قیمت آن به ندرت بیش از یک دلار است، اما وقتی که بدنبال گران قیمت‌ترین سیگار جهان باشید با سیگار گورخا بلک دراگون موا=جه خواهید شد. این نوع سیگار برگ چنان گران قیمت است که هر نخ از آن ۱.۱۵۰ دلار قیمت دارد. این سیگار برگ گران قیمت هندوراسی در سال ۲۰۰۶ برای اولین بار به بازار عرضه شد. در واقع این سیگار با یک جعبه ساخته شده از استخوان شتر به در خانه شما ارسال می‌شود. جالبتر این که تنها ۵ جعبه سیگار از این نوع در جهان تولید شده است.


اتاق هتل رییس جمهور ویلسون در ژنو

قیمت: هر شب ۶۵.۰۰۰ دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

معمولاً بهترین، بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین هتل‌های جهان در شهر لاس وگاس قرار دارند و هزینه اقامت در این رستوران‌ها با توجه به خدمات و تعداد ستاره‌هایی که دارند متفاوت است. در این شهر قیمت اجاره یک سوییت هتل بین ۲۰ تا ۲۰۰۰ دلار است. اما گران‌ترین هتل جهان در شهر ژنو واقع است و هتل رییس جمهور ویلسون نام دارد. این هتل تنها دارای ۱۰ اتاق است که هزینه اقامت در هر یک از این اتاق‌ها برای هر شب ۶۵.۰۰۰ دلار خواهد بود.


تلفن همراه آیفون ۳ جی اس سوپریم رُز

ساخته شده توسط استورات هیوز

قیمت:۲.۹۷ میلیون دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

تلفن همراه دیگر به یک وسیله بسیار عادی تبدیل شده است که در دسترس همگان قرار دارد و حتی کودکان نیز از آن استفاده می‌کنند. تلفن‌های همراه معمولاً بین ۲۰ تا ۲۰۰۰ دلار قیمت دارند. اما گران قیمت‌ترین تلفن همراه جهان یک تلفن همراه آیفون ۳ جی اس سوپریم رُز ساخته شده توسط استوارت هیوز است که قیمت ۲.۹۷ میلیون دلار برای آن تعیین شده است.


پیانو هینتزمن کریستال

قیمت: ۳.۲۲ میلیون دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

یک پیانو معمولی را حتی می‌توان با قیمت ۱۵ دلار نیز خریداری کرد، اما پیانو هینتزمن کریستال ۳.۲۲ میلیون دلار قیمت دارد که در پکن چین ساخته شده وحدود ۳ متر طول دارد و توسط یک فرد ثروتمند در یک حراجی خریداری شد.


ساعت هاوت جوایلری از شوپارد

قیمت: ۲۵ میلیون دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

یک ساعت ساده به طور متوسط ۲۵ دلار قیمت دارد، اما ساعت هاوت چوایلری از شوپارد با الماس‌های بسیار گران قیمتی تزیین شده و ظاهری بسیار خیره کننده دارد. این ساعت هیچ استفاده‌ای به جز گفتن زمان ندارد و برای داشتن آن باید ۲۵ میلیون دلار بپردازید.


تلویزیون پرستیژ اچ دی سوپریم رُز

قیمت: ۲.۳ میلیون دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

یک تلویزیون خانگی معمولی دستکم صد دلار قیمت دارد، اما گران قیمت‌ترین تلویزیون خانگی جهان پرستیژ اچ دی سوپریم رُز نام دارد که با ۲.۳ میلیون دلار قیمت هر کسی توان خرید آن را ندارد. بدنه این تلویزیون از پوست کروکودیل ساخته شده که با دست دوخته شده است. علاوه بر این در بخشی از قسمت‌های این تلویزیون از تکه‌های الماس استفاده شده است.


زمین توکیو

قیمت: هر متر مربع ۱.۲۰۰ دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

در قسمت‌های مختلف جهان قیمت هر متر زمین متفاوت است و قیمت هر متر زمین در کمترین حالت جند پنی خواهد بود، اما سخت است باور کرد که قیمت زمین در توکیو ژاپن به طور متوسط ۱.۲۰۰ دلار برای هر متر است. جالب‌تر این که شهر توکیو پرجمعیت‌ترین و شلوغ‌ترین شهر جهان بر اساس فضای آن است. خریدن یک تکه زمین در توکیو روز به روز غیرممکن‌تر می‌شود. تنها ده سال بعد این عنوان در اختیار شهر لندن بود و ۲۰ سال قبل نیز پاریس چنین شرایطی داشت، اما در سال ۲۰۱۷ هر سه شهر گران قیمت جهان در ژاپن واقع هستند.


دوربین سوسی فررس داگورو

قیمت: ۷۷۵.۰۰۰ دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

دوربین وسیله‌ای عادی برای ثبت تصاویر است که کمترین قیمت ان ۳۰ دلار است، اما گران قیمت‌ترین دوربین دنیا سوسی فررس داگورو نام دارد که قیمت آن ۷۷۵.۰۰۰ دلار است. این دوربین بسیار گران قیمت از نوع داگورو در سال ۱۸۳۹ ساخته شده و قدیمی‌ترین دوربین جهان است که به شیوه‌ی تجاری و کارخانه‌ای ساخته شده است.


جعبه شطرنج چارلز هالندر

قیمت: ۶۰۰.۰۰۰ دلار

اشیای معمولی، اما گران قیمت در جهان

گران قیمت‌ترین جعبه شطرنج در جهان بیش از ۶۰۰.۰۰۰ دلار قیمت دارد. این جعبه شطرنج گران قیمت توسط چارلز هالندر ساخته شده و ۳۲۰ قیراط الماس سیاه و سفید در ساخت قطعات آن به کار رفته است.

منبع: wonderslist


جایگاه زمین ما در جهان کجاست؟

 ما آنقدر خودمان را درگیر حباب زندگی اجتماعی کرده ایم که گاهی فراموش می‌کنیم برخی چیز‌های ظاهرا بزرگ، چقدر بی‌اهمیت هستند. برای برخی افراد ریختن قهوه، از دست دادن شغل یا شکست در روابط عاشقانه فقط بخش کوچکی از چیزهایی است که در جهان اتفاق می‌افتد، اما برای برخی دیگر افراد این‌ اتفاقات کاملا وحشتناک هستند.

چرا دقیق‌تر به آنچه در اطرافمان وجود دارد نگاه نمی‌کنیم و عظمت جهان را با سیاره کوچکی که در آن هستیم مقایسه نمی‌کنیم؟ خودتان اندازه مشتری را با آمریکای شمالی مقایسه کنید، یا خورشید را با بزرگترین ستاره قابل مشاهده بسنجید تا متوجه منظور ما شوید. شاید مجبور شوید چند لحظه مکث کنید و دوباره چیز‌های اطرافتان را ارزیابی کنید.

این زمین است، سیاره‌ای که در آن زندگی

می‌کنیم

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

و این منظومه شمسی است، جایی که

سیاره ما با ۷ سیاره دیگر در آن قرار دارد

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

منظومه شمسی با تاریخچه ۴.۵۶۸میلیارد ساله‌اش واقعا شگفت‌انگیز است. منظومه شمسی از یک ستاره (خورشید) و ۸ سیاره (عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون) و سه سیاره کوتوله (سرس، پلوتو، اریس) و چیز‌های دیگری در میان این‌ها مثل قمرها، سیارک‌ها و ... تشکیل شده است.

در این تصویر می‌بینید که ماه چقدر از زمین

دور است. زیاد به نظر نمی‌رسد، نه؟

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

اما می‌توانید همه سیاره‌های منظومه

شمسی را در این فاصله جای دهید. جالب

است نه؟

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

مشتری غول منظومه شمسی است. آنقدر

بزرگ است که کل قاره آمریکای شمالی مثل

یک لکه سبز روی آن است.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که به نام خدای آسمان و صاعقه رومیان، ژوپیتر نام گذاشته شده است. شعاع سیاره مشتری ۶۹.۹۱۱ کیلومتر است و مساحت آن ۶.۱۴۱۹×۱۰۱۰ کیلومترمربع است که تقریبا ۱۲۲ برابر زمین است. برخلاف سیاره‌هایی مثل زمین و مریخ که سطح صخره‌ای و خاکی دارند، مشتری یک غول گازی است و عمدتا از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. این سیاره در مقایسه با خورشید مثل یک حباب کوچک است و جرم آن تنها یک هزارم جرم خورشید است، اما اگر جرم باقی سیارات منظومه شمسی را با هم جمع کنید، باز هم مشتری دو و نیم برابر بیشتر خواهد بود.

سیاره بزرگ بعدی زحل است، در اینجا

می‌توانید ببینید زحل در مقایسه با زمین چقدر

بزرگ است.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

اگر حلقه زحل دور زمین بود، شاهد این

منظره بودید.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

دید ما از سایر اجرام فضایی بسیار بهتر از

قبل شده است و این تصاویر از پلوتو حرف ما

را ثابت می‌کند.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

پلوتو ابتدا سیاره نامیده می‌شد، اما بعدا این عنوان از آن سلب شد و در دسته سیاره‌های کوتوله قرار گرفت. اگرچه این اتفاق در سال ۲۰۰۶ افتاده، اما هنوز هم افرادی هستند که از تصمیم اتحادیه بین المللی نجوم برای تعریف اصطلاح «سیاره» که منجر به کنار گذاشتن پلوتو از دسته سیارات شد، ناراحت هستند.

در این تصویر می‌توانید ابعاد ستاره دنباله دار

چوریوموف-گراسیمنکو را با مرکز شهر لس

آنجلس مقایسه کنید.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

با این حال هیچ یک از اشیای فوق قابل

مقایسه با خورشید، ستاره کوتوله زرد

نیستند.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار دارد و یک کره تقریبا کامل از پلاسمای داغ با مساحت ۶.۰۹×۱۰۱۲ کیلومترمربع و ۱۲هزار برابر زمین است (فقط یک لحظه به آن فکر کنید!). ۸ دقیقه و ۱۹ ثانیه طول می‌کشد تا نور از خورشید به سیاره ما برسد. خورشید از حدود ۷۳درصد هیدروژن تشکیل شده و مابقی آن عمدتا هلیوم (۲۵درصد) و مقادیر کمی عناصر سنگین‌تر از جمله اکسیژن، کربن، نئون و آهن است. خورشید در هر ثانیه حدود ۶۰۰میلیون تن هیدروژن را به هلیوم تبدیل می‌کند و در نتیجه ۴میلیون تن ماده را در هر ثانیه به انرژی تبدیل می‌کند. این انرژی (که ۱۰ تا ۱۷هزار سال طول می‌کشد از مرکز آن خارج شود) منبع نور و گرمای خورشید است. با کاهش این روند، چگالی و دمای هسته خورشید افزایش می‌یابد و لایه‌های بیرونی بزرگتر می‌شوند و زمین را غیرقابل سکونت می‌کنند. اما تا ۵میلیارد سال آینده چنین اتفاقی نخواهد افتاد، پس جای نگرانی نیست!

زمین از سطح ماه این گونه دیده می‌شود

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

مریخ پرسپکتیو کاملا متفاوتی به زمین کوچک

ما می‌دهد.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

و این دید از پشت حلقه‌های زحل است، ما

مثل سیاره مورچه‌ها هستیم.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

حدود ۲.۹میلیارد مایل دورتر، درست پشت

نپتون، ما کوچکتر از یک دانه نمک به نظر

می‌رسیم.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

و اینجا هم زمین را در مقایسه با خورشید

می‌بینید.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

و حالا خورشید را از سطح مریخ ببینید.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

جالب است بدانید تعداد ستاره‌های جهان از

تعداد دانه‌های شن روی سواحل زمین بیشتر

است!

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

یعنی خورشید به خصوص در مقایسه با

غول‌هایی مثل ستاره وی‌وای سگ بزرگ به

اندازه یک دانه شن است.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

اگر وی‌وای سگ بزرگ در مرکز منظومه شمسی قرار بگیرد، تقریبا به مدار زحل می‌رسد.

اگر خورشید را به اندازه سلول‌های سفید

خون فرض کنیم، کهکشان راه شیری به

اندازه ایالات متحده خواهد بود.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

بنابراین زمین در مقایسه با کهکشان راه

شیری گم است و بزرگی خود را از دست

می‌دهد.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

تقریبا همه ستاره‌هایی که شب‌ها در آسمان

می‌بینیم، فقط بخش کوچکی از فضا هستند.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

و اگر فکر می‌کنید کهکشان راه شیری بزرگ

است، می‌توانید آن را با IC ۱۱۰۱ مقایسه

کنید که ۱.۰۴میلیارد سال نوری دورتر است.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

در این عکس هزاران کهکشان را می‌بینید که

با تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

آنچه در شب می‌بینیم فقط بخش کوچکی از

جهان است.

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

این سیاهچاله را در مقایسه با مدار زمین

ببینید. وحشتناک است، نه؟

جایگاه زمین در جهان کجاست؟

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در سه شنبه 19 آذر 1398برچسب:جایگاه زمین ما در جهان کجاست؟, ساعت 14:17 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ ع لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا سَأَلَهُ- أَ كَانَ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ قَدَرٍ- بَعْدَ كَلَامٍ طَوِيلٍ هَذَا مُخْتَارُهُ- وَيْحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً- لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ- وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ- إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً- وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً- وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً- وَ لَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً- وَ لَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً- وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا- ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ

 
و در جواب مردی شامی فرمود: (مرد شامی پرسيد آيا رفتن ما به شام، به قضا و قدر الهی است امام با کلمات طولانی پاسخ او را داد که برخی از آن را برگزيديم) وای بر تو شايد قضاء لازم، و قدر حتمی را گمان کرده‌ای اگر چنين بود، پاداش و کيفر، بشارت و تهديد الهی، بيهوده بود خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داد در حالی که اختيار دارند، و نهی فرمود تا بترسند، احکام آسانی را واجب کرد، و چيز دشواری را تکليف نفرمود، و پاداش اعمال اندک را فراوان قرار داد، با نافرمانی بندگان مغلوب نخواهد شد، و با اکراه و اجبار اطاعت نمی‌شود، و پيامبران را به شوخی نفرستاد، و فرو فرستادن کتب آسمانی برای بندگان بيهوده نبود، و آسمان و زمين و آنچه را در ميانشان است بی‌هدف نيافريد. اين پندار کسانی است که کافر شدند و وای از آتشی که بر کافران است.
(اعتقادی)
 
 
 
 
 

وَ قَالَ ع خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ- فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ- حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ:
 
 و درود خدا بر او، فرمود: حکمت را هر کجا که باشد، فراگير، گاهی حکمت در سينه منافق است و بی‌تابی کند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مؤمن آرام گيرد.
(علمی، معنوی)

 

 

 

 
+ نوشته شده در یک شنبه 17 آذر 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اعتقادی,علمی,معنوی,قضا,قدر الهی,پیامبران,حکمت, ساعت 16:10 توسط آزاده یاسینی


حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

 در این مطلب برترین‌ها اطلاعاتی جالب و مفید را درباره بدن انسان در اختیار شما قرار خواهیم دهیم که احتمالا تاکنون نشنیده‌اید.

۱.انسان به معنای واقعی کلمه می‌درخشد!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

اگرچه این درخشش در بعضی از عروس‌های دریایی و دیگر موجودات دریایی بسیار بیشتر و آشکارتر است، با این حال هر موجود زنده‌ای بر روی سیاره زمین از جمله انسان‌ نیز از خود نور تابش می‌کند. این پدیده بیولومینانس (زیست تابی) نامیده می‌شود و تنها تفاوت در مورد ما انسان‌ها این است که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم نور خود را ببنیم. این نور ۱۰۰۰ برابر کم نورتر از نوری است که چشمان ما می‌تواند به طور طبیعی ببینند. اما می‌توانید این نور را از طریق یک دوربین بسیار حساس در یک اتاق عایق نور مشاهده کنید. این نور در طول روز روشن‌تر و در شب کم نور است و درخشان‌ترین نور از چهره‌های ما ساطع می‌شود!


۲. قویترین دوربین دنیا

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

قویترین دوربینی که بشر تاکنون توانسته است تولید کند ۴۰۰ مگاپیکسل قدرت دارد. البته شما به چنین دوربینی نیاز ندارید، چونکه چشمان شما بسیار بهتر از آن است! بله چشمان شما به اندازه یک دوربین ۵۷۶ مگاپیکسلی قدرت دارد!


۳. همه ما دونده مسافت‌های طولانی هستیم ...

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

قلب انسان، کوچک، اما بسیار قدرتمند است. در طول یک روز، قلب آن‌قدر به طور موثر خون پمپاژ می‌کند که این خون بیش از ۱۹۰۰۰ کیلومتر را در درون رگ‌های بدن طی می‌کند. این مسافت برابر با ۴ بار طی کردن قاره آمریکا از غرب به شرق است! موضوع فقط این نیست و اگر شما بتوانید تمام رگ‌ها و مویرگ‌های بدن را به صورت یک خط مستقیم درآورید، این خط نه یک بار بلکه چندین بار دور زمین می‌چرخد!


۴. شما به اندازه یک شامپانزه مو دارید!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

احتمالا یکی از تفاوت‌های بزرگ بین انسان‌ها و شامپانزه‌ها را در تفاوت میزان موی آن‌ها می‌دانید، ولی اشتباه می‌کنید و تفاوتی بین این دو در میزان موی بدنشان نیست! اما این که شما موی زیادی روی بدن خود نمی‌بینید بدان معنا نیست که شما کمتر از شامپانزه‌ها مو دارید. در واقع بدن ما نیز به اندازه بدن شامپانزه‌ها مو دارد. دانشمندان هنوز نتوانسته اند به پاسخی جامع و پذیرفتنی در مورد دلیل از دست دادن خز‌های کلفت بدنمان دست پیدا کنند، اما شاید این امر به این دلیل رخ داده که بتوانیم راحت‌تر عرق کنیم و از ابتلا به انگل‌هایی مانند شپش و کنه جلوگیری شود.


۵. عطسه با سرعت نور!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

ریه‌های شما قادر است هوا را آنقدر قدرتمند بیرون دهند که با سرعت ۱۶۱ کیلومتر در ساعت حرکت کند. البته این سرعت درمورد عطسه‌های شدید صدق می‌کند. یک عطسه همچنین می‌تواند ۱۰۰هزار میکروب را وارد هوا کند.


۶. بدن شما می‌داند چه موقع زیر آب است.

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

بدن یک مکانیزم ویژه برای مدیریت ورود به آب دارد. این مکانیزم، رفلکس غواصی نامیده می‌شود، و تقریباً در هر نوع پستاندار از جمله انسان وجود دارد. این رفلکس با هدایت اکسیژن به قلب و مغز، آن را در بدن شما توزیع می‌کند. لحظه‌ای که در آب فرو می‌روید، بدن به طور خودکار ضربان قلب را کاهش می‌دهد، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و گلبول‌های قرمز خون ذخیره شده در طحال را آزاد می‌کند.


۷. دلیل چروک شدن انگشتان در آب

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

اگر انگشت‌های دست و پای شما بیش از ۱۰ دقیقه درون آب قرار داشته باشند، پس از خارج شدن از آب، خیلی زود متوجه خواهید شد که این قسمت‌ها از بدن دچار چین و چروک شده اند. پزشکان متوجه شده اند که اگر ارتباط برخی از اعصاب به انگشتان دست قطع شود، واکنش چروک شدن پوست پس از تماس با آب قطع می‌شود؛ بنابراین چروک شدن انگشت‌ها نشانه‌ی بی عیب بودن شبکه عصبی بدن است.

در واقع این واکنش برای تعیین وضعیت شبکه عصبی بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چین و چروک‌ها نتیجه واکنش بدن برای چنگ زدن بهتر در آب است. در پژوهشی انجام شده در سال ۲۰۱۳، از بیست نفر خواسته شد تا ۴۵ شیء در اندازه‌های مختلف را جابجا کنند. در نهایت مشخص شد که اشیای‌تر با پوست چروکیده (پس از تماس با آب) بهتر جابجا می‌شوند.


۸. جمله منسوخ شده: ما تنها از ۱۰درصد

مغزمان استفاده می‌کنیم!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

همه چیز را درباره این جمله «ما تنها از ۱۰درصد مغزمان استفاده می‌کنیم.» فراموش کنید. این افسانه از یک تحقیق منسوخ شده می‌آید که تنها بیان می‌کند ما از تمام ظرفیت مغز خود استفاده نمی‌کنیم، اما چیزی در مورد ۱۰درصد بیان نمی‌کند. امروزه با اطمینان می‌دانیم که مغز ما همیشه و همه زمان و حتی در خواب هم فعال است. اگر ما صرفا از ۱۰درصد مغزمان استفاده می‌کنیم پس چرا باید ۲۰درصد از انرژی بدن ما را در طول روز مصرف می‌کند؟


۹. فلفل نبین چه ریزه!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

انگشت کوچک دستان خود را دست کم نگیرید! نیمی از تمام قدرت دست شما از انگشت کوچک می‌آید. انگشت کوچک شما برای تأمین قدرت از انگشت میانی استفاده می‌کند. بدون انگشت کوچک، گرفتن و برداشتن اجسام توسط دست بسیار سخت و ضعیف می‌شود. این انگشت همچنین زمانی که با ابزارآلات مختلف کار می‌کنید، حرکت مچ دست را کنترل می‌کند.


۱۰. دندان‌ها در واقع سفید نیستند!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

دندان‌های انسان توسط یک ماده منحصر به فرد به نام مینای دندان پوشانده شده است که سخت‌ترین و محکم‌ترین چیزی است که یک موجود زنده می‌تواند داشته باشد. این ماده سخت‌تر از فولاد است، مورد دیگر در مورد مینای دندان این است که این ماده سفید نیست بلکه نسبتا شفاف و با سایه‌ای از رنگ آبی است. رنگی که ما می‌بینیم به دلیل لایه دومی است که در زیر مینای دندان وجود دارد.

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در یک شنبه 17 آذر 1398برچسب:حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان, ساعت 16:9 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا

و درود خدا بر او، فرمود: حوادث اگر همانند يکديگر بودند، آخرين را با آغازين مقايسه و ارزيابی می‌کنند. 
(اخلاقی، علمی، سياسی) 
 
 
 
 
 
 
وَ مِنْ خَبَرِ ضِرَارِ بْنِ حَمْزَةَ الضَّبَائِيِّ- عِنْدَ دُخُولِهِ عَلَى مُعَاوِيَةَ- وَ مَسْأَلَتِهِ لَهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع- وَ قَالَ فَأَشْهَدُ لَقَدْ رَأَيْتُهُ فِي بَعْضِ مَوَاقِفِهِ- وَ قَدْ أَرْخَى اللَّيْلُ سُدُولَهُ وَ هُوَ قَائِمٌ فِي مِحْرَابِهِ- قَابِضٌ عَلَى لِحْيَتِهِ يَتَمَلْمَلُ تَمَلْمُلَ السَّلِيمِ- وَ يَبْكِي بُكَاءَ الْحَزِينِ وَ يَقُولُ- يَا دُنْيَا يَا دُنْيَا إِلَيْكِ عَنِّي أَ بِي تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَيَّ تَشَوَّقْتِ- لَا حَانَ حِينُكِ هَيْهَاتَ غُرِّي غَيْرِي لَا حَاجَةَ لِي فِيكِ- قَدْ طَلَّقْتُكِ‏ثَلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِيهَا- فَعَيْشُكِ قَصِيرٌ وَ خَطَرُكِ يَسِيرٌ وَ أَمَلُكِ حَقِيرٌ- آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيقِ- وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ


 و درود خدا بر او، فرمود: (ضرار بن ضمره ضبايی از ياران امام به شام رفت بر معاويه وارد شد. معاويه از او خواست از حالات امام بگويد، گفت علی عليه السّلام را در حالی ديدم که شب، پرده‌های خود را افکنده بود، و او در محراب ايستاده، محاسن را به دست گرفته، چون مار گزيده به خود می‌پيچيد، و محزون می‌گريست و می‌گفت) ای دنيا ای دنيای حرام از من دور شو، آيا برای من خودنمايی می‌کنی يا شيفته من شده‌ای تا روزی در دل من جای گيری هرگز مبادا غير مرا بفريب، که مرا در تو هيچ نيازی نيست، تو را سه طلاقه کرده‌ام، تا باز گشتی نباشد، دوران زندگانی تو کوتاه، ارزش تو اندک، و آرزوی تو پست است. آه از توشه اندک، و درازی راه، و دوری منزل، و عظمت روز قيامت
(اخلاقی)

 

 

 

 

 
+ نوشته شده در شنبه 16 آذر 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند سیاسی,علمی,حوادث,شام,معاویه,دنیا پرستی, ساعت 15:25 توسط آزاده یاسینی


اختراعاتی شگفت‌انگیز از ایرانیان باستان

 ۱۰. انیمیشن (پویانمایی)

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

این مورد ممکن است باعث تعجب شما شود! معمولا انیمیشن را یک تکنولوژی مدرن در نظر می‌گیرند که در یک قرن اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. با این حال تاریخچه آن به ایران باستان و ۵۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد که بر روی یک جام سفالی نقش بسته است که در شهر سوخته در ایران کشف شد.

بر روی این جام مجموعه تصاویر پیوسته‌ای از یک بز نقش بسته است که در حال پرش و خوردن برگ‌های یک درخت است که توالی آن‌ها منجر به خلق یک انیمیشن کوتاه می‌شود. کشف چنین اثر خارق العاده‌ای باعث شگفتی و کنجکاوی باستان شناسان جهان شد.

گروهی از آن‌ها مطالعات بر روی فریم‌های موجود روی این جام سفالی را آغاز کردند، آن‌ها طی این مطالعات با پیاده سازی نقش‌ها بر روی کاغذ توانستند یک انمیشین بیست ثانیه‌ای بسازند که امروزه از آن به عنوان قدیمی‌ترین پویانمایی جهان یاد می‌شود.


۹. باتری

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

در سال ۱۹۳۸ میلادی یک اثر باستانی کشف شد که از یک کوزه سفالی و مقداری فلز در درون آن ساخته شده بود که به نام «پیل اشکانی» و یا «باتری بغداد» شناخته می‌شود. این باتری توسط دانشمندان غربی امتحان شد و در کمال شگفتی مشاهده کردند که هنگامی که این کوزه با سرکه، آبلیمو و یا هر ماده الکترولیت دیگری پر می‌شود، ۱.۵ تا ۲ ولت برق تولید می‌کند. بر اساس همین الگو بود که «آلساندرو ولتا» ایتالیایی توانست باتری‌های الکتریکی را در سال ۱۸۰۰ اختراع کند.


۸. حقوق بشر

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

منشور کوروش را از لحاظ تاریخی به‌عنوان اولین منشور حقوق بشر دنیا می‌دانند که قدمت آن به ۵۳۴ قبل از میلاد برمی‌گردد و از گل ساخته و به خط میخی اکدی نوشته شده است. این منشور در سال ۱۸۷۹ میلادی در بابل کشف شد و اکنون در موزه‌ی بریتانیا در لندن نگه‌داری می‌شود.


۷. پست

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

«چاپار خانه» اصطلاح فارسی برای اولین سرویس پست دنیا است که در زمان امپراطوری کوروش کبیر ایجاد شد و بعد‌ها توسط داریوش کبیر به عنوان روش و متدی برای برقراری ارتباط و ارسال نامه‌ها در سراسر سرزمین پارس توسعه یافت. در این سیستم از افرادی پیام‌رسان به نام چاپار استفاده می‌شد.

این پیام‌رسان‌ها بسته‌های پستی را پشت اسب‌های خود حمل می‌کردند و در ایستگاه‌های مختلف توقف می‌کردند. این ایستگاه‌ها آن قدر به یکدیگر نزدیک بودند که یک اسب بدون نیاز به غذا خوردن و یا استراحت می‌توانسته به حرکت ادامه دهد. این ایستگاه‌های توقف، اداره پست بودند که نامش چاپارخانه بود. پیام‌رسان‌ها در آنجا توقف می‌کردند تا بسته‌های خود را به پیام‌رسان دیگری تحویل دهند و یا اسب خود را عوض کنند.


۶. یخچال

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

یخچال نوعی محل خنک‌کننده به روش تبخیر باستانی است که نام آن از دو واژه یخ به معنای چیزی سرد و چال به معنای محل ساخته شده است. یخچال‌های باستانی در اصل در ایران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند و از اختراعات ایرانیان در طول تاریخ است.

ایرانیان روش پیشرفته‌ای برای خنک کردن ساختمان داشتند که آن را در قرن چهارم میلادی برای ساخت یخچال به کار بردند. ساختار روی زمین حالتی گنبدی شکل داشت و نوعی فضای ذخیره‌سازی زیرزمینی داشت. این فضای ذخیره‌سازی زیرزمینی در طول سال، با استفاده از مواد مقاوم در برابر حرارت عایق می‌شد و حجم آن به ۵۰۰۰ متر مکعب می‌رسید.

بسیاری از این ساختار‌ها صد‌ها سال قبل ساخته شده و برخی از آن‌ها هنوز هم سرپا هستند و کار می‌کنند. هوای سرد از فضای زیرزمینی و پایه ساختمان وارد می‌شد. شکل گنبدی و مخروطی ساختمان سبب می‌شد که گرما به سمت بالا برود و هوای سرد درون محیط باقی مانده و در نتیجه محیط داخل ساختمان خنک‌تر شود. یخ در طول زمستان جمع‌آوری شده و درون این ساختمان‌ها نگهداری می‌شد تا در تابستان مورد استفاده قرار گیرد.


۵. جبر

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

ریشه جبر نیز به ایران باستان برمی گردد. محمد بن موسی خوارزمی یکی از دانشمندان ایران بود که بین سال‌های ۷۵۰ تا ۸۵۰ میلادی می‌زیست و در حوزه‌های مختلفی از جمله ریاضی، ستاره‌شناسی، جغرافی و … تبحر داشت. او مفاهیمی از ریاضی را اختراع کرد و آن را به صورت علمی مستقل با نام جبر در کتاب خود تدریس می‌کرد، به همین خاطر به عنوان پدر علم جبر شناخته می‌شود.


۴. اسید سولفوریک

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

ابوبکر محمد بن زکریای رازی، ستاره‌شناس، ریاضیدان، جغرافیدان و شیمیدان ایرانی اولین کسی بود که اسید سولفوریک (جوهر گوگرد) را کشف کرد. این کشف یکی از مبانی مهندسی شیمی در دنیای مدرن شد که امروزه از آن برای ساخت مواد مختلف از کود‌های شیمیایی گرفته تا شوینده‌های مختلف استفاده می‌شود.


۳. گیتار

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

نمونه‌های اولیه گیتار‌های مدرن و امروزی، به شکل تار و عود وجود داشته اند. البته که امروزه، گیتار یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین ابزار‌های موسیقیایی در سراسر جهان است و نوع ایرانی آن همان عود قدیم ایران، یعنی بربط می‌باشد و آن را به این سبب بربط نام نهادند که کاسه‌اش به شکل سینه (بر) مرغابی (بط) است. بربط ساز ایرانی که از قدیمی‌ترین اعصار، نواختن آن در ایران رواج داشته، سر منشا گیتار است.


۲. قطب نما

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

در مورد اختراع قطب‌نما روایت‌های زیادی وجود دارد. تنی چند از دانشمندان آن را به چینی‌ها یا حتی ایتالیایی‌ها نسبت می‌دهند. اما بیشتر دانشمندان موافقند که قطب‌نما به وسیله ایرانیان ساخته شده‌است. قطب‌نمای ایرانی برخلاف قطب‌نمای چینی که ۲۴ جهت داشت، دارای ۳۲ جهت بوده‌است.

عدد ۳۲ علاوه بر نشان‌دادن دقت بیشتر قطب‌نمای ایرانی، نمایانگر آشنایی ایرانیان با اعداد در مبنای ۲ و دانش ریاضی پیشرفته آنان است. در افسانه‌های کهن ایرانی آمده‌است که اسفندیار رویین به هنگام حرکت برای نبرد با اژد‌ها از پیکانی آهنین سود می‌جسته، که همواره جهت ثابتی را به او نشان می‌داده‌است.

در دوران نخستین اسلامی، قبله‌نما توسط ایرانیان به قطب‌نما افزوده شد تا همواره و در هر وضعیتی بتوان جهت درست قبله را پیدا نمود. ایرانیان از این اختراع استفاده کامل نموده و آن را به دیگر مسلمانان شناساندند. نام‌های فارسی اجزای قطب‌نما در زبان عربی شاهد تاریخی مسلمی است که کاربرد قطب‌نما از طریق ایرانیان به دست دیگر ملت‌های مسلمان رسیده‌است.


۱. قنات

اختراعاتی شگفت انگیز از ایرانیان باستان

در اوایل شکل گیری تمدن ایرانی، یک سیستم مدیریت کارآمد آب توسط آن‌ها طراحی و ایجاد شد که حتی این روز‌ها نیز از آن در برخی از مناطق استفاده می‌شود. قنات به کانال‌های زیرزمینی به طول چندین کیلومتر گفته می‌شود که آب در آن‌ها جریان دارند و به سطح زمین می‌رسند و از جمله مهمترین اختراعات ایرانیان است.

این سیستم برای آبرسانی به مزارع مورد استفاده قرار می‌گرفت و همچنین به عنوان آب شرب مردم به کار می‌رفت. این کانال‌ها نوعی سیستم قدیمی برای آبرسانی به مردم از طریق مجموعه‌ای از چاه‌ها و محور‌های دسترسی عمودی بودند. سیستم اولین بار توسط ایرانیان در هزاره اول قبل از میلاد ساخته شد. این سیستم به تدریج در کشور‌های غربی و شرقی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

منبع: FTD Facts


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ

 و درود خدا بر او، فرمود: انسان با نفسی که می‌کشد، قدمی به سوی مرگ می‌رود.
 
(اخلاقی)





وَ قَالَ ع كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ

و درود خدا بر او، فرمود: هر چيز که شمردنی است پايان می‌پذيرد، و هر چه را که انتظار می‌کشيدی، خواهد رسيد.
(اخلاقی) 
+ نوشته شده در جمعه 15 آذر 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,انسان,قدم,مرگ,شمردنی,انتظار کشیدنی,رسیدن, ساعت 15:14 توسط آزاده یاسینی


جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

 جنگ جهانی اول با ترور «فرانتس فردیناند» آرشیدوک اتریش آغاز شد و همه امروز موافقند که نیازی نبود به این دلیل یک جنگ جهانی راه بیفتد. پیامد این جنگ، مرگ میلیون‌ها سرباز و غیرنظامی، فلج شدن اقتصاد و درد جادوانه در سرتاسر جهان بود.

جنگ آخرین چیزی است که هر ملتی آرزویش را دارد، چون در نهایت همه چیز‌های زیادی را از دست خواهند داد. امروزه افراد بیشتری تلاش می‌کنند تا راه حل‌های دیپلماتیک برای مشکلات پیدا کنند، اما جنگ‌هایی وجود دارد که جهان به سختی می‌تواند آن‌ها را فراموش کند. در این مطلب جنگ‌هایی را معرفی می‌کنیم که به بیهوده‌ترین و احمقانه‌ترین دلیل‌ها آغاز شدند.

جنگ بَسوس

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

جنگ بسوس بین دو قبیله باستانی در عربستان سعودی اتفاق افتاد. این جنگ در نتیجه کشتن شتری اتفاق افتاد که متعلق به مردی به نام سعدبن شمس، برادرزاده زنی به نام البسوس بود.

شتر او وارد چراگاه مخصوص یک قبیله دیگر شد. برادرزاده البسوس رهبر قبیله بَکر بود در حالی که سایر شتر‌ها متعلق به قبیله رقبیب، یعنی تقلیب بودند. جنگ وقتی شروع شد که رئیس قبیله تقلیب فهمید که یکی از شتر‌ها متعلق به او نیست و آن را کُشت. سپس برادرزاده البسوس این خبر را شنید و رئیس تقلیب را کشت. این جرقه جنگ بین دو قبیله شد که ۴۰ سال طول کشید و کشتگان زیادی به جای گذاشت.


جنگ صندلی طلایی

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

صندلی بدون پشتی طلایی، تخت سلطنتی قوم آشانتی بود و اعتقاد بر این بود که روحیه امپراتوری آشانتی را حفظ می‌کند. این صندلی بسیار محترم بود، فقط افراد کمی شانس این را داشتند که از نزدیک آن را ببینند چه برسد به اینکه روی آن بنشینند. آشانتی‌ها ساکنان سواحل غربی آفریقا هستند که غنای امروزی است. در آن زمان، در دهه ۱۹۰۰، وقتی رئیس آشانتی در تبعید بود، بریتانیایی‌ها سعی در استعمار سرزمین آن‌ها و به دست آوردن صندلی طلایی داشتند.

در ۲۵ مارس ۱۹۰۰، حاکم انگلیسی «سِر فردریک میچل هاجسون» خواستار نشستن روی این صندلی شد و می‌خواست آن را با خود به انگلستان ببرد و به ملکه بدهد. آشانتی‌ها نتوانستند این بی‌احترامی بزرگ را تحمل کنند، از این رو مادر رئیس قبیله، مردم را تحریک کرد تا با آن‌ها بجنگند. جنگی که سه ماه طول کشید و کشته‌های زیادی به جا گذاشت. بعد‌ها نیرو‌های بریتانیایی با درخواست پشتیانی پیروز شدند. پیامد این جنگ کشته شدن بیش از هزار سرباز و غیرنظامیان بی‌شماری بود.


نبرد کرنسبش (Karansebesh)

نبرد کرانسبش یک جنگ احمقانه بود که باعث شد ارتش اتریش هزاران نفر از مردان خود را بکُشد. در ۱۷ سپتامبر ۱۷۸۸، در جریان جنگ اتریش و ترکیه، ۱۰۰هزار سرباز اتریشی در نزدیکی شهر کرنسبش اردو زدند. گروهی از پیشاهنگان ارتش از رودخانه‌ای که در آن نزدیکی بود عبور کردند تا مطمئن شوند که دشمن از اردوگاه آن‌ها دور است. آن‌ها در راه با گروهی از کولی‌ها آشنا شدند که مقدار زیادی نوشیدنی محلی داشتند و مقداری از آن را به سربازان دادند. عده‌ای از سربازان متوجه این موضوع شدند و از پیشاهنگان تقاضای سهم کردند، اما آن‌ها امتناع کردند، به همین دلیل درگیری شدیدی بین آن‌ها اتفاق افتاد.

آن‌ها به هم تیراندازی کردند، بقیه سربازان هم فکر کردند دشمن به آن‌ها حمله کرده و وارد درگیری و تیراندازی شدند و بقیه اردوگاه هم به آن‌ها پیوستند. تا صبح حدود ۱۰هزار سرباز، توسط نیرو‌های خودی کشته شدند.


جنگ خوک

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

امروزه روابط آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با هم خوب است، اما یک قرن پیش، قضیه بسیار متفاوت بود. جزایر سن خوان بین واشنگتن و ونکوور قرار دارد، اما مالکیت این سرزمین هیچ‌وقت به وضوح توسط آمریکا و بریتانیا مشخص نشد. در اوایل دهه ۱۸۰۰، شرکت بریتانیایی هادسون یک مرزعه پرورش خوک در این جزیره برپا کرد. بعدها، در سال ۱۸۵۹، ساکنان آمریکایی نشان دادند که فکر می‌کنند این سرزمین متعلق به آن‌ها است. این باعث تنش شدید بین دو اردوگاه همسایه شد و هرکدام ادعای مالکیت این زمین را داشتند.

در پانزدهم ژوئن ۱۸۵۹، یکی از ساکنان آمریکایی خوکی را دید که در حال کندن زمین است و به خاطر آسیبی که به املاکش رسانده بود به آن شلیک کرد. کار او بریتانیایی‌های را خشمگین کرد. وقتی پلیس سعی کرد این مرد آمریکایی را دستگیر کند، او خواستار حمایت نظامی شد، چون مورد آزار یک دولت خارجی قرار گرفته بود.

در ماه آگوست، ۵ کشتی بریتانیایی با ۲۰۰۰ سرباز با سربازان آمریکایی در ساحل مسلح به توپ‌های آماده روبرو شدند. خوشبختان هر اردوگاه دستور شلیک در صورت شلیک را صادر کرده بودند، بنابراین هیچ کدام شلیک نکردند. این نبرد ۶ هفته طول کشید، اما تنش‌ها ۱۲ سال ادامه یافت تا اینکه آمریکا کنترل این جزیره را به دست گرفت.


جنگ بر سر گوش جنکینز

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

در سال ۱۷۳۱ بر سر گوش یک مرد، جنگی به راه افتاد. اسپانیایی‌ها عهدنامه‌ای امضا کرده بودند که به بازرگانان انگلیسی اجازه می‌داد ۵۰۰۰ تن کالا و هر تعداد برده که می‌خواستند از مستعمرات اسپانیایی ببرند، چیزی که فرانسوی‌ها را واقعا عصبانی کرد. این معاهده صلح نبود، چون دو منطقه بیشتر اوقات در جنگ بودند.

در سال ۱۷۳۱ جولیو فاندینو، فرمانده گارد ساحلی اسپانیا سوار یک کشتی بریتانیایی شد و رابرت جنکینز، کاپیتان کشتی را متهم به قاچاق کرد و به عنوان مجازات، گوش او را برید. در سال ۱۷۳۸، پارلمان بریتانیا در مورد این مساله جلسه‌ای برگزار کرد. جنکینز گوش قطع شده خود را آورد و آنقدر بریتانیایی‌ها را عصبانی کرد که اعلام جنگ کردند. ۴۰۷ کشتی بریتانیایی و ۱۸۶ کشتی اسپانیایی از بین رفتند و بیش از ۲۴هزار سرباز در جنگی کشته شدند که در نهایت بدون هیچ پیروزی به پایان رسید.


جنگ شیرینی‌

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

در اواخر دهه ۱۸۳۰، فرانسوی‌ها و مکزیکی‌ها درگیر جنگ احمقانه‌ای شدند: جنگ بر سر شیرینی‌! دولت فرانسه از ناتوانی مکزیک برای پرداخت بدهی‌های خود عصبانی بود. تنش‌های دیپلماتیک هم‌زیستی شهروندان فرانسوی و مکزیکی را دشوار کرده بود، به همین دلیل کشمکش و درگیری بسیار رایج بود. در سال ۱۸۳۸ یک شیرینی‌پز فرانسوی به دولت فرانسه شکایتی مبنی بر غارت مغازه اش ارائه داد.

او ادعا کرد که مغازه‌اش در مکزیکوسیتی که ۶۰هزار پزو ارزش داشته، غارت شده است. پادشاه فرانسه هم از او حمایت کرد و از مکزیک خواست خسارت این مرد را پرداخت کند و چون مکزیک امتناع کرد، جنگ به راه افتاد. فرانسه ناوگان جنگی خود را فرستاد و ۱۲۰ نفر کشته و بیش از ۱۸۰ نفر مجروح شدند. آمریکا دو کشور را دعوت به مذاکره کرد. پس از مذاکره، ۶۰هزار پزوی شیرینی‌پز به او داده شد.


جنگ پرچم

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

جنگ پرچم از مارس ۱۸۴۵ تا ژانویه ۱۸۴۶ در نیوزیلند اتفاق افتاد. در ششم فوریه، امضای معاهده ویتانگی به بریتانیایی‌ها اجازه داد قانونا نیوزیلند را تصرف کنند که مورد قبول قبایل محلی نبود. انگلیسی‌ها کنترل خود را بیشتر کردند و پایتخت را از ویتانگی به اوکلند منتقل کردند. این موضوع برای قبیله مائوری که قبلا توافقنامه‌ای را برای حفظ استقلال خود امضا کرده بودند، بسیار ناراحت کننده بود.

بعد از اینکه این منطقه به خاطر انتقال پایتخت درآمد زیادی را از دست داد، برعلیه انگلیس شورش کردند. آن‌ها در ۸ جولای ۱۸۴۴، میله پرچم ملی انگلیس را بریدند، اما طولی نکشید که بریتانیا پرچم جدیدی برپا کرد که باز هم بریده شد. طی شش ماه، سه بار پرچم قطع شد و دوباره جایگزین شد. این مدتی ادامه یافت تا اینکه ۶۰۰ مرد مسلح از قبیله مائوری به شهر حمله کردند و با بریتانیایی‌ها جنگیدند و علیرغم تعداد کمشان پیروز شدند.


جنگ به خاطر دیر رسیدن اخبار

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

این جنگ دیگری بین آمریکا و انگلیس بر سر نیواورلئان بود. نیرو‌های انگلیسی به امید تصرف نیواورلئان در ۸ ژانویه ۱۸۱۵ راهی لوئیزیانا شدند و نمی‌دانستند که امضای معاهده صلح، کنترل این منطقه را به آمریکا داده است. نیرو‌های انگلیسی با مقاومت گسترده نیروهای آمریکایی در مرز روبرو شدند و جنگ بین آن‌ها یک هفته‌ طول کشید. تا اینکه فهمیدند این جنگ بیهوده است، چون پیمان صلح در ۲۴ دسامبر سال قبل امضا شده است، اما رسیدن خبر در آن زمان زیاد طول می‌کشیده است.


جنگ ماهی

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

این جنگ بین بریتانیا و ایسلند بر سر چند صد متر منطقه ماهیگیری اتفاق افتاد. در سال ۱۹۵۸، ایسلند ادعا کرد که فقط ایسلندی‌ها حق ماهیگیری در ۱۹.۵ کیلومتر از منطقه ساحلیشان را دارند. انگلیسی‌ها از این موضوع زیاد خوشحال نشدند، چون این عدد ۶.۵ کیلومتر بیشتر از چیزی بود که قبلا توافق کرده بودند. تنش‌ بین آن‌ها بالا گرفت و کاپیتان‌ها شروع به پرتاب ماهی‌ به یکدیگر کردند. وقتی گشت ایسلند سعی کرد سوار یک کشتی انگلیسی شود و انگلیسی‌ها با تبر او را دنبال کردند،  این درگیری شدت گرفت.

ایسلند حتی سعی کرد یک کشتی انگلیسی را منفجر کند اما آن‌ها هم توسط دسته‌ای از قایق‌های انگلیسی دنبال شدند. در پایان ، ایسلند با ۶ کشتی در برابر ناوگان سلطنتی بریتانیا قرار گرفت. در سال ۱۹۸۶ بود که انگلیسی‌ها بعد از اینکه مورد تمسخر بین المللی قرار گرفتند و پول زیادی را هزینه نظامی کردند، تصمیم گرفتند کنار بکشند و به ایسلند اجازه دهند آب‌های خود را حفظ کند.


جنگ دیگ سوپ

جنگ هایی که به دلایل احمقانه آغاز شدند

این یکی از جالب‌ترین جنگ‌های تاریخ است، زیرا امپراتور مقدس روم به خاطر یک دیگ سوپ، اعلام جنگ با هلند کرد. این جنگ در سال ۱۷۸۴ در هلند اتفاق افتاد. در آن زمان هلند به دو بخش هلند شمالی و هلند اتریشی تقسیم می‌شد که تحت حمایت امپراتور مقدس روم بود. از اواخر دهه ۱۵۰۰ هلند شمالی مانع استفاده کشتی‌های تجاری از رودخانه شلده برای دسترسی به بلژیک تحت حکومت اتریش می‌شد. در سال ۱۷۸۴ امپراتور تصمیم گرفت سه کشتی به رودخانه بفرستد و انتظار نداشت هلندی‌ها متوجه آمدن آن‌ها شوند. اما اشتباه می‌کرد. هلندی‌ها متوجه شدند و تنش‌ها شدت گرفت. کشتی جنگی هلندی یک گلوله شلیک کرد که به دیگ سوپی که روی کشتی رومی بود برخورد کرد. این به تنهایی باعث شد ارتش او تسلیم شوند. امپراتور در ۳۰ اکتبر ۱۷۸۴ اعلام جنگ کرد اما کسی او را جدی نگرفت، چون این فقط یک دیگ سوپ بود!

منبع: top10hq


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ- وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ- وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ

 و درود خدا بر او، فرمود: دنيا بدن‌ها را فرسوده، و آرزوها را تازه می‌کند، مرگ را نزديک و خواسته‌ها را دور و دراز می‌سازد، کسی که به آن دست يافت خسته می‌شود، و آن که به دنيا نرسيد رنج می‌برد.
(اخلاقی، علمی)


 

وَ قَالَ ع مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً- فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ- وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ- وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ- مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ

 و درود خدا بر او، فرمود: کسی که خود را رهبر مردم قرار داد، بايد پيش از آن که به تعليم ديگران پردازد، خود را بسازد، و پيش از آن که به گفتار تربيت کند، با کردار تعليم دهد، زيرا آن کس که خود را تعليم دهد و ادب کند سزاوارتر به تعظيم است از آن که ديگری را تعليم دهد و ادب بياموزد.
(اخلاقی، تربيتی، مديريّتی)


۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

 از آغاز تاریخ بشری، انسان‌ها همواره به طور گروهی زندگی کرده‌اند و هر گروه و قوم نیز سنت‌ها و مراسم خاص خود را داشته‌اند. اما بعضی از این سنت‌ها بسیار عجیب و غریب و حتی می‌توان گفت وحشیانه بوده‌اند که البته خوشبختانه امروزه بسیاری از آن‌ها نیز از بین رفته‌اند. در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا تعدادی از این سنت‌ها و مراسم‌ها را معرفی کنیم که امروزه مرموز و عجیب و غریب به نظر می‌رسند.

۱۰. گیشا

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

ﮔیشا ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﮔﯿﮕﯽ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﺍﻃﻼﻕ ﻣﯽﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻗﺺ ﻭ ﺁﻭﺍﺯ، ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ، ﺣﺎﺿﺮﺟﻮﺍﺑﯽ ﻭ ﭘﺬﯾﺮﺍﯾﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮊﺍﭘﻨﯽ مانند رقص و موسیقی کلاسیک ﻣﯽشد. امروزه تعداد گیشا‌های واقعی به‌شدت کم شده است و سنت‌های اصیل گیشا‌ها با سیستم مدرن جایگزین شده‌اند. اما در گذشته تعداد زیادی گیشا در ژاپن تربیت می‌شد.

طبق آماری ارائه شده، گیشا‌ها در سال ۱۹۰۰ در حدود ۲۵ هزار نفر بوده‌اند و در سال ۱۹۳۰ تعداد آن‌ها حتی تا ۸۰ هزار نفر نیز رسیده است. بیشتر این گیشا‌ها در کیوتو، پایتخت قدیمی ژاپن وجود داشته‌اند در حالی که امروزه نزدیک به تنها ۱۰۰ گیشا در این شهر وجود دارند. در گذشته تبدیل شدن به یک گیشا بسیار سخت‌تر از امروزه بوده است و زنان و دختران باید آموزش‌های زیاد و سخت‌گیرانه‌ای را می‌گذراندند. کار‌هایی مانند رقص سنتی، آواز خواندن، موسیقی و موارد دیگر به گیشا‌ها آموزش داده می‌شد. متاسفانه امروزه برخی از گیشا‌ها صنعت فحشا را نیز اشاعه می‌دهند در حالی که در گذشته این‌گونه نبوده است.


۹. دوئل


۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

دوئل ﻧﺒﺮﺩﯼ ﺭﻭ ﺩﺭ ﺭﻭ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﺗﻦ بوده ﺍﺳﺖ که در بین قرن‌های ۱۵ تا ۲۰ میلادی اجرا می‌شده و ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻼﻓﯽ ﺗﻮﻫﯿﻦ ﯾﺎ ﺍﻋﺎﺩﻩ ﺣﯿﺜﯿﺖ ﻭ ﺑﺎﺯﭘﺲ ﮔﯿﺮﯼ ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪﯼ، ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻭ ﺑﺎ ﺳﻼﺡ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺷﺪﻩ، ﺑﺮﭘﺎ ﻣﯽشده است. ﺩﻭﺋﻞ ﺍﺯ ﺭﺳﻢﻫﺎﯼ ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮔﺮ ﭼﻪ انوع مختلفی ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﻘﺎﻁ ﺟﻬﺎﻥ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. معمولاً یک نفر شخص بی‌طرف نیز برای دستور شروع دوئل حضور داشته است.

دوئل‌ها معمولاً برای اعاده حیثیت و توهین به افتخارات طرف مقابل انجام می‌شده‌اند. دوئل‌ها تا قبل از قرن ۱۸ میلادی با سلاح‌هایی مثل شمشیر و حتی شلاق انجام می‌شده‌اند، اما با اختراع سلاح‌های گرم مثل تپانچه، دوئل‌ها رنگی خون‌بارتر به خود گرفتند. پس از وقوع جرم در گذشته، هر یک از دو طرف می‌توانستند برای اثبات بی‌گناهی یا به کرسی نشاندن حرف خود، طرف دیگر را به دوئل دعوت کنند. خوشبختانه امروزه دوئل در بسیاری از کشور‌های دنیا امری غیرقانونی است.


۸. اخته کردن

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

ﺍﺧﺘﻪﺳﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺯﺍﺩ ﻭ ﻭﻟﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ﺟﺎﻧﺪﺍﺭ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺍﺧﺘﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻭ ﻧﮋﺍﺩ ﺑﮑﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﻣﯽﺷﻮد. ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺮﻩﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﺧﺼﻮﺻﺎً ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﻣﺖ ﺩﺭ ﺣﺮﻣﺴﺮﺍﯼ ﺷﺎﻩ ﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﻄﻊ ﻧﺴﻞ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺷﺎﯾﻊ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ.

از ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺍﺧﺘﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺕ ﻣﺮﺩﺍﻧﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﺍﺯ ﺩﯾﺮﺑﺎﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺮﻩﮐﺸﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻭ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﺍﻋﺘﺮﺍﺿﯽ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻪﺍﺳﺖ. ﺍﺧﺘﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﺷﻮﺭﯾﺎﻥ ﻭ ﺑﺎﺑﻠﯿﺎﻥ ﻭ ﻣﺼﺮﯾﺎﻥ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ، ﻭ ﯾﻮﻧﺎﻧﯿﺎﻥ و ﺭﻭﻣﯿﺎﻥ ﻭ ﺍﺭﻭﭘﺎﺋﯿﺎﻥ نیز بعضاً از این روش وحشیانه استفاده می‌کرده‌اند. البته این کار در چین باستان نیز به‌شدت رواج داشته است به طوری که در سلسله‌ی مینگ نزدیک به ۷۰ هزار نفر برده‌ی اخته شده وجود داشته است. البته در سال ۱۹۲۰ میلادی افراد اخته در سراسر چین ۴۷۰ نفر اعلام شد.


۷. معشوقه داشتن

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

در این عکس دو مرد را مشاهده می‌کنید که معشوقه‌های آن‌ها پشت سر آن‌ها ایستاده‌اند. در این سنت دختران جوان‌تر با شخصی که در جامعه از موقعیت اجتماعی بالاتری برخوردار بوده است وارد رابطه‌ای غیر رسمی می‌شدند. به طور معمول این مرد علاوه بر یک یا چند معشوقه، یک همسر رسمی نیز داشته است و این اتفاق امری پذیرفته شده در جامعه بوده است.

در این سنت، معشوقه‌ها دارای حقوق محدودی در جامعه بوده‌اند، اما فرزندان آن‌ها، به طور رسمی فرزند مرد شناخته می‌شده‌اند. هرچند که آن‌ها نیز از فرزندان متولد شده از همسر رسمی آن فرد، از جایگاه پایین‌تری برخوردار بوده‌اند. شواهد تاریخی اثبات می‌کند که این معشوقه‌ها داوطلبانه این کار را انجام می‌داده‌اند و هیچ اجباری در این کار نبوده است.

زیرا آن‌ها خواستار امنیت اقتصادی خود بوده‌اند که با انجام این کار، به آن می‌رسیده‌اند. البته باید این موضوع را نیز در ذکر کرد که بیشتر مردم عادی که درآمد متوسطی نیز داشته‌اند هرگز دست به چنین کاری نمی‌زده‌اند.


۶. هاراکیری یا سپوکو

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

هاراکیری بخش عمده‌ای از فرهنگ و آداب و رسوم سامورایی‌ها بوده که به آن «بوشیدو» نیز گفته می‌شده است. جنگجویان سامورایی برای جلوگیری از افتادن در دست دشمنان و کمرنگ‌تر شدن شرم شکست دست به این کار می‌زدند. ﻧﻮﻉ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﺎﺭﺍﮐﯿﺮﯼ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺭﺥ ﻣﯽﺩاد ﮐﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﻣﻮﺭﺍﯾﯽ ﻋﻤﻞ ﺧﻄﺎﯾﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ و مستحق ﻣﺮﮒ بود. ﺩﺭ ﻫﺎﺭﺍﮐﯿﺮﯼ، ﻓﺮﺩ ﻫﺎﺭﺍﮐﯿﺮﯼﮐﻨﻨﺪﻩ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﮑﻢ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻭﻣﯽبرد ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﭗ ﻭ ﺭﺍﺳﺖ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽﺩاد.

ﻫﺎﺭﺍﮐﯿﺮﯼ ﻗﺮﻥﻫﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺳﺎﻣﻮﺭﺍﯾﯽﻫﺎ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﺷﺮﻑ ﻭ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۸۷۳، ﻫﺎﺭﺍکیری ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﺩﺭ کشور ﮊﺍﭘﻦ ﻣﻨﻊ ﺷﺪ، ﻭﻟﯽ ﺣﺘﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻨﻊ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ، ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻧﻈﺎﻣﯿﺎﻥ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﮊﺍﭘﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﻓﺖ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ.

ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﺷﮑﺴﺖﺧﻮﺭﺩﻩی ﮊﺍﭘﻨﯽ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﻡ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﮐﺸﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﺒﮏ ﺯﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ این طریق به ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺷﺪﻥ ﮐﺸﻮﺭﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﮐﻨﻨﺪ. شخصی که سپوکو را انجام می‌داد ابتدا حمام می‌کرد سپس لباس سفیدی به تن می‌کرد و همچنین غذای مورد علاقه خود را نیز میل می‌کرد. سپس در حضور شخصی دیگر هاراکیری را انجام می‌داد و به این طریق به زندگی خود پایان می‌داد.


۵. قربانی کردن انسان‌

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

قربانی کردن عملی برای کشتن یک انسان و تقدیم جسم و روح وی به پیش‌گاه یک الهه یا قدرت مافوق طبیعی دیگری بود که در گذشته و در فرهنگ‌های باستانی انجام می‌شده است. این عمل در بین فرهنگ‌های مختلف، متفاوت بوده است و برخی مانند «مایاها» و «آزتک‌ها» به دلیل شیوه‌ی اجرای این عمل به منظور کار‌های مذهبی خود، بدنام بوده‌اند. ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺩﺭ ﻋﻘﯿﺪﻩی ﺁﺯﺗﮏﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ ﺑﻮﺩه است.

ﻗﺮﺑﺎﻧﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ پیکی ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﺭﻣﺎﻥﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻗﻮﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﮕﺎﻩ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻣﯽﺑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺳﻨﮕﺪﻟﯽ ﻭ ﺑﺪ ﻃﯿﻨﺘﯽ صورت نمی‌گرفت. ﺍین قوم ﻃﯽ ﻣﻨﺎﺳﮏ ﻭ ﻣﺮﺍﺳﻤﯽ ﺧﺎﺹ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺟﺸﻦﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻣﯽﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺷﯿﻮﻩی ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﺰﺩﯼ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻭﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ. قربانیان به روشی که قرار بود خدایان یا ارواح را خوشحال کنند، کشته می‌شدند.

برخی از آن‌ها سر از بدنشان جدا می‌شد و برخی نیز تنها خون بدن آن‌ها کشیده می‌شد. قربانیان معمولا از زن‌ها و کودکان انتخاب می‌شدند و به این روش وحشیانه کشته می‌شدند. امروزه این موضوع توسط اکثر مذهب‌ها محکوم می‌شود و از آن به عنوان رویدادی وحشیانه یاد می‌شود، اما متاسفانه با این وجود نیز در برخی از نقاط دورافتاده جهان هنوز افرادی به این رسومات پایبند هستند.


۴. بستن پا

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

بستن پا سنتی بود که در حدود هزار سال در چین رواج داشت. این کار که در قرن ۱۰ مرسوم بود تا اوایل قرن ۲۰ نیز ادامه داشت. ﺍﺻﻄﻼﺡ ‏ «ﭘﺎﻫﺎﯼ ﺳﻮﺳﻨﯽ» ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﭘﺎﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺭﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪی ﭼﯿﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻭ ﺳﻤﺒﻞ ﺍﺻﺎﻟﺖ ﻭ ﻃﺒﻘﻪی ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﻻ ﺑﻪﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺁﻣﺪ. ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﺑﺴﺘﻦ ﭘﺎﻫﺎﯼ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺑﯿﻦ ﺳﻨﯿﻦ ۳ ﺗﺎ ۱۱ ﺳﺎﻟﮕﯽ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯽﺷﺪ. ﺍﺑﺘﺪﺍ ﭘﺎﯼ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﺎ ﺁﺏ ﺩﺍﻍ ﺷﺴﺘﻪ ﻭ ﻣﺎﺳﺎﮊ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪ، ﺑﻌﺪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﻧﮕﺸﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺷﺼﺖ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺩﺍﺧﻞ ﭘﺎ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻭ ﻓﺸﺮﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﭘﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎ ﻧﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﭘﺎﺭﭼﻪای ﻣﺤﮑﻢ ﻣﯽﺑﺴﺘﻨﺪ.

ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﺷﺪ ﭘﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۱۰ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ ﻣﯽﺷﺪ. ﺳﭙﺲ ﺍﻧﮕﺸﺖﻫﺎﯼ ﺷﺼﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﭘﺎ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﮑﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺎﻧﺪﺍﮊ ﭘﺎﺭﭼﻪای ﺍﺯ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﺗﺎ ﻗﻮﺯﮎ ﭘﺎ ﻣﺤﮑﻢ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﺩﻭ ﯾﺎ ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﭘﺎﻫﺎﯼ ﮐﻮﺩﮎ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻔﺶﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ تنها ۷ ﺳﺎﻧﺘﯽﻣﺘﺮ ﻃﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺟﺎﯼ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﮐﻔﺶﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﮐﻪ ‏ «ﮐﻔﺶﻫﺎﯼ ﻧﯿﻠﻮﻓﺮﯼ» ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺍﺑﺮﯾﺸﻢ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻗﻼﺑﺪﻭﺯﯼﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﺗﺰﯾﯿﻦ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ.

ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﺴﺘﻦ، ﭘﺎﻫﺎ ﺑﺸﺪﺕ ﺍﺯ ﻓﺮﻡ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺭﺩﻧﺎﮎ ﻣﯽﺷﺪ. ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﻧﯿﺰ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﭘﺎ ﻗﻄﻊ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺑﺎﻧﺪﺍﮊ‌ها ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻣﺤﮑﻢ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺧﻮﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﻣﯽﺷﺪ. ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺑﺴﺘﻦ ﭘﺎﻫﺎ، ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﮐﺮﺩﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﺎﻻﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻋﺎﺩﯼ ﻭ ﻫﻤﯿﻦﻃﻮﺭ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ‏ «ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ» ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩ. خوشبختانه این سنت وحشتناک نیز سال‌ها است که از میان برداشته شده است.


۳. ساتی

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

ﺭﺳﻢ ﺳﺎﺗﯽ، ﯾﮏ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻫﻨﺪو ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﺯﻧﯽ ﮐﻪ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﯽ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺧﺘﻢ ﺷﻮﻫﺮﺵ، ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ به آتش می‌کشید. ﺩﺭ ﻫﻨﺪ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺭﺳﻢ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﺸﺎنه ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﺯﻥ ﺑﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﺪ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺳﺎﺗﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺍﻭﻃﻠﺒﺎﻧﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ ﺍﻣﺎ ﻓﺸﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺍﺟﺒﺎﺭﻫﺎ، ﺯﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻭﺍ ﻣﯽﺩﺍﺷﺖ. ﺭﺳﻢ ﺳﺎﺗﯽ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﻋﺎﺩﯼ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺷﺮﺍﻓﯽ ﺭﺍﯾﺞ ﺑﻮﺩ ﻭ ﯾﮏ ﻓﺮﯾﻀﻪ ﺩﯾﻨﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﺪ.

البته زنانی که از شوهر از دست رفته‌ی خود فرزندی نداشتند بسیار بیشتر از سایر زن‌ها به انجام این کار تن می‌دادند. در بعضی از جوامع زنان بیوه پس از مرگ همسر خود، از جامعه طرد می‌شوند و نمی‌توانند به زندگی عادی برگردند، اما امروزه رسم ساتی تقریباً در تمام کشور‌ها امری غیر اخلاقی و اشتباه تلقی می‌شود و سال‌ها است که دیگر در هیج کجای جهان کسی دست به این عمل نمی‌زند.


۲. مومیایی کردن خود

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

«سوکوشین بوتسو» راهبان یا کاهنان بودایی بودند که به روشی جان خود را می‌گرفتند که جسدشان پس از مرگ به مومیایی تبدیل می‌شده است. این عمل تقریباً به طور انحصاری در شمال کشور ژاپن و در منطقه‌ی «یاماگاتا» انجام می‌شده است. تا کنون نزدیک به ۲۴ مومیایی به این شکل کشف شده است.

با توجه به داستان‌هایی که در این مورد وجود دارد و تحقیقاتی که دانشمندان بر روی بدن این مومیایی‌ها انجام داده‌اند، مشخص شده است که کاهنان برای انجام چنین کاری، به مدت سه سال از رژیم غذایی خاصی که فقط شامل بعضی از مغز دانه‌ها می‌شده، تغذیه می‌کرده‌اند و در طول این مدت نیز، فعالیت بدنی خاصی داشته‌اند. پس از گذشت این سه سال، آن‌ها سه سال دیگر نیز تنها از ریشه و برگ درختان به همراه نوعی چای وحشی مصرف می‌کرده‌اند.

این کار باعث از بین رفتن چربی بدن و جلوگیری از هرگونه پوسیدگی جسم، پس از مرگ صورت می‌گرفته است. سپس آن راهب به همراه وسایل مومیایی خود، در یک قبر سنگی قرار می‌گرفت و به مرور زمان جان خود را از دست می‌داد و به این طریق مومیایی می‌شد. ﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺷﻌﻪ ﺍﯾﮑﺲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ، ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﺑﺪﻥ ﺭﺍﻫﺒﺎﻥ ﺳﻨﮓﻫﺎﯾﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺭﺍﻫﺒﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﺭﺩ ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﺁﻥ‌ها ﺭﺍ ﺑﻠﻌﯿﺪﻩﺍﻧﺪ.


۱. دفن آسمانی تبتی‌ها

۱۰ رسم و سنت عجیب و غریب در تاریخ

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﺩﺍﻉ ﺑﺎ ﺟﺴﺪ ﺩﺭ ﺳﻮﻣﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﺮﮒ ﺷﺨﺺ، ﺟﺴﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﺭﺍﻫﺐ ﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻠﻨﺪی‌هاﯼ ﮐﻮه‌ها ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﮐﺮﮐﺲﻫﺎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺷﻮﻧﺪ. ﮐﺎﺭ ﺑﺪﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺴﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮﯼ ﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺮﮐﺲﻫﺎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ! ﺑﮑﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺟﺴﺎﺩ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺗﺒﺖ ﺯﻣﯿﻦﻫﺎ ﺳﻨﮕﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮐﻨﺪﻥ ﮔﻮﺩﺍﻝ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺒﺮ ﻧﯿﺰ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﺳﻮﺧﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ، ﺧﺎﮐﺴﭙﺎﺭﯼ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼﺗﺮﯾﻦ ﺭﺍﻩﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺴﺎﺩ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ. در این سنت گوشت بدن شخص، از استخوان‌ها جدا می‌شده است و با چای و آرد جو و روغن بلوط ترکیب می‌شده است و به کرکس‌ها داده می‌شده است. استخوان‌ها نیز در روز دیگری به پرندگان داده می‌شده‌اند تا پرندگان از آن‌ها نیز تغذیه کنند.

به این ترتیب دیگر اثری از بدن شخص مرده بر جای نمی‌ماند. این سنت در سال ۱۹۶۰ در چین غیرقانونی اعلام شد و تا سال‌ها بومیان تبت آن را انجام نمی‌دادند، اما در سال ۱۹۸۰ دوباره این مراسم قانونی شد و بومیان تبت امروزه نیز از این روش برای رستگاری روح اجسادشان استفاده می‌کنند.

منبع: listverse