••• آسمانه

♥ مطالب ادبی .!.!.!.!. مطالب مذهبی ♥

عکس‌هایی جالب، از حمام‌های متفاوت

 همیشه تصور ما از حمام، محیطی چهاردیواری و بسته است. در این مطلب، عکس‌هایی جالب از حمام در مکان‌های متفاوت را تماشا کنید. 

سرگرمی

سرگرمی

سرگرمی

سرگرمی

سرگرمی

منبع: artsglow

+ نوشته شده در یک شنبه 30 آذر 1399برچسب:عکس‌هایی جالب، از حمام‌های متفاوت, ساعت 16:58 توسط آزاده یاسینی


۱۰ فیلم نوستالژیک ایرانی برای شب یلدا

 در شرایط کنونی برای جلوگیری از شیوع کرونا، بسیاری ناگزیرند بیشتر اوقات خود را در خانه سپری کنند و بالطبع شب یلدای امسال بر خلاف سال‌های پیشین، از دورهمی‌های خانوادگی خبری نیست، چون بسیاری ترجیح می‌دهند این شب باستانی را که ریشه در فرهنگ و سنت ایرانی دارد در جمع اعضای خانواده خود بگذرانند. یکی از پیشنهاد‌ها برای سپری کردن بهتر این شب، تماشای فیلم‌های نوستالژیک و خاطره انگیز دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در ژانر‌های مختلف است که کمتر دیده شده اند و تماشای آن‌ها می‌تواند بسیاری از خاطرات خوش گذشته را زنده کند.

 
در این مطلب فهرستی از ۱۰ فیلم را که تماشای آن‌ها می‌تواند خاطراتی شیرین را برای خانواده‌ها تداعی کند آورده ایم. فیلم‌های این فهرست می‌توانست بیشتر از این باشد، ولی ملاک ما بیشتر جنبه سرگرم کنندگی و جذابیت آن برای خانواده‌ها بوده است.
 
اجاره نشین‌ها
 
داریوش مهرجویی - ۱۳۶۶
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: عزت‌ا... انتظامی، اکبر عبدی، حمیده خیرآبادی، ایرج راد، سیاوش طهمورث، حسین سرشار، منوچهر حامدی، فردوس کاویانی
 
خلاصه داستان: آپارتمانی در حاشیه تهران بدون وارث مانده است. اداره امور آپارتمان به عهده عباس آقا ساکن همین ساختمان است. او قصد دارد این ملک را تصاحب کند. آپارتمان فرسوده و نیازمند تعمیرات است، ولی عباس آقا تعمیرات را به عهده نمی‌گیرد و...
 
یکی از آثار ماندگار سینمای ایران که در فهرست فیلم‌های برگزیده منتقدان، نشریات سینمایی و علاقه‌مندان سینما جایگاه ویژه‌ای دارد. در سال‌هایی که سینمای ایران به اقتضای شرایط جنگ بیشتر در اختیار فیلم‌های جنگی، حماسی یا معناگرا بود، مهرجویی با ساخت این فیلم که درون‌مایه‌های فلسفی و اجتماعی را با رگه‌هایی از طنز در یک فضای مفرح ارائه می‌کرد، سینمای ایران را وارد مسیر تازه‌ای کرد.

پدربزرگ
 
مجید قاری زاده - ۱۳۶۴
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: جمشید مشایخی، جهانگیر الماسی، آهو خردمند، حسین کسبیان، بهزاد رحیم خانی، مهری ودادیان
 
خلاصه داستان: حسین عطاردی به اتفاق همسرش، فخری و پسرش، در خانه قدیمی پدرش زندگی می‌کند. وی و همسرش کارمند بانک هستند. فخری با تهیه وام مسکن به حسین می‌قبولاند که خانه پدری را بفروشند و در یک مجتمع آپارتمانی ساکن شوند. پدربزرگ مخالف این کار است. آن‌ها به منظور فروش خانه، پدربزرگ را به آسایشگاه سالمندان می‌سپارند.
 
جمشید مشایخی برای بازی در این فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره جهانی فیلم پیونگ یانگ را از آن خود کرد. تماشای این فیلم خانوادگی می‌تواند نشان دهنده دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده‌های ایرانی در سال‌های میانی دهه ۶۰ باشد که در نوع خود جذاب است.

در آرزوی ازدواج
 
اصغر هاشمی - ۱۳۶۹
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: مهدی فتحی، بیژن امکانیان، کمند امیرسلیمانی، اکبر عبدی، جمشید اسماعیل‌خانی، حمیده خیرآبادی
 
خلاصه داستان: جهانگیر پس از پایان خدمت سربازی تصمیم دارد با ناهید ازدواج کند، اما پدر ناهید شرط ازدواج را داشتن کار مناسب تعیین می‌کند. جهانگیر که در مهلت مقرر موفق به پیدا کردن کار نشده، از پدرش کمک می‌خواهد ولی...
 
«در آرزوی ازدواج» پس از «روز‌های انتظار» و «زیر بام‌های شهر» سومین فیلم اصغر هاشمی بود که نشان داد او مؤلفه‌های سینمای بدنه را می‌شناسد. این فیلم با داستانی ساده و روان و بازی خوب مهدی فتحی و بیژن امکانیان به‌خوبی توانسته است معضل بیکاری و موانع پیش روی ازدواج جوانان را به تصویر بکشد.

دزد عروسک‌ها
 
محمدرضا هنرمند - ۱۳۶۸
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: آزیتا حاجیان، اکبر عبدی، مهراوه شریفی‌نیا، ابراهیم آبادی، مرتضی ضرابی و...
 
خلاصه داستان: مادر لیلا و بهرام قرار است با گرفتن وام مسکن و خرید خانه بچه‌هایش را از دردسر‌های صاحبخانه‌شان، خورخور، نجات دهد، اما عجوزه که بیرون شهر زندگی می‌کند نمی‌خواهد آن‌ها روی آرامش به خود ببینند و...
 
شاید بهترین نمونه گونه فانتزی و تخیلی در سینمای کودک که با چاشنی وحشت و هیجان همراه است؛ برای بسیاری از متولدان دهه ۶۰ «دزد عروسک‌ها» یک خاطره ترسناک، ولی لذت‌بخش است. آزیتا حاجیان ایفاگر دو نقش متفاوت است. طراحی چهره‌پردازی استادانه عبدا... اسکندری روی صورت اکبر عبدی، آزیتا حاجیان و ابراهیم آبادی از نکات قابل تحسین این فیلم است که تماشای آن را پس از سه دهه همچنان لذت‌بخش کرده است.

شب بیست و نهم
 
حمید رخشانی - ۱۳۶۷
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: رضا رویگری، مرجانه گلچین، حسین گیل، ژیلا شاهانی، حمیده خیرآبادی، حسین شهاب و...
 
خلاصه داستان: محترم و اسماعیل، طبق یک سنت خانوادگی، از کودکی برای یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند تا با هم ازدواج کنند. پدر و مادر محترم، هنگام به دنیا آمدن او و خاک کردن جفت، با دیدن شبحی نگران آینده هستند. محترم در راه بازگشت به خانه، میان خیال و واقعیت، شبحی را بر بام خانه‌شان می‌بیند و...
 
یکی از نمونه‌های موفق و کمیاب ژانر وحشت در سینمای ایران؛ داستانی خانوادگی و ترسناک که بر پایه مؤلفه‌های فرهنگ عامه، تماشاگر را با خود همراه می‌سازد. فضاسازی درخشان و موسیقی مجید انتظامی نیز بر ایهام و تعلیق فیلم می‌افزاید.

افعی
 
محمدرضا اعلامی - ۱۳۷۱
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: جمشید هاشم‌پور، ایلوش خوشابه، کامران باختر، بهاره رهنما، نرسی گرگیا و...
 
خلاصه داستان: اعضای یک گروه شبه‌نظامی به نام افعی، شش نفر را که قصد دارند به شکل غیرقانونی از مرز خارج شوند گرفتار می‌کنند...
 
فیلم «افعی» در ژانر حادثه‌ای و اکشن با فروش ۱۹۹ میلیون تومان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۷۲ بود. گونه حادثه‌ای، اتفاق جدیدی برای سینما نبود، زیرا پیش از آن در دهه ۶۰، سینمای ایران فیلم «تاراج» را تجربه کرده بود، اما افعی در فرم و ساختار داستانی خود تفاوت‌های عمده‌ای با آن فیلم‌ها داشت و نظر مخاطبان را به خود جلب کرد، ولی با واکنش منفی منتقدان مواجه شد.

شیدا
 
کمال تبریزی - ۱۳۷۷
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: پارسا پیروزفر، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی نیا، بهزاد فراهانی، نادیا دلدار گلچین، جمشید اسماعیل خانی، گوهر خیراندیش
 
خلاصه داستان: فرهاد هرندی، تنها پسر یک خانواده مرفه به صورت داوطلبانه در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی به جبهه می‌رود. او که از ناحیه دست، چشم و سینه مجروح شده، در یک بیمارستان ویژه مجروحان جنگی بستری می‌شود. پرستاری برای تسکین درد شدید فرهاد، برایش قرآن می‌خواند. فرهاد به مرور به شیدا دل می‌بازد و برای باز شدن پانسمان چشم‌هایش و دیدن او لحظه‌شماری می‌کند و...
 
«شیدا» یکی از بهترین عاشقانه‌های سینمای دفاع مقدس است. لیلا حاتمی شمایل یک پرستار دلسوز و فرشته گونه را به خوبی ایفا کرده است. در این فیلم برای نخستین بار پرستار مجروحان دفاع مقدس از نقش فرعی و تشریفاتی همیشگی در فیلم‌های جنگی خارج شد.

کشتی آنجلیکا
 
محمد بزرگ نیا - ۱۳۶۷
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: داریوش ارجمند، عزت ا... انتظامی، مهدی فتحی، پرویز پورحسینی، سوگند رحمانی
 
خلاصه داستان: سال‌ها پیش کشتی آنجلیکا با محموله ارزشمندی از طلا و نقره در دریا غرق شده است. احمدبیگ موفق می‌شود محل غرق شدن کشتی را بیابد و در پی خارج ساختن گنجینه آن است. برای این کار با پسر حاکم شیراز و به شرط تقسیم غنایم عازم محل غرق کشتی آنجلیکا می‌شود اما...
 
محمد بزرگ‌نیا که به خاطر ساخت فیلم‌هایی در لوکیشن‌های مربوط به دریا (از جمله جنگ نفت‌کش‌ها، راه آبی ابریشم، توفان) معروف است، در این فیلم هم داستانی را با محوریت کشتیرانی روایت کرده و به آن رنگ و بویی تاریخی بخشیده است. همه نقش‌آفرینان اصلی فیلم از بازیگران حرفه‌ای هستند که در کنار فیلم‌برداری چشم‌نواز حسن قلی‌زاده و موسیقی جذاب بابک بیات، «کشتی آنجلیکا» را به اثری ماندگار تبدیل کرده‌اند.

شوکران
 
بهروز افخمی - ۱۳۷۷
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: هدیه تهرانی، فریبرز عرب‌نیا، محمد صالح علا، رزیتا غفاری، آرش مجیدی
 
خلاصه داستان: مهندس خاکپور در حادثه‌ای مصدوم و به بیمارستان منتقل می‌شود. دوستش مهندس محمود بصیرت برای ملاقات وی به تهران می‌آید و با پرستار بیمارستان آشنا می‌شود. به مرور زمان رابطه آن‌ها دستخوش تغییر می‌شود و اتفاقات ناخوشایندی برای هر دو رخ می‌دهد و...
 
یکی از بهترین ملودرام‌های تاریخ سینمای ایران با ضدقهرمانی که تبدیل به قهرمان معصوم می‌شود. هدیه تهرانی زنی متفاوت با همه شخصیت‌های زنی که سینمای ایران به خود دیده است، بازی درخشانی دارد. فیلم با وجود گیشه خوب زمان اکران، بحث‌های فراوانی را در پی داشت و اعتراض جامعه پرستاری را برانگیخت. «شوکران» از فیلم‌های خاطره انگیز است که تک تک جزئیاتش سر جای خود هستند و تا همیشه جایگاهش در تاریخ سینما ماندگار می‌ماند.

ردپای گرگ
 
مسعود کیمیایی - ۱۳۷۱
 
۱۰ فیلم نوستالژیک
 
بازیگران: فرامرز قریبیان، گلچهره سجادیه، نیکی کریمی، جلال مقدم، منوچهر حامدی، سعید پیردوست
 
خلاصه داستان: رضا سه روز پیش از عروسی با طلعت به زندان افتاده و پس از ۲۰ سال از زندان آزاد می‌شود. او درمی‌یابد که صادق خان دوست دوره جوانی اش مسبب زندان رفتن او بوده است. رضا در شب عروسی پسر صادق خان وارد مجلس می‌شود و...
 
یکی از فیلم‌های کیمیایی که توانست طرفدارانش را راضی کند. از آخرین بازی‌های خوب فرامرز قریبیان که یادآور همکاری درخشانش با کیمیایی در فیلم «گوزن‌ها»بود. این فیلم با فروش ۱۷ میلیون تومانی یکی از بحث برانگیزترین آثار سال بود و دچار ممیزی‌هایی شد که داستانش را به دست‌انداز انداخت، اما تصاویری که کیمیایی در این فیلم ثبت کرده و میزانسن‌ها و کارگردانی‌اش عشق سینما‌ها را به وجد می‌آورد.


گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهران

 کوچه‌های رنگی یعنی کوچه‌هایی که توسط اهالی خوش و ذوق و شهرداری، رنگ آمیزی می‌شوند تا مقصد‌های جذاب گردشگری برای شهر باشند، نمونه بسیاری از برزیل تا فرانسه و اسپانیا و مراکش دارد. در ایران، می‌توان با رنگی کردن کوچه‌ها و قرار دادن المان‌های جذاب و تغییر مبلمان شهری، شهری جذاب‌تر برای هموطنان و ایرانگردان و جهانگردان خلق کرد.

گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهران

شهر جذاب، شهروندان انرژی مثبت و خلاق و شاد را به ارمغان می‌آورد که اقدامی کوچک، اما مهم برای شاد زیستن است. پس باید به معماری منظر و مبلمان شهر، توجه ویژه داشت. کوچه رنگی معروف تهرانی ها، کوچه شهید خسرو قدیابی در محله دستغیب است.

کوچه شهید خسرو قدیابی در محله دستغیب تهران، امروزه یکی از کوچه‌های معروف تهرانی‌ها است. مثل کوچه برلن. جایی که با تلاش اهالی و شهرداری محل، فضای شاد و رنگارنگی را خلق کرده است و تنالیته‌های رنگ‌های گرم، فضایی زیبا و محبوب سلفی باز‌های اینستاگرام ایجاد کرده است.

پروژه کوچه رنگی در منطقه ۹ شهرداری اجرا شده وامیدواریم همه ۲۲ منطقه شهرداری تهران، تا نوروز ۱۴۰۰، کوچه‌های رنگی و شاد برای اهالی داشته باشند و همین پروژه در ۳۱ استان کشور هم در آستانه نوروز ۱۴۰۰، اجرا شود. طبق برنامه ریزی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، قرار است کوچه‌های دیگری نیز در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، به پروژه کوچه رنگی تهران اضافه شوند.

گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهران

گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهرانبا طراحی المان‌های رنگارنگ روی زمین و دیوار‌های کوچه خسرو قدیانی محله دستغیب تهران، بازی‌های کودکانه مثل لی لی هم می‌تواند دوباره در کوچه ها، رونق بگیرد.

گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهرانرنگ آمیزی کانال کولر یکی از خانه‌های مستقر در کوچه

گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهرانمبلمان شهری رنگارنگ شهری، فضای زیست مسالمت آمیزی بین شهروندان و حیوانات شهری ایجاد می‌کند

گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهران

قدرت رنگ را جدی بگیریم

رنگ آمیزی خلاقانه و نوآورانه کوی و برزن، فرصتی برای خلق اتمسفر شاد زیستن برای شهروندان است. کاهش جرم و جنایت در مناطق جرم خیز، با تغییر المان‌های شهری و مبلمان شهری و استفاده از رنگ در طراحی شهر، امکان پذیر است.

شاد زیستن و هنر عشق ورزیدن، نیاز به محیط زیست سالم و شادی آفرین دارد. هیچ انسان شادی در محیط تیره و تار و انرژی منفی و پر استرس، نمی‌تواند به شادی فکر کند و شاد زیستن را تجربه کند.

گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهران

امیدواریم شهرداری تهران و شهرداری سایر شهر‌های کشور، از پروژه کوچه رنگی استفاده کنند تا کوچه‌های ایران با قدرت هشتگ‌های اینستاگرام، به برند‌های جذابی برای مشتاقان ایرانگردی و جهانگردی تبدیل شوند و از این ظرفیت رنگارنگ، برای معرفی بهتر و بیشتر مقصد‌های گردشگری کشور در عصر پسا کرونا که به دلار‌های گردشگری نیاز داریم، استفاده شود.

+ نوشته شده در یک شنبه 30 آذر 1399برچسب:گشتی در رنگی‌ترین کوچه تهران, ساعت 11:36 توسط آزاده یاسینی


خودروی ژیان هم کلاسیک شد

 برخی خودرو‌ها درگذر زمان و با توجه به همه‌گیری آن در برهه‌هایی از زمان گذشته، مجدد مورد توجه برخی کلکسیونر‌ها قرار می‌گیرد. قطعا در اطرافتان دیده اید و یا ممکن است شما جز آن دسته افرادی باشید که علاقه‌مند به ماشین کلاسیک و خودرو‌های قدیمی هستید، اما خرید ماشین کلاسیک شاید در ظاهر کار عاقلانه‌ای نباشد!

خودروی ژیان هم کلاسیک شد

دلایل منطقی زیادی وجود دارد که از این کار صرف نظر کنید. شاید اگر این ماشین‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بودند، هنوز تولید آنان ادامه داشت و یا، بهتر نیست هزینه را صرف خرید ماشین جدیدی بکنید که از لحاظ کیفیت و کارایی مقرون به صرفه‌تر است؟

پس دلیل پرطرفدار بودن خودرو‌های کلاسیک

 

چیست؟

طراحی بی نظیر و منحصر به فرد ماشین کلاسیک شاید اولین نکته‌ای باشد که می‌تواند هرفردی را جذب این خودرو‌های قدیمی کند. دقت و ظرافت در طراحی که همگی به صورت دستی و با مداد صورت گرفته است، اثری را خلق کرده که نشان دهنده ذوق و سلیقه خالق آن است که در پیشرفته‌ترین ماشین‌های امروزی هم نمی‌توان آن را یافت. این طراحی دستی باعث شده بود که تنوع ماشین‌ها به شدت زیاد شود و کمترین شباهتی بین دو ماشین وجود نداشته باشد.

طیف رنگ گسترده مورد استفاده در این ماشین ها، یکی دیگر از دلایل محبوبیت ماشین کلاسیک است. برخلاف آنچه امروزه، در خیابان‌ها و ماشین‌های امروزی می‌بینیم، استفاده از رنگ‌های متنوع در خودرو‌های کلاسیک جز مشخصه‌های بارز آنان بوده است.

تولید محدود و استفاده کمتر از ابزار صنعتی و تکنولوژی در ماشین و قطعات ماشین کلاسیک این فرصت را به علاقه مندان می‌دهد، که بتوانند از نزدیک اجزا و کارکرد ماشین را تجربه و لمس کنند.

قدرت موتور این ماشین‌ها قابل مقایسه با ماشین‌های امروزی نیست. امروزه به علت بهینه سازی در مصرف سوخت و انرژی قدرت موتور به شدت پایین آمده است، اما یکی از دلایلی که محبوبیت ماشین کلاسیک را زیاد می‌کند همین قدرت بالای موتور و توان خروجی و قابلیت تقویت آن‌ها است. همه ساله در سراسر دنیا مسابقاتی به نام Drag Racing برگزار می‌شود که طرفداران بی شماری دارد و درآن ماشین‌های کلاسیک با موتور‌های تقویت شده به رقابت می‌پردازند.

ماشین کلاسیک، بخشی از تاریخ را تشکیل می‌دهد، حس نوستالژی و حوادث تاریخی که در دل یک خودروی کلاسیک و قدیمی وجود دارد، ارزش آن را چند برابر می‌کند.

اکنون گویا خودروی ژیان هم به صف خودروهای کلاسیک پیوسته است. ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران‌خودرو تولید می‌شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲هزار تومان به فروش رفت، درحالی‌که پیکان ۱۷هزار تومان بود.

تولید این خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. ژیان در ایران برای خانواده‌های کم‌بضاعت‌تر تولید می‌شد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان می‌رفت چرا که هل دادن ژیان در سربالایی‌ها کار آسانی نبود.


مشخصات فنی خودروی ژیان

  • حجم موتور: ۶۰۲ سی‌سی هواخنک، ۲ سیلندر و ۴ زمانه
  • قدرت موتور: معادل ۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰
  • بیشترین سرعت: ۱۱۸ کیلومتر در ساعت
  • وزن: معادل ۵۷۰ کیلوگرم
  • مصرف بنزین: حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حدود ۳۰ لیتر سوخت را نیز قادر است حمل نماید
  • گیربکس: ۴ دنده در جلو و یکی عقب
  • انتقال حرکت: دیفرانسیل جلو است و ترمزدستی نیز بر روی چرخ‌های جلو تعبیه شده است.
  • سیستم تعلیق: تعلیق Suspention این خودرو به‌صورت دو استوانه است که در زیر خودرو تعبیه شده است و نسبت به زمان خود بی‌نظیر است.

درباره ژیان ۱۱۰میلیونی

اکنون که خودروی ژیان هم به صف خودرو‌های کلاسیک پیوست مالک این خودرو آگهی این ژیان را در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته است.

خودروی ژیان هم کلاسیک شد


قیمت خودرو‌های کلاسیک چگونه تعیین

 

می‌شود؟

قیمت خودرو‌های کلاسیک به سال و تمیزی خودرو بستگی دارد؛ مثلاً خودرویی که رنگش فابریک است، آفتاب خورده نباشد و تودوزی‌اش سالم باشد، فرق دارد. خودرویی که قطعاتش اورجینال است، با خودرویی که قطعات آن تعویض شده، فرق می‌کند. حدود یک دهه پیش، ارزش خودرو‌های کلاسیک به اندازه‌ای پایین بود که مالک‌ها آن‌ها را به نحوی قیمت‌گذاری می‌کردند که صرفاً از سر خود باز کنند. با گذر زمان و تغییر فرهنگ جامعه، با آگاهی بیشتر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودرو‌ها و فعالیت‌های کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در راستای ترویج فرهنگ صحیح نگهداری از این خودروها، قیمت آن‌ها به سرعت افزایش یافت و تنها طی یک‌دهه در برخی موارد تا بیش از ۱۰ برابر بالا رفت.

خودروی ژیان هم کلاسیک شد

این روز‌ها تب خریدوفروش این خودرو‌ها حسابی داغ شده است، البته این خودرو‌ها هزینه‌های سنگینی روی دست صاحبان خود می‌گذارد، اما تعداد کسانی که دنبال خرید این خودرو هستند، این روز‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.


٤٠‌هزار دلار قیمت موتور یک خودرو کلاسیک

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث می‌شود تعمیر و نگهداری خودرو‌های قدیمی و کلاسیک معمولاً به سختی انجام شود، مشکلات در تأمین قطعات یدکی آنهاست. قطعات خودرو‌های کلاسیک در داخل ایران وجود ندارد و مجبورید به صورت اینترنتی از کشور‌های مبدأ آن یعنی آلمان و آمریکا و فرانسه سفارش دهید تا بتوانید خودروی خود را تعمیر کنید. خریدن یک موتور خودروی قدیمی آمریکایی بین ٣٠ تا ٤٠‌هزار دلار برای شما آب می‌خورد. با این پول خیلی راحت می‌توانید یک خودروی صفر بخرید، اما علاقه به این خودرو‌ها به عنوان یک میراث ملی مانع این کار می‌شود.


دستمزد تعمیرکار آنتیک‌ها ٣برابر لوکس‌ها

تعمیرکارانی که تخصص لازم برای تعمیر خودرو‌های آنتیک و کلاسیک را داشته باشند، خیلی محدود است. به همین دلیل دستمزدی که بابت تعمیر از صاحب خودرو طلب می‌کنند، ٣برابر خودرو‌های معمولی و حتی لوکس است. مردم روی خودرو‌های جدید هیچ وسواسی به خرج نمی‌دهند و خیلی راحت تن به تعویض قطعات می‌دهند، اما اورجینال بودن در خودرو‌های کلاسیک مهم است و کسی که ارزش آن‌ها را بداند، به این راحتی حاضر به تعویض در و کاپوت و سپر و حتی قطعه‌های آن نمی‌شود.

٢٠٠ تا ٣٠٠‌میلیون تومان هزینه بازسازی یک خودرو

بازسازی با تعمیرات فرق می‌کند و با مطالعه و دقت باید انجام شود و اعمال سلیقه در آن معنایی ندارد و باید خودرو را به صورت اورجینال درآورد. بازسازی خودرو واقعاً گران تمام می‌شود و کارگران نیز دستمزد زیادی دریافت می‌کنند. گاهی بازسازی یک خودروی کلاسیک ٢٠٠ تا ٣٠٠‌میلیون تومان خرج روی دست صاحب آن می‌گذارد.

همچنین از آنجایی که ممکن است خودروی کلاسیک به دلیل نبود قطعه، مدت زمان بیشتری در تعمیرگاه معطل شود، تعمیرکار‌ها از قبول این چنین خودرو‌هایی سر باز می‌زنند؛ خصوصاً که رسم بر این است مالکان خودرو‌های قدیمی نیز، خود لوازم فروش خاصی را سراغ دارند که قطعات مورد نیاز خود را از او تهیه می‌کنند و از خریدن قطعه از لوازم‌فروش‌های دیگر خودداری خواهند کرد. این قضیه می‌تواند زمان مورد نیاز برای تأمین قطعه را افزایش دهد. همچنین با این که امروزه انواع آچار و ادوات لازم برای بازکردن قسمت‌های مختلف یک خودرو در هر تعمیرگاهی پیدا می‌شود، اما اصطلاحاً بددست‌بودن یا همان سخت بازشدن برخی از قطعات و تعمیر بعضی از خودرو‌ها باعث می‌شود تا تعدادی از تعمیرکاران و مکانیک‌ها از دست‌زدن به یک خودرو خودداری کنند که در رأس آن‌ها باید از خودرو‌های آمریکایی، آلمانی و انگلیسی نام ببریم. ضمن این که برخی تفاوت‌ها مثل نوع پیچ‌ها که به اسم رزوه آلمانی، رزوه آمریکایی و ژاپنی و گام رزوه پیچ‌ها که ممکن است درشت و کوچک باشد و… باعث می‌شود تا مکانیک‌ها از بابت این که ممکن است در تأمین برخی از این موارد لازم به مشکل برخورد کنند، از پذیرش این خودرو‌ها خودداری می‌کنند و به نوعی از این که بعداً به دردسر بیفتند، دوری خواهند کرد.


چه کسانی طرفدار‌های خودرو‌های کلاسیک

 

هستند؟

قدیم بیشتر کسانی که از این خودرو‌ها خاطره داشتند، به آن‌ها علاقه نشان می‌دادند، اما حالا گویا جوان‌ها طرفدار‌های پروپاقرص این خودرو‌ها هستند و عروس و داماد‌های زیادی هم سراغ اجاره این خوردوها می‌روند. چهره‌های سیاسی، ورزشی و هنری از جمله کارگردان‌ها نیز از دیگر طرفداران این خودرو‌ها هستند.

خودروی ژیان هم کلاسیک شد


خودرو‌های کلاسیک پرطرفدار کدامند؟

کادیلاک و فورد موستانگ آمریکایی و مرسدس بنز آلمانی را می‌توان پرطرفدارترین خودرو‌های کلاسیک در بازار دانست که طرفدارانش حاضرند میلیارد‌ها تومان برای خرید آن پول پرداخت کنند. پدر خودروی کلاسیک ایران می‌گوید: خرید و فروش خودرو‌های آنتیک با عمر بالای ٥٠‌سال با قیمت‌های افسانه‌ای انجام می‌شود.

+ نوشته شده در شنبه 29 آذر 1399برچسب:خودروی ژیان هم کلاسیک شد, ساعت 10:38 توسط آزاده یاسینی


عکس‌های جالب، از کریسمس متفاوت امسال

 در این مطلب عکس‌هایی جالب از کریسمس کرونایی تماشا کنید. برگزاری مراسمات کریسمس امسال، با تفاوت‌های زیادی با سال‌های قبل برگزار می‌شود.

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

کریسمس در کرونا

+ نوشته شده در جمعه 28 آذر 1399برچسب:عکس‌های جالب، از کریسمس متفاوت امسال, ساعت 11:58 توسط آزاده یاسینی


اختلاف تصاویر را پیدا کنید

 شما می‌توانید چند تفاوت بین این دو تصویر مشابه پیدا کنید؟ با این تمرین می‌توانید آلزایمر را از خود دور کنید. این بازی همچنین ورزشی برای ذهن شماست تا در کار‌های روزمره تمرکز بیشتری داشته باشید. لذت این بازی زمانی بیشتر می‌شود که آن را در کنار خانواده و با مشارکت آن‌ها انجام دهید.

اختلاف تصاویر را پیدا کنید

پاسخ معما:

شما چند اختلاف پیدا کردید؟ جواب‌های خودتان را با عکس زیر مقایسه کنید.

اختلاف تصاویر را پیدا کنید

+ نوشته شده در جمعه 28 آذر 1399برچسب:اختلاف تصاویر را پیدا کنید,هوش,سرگرمی,چشم,بینایی, ساعت 11:57 توسط آزاده یاسینی


عکس‌هایی از خودرو‌ها در گذر زمان

 انسان، برای جابه‌جا شدن نیازمند وسایلی است، که بتواند به راحتی از آن استفاده کند. این کار در ابتدا تنها با چهارپایان عملی بود. کم کم با پیشرفت جوامع وسایل نقلیه ابتدایی وارد شهر‌ها شد و رفت و آمد‌ها آسان‌تر شدند. امروزه وسایل همان اسلوب را دارند، اما راحت‌تر و پیشرفته‌تر شده است. در تقویم ۲۶ آذر روز حمل و نقل نام‌گذاری شده است. در این مطلب، عکس‌هایی جالب از خودرو‌ها در گذر زمان، که فروغ طاهرخانی ثبت کرده است را تماشا کنید.

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

خودرو‌ها در ایران در گذر زمان

+ نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1399برچسب:عکس‌هایی از خودرو‌ها در گذر زمان, ساعت 12:10 توسط آزاده یاسینی


سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)

 در این‌جا تصاویر از تاریخ نه چندان دور این سرزمین گذاشته‌ایم، نگاه به عقب شاید کمکِ آینده باشد.

این عکس از پری گلوبندکی، شارمان گل و ملوک مولوی، مهدی مصری، عباس موسس، حسین حوله‌ایی، ذبیح الله ماهری که همه از مبرزترین آکتور‌های تماشاخانه‌های تهران در بین دو جنگ جهانی محسوب می‌شوند، در سال هزار و سیصد و شانزده در حیاط خانه‌ای در مرکز تهران برداشته شده.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


عکس از خیابان شاهرضا (انقلاب)، درحدود سال هزار و سیصد و دوازده

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


یازدهم دی ماه سال هزار و سیصد و یازده در خیابان سعدی، دو تهرانی از پشت شیشه نمایندگی سینگر، به چرخ‌های خیاطی خیره شده‌اند.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


خیابان استانبول(جمهوری)، تقاطع لاله‌زار، اوایل دهه ۴۰

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


خبرنگاران خبرگزاری پارس (ایرنا) در حال کسب خبر از طریق ضبط برنامه اخبار رادیو‌های خارج در حدود نیم قرن پیش

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


عکس یادگاری از کادر پرستاری بیمارستان در حدود چهل و پنج سال پیش. بیمارستان شاهرضا

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


پیاده رو یکی از خیابان‌های رضاییه ارومیه، چهل و دو سال پیش

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


کامیون‌های حمل چغندرقند در استان اصفهان در دهه چهل، عکس از هریسون فورمن

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


قهوه‌خانه‌ای در سنندج، سال عکس و نام عکاس ثبت نشده، از آرشیو سازمان اسنادملی ایران

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


تهران، سال هفتادودو، بیست‌وهفت‌سال قبل

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)


نانوایی بربری در تهرانِ سال سی‌ونه، شصت سال قبل، عکس از شرودر عکاس آلمانی

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۴)

منابع: برگرفته از صفحه اینستاگرام علی ملیحی و علیرضا محمودی

+ نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1399برچسب:سیاه و سفید,تصاویر,بکر,ایرانِ قدیم,عکس, ساعت 12:8 توسط آزاده یاسینی


سفر در زمان، با نوستالژی‌های خاطره‌انگیز!

  امروز در این مطلب، عکس‌هایی برایتان گردآوری کردیم که برای متولدین قبل دهه هشتاد، قطعا نوستالژی و یادآور خاطرات زیادی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم تماشا کنید و خاطرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

عکس‌هایی که ما را به گذشته می‌برند!

منبع: برگرفته از شبکه‌های اجتماعی

+ نوشته شده در چهار شنبه 26 آذر 1399برچسب:سفر در زمان، با نوستالژی‌های خاطره‌انگیز!, ساعت 13:35 توسط آزاده یاسینی


چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی

 در اینجا چند پیشنهاد فرهنگی برای شما داریم برگرفته از صفحه اینستاگرام «جعبه»، این پنجمین بسته‌ی پیشنهاد‌های فرهنگی و هنری ما برای تعطیلات آخر هفته‌ی شماست. بسته‌هایی پر از پیشنهاد فیلم، کتاب، پادکست و ...

 
یک فیلم / The Old Guard
 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
اگر دلتان فیلمی با چاشنی اکشن و «شارلیز ترون» می‌خواهد، سراغ «نگهبانانی از دیرباز» بروید. این فیلم ابرقهرمانی درباره‌ی گروه چهار نفره‌ای است که برای سالیان سال از مردم رنج دیده محافظت می‌کند. حالا تبهکاری پیدا شده که می‌خواهد از رمز و راز این گروه سر در بیاورد، چرا که این چهار نفر نامیرا هستند.

یک پادکست / رادیو نیست 

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
قصه‌ی «تماشاخانه‌ی دائمی تهران» از کجا شروع شد؟ موسسان آن چه کسانی بودند و چرا چند سال بعد به «تئاتر نصر» تغییر نام  داد؟ در اپیزود «رادیو نیست»، به لاله زار سال‌های دور، اوایل قرن ۱۴ شمسی سفر می‌کنید و با جریان نمایش ایرانی از زمان افتتاح گراند هتل تا شروع به کار تماشاخانه‌ی دائمی تهران و ماجرا‌های بعد از آن آشنا می‌شوید.

یک سریال /  Lovecraft Country

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
دیگر وقتش است یک سریال ترسناک هم معرفی کنیم. سریال «کشور لاوکرفت» با ترکیب کردن دو دنیای بسیار متفاوت از لحاظ فرم و بسیار شبیه از لحاظ محتوا، دنیای جدیدی را پدید آورده که می‌تواند حسابی همه‌ی علاقمندان به این ژانر را سر ذوق بیاورد؛ ترکیبی از دنیای نویسنده‌ی مشهور ژانر وحشت، اچ. پی. لاوکرفت و ماجرای جدایی نژادی در دهه ۵۰ میلادی در آمریکا.  

یک مستند / آن معلم بی استاد

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
اگر مستند جذاب «بزم رزم» را دیده باشید، سید وحید حسینی و محدثه گلچین عارفی، دو کارگردانی «آن معلم بی استاد» و کیفیت کارشان را می‌شناسید. «آن معلم بی استاد» مستندی پر جزییات و گفتگو محور است درباره‌ی زندگی شخصی و حرفه‌ای علی حاتمی. درباره‌ی ویژگی‌های آثار او در گفتگو با انتظامی، مشایخی، نصیریان، رشیدی، کشاورز، حسین علیزاده و ..

یک کتاب / خانواده‌ی پاسکوآل دوآرته

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
دهقانی ساده به اسم «پاسکوآل دوآرته» در انتظار حکم اعدامش است. او خاطراتش را می‌نویسد و به زندگی جنایت بارش اعتراف می‌کند تا شاید آرامش از دست رفته‌اش را ه دست آورد. رمان کم حجم «خانواده پاسکوآل دوآرته» گرچه سرشار از تلخی و خشونت است، اما از بهترین کتاب‌های قدر ندیده‌ی قرن بیستم میلادی است. منتقدان این اثر را هم‌ارز کتاب «بیگانه»‌ی آلبر کامو دانسته‌اند.
+ نوشته شده در چهار شنبه 26 آذر 1399برچسب:چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی, ساعت 13:33 توسط آزاده یاسینی


سینما حقیقت؛ این مستند‌های جذاب را از دست ندهید

 امسال جشنواره‌ی «سینما حقیقت»، جشنواره‌ی فیلم‌های مستند ایران، به دلیل شیوع ویروس کرونا آنلاین برگزار می‌شود. این یک فرصت و اتفاق فوق‌العاده است! حالا می‌توانید در خانه بنشینید و از امروز، سه‌شنبه ۲۵ آذر تا سه‌شنبه ۲ دی، بهترین فیلم‌های مستند ایران و بعضی از بهترین فیلم‌های سینمای مستند دنیا را آنلاین تماشا کنید.

 
سینما حقیقت
 
در این مطلب برخی از مستندهای ایرانی و خارجی جشنواره‌ی امسال، برگرفته از صفحه اینستاگرام «جعبه» را به شما معرفی می کنیم.
 
مستند‌های جشنواره‌ی امسال در چهار سایت هاشور، فیلیمو، نماوا و تیوا نمایش داده می‌شوند. زمان‌بندی نمایش فیلم‌ها در هر کدام از سایت‌ها تفاوت دارد و به خاطر همین تماشای هیچ‌کدام از فیلم‌های مورد نظرتان را به دلیل نمایش همزمان از دست نمی‌دهید. قیمت نمایش فیلم‌ها هم نسبتا ارزان است؛ بسته به زمان و نوع فیلم‌ها، بلیت‌های پنج، هفت و ۱۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است.
 
کودتای ۵۳
 
کارگردان: تقی امیرانی
 
سینما حقیقت
 
مستندی جذاب درباره‌ی وقایع سیاسی منهی به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، این فیلم محصول هفت سال کار، مصاحبه با بیش از ۴۰ شاهد و عامل کودتا، فیلمبرداری در ۹ کشور جهان و کشف ساعت‌ها نوار صوتی، فیلم و مدارک نایاب است.

رویا‌های خالکوبی شده

 
 کارگردان: مهدی گنجی
 
سینما حقیقت
 
روایتی از زندگی چند نوجوان که رویای ستاره شدن در دنیای فوتبال را دارند. عادل فردوسی پور در تهیه‌ی این مستند نقش جدی داشته است.

ایساتیس

 
کارگردان: علیرضا دهقان
 
سینما حقیقت
 
روایتی شاعرانه و دیدنی از یزد. از دست‌های مردمانی که با خاک، باد، آب و آتش کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند.

هجده هزارپا

 
کارگردان: مهدی شامحمدی
 
سینما حقیقت
 
روایتی از زندگی مردی که با خارج شدن از محاصره‌ی شهر  فوعه در سوریه خارج تلاش می‌کند که به خانواده و مردم شهرش آب و غذا برساند و..

خانه

 
کارگردان: افسانه سالاری
 
سینما حقیقت
 
داستان جوانی افغانستانی که در ایران به دنیا آمده و تصمیم می‌گیرد برای اولین بار به افغانستان برود و در آنجا زندگی کند.

راه ناتمام

 
کارگردان: مصطفی رزاق کریمی
 
سینما حقیقت
 
روایتی از زندگی اصغر قندچی؛ موسس اولین و بزرگترین کارخانه‌ی تریلر و کامیون ساخت ایران.

کامیون آبی

 
کارگردان: هادی آفریده
 
سینما حقیقت
 
قصه‌ی مردم بلوچستان و خطراتی که برای به دست آوردن آب در این منطقه وجود دارد.

کل فاطمه

 
کارگردان: مهدی زمانپور کیاسری
 
سینما حقیقت
 
روایتی از زندگی کربلایی فاطمه که همراه دو فرزندش در حاشیه‌ی یکی از روستا‌های نکا زندگی می‌کند.

چشم ایرانی

 
کارگردان: ساسان فلاح فر
 
سینما حقیقت
 
روایتی از زندگی حسن قائدی، عکاسی که لحظه‌های زندگی در جنگ و بحران‌ها را ثبت می‌کند.

روزگار بلور

 
کارگردان: امیر فرض الهی
 
سینما حقیقت
 
روایتی از ماجرا‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای محمد بلوری، پدر حوادث نویسی روزنامه‌های ایران

بازگشت دوباره

 
کارگردان: فرهاد ورهرام
 
سینما حقیقت
 
رجعت دوباره به فیلم باشکوه علف مریان سی کوپر، داستان زندگی چند نسل از یک ایل

زخم قند

 
کارگردان: مهدی باقری
 
سینما حقیقت
 
روایتی از درگیری مردم یزد با بیماری دیابت به دلیل تغییر ساختار زندگی.

Earth is blue as an orange

 
کارگردان: ایرینا سیلیک
 
سینما حقیقت
 
روایتی از زندگی یک مادر و چهار فرزندش در خط مقدم منطقه‌ی جنگی دونباس اوکراین.

Stray
 
کارگردان: الیزابت لو
 
سینما حقیقت
 
روایتی از پرسه زنی سگ‌های ولگرد در استامبول و سرک کشیدن در زندگی انسان‌ها.

The songs of repression

 
کارگردان: واگنر، هوگن - موراگا
 
سینما حقیقت
 
روایتی از زندگی سخت مردم دهکده‌ی اواریا، منطقه‌ای در کوه‌های آند شیلی، یکی از مستعمرات زیبایی آلمان

Wintopia

 
کارگردان: میرا برت وینتانیک
 
سینما حقیقت
 
روایتی از جست وجوی دختر پیتر وینتانیک مستند ساز مشهور کانادایی در کار و زندگی پدرش.

The cordillera if dreams

 
کارگردان: پاتریسیو گوسمان
 
سینما حقیقت
 
جدیدترین فیلم مستندساز شیلی و برنده‌ی بهترین مستند جشنواره‌ی کن ۲۰۲۰

City hall
 
کارگردان:فردریک وایزمن
 
سینما حقیقت
 
فیلمی ۴.۵ ساعته که به بررسی نهاد‌های مختلف در آمریکا و مسائل شهروندی می‌پردازد.
 
علاقه‌مندان از طریق لینک زیر، به جدول نمایش سینماحقیقت می‌توانند دسترسی پیدا کنند:
+ نوشته شده در سه شنبه 25 آذر 1399برچسب:سینما حقیقت, ساعت 15:40 توسط آزاده یاسینی


تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰

 تصاویر جذاب و قطعاً جادویی عکاسان از سراسر جهان، نه تنها علاقمند به این هنر، بلکه دوستداران طبیعت را نیز به وجد می‌آورد. در این مطلب، عکس‌هایی زیبا، از برندگان مسابقات بین‌المللی عکس زمین ۲۰۲۰ را تماشا کنید.

عکس قهوخانه در آبخازیا توسط عکاس فرانسوی جانک، برنده مسابقه عکس زمین ۲۰۲۰

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس ویتنامی هونگ لونگ، مسابقه عکاسی تصویر زمین ۲۰۲۰ در بخش مردم

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس مکزیکی روبن اورتگا، مسابقه عکاسی تصویر زمین ۲۰۲۰ در بخش آب و هوا

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس فرانسوی چارلز خلوت، مسابقه عکاسی تصویر زمین ۲۰۲۰ در بخش تغییرات جنگل

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس دونگ مینگ، مسابقه عکاسی تصویر زمین ۲۰۲۰ در بخش مردم

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس بریتانیایی سوفی بارتلت، مسابقه عکاسی تصویر زمین ۲۰۲۰ بخش طبیعت

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از یانرونگ گو، برنده مسابقه عکاسی تصویر زمین ۲۰۲۰ در بخش مردم

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس چینی وانگ ونوی، مسابقه عکاسی تصویر زمین ۲۰۲۰

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از ایزیک کایا، مسابقه تصویر زمین ۲۰۲۰ بخش تغییرات جنگلی

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس سوئدی کریستین ایسلوند، بخش تغییرات آب و هوایی در مسابقه عکس زمین ۲۰۲۰

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس بریتانیایی یی سان، برنده بخش طبیعت مسابقه عکس زمین ۲۰۲۰

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰


عکسی از عکاس اسکاتلندی جو هابن، مسابقه عکاسی تصویر زمین ۲۰۲۰ بخش تغییرات آب و هوایی

تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰

+ نوشته شده در سه شنبه 25 آذر 1399برچسب:تصاویر جادویی از زمین ۲۰۲۰, ساعت 10:12 توسط آزاده یاسینی


لذتِ کتاب شنیدن با نوید، نگار، سروش و آقا رضا

 شب‌های بلند پاییز، فرصت خوبی برای قصه‌شنیدن است. حتی اگر حوصله کتاب‌خواندن را نداشته باشید، کتاب‌های صوتی ابزار جدیدی برای آشتی با قصه و داستان‌ها محسوب می‌شود. این کتاب‌ها به مکان و زمان خاصی برای شنیده‌شدن نیاز ندارند و در هر زمانی که اراده کنید، همدم‌تان می‌شوند. در سال‌های گذشته، علاوه بر بستر‌های قانونی و خوبی که برای ارائه کتاب‌های الکترونیکی ایجاد شد، به تولید کتاب‌های صوتی نیز توجه شده است.

 
کتاب صوتی
 
جذابیت این کتاب‌ها، زمانی برای عامه مردم بیشتر می‌شود که بدانند یکی از هنرمندان محبوب‌شان این کتاب‌ها را خوانده است. هرچند صدا، یکی از فاکتور‌های مهم خوانش کتاب صوتی است، اما تسلط هنرمند به متن کتاب و اصول کتاب‌خوانی، جزو نکاتی ا‌ست که باید به آن توجه داشت. در ادامه این مطلب، به معرفی چهار کتاب صوتی جدید که توسط هنرمندان کشورمان شنیدنی شدند، خواهیم پرداخت.
 
نگار جواهریان - راهنمای مردن با گیاهان دارویی
 
نگار جواهریان در سال‌های گذشته حضور پررنگی در سینما و تئاتر نداشته است. این بازیگر، پاییز امسال تجربه متفاوتی داشت و کتاب «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» را به کتاب صوتی تبدیل کرد. این کتاب، نوشته عطیه عطارزاده، نویسنده جوان کشورمان است که سال‌ها در حوزه مستندسازی فعالیت کرده است.
 
کتاب صوتی
 
او دو کتاب شعر را با نام‌های «اسب را در نیمه دیگرت برمان» و «زخمی که از زمین به ارث می‌برید»، به چاپ رسانده و کتاب «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» اولین رمان اوست که جزو کتاب‌های پرفروش قرار دارد و نامزد جایزه ادبی احمد محمود شده است.
 
کتاب صوتی
 
این کتاب، یک داستان بلند با ارجاعاتی از فلسفه، طب و تاریخ است و ۲۳ پرده دارد که در هر کدام از این پرده‌ها، یک موضوع روایت می‌شود. داستان این کتاب درباره دختری نابیناست که به همراه مادرش، گیاهان دارویی را خشک می‌کند و می‌فروشد. زن‌بودن نقش اول این کتاب و انتخاب نگار جواهریان نکته مهمی ا‌ست که در این کتاب صوتی لحاظ شده است.

سروش صحت - بهترین شکل ممکن

 
مصطفی مستور از جمله نویسندگان معاصرِ محبوب حوزه داستان‌نویسی است. این نویسنده ۵۶ ساله کشورمان اهل اهواز است. او اولین کتاب خود را در سال ۷۷ و با عنوان «عشق روی پیاده‌رو» منتشر کرد که شامل ۱۲ داستان کوتاه بود. این نویسنده کتاب‌های دیگری را در حوزه ترجمه و نمایشنامه به چاپ رساند، اما همیشه مجموعه داستان‌های او با استقبال بیشتری مواجه بوده‌است.
 
کتاب صوتی
 
مستور از کتاب «بهترین شکل ممکن» در پاییز سال ۹۵ رونمایی کرد. این کتاب مجموعه‌ای از شش داستان است که هرکدام از این داستان‌ها در شهر‌های شیراز، اصفهان، تهران، بندرانزلی، مشهد و اهواز رخ داده است. کتاب صوتی این مجموعه داستان، تابستان امسال با صدای سروش صحت منتشر شد.
 
کتاب صوتی
 
جالب این‌که به گفته صحت، او این کتاب را تا پیش از ضبط در استودیو نخوانده بود و به همین دلیل، فکر می‌کند حسی که موقع خواندن کتاب در استودیو داشته، کاملا واقعی و درست و به تعبیری بکر بوده است.

نوید محمد‌زاده - هیچ دوستی به جز کوهستان 

 
نوید محمدزاده به غیر از حضور در تبلیغ تلویزیونی، یک تجربه متفاوت دیگر نیز دارد که به اندازه حضورش در تبلیغات، سر و صدا به پا نکرد. او امسال کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان»، به قلم بهروز بوچانی را به کتاب صوتی تبدیل کرد و این اولین تجربه کتاب‌خوانی این بازیگر کشورمان بود.
 
کتاب صوتی
 
بوچانی یکی از پناهجویان ایرانی گرفتار در جزیره مانوس، این کتاب را به واسطه ارسال پیام در واتس‌اپ یکی از دوستانش، به چاپ رساند و با بردن بزرگ‌ترین جایزه ادبی استرالیا، شگفتی‌ساز شد. این کتاب اردیبهشت‌ماه امسال توسط نشر چشمه در ایران منتشر شد. «هیچ دوستی به جز کوهستان» شرح حال نویسنده و روایت گرفتاری‌اش در جزیره مانوس و مشکلات پناهجویان در این جزیره است.
 
کتاب صوتی
 
بهروز بوچانی، اهل ایلام و اصالتا کُرد است و انتخاب نوید محمدزاده، به عنوان کسی که با او ریشه مشترک دارد، از نکات جالب‌توجه این کتاب صوتی است. نوید محمدزاده و بهروز بوچانی، هر دو متولد دهه شصت هستند و این نیز یکی از نکات جالب دیگر در این انتخاب محسوب می‌شود.

رضا بابک - قاشق چای‌خوری

 
کمتر کسی می‌تواند قید قصه و روایت‌های هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده «قصه‌های مجید» را بزند. این نویسنده خوش‌فکر و درجه یک کشورمان، تا به حال کتاب‌های زیادی مانند «شما که غریبه نیستید»، «پلو خورش»، «ته خیار»، «مهمان مامان» و «مربای شیرین» را به چاپ رسانده‌است.
 
کتاب صوتی
 
برخی از این کتاب‌ها به فیلم سینمایی تبدیل و به محبوبیت‌شان اضافه شد. «قاشق چای‌خوری» عنوان آخرین کتاب این نویسنده، قبل از خداحافظی با دنیای نویسندگی است که در سال ۹۸ منتشر شد و در مدت کمتر از چهارماه، به چاپ پنجم رسید. این کتاب، به تازگی، توسط رضا بابک، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان و شهین نجف‌زاده، گوینده و بازیگر، شنیدنی شده است؛ رامین وطن‌نیا، آهنگ‌سازی این مجموعه را بر عهده داشته.
 
کتاب صوتی
 
دوصدایی‌بودن کتاب صوتی این مجموعه و انتخاب رضا بابک که جزو بازیگران پرتجربه تئاتر است و علاوه بر تسلط در بیان، زبان شیرینی برای روایت داستان دارد، از نکات مثبت این کتاب صوتی است.
+ نوشته شده در سه شنبه 25 آذر 1399برچسب:کتاب صوتی,مطالعه,نگار جواهریان,سروش صحت,نوید محمدزاده,رضا بابک, ساعت 10:11 توسط آزاده یاسینی


متن ادبی

کارگردان دنیا خداست!
مهم نیست نقش ما ثروتنمده یا تنگدست..
سالم است یا بیمار ..
مهم اینست که محبوب ترین کارگردان عالم به ما نقشی داده است !
نباید از سخت بودن نقش گلایه مند بود ..
چرا که سخت بودن نقش نشانه ی اعتماد کارگردان به شایستگی بازیگر هست..
امیدوارم خوش بدرخشیم!

+ نوشته شده در دو شنبه 24 آذر 1399برچسب:متن ادبی,متن زیبا,پندآموز,خدا,دنیا,انسان, ساعت 16:14 توسط آزاده یاسینی


مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

 در اقدامی جالب، در متروی تهران عکس مشاهیر ایرانی با ماسک بر دیوارها نصب شده است و گویا این کار، برای ترغیب مردم به ماسک زدن صورت گرفته است. 

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!

+ نوشته شده در دو شنبه 24 آذر 1399برچسب:مشاهیر ایران با ماسک، در قرنطینه!, ساعت 14:21 توسط آزاده یاسینی


تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها

 گربه ها، به عنوان یکی از دوست داشتنی‌ترین حیوانات دنیا، موجوداتی ذاتاً کمدیک هستند، از آن چهره‌ی مغرور و بی تفاوت شان گرفته تا میل ذاتی شان برای کمین کردن برای شکارشان، حتی اگر این شکار یک اسباب بازی ساده باشد. در ادامه چند تصویر بامزه از گربه‌های دوست داشتنی خواهیم دید که در بهترین لحظه‌ی ممکن ثبت شده اند.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها

این گربه آماده‌ی شروع یک روز کاری است. معلوم است که مشکلات کاری زیادی هم دارد، مثل اینکه چطور از جعبه‌ی خاکش استفاده کند یا اینکه چه کند که آن نقطه‌ی لیزری که اینور و آنور چرخ می‌زند را بالاخره بقاپد.


این سگ باید بداند که یک نفر بیشتر نیست. سگ‌ها شاید بزرگ‌تر از گربه‌ها باشند، اما همه می‌دانند که گربه‌ها باهوش‌تر از سگ‌ها هستند.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این دقیقاً همان عکس العملی است که همه‌ی ما به یک عکس غافلگیرانه داریم. این گربه هم آماده‌ی عکس گرفتن نبوده.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این گربه می‌توانست «مدل برتر بعدی آمریکا» باشد. حتی تایرا بنکس هم نمی‌توانست چیزی برای ایراد گرفتن در او پیدا کند.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


برای گرفتن یک عس بی عیب و نقص از گربه‌ی معروف به «گربه بی اعصاب» نیازی به انتظار برای شکار لحظه‌ی مناسب نیست. همه‌ی عکس‌های این گربه بی عیب و نقص‌اند. به چهره اش نگاه کنید.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


متأسفانه «گربه‌ی بی اعصاب» یا همان «تاردر سس»، در سال ۲۰۱۹ در سن ۷ سالگی از دنیا رفت. اما «گربه‌ی بی اعصاب» تنها گربه‌ای نبود که قیافه‌ی اخمالویی داشت. این گربه که اسمش «تیزین» است، انگار از شانه شدن موهایش ممنون نیست.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این بچه گربه‌ی بیچاره نمی‌داند قرار است چه بر سرش آید. رابطه‌ی همه‌ی خواهر و برادر‌ها همین شکلی است.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


از قرار معلوم حیوان خانگی رئیس جمهور بودن با مسئولیت و …

«ساکس» اولین حیوان خانگی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون بود. معلوم است که «ساکس» در همه‌ی امور سیاسی و دیپلماسی دخالت داشته – او حتی پست میز رئیس جمهور می‌نشسته.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


… شهرت همراه است. مشهور بودن کار ساده‌ای نیست.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این بچه ببر معلوم است حسابی به این کتاب علاقمند شده. یعنی چه در آن کتاب بوده که توجه او را تا این حد جلب کرده؟

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این موش باید خیلی مراقب باشد. انگار که صحنه‌ای از یک مستند حیات وحش باشد. اینی که شاهدش هستیم همان چیزی است که به آن چرخه حیات می‌گویند.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این بچه گربه دارد نهایت لذت را موسیقی می‌برد. شاید به یکی از آهنگ‌های جدید یک گروه گربه‌ای معروف گوش می‌دهد.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این عکس هم در بهترین لحظه شکار شده. وقتی کسی به شوخی‌ای بیشتر از آنکه باید می‌خندد یا در انتقاد کردن زیاده روی می‌کند، دقیقاً همین شکلی می‌شویم.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این گربه در کار‌های خانه کمک می‌کند. کاش همه‌ی گربه‌ها همینقدر در خانه کمک می‌کردند.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها


این عکس مفهوم «میو کردن» را وارد مرحله‌ی کاملاً جدیدی می‌کند.

تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها

+ نوشته شده در یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:تصاویری از بهترین شکار لحظه‌های گربه‌ها, ساعت 15:18 توسط آزاده یاسینی


اختلاف تصاویر را پیدا کنید

 شما چند اختلاف می‌توانید بین این ۲ تصویر مشابه پیدا کنید؟ با این تمرین می‌توانید آلزایمر را از خود دور کنید. این بازی همچنین ورزشی برای ذهن شماست تا در کار‌های روزمره تمرکز بیشتری داشته باشید. لذت این بازی زمانی بیشتر می‌شود که آن را در کنار خانواده و با مشارکت آن‌ها انجام دهید.

اختلاف تصاویر را پیدا کنید

پاسخ معما

چند اختلاف پیدا کردید؟ می‌توانید پاسخ‌هایتان را با عکس زیر مقایسه کنید.

اختلاف تصاویر را پیدا کنید

+ نوشته شده در شنبه 22 آذر 1399برچسب:اختلاف تصاویر را پیدا کنید,هوش,سرگرمی,چشم,بینایی, ساعت 20:51 توسط آزاده یاسینی


چند نقاشی مشهور جهان، که باید ببینید!

 در این مطلب، قصد داریم چند نقاشی مشهور و مهم جهان را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تماشا کنید.

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

چند نقاشی مهم جهان

+ نوشته شده در جمعه 21 آذر 1399برچسب:چند نقاشی مشهور جهان, که باید ببینید!, ساعت 14:38 توسط آزاده یاسینی


ملتهب‌ترین بوسه تاریخ ایرانی در یک ترانه

 خانم ژاله در نقش زنی درد کشیده بعد از آنکه همسر خیانتکارش را کشت، زمانی که در حال دستگیری است در لحظه وداع با دخترش برای او می‌خواند: «مرا ببوس/ برای آخرین بار». صدای پروانه به جای او در فیلم «اتهام»، ساخته سیامک یاسمی، به گوش می‌رسد.

 
ستاره مرد، سپیده دم
 
او به این چند بیت در میان توفان‌ها می‌رسد و دست دختر را رها می‌کند. چند بیتی که اگر نبود، می‌شد روایتی که می‌گویند، حیدر رقابی، شعر مرا ببوس را برای عشقی ناکام سروده است، باور کرد؛ عشقی که گویا جایی از زندگی، حیدر رقابی را تنها گذاشت. البته کمتر کسی است که حالا بعد از شصت‌وچند سال این تصویر را از فیلمی نه‌چندان معروف به‌یاد داشته باشد؛ آنچه به یاد‌ها مانده بیشتر صدایی نه‌چندان صاف و اجرایی تمرینی است  که خواننده آن کسی نبود جز حسن گل‌نراقی.  
 
در میان توفان هم‌پیمان با قایقران‌ها
گذشته از جان باید بگذشت از توفان‌ها
به نیمه‌شب‌ها دارم با یارم پیمان‌ها
که بر فروزم آتش‌ها در کوهستان‌ها
شب سیه سفر کنم، ز تیره ره گذر کنم
نگر تو‌ای گل من، سرشک غم به دامن، برای من میفکن
 
لحن سوزناک گل‌نراقی دومین روایت مربوط به این شعر را بر سر زبان‌ها انداخت؛ که سرهنگ عزت‌الله سیامک در شب اعدامش در ۲۷ مهرماه ۱۳۳۳ این تصنیف را برای دخترش سروده است؛ تصنیفی که با وجود مدارک تاریخی، یکی از مرموزترین تصنیف‌های عاشقانه در موسیقی معاصر ایران است؛ تصنیفی که نه فقط شعرش که مهم‌ترین اجرایش روایت‌های متعددی دارد. داستان‌هایی که دستمایه مقاله‌ها و فیلم‌های داستانی و مستندی شدند که نتوانستند پاسخ درستی به واقعیت این تصنیف بدهند.
 
روایت یک؛ سرهنگ سیامک
 
عزت‌الله سیامک یکی از ۱۰ نفری بود که شب ۲۷ مهرماه ۱۳۳۳ به بند تیربارانی‌های لشکر ۲ زرهی منتقل شد. او یکی از افسرانی بود که در سال ۱۳۲۳ همراه با عبدالصمد کامبخش‌فر و خسرو روزبه، سازمان نظامی حزب توده و گروه افسران را تشکیل دادند؛ گروهی که تا زمان دستگیری در مرداد ۱۳۳۳، کمتر کسی می‌دانست ترور‌های زیادی زیر سایه درجه‌های نظامی‌شان انجام داده‌اند. اما دستگیری اتفاقی یکی از افسران باعث شد تا این تشکیلات بسیار منظم و کاملا محرمانه لو برود و درنهایت اعضای سازمان نظامی حزب‌توده دستگیر و بعد از چند جلسه دادگاه، محکوم به اعدام شوند.
 
ستاره مرد، سپیده دم
 
به ۹ نفر از اعضای این سازمان به همراه مرتضی کیوان، شاعر و منتقد، در شب ۲۷ مهرماه ۱۳۳۳ ابلاغ شد که صبح فردا را نمی‌بینند. مرتضی کیوان که تازه‌عروسش، پوری سلطانی و خواهر و مادرش را ۳-۲ روز قبل برای آخرین‌بار دیده بود، تنها فرد غیرنظامی این گروه محسوب می‌شد. برخی منابع می‌گویند سرهنگ سیامک آن شب تصنیف مراببوس را به‌عنوان یادگاری برای دخترش سرود و زمانی که پیکرش را به خانواده‌اش دادند، متن شعر بر کاغذی در میان وسایلش بود. برخی دیگر می‌گویند که این شعر را سرهنگ مبشری از سوی سرهنگ سیامک نوشته است. هرچند که سال‌ها بعد مدارک تاریخی از انتشار این شعر در مجموعه شعر حیدر رقابی به اسم «آسمان اشک»، نشان داد که این شعر نمی‌تواند آخرین وداع پدری با دخترش باشد.
 
روایت دوم؛ عشقی ناکام
 
حیدر رقابی متخلص به «هاله»، بیشتر از آنکه با شعرهایش معروف باشد با فعالیت‌های سیاسی‌اش در دهه ۳۰ شناخته شده است. شوهرخاله او، حاج حسن شمشیری بود؛ صاحب چلوکبابی معروف بازار که از یاران دکتر مصدق و از حامیان مالی جبهه ملی به حساب می‌آمد. رقابی در «چلوکبابی شمشیری» دخل‌دار بود. او آن‌قدر به شوهرخاله‌اش ارادت داشت که بعد از مرگ نیز در کنار او در آرامگاه خانوادگی شمشیری دفن شد؛ همان آرامگاهی که به خواست حاج حسن، خانه آخر جهان پهلوان تختی هم شد. مادر رقابی هم دخترعموی بیژن ترقی بود.  
 
ستاره مرد، سپیده دم
 
چند سال پس از کودتای ۲۸ مرداد، روزی در سال ۱۳۳۶، کمال مستجاب‌الدعوه در برنامه «شما و رادیو» اعلام کرد که قرار است تصنیفی پخش کنند که در یک محفل خصوصی اجرا شده و از آنجا که سبک و جذابیت خاصی دارد تصمیم گرفته‌اند آن را با شنوندگان‌شان شریک شوند. نام خواننده ترانه مستعار بود. اجرای آن با واکنش مثبت شنوندگان رادیو روبه‌رو شد؛ شنوندگانی که باور داشتند این شعر درعین آن که رویه‌ای عاشقانه دارد، اما رگه‌هایی از مبارزات سیاسی را در خود پنهان کرده و احتمالا شاعرش از یاران جنبش ملی یا سایر گروه‌های سیاسی است.همین ناشناس‌بودن خواننده و شاعر، این شائبه را به‌وجود آورد که احتمالا شاعرش یکی از اعدامی‌های معروف است و افسانه سرهنگ سیامک را بر سر زبان‌ها انداخت.  
 
چندی بعد عبدالرحیم جعفری، مدیر نشر امیرکبیر اعلام کرد که این شعر پیش از کودتا در سال ۱۳۲۹ در مجموعه شعری از حیدر رقابی منتشر شده است. او تأکید داشت که رقابی این شعر را برای عشقی ناکام سروده است. براساس چیزی که در دانشنامه ایرانیکا آمده رقابی دختری را دوست داشت و او در حال عزیمت به خارج از کشور بود. او شب آخر و در آخرین وداع این شعر را برایش سرود و دختر رفت. رقابی در فرودگاه به مجید وفادار زنگ زد و این شعر را برای او خواند و مجید وفادار برای این شعر آهنگی ساخت.   البته با وجود این روایت، نمی‌توان منکر شد بعضی از ابیات این شعر، آنچنان رنگ و بوی سیاسی دارد که کمتر کسی می‌تواند آن را کاملا سروده‌ای قبل از کودتا بداند. بخصوص آنجا که می‌خواند.  
 
در آخرین نگاهش، نگاه بی‌گناهش.  
سرود واپسین سروده بود.
بین که من از این پس دل در راه دیگر دارم.
به راه دیگر شوری دیگر در سر دارم
به صبح روشن باید از آن دل بردارم.  
که عهد خونین با صبحی
روشن‌تر دارم...‌ها
مرا ببوس
این بوسه وداع
بوی خون می‌دهد.
 
روایت سوم؛ پسر بلورفروش
 
فقط شعر این تصنیف نبود که محل مناقشه شد. ماجرای اجرای حسن گل‌نراقی براساس آهنگی از مجید وفادارهم روایت‌های متعددی دارد. در اینکه این اجرای اصلی بوده و استودیویی نیست شکی وجود ندارد. اما اینکه چرا حسن گل‌نراقی آن را در استودیو اجرا نکرده موضوعی است که داستان‌های زیادی به همراه داشت.
 
ستاره مرد، سپیده دم
 
حسن گل‌نراقی، پسر یکی از بلور‌فروشان و عتیقه‌فروشان بازار بود. او هیچ‌وقت خواننده‌ای حرفه‌ای نبود و بیشتر در کنار پدر و بعد‌ها به جای او نشست. از او دو تصنیف مانده است؛ یکی «مرا ببوس» و دیگری، تصنیفی به اسم «ستاره مرد» که کمتر شنیده شد.نکته جالب اینجاست که نه گل‌نراقی و نه رقابی که یکی در دهه ۷۰ و دیگری در دهه ۶۰ فوت کردند، هیچ‌گاه درباره این تصنیف صحبت نکرده و نقل‌قول‌های مختلفی که وجود داشت را نه رد کردند و نه تأیید.
 
ستاره مرد، سپیده دم
 
یکی از این باور‌ها را پرویز خطیبی در کتاب خاطرات خود از هنرمندان نوشت. او آورده که «یک روز که اعضای ارکستر بزرگ رادیو در استودیو شماره ۸ جمع شده بودند و انتظار روح‌الله خالقی را می‌کشیدند، حسن گل‌نراقی به دیدار پرویز یاحقی آمد.... او را به استودیو راهنمایی می‌کنند، در آنجا پرویز یاحقی با ویولن و یکی از نوازندگان با پیانو مشغول نواختن آهنگ مرا ببوس بودند. پرویز که چشمش به گل‌نراقی می‌افتد، می‌گوید: به این آهنگ گوش بده! گل‌نراقی یکی دو بار به آهنگ گوش می‌دهد و آن را زیر لب زمزمه می‌کند و در این ضمن مسئول ضبط برنامه موسیقی که پشت دستگاه نشسته بود، دستگاه را به راه می‌اندازد و این قطعه را بی‌آنکه کسی متوجه شود، ضبط می‌کند.
 
گل‌نراقی به‌دنبال کار خودش می‌رود و مسئول ضبط، نوار ضبط‌شده را از طریق رئیس وقت رادیو برای معینیان، سرپرست انتشارات رادیو می‌فرستد. وقتی معینیان و سایر مسئولان به نوار گوش می‌دهند، تصمیم می‌گیرند آن را پخش کنند و ماجرا را با پرویز یاحقی در میان می‌گذارند. پرویز می‌گوید این کار برای گل‌نراقی گران تمام می‌شود، زیرا او از یک خانواده سرشناس مذهبی است و پدرش با کار‌های هنری او به‌شدت مخالف است. قرار می‌شود گل‌نراقی را به اداره رادیو دعوت کنند و موضوع را با خودش در میان بگذارند. گل‌نراقی می‌آید و گفته‌های پرویز یاحقی را تأیید می‌کند، ولی به‌علت اصرار دوستان قبول می‌کند نوار بدون ذکر نام و با عنوان «خواننده ناشناس» پخش شود.».
 
اما در کنار این، روایت دیگری وجود دارد که اسماعیل نواب‌صفا آن را گفته است و از عباس فروتن نقل کرده که تنظیم‌کننده برنامه شما و رادیو بود؛ «روزی آقای مهدی سهیلی که با آقای گل‌نراقی دوست بود، ایشان را نزد من آورد و اظهار داشت آهنگ جالبی آقای مجید وفادار ساخته که شعر آن از آقای حیدر رقابی است و آقای گل‌نراقی آن را به‌خوبی اجرا می‌کند.
 
وقتی آن را خواندند، متوجه شدم که کار تازه و بسیار جالبی است و برای پخش در برنامه شما و رادیو خیلی تناسب دارد. آقای وفادار حضور نداشت، ولی آقایان مشیر همایون و پرویز یاحقی حاضر بودند. پس از تمرین، آقای گل‌نراقی همراه با پیانوی مشیر همایون و ویولن یاحقی آن را برای نخستین بار اجرا کرد و روز جمعه از رادیو پخش شد و مورد استقبال فراوان قرار گرفت.»
 
مرا ببوس را حسن گل‌نراقی یک‌بار خواند و همین اجرا، بسیار معروف شد. البته بعد از او خوانندگان زیادی آن را بازخوانی کردند، اما این ترانه با صدای حسن گل‌نراقی در لابه‌لای ابیات؛ «ستاره مرد سپیده دم، به رسم یک اشاره، نهاده دیده برهم، میان پرنیان غنوده بود.» در تاریخ ایران ماندگار شد.
+ نوشته شده در جمعه 21 آذر 1399برچسب:ملتهب‌ترین,بوسه,تاریخ ایرانی,یک ترانه, ساعت 14:33 توسط آزاده یاسینی


خورشید مصنوعی چین ده‌برابر داغ‌تر از خورشید واقعی

 چین راکتور همجوشی هسته‌ای را آزمایش کرده که می‌تواند ۱۰ برابر داغ‌تر از هسته خورشید باشد، این ادعا صحت دارد؟

اخبار جدیدی در چند روز گذشته منتشر شده مبنی بر این که چین راکتور همجوشی هسته‌ای یا همان «خورشید مصنوعی» را با نام «توکامک HL-۲M» ساخته و برای اولین بار آن را روشن کرده و توانسته به دمایی حدود ۱۰ برابر بیشتر از دمای خورشید دست پیدا کند.

طلوع «خورشید مصنوعی» در چین برای اولین بار

راکتور توکامک HL-۲M که برای شبیه سازی واکنش‌های طبیعی در خورشید با استفاده از سوخت هیدروژن و دوتریم ساخته شده، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه تحقیق تجربی همجوشی هسته‌ای چین است. گفته می‌شود این راکتور انقلابی در نحوه تولید و مصرف انرژی ایجاد خواهد کرد.

رادیو بین‌المللی چین روز شنبه اعلام کرد: رآکتور «توکاماک اچ- ال تو- ام» (HL-۲ M Tokamak) بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته‌ای چین محسوب می‌شود و دانشمندان امیدوارند این رآکتور بتواند به طور بالقوه منبع قدرتمندی از انرژی پاک را فراهم کند.

این رآکتور از یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای همجوشی پلاسما‌های داغ و گرمایی استفاده می‌کند و این قابلیت را دارد که به دمای بیش از ۱۵۰ میلیون درجه سانتی گراد برسد که این دما تقریبا ۱۰ برابر گرم‌تر از حرارت هسته‌ای خورشید است.

این رآکتور هسته‌ای در استان «سیچوان» واقع در جنوب غرب چین قرار دارد و ساخت آن اواخر سال گذشته میلادی تکمیل شده است و به دلیل گرما و انرژی عظیمی که تولید می‌کند، اغلب «خورشید مصنوعی» نامیده می‌شود.

توسعه انرژی همجوشی هسته‌ای نه تنها راهی برای تامین نیاز‌های استراتژیک حوزه انرژی چین محسوب می‌شود بلکه در زمینه توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین نیز دارای اهمیت زیادی است.

لازم است یادآوری کنیم که دمای هسته خورشید به ۱۵ میلیون درجه سانتی گراد می‌رسد. با این حساب حرارت ۱۰۰ میلیون درجه سانتی گراد راکتور هسته‌ای خورشید مصنوعی چینی ها، قدرتی بار‌ها بیشتر را نوید می‌دهد.

خورشید مصنوعی چیست؟

خورشید مصنوعی چینی‌ها در واقع یک راکتور هسته‌ای پیشرفته می‌باشد. این راکتور هسته‌ای قادر به بازسازی فرآیندی ست که در ساختار خورشید سوزان طبیعی اتفاق می‌افتد.

طلوع «خورشید مصنوعی» در چین برای اولین بار

مطالعه خورشید طی سالیان گذشته، واکنش‌های درون هسته‌ی آن‌ها را مشخص کرده و دانشمندان به بازسازی چنین چیزی در محیط آزمایشگاهی بسیار نزدیک شده اند.


ساختار خورشید مصنوعی

این خورشید مینیاتوری دارای میدان الکترومغناطیسی است و توانایی پرتاب ذرات یونیزه را دارد. این وسیله آلومینیومی میلیون‌ها مرتبه از خورشید واقعی کوچک‌تر است و با تنها ۳ متر عرض، شبیه توپی است که سیم‌های مختلف به آن متصل شده. دانشمندان این خورشید کوچک را «توپ بزرگ قرمز» نام گذاری کرده اند. در مرکز این وسیله یک آهن ربا برای شبیه سازی میدان مغناطیسی خورشید قرار گرفته است. دانشمندان با تزریق هلیوم به آن، گاز درونی را یونیزه و به پلاسما تبدیل می‌کنند.

طلوع «خورشید مصنوعی» در چین برای اولین بار


کارایی خورشید مصنوعی

اصلی‌ترین مزیت ساخت خورشید مصنوعی، توان فوق العاده آن برای تبدیل هیدروژن به انرژی سبز و پاک است. انرژی سبزی که زمین را از آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فعلی عاری و مشکل کمبود منابع انرژی را برطرف می‌سازد. گفته می‌شود این راکتور می‌تواند انرژی مورد نیاز دو میلیون خانوار را تامین کند و هیچ زباله رادیواکتیوی هم از خود به جا نمی‌گذارد. همچنین همجوشی هسته‌ای توسط آب دریا و لیتیوم تامین می‌شود که در زمین فراوان است پس برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور هم مشکلی به وجود نمی‌آید.


تاریخچه و هزینه ساخت خورشید مصنوعی

طرح ساخت این خورشید مصنوعی که از سال ۲۰۱۶ و با حضور ۳۵ کشور آغاز شده تاکنون با پنج سال تاخیر رو به رو شده و بودجه اولیه آن هم تا سه برابر افزایش داشته و به بیش از ۲۰ میلیارد یورو رسیده است. البته برخی رسانه‌ها مدعی شده اند طرح مونتاژ کوره قرار است تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و انتظار می‌رود نتایج اولیه این طرح اواخر سال ۲۰۲۵ و اوایل ۲۰۲۶ مشخص شود.

طلوع «خورشید مصنوعی» در چین برای اولین بار

پیش از این هم دانشمندان اروپایی در آلمان به دمایی بالاتر از ۱۰۰ میلیون درجه رسیده بودند، اما به دلیل احتمال ذوب‌شدگی نتوانستند مدت زیادی آن دما را حفظ کنند. کاربری نوشت: «وقتی این پروژه را می‌بینم می‌فهمم چقدر انرژی هسته‌ای می‌تونه کاربردی و مفید باشه.»

هم جوشی از طریق ادغام هسته های اتمی، حجم گسترده و عظیمی از انرژی تولید می کند و این روند عکس روند شکافت هسته ای است. شکافت هسته ای در تولید تسلیحات اتمی و نیروگاه های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و طی فرآیند شکافت هسته ای، هسته های اتمی خرد و قطعه قطعه می شوند.

در جریان همجوشی، بر عکس شکافت هسته ای، هیچ گاز گلخانه ای ساطع نمی شود و در نهایت خطر کمتری در زمینه بروز حوادث و یا سرقت مواد اتمی وجود دارد. با این حال، هم جوشی هم بی نهایت دشوار و هم بسیار هزینه بردار است. کل هزینه ساخت رآکتور آزمایشی بین المللی گرما هسته ای (Thermonuclear )، مبلغی معادل ۲۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

 
+ نوشته شده در پنج شنبه 20 آذر 1399برچسب:خورشید,مصنوعی,چین,ده‌برابر داغ‌تر از,خورشید,واقعی, ساعت 18:14 توسط آزاده یاسینی


داستان

پسربچه اي "پرنده زيبايي" داشت.او به آن پرنده بسيار" دلبسته" بود.حتي شبها هنگام خواب، قفس آن پرنده را كنار رختخوابش مي گذاشت و مي خوابيد.اطرافيانش كه از اين همه "عشق و وابستگي" او به پرنده باخبر شدند، از پسرك حسابي كار مي كشيدند.هر وقت پسرك از كار خسته مي شد و نميخواست كاري را انجام دهد، او را "تهديد" مي كردند كه الان پرنده اش را از قفس آزاد خواهند كرد و پسرك با "التماس" مي گفت:"نه، كاري به پرنده ام نداشته باشيد، هر كاري گفتيد انجام مي دهم."تا اينكه يك روز صبح برادرش او را صدا زد كه برود از "چشمه" آب بياورد و او با سختي و كسالت گفت:خسته ام و خوابم مياد.برادرش گفت:"الان پرنده ات را از قفس رها مي كنم...!!پسرك "آرام و محكم"گفت:خودم ديشب "آزادش كردم" رفت، حالا برو بذار راحت بخوابم كه؛"با آزادي او خودم هم آزاد شدم."پرنده

+ نوشته شده در پنج شنبه 20 آذر 1399برچسب:داستان کوتاه,پند آموز,داستان زیبا, ساعت 14:18 توسط آزاده یاسینی


سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)

 در این‌جا تصاویر از تاریخ نه چندان دور این سرزمین گذاشته‌ایم، نگاه به عقب شاید کمکِ آینده باشد.

کافه‌ای در جاده چالوس، با تابلوی تبلیغ پپسی‌کولا، سال چهل‌ونه. عکس از هریسون فورمن

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


صف اتوبوس در یکی از خیابان‌های تهرانِ سال چهل‌ونه، نیم قرن قبل، عکس از هریسون فورمن

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


تهران، سال چهل‌وهشت، نیم‌قرن قبل، عکس از هریسون فورمن

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


تهران، پائیز شصت‌وهشت

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


میدان توپخانه تهران، پاییز چهل‌وشش، نیم قرن قبل

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


درگیری در دانشگاه تهران در روز‌های انقلاب فرهنگی، بهار پنجاه‌ونه، چهل سال قبل

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


جاده‌ای ساحلی در مازندران، سال پنجاه، نزدیک به نیم‌قرن قبل

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


تهران، پایٔیز هفتادوشش، مهدی پاشازاده مدافع تیم ملی فوتبال، در یک محله در تهران حاضر شده و با پسران محله فوتبال تمرین می‌کند. بیست‌وسه سال قبل

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


پیاده رو خیابان وزرا/خالد اسلامبولی، سمت راست از جنوب به شمال، بالاتر از روبروی انجمن ایران و آمریکا. سال پنجاه و پنج

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


ایستگاه راه آهن تهران در میدان راه آهن. سال: ۱۳۳۶

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)


تهران، تقاطع نادری و قوام السلطنه. زمستان ۱۳۴۲

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۳)

منابع: صفحه اینستاگرام علی ملیحی و علیرضا محمودی

+ نوشته شده در پنج شنبه 20 آذر 1399برچسب:سیاه و سفید,تصاویر,بکر ,ایرانِ قدیم, ساعت 14:12 توسط آزاده یاسینی


عکس‌هایی ناب، از دنیای حیوانات

 در این مطلب عکس‌هایی ناب از دنیای حیوانات برایتان آورده‌ایم که شاید هیچ موقع نتوانیم از نزدیک شاهد چنین صحنه‌های جذابی باشیم. پیشنهاد می‌کنیم تماشا کنید.

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

عکس‌هایی دیدنی و جالب از حیوانات

 

+ نوشته شده در چهار شنبه 19 آذر 1399برچسب:عکس‌هایی ناب، از دنیای حیوانات, ساعت 13:48 توسط آزاده یاسینی


همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

 شاید «جیمز وات» زمانی که داشت به جمع بندی تحقیقات و ساخته‌های مهندسان پیش از خود می‌پرداخت و به موتور بخار نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد، هرگز فکر نمی‌کرد ساخته او بعد‌ها در فرم‌های گوناگون جان‌های بی‌شماری را نجات دهد. شاید هرگز فکر نمی‌کرد که روزی اختراعش و گونه‌های بهبود یافته آن با انواع سوخت، پیام آور امنیت و حفاظت باشند.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

امروز خودرو با هر شکل و فرمی، نقشی بی بدیل و انکارناپذیر در زندگی ما دارد. فرقی نمی‌کند کجا باشیم، حتماً در شبانه روز نیاز به یک خودرو داریم. یکی از کاربرد‌های مفید و البته حیاتی در زندگی ما خودروی نیرو‌های امنیتی به خصوص پلیس است.

در ایران دو نیروی انتظامی مشغول خدمت رسانی هستند: پلیس انتظامی و پلیس راهور. هر دو یگان در تاریخ معاصر کشورمان از خودرو‌های نسبتاً خوبی برخوردار بوده اند. خودرو‌های یگان‌های انتظامی باید کم استهلاک، راحت، کم مصرف، آلایندگی پایین، دوام بالا و از قدرت و توانایی‌های فنی بالایی برخوردار باشند.

در این مقاله نگاهی گذرا خواهیم داشت به خودرو‌های پلیس در ایران.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Mercedes Benz ۱۷۰S

جزو اولین خودرو‌های نیروی شهربانی آن روز‌ها یک «بنز» قدرتمند با توانایی فنی بالا بود. «مدل ۱۷۰»، یک بنز با موتورِ قدرتمند ۴ سیلندر به حجم ۱۶۷۹ سی سی بود که با ۳۸ اسب بخار قدرت به حداکثر سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

این بنز میان سایز از نسخه‌های لوکس تولیدات بنز در دهه ۴۰ میلادی بود و با انتخاب آن وجه‌ای بین المللی به نیروی انتظامی ایران تزریق شد. البته در آن زمان هنوز چراغ گردان و یا بی‌سیم بر روی این خودرو‌ها نصب نمی‌شد و تنها با لوگو و نوشته شهربانی و رنگ مشکی و سفید قابل تشخیص بودند. نمونه سالم آن را هنوز هم می‌توان یافت.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

volkswagen beetle

بیتل محبوب دنیا با موتور هواخنک جذاب خودش یادگاریِ ارزشمندی شد از «هیتلر» و «پورشه». رکورددار در بخش‌های مختلفی مثل دوام و تیراژ تولید که برای مقطعی نیز در خدمت شهربانی ایران بود. با داشتن یک موتور ۱۱۳۱ سی سی و با قدرت ۳۰ اسب بخار این بیتل زیبا به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. البته بعد‌ها تغییراتی در بخش فنی آن اعمال شد که باعث بهبود توانایی هایش بود، اما نکته قوت آن دوام و توانایی حمل پنج سرنشین بود.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Mercedes benz w۱۸۰

مدل بعدی بازهم از آلمان است. البته در آن سال‌ها بیش‌تر مدل‌های آلمانی و البته بعضاً مدل‌های آمریکایی مشغول خدمت رسانی بودند. مدل جذاب “w۱۸۰” با یک موتور ۶ سیلندر با حجم ۲۱۹۵ سی سی و با قدرتی معادل ۹۹ اسب بخار توانایی رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را داشت و عملاً هیچ شانسی برای مجرمان باقی نمی‌گذاشت. این مدل نیز از تولیدات سطح بالای بنز محسوب می‌شد.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

dodge royal

خودروی بعدی این فهرست از آمریکایی‌های پرطرف‌دار است. «دوج رویال» از اوایل دهه ۴۰ به مدت یک دهه مشغول به خدمت شد. البته تعداد کمی از آن‌ها در اختیار نیرو‌های پلیس بود. به رسم فانتزی‌های هیجان انگیز آن دوره این دوج نیز به شکل یک سفینه طراحی شده بود و ابهت خاصی داشت. این خودرو با یک موتور ۸ سیلندر با ۱۸۹ اسب بخار قدرت و با قیمتی فراتر از ۲۰۰۰ دلار از نسخه‌های خاص خودروی پلیس ایران محسوب می‌شود.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Mercedes Benz w۱۱۴

باز هم بنز باز هم آلمان. نسخه “w۱۱۴” که با مدل ۲۳۰ آن را می‌شناسیم نیز از جان سخت‌های پلیس بود. در کنار خود یاران بسیاری دید که هیچ کدام دوام و توانایی او را نداشتند. با دارا بودن یک موتور ۶ سیلندر با سیستم سوخت رسانی جدید، این بنز در مدل پایه توانایی تولید بیش از ۱۱۵ اسب بخار را داشت. البته دوام خود را مدیون همکاری مرکز «بوش» می‌دانست. این بنز در مدل‌های مختلف تولید و به محبوبیت بالایی رسید.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

land rover defender

«دیفندر» را شاید بتوان اولین جان سخت همه جا رو نامید. با توجه به تنوع بالای جغرافیایی کشورمان نیاز بوده و هست تا خودرو‌های مختلفی برای خدمت خریداری شوند. برای محور‌های کوهستانی و برف گیر نیز این بریتانیایی سخت کوش مدنظر قرار گرفت. هر چند قانون منع استفاده از وسایل وارداتی در آن سال‌ها این خودروی دوست داشتنی را زود از چرخه خارج کرد، اما قطعاً جزو قابل احترام‌ترین خودرو‌های این فهرست است.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Mercedes Benz ۲۵۰

۶ سیلندر خراب نشویِ بنز را به مدت دو دهه در اختیار ناوگان انتظامی داشتیم که حتا در روز‌های سخت جنگ نیز دست از خدمت برنداشت و انصافاً از خوب‌های نیرو‌های پلیس بود. با داشتن یک موتور ۶ سیلندر و با قدرتی فراتر از ۱۵۰ اسب بخار این بنز توانایی رقابت با هر مدل را داشت و در عمل دست برتری را به مردان قانون می‌داد.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Peykan

شاید غیرمنتظره بود حضور «پیکان» در کادر خدمتی نیرو‌های انتظامی. پیکان نه سریع بود و نه کم مصرف، استهلاک بالایی داشت و اصلاً خودروی راحتی نبود، اما در بحبوحه جنگ و مشکلات فراوان دهه ۶۰ و البته اوایل دهه ۷۰ پیکان نیز به ناوگان پلیس پیوست. پیکان تولید داخل بود و ارزان‌تر تمام می‌شد. قطعات یدکی آن نیز ارزان و فراوان بودند و تعمیراتش هم بسیار آسان‌تر از رقبای پیشرفته آمریکایی و آلمانی اش بود.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Toyota Cressida

با شروع دهه هفتاد و پایان جنگ تحمیلی ناوگان پلیس که حالا خیلی خسته و از کارافتاده شده بود نیاز داشت با ترمیمی اساسی کارآمد شود. با بهبود روابط دیپلماتیک ایران با کشور ژاپن، این بار مسافری از سرزمین آفتاب مهمان کشورمان شد. ساخته باکیفیت، بادوام و قدرتمند «تویوتا» یعنی مدل «کریسیدا» به عنوان یار تازه نفس نیرو‌های پلیس به معرکه آمد. این خودرو را می‌توان جزو بهترین انتخاب‌های مسئولان دانست. خودرویی که با توجه به شرایط موجود و با بودجه مناسب خریداری شد و به مدت یک دهه مشغول خدمت بود.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

در مدل ضعیف تر، کریسیدا یک موتور ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی داشت که با ۱۱۰ اسب بخار قدرت از توان بالایی برخوردار بود. هندلینگ مناسب، پایداری خوب و مصرف معقول و البته دور از پیچیدگی فنی، از کریسیدا یک سرباز وفادار و آرام ساخت.

Peugeot ۴۰۵

خب! می‌رسیم به «۴۰۵». این خودرو را همه جا دیده اید؛ تاکسی‌های خصوصی و عمومی، پلیس محسوس و نامحسوس و بسیاری از ادارات. با داخلی سازی هر چه بیش‌تر ۴۰۵ علاقه سازمان‌های مختلف به آن هم بیش‌تر شد و نیروی انتظامی هم به دلیل قدرت قابل قبول و تعمیرات آسان و البته داخلی بودن آن تعدادی ۴۰۵ را در اختیار گرفت. هرچند با شروع دهه ۸۰ و آزادسازی واردات و البته ایمنی پایین آن تعداد قابل توجهی از آن را ندیدیم.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

نسخه فیس لیفت آن، «پرشیا»، هم به تعداد قابل توجهی به خدمت درآمد، اما بیش‌تر یا خودروی سازمانی بودند و یا پلیس نامحسوس.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

شروع دهه ۸۰ ورق جدیدی از ناوگان پلیس را گشود. وضعیت نسبتاً پایدار اقتصادی آن روز‌ها و روابط خوب دیپلماسی باعث حضور انواع و اقسام خودرو‌های روز دنیا در پلیس کشورمان شد. خودرو‌هایی که با آزادسازی واردات و افزایش جمعیت، به نظر، حضور به موقعی داشتند و با داشتن امکاناتی، چون ترمز ضد قفل و کیسه هوا و سامانه کنترل پایداری دست برتری را به نیرو‌های انتظامی می‌داد.

Ikco samand

با تولید اولین ساخته وطنی توسط «ایران خودرو»، این اتومبیل خیلی زود به ناوگان پلیس پیوست. همان همیشگی و موتور xu۷ باعث شد «سمند» پیچیدگی فنی بالایی نداشته باشد و البته با ایمنی بهتر نسبت به ۴۰۵ کهنه کار جای خوبی را برای خود دست و پا کرد. قیمت تمام شده پایین تر، قطعات یدکی به تعداد فراوان و البته ساخت ایران بودن که مایه غرور می‌شد، همه باعث حضور جدی سمند به عنوان خودروی وظیفه پلیس شد.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

در اقدامی قابل توجه نیز تعدادی سمند تجهیزشده مناسب نیروی پلیس به چند کشور از جمله ترکمنستان صادر شد که اگر همان رویه به درستی ادامه پیدا می‌کرد امروز سهم بیش تری از خودرو‌های خدماتی در بازار منطقه داشتیم.

Mercedes benz c۲۴۰

هرقدر انتخاب بنز‌ها در دهه ۴۰ و ۵۰ خوب صورت گرفت در دهه ۸۰ شاهد اشتباه‌های استراتژیک بسیاری از مسئولان بودیم که البته هرگز کسی پاسخ‌گوی این اشتباه نشد. «بنز c۲۴۰» علیرغم کیفیت فوق العاده و قیمت مناسب (در زمان خرید، این بنز‌ها هر کدام فقط کمی گران‌تر از یک دستگاه زانتیا بودند) دارای خرابی‌های متعدد سیستم جلوبندی بودند و حتا با وجود پذیرش مشکل از سوی کمپانی مادر، اما هرگز غرامتی پرداخته نشد تا باز هم شاهد شکست دیپلماتیک دیگری باشیم. با بهره گیری از یک موتور قدرتمند ۲٫۳ لیتری این بنز‌ها همین امروز هم توانایی درگیری با مدل‌های روز در ایران را دارند، اما نبود مکانیک آشنا، خرابی‌های متعدد سیستم فرمان، گران بودن قطعات یدکی، به خصوص قطعات تزیینی، از این بنز فقط یک شکست و البته دورنمای قشنگ ساخت.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Mercedes benz e۲۴۰

به نظر می‌رسید پس از انتخاب c۲۴۰ دیگر این اشتباه تکرار نمی‌شود، اما قیمت وسوسه کننده و البته غرور و وجه خاصی که بنز به نیرو‌های انتظامی می‌داد باعث شد “e۲۴۰” نیز به ایران بیاید. موتور قدرتمند و ۶ سیلندر آن با توانایی تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت، در دهه ۸۰ جاده‌های کشورمان را کاملاً تحت سلطه خود داشتند و بار دیگر عملاً فرصت را از مجرمان سلب می‌کردند.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

این سری البته با امکانات مناسب و نبود خرابی‌های نمونه c و صد البته به لطف همکاری ایران خودرو و بنز شرایط بهتری پیدا کرد و از نظر مکانیک و تعمیرات خیال خود را آسوده‌تر می‌دید. هر چند گران بودن قطعات یدکی باعث شد این بنز‌ها بیش‌تر در خارج از جاده‌های شهری حضور داشته باشند و حتا به نیرو‌های پلیس اخطار مراقبت از خودرو و عدم درگیری با مجرمان داده شود.

Xantia

خودرویی که طبق گفته‌ها حکم تیر گرفت، که نمی‌دانیم صحت دارد یا نه، در سمت خوب و مثبت ماجرا هم حضور داشت. استفاده گسترده از «زانتیا»‌ی سفید در پلیس نامحسوس باعث شد هر قانون شکن در رانندگی با دیدن یک دستگاه از آن‌ها خود را جمع و جور کند و حتا برای لحظاتی مانند یک انسان رانندگی کند. زانتیا با موتور قدرتمند و هندلینگ خوب علیرغم ایمنی ضعیف، خودرویی محبوب برای پلیس شد. البته هزینه تعمیرات بالا باعث شد این خودرو نیز مانند e۲۴۰ بیش‌تر در جاده‌های خارج شهری انجام وظیفه کند.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Nissan Maxima

ساخته باکیفیت «پارس خودرو» شاید کمی دیر، اما سرانجام به ناوگان پلیس پیوست. دور از پیچیدگی فنی، حضور مکانیک‌های زیاد و قطعات یدکی و البته شبکه خدمات پس از فروش خوب در کنار کیفیت و دوام ساخته‌های ژاپنی باعث شد «ماکسیما» تبدیل به یک انتخاب خوب برای نیروی انتظامی باشد. ماکسیما با موتور قدرتمند ۶ سیلندر خود توانایی‌ها بالایی دارد و از پس هر مأموریتی بر می‌آید.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Peugeot ۲۰۶

بعید به نظر می‌رسید «پژو ۲۰۶»، به عنوان یک هاچ بک شهری، به خدمت در آید، اما خب برای هر چیزی یک اولین وجود دارد. البته استفاده از هاچ بک‌های کوچک در ناوگان پلیس سایر کشور‌های جهان امری قابل انتظار است، اما تجهیزات و عملکرد آن‌ها با نسخه استاندارد متفاوت است. ۲۰۶، اما برای شهر‌های شلوغ خودرویی مناسب به نظر می‌رسد. تولید داخل است، مصرف کمی دارد، تعمیرات و تعمیرکارانش در دسترس هستند و البته از نظر فنی نیز با قابلیت مانور بالا و اندازه کوچک، مناسب تعقیب و گریز‌های شهری است.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Kia pride

«کیا پراید» یا «سایپا صبا» یا «سایپا ۱۳۱» یا حتا «سایپا نسیم» و «سایپا ۱۱۱»، که همگی یک خودرو هستند، نیز در اقدامی قابل توجه به ناوگان پلیس پیوستند. هر چند با توجه به کیفیت و دوام پایین و البته ویژگی‌های فنی ضعیف استفاده گسترده‌ای از آن‌ها نشد، اما به نظر انتخاب معقولی برای شهر‌های کوچک و کم جمعیت ایران هستند.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Nissan teana

پس از حضور موفق ماکسیما، دیگر ساخته باکیفیت پارس خودرو نیز انتخاب وسوسه انگیز و مطمئنی به نظر می‌رسید. در آن زمان‌ها «تیانا» با قیمتی در بازه ۷۰ میلیون تومان عرضه می‌شد و حتا با یک دوره افزایش قیمت نیز این سدان جادار ۶ سیلندر با توانایی‌های فنی و هندلینگ فوق العاده ارزش خرید بالایی برای خدمت داشت. دوام و کیفیت بالای این خودرو‌ها نیز باعث شد تا همین امروز، این خودرو‌ها در خدمت باشند و البته بدون خرابی‌های متعدد پاسخ‌گوی نیاز پلیس باشند.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Kia cerato

«کیا سراتو» پیش از مونتاژ در سایپا توانایی‌های فنی خود را به خوبی به اثبات رسانده بود. دینامیک رانندگی بالا و موتور قدرتمند و کم مصرف از سراتو گزینه ایده آلی ساخته بود، اما با توجه به وارداتی بودن آن و هزینه نگهداری بالا، دست نیروی‌های انتظامی از آن کوتاه مانده بود. با شروع مونتاژ آن توسط سایپا خیلی زود شاهد حضور سراتو به عنوان یک سرباز وظیفه قابل اطمینان در خدمت بودیم.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Toyota land cruise

شاید خاص‌ترین خودروی این فهرست «لندکروزر» باشد. تویوتای دوست داشتنی که در بسیاری از کشور‌های دنیا از ناوگان حفاظتی است و حتا در سال‌هایی خودروی رسمی نیرو‌های پیمان آنتلاتیک شمالی معرفی شده است. اما حضور نسل جدید آن در سال ۲۰۱۸ درست پیش از شروع ۱۳۹۷ با قیمت بالا حسابی سر و صدا کرد. البته لازم و ضروری است تا نیرو‌های امنیتی حفاظتی از تجهیزات مناسب و به روز بهره ببرند. لندکروزر با توانایی‌های حرکتی بالا و ایمنی مناسب در دوره‌هایی که انتخاب شده بود به خوبی امتحان پس داد و سربلند شد. کیفیت بی نظیر ساخت آن شاید حتا منبع صرفه جویی برای پلیس کشورمان باشد.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

با داشتن یک موتور ۶ سیلندر قدرتمند در مدل‌های اخیر لندکروزر نه تنها در محور‌های سخت و کوهستانی بلکه حتا در جاده‌های کفی نیز توانایی درگیریِ بالایی دارد. ایمنی مناسب آن نیز سربازان ارزشمند میهن را به خوبی محافظت می‌کند.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

Renault megane

دیگر ساخته باکیفیت وطنی نیز به جمع پلیس اضافه شد. «مگان»، که با مونتاژ مناسب در زمان نسبتاً مناسب خودروی به روزی محسوب می‌شد، با داشتن یک موتور قدرتمند ۲ لیتری به همراه جعبه دنده اتوماتیک گزینه‌ای ایده آل برای پلیس درون و برون شهری بود. با حضور شبکه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی و البته قیمت خرید ارزان‌تر نسبت به سایر گزینه ها، مگان با ایمنی مناسب در تعداد قابل توجهی به خدمت درآمد.

همه خودرو‌های پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

در نهایت، می‌توان به این فهرست اسامی دیگری همچون «مزدا ۳»، «سوزوکی گرند ویتارا» و.. را اضافه کرد که در بعضی موارد، مثل ویتارا، شاید تنها دلیل، تولید داخل بودن آن هاست که این خودرو‌ها را به نیروی پلیس اضافه کرده است.

امروز در دنیا بحث استهلاک و مصرف سوخت و آلایندگی برای خودرو‌های خدماتی بیش‌تر مد نظر است و از این رو تا پیش از مشکلات اقتصادی صحبت از حضور هیبرید «هیوندای»، یعنی «سوناتا»، نیز بود که امیدواریم با دانش فنی داخلی خیلی زود بتوانیم از خودرو‌های باکیفیت و کم آلاینده و قدرتمند برای نیرو‌های پلیس استفاده کنیم.

+ نوشته شده در سه شنبه 18 آذر 1399برچسب:خودرو‌,ماشین پلیس,ایران,ابتدا تاکنون, ساعت 12:34 توسط آزاده یاسینی


عکس‌هایی زیبا از پرواز سارها

 سورن سلکر یک عکاس دانمارکی است که او را بیشتر برای عکاسی پرتره از چهره‌های مشهور می‌شناسیم. این عکاس در گالری‌ها و موزه‌ها سراسر جهان نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است.

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

سورن سلکر با الهام گرفتن از نقاشی‌های سنتی ژاپنی طی چهار سال از پرواز دسته‌جمعی سار‌ها عکاسی کرده است. نتیجه این چندسال عکاسی در قالب کتابی با عنوان «خورشید سیاه» منتشر شده است.

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

عکاسی از دیوید لینچ تا پرواز سار‌ها

+ نوشته شده در سه شنبه 18 آذر 1399برچسب:عکس‌هایی زیبا از پرواز سارها, ساعت 12:34 توسط آزاده یاسینی


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان

 همان‌طور که در این روز‌ها ما شاهد اولین برف زیبای سال ۹۹ هستیم، دیگر نقاط جهان نیز سفیدپوش شده اند. اسپوتنیک عکس‌هایی زیبا از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان منتشر کرده است که پیشنهاد می‌کنیم تماشا کنید.

تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
نمایی از هتل برفی Atholl Palace در شهر اسکاتلندی پیتلوهری


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
عابران در میدان سرخ مسکو


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
نمایی از جنگل برفی نزدیک فرانکفورت آلمان


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
پسربچه‌های افغانستانی مشغول بازی در کابل برفی


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
بارش برف در یوسمارگ هند


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
مردم در حال سورتمه سواری در سوئیس


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
دوچرخه سوار در کابل افغانستان


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
بارش برف در اتریش


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
نمایی از روستای ساسلو در لیگوریای ایتالیا


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
بارش برف در خیابان‌های نوریلسک روسیه


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
بارش برف در استان نووسیبیرسک


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
گوسفندی بر بالای تپه‌ی برقی در یورکشیر شمالی


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
پل برفی در پراگ


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
مردی با دوچرخه در برف، بلغارستان


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
میدان برفی در سنت پترزبورگ روسیه


تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان
بارش برف در اسکاتلند

+ نوشته شده در سه شنبه 18 آذر 1399برچسب:تصاویری از اولین برف زمستانی در نقاط مختلف جهان, ساعت 12:33 توسط آزاده یاسینی


حال و هوای بازارچه‌های کریسمس؛ قبل و بعد از کرونا

با آمدن کرونا همه‌چیز تغییرات زیادی کرد، حتی مراسماتی مانند عیدنوروز و کریسمس. در ادامه عکس‌هایی قابل تامل از حال و هوای بازارچه‌های کریسمس، قبل و بعد از کرونا ببینید.

حال و هوای بازارچه‌های کریسمس؛ قبل و بعد از کرونا
بازارچه کریسمس در دورتمند آلمان در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰


حال و هوای بازارچه‌های کریسمس؛ قبل و بعد از کرونا
بازارچه کریسمس در استراسبورگ فرانسه در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰


حال و هوای بازارچه‌های کریسمس؛ قبل و بعد از کرونا
بازارچه کریسمس در برلین آلمان در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰


حال و هوای بازارچه‌های کریسمس؛ قبل و بعد از کرونا
بازارچه کریسمس در پراگ در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰


حال و هوای بازارچه‌های کریسمس؛ قبل و بعد از کرونا
بازارچه کریسمس در بروکسل در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰


حال و هوای بازارچه‌های کریسمس؛ قبل و بعد از کرونا
بازارچه کریسمس در نیورنبرگ در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۲۰


حال و هوای بازارچه‌های کریسمس؛ قبل و بعد از کرونا
بازارچه کریسمس در نیورنبرگ در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰


رومن و جین؛ از زندگی سرشار، به مرگ آغشته

 رومن کاسیو ـ که بعد‌ها نام «گاری» (واژه‌ای روسی به معنای آتش) را برای خود برمی‌گزیند و به «رومن گاری» مشهور می‌شود در هشتم ماه می ۱۹۱۴ در شهر مسکو از مادری اهل لیتوانی و پدری روسی به دنیا آمد.

 
رومن و جین؛ از زندگی سرشار، به مرگ آغشته
 
رومن به همراه مادرش «نینا بوریسوفسکایا» زنی از خانواده‌ای نیمه‌اشرافی که در «تئاتر فرانسوی مسکو» بازیگر بود در سال ۱۹۱۷ بلافاصله بعد از سقوط تزار به ویلنو مرکز لیتوانی و سپس در سال ۱۹۲۲ به ورشو رفت و سرانجام در سال ۱۹۲۷ به فرانسه مهاجرت کردند.
 
در پاریس درس حقوق خواند و در سال ۱۹۳۷ برای خدمت سربازی در نیروی هوایی فرانسه نام نوشت و پس از مدتی در مدرسۀ هواپیمایی، مربی تیراندازی شد.
 
در سال ۱۹۴۰ زمانی که فرانسه در اشغال آلمان نازی بود، به «فرانسۀ آزاد» پیوست و همره ژنرال دوگل و آندره مالرو، علیه فاشیسم جنگید. تا سال ۱۹۴۴، با درجۀ سروانی در گردان هوایی لورن، در نبرد‌های آفریقا و حبشه و لیبی شرکت کرد. نشان‌های «صلیب آزادی» و «صلیب جنگ» و لقب «شوالیه لژیون دونور» را در همین دوران به دست آورد. در همین سال‌ها بود 
که با اولین رمانش «تربیت اروپایی» توانست جایزه منتقدان فرانسه را به خود اختصاص دهد.
 
رومن و جین؛ از زندگی سرشار، به مرگ آغشته
 
در سال ۱۹۴۵، رومن گاری با درجۀ سرگردی، ارتش فرانسه را ترک می‌کند. جنگ جهانی دوم به پایان رسیده، فاشیسم هیتلری از میدان بیرون رانده شده و فرانسه بر سرنوشت خویش حاکم گشته است.
 
نویسنده و مبارز جوان رایزن سفارت فرانسه در صوفیه و برن می‌شود. سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۱، سخنگوی دولت فرانسه در سازمان ملل متحد و کاردار سفارت فرانسه در بولیوی و سرکنسول سفارت در لس‌آنجلس است.
 
۱۹۶۱ سالی است که از فعالیت‌های رسمی سیاسی کناره می‌جوید و شش سال از سوی نشریات آمریکا به دور دنیا سفر می‌کند و برایشان مقاله می‌نویسد. با «ریشه‌های آسمان» جایزه مهم گنکور را از آن خود کرد.
 
رومن و جین؛ از زندگی سرشار، به مرگ آغشته
 
در سال ۱۹۶۲ گاری در دوران سکونت در آمریکا از همسر انگلیسی‌اش- نویسنده‌ای به نام لسلی بلانش- جدا شد و  با ملکه موج نوی سینمای فرانسه، جین سیبرگ که ۲۴ سال از او جوان‌تر بود، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، تنها فرزند رومن گاری یعنی الکساندر دیه‌گو بود.
 
گاری داستان این زندگی مشترک را در کتاب «سگ سفید» نوشته است. رومن گاری در «سگِ سفید»، خود راویِ داستان است. در کنار همسرش جین سیبرگ که همراه با سیاهان و به نفعِ ایشان مبارزه می‌کند و همزمان مشغولِ بازی در یک فیلم است. هرچند کلامش سرشار از همدردی با سیاهان است، امّا‌گاه بر آنان نیز می‌تازد و به طرح مسائل خصوصی خویش با همسرش می‌پردازد؛ مسائلی که به‌خوبی پیداست بعد‌ها به جدایی آن دو از همدیگر خواهد انجامید. رومن گاری، درباره جین گفته بود: «شوهر جین سیبرگ بودن یک کار تمام وقت است» آن‌ها پس از هفت سال از هم جدا شدند.
 
رومن و جین؛ از زندگی سرشار، به مرگ آغشته
 
رومن گاری دو فیلم به نام‌های «پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند» (۱۹۶۸) و «بُکس» (۱۹۷۲) ساخته است.
 
او وقتی دید که منتقدان و خوانندگان آثارش، او را تمام شده می‌پندارند و خودش هم هوس تجربه‌های تازه به سرش زده، با نام مستعار «امیل آزار» شروع به نوشتن کرد و در حالی که قانون جایزه گنکور این است که هر نویسنده فقط یک بار به کسب آن نایل شود، برای دومین بار هم توانست برای رمان «زندگی در پیش رو» این جایزه را تصاحب کند.
 
در ۳۰ اوت ۱۹۷۹ جسد جین در ماشینش پیدا شد. درون ماشین یک یادداشت یک خطی بود با این عنوان که: «مرا ببخش دیگر نمی‌توانم با فشار‌های عصبی ام زندگی کنم.»
 
رومن گاری در دوم دسامبر ۱۹۸۰ یکسال پس خودکشی همسرش جین سیبرگ، خودش را به ضرب گلوله تپانچه و مثل نویسنده مورد علاقه اش «ارنست میلر همینگوی» از بین برد و از نفس افتاد. وی در کتاب «شب آرام خواهد بود»نوشت: «بخاطر همسرم نبود دیگر کاری نداشتم.»
+ نوشته شده در یک شنبه 16 آذر 1399برچسب:رومن کاسیو,رومن گاری,جین کاسیو,روس,فرانسه,موج نو, ساعت 13:35 توسط آزاده یاسینی


اختلاف تصاویر را پیدا کنید

 شما چند اختلاف می‌توانید بین این ۲ تصویر مشابه پیدا کنید؟ با این تمرین می‌توانید آلزایمر را از خود دور کنید. این بازی همچنین ورزشی برای ذهن شماست تا در کار‌های روزمره تمرکز بیشتری داشته باشید. لذت این بازی زمانی بیشتر می‌شود که آن را در کنار خانواده و با مشارکت آن‌ها انجام دهید.

باهوش‌ها دستا بالا

پاسخ معما

باهوش‌ها دستا بالا

+ نوشته شده در یک شنبه 16 آذر 1399برچسب:اختلاف تصاویر را پیدا کنید,هوش,سرگرمی,چشم,بینایی, ساعت 13:17 توسط آزاده یاسینی


شی مرموز

  یک گروه مجسمه‌ساز در نیومکزیکو مسئولیت ساخت و جای‌گذاری این شی مرموز را که مونولایت نام گرفته بود برعهده گرفتند. و بعد از انتشار خبر مونولایت را با قیمت 45 هزار دلار برای فروش گذاشتند.

بالاخره راز شی مرموز برملا شد

+ نوشته شده در یک شنبه 16 آذر 1399برچسب:شی مرموز, ساعت 13:16 توسط آزاده یاسینی


این ماه چشمتان به آسمان باشد

 زمان اوج بارش شهابی مصادف خواهد شد با ماه نو، بنابراین در آسمان شب هنگامی که آلودگی نوری از سوی ماه وجود ندارد، بسیار درخشان به نظر خواهد رسید.

تقویم نجوم سال ۲۰۲۰ پر است از وقایع سماوی که مهم‌ترین آن‌ها ابر ماه، کسوف، ماه آبی، بارش شهابی و حتی جریان بشقاب‌پرنده‌گونه ماهواره‌ها هستند. با ورود به آخرین ماه سال، دسامبر هنوز هم چند جایزه برای شیفتگان نجوم در چنته دارد.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

دسامبر امسال شاهد انقلاب زمستانی، پیوند سیاره‌ای، ماه کامل، دو بارش شهابی و حتی خورشیدگرفتگی کامل خواهیم بود که بستگی دارد در کجای جهان مستقر باشید.

فهرستی از وقایع سماوی دسامبر به قرار زیر

 

است:

بارش شهابی جوزایی ۱۳ دسامبر

جوزایی‌های ۲۰۲۰ قرار است جزو بهترین بارش‌های شهابی ۲۰۲۰ باشند. این بارش شهابی که در اواخر شب ۱۳ دسامبر و اوایل صبح ۱۴ دسامبر به اوج می‌رسد، به مدت تقریبا دو هفته از ۴ تا ۱۶ دسامبر قابل مشاهده خواهد بود.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

بارش جوزایی گرچه از همه جای جهان دیده می‌شود، ولی بهترین زاویه دید آن در نیم‌کره شمالی خواهد بود.

زمان اوج بارش شهابی مصادف خواهد شد با ماه نو، بنابراین در آسمان شب هنگامی که آلودگی نوری از سوی ماه وجود ندارد، بسیار درخشان به نظر خواهد رسید. انتظار می‌رود هر ساعت حدود ۵۰ بارش دیده شود و بهترین زمان تماشای آن‌ها معمولا حدود ساعت دو صبح است.


خورشیدگرفتگی کامل ۱۴ دسامبر

ماه در چهاردهم دسامبر به طور مستقیم از مقابل خورشید عبور می‌کند و یک خورشیدگرفتگی کامل را تشکیل می‌دهد.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

متأسفانه این جلوه شکوهمند فقط از مناطق خاصی در نیم‌کره جنوبی قابل مشاهده خواهد بود. خورشیدگرفتگی کامل از بخش کوچکی از آمریکای جنوبی دیده می‌شود و مناطق جنوبی آرژانتین و شیلی را در بر می‌گیرد.

خورشیدگرفتگی جزئی در برزیل، پاراگوئه، اروگوئه، پرو و اکوادور و بخش‌هایی از قطب جنوب و جنوب غربی آفریقا قابل مشاهده خواهد بود.


بارش اورسید ۲۱ دسامبر

آخرین بارش شهابی سال با انقلاب زمستانی هم‌زمان خواهد شد و در ۲۱ دسامبر به اوج می‌رسد. اگر در فاصله روز‌های ۱۷ تا ۲۶ دسامبر به آسمان شب نگاه کنید، ممکن است بتوانید بارش اورسید را نیز تشخیص دهید، که معمولا به صورت یک ستاره پرتاب شده دیده می‌شود.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

این بارش حتی در زمان اوج نیز به پای بارش جوزایی نمی‌رسد و فقط ۵ تا ۱۰ بارش در هر ساعت ایجاد می‌شود.


انقلاب زمستانی ۲۱ دسامبر

کوتاه‌ترین روز سال اهمیت خاصی برای پگان‌ها (طرفداران مذهبی که تغییر فصول را گرامی می‌دارد) دارد، که در بریتانیا در کنار مجموعه سنگی استون‌هنج گرد هم می‌آیند تا بازگشت روز‌های طولانی‌تر را جشن بگیرند.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

این روز برای ستاره‌شناسان در نیم‌کره شمالی نیز اهمیت خاصی دارد چرا که می‌توانند از طولانی‌ترین شب سال برای مشاهده آسمان بهره‌مند شوند (به شرطی که هوا خوب باشد).


پیوند بزرگ ژوپیتر و ساترن ۲۱ دسامبر

انقلاب زمستانی با پیوند بزرگ نیز مصادف می‌شود. این واقعه زمانی اتفاق می‌افتد که دو بزرگ‌ترین سیاره منظومه خورشیدی در آسمان شب به هم نزدیک می‌شوند.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

دسامبر امسال نزدیک‌ترین پیوند بزرگ ژوپیتر و ساترن پس از ۳۹۷ سال صورت می‌گیرد و این دو سیاره به فاصله ۰.۱ درجه‌ای از یکدیگر می‌رسند (حدود یک پنجم قطر ماه).

این واقعه نادر درست پس از غروب خورشید در غرب آسمان قابل مشاهده است، به طوری که دو سیاره شبیه به یک سیاره دوقلو به هم چسبیده به نظر می‌رسند.


ماه کامل ۳۰ دسامبر

آخرین ماه کامل سال، موسوم به ماه سرد، در ۳۰ دسامبر رخ خواهد داد. ماه کامل دسامبر با توجه به تقارن آن با انقلاب زمستانی، تاریک‌ترین آسمان را نسبت به تمام ماه‌های کامل سال جاری خواهد داشت.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

با توجه به تنظیم تقویم نجوم ۲۰۲۰، ماه کامل دسامبر در واقع سیزدهمین ماه کامل سال خواهد بود.

+ نوشته شده در شنبه 15 آذر 1399برچسب:این ماه چشمتان به آسمان باشد, ساعت 12:37 توسط آزاده یاسینی


شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

 مقاله جدیدی شباهت‌های شگفت‌انگیز و در عین حال عجیب بین ساختار مغز انسان و کیهان را مورد توجه قرار داده و اطلاعات جالب‌توجهی را در این رابطه منتشر کرده است.

ساختار‌های درون مغز انسان و کیهان با هم شباهت‌های غیر منتظره‌ای دارند؛ این بخشی از جزئیات تازه‌ترین مقاله منتشر شده توسط ستاره شناسان و عصب شناسان بوده که گوشه‌ای از این نزدیکی‌های عجیب را به ما نشان می‌دهد.

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

تاکنون توجه کرده‌اید که نحوه پخش شدن صاعقه در آسمان تا چه حد همانند رگ‌هایی بوده که در بدن تمامی ما کار خون‌رسانی را انجام می‌دهند؟ از طرف دیگر ساختار مارپیچ طلایی که حلزونی گوش انسان را تشکیل می‌دهند، همان ساختاری بوده که در کهکشان‌های مارپیچی شاهد آن هستیم. همان‌طور که می‌بینیم، شکل‌ها و الگو‌های یکسان در ابعاد و مقیاس‌های گوناگون قابل مشاهده هستند.

تحقیق در مورد مغز انسان و کیهان

در همین رابطه، یک اختر فیزیکدان و یک جراح مغز و اعصاب در تحقیقی جدید و شگفت‌انگیز این مقایسه‌ها را به سطح دیگری برده‌اند و با نگاهی موشکافانه دو مورد از پیچیده‌ترین ساختار‌های دنیای طبیعی را کنار هم گذاشته‌اند؛ ساختار شبکه عصبی داخل مغز انسان و ساختار شبکه کهکشانی که در کیهان وجود دارد.

البته شاید تاکنون تصویر زیر که یک عصب انسان را در کنار خوشه کهکشانی قرار داده، دیده باشید و همان‌طور که مشخص است، شباهت قابل توجه و حتی عجیبی بین این دو وجود دارد:

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

اما همان‌طور که اختر فیزیکدان فرانکو وازا (Franco Vazza) از دانشگاه بلونا ایتالیا و جراح مغز و اعصاب، آلبرتو فلتی (Alberto Feletti) از دانشگاه ورونا همان کشور می‌گوید، شباهت‌های مغز انسان و کیهان از ظاهر فراتر می‌روند. این دو دانشمند برای چندین سال گذشته مشغول بررسی این مسئله بوده‌اند.

وازا و فلتی می‌گویند که کهکشان‌ها در مقیاس بزرگ ساختار‌های فوق‌العاده عظیمی به نام‌های خوشه، ابر خوشه و رشته را تشکیل می‌دهند که در حداکثر حالت ممکن تا هزاران میلیون سال نوری طول دارند. گفته شده که فضای خالی بین این ساختار‌ها و ساختار‌های اطراف که با نام حفره‌های کیهانی شناخته می‌شوند، بخش‌هایی از فضا هستند که بیش از حد پیچیده بوده و شامل اتفاقات ناشناخته‌ای می‌شوند.

طبق نظریات اختر فیزیک، گرانش باعث می‌شود تا در مرز ساختار‌های مورد نظر، اجرام مختلف تا هزاران کیلومتر بر ثانیه سرعت بگیرند و با متلاطم کردن گاز‌های کهکشانی، امواج شوک عظیمی را به وجود آورند. دانشمندان می‌گویند که قسمت مرز بین رشته‌های کهکشانی یکی از پیچیده‌ترین ساختار‌های جهان بوده، اما سوال مهم این است که آیا پدیده‌های مورد نظر به اندازه ساختار‌های مغز انسان پیچیدگی دارند؟


شباهت‌های ساختاری

تفاوت ابعادی ساختار‌های مغز انسان و کیهان حدودا به اندازه عدد ۱۰ به توان ۲۷ برابر بوده، اما محققان ایتالیایی می‌گویند که این تفاوت تاثیر چندانی در یکسان بودن ویژگی‌های مهم مغز و ساختار‌های کیهانی ندارد؛ می‌دانیم که فرآیند‌های فیزیکی ایجاد کننده ساختار‌هایی مانند خوشه‌های کهکشانی با فرآیند‌های مربوط به عملکرد مغز متفاوت بوده، اما در نهایت پیچیدگی این دو جنبه متفاوت از دنیای طبیعی و قابلیت آن‌ها برای مدیریت کردن خود شباهت عجیبی به هم دارند.

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

در قدم اول، وازا و فلتی به دنبال شباهت‌های مغز و کیهان گشتند؛ مخچه انسان حدودا ۶۹ میلیارد نورون دارد، در حالی که شبکه کیهانی قابل مشاهده از روی زمین تقریبا شامل ۱۰۰ میلیارد کهکشان می‌شود. شباهت دوم نحوه تنظیم شدن دو شبکه مورد نظر بوده که هردو شامل گره‌هایی درون شبکه می‌شوند. در مغز انسان این گره‌ها همان نورون‌ها هستند و در ساختار‌های کیهانی هم می‌توان کهکشان‌ها را به عنوان گره‌های درون شبکه در نظر گرفت. در تصویر بالا هم کهکشان‌ها همان نقاط نورانی هستند که در میان رشته‌ها قرار گرفته‌اند.

هم در نورون‌های مغزی و هم در رشته‌های کهکشانی مقیاس شعاعی معمولی تنها کسری از طول کلی رشته‌ها بوده و مقدار انرژی و اطلاعاتی که از این رشته‌ها بین گره‌ها جابه‌جا می‌شوند، حدودا ۲۵ درصد کل جرم و انرژی ساختار‌های مغزی و کیهانی است.

شباهت جالب‌توجه دیگر هم این بوده که مغز انسان شامل ۷۷ درصد آب می‌شود، در حالی که بر اساس تازه‌ترین تخمین‌ها، حدودا ۷۲ درصد کل کیهان از ماهیت ناشناخته‌ای به نام انرژی تاریک (dark energy) تشکیل شده است. هر دو این ماده‌ها به ظاهر نقشی منفعلانه دارند و در سراسر مغز انسان و کیهان پخش شده‌اند.


مقایسه ویژگی‌های مغز انسان و کیهان

با مشخص کردن شباهت‌های ذکر شده، قدم بعدی مقایسه دقیق جزئیات مغز انسان و کیهان بود؛ برای این منظور دانشمندان تصاویری از قسمت‌های مختلف مخچه و کورتکس انسان را با شبیه‌سازی‌های انجام شده از شبکه‌های کیهانی، مقایسه کردند.

وازا و فلتی با کنار هم گذاشتن این تصاویر به دنبال شباهت‌هایی در نوسانات چگالی ماده موجود در مغز و شبکه‌های کیهانی می‌گشتند. در کمال تعجب این بخش از تحقیقات نشان داد که نوسانات مورد نظر در دو سیستم بررسی شده فوق‌العاده شبیه به هم هستند و با وجود تفاوت مقیاس بین نورون‌های مغزی و کهکشان‌هایی که در فضای بی‌انت‌ها وجود دارند، می‌توان گفت که این شباهت شگفت‌انگیز است.

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

در عکس بالا، در سمت چپ تصویر تکه‌ای از مخچه انسان تا ۴۰ برابر بزرگ شده و در سمت راست هم تصویری از شبیه‌سازی شبکه‌های کیهانی با ابعاد ۳۰۰ سال نوری قرار گرفته است. وازا می‌گوید که با استفاده از تکنیک اندازه‌گیری تراکم طیفی که در ستاره شناسی برای مشخص کردن پراکندگی کهکشان‌ها استفاده می‌شود، وضعیت نورون‌های مغزی مورد بررسی قرار گرفته شد.

این اختر فیزیکدان اظهار کرده که پراکندگی نوسانی داخل شبکه عصبی مغز انسان با تغییر مقیاس اندازه‌گیری از یک میکرومتر به ۰.۱ میلی‌متر، دقیقا از همان الگویی پیروی می‌کند که با تغییر مقیاس در شبکه‌های کهکشانی شاهد آن هستیم؛ البته تغییر مقیاس مورد نظر باید از ۵ میلیون به ۵۰۰ میلیون سال نوری باشد.


قوانینی دربرگیرنده مغز انسان و کیهان

اما این تمام ماجرا نیست؛ در ادامه مقایسه مغز انسان و کیهان محققان تعداد رشته‌هایی که به هر گره وصل شده را بررسی کردند و دیده شد که در مقیاس کیهانی و با بررسی بین ۳ تا ۴ هزار کهکشان، در هر گره به صورت میانگین بین ۳.۸ تا ۴.۱ اتصال وجود دارد. از طرف دیگر بررسی بین ۱۸۰۰ تا ۲ هزار نمونه از کورتکس مغز انسان نشان داد که هر نورون مغزی ما به عنوان یک گره، معمولا شامل ۴.۶ تا ۵.۴ اتصال می‌شود.

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

در عین حال به نظر می‌رسد که هر دو سیستم مورد نظر اتصالات خود را بیش از همه به یک گره مرکزی وصل می‌کنند و همچنین ظرفیت اطلاعاتی خوشه‌های کهکشانی و شبکه‌های عصبی مغز ما هم در یک حد است؛ تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهند که ظرفیت حافظه انسان حدودا ۲.۵ پتابایت بوده و از طرف دیگر، بررسی جدیدی که توسط وازا انجام شده، نشان داده که پیچیدگی‌های کیهان از لحاظ حافظه‌ای باید در یک حجم ۴.۳ پتابایتی قرار بگیرد.

به این ترتیب تمامی خاطرات و تجربه‌هایی که یک انسان در طول زندگی‌اش کسب کرده و درون مغز خود ذخیره می‌کند، می‌تواند در گستردگی کهکشان‌هایی که در جهان اطراف وجود دارند، کدگذاری شود. البته این مسئله به ما نمی‌گوید که کیهان یک مغز بزرگ است، اما می‌توان از این موضوع نتیجه گرفت که قوانین اعمال شده در رشد هر دو ساختار مغز انسان و کیهان به احتمال قوی یکی هستند.

مقاله تحقیقات وازا و فلتی در ژورنال “Frontiers in Physics” منتشر شده است.

+ نوشته شده در جمعه 14 آذر 1399برچسب:شباهت شگفت‌انگیز,مغز انسان,ساختار کهکشان,علم, ساعت 13:30 توسط آزاده یاسینی


روزی‌ که آسمان فرو ریخت

 «انگار دنیا زیر و رو شد»؛ این جمله مشترک ده‌ها بازمانده‌ای بود که بعدازظهر پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۵۳ سقف سالن انتظار فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران بر سرشان آوار شد؛ یکی از تلخ‌ترین فاجعه‌هایی که تهران و ایران به خود دید.

روزی‌که آسمان فرو ریخت.۱۴ آذر

خبرنگار روزنامه اطلاعات که یکی از نخستین کسانی بود که بعد از شنیدن حادثه خود را به فرودگاه تهران رساند، گزارش خود از این اتفاق هولناک را با این جملات شروع کرد؛ «کوهی از آهن که اینک - در پی ریزش سقف- زیر دانه‌های برف، بوی مرگ گرفته است، به‌خوبی نشان می‌دهد که فاجعه چقدر دردناک و ناگهانی رخ داده است.»

ساعت ۲ و ۵۰ دقیقه بعدازظهر پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۵۳ کسانی که در فرودگاه مهرآباد تهران منتظر پرواز یا کسی بودند با صدای مهیبی از جا پریدند؛ غیر از آن حدودا ۳۰ نفری که زیر آوار ماندند. لحظه‌ای بعد از آن صدا، سکوتی عجیب و مرگبار فضا را دربرگرفت تا فاجعه رخ نشان دهد. بخشی از سقف سالن اصلی ورودی فرودگاه بر سر کارکنان، مسافران و همراهان‌شان آوار شده بود؛ آواری که ۱۶ نفر را به کام مرگ فرستاد و ۱۱ نفر دیگر را روانه بیمارستان کرد.

روزی‌که آسمان فرو ریخت.۱۴ آذر

ماجرا از برف سنگینی که از ۲ روز پیش میل باریدن گرفته بود شروع شد. برف آن سال در نیمه آذر تهران را غافلگیر کرد. روز قبل از حادثه روزنامه‌ها نوشتند که این موج سرما از سیبری به ایران آمده و باعث بارش برف شدید در پاییز شده است. اما کسی نمی‌دانست که این برف با خود فاجعه‌ای همراه خواهد داشت. تهران مثل همیشه از برف غافلگیر شده و ترافیک شهر قفل شده بود. اما بارش شدید برف باعث تعطیلی فرودگاه تازه‌تاسیس مهرآباد نشد.

برف سنگین، سقف فرودگاه را سنگین کرد و همین باعث ریزش آن شد. آنطور که خبرنگار روزنامه اطلاعات نوشته، قبل از فاجعه کسی متوجه نشد که بخشی از سقف فروریخته است و این بی‌توجهی موجب شد تا در نهایت سقف یکباره فروریزد و بر سر مردم آوار شود.

به نوشته خبرنگار روزنامه اطلاعات؛ «آوار مرگ ناگهانی فرود آمده بود، چنان ناگهانی که کمتر کسی توانست از دایره هجوم آن فرار کند. قریب ۱۵۰۰ متر از سقف اصلی فرودگاه از ۲ متر پس از در ورودی تا آن قسمت از سقف که به دیوار انتهایی رستوران فرودگاه می‌رسید فروریخته بود و همه کسانی را که در این محدوده بودند از مسافرین و مستقبلین تا کارکنان فرودگاه، زیر تلی از سنگ و خاک و آهن ماندند.»

روزی‌که آسمان فرو ریخت.۱۴ آذر

شراره لزگی دختر شش ساله‌ای که در این فاجعه مصدوم شد را به بیمارستان شهیاد (شهریار فعلی، در خیابان آزادی نبش کارون) بردند. به گزارش روزنامه اطلاعات او در زمان فروریختن آوار داشت عروسک‌های اسباب‌بازی‌فروشی فرودگاه را تماشا می‌کرد؛ «من بودم و بابام، با یکی از خانوم‌های فامیل. ما اومدیم مهرآباد. اون خانوم می‌خواست برود آبادان. ما اومده بودیم اونو راه بندازیم.

بابام ماشین آبی رنگشو که من خیلی دوستش دارم و جمعه‌ها باهاش می‌ریم گردش آورده بود. اما من یه دفعه دیدم آسمون داره پایین می‌آد. آسمون اومد پایین و ریخت روی سر ما. من و بابام و اون خانومه و چند خانوم و آقای دیگه که اونجا بودن، همه‌مون شروع کردیم به فرار کردن. اما آسمون ریخت روی ما. آنقدر سنگین بود که نگو...» شراره نجات پیدا کرد، اما دنبال پدرش می‌گشت که قبل از فروریختن آوار به او قول داده بود برایش شیرینی بخرد؛ شیرینی‌ای که هیچ وقت به او نرسید، چون پدر او، اسدالله لزگی یکی از قربانیان این حادثه بود.

مهدی جمالزاده، مأمور گمرک فرودگاه یکی دیگر از بازماندگان این حادثه بود؛ «همه‌جا پر از برف بود. برنامه پرواز‌ها به تأخیر افتاده بود، گروهی از مسافران و بدرقه‌کنندگان آنها، خسته و منتظر توی سالن اصلی فرودگاه نشسته بودند. ساعت ۲ بعدازظهر عده‌ای به رستوران رفته بودند و عده‌ای در سالن نشسته بودند و کارکنان فرودگاه هم کار‌های خود را می‌کردند.» جمالزاده که آن لحظه نزدیک در ورودی داشته با یکی از همکارانش حرف می‌زده، اول صدای بلندگو اطلاعات را می‌شنود که آقای اخوان فریاد می‌زده: «سقف فرودگاه در حال فروریختن است، مردم از سالن فرار کنید». اما او موفق به فرار نمی‌شود و آوار روی سرش می‌ریزد.

روزی‌که آسمان فرو ریخت.۱۴ آذر

۲ نفر از مجروحان این حادثه یعنی علی نیک‌بین، رئیس باشگاه افسران و جلیل توحیدی از استادان زبانشناس و پژوهشگران ادبیات نیز در روز‌های بعدی در بیمارستان جان باختند. توحیدی که متولد اقلید فارس بود رتبه یک کنکور اعزام را داشت و پس از پایان تحصیلاتش در انگلستان و آلمان به ایران بازگشته بود تا در دانشگاه تهران مشغول به‌کار شود. پایان‌نامه توحیدی پژوهشی در صوت‌شناسی فارسی جدید یکی از آثار قابل توجه بود و باعث شد به ایران دعوت شود تا استاد دانشگاه تهران شود.

او نیز که به گفته دوستانش علاقه زیادی به ایران داشت، بازگشته بود. او همان شب از آلمان رسیده بود و قصد داشت قبل از آغاز به‌کار سری به اقلید بزند. برای همین همه شب در فرودگاه منتظر پرواز شیراز مانده بود. نکته دردناک درباره توحیدی این بود که در این حادثه فقط پایش شکسته بود، ولی از آن‌جاکه در آن زمان هنوز اورژانس تهران کامل راه‌اندازی نشده بود مجروحان را با تاکسی به بیمارستان رساندند.

روزی‌که آسمان فرو ریخت.۱۴ آذر

جابه‌جایی غیراصولی باعث شد تا پای توحیدی آمبولی کرده و در اثر سکته قلبی در بیمارستان پارس فوت کند. این حادثه باعث شد تا مسئولان بهداشتی کشور به فکر راه‌اندازی سیستم فعال و ۲۴ ساعته اورژانس بیفتند؛ اورژانسی با الگو گرفتن از سیستم SOS آمریکا با شماره ابتدایی ۱۲۳- بعد‌ها ۱۱۵- با ماشین‌های مجهز راه‌اندازی شد؛ سیستمی که بعدها، جان‌های بسیاری را نجات داد.

روزنامه‌ها بعدتر علت این حادثه را نشستن برف سنگین اعلام کردند که باعث ریزش سقف شده بود، آن هم درست در زمانی که ستون نگه‌دارنده سقف سالن را به‌دلیل انجام پاره‌ای از عملیات عمرانی به‌صورت موقت برداشته بودند. به گفته علی ملک از کارکنان شرکت آیبک -Ibac- (مجری به‌روزرسانی سیستم ناوبری برج مراقبت فرودگاه) که ساعتی قبل از حادثه در سالن حضور داشته، او ابتدا منشی دفتر اطلاعات و سپس مدیر سالن را در جریان خطری می‌گذارد که بر اثر برداشتن ستون و ریزش سنگین برف در حال شکل‌گیری بود، اما مدیر سالن با ذکر این موضوع که این عملیات کاملاً کنترل شده و مهندسی است ترتیب اثری به این هشدار بهنگام نمی‌دهد.

براساس گزارش روزنامه‌ها سقف سالن فرودگاه پیش از آن ۵ بار تجدید آسفالت شده بود. این آسفالت‌کاری‌ها بدون برداشتن آسفالت قبلی انجام شده و قطر آن به ۷۵ سانتی‌متر رسیده بود که فشار مضاعفی را روی تیرآهن‌های ساختمان می‌گذاشت که بررسی‌ها نشان می‌داد به‌صورت اصولی جوشکاری نشده‌اند. طبق گزارش‌های بعدی، بست‌های فلزی هم زنگ زده بوده و ۱۶ ستون اصلی نگه‌دارنده سقف ساختمان نقطه اتکایی نداشتند. در نهایت در این حادثه پیمانکار و ریاست وقت فرودگاه، یعنی ابوالحسن ابتهاج در دادگاه محکوم شدند؛ محکومیتی که پرونده ابتهاج را سنگین‌تر کرد. پرواز‌های خارجی فرودگاه مهرآباد همان روز و پرواز‌های داخلی چند هفته بعد از این فاجعه دوباره برقرار شدند و این اتفاق نیز به فراموشی سپرده شد.

+ نوشته شده در جمعه 14 آذر 1399برچسب:روزی‌ که آسمان فرو ریخت,فرودگاه,مهرآباد, ساعت 13:29 توسط آزاده یاسینی


عجایب رویایی بنا‌های تاریخی

 در این مطلب عکس‌های زیبای برنده شده در مسابقه بین المللی عکاسی بنا‌های تاریخی را تماشا کنید.

اسکله کاخ برایتون

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


کلیسای میخائیل مقدس در سامرست

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


پالمیرا

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


کلیسای واسیلی بلاژنی

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


خانه میلا در بارسلون

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


کلیسایی در زلاند نو

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


کشتی اس اس ترکیا در دریای سرخ

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


کلیسای سنت ادوارد

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


کلیسای هدال استیو در نروژ

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


فرانسه

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


پوتردام

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


ناکازاکی

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


تاج محل

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


قلعه الساندریا

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


مدرسه تیلیا کاری در ازبکستان

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


اهرام

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


نیروگاه کلنفلد

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


پل فورت بریج اسکاتلند

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی


ساحل لخ لینی

عجایب رویایی بنا‌های تاریخی

+ نوشته شده در پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب:عجایب رویایی بنا‌های تاریخی, ساعت 14:32 توسط آزاده یاسینی


سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)

 در این‌جا تصاویر از تاریخ نه چندان دور این سرزمین گذاشته‌ایم، نگاه به عقب شاید کمکِ آینده باشد.

سفره ناهار یک خانواده ایرانی در شیراز، سال هفتادوشش، بیست‌وسه‌سال قبل.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


کنکور دانش‌سرای عالی (دانشگاه تربیت معلم) در ابتدای دهه پنجاه شمسی. عکس از آرشیو سازمان اسناد ملی ایران

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


نانوایی بربری در تهران، پاییز سال هزاروسیصدوسی، شصت‌ونه‌سال قبل

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


تهران، ابتدای دهه چهل، عکس از سورنسن کلارنس

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


سیزده‌بدر سال هشتادوسه، شانزده سال قبل، پارک پردیسانِ تهران

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


ضلع شمالی میدان توپخانه/ سپه/ امام خمینی. ساختمان بلدیه/ شهرداری تهران که چهل سال بعد از ساخت تخریب شد. این عکس، بیش از نیم قرن پیش از تقاطع خیابان فردوسی، این ساختمان را در آخرین سال‌های حیاتش نشان می‌دهد.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


ورودی خیابان شاهرضا/انقلاب به میدان فردوسی از سمت شمال شرقی. چهل و هشت سال از سن عکس می‌گذرد.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


ورودی سفارت انگلیس در خیابان علاالدوله/ فردوسی. این بخش از سفارت در سال هزار و سیصد و نه در پروژه عریض کردن خیابان تخریب و دیوار کنونی پس از عقب نشینی ساخته شد.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


دختر دبستانی در ابتدای دهه هفتاد در اصفهان.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


تهران، سال هفتادوشش، بیست‌وسه سال قبل.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)


اصفهان در دهه چهل. عکس از سورنسن کلارنس.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۲)

منابع: صفحه اینستاگرام علی ملیحی و علیرضا محمودی

+ نوشته شده در پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب:سیاه و سفید,تصاویری,بکر,ایرانِ قدیم , ساعت 14:31 توسط آزاده یاسینی


پابلو اسکوبار؛ ثروتمندترین قاچاقچی کوکائین در جهان

 پابلو اسکوبار که متولد ۱۹۴۹ در شهر ریونگرو در کلمبیا بود یکی از بزرگترین کارتل‌های مواد مخدر را در شهر مدئین در دهه ۷۰ میلادی اداره می‌کرد. سلطان کوکائین پسر یک کشاورز فقیر کلمبیایی بود. گفته می‌شود کوکائین پیش از اسکوبار در جهان چندان شناخته شده نبوده و در واقع برند این مخدر را باید به نام پابلو ثبت کرد.

 
پابلو اسکوبار
 
البته سود این تجارت غیرقانونی خیلی زود به جیب او و همدستانش سرازیر شد پابلو اسکوبار زمانی در اوج قدرت خود گفته بود که میزان ثروتش به اندازه هفتمین مرد ثروتمند روی زمین است.  او در اواخر دهه ۱۹۸۰، هشتاد درصد کوکائین جهان را تأمین می‌کرد.عده‌ای به او به خاطر کمک هایش به قشر فقیر لقب رابین هود را داده بودند. از نظر عده‌ای میراثی که از اسکوبار به جا ماند، جز قتل و آدم ربایی نبود، با این وجود هنوز بعد از مرگش بعضی در کلمبیا  او را ستایش می‌کنند.
 
پابلو اسکوبار
 
پسر پابلو اسکوبار،خوان پابلو اسکوبار در این‌باره می‌گوید: «رابین هود لقبی است که رسانه‌ها به او داده بودند. او کاری به اقدامات دولت نداشت. خودش خانه، بیمارستان، مدرسه و مرکز ورزشی می‌ساخت- کار‌هایی که دولت انجام نمی‌داد. به همین دلیل هم نزد مردمی که احساس می‌کردند به حال خود رها شده اند، محبوب بود.این مسئله طی سال‌ها باعث مصونیت او از مجازات و همچنین حفاظتش شده بود. زندگی پدرم پر بود از تناقض و پارادوکس. او با پول حاصل از قاچاق موارد مخدر برای جوانان زمین ورزش می‌ساخت تا به سمت مواد مخدر نروند.»
 
پابلو اسکوبار
 
وی در دوران اوج فعالیتش مسئول تامین حدود ۸۰ درصد کوکائین قاچاق شده به آمریکا بود. گفته می‌شود درآمد او در دوران اوج، هفته‌ای ۴۲۰ میلیون دلار بوده. سرمایه او به اندازه‌ای بوده که تنها هفته‌ای دو میلیون دلار از این پول را موش‌ها از بین می‌بردند. بسیاری از قاچاق‌های اسکوبار از طریق هواپیما‌های خصوصی اش انجام می‌شد.
 
پادشاه کوکائین هرماه ۲.۱ میلیارد دلار سود از دست می‌داد، اما اهمیتی نداشت. ثروت زیاد اسکوبار برایش مشکل‌ساز شد، زیرا نمی‌توانست با سرعت کافی پول را به‌جایی امن منتقل کند. کارش به انبار کردن پول در زمین‌های کشاورزی کلمبیا، انبار‌های ویران و دیوار خانه‌های اعضای کارتل کشید. یک‌بار با ۲ میلیون دلار پول آتش روشن کرد، زیرا فرزندش سردش بود.
 
پسر اسکوبار در گفت وگویی می‌گوید: «بهترین خاطراتم مربوط به زمانی بود که پدری می‌کرد و بدترین خاطرات را از خشونتهایش دارم. تنها چیزی که دیگران درباره پابلو اسکوبار نوشته اند و من هم با آن موافقم عشق بی حد و حصرش نسبت به خانواده بود.»
 
پابلو اسکوبار
 
شایعه‌های زیادی در مورد پول‌های مخفی اسکوبار در شهر مدئین پس از مرگش پخش شد، خصوصا اینکه وی سال‌ها با دولت کلمبیا مبارزه می‌کرد تا وی را به آمریکا تحویل ندهند. پس از آنکه آمریکا خواهان استرداد وی به این کشور شد، اسکوبار در برابر دستگیر شدن مقاومت کرد و اعضای کارتل مواد مخدرش شروع به کشتن سیاست‌مداران، پلیس و روزنامه‌نگاران کردند.
 
او برای زندانی شدن با کلمبیا معامله کرد؛ اما در زندانی لوکس که خودش ساخته بود. در سال ۱۹۹۱، در شرایط توافقش با دولت کلمبیا، اسکوبار می‌توانست زندانیان و کارکنان زندان را خود تعیین کند و از آنجا کارتل مواد مخدرش در مدئین مدیریت می‌کرد. نهایتاً با متلاشی شدن باند او و کشته شدن افرادش اسکوبار در سال ۱۹۹۳ به‌دست پلیس و ارتش کلمبیا در یک درگیری کشته شد.
 
پابلو اسکوبار
 
تخمین زده می‌شود که اسکوبار مسئول مرگ حدود ۴ هزار نفر باشد، از جمله ۲۰۰ قاضی و ۱۰۰۰ افسر پلیس است. همچنین بمب گذاری‌های متعددی در بوگوتا، پایتخت کلمبیا را به او نسبت می‌دهند.
 
بر اساس زندگی او چند فیلم سینمایی و سریال ساخته شده است. یکی از بهترین سریال‌هایی که درباره او ساخته شده مجموعه Narcos، از نت‌فلیکس است که فقط به زندگی شخصی پابلو اسکوبار نپرداخته، بلکه به زندگی دیگرانی که در زندگی خارق‌العاده او شریک بوده‌اند هم پرداخته است.  
+ نوشته شده در پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب:پابلو,اسکوبار,ثروتمندترین,قاچاقچی,کوکائین,جهان, ساعت 14:29 توسط آزاده یاسینی


ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

 در این مطلب، تصاویری جالب برای طرفداران مطالب نوستالژی گردآوری کرده‌ایم. وقتی که حس نوستالژی به سراغمان می‌آید تمایل ما بیشتر به سمت شادتر شدن، اعتماد به نفس گرفتن و نزدیک شدن به کسانی است که دوستشان داریم، این مطلب بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها است.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به مطالب زیرخاکی علاقه دارید با ما همراه شوید.

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است!

+ نوشته شده در چهار شنبه 12 آذر 1399برچسب:ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است,نوستالژی, ساعت 13:26 توسط آزاده یاسینی


چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی

 در اینجا چند پیشنهاد فرهنگی برای شما داریم برگرفته از صفحه اینستاگرام «جعبه»، این سومین بسته‌ی پیشنهاد‌های فرهنگی و هنری ما برای تعطیلات آخر هفته‌ی شماست. بسته‌هایی پر از پیشنهاد فیلم، کتاب، پادکست و ...

 
یک سریال / State of the Union
 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
یک سریال شگفت انگیز ده قسمتی ده دقیقه‌ای. داستان زوجی که به جلسات مشاوره می‌ روند. State of the Union
داستان گفت و گوهای کوتاه آن ها قبل از جلسه‌ها در یک کافه است. یک زوج، یک کافه و ده دقیقه گفت وگوی جذاب درباره‌ی مشکلاتی که آنها را به این نقطه رسانده است. یک سریال پرجزییات و مینی مال با بازی عالی رزمند پایک و کریس اودوود.

یک مستند/ صحنه هایی از یک جدایی

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
این مستند روایتی جذاب است از ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» روایتی از شکل گیری ایده و فیلمنامه و انتخاب بازیگران تا پایان فیلمبرداری و بازتاب‌های جهانی فیلم و دریافت جایزه‌ی اسکار. مستندی همراه با تصاویر پشت صحنه و روایت های اصغر فرهادی و گفت و گوهایی با مایک لی، ژان کلودکریر و ابراهیم گلستان.

یک کتاب/ تونل

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
«تونل» رمان مشهور و تحسین شده‌ای از ساباتو، نویسنده‌ی مشهور آرژانتی است. کتاب قصه‌ی هنرمندی به نام «خوآن پابلو کاستل» را روایت می‌کند که معشوقه اش را کشته و حالا ماجرای آشنایی اش با او، عشق و سرانجام جنونش را تعریف می‌کند. نگران نباشید! قصه را لو نداده‌ایم؛ خوآن پابلو خودش در همان اولین سطر‌های کتاب به این جنایت اعتراف می‌کند.

یک فیلم / shithouse

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
این روز‌ها پیدا کردن یک کمدی - عاشقانه‌ی تازه که که کیفیتی معقول داشته باشد، حکم طلا را دارد و شاید shithouse همانی باشد که دوستداران این ژانر در پی‌اش هستند. فیلم درباره‌ی دانشجویی تنها به نام «الکس» است که می‌خواهد در یک پارتی دانشجویی به مرادش برسد. او به مرادش می‌رسد، اما روز بعد «مگی» می‌زند زیر همه چیز و کل ماجرای شب قبل را انکار می‌کند تا الکس وارد مرحله‌ی جدیدی از بحران شود.

یک پادکست / مدوناک

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
«فیلمسازی را از بزرگان فیلمسازی یاد بگیریم» , این شعار «مدوناک» است و برای رسیدن به این هدف، در هر فصل یکی از دوره‌های فیلمسازی سایت «مستر کلاس» را ترجمه و برای شما تعریف می‌کند. فصل اول «مدوناک» به آموزش درام نویسی دیوید ممت اختصاص دارد و فصل دوم به مستر کلاس فیلمنامه نویسی آرون سورکین.

یک نمایش/ اپرای عروسکی مولوی

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
اپرای عروسکی مولوی اولین بار بهمن ۱۳۸۸ روی صحنه رفت. در این نمایش که دوآواگر اصلی آن محمد معتمدی (مولوی) و همایون شجریان (شمس) بودند،بیش از صد عروسک ریسمانی به کار گرفته شده بود. آن‌هایی که این نمایش را از نزدیک دیده اند حتما هنوز لذت تماشای آن را به خاطر دارند.  
+ نوشته شده در چهار شنبه 12 آذر 1399برچسب:چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی, ساعت 13:25 توسط آزاده یاسینی


عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

 در این مطلب عکس‌هایی زیبا و دیدنی از حیوانات را گردآوری کردیم که ارزش دیدن دارد. شاید هیچوقت نتوانیم حیوانات را اینقدر از نزدیک ببینیم اما در عکس‌ها می‌توانیم به‌راحتی از زیبایی‌های مخلوقات خداوند لذت ببرید!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

عکس‌هایی ناب از حیات وحش!

منبع: artsglow

+ نوشته شده در دو شنبه 10 آذر 1399برچسب:عکس‌هایی ناب از حیات وحش, ساعت 14:39 توسط آزاده یاسینی


خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

 در این مطلب عکس‌هایی جالب از باغ کتاب و خودروهای آنتیک تماشا کنید.

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران

+ نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1399برچسب:خودرو‌های قدیمی در باغ کتاب تهران, ساعت 13:40 توسط آزاده یاسینی


از افسانه تا واقعیت؛ وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

 این سیاره احتمالی هنوز به طور مستقیم مشاهده نشده و محققان با مطالعه حرکت اجرام پراکنده در نقاط دور منظومه شمسی، و شبیه‌سازی کامپیوتری، به این نتیجه رسیده‌اند که باید چنین سیاره‌ای وجود داشته باشد.

در جستجوی سیاره نهم

ستاره‌شناسان آمریکایی می‌گویند احتمالا سیاره جدیدی در منظومه شمسی کشف کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این سیاره جدید تقریبا به اندازه نپتون است و جرمی معادل ده برابر جرم زمین دارد.

جستجوی سیاره نهم (سیاره فرضی در منظومه شمسی) به یافتن نشانی از کم‌فروغ‌ترین باریکه‌های نور در یکی از تاریک‌ترین بخش‌های فضا ختم شده است.

محققان موسسه تکنولوژی کالیفرنیا این سیاره احتمالی جدید را "سیاره نهم" نامیده‌اند.

این سیاره احتمالی هنوز به طور مستقیم مشاهده نشده و محققان با مطالعه حرکت اجرام پراکنده در نقاط دور منظومه شمسی، و شبیه‌سازی کامپیوتری، به این نتیجه رسیده‌اند که باید چنین سیاره‌ای وجود داشته باشد.

“مالنا رایس” و “گرگوری لافلین” اخترشناسان دانشگاه ییل با استفاده از روشی توانستند نور پراکنده را از هزاران تصویر تلسکوپ فضایی دریافت کرده و مسیر‌های مداری اجرام ناشناس را مورد شناسایی قرار دهند. رایس، نویسنده اصلی مقاله جدیدی که به زودی در مجله «The Planetary Science Journal» منتشر می‌شود، اظهار کرد: «امکان مشاهدۀ این سیاره دوردست بدون استفاده از این نوع روش وجود ندارد. اگر واقعاً سیاره نهم وجود داشته باشد، باید بسیار کم‌فروغ باشد.»

رایس، دانشجوی دکتری اخترشناسی، یافته‌های خود را روز ۲۷ اکتبر در نشست سالانه گروه اخترشناسی آمریکا ارائه کرد.

در جستجوی سیاره نهم

در سال‌های اخیر، احتمال یافتن سیاره نهم در ورای مدار نپتون در میان اخترشناسان قوت گرفته و آن‌ها به دنبال بررسی جدی این قضیه هستند. در همین راستا، آنان مدار خوشه‌های جرم کوچک و یخی در کمربند کویپر را مورد بررسی قرار داده‌اند. بسیاری از اخترشناسان بر این باورند که هم‌ترازی این اجرام و مسیرشان به تاثیر یک جرم غیرقابل مشاهده و شناسایی نشده، اشاره می‌کند.

اگرچه بخش اعظم نور سیاره‌های موجود در منظومه شمسی به نور بازتاب شدۀ خورشید مربوط است، اما میزان نور بازتاب یافته سیاره‌ای که در فاصله‌ای برابر با فاصله سیاره نهم از زمین قرار دارد، به شدت کاهش می‌یابد. اگر این سیاره واقعاً وجود داشته باشد، باید آن را یک سیاره ابَرزمین بنامیم. جرم آن باید ۵ الی تا ۱۰ برابر جرم زمین باشد، صد‌ها برابر دورتر از خورشید باشد (نسبت به زمین) و فاصله آن با خورشید در مقایسه باید ۱۴ تا ۲۷ برابر فاصله خورشید از نپتون باشد.

در جستجوی سیاره نهم

لافلین، نویسنده ارشد این مطالعۀ جدید و استاد اخترشناسی در دانشکده هنر و علوم بیان کرد: «این ناحیه‌ای از فضاست که تقریباً بدون بررسی باقی مانده است. ما برای کشف اجرامی که تاکنون از دیدمان پنهان مانده‌اند، از روشی تحت عنوان Shifting and stacking استفاده می‌کنیم. در این راستا، تصاویر حاصل از تلسکوپ‌های فضایی را جابجا می‌کنیم؛ مثل حرکت دادن دوربین به هنگام گرفتن عکس در امتداد مجموعه‌های از پیش تعریف شده در مسیر‌های اوربیتال بالقوه. سپس این صد‌ها تصویر به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند که نور ضعیف‌شان با هم ترکیب گردد. هر از گاهی، نور مسیر یک جرم متحرک از قبیل سیارک یا سیاره را آشکار می‌کند. این روش جابجایی و گردهم‌آوری در گذشته برای کشف اقمار جدید در منظومه شمسی مورد استفاده قرار گرفته است. تصاویری که ما در این روش استفاده کردیم، از “ماهواره تس” بدست آمده، که یک تلسکوپ فضایی برای جستجوی سیاره‌های خارج از منظومه شمسی به کار برده می‌شود.»

محققان روش خود را به جستجوی موفقیت‌آمیز سیگنال نور سه جرم فرانپتونی شناخته شده را آزمایش کردند. در گام بعد، آنان دو بخش در آن سوی منظومه شمسی را که شاید نشانی از سیاره نهم داشته باشد، مورد جستجو قرار دادند. محققان با این کار موفق به کشف ۱۷ جرم بالقوه شدند.

در جستجوی سیاره نهم

رایس در ادامه افزود: «حتی اگر یکی از این اجرام کاندید واقعی باشد، می‌تواند به ما کمک کند تا از دینامیک خارج از منظومه شمسی و ویژگی‌های احتمالی سیاره نهم سر در بیاوریم. این اطلاعات جدید می‌تواند کارگشا باشد. بنده در حال حاضر مشغول همکاری تحقیقاتی با سونگهو وانگ فوق دکتری در دانشگاه ایندیانا هستم تا این ۱۷ جرم را بررسی کنیم.» روش مورد استفاده لافلین و رایس می‌تواند راه را برای بررسی اجرام خارج از منظومه شمسی در مقیاس بزرگتری هموار نماید. لافلین در پایان گفت: «ما باید به دنبال تک‌تک سرنخ‌ها بگردیم. هیچ نظر قطعی درباره سیاره نهم نداریم و باید روی داده‌ها تمرکز کنیم. اما اگر این سیاره را کشف کنیم، برایمان بسیار زیبا و لذت‌بخش خواهد بود.»

پیش از این دکتر مایک براون، از اخترشناسان مؤسسه تحقیقاتی کالیفرنیا در این باره گفته بود: "روی زمین تلسکوپ‌های زیادی داریم که می‌شود با آن‌ها این سیاره را پیدا کرد. خیلی امیدوارم که با اعلام کشف ما جست و جویی جهانی برای پیدا کردن این سیاره نهم آغاز شود. "

بر طبق مشاهدات قبلی اعلام شده بود که کشف جدید با مشاهده حرکات اجرام در "کمربند کوپیر" انجام شده است که منطقه‌ای در فضای بیرونی مدار نپتون است که انبوهی از اجرام فضایی در آن جای دارند.

فاصله مدار سیاره نهم به دور خورشید به طور متوسط ٢٠ برابر دورتر از مدار نپتون، سیاره هشتم منظومه شمسی است.

دیگر سیاره‌های منظومه شمسی مدار‌های تقریبا دایره‌ای دارند، اما مدار سیاره احتمالی جدید به شکل یک بیضی است. برای این سیاره بین ١٠ تا ٢٠ هزار سال زمینی طول می‌کشد تا یک دور کامل به دور خورشید بزند.

+ نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1399برچسب:از افسانه,واقعیت,وجود,سیاره نهم,منظومه شمسی, ساعت 13:38 توسط آزاده یاسینی


معمایی برای کسانی که چشمانی تیزبین دارند

 شما چند تفاوت بین این ۲ تصویر مشابه را پیدا کنید؟ با این تمرین می‌توانید آلزایمر را از خود دور کنید.

این بازی همچنین ورزشی برای ذهن شماست تا در کار‌های روزمره تمرکز بیشتری داشته باشید. لذت این بازی زمانی بیشتر می‌شود که آن را در کنار خانواده و با مشارکت آن‌ها انجام دهید.

سنجشی برای ذهن‌هایتان

پاسخ معما:

سنجشی برای ذهن‌هایتان

+ نوشته شده در شنبه 8 آذر 1399برچسب:معمایی برای کسانی که چشمانی تیزبین دارند, ساعت 18:6 توسط آزاده یاسینی


عمارت ارباب هرمز؛ عمارتی ۱۱۰ ساله

  عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله با معماری چشم نواز و زیباست که در میان بناهاى تاریخىِ تهران کمتر شناخته شده و در منطقه ى تهرانپارس و در پارک پلیس قرار دارد.

«هرمز آرش» معروف به ارباب هرمز از زرتشتیان محلی خیرآباد یزد بعد از بازگشت از هندوستان با حاصل کار و تلاش خود، در سال ۱۳۲۷ شمسی تهرانپارس فعلی که حدود ۳۶ میلیون‌مترمربع مشتمل بر ۳ قریه مجیدآباد، مهدی‌آباد و حسین‌آباد را خریداری می‌کند. عمارت ارباب هرمز مساحتی بالغ بر ٩٠٠ مترمربع دارد و در حال حاضر به موزه گرافیک تبدیل شده‌است. این بنا در سال۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در ادامه عکس‌هایی زیبا از این عمارت و محوطه آن ببینید.

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

عمارت ارباب هرمز، عمارتی ۱۱۰ ساله

منبع: صفحه اینستاگرام enjoy_tehran

+ نوشته شده در جمعه 7 آذر 1399برچسب:عمارت ارباب هرمز؛ عمارتی ۱۱۰ ساله, ساعت 14:3 توسط آزاده یاسینی


سینما‌تراپی؛ فیلم‌هایی برای یک حالِ خوب

 «امید چیز خوبیه و چیز‌های خوب هیچ‌وقت نمی‌میرن». این جمله، دیالوگ یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینماست. در این روز‌ها که کرونا ما را خانه‌نشین کرده و از چند روز آینده مجبور هستیم ساعت‌های بیشتری از روز را در خانه بنشینیم و بیرون نرویم، فیلم تماشا کردن یکی از کار‌هایی است که می‌تواند تجربه مناسب و خوبی را برای ما و خانواده‌مان به ارمغان آورد.

 
در این بین بعضی فیلم‌ها به خاطر روایت امیدبخش‌شان بیش از بقیه می‌توانند بر نگاه ما به زندگی تاثیر بگذارند تا در مواجهه با فراز و نشیب‌های زندگی، مایوس نشویم و با فکری روشن، روز‌های بهتری را برای خودمان متصور باشیم. در پرونده امروز نگاهی به تعدادی از همین فیلم‌های امیدبخش تاریخ سینما انداخته‌ایم تا به شما پیشنهاد کنیم اگر آن‌ها را تماشا نکرده‌اید، تماشایشان کنید و اگر هم پیش از این دیده‌اید یک بار دیگر با نگاهی نوتر آن‌ها را ببینید تا در این روز‌ها حال و هوای بهتری داشته باشید.
 
دویدن و با عشق زندگی کردن
 
نام فیلم؟ «فارست گامپ» 
 
این فیلم بیش از هر چیز در ستایش قلب پاک و انسانیت است. قلب پاکی که در سینه فارست جای گرفته اگرچه جامعه او را طوری دیگر می‌بیند. فارست در نگاه بسیاری ممکن است با القابی مانند کندذهن و کم توان برچسب‌گذاری شود، اما او یاد گرفته باید با امید و عشق زندگی کند. فیلم تماما روایت فارست گامپ از زندگی خودش و از روز‌های پرفراز و نشیبی است که گذرانده. از شکست‌ها و ناامیدی‌هایش و البته تسلیم نشدن در برابر اتفاقات.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
هر کدام از وقایع زندگی او هم در دوره‌ای از تاریخ معاصر آمریکا می‌گذرند. شاید یکی از صحنه‌های بسیار امیدبخش فیلم، صحنه‌ای باشد که فارست در میان سنگ زدن سایر بچه‌های همسن و سالش، شروع به دویدن می‌کند. جنی دوستش به او می‌گوید: «بدو فارست بدو!» هنگام دویدن فارست، میله‌هایی که به پای او بسته شده و به نوعی محدودیت او بوده‌اند یکی یکی خرد و جدا می‌شوند و فارست در راهی قرار می‌گیرد که سال‌ها می‌دود. این دویدن استعاره‌ای از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او در زندگی می‌شود. او می‌دود تا رستگار شود، شاید فقط برای گرفتن پری که در نسیم به این سو و آن سو می‌رود!

پشتکار و نترسیدن برای موفقیت

 
نام فیلم؟ «ویپلش»
 
همیشه شنیده‌ایم فرد موفق و برجسته شدن نیاز به گذراندن روز‌های سختی دارد. روز‌های سختی که ذره‌ذره شما در آن تلاش می‌کنید تا به آن من رویایی برسید. فیلم «ویپلش» داستان پسر جوانی به نام «اندرو» است که سودای موزیسینی بزرگ شدن را در سر می‌پروراند. او می‌خواهد یک درامر بزرگ شود. اندرو در مسیر سخت خودش با یک استاد موسیقی مواجه می‌شود که سخت‌گیری‌هایش روز‌هایی عجیب و البته جهنمی برای اندرو می‌سازد.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
روز‌هایی که با خستگی زیاد، تحقیر شدن و حتی مجروح شدن دست‌ها به خاطر نواختن و تمرین زیاد همراه می‌شود، اما اندرو در راه مبارزه ناامید نمی‌شود و به تلاش خستگی‌ناپذیرش ادامه می‌دهد. او حتی مقابل استاد موسیقی خودش هم می‌ایستد و اجازه نمی‌دهد این مرد خودخواه با او هم رفتار بدی مثل سایر شاگردانش داشته باشد. در نهایت اندرو بر وضعیتی که فلچر ایجاد کرده هم طغیان می‌کند تا اجازه ندهد فلچر رویه خودش را در آزار دادن هنرآموزانش ادامه دهد.

چنگ زدن به حیات
 
نام فیلم؟ «جاذبه»
 
درست از همان لحظه‌ای که در افتتاحیه فیلم از نمایی حیرت‌انگیز به فضای اطراف زمین می‌نگریم و ناگهان صدای صحنه قطع می‌شود، حس تعلیق و در فضا رها بودن وجود ما را دربرمی‌گیرد. از همین جاست که آلفونسو کوآرون، کارگردان فیلم ما را وارد فضای جاذبه می‌کند. قصه فیلم درباره چند فضانورد است که به ماموریتی فضایی آمده‌اند، اما فضاپیمای آن‌ها دچار حادثه می‌شود و فقط رایان و مت از این تیم باقی می‌مانند.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
ما در دقایقی از فیلم با رایان، زنی تنها همراه می‌شویم که معلق در فضا به اوج ناامیدی می‌رسد. این زن تنها تصمیم می‌گیرد برای مردن آماده شود، اما حضور مت در کنارش باعث می‌شود او نگاه جدیدی به زندگی داشته باشد. رایان از جایی به بعد درک جدیدی از زندگی پیدا می‌کند. او متوجه می‌شود زندگی کردن با همه سختی‌هایش در زمین، ارزش مبارزه کردن و ماندن را دارد. او سرانجام به زمین بازمی‌گردد و این‌گونه حیات را دوباره در آغوش می‌کشد.

نقش پروانه با امید رهایی
 
نام فیلم؟ «پاپیون»
 
مردی که روی سینه‌اش نقشی از یک پروانه را خالکوبی کرده و اصلا نمی‌تواند بپذیرد برای جرم نکرده باید در حبس باقی بماند. این خلاصه‌ای کوتاه از قصه شخصیت اصلی فیلم پاپیون است. فردی که نام اصلی‌اش هنری پاریر است، اما به دلیل خالکوبی پروانه روی سینه‌اش با نام مستعار پاپیون شناخته می‌شود. پاپیون (با بازی استیو مک کوئین) در ابتدای انتقال به زندان با دوستی به نام دگا (با بازی داستین هافمن) آشنا می‌شود که او هم به جرم جعل و اختلاس راهی زندان شده است و به طرز عجیبی مقدار زیادی پول همراهش دارد.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
پاپیون از دگا می‌خواهد که برای فرار از این زندان مخوف به او کمک کند. آن دو در کنار هم روز‌های سختی را در زندان می‌گذرانند. روز‌های سختی که با انجام کار‌های مشقت‌بار و طاقت‌فرسا، تحمل ماه‌ها انفرادی دور از نور و هوای تازه سپری می‌شود. همه چیز در نهایت به سمتی می‌رود که در آن صحنه پایانی پاپیون آخرین بار دگا را در آغوش می‌گیرد و با فریاد «من هنوز زنده‌ام» از روی صخره پایین می‌پرد. او به شناور خود چنگ زده و با موفقیت به دریا منتقل می‌شود. راوی در ادامه بیان می‌کند که پاپیون بالاخره به آزادی رسید و باقی عمرش را به عنوان مردی آزاد زندگی کرد. این داستان سال‌ها سختی کشیدن و درنهایت رسیدن به آزادی است.

زندگی ادامه دارد
 
نام فیلم؟ «مریخی»
 
فیلم‌هایی که در آن‌ها یک نفر در جایی مطرود و تنها می‌ماند و برای زندگی تلاش می‌کند کم نبوده‌اند. فیلم‌هایی که گویی همه‌شان سرنوشت رابین کروزوئه‌ای را روایت می‌کنند که باید رنج تنهایی را به دوش بکشد، اما از نجات یافتن ناامید نشود. «مریخی» درباره مردی به نام مارک واتنی (با بازی مت دیمون) است که تمام نبوغ خود را به کار می‌برد تا تحت یک موقعیت باورنکردنی و در تنهایی مطلق تاب بیاورد و به زندگی ادامه دهد.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
مارک، در جایی از فیلم مجروح می‌شود. افراد تیمش که فکر می‌کنند او مُرده است، مارک را تنها می‌گذارند و گاز فضاپیمایشان را به بیرون از این جهنم سرخ می‌گیرند. مارک که تنها مانده با اطلاعات گیاه شناسی که دارد به کاشت سیب‌زمینی روی مریخ اقدام می‌کند. در مدت یک ماه ناسا از زنده ماندن وی باخبر می‌شود و دیری نمی‌پاید که امکان ارسال پیام‌های ابتدایی میسر می‌شود. ادامه فیلم، به جدال با زمان برای زنده ماندن واتنی قبل از تمام شدن آذوقه اش تبدیل می‌شود.

یک مبارزه بی‌پایان
 
نام فیلم؟ «در جست‌وجوی خوشبختی»
 
«اگر رویایی داری باید از آن محافظت کنی و سعی کنی به رویای خود دست پیدا کنی. اشخاصی که خودشان نمی‌توانند کاری انجام دهند به تو هم می‌گویند که نمی‌توانی. اگر چیزی را می‌خواهی تلاش کن تا به آن برسی» این جمله‌ای زیبا از فیلم «در جست‌وجوی خوشبختی» است. این فیلم داستان زندگی شخصی به نام کریس گاردنر است. او در سال‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی تصمیم می‌گیرد که کاری در بورس نیویورک برای خودش دست و پا کند. این شغل ریسک بالایی دارد و در بین بیست نفر، فقط یک نفر می‌تواند روی این شغل به عنوان یک شغل ثابت حساب باز کند. در این فیلم یک پدر که ویل اسمیت نقش او را ایفا می‌کند با سختی‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، ولی با این حال از پا نمی‌نشیند و با تمام توان در جست‌وجوی خوشبختی برای خودش و پسرش است.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
فیلم «در جست‌و‌جوی خوشبختی» نمایانگر تلاشی مداوم و بی‌وقفه است و همین موضوع باعث شده است که این فیلم به یکی از بهترین و انگیزشی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان تبدیل شود. کریس در مسیر فروش تجهیزات خود به موانع و پاسخ‌های منفی زیادی برمی‌خورد. افرادی که در زمینه فروش فعالیت می‌کنند به خوبی می‌دانند که در ابتدای کار هر پاسخ منفی نمایانگر یک شکست است. او با وجود شکست‌های زیاد حاضر نیست تسلیم شود و با تمام توان برای رسیدن به خواسته‌هایش می‌جنگد و در نهایت اوست که طعم شیرین موفقیت را به دست می‌آورد.

داستان یک تلاشِ خستگی‌ناپذیر
 
نام فیلم؟ رستگاری در شاوشنک
 
در صدر امیدبخش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما باید از «رستگاری در شاوشنک» نام برد. فیلمی ساخته ۱۹۹۴ که اولین فیلم بلند سینمایی فرانک دارابونت به حساب می‌آید.  قصه فیلم درباره مرد جوانی به نام اندی دوفرن است که به اتهام قتل همسرش به زندان افتاده است. نکته این است که اندی دوران حبس خودش را شبیه دیگران نمی‌گذراند. او همواره سودای رها شدن را در سر می‌پروراند و برای این کار بدون متوقف شدن تلاش می‌کند.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
 اندی به شیوه خودش نقشه‌ای زیرکانه، اما بسیار طولانی مدت را طرح ریزی می‌کند تا بتواند از زندان نجات یابد. قهرمان این قصه، ۲۰ سال کارش را ادامه می‌دهد تا بالاخره راهی به رهایی بگشاید. درست است که مسیر آزادی او از دل کثیفی و فاضلاب می‌گذرد، اما او را به مقصد دلخواهش می‌رساند تا آن صحنه باشکوه را ببینیم که اندی صورتش را به سمت آسمان بارانی گرفته و به رستگاری سلام می‌کند.

سرانجام مه کنار می‌رود
 
نام فیلم؟ «مه»
 
با بروز توفان بی‌سابقه، شهر به شدت به هم می‌ریزد و دیگر امکان ادامه زندگی معمولی نیست. سیستم برق با اختلال کار می‌کند و درختانِ شکسته، وسط خیابان‌ها افتاده‌اند. در همین حین عده‌ای از اهالی شهر در فروشگاه مرکزی زندانی شده‌اند و حشراتی غول‌پیکر به انتظار کشتن آن‌ها نشسته‌اند. این داستان چند خطی از فیلم مه احتمالا فضایی بسیار شبیه به باقی فیلم‌های ژانر هراس یا علمی تخیلی دارد که دیده‌ایم.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
پس لابد اگر فیلم‌باز باشید فوری پایان فیلم را حدس زده‌اید، اما خوشبختانه باید بگوییم درباره فیلم مه اشتباه کرده‌اید، چون کارگردان، فرانک دارابونت است که استاد تغییر دادن پیش‌فرض‌های ماست. دارابونت در فروشگاه نمونه‌ای کوچک را از فضای سیاسی دنیا به نمایش می‌گذارد. دنیایی که افراطیون در آن قدرت را در دست می‌گیرند و با تصمیمات متعصبانه و کورکورانه خودشان زندگی دیگران را به خطر می‌اندازند. فیلم اگرچه پایان نسبتا تلخی دارد، اما در پایان مه که کمی کنار می‌رود، صحنه‌ای امید بخش مقابل ما ظاهر می‌شود.

یک رفاقت عالی و امیدبخش
 
نام فیلم؟ «دست نیافتنی‌ها»
 
این فیلم بیش از هر چیز، وزیدن نسیم خنک دوستی به یک زندگی ساکن و کسالت‌بار است. فیلیپ با بازی «فرانسوا کلوزه» مرد میان سالی است که به دلیل حادثه‌ای که برایش اتفاق افتاده از گردن به پایین فلج است. او مردی بداخلاق و تندخو است که قرار است پرستاری برای مراقبت از خودش استخدام کند. از بین کسانی که برای مصاحبه استخدام می‌آیند، فیلیپ دست به انتخاب عجیبی می‌زند و «دریس»  را که سابقه خلاف و سرقت داشته به خاطر رفتار متفاوتش استخدام می‌کند.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
طبق آن چه که در ابتدای فیلم می‌آید، «دست نیافتنی‌ها» بر اساس داستان واقعی ساخته شده است. در طول فیلم، بین فیلیپ و دریس رفاقتی کاملا انسانی و صمیمانه شکل می‌گیرد. «دست نیافتنی‌ها» سرشار از لحظاتی است که حس‌های خوبی برای بیننده ایجاد می‌کند. مثلا صحنه‌ای که دریس توی بزرگراه با سرعت رانندگی می‌کند یا صحنه‌ای که دریس در شب تولد فیلیپ در مقام آرایشگر او قرار می‌گیرد از لحظات جذاب این فیلم هستند.  

عملی کردن یک ایده جنون‌آمیز 
 
نام فیلم؟ «بندباز»
 
صبح هفتم آگوست ۱۹۷۴ فردی به نام فیلیپ پتی دست به یک دیوانگی محض می‌زند و به مدت ۴۵ دقیقه به بندبازی بین دو تا از بلندترین آسمان خراش‌های جهان در ارتفاع ۴۷۰ متری اقدام می‌کند. این بندباز مسیر حدود ۶۱ متری بین دو برج دوقلو   را روی کابلی باریک راه می‌رود تا رکوردی عجیب را به نام خودش ثبت کند. فیلم «بندباز» با الهام از این اتفاق ساخته شده است.   «بندباز» که ساخته زمکیس فیلم ساز آمریکایی است درباره سه بخش از زندگی فیلیپ است و در سال ۲۰۱۵ به نمایش درآمده است.
 
تماشایی‌های امیدبخش
 
در بخش اول با شخصیت فیلیپ آشنا می‌شویم  که به وقایع پیش از انجام این کار محیرالعقول می‌پردازد. بخش دوم آماده شدن او برای انجام این کار است. اقداماتی شامل تمرین کردن‌های او و همچنین اقدامات مخفیانه او برای بردن  تجهیزات  به پشت بام برج‌های دوقلو است، اما بخش مهم فیلم بخش پایانی است که فیلیپ نقشه خودش را عملی می‌کند. این لحظات فیلم، برای بیننده یک تجربه به معنای واقعی وحشتناک است. دوربین اطراف فیلیپ پرسه می‌زند، گام‌های او را روی سیم دنبال می‌کند، او را از بالای سر نشان می‌دهد و ما آن ارتفاع وحشتناک را می‌بینیم، به ساختمان‌ها نگاه می‌کنیم و به شهر که انگار زیر پای مان قرار گرفته است. فیلیپ سرانجام موفق می‌شود.
+ نوشته شده در جمعه 7 آذر 1399برچسب:سینما‌تراپی؛ فیلم‌هایی برای یک حالِ خوب, ساعت 14:1 توسط آزاده یاسینی


سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)

 در این‌جا تصاویر از تاریخ نه چندان دور این سرزمین گذاشته‌ایم، نگاه به عقب شاید کمکِ آینده باشد.

میدان نقش جهان اصفهان، ابتدای دهه چهل، عکس از سورنسن کلارنس

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


دختران اسکیت‌سوار در محله چیذر تهران، بیست‌ودوسال قبل، اسفندهفتادوهفت

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری در تهران، سال هفتادوپنج. بیست‌وچهارسال قبل

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


میدان بیست و پنج شهریور/ هفتم تیر. عکس از جنوب به شمال در سال پنجاه و پنج برداشته شده.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


دو عکس از لاله زار در سال پنجاه و هشت. عکس‌ها از علی جانپور.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


تهران، سال هفتادوچهار.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


بازار تهران، نیم قرن قبل، عکس از هریسون فورمن، سال چهل‌وهشت.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


تهران، ابتدای خیابان فردوسی، سال چهل‌وهشت، نیم قرن قبل، عکس از هریسون فورمن

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


خورشیدگرفتگی کامل در ایران، تابستان هفتادوهشت، بیست‌ویک سال قبل، پدری عینک محافظ بر چشم کودکان هیجان‌زده‌اش می‌گذارد. عکس در تهران گرفته شده.

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)


بازاری در اصفهان. بهاری در پنجاه سال پیش

سیاه و سفید؛ تصاویری بکر از ایرانِ قدیم (۱۱)

منابع: برگرفته از صفحه اینستاگرام علی ملیحی و علیرضا محمودی

+ نوشته شده در پنج شنبه 6 آذر 1399برچسب:سیاه و سفید,تصاویری,بکر,ایرانِ قدیم,عکس, ساعت 14:32 توسط آزاده یاسینی


اختلاف تصاویر را پیدا کنید

 شما چند تفاوت بین این ۲ تصویر مشابه زیبای پاییزی می‌توانید پیدا کنید؟ با این تمرین می‌توانید آلزایمر را از خود دور کنید. این بازی همچنین ورزشی برای ذهن شماست تا در کار‌های روزمره تمرکز بیشتری داشته باشید. لذت این بازی زمانی بیشتر می‌شود که آن را در کنار خانواده و با مشارکت آن‌ها انجام دهید.

اختلاف تصاویر

چند اختلاف پیدا کردید؟

پاسخ معما:

اختلاف تصاویر

+ نوشته شده در چهار شنبه 5 آذر 1399برچسب:اختلاف تصاویر را پیدا کنید,هوش,سرگرمی,چشم,بینایی, ساعت 14:31 توسط آزاده یاسینی


چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی

 در اینجا چند پیشنهاد فرهنگی برای شما داریم برگرفته از صفحه اینستاگرام «جعبه»، این دومین بسته‌ی پیشنهاد‌های فرهنگی و هنری ما برای تعطیلات آخر هفته‌ی شماست. بسته‌هایی پر از پیشنهاد فیلم، کتاب، پادکست و ...

 
یک مینی سریال/ The good lord bird
 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
اگر دلتان هوس ژانر وسترن کرده سراغ مینی سریال «The good lord bird» بروید. این محصول تازه از تنور در آمده‌ی شبکه‌ی showtime، درباره‌ی اتفاقات ایالت کانزاس در قرن ۱۹ میلادی است که به کانزاس خونین مشهور است؛ اتفاقی که پیش درآمدی است برای جنگ داخلی آمریکا. ایتن هاک در نقش اصلی سریال نقشی متفاوت از آنچه از او دیده‌ایم بازی می‌کند، این مینی سریال در هفت قسمت پخش می‌شود.

یک فیلم ایرانی/ پاپ

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
انتخاب پاپ بعدی، رهبر واتیکان، چه تاثیری روی زندگی مردم بوشهر دارد؟ اگر می‌خواهید جواب این سوال عجیب را بدانید، تماشای فیلم اصیل و جذاب «پاپ» را از دست ندهید. این فیلم سلبریتی ندارد، اما احسان عبدی پور مثل همیشه با تلفیقی از فانتزی و واقعیت و موقعیت‌های تلخ و شیرین، نمایش خرده فرهنگ‌های مردم بوشهر و دیالوگ نویسی‌های جذاب، یک فیلم دیدنی خلق کرده است.

یک کتاب/ روزگار سخت

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
آخرین رمان ماریو بارگاس یوسا نویسنده ۸۴ ساله‌ی پرویی به فارسی ترجمه شد. یوسا سال قبل در همین روز‌ها «روزگار سخت» را وارد بازار کرد. نسخه‌ی فارسی کتاب به تازگی از روی نسخه‌ی اصلی از زبان اسپانیایی توسط مهدی سرایی ترجمه شده است. داستان کتاب در گواتمالا می‌گذرد؛ روایت دوران رئیس جمهوری که می‌خواست الگوی کشورداری آمریکا را در گواتمالا پیاده کند، اما همه چیز جور دیگری پیش رفت.

یک پادکست/ ری‌را

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
«ری‌را» پادکستی موجز و شنیدنی است درباره‌ی شعر معاصر. در هر قسمت سامان جواهریان یک شعر می‌خواند و درباره‌ی شعر، زندگی شاعر، سبک و دوره‌اش صحبت می‌کند. در قسمت‌هایی که تا به حال منتشر شده با شعر وزندگی دهخدا، لاهوتی، نیما یوشیج، توللی، هوشنگ ابتهاج، ایرانی، رحمانی، نادرپور و.. آشنا می‌شوید.

یک فیلم خارجی/او فردا می‌میرد

 
چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی
 
اگر در این روز‌ها حال و حوصله‌ی فیلم‌های استرس زا را دارید سراغ «او فردا می‌میرد» بروید. امی وقتی از خواب بیدار می‌شود، خودش را متقاعد می‌کند که فردا خواهد مرد. با همین تصمیم تمام وصله و پینه‌های زندگی اش که با دقت زده شده بود از هم باز می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست. این پدیده مسری است و تمام اطرافیان امی نیز درگیر ماجرا می‌شوند تا جایی که جنون همه‌ی آن‌ها را در آغوش می‌کشد.
+ نوشته شده در چهار شنبه 5 آذر 1399برچسب:چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی, ساعت 14:30 توسط آزاده یاسینی


اولین هتل طلایی جهان!

 هتل طلایی دولچه هانوی در پایتخت ویتنام با صرف هزینه ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شده است که همه بخش‌های آن از جنس طلاست، این هتل به عنوان نخستین هتل در جهان معرفی شده که داخل و حتی خارج آن طلایی است.

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

اولین هتل طلایی جهان!

+ نوشته شده در سه شنبه 4 آذر 1399برچسب:اولین هتل طلایی جهان, دولچه هانوی,پایتخت ویتنام, ساعت 15:54 توسط آزاده یاسینی


ناشناخته‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی

 جشنواره‌های مختلفی در سراسر دنیا برگزار می‌شود که بیشتر آن‌ها ریشه در آیین سنتی و تاریخی دارد و آغازشان به سال‌ها قبل باز می‌گردد. بعضی از آن‌ها مثل جشنواره پرواز فانوس‌ها در ژاپن، جنگ پرتقال‌ها در ایتالیا و گوجه‌فرنگی در اسپانیا، جشنواره گل‌بازی در شهر بوریئونگ کره‌جنوبی و ... از مواردی هستند که بار‌ها و بار‌ها درباره‌شان شنیده و عکس‌هایشان را دیده‌ایم.

در مطلب امروز فهرستی از جشنواره‌های خاص، شاد و پر رنگ و لعاب را مشاهده خواهید کرد که هر سال هزاران نفر را از سراسر دنیا دور هم جمع می‌کنند، اما کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند. حالا که شانس شرکت در این رویداد‌های جذاب و دیدنی را تاکنون نداشته اید، تماشای تصاویر آن‌ها خالی از لطف نیست. جشنواره‌ها و آداب و رسومی که در آن‌ها برگزار می‌شوند، می‌توانند تجربیات جالبی برای شما به همراه داشته باشند و شما را با کشور‌های جدید، مراسم و سرگرمی‌های آن‌ها آشنا کنند. با ما همراه باشید.

پرتاب تخم‌مرغ به سمت دشمن فرضی!

چه جشنواره‌ای و در کجا؟ کاسکاموراس در اسپانیا

جشنواره «تزیین غذای ارواح» و «حمله به دشمن فرضی»

جشنواره کاسکاموراس در دو شهر گوئادیکیس و بارسلون، یکی از جشنواره‌های بین‌المللی مورد علاقه گردشگری مردم اسپانیا اعلام شده است. طبق آخرین برآورد حدود ۲۰ هزار نفر، هر سال در این جشنواره شرکت می‌کنند. شرکت‌کنندگان در خیابان‌ها می‌دوند و سر و صورت و بدن یکدیگر را با روغن، گریس و رنگ‌های دیگر آغشته می‌کنند و بیشتر به سمت دیوار‌ها و محل‌های خالی از جمعیت، تخم‌مرغ و آرد پرتاب می‌کنند!

این جشنواره تاریخچه‌ای شگفت‌انگیز دارد و افسانه‌های مختلفی در باره آن وجود دارد که یک مورد قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد. گفته شده هنگامی که کارگری اهل گوئادیکیس با نام مستعار کاسکاموراس در حال ساخت خانه‌ای در بارسلون بوده، تندیسی با ارزش پیدا کرده که در زمین دفن شده بود. سپس او تصمیم می‌گیرد این تندیس را به شهر خود گوئادیکیس ببرد، اما ساکنان بارسلون از این موضوع مطلع می‌شوند و پیش از رسیدن او به شهرش، تندیس را می‌ربایند.

بدین ترتیب کاسکاموراس دست خالی به شهر خود بازمی‌گردد؛ بنابراین در جشنواره کاسکاموراس، افراد هر سال تلاش می‌کنند که این تعهد را عملی کنند و با پرتاب تخم‌مرغ، آرد و روغن به سمت دشمن فرضی نگذارند که آن تندیس با ارزش به مکان دیگری منتقل شود! حالا فهمیدید که چرا شرکت کنندگان این جشنواره به سمت دیوار‌ها و محل‌های خالی از جمعیت، تخم‌مرغ و آرد پرتاب و کلی مواد خوراکی را اصراف می‌کنند؟


معلق شدن در آسمان!

چه جشنواره‌ای و در کجا؟ مونته‌پیانا در ایتالیا

جشنواره «تزیین غذای ارواح» و «حمله به دشمن فرضی»

ایده خوابیدن در بانوج معلق به فاصله صد‌ها متر از زمین در مکانی باورنکردنی به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد. این رویداد که یکی از ترسناک‌ترین جشنواره‌های جهان است، نخستین بار توسط «الساندرو د امیلیا» و «آرمین هولزر»، دو هایلاینری (افرادی که روی یک طناب راه می‌روند) که می‌خواستند مناظر دیدنی کوه مونته‌پیانا را در رشته کوه‌های دولومیت به اشتراک بگذارند، انجام شد. در سال‌های بعد این کار ادامه یافت به طوری‌که در تاریخ دهم سپتامبر ۲۰۰۱ ایده تجربه گروهی آن زنده شد که نمادی از صلح و احترام به گذشتگان است.

هدف از این رویداد فراهم آوردن فرصتی برای ورزشکاران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به هیجان و طبیعت در سراسر جهان بود تا مانند بندباز‌ها که روی طناب راه می‌روند، آن‌ها نیز بین قله‌های کوهستانی در داخل بانوج زنجیروار در آسمان آویزان باشند و با افرادی شبیه خودشان روبه‌رو شوند. این مکان نه تنها به دلیل زیبایی طبیعی بلکه به خاطر اهمیت تاریخی آن، خاص و به یادماندنی است. یک قرن پیش، جنگ‌های شدیدی در کنار کوه‌های مونته‌پیانا در ایتالیا به وقوع پیوست و جنگ‌جهانی اول آغاز شد. امروز این منطقه یک موزه روباز برای ادای احترام به ۱۸ هزار سرباز جوانی است که در این مکان جان خود را از دست دادند. سنگر‌هایی به طول هفت کیلومتر که در آن‌جا احداث شده، هنوز هم از داخل بانوج‌هایی که افراد با شرکت در این جشنواره در آن استراحت می‌کنند، قابل مشاهده است.


سپردن افکار منفی به رودخانه!

چه جشنواره‌ای و در کجا؟ لوی‌کراتونگ در تایلند

جشنواره «تزیین غذای ارواح» و «حمله به دشمن فرضی»

جشن لوی‌کراتونگ یکی از دیدنی‌ترین جشنواره‌های دنیاست. این جشنواره در شب کامل شدن ماه در دوازدهمین ماه تقویم تایلند که معمولا در یکی از روز‌های ماه نوامبر میلادی است، برگزار می‌شود. در زمان برگزاری این جشنواره، رودخانه‌ها و آبراه‌های تایلند همه روشن می‌شوند. درباره معنای کلمه لوی‌کراتونگ باید بدانید که لوی به معنای شناور شدن است و کراتونگ به سبد‌های شناوری می‌گویند که به طور سنتی از یک تکه درخت موز با شکلی شبیه گل نیلوفر ساخته شده است و در وسط آن شمع روشنی قرار می‌دهند و با گل‌ها تزیین می‌کنند و به آب می‌اندازند.

کراتونگ که روی آب شناور است، تمایل فرد را برای رهایی از نفرت و عصبانیت نشان می‌دهد. رسم است که در زمان برگزاری این جشنواره، مردم تایلند با رها کردن کراتونگ روی رودخانه برای سلامتی خود و عزیزان‌شان آرزو می‌کنند. همچنین در این سبد‌ها یک سکه قرار داده می‌شود که نشانه ثروتمندی در سال آینده خواهد بود و گاهی بعضی از افراد مو و ناخن‌های خود را درون کراتونگ قرار می‌دهند. آن‌ها با این کار می‌خواهند که اشتباهات گذشته و افکار منفی خود را از بین ببرند.

این یک روش برای روشن کردن ذهن از نظر آن‌هاست. این جشنواره در سراسر کشور و حتی در کشور‌های همسایه تایلند مانند لائوس و میانمار برگزار می‌شود، اما شهر‌های تایلند مانند چیانگ‌مای و بانکوک بهترین مکان برای دیدن آداب و رسوم این جشنواره هستند.


تزیین غذای ارواح در گورستان!

چه جشنواره‌ای و در کجا؟ روز مردگان در مکزیک

جشنواره «تزیین غذای ارواح» و «حمله به دشمن فرضی»

جشن روز مردگان یکی از عجیب‌ترین و جالب‌ترین جشنواره‌ها در مکزیک است که هر سال در روز‌های اول و دوم نوامبر برگزار می‌شود. روز مردگان یک سنت قدیمی بیش از دو هزار ساله است و بر اساس باور‌های مردم این منطقه در این روز، روح عزیزان از دست‌رفته به زمین باز می‌گردند تا یک روز را در کنار خانواده سپری کنند.

در طول این جشنواره در بیشتر شهرها، سکو‌هایی ساخته می‌شود که روی آن بشقاب‌های حکاکی شده می‌گذارند و با شمع، دسته‌های گل، بادام‌زمینی، بشقاب خوراک بوقلمون و ... آن‌ها را تزیین می‌کنند. کاترینا یا اسکلت شجاع مشهورترین نماد روز مردگان و نماد فرهنگی مکزیک است که نشان دهنده مرگ است.

بسیاری از زنان چهره خود را شبیه تصویر بانوی مرگ گریم می‌کنند و به خیابان‌ها می‌آیند. یکی دیگر از مکان‌های اصلی برگزاری این جشن، گورستان است. مکزیکی‌ها اطراف قبر‌های عزیزان‌شان جمع می‌شوند و در بعضی از روستا‌ها رسم است که کل شب را در گورستان همراه با غذا، نوشیدنی و موسیقی می‌گذرانند.


سوزاندن نماد خود!

چه جشنواره‌ای و در کجا؟ مرد سوزان در آمریکا

جشنواره «تزیین غذای ارواح» و «حمله به دشمن فرضی»

برنینگ‌من به معنی مرد سوزان، جشنواره‌ای است که هر سال به مدت یک هفته در بیابان بلک‌راک در ایالت نوادای آمریکا برگزار می‌شود. این نام گذاری به این دلیل است که اختتامیه این جشنواره با سوزاندن مرد حصیری یا سازه‌های مشابه آن همراه است. جشنواره مرد سوزان اولین بار زمانی آغاز شد که فردی به نام «لری هاروی» در سال ۱۹۸۶ با دوستان خود برای ابراز احساسات شخصی، یک آدمک چوبی ۲۰۷ متری شبیه خودش را در سن فرانسیسکو آتش زد.

سال‌ها بعد به دلیل افزایش شرکت کنندگان، مکان آن را به نوادا منتقل کردند. این رویداد از آن زمان هر سال از آخرین یک شنبه آگوست تا دوشنبه اول سپتامبر (روز کارگر) برگزار می‌شود. کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند شخصیت خود را از طریق ساختن اشکال مختلف و در قالب هنری می‌سازند و سپس، نماد خودشان را به آتش می‌کشند.

شرکت کنندگان یا به تعبیری مرد سوز‌ها آزادند هر لباسی را هرچند عجیب بپوشند و می‌توانند در کارگاه‌ها و کلاس‌های ساخت آثار هنری شرکت کنند. بسیاری از شرکت کنندگان این جشن را تجربه جدیدی از زندگی اجتماعی توصیف می‌کنند که به افزایش خلاقیت‌شان کمک می‌کند و باعث می‌شود به مرگ و نابودی هم فکر کنند.


بفرمایید تماشای مهمانی ۳ هزار نفره

 

میمون‌ها

چه جشنواره‌ای و در کجا؟ ضیافت میمون‌ها در تایلند

جشنواره «تزیین غذای ارواح» و «حمله به دشمن فرضی»

هر سال، شهر لوپبوری در استان مرکزی تایلند ضیافتی باشکوه را برای میمون‌ها برگزار می‌کند. در آخرین یک شنبه ماه نوامبر، ساکنان این منطقه میزبان ضیافتی برای حداقل سه هزار میمون ماکاک با دم بلند هستند. این جشنواره در اطراف ویرانه‌های خانه تاریخی «فراپرانگ سام‌یوت» در تایلند برگزار می‌شود، جایی که تقریبا نیمی از میمون‌های لوپبوری در آن جا زندگی می‌کنند.

این جشن با اجرای افرادی با لباس‌های شبیه میمون شروع می‌شود و در آن با برج‌های عظیم میوه و سبزیجات‌رنگی و همچنین تقریباً هر نوع شیرینی که می‌توانید تصور کنید از میمون‌ها پذیرایی می‌شود. این جشنواره برای قدردانی مردم محلی از میمون‌ها برای جذب گردشگر به شهرشان برگزار می‌شود. با این حال، ریشه‌های این ضیافت بسیار عمیق‌تر از یک قدردانی ساده است. رسم احترام به میمون‌ها در تایلند به بیش از دو هزار سال پیش برمی‌گردد.

طبق داستان‌های اساطیری، راما یک شاهزاده ایزدی تلاش می‌کند تا همسرش سیتا را از چنگال اهریمن نجات دهد. سپس هانومان، سردار پادشاه میمون‌ها، به کمک راما می‌آید تا بار دیگر این زوج را به هم برساند. در پایان این جشن، میمون‌ها پس از این‌که سیر شدند شروع به رقصیدن روی میز‌ها و پرتاب خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به سمت یکدیگر می‌کنند و موجب هیاهو و هیجان در فضا می‌شوند.


گردش در شهر با لباس وایکینگ‌ها

چه جشنواره‌ای و در کجا؟ آپ‌هلی‌آ در اسکاتلند

جشنواره «تزیین غذای ارواح» و «حمله به دشمن فرضی»

یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های اروپا جشنواره آتش «وایکینگ‌ها» یا «آپ‌هلی‌آ» است که در آخرین سه شنبه ژانویه هر سال در جزایر شتلند به خصوص شهر لرویک، واقع در اسکاتلند برگزار می‌شود. هزاران بازدیدکننده از سراسر جهان به شمالی‌ترین گوشه اسکاتلند سفر می‌کنند تا در پایان زمستان و با بازگشت خورشید به جشن‌های سبک وایکینگ‌های اسکاندیناوی ملحق شوند. این جزایر، جشنواره سالانه خود را برای بزرگداشت وایکینگ‌ها برگزار می‌کنند که حدود ۵۰۰ سال پیش، قبل از آن که در سال ۱۴۶۸ بخشی از اسکاتلند شوند این سرزمین را اشغال و در آن حکمرانی کردند.

جشنواره «تزیین غذای ارواح» و «حمله به دشمن فرضی»

در این جشنواره جمعیتی را می‌بینید که لباسی از پوست گوسفند پوشیده‌اند و با در دست داشتن تبر، سپر و مشعل در خیابان‌های شهر حرکت می‌کنند و منظره زیبایی را در تاریکی شب به وجود می‌آورند. این مراسم با آوازخوانی که توسط گروه موسیقی محلی اجرا می‌شود، همراه است. سپس گروه رژه به همراه فرمانده خود به سوی ماکتی که مانند قایق بزرگ وایکینگ‌ها با دماغه سر اژد‌ها ساخته شده، پیش می‌روند. آن‌ها مشعل به دست حلقه‌ای دور قایق تشکیل می‌دهند و آواز سنتی آپ‌هلی‌آ را می‌خوانند. سرانجام با انداختن مشعل‌ها درون قایق، آن را به آتش می‌کشند و تماشاگران را به وجد می‌آورند.

+ نوشته شده در دو شنبه 3 آذر 1399برچسب:ناشناخته‌ترین,جشنواره‌های,بین‌المللی, ساعت 11:39 توسط آزاده یاسینی


درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

 ماده تاریک یا انرژی تاریک که مانند اسمش تاریک و مجهول است، ولی هرروز که می‏‌گذرد، انگار یک پرتو نور روی نقاط نادیدنی‎اش می‏‌افتد و بخش‎های تازه‎ای از آن را آشکار می‎کند. پس درواقع می‏‌شود گفت نسبت به روز‌های اول کشفش، حالا واضح‎تر شده است و بیشتر درباره ‎اش می‎دانیم.

درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

سال ۲۰۱۷ به‌مدت حدود یک‌ماه برنامه‏‌های مختلفی درباره ماده تاریک در سراسر جهان برگزار شد. برنامه‏‌هایی برای اینکه مردم درباره این ماده ناشناخته بیشتر بدانند و بتوانند سؤال‏‌هایشان را از متخصص‏‌ها بپرسند و در آزمایش‏‌های علمی مهم دنیا سهیم باشند. خب، شاید همین اول بپرسید این ماده تاریک جنسش چیست و اصلا چرا این‌قدر اهمیت دارد که حتی یک روز در جهان به نامش ثبت شده است؟ بگذارید برگردیم و از کمی قبل‌تر به ماجرا نگاه کنیم. ما می‏‌دانیم کیهان از سیارات و ستاره‏‌ها و سیارک‏‌ها و دنباله‏‌دار‌ها و غبار‌های میان ستاره‏ای تشکیل شده است، اما این همه داستان نیست. هنوز چیز‌های بیشتری هم در فضا هست که مدت‎ها از آن بی‏‌خبر بوده‌ایم و هنوز هم دقیق و کامل نمی‏‌شناسیمشان. بله، درست حدس زده‌اید؛ همان ماده و انرژی تاریک.

سروکله این ماده ‎و انرژی تاریک چطور پیدا

 

شد؟

درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

خانم ورا روبین اخترشناس کنجکاوی بود که در دهه ۷۰ میلادی مدت‎ها کهکشان همسایه‏‌مان، آندرومدا، را رصد می‎کرد و متوجه شد که ستاره‌های لبه کهکشان با سرعت‌هایی بیشتر از پیش‌بینی‏‌های ریاضی و تئوری حرکت می‏‌کنند. این قضیه با هیچ روشی توضیح‌دادنی نبود و ستاره‏‌شناس‏‌ها را به این فکر انداخت که بگردند و توجیهی برای این سرعت پیدا کنند. تنها توضیح آن‏‌ها این بود که احتمالا یک ماده مرموز در این کهکشان وجود دارد که گرانش زیادی دارد و این جاذبه باعث افزایش سرعت ستاره‏‌ها، بیش از انتظار دانشمندان شده است.

بعد از رصد‌های خانم روبین، شواهد دیگری هم پیدا شد که احتمال وجود ماده تاریک را تقویت می‏‌کرد. مثلا جرم حدودی ستاره‏‌های یک کهکشان که با روش‏‌های رصدی محاسبه می‏‌شد، با چیزی که به کمک نظریات روی کاغذ به دست می‏‌آمد، متفاوت بود و درنهایت برخورد خوشه‏‌های کهکشانی با هم بررسی جرم آن‎ها در روش‏‌های رصدی اطلاعاتی را به دست دانشمندان می‎داد که برای توضیحش ناچار بودند دوباره به آن ماده مرموز و مجهول فکر کنند.

طبق مشاهدات، در این پدیده گاز موجود در ۲ خوشه کهکشانی در اثر برخورد به‌راحتی از هم عبور نمی‌کنند. این درحالی است که مشاهدات لنز گرانشی نشان‌دهنده وجود مقدار درخور ملاحظه‌ای جرم نامرئی است که بدون برخورد از هم عبور کرده‌اند.

از یک طرف نظریه استاندارد کیهان‌شناسی می‎گفت برای تشکیل ساختار‌های کیهانی باید ذره‌ای با خصوصیات متفاوت از ذرات شناخته‌شده وجود داشته باشد که با نور برهم کنش نکند و خودش هم نوری تابش نکند. همه این‏‌ها باعث شد فیزیک‌دان‏‌ها متقاعد شوند که ماده‏‌ای وجود دارد که تا به‌حال از وجودش بی‎خبر بوده‌اند و با چشم دیده نمی‎شود، اما اثرش را در محاسبات نشان می‏‌دهد.


ما فقط ۵درصد از جهان را می‏‌بینیم

درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

از آنجا که همه شواهد مربوط به وجود این ماده عجیب و ناشناخته مربوط به نیروی گرانش است، فیزیک‌دان‏‌ها حدس می‏‌زنند که تناقض‌های مشاهده‌شده به‌دلیل کامل نبودن نظریه گرانش است و احتمالا وقتی بخش‌های مختلف این نظریه را بهتر درک کنیم، دیگر این همه مشکل بین تئوری و مشاهده وجود نخواهد داشت، اما در این بین محققان می‏‌گویند ممکن است ذره‏‌ای وجود داشته باشد که ماده تاریک از آن تشکیل شده است و برای همین سال‎هاست در این‌باره تحقیقات زیادی می‏‌شود و تا الان ذره‏‌های مختلفی کاندیدای ذرات تشکیل‏‎دهنده ماده تاریک شده‎اند. باورش کمی سخت است، ولی همه آنچه ما می‏‌شناسیم، از مواد و مصالح روزمره‏‌ای که با آن‌ها سروکار داریم گرفته تا آب و گاز‌ها و همه چیز‌هایی که روی سیاره‏‌مان وجود دارد و حتی کل سیارات و ستاره‏‌ها و چیز‌هایی که در آسمان می‏‌بینیم، فقط ۵ درصد از عالم را تشکیل می‏‌دهند.

احتمالا می‏‌پرسید پس بقیه عالم از چه چیزی ساخته شده است؟ اگر بخواهیم مواد سازنده جهان را بر حسب درصد تقسیم‌بندی کنیم، انرژی تاریک ۶۹درصد و ماده تاریک ۲۶درصد ماده سازنده عالم است. با این حساب سرانگشتی، تقریبا ۹۵ درصد از کیهان ناشناخته است و محققان هنوز در تلاش هستند تا بفهمند قسمت اعظم عالم که اکنون برایمان تاریک و نامرئی است، چه ویژگی‏‌هایی دارد و چطور می‏‌شود از اسرارش پرده‏ برداشت.


ماده تاریک را با سیاه‌چاله اشتباه نگیرید

درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

ماده تاریک به طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ دیده نمی‌شود و نباید آن را با سیاه‌چاله‏‌ها اشتباه بگیریم. فیزیک‏‌دان‏‌ها و کیهان‎شناس‏‌ها عادت دارند وقتی چیزی را دقیق نمی‏‌شناسند، به آن صفت تیره و تاریک بدهند، ولی معنای سیاه‌چاله‏‌ها به‌طور کل با ماده و انرژی تاریک فرق دارد. درواقع سیاه‌چاله‏‌ها ستاره‎های سنگین‌وزنی هستند که پایان عمرشان فرارسیده است و ماده تاریک نوعی از مواد است که اثراتش را در رصد‌ها می‏‌بینیم، اما خودش دیده نمی‏‌شود و دانشمندان هنوز در حال مطالعه درباره‏‌شان هستند.

انرژی تاریک بخش شگفت‌انگیز پازلی است که دنیای ما را می‌سازد؛ حتی عجیب‎تر و شگفت‎تر از ماده تاریک. زیرا بخش بیشتر جهان از آن تشکیل شده است. انرژی تاریک نوع ناشناخته‌ای از انرژی است که همه فضا را به‌صورت فرضی در بر می‌گیرد و سرعت انبساط جهان را افزایش می‏‌دهد. سال‎هاست دانشمندان نشان داده‏‌اند که جهان در حال انبساط است و در سال‎های اخیر هم متوجه شده‎اند که این انبساط با شتاب انجام می‎شود و انرژی تاریک بهترین توضیح را برای این ماجرا ارائه می‎دهد، اما هنوز باید منتظر ماند و داستان این ماده و انرژی تاریک را از راه علم دنبال کرد.

+ نوشته شده در دو شنبه 3 آذر 1399برچسب:درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول, اما واقعی!, ساعت 11:38 توسط آزاده یاسینی