••• آسمانه

♥ مطالب ادبی .!.!.!.!. مطالب مذهبی ♥

حکمت نهج البلاغه

 وَ رُوِيَ أَنَّهُ ذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِي أَيَّامِهِ- حَلْيُ الْكَعْبَةِ وَ كَثْرَتُهُ فَقَالَ قَوْمٌ‏

- لَوْ أَخَذْتَهُ فَجَهَّزْتَ بِهِ جُيُوشَ الْمُسْلِمِينَ- كَانَ أَعْظَمَ لِلْأَجْرِ وَ مَا تَصْنَعُ الْكَعْبَةُ بِالْحَلْيِ- فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ وَ سَأَلَ عَنْهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع- فَقَالَ ع إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَى النَّبِيِّ ص- وَ الْأَمْوَالُ أَرْبَعَةٌ أَمْوَالُ الْمُسْلِمِينَ- فَقَسَّمَهَا بَيْنَ الْوَرَثَةِ فِي الْفَرَائِضِ- وَ الْفَيْ‏ءُ فَقَسَّمَهُ عَلَى مُسْتَحِقِّيهِ- وَ الْخُمُسُ فَوَضَعَهُ اللَّهُ حَيْثُ وَضَعَهُ- وَ الصَّدَقَاتُ فَجَعَلَهَا اللَّهُ حَيْثُ جَعَلَهَا- وَ كَانَ حَلْيُ الْكَعْبَةِ فِيهَا يَوْمَئِذٍ- فَتَرَكَهُ اللَّهُ عَلَى حَالِهِ- وَ لَمْ يَتْرُكْهُ نِسْيَاناً وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْهِ مَكَاناً- فَأَقِرَّهُ حَيْثُ أَقَرَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ- فَقَالَ لَهُ عُمَرُ لَوْلَاكَ لَافْتَضَحْنَا- وَ تَرَكَ الْحَلْيَ بِحَالِهِ

 و درود خدا بر او، فرمود: (در زمان حکومت عمر، نسبت به فراوانی زيور و زينت‌های کعبه صحبت شد، گروهی گفتند آنها را برای لشکر اسلام مصرف کن، کعبه زر و زينت نمی‌خواهد، وقتی از امير المؤمنين عليه السّلام پرسيدند، فرمود) همانا قرآن بر پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم هنگامی نازل گرديد که اموال چهار قسم بود، اموال مسلمانان، که آن را بر أساس سهم هر يک از وارثان، تقسيم کرد، و غنيمت جنگی که آن را به نيازمندانش رساند، و خمس، که خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات، که خداوند راه‌های بخشش آن را مشخّص فرمود. و زيور آلات و زينت کعبه از اموالی بودند که خدا آن را به حال خود گذاشت، نه از روی فراموشی آن را ترک کرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را به حال خود واگذار چنانکه خدا و پيامبرش آن را بحال خود واگذاشتند. (عمر گفت: اگر تو نبودی رسوا می‌شديم، و متعرّض زيور آلات کعبه نشد)
(تاريخی، فقهی، اقتصادی)

 

 

+ نوشته شده در چهار شنبه 28 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند تاریخی,فقهی,اقتصادی,کعبه,زیور,اموال مسلمانان,خمس,غنیمت جنگی,صدقه, ساعت 16:38 توسط آزاده یاسینی


ماشین و موتور‌های مقوایی که واقعا کار می‌کنند!

 گروهی از علاقه‌مندان به وسایل نقلیه موتوری از ویتنام با ساخت ماکت مقوایی قابل‌رانندگی موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های اسپرت گران‌قیمت توانستند توجه زیادی را در اینترنت به خود جلب کنند.

ماشین و موتور‌های مقوایی که واقعا کار می‌کنند!

پول خرید خودرو‌های اسپرت گران‌قیمتی مثل فراری یا موتور‌های دوکاتی را ندارید؟ حتی تصورش را هم نمی‌توانید بکنید؟ این پسر‌ها هم همینطور، ولی آن‌ها آنقدر خلاقیت و مهارت داشتند که بتوانند با فلزات قراضه‌ای که در دسترس داشتند و قطعات دست دوم ماشین و موتورسیکلت و مقدار زیادی مقوا، چیزی که می‌خواستند را بسازند.

ماشین و موتور‌های مقوایی که واقعا کار می‌کنند!

شاید حاصل کار آن‌ها ظاهرا مسخره به نظر برسد، اما واقعا کار می‌کنند. احتمالا قبلا هم خودرو‌های مقوایی دیده اید، اما کار این گروه با بقیه فرق دارد.

+ نوشته شده در چهار شنبه 28 اسفند 1398برچسب:ماشین و موتور‌های مقوایی که واقعا کار می‌کنند!, ساعت 16:37 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا- عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا- وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا- عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا

 و درود خدا بر او، فرمود: در دوستی با دوست مدارا کن، شايد روزی دشمن تو گردد، و در دشمنی با دشمن نيز مدارا کن، زيرا شايد روزی دوست تو گردد.
(اخلاق اجتماعی، سياسی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ- عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا- قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ- يَخْشَى عَلَى مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَى نَفْسِهِ- فَيُفْنِي عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ- وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا- فَجَاءَهُ الَّذِي لَهُ مِنَ الدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ- فَأَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً- فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ- لَا يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ

 

و درود خدا بر او، فرمود: مردم در دنيا دو دسته‌اند، يکی آن کس که در دنيا برای دنيا کار کرد، و دنيا او را از آخرتش بازداشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستی هراسان، و از تهيدستی خويش در امان است، پس زندگانی خود را در راه سود ديگران از دست می‌دهد. و ديگری آن که در دنيا برای آخرت کار می‌کند، و نعمت‌های دنيا نيز بدون تلاش به او روی می‌آورد، پس بهره هر دو جهان را چشيده، و مالک هر دو جهان می‌گردد، و با آبرومندی در پيشگاه خدا صبح می‌کند، و حاجتی را از خدا درخواست نمی‌کند جز آن که روا می‌گردد.
(اعتقادی، اخلاقی) 

 

 

 

 

+ نوشته شده در سه شنبه 27 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند سیاسی,اعتقادی,اخلاق اجتماعی,دوست,دشمن,مدارا,مردم دنیا,آخرت, ساعت 11:27 توسط آزاده یاسینی


از مرگ سیاه تا کرونا؛ ۱۰ اپیدمی که تاریخ بشر را تغییر داد

 هزاران سال است که بیماری‌های عالم گیر در جهان وجود دارند و بشر از همان سال‌های نخستین حیات اجتماعی خود با آن‌ها روبرو بوده است. نخستین اشارات منابع تاریخی به بیماری‌های همه گیر را شاید بتوان به شیوع چنین بیماری در سال ۴۳۰ قبل از میلاد مسیح و در طول «جنگ‌های پلوپونزی» (جنگ‌هایی که بین متحدان دولت شهر آتن و متحدان اسپارت در یونان رخ داد)، نسبت داد.

بسیاری از این اپیدمی ها، پیامد‌های عمده‌ای بر جامعه بشری داشته اند که از بجا گذاشتن تلفات عظیم انسانی گرفته تا مهاجرت و هزینه‌های هنگفت مالی را در پی داشته است. خبرگزاری الجزیره، طی گزارشی به بررسی ۱۰ بیماری همه گیری پرداخته که باعث تحولات چشمگیر در جامعه بشری شده اند.

طاعون ژوستینین و افول امپراتوری روم

(۵۴۱-۷۵۰ میلادی)

«طاعون ژوستینین»، یک همه‌گیری جهانی بود که امپراتوری بیزانس و به ویژه پایتخت آن کنستانتینوپول (= قسطنطنیه-استانبول) و همچنین پادشاهی ساسانی (ایران) و بندر‌های سراسر حاشیه دریای مدیترانه را درگیر خود کرد. این طاعون یکی از کشنده‌ترین طاعون‌های تاریخ بود که در حدود دو قرن شیوع خود ۲۵ تا ۵۰ میلیون نفر (۱۳ تا ۲۶ درصد جمعیت جهان در زمان آغاز آن) را طعمه مرگ کرد. تخمین زده می‌شود که طاعون ژوستینین جمعیت قاره اروپا را ظرف تنها ۱۲ ماه به نصف کاهش داد و در زمان اوج شیوع خود روزانه جان پنج هزار نفر را می‌گرفت.

از مرگ سیاه تا کرونا؛ ۱۰ اپیدمی که تاریخ بشر را تغییر داد

«پروکوپیوس»، یکی از مورخان یونانی آن عصر، این همه‌گیری را جهانی توصیف می‌کند. این طاعون نام خود را از ژوستینین یکم گرفته است که در زمان شیوع آن، امپراتور روم شرقی بود. ژوستینین خود به این طاعون مبتلا شد، ولی جان سالم به‌در برد.

به گفته منابع تاریخی، گسترش این بیماری همه گیر منجر به متوقف کردن فعالیت‌های تجاری و تضعیف امپراتوری روم شد. به همین دلیل این امپراتوری بسیاری از متصرفات خود در شمال آفریقا، شرق اروپا و غرب این قاره را از دست داد. بسیاری از پژوهشگران امروزی نیز تأثیرات اجتماعی و فرهنگی این طاعون را با مرگ سیاه (که ششصد سال بعد اروپا را دستخوش خود کرد) مقایسه می‌کنند.


مرگ (طاعون) سیاه و زوال فئودالیسم در

اروپا (۱۳۴۷-۱۳۵۱ میلادی)

«طاعون سیاه» یا «مرگ سیاه» یک اپیدمی طاعون است که کل اروپا را در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ میلادی دربرگرفت. این اولین همه‌گیری بزرگ اروپا نیست، ولی اولین اپیدمی‌ای بود که به‌طور دقیق توسط مورخان توصیف شده است. تعداد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری کاملاً مشخص نیست، اما برآورد آن حدود یک چهارم تا یک سوم جمعیت اروپا، یا ۲۵ میلیون نفر طی این سه سال است. در همان دوره، تقریباً همین تعداد کشته در آسیا برآورد می‌شود. بر اساس گفته برخی کارشناسان بیش از ۲۰۰ سال طول کشید تا سطح جمعیت در اروپا به دوره قبل از سال ۱۳۴۷ بازگردد.

از مرگ سیاه تا کرونا؛ ۱۰ اپیدمی که تاریخ بشر را تغییر داد

یکی از مهمترین پیامد‌های این بیماری همه گیر، آغاز زوال شیوه زندگی فئودالی در اروپا بود چرا که بسیاری از نیرو‌های کار (دهقانان و کشاورزان) از میان رفته بودند. همچنین به دنبال این کاهش شدید نیروی کار، دستمزد‌ها نیز چند برابر شد و به این ترتیب مشکلات زیادی به خصوص در زمینه کشاورزی به وجود آورد.


آبله و استعمار قاره آمریکا

(سده‌های ۱۵ و ۱۷)

اروپایی‌ها هنگام ورود به قاره آمریکا در سال ۱۴۹۲ تعدادی از بیماری‌های همه گیر جدید را نیز به وجود آوردند. یکی از این بیماری‌ها آبله مرغان، نوعی بیماری عفونی بود که حدود ۳۰درصد از مبتلایان را به کام مرگ کشاند. بر اساس برخی گزارش ها، در این دوره، آبله تقریبا ۲۰ میلیون نفر یا حدود ۹۰درصد از جمعیت قاره آمریکا را کشت. این اپیدمی به اروپایی‌ها کمک کرد تا استعمار و توسعه مناطق تخلیه شده را تغییر داده و تاریخ دو قاره آمریکا و اروپا را تغییر دهند.

از مرگ سیاه تا کرونا؛ ۱۰ اپیدمی که تاریخ بشر را تغییر داد


وبا و توزیع ناعادلانه ثروت

(۱۸۱۷ – ۱۸۲۳ میلادی)

همه گیری این وبا برای نخستین بار در «جیسور» هند ظاهر شد و در ادامه به بیشتر مناطق این شبه قاره و سپس به مناطق همجوار هند سرایت کرد. این بیماری همه گیر، پیش از آنکه یک پزشک انگلیسی به نام «جان اسنو» بتواند اطلاعاتی در مورد راه‌های محدود کردن شیوع آن بدست آورد، جان میلیون‌ها نفر را در شبه قاره هند و اطراف آن گرفت.

سازمان بهداشت جهانی بیماری وبا را - که سالانه بین ۱.۳ تا ۴ میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می‌کند - به عنوان یک بیماری همه گیر «فراموش شده»، توصیف کرده است. این سازمان اعلام کرده است که هفتمین دوره شیوع جهانی این بیماری که از سال ۱۹۶۱ آغاز شده، تا به امروز ادامه دارد. همچنین از آنجایی که عفونت وبا به دلیل خوردن غذا یا آب آلوده به میکروب‌های خاص ایجاد می‌شود، این بیماری توانسته است در کشور‌هایی که از توزیع ناعادلانه ثروت و عدم توسعه اجتماعی رنج می‌برند، به تعداد بی شماری آسیب برساند. در واقع وبا با آسیب رساندن به مناطق فقیرنشین، جهان را تغییر می‌دهد، در حالی که این امر به طور قابل توجهی بر کشور‌های ثروتمند تأثیر نمی‌گذارد.


آنفولانزای اسپانیایی و آغاز تلاش‌های جهانی

(۱۹۱۸ - ۱۹۱۹)

شیوع بیماری آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی پس از پایان جنگ جهانی اول آغاز شد. از این بیماری به عنوان یکی از مرگبارترین بیماری‌های همه گیر تاریخ یاد می‌شود. آنفلوانزای اسپانیایی در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و حتی قطب شمال و برخی جزایر دورافتاده اقیانوس آرام فراگیر شد. بیش از نیم میلیارد نفر به آنفلوانزای اسپانیایی مبتلا شدند که از این تعداد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

از مرگ سیاه تا کرونا؛ ۱۰ اپیدمی که تاریخ بشر را تغییر داد

یکی از تفاوت‌های آنفلوانزای اسپانیایی با آنفلوانزا‌های قبلی این بود که بسیاری از مبتلایان بزرگسال و جوان جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در آنفلوانزا‌های قبلی اغلب افراد مسن و کودکان کشته می‌شدند. این میزان تلفات و تغییر در جامعه قربانیان این بیماری، جهان را به این مسیر سوق داد که تلاش خود را برای مبارزه با چنین بیماری‌های عالم گیری، افزایش دهند. در سال‌های بعد، تحقیقات در فهم چگونگی شیوع بیماری همه گیر و چگونگی پیشگیری از آن، پیشرفت‌های چشمگیری یافت.


آنفولانزای هنگ کنگ و اهمیت واکسیناسیون

(۱۹۶۸ - ۱۹۷۰)

۵۰ سال پس از شیوع آنفولانزای اسپانیا، ویروس آنفلوانزا دیگری مجدداً در سراسر جهان شیوع یافت. در سال ۱۹۶۸، سومین بیماری همه گیر آنفلوانزا در قرن ۲۰، پس از آنفولانزای اسپانیا (در سال ۱۹۱۸) و «آنفولانزای آسیایی» بود که در سال ۱۹۵۷ شیوع یافت، ظهور پیدا کرد که به آنفولانزای «هنگ کنگ» معروف شد. اعتقاد بر این بود که ویروس انفولانزای هنگ کنگ، جهش یافته ویروسی بود که مسئول بیماری «آنفولانزای آسیایی» بود که پس از ۱۰ سال دوباره ظاهر شده بود. تخمین زده می‌شود که این ویروس حدود یک میلیون نفر که یک دهم آن‌ها در ایالات متحده بودند را به کام مرگ کشاند.

اگرچه ویروس آنفولانزای هنگ کنگ به اندازه آنفولانزای ۱۹۱۸ اسپانیا، کشنده نبود، اما فوق العاده مسری بود و ۵۰۰۰۰۰ نفر در طی تنها دو هفته، پس از گزارش اولین مورد ابتلا در هنگ کنگ، به این ویروس آلوده شدند. به طور کلی، این بیماری همه گیر به جامعه بهداشت جهانی کمک کرد تا نقش حیاتی عملیات واکسیناسیون را در پیشگیری از شیوع بیماری‌های بعدی درک کنند.


سندرم حاد تنفسی و کارایی مجدد قرنطینه

(۲۰۰۲-۲۰۰۳)

سندرم حاد تنفسی (سارس) نوعی بیماری است که توسط یکی از هفت خانواده کروناویروس‌ها ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند انسان را به سرعت آلوده کند و ژنوتیپ آن تقریباً ۹۰درصد شبیه به ویروس جدید کرونا است. در سال ۲۰۰۳ شیوع این بیماری در استان «گوانگدونگ» چین، آن را به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل کرد که به سرعت در ۲۶ کشور گسترش و بیش از ۸۰۰۰ نفر را تحت تأثیر قرار داد که ۷۷۴ نفر از آن‌ها کشته شدند.

با این حال، عواقب شیوع سندرم حاد تنفسی ۲۰۰۳ به دلیل واکنش شدید نسبت به بهداشت عمومی توسط مقامات جهانی، از جمله جداسازی مناطق آسیب دیده و افراد آلوده یا به عبارت بهتر اعمال قرنطینه، تا حد زیادی محدود بود.


آنفولانزای خوکی و یک هشدار جدید

(۲۰۰۹-۲۰۱۰)

این بیماری نوع جدیدی از ویروس آنفلوانزا بود که در سال ۲۰۰۹ ظاهر شد. در زمان اوج شیوع این آنفولانزا، بیش از ۶۰ میلیون نفر در ایالات متحده آلوده شدند و تعداد کشته شدگان جهانی، بنا بر برخی آمار‌ها از ۱۵۱ تا ۵۷۵۰۰۰ نفر نیز ذکر شده است. این بیماری، «آنفلوانزای خوکی» نام گرفت، زیرا به نظر می‌رسید که ویروس آن از خوک‌ها به انسان منتقل شده است. با این حال این بیماری دارای ویژگی عجیبی بود چرا که بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر ناشی از آن مربوط به گروه‌های سنی زیر ۶۵ سال بود در حالی که در آنفولانزا‌های معمولی برعکس این روند مشاهده می‌شود.


ابولا و هزینه‌های هنگفت مالی

(۲۰۱۴ - ۲۰۱۶)

در ابتدا ویروس ابولا - نام رودخانه‌ای نزدیک به منطقه‌ای که بیماری برای نخستین بار در آن شیوع یافت – به مانند اکثر اپیدمی‌های مدرن، محدود، اما بسیار خطرناک بود. این ویروس برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در یک دهکده کوچک در کشور آفریقایی «گینه» ظاهر شد و در ادامه به تعداد کمی از کشور‌های همسایه در غرب آفریقا نیز شیوع یافت.

از مرگ سیاه تا کرونا؛ ۱۰ اپیدمی که تاریخ بشر را تغییر داد

این ویروس از ۲۹۶۰۰۰ آلوده در کشور‌های گینه، لیبریا و سیرالئون بیش از ۱۱۰۰۰ نفر را کشته است. همچنین تخمین زده می‌شود که ویروس ابولا، بیش از ۴ میلیارد دلار هزینه به این کشور‌ها تحمیل کرد که باعث کاهش چشمگیر سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف توسعه این کشور‌ها بود.


کووید ۱۹ (دسامبر ۲۰۱۹)

در اواخر سال گذشته میلادی بود که گونه‌ای جدید از کروناویروس‌ها که بعد‌ها به نام COVID-۱۹ نامگذاری شد، در منطقه ووهان استان هوبی چین کشف شد. نخستین بار در تاریخ ۳۱ دسامبر به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد که دانشمندان چینی این بیماری را به یک خانواده ویروس‌ها که شامل سارس (سندرم حاد تنفسی) و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه)، مربوط کرده اند. اگر چه به زودی معلوم شد که این بیماری کشندگی کمتری نسبت به سارس و مرس دارد، اما سرعت انتشار آن بسیار شگفت آور بود. در این مدت زمان اندک این ویروس توانست بیش از ۱۱۵ هزار نفر را در بیش از ۱۰۰ کشور جهان آلوده کند که در این میان بیش از ۴۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

با این حال هنوز پیامد‌های ناشی از این ویروس به پایان نرسیده است و اگر چه شیوع این بیماری در چین کاهش چشمگیری داشته است، اما در مقابل، به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است. بنا به برخی گزارش‌های افراطی تخمین زده می‌شود که کروناویروس جدید به طور گسترده در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و ممکن است سرانجام بین ۴۰ تا ۷۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد. یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ملی استرالیا همچنین نشان می‌دهد که ویروس جدید کرونا به گرفتن قربانیان بیشتر ادامه خواهد داد و هزینه تولید ناخالص داخلی جهانی را ۲.۴ تریلیون دلار افزایش خواهد داد.

+ نوشته شده در سه شنبه 27 اسفند 1398برچسب:از مرگ سیاه تا کرونا؛ ۱۰ اپیدمی که تاریخ بشر را تغییر داد, ساعت 11:25 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ الْإِيمَانَ- فَقَالَ ع إِذَا كَانَ الْغَدُ- فَأْتِنِي حَتَّى أُخْبِرَكَ عَلَى أَسْمَاعِ النَّاسِ- فَإِنْ نَسِيتَ مَقَالَتِي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ- فَإِنَّ الْكَلَامَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا هَذَا وَ يُخْطِئُهَا هَذَا و قد ذكرنا ما أجابه به- فيما تقدم من هذا الباب و هو قوله- الإيمان على أربع شعب

 و درود خدا بر او، فرمود: (شخصی از امام پرسيد که ايمان را تعريف کن) فردا نزد من بيا تا در جمع مردم پاسخ گويم، که اگر تو گفتارم را فراموش کنی ديگری آن را در خاطرش سپارد، زيرا گفتار چونان شکار رمنده است، يکی آن را به دست آورد، و ديگری آن را از دست می‌دهد. 
(پاسخ امام در حکمت 31 آمد که آن را نقل کرديم که ايمان را بر چهار شعبه تقسيم کرد)
(علمی)








وَ قَالَ ع يَا ابْنَ آدَمَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ- عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ- فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِكَ يَأْتِ اللَّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ
 
و درود خدا بر او، فرمود: ای فرزند آدم اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزی تو را خواهد رساند.
(اعتقادی، معنوی)

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در دو شنبه 26 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند معنوی,پند علمی,اعتقادی,گفتار,شکار,روزی,اندوه, ساعت 13:11 توسط آزاده یاسینی


باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

 حتما مطالب و تصاویر زیادی درباره کیک و قنادی دیده اید. برخی افراد از کیک برای نمایش قدرت تخیل و خلاقیت خود استفاده می‌کنند، برخی کیک را به عنوان رسانه هنری خود انتخاب کرده اند و برخی نیز کیک‌های باورنکردنی درست می‌کنند، در هر صورت کیک، کیک است و از چندین لایه خوشمزه تشکیل شده است.

«بن کولن» ۲۸ ساله یکی از این افراد است. کیک‌های او تنوع گسترده‌ای دارند و به شکل‌های مختلف ساخته شده اند. او با مهارتی که در هنر کیک‌پزی دارد هرچیزی می‌سازد و از همه مهم‌تر، می‌تواند ذهن شما را فریب دهد! باور نمی‌کنید؟ تصاویر زیر را ببینید.

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در دو شنبه 26 اسفند 1398برچسب:باور نمی‌کنید این‌ها کیک باشند!, ساعت 13:9 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع أَحْسِنُوا فِي عَقِبِ غَيْرِكُمْ تُحْفَظُوا فِي عَقِبِكُمْ

 و درود خدا بر او، فرمود: به بازماندگان ديگران نيکی کنيد،
تا حرمت بازماندگان شما را نگاه‌دارند.
(اخلاق اجتماعی)
 
 
 
 
 
 


وَ قَالَ ع إِنَّ كَلَامَ الْحُكَمَاءِ إِذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً- وَ إِذَا كَانَ خَطَأً كَانَ دَاءً
 
 و درود خدا بر او، فرمود: گفتار حکيمان اگر درست باشد درمان،
و اگر نادرست، درد جان است.
(علمی، درمانی)

 

 

+ نوشته شده در یک شنبه 25 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاق اجتماعی,پند علمی,درمانی,بازماندگان,حکیم,پزشک,دکتر,درمان, ساعت 11:27 توسط آزاده یاسینی


مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

 یکی از نکات مهمی که در عصر کرونا باید رعایت کنیم، ماندن در خانه تا حد امکان و عدم حضور در مکان‌های عمومی است. در این مطلب تصاویر جالبی از مکان‌های مشهور دنیا، قبل و بعد از شیوع کرونا را مشاهده می‌کنید.

خانه کعبه در مکه، آگوست ۲۰۱۸ و ۶ مارس

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

میدان سنت پیتر در واتیکان در ۱۹ ژانویه و این روز‌ها

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

معبد سنسوجی توکیو در آوریل گذشته و چند روز پیش

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

میدان سنت مارک در ونیز در ژوئن گذشته و امروز

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

باسیلیکا در ماه ژوئن و امروز

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

دیزنی‌لند هنگ کنگ در آگوست ۲۰۱۵ و هفته گذشته

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

دیزنی‌لند توکیو در ۲۸ فوریه و بعد از تعطیلی

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

ورزشگاه سرپوشیده توکیو هنگام بازدید پاپ فرانسیس در نوامبر گذشته و ماه گذشته در یک مسابقه بیسبال حرفه‌ای که بدون تماشاچی برگزار شد

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

گردشگران در میدان دوموی میلان در اکتبر ۲۰۱۷ و این روز‌ها

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

میدان تیانمن در پکن در آوریل ۲۰۱۳ و شنبه گذشته

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

کلوسئوم رومی در آوریل ۲۰۱۹ و هفته پیش

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

ایستگاه گراند سنترال در نیویورک که معمولا پر از مسافر بود، ولی اکنون تقریبا خالی است

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید

منبع: buzzfeed

+ نوشته شده در یک شنبه 25 اسفند 1398برچسب:مکان‌های مشهور دنیا را قبل و بعد از شیوع کرونا ببینید, ساعت 11:25 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قِيلَ إِنَّ الْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ فَقَالَ- أَ تَرَانِي أَظُنُّ أَصْحَابَ الْجَمَلِ كَانُوا عَلَى ضَلَالَةٍ- فَقَالَ ع يَا حَارِثُ إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ فَحِرْتَ- إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ- وَ لَمْ تَعْرِفِ الْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ- فَقَالَ الْحَارِثُ- فَإِنِّي أَعْتَزِلُ مَعَ سَعِيدِ بْنِ مَالِكٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ- فَقَالَ ع إِنَّ سَعِيداً وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ يَنْصُرَا الْحَقَّ- وَ لَمْ يَخْذُلَا الْبَاطِلَ

و درود خدا بر او، فرمود: (حارث بن حوت نزد امام آمد و گفت: آيا چنين پنداری که من اصحاب جمل را گمراه می‌دانم چنين نيست، امام فرمود) ای حارث تو زير پای خود را ديدی، امّا به پيرامونت نگاه نکردی، پس سرگردان شدی، تو حق را نشناختی تا بدانی که اهل حق چه کسانی می‌باشند و باطل را نيز نشناختی تا باطل گرايان را بدانی. (حارث گفت: من و سعد بن مالک، و عبد اللّه بن عمر، از جنگ کنار می‌رويم، امام فرمود) همانا سعد و عبد اللّه بن عمر، نه حق را ياری کردند، و نه باطل را خوار ساختند.
(اعتقادی) 
 
 
 
 
 
 

وَ قَالَ ع صَاحِبُ السُّلْطَانِ كَرَاكِبِ الْأَسَدِ- يُغْبَطُ بِمَوْقِعِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَوْضِعِهِ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: همنشين پادشاه، شير سواری را ماند که ديگران حسرت منزلت او را دارند، ولی خود می‌داند که در جای خطرناکی قرار گرفته است.
(سياسی)

 

 

 

 


تابلویی از آن چه که در ۹۸ بر همه ما گذشت

 بزرگمهر حسین‌پور کاریکاتوریست نوشت: ‏این تابلوی پایان سال من است. پایان سال ۹۸

آن‌ را بر اساس تابلویی از " کاسپار" هنرمند بزرگ رمانتیسم کشیده‌ام که نامش " سرگردان بر فراز دریای مه" است. فلذا نام این اثر را نیز می‌گذارم : سرگردان بر فراز ایرانی پر از غم.

در این اثر به طور سمبلیک به بلاها اشاره شده است.

تابلویی از آن چه که در ۹۸ بر همه ما گذشت

+ نوشته شده در شنبه 24 اسفند 1398برچسب:تابلویی از آن چه که در ۹۸ بر همه ما گذشت,کاریکاتور,کاریکاتوریست,بزرگمهر حسین پور, ساعت 11:15 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع لَمَّا بَلَغَهُ إِغَارَةُ أَصْحَابِ مُعَاوِيَةَ عَلَى الْأَنْبَارِ- فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ مَاشِياً حَتَّى أَتَى النُّخَيْلَةَ- وَ أَدْرَكَهُ النَّاسُ وَ قَالُوا- يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ نَحْنُ نَكْفِيكَهُمْ- فَقَالَ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ- فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ- إِنْ كَانَتِ الرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا- وَ إِنَّنِي الْيَوْمَ لَأَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي- كَأَنَّنِي الْمَقُودُ وَ هُمُ الْقَادَةُ- أَوِ الْمَوْزُوعُ وَ هُمُ الْوَزَعَةُفلما قال ع هذا القول في كلام طويل- قد ذكرنا مختاره في جملة الخطب- تقدم إليه رجلان من أصحابه- فقال أحدهما إني لا أملك إلا نفسي و أخي- فمر بأمرك يا أمير المؤمنين ننقد له- فقال ع وَ أَيْنَ تَقَعَانِ مِمَّا أُرِيدُ

 

و درود خدا بر او، فرمود: (آن هنگام که تهاجم ياران معاويه به شهر انبار، و غارت کردن آن را شنيد، تنها و پياده به طرف پادگان نظامی کوفه «نخيله» حرکت کرد، مردم خود را به او رسانده، گفتند ای امير مؤمنان ما آنان را کفايت می‌کنيم، فرمود) شما از انجام کار خود درمانده‌ايد چگونه کار ديگری را برايم کفايت می‌کنيد اگر رعايای پيش از من از ستم حاکمان می‌ناليدند، امروز من از رعيّت خود می‌نالم، گويی من پيرو، و آنان حکمرانند، يا من محکوم و آنان فرمانروايانند. وقتی سخن امام در يک سخنرانی طولانی که برخی از آن را در ضمن خطبه‌های گذشته آورديم، به اينجا رسيد. (دو نفر از ياران جلو آمدند و يکی گفت: من جز خود و برادرم را در اختيار ندارم، ای امير المؤمنان فرمان ده تا هر چه خواهی انجام دهم، امام فرمود) شما کجا و آنچه من می‌خواهم کجا
(سياسی، تاريخی) 

 

 
+ نوشته شده در جمعه 23 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند تاریخی,پند سیاسی,معاویه,پادگان نظامی نخلیه,, ساعت 14:49 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع الْوَفَاءُ لِأَهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ- وَ الْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اللَّهِ

 و درود خدا بر او، فرمود: وفاداری با خيانتکاران نزد خدا نوعی خيانت، و خيانت به خيانتکاران نزد خدا وفاداری است.
 
(اخلاقی اجتماعی، سياسی)
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ- وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ- وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ- وَ مَا ابْتَلَى اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ قال الرضي- و قد مضى هذا الكلام فيما تقدم- إلا أن فيه هاهنا زيادة جيدة مفيدة

 

 و درود خدا بر او، فرمود: بسا احسان پياپی خدا، گناهکار را گرفتار کند و پرده‌پوشی خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد، و خدا هيچ کس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد. 
می‌گويم: (اين سخن امام عليه السّلام در کلمات گذشته آمده بود، امّا چون در اينجا عبارات زيبا و مفيدی اضافه بر گذشته وجود داشت آن را نقل کردم). 
بخش حکمت‌های شگفتی‌آور از سخنان امير المؤمنين عليه السّلام 
(در اين فصل برخی از سخنان برگزيده شگفتی‌آور امام را می‌آوريم که احتياج به تفسير و تحليل دارد). 
1- روايتی از امام 
اشاره به ظهور امام زمان عليه السّلام 
چون آنگونه شود، پيشوای دين قيام کند، پس مسلمانان پيرامون او چونان ابر پاييزی گرد آيند. 
(«يعسوب» يعنی بزرگ مسلمانان، و «قزع» يعنی ابرهای پاييزی) 
2- روايتی ديگر از امام 
سخنوری 
اين سخنران، زبردست ماهری است. 
(«شحشح» يعنی مهارت دارد، به کسی که خوب حرف می‌زند يا خوب راه می‌رود گويند، ولی در موارد ديگر «شحشح» يعنی فردی بخيل) 
3- روايتی ديگر از امام 
پرهيز از دشمنی کردن 
دشمنی، رنج‌ها و سختی‌هايی هلاک کننده دارد. 
(«قحم» يعنی مهلکه‌ها، زيرا دشمنی آنان را به هلاکت می‌رساند، و به معنی سختی‌ها نيز آمده که می‌گويند «قحمة الاعراب»، يعنی روزگار سختی و گرسنگی عرب‌ها به گونه‌ای که اموالشان تمام می‌شود، و معنی «تقحّم» همين است که می‌گويند خشکسالی روستاييان را به سرزمين‌های سبز و آباد کشانده است). 
4- روايتی ديگر از امام 
سرپرستی زنان 
چون زنان بالغ شوند، خويشاوندان پدری برای سرپرستی آنان سزاوارترند. 
منظور از «نصّ» آخرين درجه هر چيز است، مانند «نصّ» در سير، که به معنی آخرين مرحله توانايی مرکب است، هنگامی که می‌گوييم، «نصصت الرّجل عن الآمر» آنقدر سؤال از کسی بشود که آنچه می‌داند بيان کند، بنا بر اين «نصّ الحقاق» بمعنی رسيدن به مرحله بلوغ است که پايان دوره کودکی است، اين جمله از فصيح‌ترين کنايات و شگفت آورترين آنها است، منظور امام اين است، هنگامی که زنان باين مرحله برسند «عصبه»: مردان خويشاوند پدری که محرم آنان هستند، مانند برادر، و عمو، به حمايت آنها سزاوارتر از مادرند، و هم چنين در انتخاب همسر برای آنها، و منظور از حقاق مخالفت و درگيری مادر، با عصبه، در مورد اين زن است، به طوری که هر کدام به ديگری می‌گويد: من از تو احقّ هستم، گفته می‌شود:
«حاققته حقاقا» بمعنی رشد عقلی است، يعنی به مرحله‌ای برسد که حقوق و احکام در باره او اجرا شود، اما آن کس که نصّ الحقائق نقل کرده منظورش از حقايق، جمع «حقيقت» است. اين بود معنايی که «ابو عبيد قاسم بن سلام» برای اين جمله کرده است، اما نظر من اين است که منظور از «نصّ الحقاق» اين است که زن به مرحله‌ای برسد که جائز باشد تزويج کند، و اختياردار حقوق خود شود، اين در حقيقت تشبيه به «حقاق» در شتر است چرا که «حقاق» جمع حقّه و «حق» است به معنی شتری که سه سالش تمام و آماده بهره‌برداری است. «حقائق» نيز جمع حقّه است، بنا بر اين هر دو تعبير به يک معنی باز می‌گردد، هر چند معنی دوم به روش عرب شبيه‌تر است. 
5- روايتی ديگر از امام 
تأثير ايمان در روح 
ايمان نقطه‌ای نورانی در قلب پديد آورد که هر چه ايمان رشد کند آن نيز فزونی يابد. 
(لمظة نقطه سياه يا سفيد است، می‌گويند فرس المظ، يعنی اسبی که در لب او نقطه سپيدی باشد) 
6- روايتی ديگر از امام 
ضرورت پرداخت زکات 
هر گاه انسان طلبی دارد که نمی‌داند وصول می‌شود يا نه، پس از دريافت آن واجب است زکات آن را برای سالی که گذشته، بپردازد. 
می‌گويم: (بنا بر اين «دين ظنون» آن است که طلب کار نمی‌داند آيا می‌تواند از بدهکار وصول کند يا نه گويا طلب کار در حال ظنّ و گمان است، گاهی اميد دارد که بتواند آن را بستاند، و گاهی اميد دارد که بتواند آن را بستاند، و گاهی نه، اين از فصيح‌ترين سخنان است، همچنين هر کاری که طالب آن هستی و نمی‌دانی در چه موضعی نسبت به آن خواهی بود، آن را «ظنون» گويند. و گفته اعشی شاعر عرب از همين باب است، آنجا که می‌گويد: «چاهی که معلوم نيست آب دارد يا نه، و از محلی که باران گير باشد دور است، نمی‌شود آن را همچون فرات، که پر از آب است، و کشتی و شناگر ماهر را از پا در می‌آورد، قرار داد» «جدّ» چاه قديمی بيابانی را گويند، و ظنون آن است که معلوم نيست آب دارد يا نه). 
7- روايتی ديگر از امام 
(وقتی لشکری را در راه جنگ مشايعت می‌کرد فرمود) 
اخلاق نظامی 
تا می‌توانيد از زنان دوری کنيد 
می گويم: (معنی اين سخن آن که از ياد زنان و توجّه دل به آنها در هنگام جنگ، اعراض کنيد، و از نزديکی با آنان امتناع ورزيد، چه اينکه اين کار بازوان حميّت را سست، و در تصميم شما خلل ايجاد می‌نمايد، و از حرکت سريع، و کوشش در جنگ باز می‌دارد، هر کس که از چيزی امتناع ورزد گفته می‌شود «عذب عنه» و «عازب» و «عذوب» به معنی کسی است که از خوردن و آشاميدن امتناع می‌ورزد). 
8- روايتی ديگر از امام 
اميد به پيروزی 
مسلمان چونان تيراندازی ماهری است که انتظار دارد، در همان نخستين تيراندازی پيروز گردد. 
می‌گويم: (ياسرون، کسانی هستند که با تيرها بر سر شتری مسابقه می‌دهند، و فالج، يعنی چيره دست پيروز، می‌گويند. قد فلج عليهم و فلجهم. يعنی بر آنان پيروز شدند، و آنان را مغلوب کردند، و راجز می‌گويد: چيره دستی را ديدم که پيروز شد.) 
9- روايتی ديگر از امام 
جهاد پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم 
هر گاه آتش جنگ شعله می‌کشيد، ما به رسول خدا صلّی اللّه عليه و آله و سلّم پناه می‌برديم، که در آن لحظه کسی از ما همانند پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم به دشمن نزديک‌تر نبود. 
(وقتی ترس از دشمن بزرگ می‌نمود، و جنگ به گونه‌ای می‌شد که گويا جنگجويان را می‌خواهد در کام خود فرو برد، مسلمانان به پيامبر پناهنده می‌شدند، تا رسول خدا شخصا به نبرد پردازد، و خداوند به وسيله او نصرت و پيروزی را بر آنان نازل فرمايد، و در سايه آن حضرت ايمن گردند، اما جمله 
«اذا احمرّ البأس» 
کنايه از شدّت کارزار است. در اين باره سخنان متعدّدی گفته شده که بهترين آنها اينکه امام داغی جنگ را به شعله‌های سوزان آتش تشبيه کرده است، و از چيزهايی که اين نظر را تقويت می‌کند، سخن پيامبر در جنگ حنين است، هنگامی که نبرد سخت شد و شمشير زدن مردم را در جنگ «هوازن» مشاهده کرد فرمود: 
«الآن حمی الوطيس» 
اکنون تنور جنگ داغ شد، «وطيس» تنور آتش است، بنا بر اين رسول خدا صلّی اللّه عليه و آله و سلّم داغی و گرمی جنگ را به افروختگی و شدّت شعله‌وری آتش تشبيه فرموده است).
(اعتقادی، معنوی)

 

 

 

 

 


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ النَّخَعِيِّ- يَا كُمَيْلُ مُرْ أَهْلَكَ أَنْ يَرُوحُوا فِي كَسْبِ الْمَكَارِمِ- وَ يُدْلِجُوا فِي حَاجَةِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ- فَوَالَّذِي وَسِعَ سَمْعُهُ الْأَصْوَاتَ- مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً- إِلَّا وَ خَلَقَ اللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ لُطْفاً- فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي انْحِدَارِهِ- حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ الْإِبِلِ

 و درود خدا بر او، فرمود: ای کميل خانواده‌ات را فرمان ده که روزها در به دست آوردن بزرگواری، و شب‌ها در رفع نياز خفتگان بکوشند. سوگند به خدايی که تمام صداها را می‌شنود، هر کس دلی را شاد کند، خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد که به هنگام مصيبت چون آب زلالی بر او باريدن گرفته و تلخی مصيبت را بزدايد چنان که شتر غريبه را از چراگاه دور سازند.
(اخلاقی، اجتماعی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ
 
و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت کنيد.
(اخلاقی، اقتصادی) 

 

+ نوشته شده در چهار شنبه 21 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اجتماعی,اقتصادی,کمیل,روز,شب,تهیدست,صدقه,تجارت با خدا, ساعت 14:20 توسط آزاده یاسینی


توهم‌های جالبی که در اشیای روزمره می‌بینیم!

 خیلی وقت‌ها چهره‌ها و اشکال آشنایی را در مکان‌های مختلفی که به آن نگاه می‌کنیم مثل ابرها، پوسته درختان، دیوار‌های آجری، کاشی‌های توالت و ...می‌بینیم. یا حتی با دیدن اتومبیل‌های مختلف می‌توانیم بگوییم خوشحال، ناراحت یا عصبانی هستند.

اگر شما هم می‌توانید در اشیای روزمره، چهره انسان، حیوانات یا چیز‌های دیگر را ببینید، پس با پدیده عجیب و شگفت‌انگیز پاریدولیا مواجه شده اید. در این مطلب تجربه افراد مختلف از پاریدولیا را مشاهده می‌کنید.

یک پری افسانه‌ای واقعی

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

موهای این زن شبیه ماپت شده!

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

چه شباهتی!

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

پاریدولیا تعامل بین قشر بینایی و قشر فرونتال مغز انسان است. این نشان می‌دهد مغز ما بسیار حساس است. مثلا وقتی در یک خیابان تاریک راه می‌رویم، مغز ما در حالت هشدار قرار دارد تا هر چیز تهدیدکننده و خطرناکی را در لحظه شناسایی کند. در این حالت، احتمال بیشتری دارد که توهم دیدن چهره یا انسان را داشته باشید، چون برای شما مهم است در اطرافتان چه می‌گذرد و به همین دلیل ممکن است یک درخت را با انسان اشتباه بگیرید.

به همین دلیل پاریدولیا اغلب در شرایط مبهم اتفاق می‌افتد. با این حال این پدیده روان‌شناختی در برخی افراد آنقدر شدید می‌شود که در موقعیت‌ها و شرایط مختلف چیز‌هایی را می‌بینند که دیگر وجود ندارد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که مبتلا به پاریدولیا هستند، خلاقیت بیشتری دارند.

به نظر می‌رسد مادری در حال شیردادن به فرزندش است

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

باورکردنی نیست!

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

«بذارین بیایم بیرووون!»

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

درخت اژد‌ها

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

دستگیره در شوکه شده!

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

پرتره‌ کبوتر با مدفوع کبوتر!

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

بدون شرح

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

یک شیر با عینک دودی روی شکم این ملخ است

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

مارمولک برفی روی کوه

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

شباهت زنگ‌زدگی روی کاشی به سگ

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

یک تکه چوب شبیه سر اژد‌ها

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

کلید‌های ترسو

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

کاپ کیک فیل

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

این تخم مرغ ترکیده و شبیه حلزون شده

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

چهره رنجور سیب زمینی

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

بلعیدن ماه

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

در حال پرواز

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

این ماشین عاشق برف است

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

یک گربه کوچولو از حباب‌های فنجان

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

این سایه دقیقا شبیه سر یک مرد است

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

کاکتوس رکس

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

چه عاشقانه!

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

چوب سگی

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

به نظرتون چی دیده؟

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

یک کروکدیل داخل قوطی شنا می‌کنه

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

یخ داخل لیوان شبیه صورت است

تصاویر جالب و دیدنی از پاریدولیا

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در چهار شنبه 21 اسفند 1398برچسب:توهم‌های جالبی که در اشیای روزمره می‌بینیم!, ساعت 14:14 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ- لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ- فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ

و درود خدا بر او، فرمود: تندخويی بی‌مورد نوعی ديوانگی است، زيرا که تندخو پشيمان می‌شود، و اگر پشيمان نشد پس ديوانگی او پايدار است.
(اخلاقی، اجتماعی) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

وَ قَالَ ع صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ
 
و درود خدا بر او، فرمود: سلامت تن در دوری از حسادت است.
(اخلاقی، بهداشتی) 

 

 

 

 
+ نوشته شده در سه شنبه 20 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اجتماعی,بهداشتی,تندخویی,دیوانگی,سلامت تن,حسادت, ساعت 16:3 توسط آزاده یاسینی


شعر

 آمدی درخواب من دیشب چه کاری داشتی

ای عجب از این طرفها هم گذاری داشتی
راه را گم کرده بودی نیمه شب شاید عزیز
یا که شاید با دل تنگم قراری داشتی
مهربانی هم بلد بودی عجب نامهربان
بعد عمری یادت افتاده که یاری داشتی
سر به زیرانداختی و گفتی آهسته سلام
لب فروبستی نگاه شرمساری داشتی
خواستم چیزی بگویم گریه بغضم را شکست
نه نگفتم سالها چشم انتظاری داشتی
با نوازش می کشیدی آه و می گفتی ببخش
سربه دوشم هق هق بی اختیاری داشتی
وقت رفتن بغض کردی خیره ماندی سوی من
شاید از دیوانه ی خود انتظاری داشتی
صبح بوی گل تمام خانه را پر کرده بود
کاش می شد باز در خوابم گذاری داشتی
عشق یعنی بی گلایه لب فرو بستن، سکوت
دلخوش از اینکه شبی با او قراری داشتی…..

استاد شهریار
+ نوشته شده در سه شنبه 20 اسفند 1398برچسب:شعر,استاد شهریار,آمدی درخواب من دیشب چه کاری داشتی, ساعت 16:1 توسط آزاده یاسینی


شعر

 عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیم

هرکه خواهان است بسم الله الرحمن الرحیم
دل اگر تاریک اگر خاموش بسم الله نور
گر چراغان است بسم الله الرحمن الرحیم
نامه ای را هُد هُد آورده ست آغازش تویی
از سلیمان است بسم الله الرحمن الرحیم
سوره ی والیل من برخیز و والفجری بخوان
دل شبستان است بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد قل عشق الله الصمد
راز پنهان است بسم الله الرحمن الرحیم
گیسویت را بازکن انا فتحنایی بگو
دل پریشان است بسم الله الرحمن الرحیم
ای لبانت محیی الاموات لبخندی بزن
مردن آسان است بسم الله الرحمن الرحیم
میزبان عشق است و وای از عشق! غوغا می کند
هر که مهمان است بسم الله الرحمن الرحیم

مهدی جهان دار
+ نوشته شده در دو شنبه 19 اسفند 1398برچسب:عشق,شعر,بسم الله الرحمن الرحیم, ساعت 18:27 توسط آزاده یاسینی


زیبایی و وحشت در یخبندان نیویورک

 افرادی که در ساحل شرقی دریاچه «اِری» در نیویورک زندگی می‌کنند نمی‌توانند این اتفاق را باور کنند. هفته گذشته، خانه‌های آن‌ها در اثر وزش باد‌های سهمگین و امواج ۴.۵ متری دریاچه ویران و با یخی به ضخامت ۲ تا ۸ سانتیمتر پوشیده شد.

ترسناک و غیرواقعی به نظر می‌رسد، اما در عرض یک شب تمام خانه‌ها پوشیده از یخ شد.

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

ترکیب امواج بلند دریاچه، باد‌های شدید و دمای زیر صفر بو دکه این یخبندان شدید و زیبا را به وجود آورد. مشکل بزرگ این بود که روی دریاچه اری یخ نزده بود؛ بنابراین امواج بلند و پرقدرتی به ساحل برخورد می‌کردند که طول برخی از آن‌ها به ۶ متر می‌رسید. وقتی آب دائما به ساحل برخورد می‌کند و باد شدید با دمای زیر صفر درجه می‌وزد، خانه‌های یخی در امتداد ساحل شکل می‌گیرد.

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

پس از انتشار تصاویر یخبندان، این محله یخ‌زده به یک جاذبه توریستی تبدیل شد. با این حال پلیس از بازدیدکنندگان می‌خواهد برای حفظ ایمنی خود دور بمانند.

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

یخ بندان زیبایی که باعث وحشت مردم شده

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در دو شنبه 19 اسفند 1398برچسب:زیبایی و وحشت در یخبندان نیویورک, ساعت 17:33 توسط آزاده یاسینی


حقایقی جالب و شگفت‌انگیز درباره بدن شما

 آیا فکر می‌کنید همه چیز را درباره بدن خود می‌دانید؟ مطمئنید؟ پس این واقعیت را می‌دانستید که ۲۵درصد از استخوان‌های بزرگسالان در پا‌های آن‌ها قرار دارد؟ یا اینکه گیرنده‌های چشایی واقعاً آن دسته از برآمدگی‌های روی زبان شما نیستند؟ پس اگر می‌خواهید تعدادی واقعیت جالب و شگفت انگیز را درباره بدن خودتان بدانید با ما در ادامه همراه باشید.

۱. هر ۳ تا ۴ روز یک لایه داخلی جدید در معده تولید می‌شود! به این ترتیب بدن از هضم خود معده جلوگیری می‌کند!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲. مغز شما حاوی بیش از ۸۶میلیارد سلول عصبی است که توسط ۱۰۰تریلیون اتصال، به یکدیگر پیوسته اند! این خیلی بیشتر از تعداد ستاره‌های موجود در کهکشان راه شیری ماست! به هر حال، اگر تصمیم گرفتید که تمام آن سلول‌های عصبی بیشمار را در مغز خود بشمارید، ۳۰۰۰ سال طول می‌کشد!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳. ناخن‌های دست غالب شما سریعتر از ناخن‌های دست دیگرتان رشد می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر مثلا راست دست باشید، مجبور می‌شوید بیشتر ناخن‌های آن را کوتاه کنید. همچنین ناخن‌های شما در تابستان و در طول روز نیز سریعتر رشد می‌کنند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴. هنگامی که مغز شما پیام‌هایی را به قسمت‌های مختلف بدن شما می‌فرستد، سیگنال‌ها با سرعت حداکثر ۴۳۵ کیلومتر در ساعت در امتداد اعصاب شما حرکت می‌کنند!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۵. مردم بیش از ۴ سال از زندگی خود را صرف غذا خوردن می‌کنند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۶. سریعترین ماهیچه‌های بدن شما آن‌هایی هستند که باعث می‌شوند چشم شما چشمک بزند. سرعت انقباض آنها، یک چشمک در کمتر از یک صدم ثانیه است! در یک روز، شما می‌توانید بیش از ۱۵۰۰۰ بار چشمک بزنید!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۷. در طول عمر خود، یک فرد به طور متوسط بیش از ۴۵ تن غذا را هضم می‌کند. این عدد بیشتر از وزن ۷ فیل بزرگ است!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۸. اگر کسی تصمیم به اندازه گیری طول DNA انسان داشته باشد، این عدد برابر با ۱۶میلیارد کیلومتر می‌شود که ۴۰۰۰۰ برابر بیشتر از فاصله بین زمین و ماه است!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۹. اگر به بی خوابی مبتلا نیستید، پس احتمالاً حدود یک سوم زندگی خود را در خواب می‌گذرانید. اما موجوداتی وجود دارند که حتی بیشتر می‌خوابند: به عنوان مثال برای یک سگ این زمان ۴۴درصد از زندگی آن‌ها و برای یک مار پیتون، ۷۵درصد است.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۰. تنها طی یک روز، خون موجود در بدن شما بیش از ۱۹۰۰۰ کیلومتر را طی می‌کند. این نیمی از مسافت دور کره زمین است!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۱. اسکلت شما ظرف ۱۰ سال کاملاً از نو بازسازی می‌شود.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۲. یک فرد بالغ از حدود ۲۰۰ ماهیچه استفاده می‌کند تا فقط یک قدم راه برود!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۳. در هر دقیقه، بدن شما بیش از ۳۰۰۰ سلول پوستی می‌ریزد. این تقریباً ۲۰۰۰۰۰ سلول پوست در ساعت و بیش از ۴ کیلوگرم در سال است! اما نگران نباشید! هنوز هم در هر لحظه حدود ۳۰۰میلیون سلول پوستی دارید. به علاوه، پوست شما هر ۲۸ تا ۳۰ روز یکبار کاملاً از نو تجدید می‌شود.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۴. کبد تنها اندام انسانی است که می‌تواند به طور کامل بازسازی شود. حداقل ۲۵درصد از کبد اصلی، می‌تواند به اندازه کامل خود بازسازی شود.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۵. سلول‌های پوستی غبار زیادی نه تنها در بستر شما بلکه در جو زمین ایجاد می‌کنند! اگر کسی تمام سلول‌های پوستی مرده و پوسته پوسته شده را که در هوا شناور هستند جمع کند، این غبار می‌تواند تا یک میلیارد تن وزن داشته باشد. این وزن ۱۵۰ برابر وزن هرم بزرگ مصر است!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۶. شما قادر نخواهید بود جوانه‌های چشایی خود را با چشم غیر مسلح ببینید، زیرا خیلی ریز هستند. برجستگی‌های کوچک روی زبان که بیشتر مردم با جوانه‌های چشایی اشتباه می‌گیرند، «پاپیلا» نامیده می‌شوند. جوانه‌های چشایی واقعی در بالای این برجستگی‌ها قرار دارند. در ضمن جوانه‌های چشایی چرخه زندگی بسیار کوتاهی نیز دارند. آن‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز زندگی نمی‌کنند؛ بنابراین آن‌ها طعم زندگی بسیار کوتاهی را می‌چشند!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۷. یک فرد به طور متوسط بیش از ۱۰۰۰۰۰ مو روی سر خود دارد؛ و از آنجا که این مو حدود ۱۵ سانتیمتر در سال رشد می‌کند، بیش از ۱۲ متر مو در طول زندگیتان در می‌آورید!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۸. بعضی از افراد می‌توانند صدای حرکت گوی چشم هایشان را بشنوند!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۱۹. بر خلاف سایر قسمت‌های بدن، رشد گوش و بینی شما هرگز متوقف نمی‌شود!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۰. اگر مدت طولانی در آب بمانید، پوست شما چروکیده می‌شود، اما به این دلیل نیست که آب را جذب می‌کند. بلکه وقتی بدن خیس می‌شود، انگشتان چروکیده، چسبندگی بهتری با آب برای شما ایجاد می‌کند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۱. چشمان شما ابزاری شگفت انگیز هستند! آن‌ها می‌توانند بین ۱۰میلیون رنگ مختلف تمایز قائل شوند!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۲. مغز شما حتی هنگام استراحت هم بیش از ۲۰درصد از انرژی بدن شما را استفاده می‌کند. حتی هنگامی که شما در خواب هستید، هنوز هم تقریباً به همان اندازه که بیدار هستید، انرژی مصرف می‌کند! همچنین مغز در یک روز تقریباً ۳۳۰ کالری می‌سوزاند!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۳. حدود ۲۵درصد از کل استخوان‌های یک فرد بالغ در پا‌های او قرار دارند. بسیاری از آن‌ها بسیار ریز هستند، اما نقشی بسیار حیاتی در راه رفتن دارند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۴. روزانه ۲۰،۰۰۰ بار نفس می‌کشید.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۵. استخوان‌های انسان یک پارادوکس واقعی هستند: تقریباً ۵ برابر از یک میله فولادی با همان قطر، قویتر هستند، اما می‌توانند در اثر ضربه شکننده باشند!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۶. انگشتان عضلات ندارند که می‌توانند باعث حرکت آن‌ها شوند. تمام ماهیچه‌هایی که مفاصل انگشتان را حرکت می‌دهند در ساعد و کف دست قرار دارند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۷. بدن شما حاوی بیش از ۳۷تریلیون سلول است. زمین بیش از ۷میلیارد نفر جمعیت دارد. این بدان معنی است که بیش از ۵هزار برابر جمعیت انسان ها، سلول در بدن شما وجود دارد!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۸. مطمئناً بستگی به شیوه زندگی و میزان حرکت شما دارد، اما یک فرد معمولی در طول زندگی خود تا ۱۸۰،۰۰۰ کیلومتر قدم می‌زند، که نصف طول مسافت زمین تا ماه یا بیش از ۴ برابر مسافت دور کره زمین است!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۲۹. با از دست دادن ۱درصد از وزن بدن به دلیل کم آبی احساس تشنگی خواهید کرد. با از دست دادن بیش از ۵درصد، ممکن است ضعف کنید؛ و از دست دادن بیش از ۱۰درصد به مرگ فرد ختم می‌شود!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۰. قوی‌ترین ماهیچه بدن شما بر اساس وزن آن، عضله فک شما است.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۱. هر ثانیه ۵۰،۰۰۰ سلول در بدن شما جایگزین سلول‌های جدید می‌شوند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۲. تا پایان عمر، یک فرد معمولی می‌تواند ۱۵۰هزار میلیارد قطعه اطلاعات را به یاد بیاورد.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۳. حتی اگر اثر انگشت به شدت آسیب دیده باشد، باز هم طبق الگوی اصلی خود ترمیم می‌شود!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۴. قدرتمندترین عطسه شما می‌تواند با سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۵. یک فرد معمولی در هر ابرو حدود ۲۵۰ مو دارد. این مو‌ها هر ۴ ماه یک بار به طور کامل جایگزین می‌شوند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۶. ظرفیت حافظه مغز شما معادل هارد دیسکی با ظرفیت حدود ۴ ترابایت است که معادل بیش از ۸میلیون عکس است!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۷. انسان‌ها تنها موجودات زنده‌ای هستند که به طور طبیعی می‌توانند بر روی پشت خود بخوابند. حتی میمون‌ها معمولاً در حالت نشسته می‌خوابند و به چیزی تکیه می‌دهند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۸. بلندترین استخوان بدن، استخوان ران شما است و کوچکترین آن در گوش قرار دارد که از یک دانه برنج کوتاه‌تر است.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۳۹. بزرگترین عضو بدن شما پوست شما است. با وجود نازک بودن، وزن آن بیش از ۵ کیلوگرم است!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۰. ممکن است فکر کنید که جمجمه شما یک تکه است، اما در واقع از ۲۹ استخوان مختلف تشکیل شده است!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۱. تنها قسمت بدن شما که نمی‌تواند خود را درمان کند دندان‌های شما هستند!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۲. افراد راست دست بیشتر تمایل دارند مواد غذایی خود را در سمت راست دهانشان بجوند، در حالی که دست چپ ها، سمت چپ دهان را انتخاب می‌کنند.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۳. ریه راست شما کوتاهتر از ریه سمت چپ است، زیرا مجبور است جایی برای کبد شما بگذارد. از طرف دیگر، ریه چپ باریکتر است، زیرا مجبور است فضایی را برای قلب ایجاد کند. ریه‌های یک مرد معمولاً می‌تواند ظرفیت هوای بیشتری را نسبت به زن داشته باشد.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۴. با کمال تعجب، شما هنگام خواب کالری بیشتری نسبت به زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستید، می‌سوزانید!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۵. تا ۶۰ سالگی، شما احتمالاً ۵۰درصد از جوانه‌های چشایی خود را از دست خواهید داد.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۶. مو‌های شما هنگام مسافرت با هواپیما دو برابر سریعتر رشد می‌کنند. این موضوع مربوط به فشار جوی بالاتر است.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۷. ماهیچه‌هایی که به چشم شما کمک می‌کنند تا متمرکز شوند، حدود ۱۰۰،۰۰۰ حرکت در روز دارند. اگر می‌خواهید عضلات پای خود را به همان اندازه حرکت دهید، باید ۸۰ کیلومتر قدم بزنید!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۸. هنگام گوش دادن به موسیقی، ضربان قلب شما با ریتم آهنگ هماهنگ می‌شود.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما


۴۹. اگر همه چین و چروک‌های روی مغز صاف شود، مغز به اندازه یک بالش خواهد بود!

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره بدن شما

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در دو شنبه 19 اسفند 1398برچسب:حقایقی جالب و شگفت‌انگیز درباره بدن شما, ساعت 17:31 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ كَانَ ع يَقُولُ: أَحْلِفُوا الظَّالِمَ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَهُ- بِأَنَّهُ بَرِي‏ءٌ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ- فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ- الْعُقُوبَةَ وَ إِذَا حَلَفَ بِاللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ- لِأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ اللَّهَ تَعَالَى

 و درود خدا بر او، فرمود: آنگاه که خواستيد ستمکاری را سوگند دهيد از او بخواهيد که بگويد (از جنبش و نيروی الهی بيزار است» زيرا اگر به دروغ سوگند خورد، پس از بيزاری، در کيفر او شتاب شود، امّا اگر در سوگند خود بگويد «به خدايی که جز او خدايی نيست» در کيفرش شتاب نگردد، چه او خدا را به يگانگی ياد کرد.
(سياسی، اعتقادی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع يَا ابْنَ آدَمَ كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ- فِي مَالِكَ وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ أَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ
 
و درود خدا بر او، فرمود: ای فرزند آدم خودت وصیّ مال خويش باش، امروز به گونه‌ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.
(اقتصادی) 

 

 

 

 

+ نوشته شده در دو شنبه 19 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اقتصادی,پند سیاسی,اعتقادی,ستمکار,کیفر,سوگند,آدم,ارث,وصی,مال, ساعت 13:0 توسط آزاده یاسینی


مارمولکی که از چشم خود خون شلیک می‌کند!

 مارمولک شاخ شاخی رگال یک خزنده کوچک بومی مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده است. زیستگاه اصلی آن‌ها کوه‌های بیابانی سونوران است، جایی که بیشتر عمر خود را صرف خوردن مورچه‌های دروگر و سایر حشرات کوچک می‌کنند. آن‌ها در هر وعده غذایی می‌توانند ۲۵۰ عدد مورچه بخورند، اما از این عجیب تر، مکانیزم دفاعی جالب آن‌هاست.

مارمولکی که از چشم خود خون شلیک می‌کند!

زندگی در صحرای سونوران بسیار سخت است و این مارمولک شاخ‌شاخی شکارچیان خاص خود را دارد. از مار‌ها و موش‌های گوشتخوار گرفته تا گرگ‌ها که همگی عاشق این خزنده کوچک هستند. اما خوشبختانه این مارمولک روش‌های دفاعی متنوعی دارد که هر یک برای مقابله با شکارچی خاصی طراحی شده است.

دانشمندان مشاهده کردند که این مارمولک در طبیعت از روش شلیک خون فقط برای موقعیت‌های بسیار خاص استفاده می‌کند. مثلا، اگر قرار باشد یکی از آن‌ها را بردارید یا حتی وانمود کنید که می‌خواهید به آن آسیب بزنید، احتمالا فقط می‌نشیند و کمی هیس هیس می‌کند  و قطعا خون نمی‌پاشد. او این ترفند را برای موثرترین زمان ذخیره می‌کند.

مارمولکی که از چشم خود خون شلیک می‌کند!

شلیک خون در مقابل مارها، موش‌ها یا حتی انسان‌ها کمک زیادی به این مارمولک نمی‌کند، اما به دلایلی، در برابر سگ‌سانان و گربه‌سانان مثل گرگ‌های صحرایی و گربه‌های دم‌کوتاه بسیار موثر است. این خزنده کوچک می‌تواند هدف بگیرد و سپس خون را از چشمان خود شلیک کند. او منتظر می‌ماند تا حمله‌کننده آماده گاز گرفتن باشد تا بتواند خون را مستقیما داخل دهانش شلیک کند، جایی که بیشترین آسیب را وارد می‌کند.

اگرچه این خون سمی نیست، اما گربه‌سانان و س‌سانان از آن متنفرند و سعی می‌کنند تا می‌توانند بزاق تولید کنند و این ماده را از دهانشان پاک کنند و این عمل ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. در این مدت مارمولک می‌تواند کاملا دور شود. این خون ظاهرا حاوی موادی است که به گیرنده‌های دهان سگ‌سانان متصل می‌شود، گیرنده‌هایی که در دهان انسان و سایر گونه‌ها یافت نمی‌شود.

بنابراین مارمولک شاخ‌شاخی چگونه از چشمان خود خون شلیک می‌کند؟ کیسه زیر چشمان مارمولک، به نام سینوس چشمی، با خون پر می‌شود و با یک فشار ناگهانی خون را از طریق منافذ موجود در پلک پایینی تا دو متر شلیک می‌کند و در صورت لزوم می‌تواند چندین بار این حرکت را تکرار کند. مارمولک‌های شاخ‌شاخی به خوبی می‌توانند شکارچیان مختلف را تمییز دهند و این توانایی، شانس بقای آن‌ها را افزایش می‌دهد.

+ نوشته شده در دو شنبه 19 اسفند 1398برچسب:مارمولکی که از چشم خود خون شلیک می‌کند!, ساعت 12:55 توسط آزاده یاسینی


مجموعه حقایق جالب و شگفت‌انگیز

 گاهی اوقات ممکن است با خود فکر کنید که همه راز‌های دنیای مدرن را می‌دانید! علاوه بر این امروزه می‌توانید تقریبا پاسخ هر سوالی را در دنیای اینترنت بیابید. اما آیا می‌دانید که چاپ اولین عکس دنیا، بیشتر از ۸ ساعت زمان برد! و یا اینکه هسته کره زمین به اندازه سطح خورشید، داغ است! پس وقتشه که به این موضوع پی ببرید که جهان به این سادگی هم نیست.

۱. تاکنون برای شما هم اتفاق افتاده است که تصور کنید که ویبره تلفن همراه خود را احساس می‌کنید در حالی که اینطور نیست! اگر اینگونه است پس شما «سندرم توهم لرزش و زنگ تلفن همراه» را دارید که به توهم و احساس غلطی گفته می‌شود که فرد مبتلا، صدای زنگ تلفن همراه خود یا شخص دیگری را می‌شنود یا ویبره آن را احساس می‌کند، بدون آنکه تلفن همراه وی زنگ خورده باشد. دانشمندان علت این پدیده را اعتیاد بیش از حد افراد به استفاده از تلفن همراهشان می‌دانند.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲. به طور میانگین اینترنت خانگی شما سرعتی معادل ۲۵ مگابیت بر ثانیه دارد که برای تماشای فیلم‌های آنلاین بدون ایجاد وقفه کافی به نظر می‌رسد. اما فقط برای اطلاعتان باید بگوییم که سرعت اینترنت ناسا در برخی آزمایشات به عدد شگفت انگیز ۹۱ گیگا بایت بر ثانیه هم رسیده است!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۳. هات چاکلت طعم بهتری می‌دهد اگر آن را در یک فنجان نارنجی رنگ بنوشید! محققان از ۵۷ داوطلب خواستند که یک نوع هات چاکلت را در فنجان‌های قرمز، سفید، نارنجی و کرمی رنگ بنوشند. تقریبا همه‌ی داوطلبان تایید کردند که وقتی هات چاکلت را در فنجان نارنجی رنگ خوردند، طعم بهتری داشت.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۴. به احتمال زیاد با واژه‌هایی همچون مگابایت، گیگابایت و ترابایت آشنا هستید. اما درباره پتابایت چه می‌دانید؟ درست مانند یک گیگابایت که ۱۰۲۴ مگابایت را شامل می‌شود، یک پتابایت نیز ۱۰۲۴ ترابایت است که عددی سرسام آور است! برای اطلاع، یک پتابایت می‌تواند ۱۳ سال پیاپی ویدیو‌هایی با کیفیت HD را در خود ذخیره کند! همچنین برای ذخیره تمام کتاب‌های بشر از زبان‌های مختلف و از آغاز تا کنون، به ۵۰ پتابایت حافظه نیاز است!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۵. اولین کامپیوتر که در سال ۱۹۵۶ میلادی ساخته شد، حافظه‌ای به اندازه ۵ مگابایت را داشت. با این حال وزن این هارد درایو به بیش از یک تن می‌رسید!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۶. بیش از ۶۸درصد از کل آب شیرین جهان برای همیشه منجمد است که در یخچال‌های طبیعی قطبی قرار دارد.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۷. در سال ۲۰۰۶، "قطر تلکام" شماره موبایل منحصربه فرد ۶۶۶۶۶۶۶ را به حراج گذاشت و یک فرد ناشناس این شماره را به مبلغ ۲.۷میلیون دلار خرید و صاحب گرانترین شماره موبایل جهان شد!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۸. هسته کره زمین به اندازه سطح خورشید، داغ است. این هسته بیشتر از آهن جامد و نیکل است که توسط یک مایع بسیار داغ احاطه شده است که دمای آن را به ۶ هزار درجه سانتیگراد می‌رساند.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۹. تنها پرنده‌ای که می‌تواند به عقب پرواز کند، مرغ مگس خوار است. آن‌ها معمولا اینکار را هنگام دور شدن از گل‌ها انجام می‌دهند.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۰. جوانه‌های چشایی انسان عمر بسیار کوتاهی دارند. عمر آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز است. همچنین شما نمی‌توانید آن‌ها را با چشم غیر مسلح ببینید. چونکه آن‌ها بسیار کوچک هستند.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۱. اگر به لوگوی مرورگر محبوب فایرفاکس دقت کرده باشید احتمالا فکر کرده اید که حیوان روی لوگو یک روباه است، ولی در واقع اینگونه نیست! و این حیوان زیبای روی آیکون فایرفاکس یک "پاندای سرخ" است.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۲. خورشید در واقع ستاره‌ای با اندازه‌ای متوسط است با این حال اندازه آن ۱،۳۰۰،۰۰۰ برابر زمین است! وزن این ستاره همپنین ۳۳۳،۰۰۰ برابر زمین است.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۳. فرقی نمی‌کند که هوای بیرون چقدر گرم و داغ باشد، با این حال شما قادر نخواهید بود که تخم مرغ را با گرمای آن طبخ کنید. بالاترین دمایی که تاکنون در مناطق مسکونی ثبت شده است، ۵۵ درجه سانتیگراد بوده است، اما برای طبخ تخم مرغ حداقل دمای ۷۰ درجه سانتیگراد نیاز است.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۴. ۳۸ سال زمان برد تا رادیو به رکورد ۵۰میلیون شنونده برسد. برای مقایسه آیپاد اپل در عرض فقط ۳ سال به این رکورد رسید.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۵. دانشمندان ادعا می‌کنند که ۱ درصد از هسته زمین را طلا تشکیل داده است. اگرچه ممکن است که زیاد به نظر نرسد، با این حال اگر شما این ۱ درصد طلا را بتوانید استخراج کنید، قادر خواهید بود تا سطح کره زمین را تا ارتفاع ۵۰ سانتیمتر بپوشانید!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۶. هر ماه بیشتر از ۶۰۰۰ ویروس جدید کامپیوتری به وجود می‌آید! شیوع گسترده ویروس‌های کامپیوتری به دهه ۹۰ میلادی بر می‌گردد. قبل از آن تنها ۵۰ ویروس شناخته شده کامپیوتری وجود داشت. متاسفانه امروزه حدود ۹۰ درصد از ایمیل ها، حاوی نوعی از بدافزار هستند. بهترین آنتی ویروس‌ها می‌توانند روزانه ۳۶۰،۰۰۰ فایل مخرب را شناسایی کنند.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۷. "بارکد" در اکتبر ۱۹۵۲ میلادی ثبت اختراع شد. اما از شروع استفاده آن بر روی محصولات مختلف تنها ۲۲ سال می‌گذرد.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۸. هنگامی که شما استراحت می‌کنید مغز شما بیش از ۲۰درصد از انرژی بدن شما را مصرف می‌کند! این اندام هوشمند بدن شما همچنین ۳۳۰ کالری در روز مصرف می‌کند.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۱۹. دریایی وجود دارد که مرز آن نه با خشکی بلکه با جریانات اقیانوسی تعریف می‌شود دریای سارگاسو تنها دریای دنیاست که ساحل ندارد! این دریای عجیب و منحصربفرد در در وسط اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته است و در احاطه جریان‌های اقیانوسی می‌باشد.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۰. بلندترین صدا در بین حیوانات کره زمین متعلق به «میگوی ببری تپانچه ای» است که بلند‌ترین صدا را با توجه به وزن بدن خود تولید می‌کند. صدایی که این جانور تولید می‌کند صرفااز فاصله چند سانتیمتری شنیده می‌شود ونه چند ده یا چند صدکیلومتری، با این حال دستگاه‌های اندازه گیری این صدا را ۱۹۰ دسی بل ثبت کرده اند، اما وزن این میگو فقط ۵۰ گرم است.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۱. در دفتر مرکزی گوگل دستگاه چمن‌زنی وجود ندارد. در عوض، آن‌ها بز اجاره می‌دهند! گله‌ای متشکل از ۲۰۰ بز مرتباً آورده می‌شوند تا چمن‌ها را بخورند و همه چیز را مرتب نگه دارند!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۲. ثابت شده است که هنگام نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر، کمتر چشمک می‌زنید. انسان در حالت معمولی در هر دقیقه حدود ۲۰ بار چشمک می‌زند. با این حال هنگام استفاده از رایانه این مقدار به ۷ بار در دقیقه می‌رسد.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۳. بیش از ۱۲۰میلیون تکه زباله در فضای اطراف زمین می‌چرخند. متاسفانه تمام این زباله‌های فضایی، منشا انسانی دارند!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۴. اولین عکس در سال ۱۸۲۶ میلادی گرفته شد و فرآیند چاپ آن بیش از ۸ ساعت زمان برد! اما تنها با گذشت ۱۳ سال این زمان به ۱۵ دقیقه کاهش یافت.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۵. پزشکان جراحی که در هفته بیشتر از ۳ ساعت بازی‌های ویدیویی را انجام می‌دهند، در حین عمل ۳۷درصد اشتباه کمتری مرتکب می‌شوند. بعلاوه آن‌ها ۲۷درصد سریع‌تر از جراحان دیگر در حین عمل هستند.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۶. با اینکه سطح خورشید بسیار داغ است، ولی رعد و برق ۵ برابر داغ‌تر از سطح خورشید است! هر ثانیه ۱۰۰ رعد و برق به زمین برخورد می‌کند که برابر با ۸میلیون در روز و ۳میلیارد رعد و برق در سال است!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۷. "آبشار آنجل" مرتفع‌ترین آبشار پیوسته جهان است که ارتفاع آن به اندازه یک ساختمان ۳۰۰ طبقه است!

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۸. هر روز حدود ۳.۵میلیارد جست و جو در گوگل انجام می‌شود.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۲۹. اولین موس کامپیوتری در سال ۱۹۶۴ میلادی و از چوب ساخته شد. این ابزار برای ثبت حرکات در دو جهت، از دو چرخ قائم استفاده می‌کرد و می‌توانستید آن را مانند موس‌های امروزی در دست تان بگیرید.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز


۳۰. همانطور که می‌دانید گاز‌های گلخانه‌ای اثرات مضری برای انسان‌ها دارند. با این حال اگر گاز‌های گلخانه‌ای وجود نداشتند دمای کره زمین به منفی ۱۸ درجه سانتیگراد می‌رسید. برای مقایسه میانگین دمای کره زمین اکنون ۱۵ درجه سانتیگراد است.

مجموعه حقایق جالب و شگفت انگیز

 

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در یک شنبه 18 اسفند 1398برچسب:مجموعه حقایق جالب و شگفت‌انگیز, ساعت 17:52 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع مَرَارَةُ الدُّنْيَا حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ- وَ حَلَاوَةُ الدُّنْيَا مَرَارَةُ الْآخِرَةِ

 و درود خدا بر او، فرمود: تلخکامی دنيا، شيرينی آخرت، و شيرينی دنيای حرام، تلخی آخرت است.
(اخلاقی، اعتقادی)
 
 
 
 
 
 

وَ قَالَ ع فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ- وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ- وَ الزَّكَاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ- وَ الصِّيَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْقِ- وَ الْحَجَّ تَقْرِبَةً لِلدِّينِ- وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ- وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ- وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ- وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ- وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ- وَ إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ- وَ تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ- وَ مُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّةِ- وَ تَرْكَ الزِّنَى تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ- وَ تَرْكَ اللِّوَاطِ تَكْثِيراً لِلنَّسْلِ- وَ الشَّهَادَاتِ اسْتِظْهَاراً عَلَى الْمُجَاحَدَاتِ- وَ تَرْكَ الْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ- وَ السَّلَامَ أَمَاناً مِنَ الْمَخَاوِفِ- وَ الْأَمَانَةَ نِظَاماً لِلْأُمَّةِ- وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: خدا «ايمان» را برای پاکسازی دل از شرک، و «نماز» را برای پاک بودن از کبر و خودپسندی، و «زکات» را عامل فزونی روزی، و «روزه» را برای آزمودن اخلاص بندگان، و «حج» را برای نزديکی و همبستگی مسلمانان، و «جهاد» را برای عزّت اسلام، و «امر به معروف» را برای اصلاح توده‌های ناآگاه، و «نهی از منکر» را برای بازداشتن بی‌خردان از زشتی‌ها، «صله رحم» را برای فراوانی خويشاوندان، و «قصاص» را برای پاسداری از خون‌ها، و اجرای «حدود» را برای بزرگداشت محرّمات الهی، و ترک «می‌گساری» را برای سلامت عقل، و دوری از «دزدی» را برای تحقّق عفّت، و ترک «زنا» را برای سلامت نسل آدمی، و ترک «لواط» را برای فزونی فرزندان، و «گواهی دادن» را برای به دست آوردن حقوق انکار شده، و ترک «دروغ» را برای حرمت نگهداشتن راستی، و «سلام» کردن را برای امنيّت از ترس‌ها، و «امامت» را برای سازمان يافتن امور امّت، و «فرمانبرداری از امام» را برای بزرگداشت مقام رهبری، واجب کرد.
(اخلاقی، اجتماعی، اعتقادی)

 

 

 


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ

 و درود خدا بر او، فرمود: بهترين کارها آن است که با ناخشنودی در انجام آن بکوشی.
(اخلاقی، تربيتی)
 
 
 
 
 
 
 
 

وَ قَالَ ع عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ- وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ
 
و درود خدا بر او، فرمود: خدا را از سست شدن اراده‌های قوی، گشوده شدن گره‌های دشوار، و درهم شکسته شدن تصميم‌ها، شناختم.
(اعتقادی) 

 

 

 

 

+ نوشته شده در شنبه 17 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند تربیتی,اعتقادی,کار,شناخت خداوند, ساعت 12:31 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ

 و درود خدا بر او، فرمود: بخشش بيش از خويشاوندی محبّت آورد.
(اقتصادی، اجتماعی)
 
 
 
 
 
 
 
 

وَ قَالَ ع مَنْ ظَنَّ بِكَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ
 
و درود خدا بر او، فرمود: چون کسی به تو گمان نيک برد، خوشبينی او را تصديق کن.
(اخلاق اجتماعی) 

 

 

 

+ نوشته شده در جمعه 16 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاق اجتماعی,پند اقتصادی,اجتماعی,بخشش,محبت,گمان نیک, ساعت 11:28 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع إِذَا كَثُرَتِ الْمَقْدِرَةُ قَلَّتِ الشَّهْوَةُ

 و درود خدا بر او، فرمود: هنگامی که توانايی فزونی يابد، شهوت کاستی گيرد.
(اخلاقی، علمی)
 
 
 
 
 
 
 


وَ قَالَ ع احْذَرُوا نِفَارَ النِّعَمِ فَمَا كُلُّ شَارِدٍ بِمَرْدُودٍ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: از فرار نعمت‌ها بپرهيزيد، زيرا هر گريخته‌ای باز نمی‌گردد.
(معنوی)

 

 

 

 

+ نوشته شده در پنج شنبه 15 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند علمی,معنوی,توانایی,شهوت,نعمت, ساعت 12:25 توسط آزاده یاسینی


تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

هر عکسی که در این مطلب می‌بینید داستان کوتاهی درباره مهربانی، بخشش و غلبه بر مشکلات زندگی است. کافیست به مادری نگاه کنید که به صدای قلب دخترش در سینه مرد دیگری گوش می‌دهد، تا احساسات همه وجودتان را بگیرد. این عکس‌ها باعث می‌شوند زیبایی‌های زندگی را حس کنید و یک بار دیگر ثابت می‌کنند که همیشه زمان برای انجام کار‌های خوب وجود دارد.

یکی از اعضای تیم پزشکی در حال خداحافظی با همسرش قبل از ترک ووهان برای کمک به مبارزه با کروناویروس

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

 

این مادر در حال شنیدن صدای قلب دخترش در سینه مردی است که قلبش را به او اهدا کرده اند.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

دختر یک آتش‌نشان درحالی مقابل تابوت پدرش ایستاده که کلاه ایمنی او را به سر دارد و مدال پدرش را بر گردن آویخته است.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

افسر پلیس در حال کمک به مرد معلول برای پایین آمدن از پله‌ها

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

این گروه سرود به بیمارستان رفته اند تا برای تسکین بیماران آواز بخوانند.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

سگی که از آتش‌سوزی نجات یافت و آتش نشان شد.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

این مرد موی افراد بی‌خانمان را رایگان کوتاه می‌کند.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

مهربانی و بخشندگی ارتباطی به پولدار بودن ندارد.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

هر بار دیاندر هاپکینز امتیاز می‌گیرد، مادرش را که سال‌ها پیش بینایی خود را از دست داده، پیدا می‌کند و توپ را به او می‌دهد. این یکی از بهترین عادات در دنیای ورزش است.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

این گربه گوش‌هایش را بر اثر عفونت از دست داده و یک نفر برایش گوش بافته است.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

سربازان استرالیایی در زمان استراحت خود، از کوآلا‌هایی که در آتش‌سوزی آواره شدند مراقبت می‌کنند.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

وقتی بالاخره در استرالیا باران بارید.

تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد

منبع: brightside

 
+ نوشته شده در پنج شنبه 15 اسفند 1398برچسب:تصاویری که احساسات شما را برمی‌انگیزد, ساعت 12:24 توسط آزاده یاسینی


جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

  بیشتر اوقات چیز‌های کمترشناخته شده را فقط در صورتی می‌توانیم درک کنیم که آن‌ها را با چیز‌هایی که به خوبی می‌شناسیم مقایسه کنیم. در اینجا تصاویری از مقایسه‌های جالب را مشاهده می‌کنید که درک شما را از جهان بیشتر می‌کند.

یک درخت در فصل‌های مختلف

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

مقایسه کودکی و بزرگسالی سگ با استفاده از یک عروسک ثابت

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

افروزشاه، قهرمان محیط زیستی، یک سال است که رودخانه میتی در بمبئی را تمیز می‌کند. نتیجه کار او را می‌بینید.

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

من و پدربزرگم در مدرسه پزشکی به فاصله ۷۰ سال از هم

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

نهنگ آبی، بزرگترین حیوان دنیا در مقایسه با غواص

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

با پول یک پاکت سیگار در استرالیا چه مقدار غذا می‌توان خرید.

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

مادربزرگ ۶۱ ساله و نوه ۱۲ ساله

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

فکر می‌کردید کاکتوس این‌قدر رشد کند؟

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

ویلیام اوترمولن مبتلا به آلزایمر شد. او تا زمانی که به سختی چهره خودش را می‌شناخت پرتره خودش را می‌کشید.

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

دو مخزن با آب رود ویرجینیا پر شدند، داخل محزن سمت راست صدف وجود داشت و در سمت چپ صدف وجود نداشت

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

تیشرت قبل و بعد از کاهش ۱۸۰ کیلوگرم وزن

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

سر شیر در مقایسه با سر انسان

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید 

مقایسه رنگ عسل‌هایی که در فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت شده

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

کوه سنت هلن قبل و بعد از فوران در سال ۱۹۸۰

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

جمجمه نهنگ در مقایسه با انسان

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

فضایی که ۶۹ نفر در خیابان با وسایل حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه و خودروی شخصی اشغال می‌کنند.

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

ستاره دریایی با شش، پنج و چهار بازو

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

تفاوت بین ذرت‌های امروزی و ذرت‌های قبل از اهلی شدن

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

مقایسه نوک سرنگ، نیش مار افعی، نیش عنکبوت و نیش عقرب

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

مقایسه تلسکوپ خانگی و تلسکوپ فضایی هابل

جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید

+ نوشته شده در پنج شنبه 15 اسفند 1398برچسب:جالبترین مقایسه‌هایی که تا به حال دیده اید, ساعت 12:21 توسط آزاده یاسینی


هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

 استون هنج، تاج محل، هرم بزرگ جیزه. همه این آثار تاریخی با معماری‌های باورنکردنی، جزء شاهکار‌های مهندسی چشمگیر جهان محسوب می‌شوند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که ساخت این نقاط دیدنی هیجان انگیز در حال حاضر چقدر هزینه دارد؟! اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید پس امروز را با ما در برترین‌ها همراه باشید تا این موضوع را با هم بررسی کنیم و به شما نشان دهیم که هزینه ساخت هر کدام از این بنا‌های باشکوه باستانی در حال حاضر چقدر است.

۱۳. ساعت بیگ بن

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

«بیگ بن» در سال ۱۸۵۹ میلادی تکمیل شد، این نام به برج و زنگ عظیم داخل آن اشاره دارد. برای ساخت این ساعت امروزه برای مس، ۶۳۰۰۰ دلار، برای قلع ۶۷۰۰۰، کارگران ۹۰۰۰۰ و ۳۰۰۰ دلار هم برای جرثقیل و کل مراحل نصب نیاز است. درمجموع ۲۲۳۰۰۰ دلار هزینه ساخت این ساعت زیبا و انتیک است. البته این قیمتی متوسط در مقایسه با بقیه موارد موجود در این لیست است!


۱۲. مجسمه آزادی

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

این مجسمه که نماد آزادی و روشنگری در جهان است، در فرانسه ساخته شد و سپس در سال ۱۸۸۶ به عنوان هدیه به ایالات متحده تحویل داده شد. تقریباً یک دهه طول کشید تا این مجسمه که ارتفاع آن از زمین تا نوک مشعل ۹۳ متر است ساخته شود! برای ساخت چنین مجسمه‌ای امروزه ۷۸۰هزار دلار مواد (مس، فولاد و بتن) و ۵۰۰هزار دلار نیز برای ساخت آن نیاز دارید. به این معنی که هزینه کل پروژه مجسمه آزادی امروزه تقریبا ۱.میلیون دلار خواهد بود.


۱۱. استون هنج

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

استون هنج (Stonehenge) یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های باقیمانده در جهان است، و به راحتی یکی از قابل تشخیص‌ترین است. این سازه از سنگ‌های ۲۵ تنی غول پیکر ساخته شده است . سنگ‌های قائم بزرگی که هزاران سال پیش توسط مردم ساخته شده اند. ساخت و تراش این سنگ‌ها ۱۵۰۰ سال طول کشیده است. این بنا از دو نوع سنگ تشکیل شده است؛ بنابراین برای ساخت آن‌ها به یک میلیون دلار برای سنگ‌های سارسن (کوچکترها)، ۱۰۰هزار دلار برای بلوک‌های سنگی (بزرگترها)، ۱۰۰هزار دلار برای تراشکاری و ۲.۳میلیون برای کارگران و جرثقیل‌ها نیاز خواهد بود. صورت حساب نهایی: حدود ۳.۵میلیون دلار خواهد بود.


۱۰. برج کج پیزا

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

ساخت این برج از قرن دوازدهم میلادی آغاز شد و ساخت آن ۲۰۰ سال به طول انجامید. متأسفانه، خاک زیر این بنا برای نگهداری از ۱۵۰۰۰ تن وزن برج بسیار نرم بود و باعث انحراف بنای برج شد. به همین دلیل به عنوان «برج کج» معروف شد! اگر تصمیم به ساخت برجی شبیه به برج پیزا گرفته اید، لازم است تقریباً ۳میلیون دلار برای سنگ مرمر سفیدی که این برج از آن ساخته شده است، بپردازید. برای جرثقیل‌ها و نیروی کار هم ۱.۲میلیون دلار به آن اضافه کنید و در کل بیش از ۴.۲میلیون دلار نیاز خواهد بود. به یاد داشته باشید که آن را در مکانی مناسب بسازید که کج نشود!


۹. برج ایفل

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته شده‌ترین بنا‌ها در جهان است. برج ایفل ۳۰۰ متر ارتفاع دارد، اما در فصول گرم و سرد سال ارتفاع آن تا ۱۵ سانتیمتر تغییر می‌کند. در هر صورت، برای ساختن برج ایفل به موادی با ارزش ۱.۲میلیون دلار مانند آهن، میخ پرچ، رنگ و ...، بعلاوه ۳۰میلیون دلار نیز برای دستمزد ساخت آن نیاز خواهید داشت. در پایان، شما کمی بیش از ۳۱میلیون دلار هزینه کرده اید!


۸. باغ‌های معلق بابل

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

هیچ کس نمی‌داند که باغ‌های معلق باستانی بابل یک چیز واقعی اند یا فقط یک افسانه هستند. اما اگر واقعا وجود داشته اند، باید شگفت انگیز بوده باشند! باغ‌های معلق دارای مجموعه‌ای چشمگیر از تاکستان‌ها، درختچه‌ها و درختان مختلف بوده است. این باغ‌ها برای خوشحال کردن همسر بخت‌النصر که بیمار بوده است ساخته شده‌اند. اگر می‌خواهید همچین باغی را برای خوشحال کردن همسرتان ایجاد کنید، باید ۲۱.۵میلیون دلار برای طراحی و متریال هزینه کنید. کارگران ۱۰میلیون دلار خود را می‌گیرند و در مجموع باید با ۳۱.۵میلیون دلار از پول‌های خود خداحافظی کنید!


۷. معبد پارتنون

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

ساختن این معبد یونانی ۲۵۰۰ ساله که پرستشگاه یکی از الهه‌های یونان به نام آتناست (الهه عقل و خرد و جنگ)، ۹ سال طول کشید. این روزها، برای ساخت مجدد این مکان مشهور، بیش از ۳۵ میلیون دلار لازم است! مبلغی بیش از ۳۰میلیون دلار برای ۱۰۰هزار تن سنگ مرمر مورد نیاز، بیش از ۱۰۰هزار دلار برای ۶۹ ستون و ۹۰هزار برای ۵۰ مجسمه سنگ مرمری که معبد را تزئین می‌کنند. ماشین آلات و کارگران را فراموش نکنید . برای سخت کوشی آن‌ها به حدود ۴/۴میلیون دلار نیاز است!


۶. معبد انگکور وات

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

در اعماق جنگل‌های کامبوج، یک مجموعه معابد حیرت انگیز پیدا خواهید کرد که گفته می‌شود بزرگترین معبد در کره زمین است! مساحت کلی این مکان بیش از ۴۰۰ هکتار است! برای ساختن آن، مردم ۵ میلیون تن ماسه سنگ را از کوه‌ها در ۵۰ کیلومتر دورتر آورده اند. برای تهیه یک ماکت مدرن از این مکان باشکوه، شما مجبورید فقط ۲ میلیون دلار را برای خرید زمین صرف کنید! برای ساختار پایه و نیروی کار ۲۰میلیون دلار دیگر اضافه کنید. مجسمه‌های نفیس مانند تزئینات بنای اصلی ۲۰میلیون دلار هزینه دیگر برای شما خواهد داشت. بنابراین، بعد از هزینه ۴۲میلیون دلار، می‌توانید یک معبد همچون انگکور وات را در اختیار داشته باشید!


۵. ماچو پیچو

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

«ماچو پیچو» شهری کوهستانی با دیوار‌های سنگیِ جلا داده شده که در ارتفاع ۲۱۳۴ متری از سطح دریا و در کشور پرو ساخته شده‌است. این شهر در حدود سال ۱۴۵۰ پیش از میلاد ساخته شده است و در سال ۲۰۰۷، آن را یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان نامگذاری کرده اند. این مکان دیدنی باشکوه از ۱۵۰ ساختمان تشکیل شده است و اعتقاد بر این است که در طول ساخت و ساز این شهر، صد‌ها کارگر سنگ‌های بنای این ساختمان‌ها را از دامنه کوه‌های شیب دار به آنجا منتقل کرده اند. اگر بخواهید چنین شهری را بسازید، ۵۷میلیون برای مواد (عمدتا گرانیت) و ۱۳میلیون برای کارگران و ماشین آلات هزینه می‌کنید. در مجموع ۷۰میلیون دلار!


۴. تاج محل

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

برای دیدن زیبایی‌های مقبره با شکوه تاج محل، باید به آگرا در هند سفر کنید. ساخت این شاهکار مرمرین بیش از ۲۰ سال زمان برده است. ارتفاع کامل آن ۱۷۱ متر است و مصالح و مواد مورد نیاز، از سراسر آسیا آورده شده است. برای ساخت یک تاج محل امروز باید آماده پرداخت ۳ میلیون دلار برای آجر، ۲۳.۵میلیون دلار برای سنگ مرمر، ۱۵میلیون برای فضای سبز و ۲.۵میلیون دلار برای گنبد شوید! و این همه چیز نیست: ۶۰میلیون دلار دستمزد کارگران و ۱۰میلیون دلار را نیز برای سنگ‌های قیمتی اضافه کنید. روی هم رفته، حدود ۱۱۵میلیون دلار باید هزینه کنید!


۳. تماشاخانه کلوسئوم

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

تماشاخانه کلوسئوم روم که از سنگ و بتن ساخته شده است، بزرگترین آمفی تئاتر جهان است. این ساختار باشکوه می‌تواند ۵۰۰۰۰ تماشاگر را در خود جای دهد و ۸۰ ورودی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت داشت. در کولوسئوم گلادیاتور‌ها با یکدیگر یا با حیوانات وحشی می‌جنگیدند و اسباب سرگرمی تماشاچیان خود را (که اغلب از اشراف بودند) فراهم می‌کردند. امپراطور‌ها برای حمایت از شهروندان هیچ گونه هزینه‌ای برای ورود از آن‌ها نمی‌گرفتند و غذا به صورت رایگان سرو می‌شد. برای ساخت چنین بنای باشکوهی امروزه به رقم سرسام آور ۴۰۰میلیون دلار فقط برای مصالح از جمله سنگ‌های آهکی و ستون‌های آن نیاز دارید. بعلاوه ۲۲میلیون دلار نیز هزینه برای ماشین آلات و کارگران، و در کل به بیش از ۴۳۰میلیون دلار نیاز است!


۲. هرم بزرگ جیزه

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

یکی دیگر از اعضای عجایب هفتگانه جهان، حدود ۴۰۰۰ سال پیش ساخته شده است. این هرم با بیش از ۲میلیون بلوک سنگ آهک ساخته شده است که هر کدام حدود ۲.۵تن وزن دارد. تکمیل این هرم با وجود به کارگیری ده‌ها هزار کارگر حدود ۳۰ سال زمان برد! اگر امروز تصمیم به ساخت چنین بنای تاریخی عظیمی بگیرید، به ۱.۲میلیارد دلار ناقابل نیاز خواهید داشت! این عدد شامل هزینه بلوک‌های آهکی (حدود ۱.۱میلیارد دلار)، ماشین آلات (حدود ۶۰میلیون دلار) و پولی که به کارگران پرداخت می‌شود (بیش از ۴۰میلیون دلار) است.


۱. دیوار بزرگ چین

هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است؟!

خب به گرانترین ساخته باستانی تاریخ بشر می‌رسیم. ساخت دیوار بزرگ چین بیش از ۲۰۰۰ سال زمان برده است! طول کل آن ۲۱۰۰۰ کیلومتر است! برای به دست آوردن تمام مصالح مورد نیاز برای ساخت چنین دیواری حدود ۲۱میلیارد دلار نیاز است. علاوه بر این ۲۱میلیارد دلار دیگر برای عملیات ساخت و ساز نیاز است. یعنی اگر می‌خواهید یک دیوار بزرگ برای خود داشته باشید، باید ۴۲میلیارد دلار پول داشته باشید!

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در چهار شنبه 14 اسفند 1398برچسب:هزینه ساخت بنا‌های باشکوه باستانی چقدر است,ساعت بیگ بن, ساعت 18:30 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ

 و درود خدا بر او، فرمود: هرگاه پاسخ‌ها همانند و زياد شد، پاسخ درست پنهان گردد.
(علمی)
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً- فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا- وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ
 
و درود خدا بر او، فرمود: خدا را در هر نعمتی حقّی است، هر کس آن را بپردازد، فزونی يابد، و آن کس که نپردازد و کوتاهی کند، در خطر نابودی قرار گيرد.
(اعتقادی، اجتماعی) 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در چهار شنبه 14 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند علمی,اعتقادی,اجتماعی,نعمت,سپاسگزاری,نابودی نعمت, ساعت 15:20 توسط آزاده یاسینی


افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

  چهره انسان تنوع زیادی در دنیا دارد. اما آیا می‌دانستید که یک ۱۳۵اُم احتمال دارد که یک همزاد کاملا شبیه به خودتان جایی در دنیا وجود داشته باشد که وقتی به او نگاه می‌کنید حس کنید خودتان را در آینه می‌بینید؟ برخی از افراد به اندازه کافی خوش‌شانس هستند تا همزادشان را به طور اتفاقی ببینند. در این مطلب افرادی را مشاهده می‌کنید که در جاهای کاملا اتفاقی مثل مطلب دکتر، نمایشگاه، موزه و ... با همزاد خود روبرو شدند.

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند

منبع: boredpanda

+ نوشته شده در چهار شنبه 14 اسفند 1398برچسب:افرادی که همزاد خود را در مکان‌های غیرمنتظره پیدا کردند, ساعت 15:19 توسط آزاده یاسینی


نامزد‌های بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰

 نامزد‌های کسب مقام بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰از سوی نهاد ورلد پرس فوتو معرفی شدند. جایزه مسابقه «ورلد پرس فوتو» (World Press Photo) هر ساله به عکاس بهترین عکس خبری سال اهدا می‌شود. عکس‌های منتخب از میان عکس‌هایی که به رویداد‌های خبری مهم سال پرداخته اند انتخاب می‌شوند. برنده جایزه بهترین عکس خبری جهان در مراسمی در آمستردام در روز ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) معرفی خواهد شد.

نگاهی می‌اندازیم به شش عکسی که نامزد کسب عنوان برترین عکس خبری امسال شده‌اند:

صدای رسا، یاسویوشی چیبا

معرفی نامزد‌های بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰ از سوی ورلد پرس فوتو

در این عکس که به وسیله یاسویوشی چیبا گرفته شده است، مرد جوانی در حال خواندن شعر در تاریکی سراسری در شهر خارطوم پایتخت سودان در ۱۹ ژوئن دیده می‌شود.

سودان از جمله کشور‌هایی بود که تظاهرات ضد دولتی را علیه دیکتاتوری ۳۰ ساله عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ تجربه کرد. در رویارویی پلیس با تظاهرکنندگان در جریان ناآرامی ها، ده‌ها تن کشته شدند.


در سوگ عزیز، مولوگتا آینه

معرفی نامزد‌های بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰ از سوی ورلد پرس فوتو

یکی از عکس‌های برگزیده زن عزاداری را به تصویر می‌کشد که در محل سقوط هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی، از غم بر صورت خود خاک می‌پاشد.

این هواپیما روز ۱۴ مارس سال گذشته با ۱۵۷ مسافر دقایقی پس از بلند شدن از فرودگا I آدیاسا بابا به دلیل نقص فنی سقوط کرد. از آن زمان به بعد تمامی هواپیما‌های سری مکس بویینگ به دستور این شرکت زمین‌گیر شدند تا سامانه ناوبری آن‌ها اصلاح شود.


جنگجوی زخمی کرد در ملاقات بیمارستانی، ایور پریکت

معرفی نامزد‌های بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰ از سوی ورلد پرس فوتو

احمد ابراهیم، یک جنگجوی کرد زخمی وابسته به نیرو‌های دموکراتیک سوریه در حال ملاقات با دوست‌دخترش در بیمارستانی در حسکه سوریه. دختر ابتدا از وارد شدن به اتاق پرهیز داشت چرا که از مشاهده سوختگی‌های بدن پسر وحشت زده شده بود، اما به درخواست پرستار به اتاق آمد تا با پسر گفتگوی کوتاهی داشته باشد.

نیرو‌های کرد سوریه با پشتیبانی آمریکا نقشی موثر در بیرون راندن شبه‌نظامیان داعش از شمال سوریه داشتند.


درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس، فاروق بتیشه

معرفی نامزد‌های بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰ از سوی ورلد پرس فوتو

تصویر عکسی از دانشجویان معترض در الجزایر را نشان می‌دهد که در ۲۱ ماه مه علیه رئیس جمهور این کشور تظاهرات کردند.

در نتیجه اعتراضات عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر از سمت خود کناره گرفت. با این حال تظاهرکنندگان به اعتراض علیه دولت جدید تحت حمایت ارتش ادامه دادند هرچند که تا کنون با نتیجه‌ای همراه نبوده است.


اتاق پشت جنگ، نیکیتا ترویشین

معرفی نامزد‌های بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰ از سوی ورلد پرس فوتو

عکس، فرد تاجری را نشان می‌دهد که در نمایشگاه بین‌المللی دفاعی در ابوظبی امارات دو نارنجک‌انداز ضدتانک را بیرون می‌برد. این نمایشگاه که در ماه فوریه برگزار شد یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجارت اسلحه در جهان به شمار می‌رود.


هشیاری، تامک کاکزور

معرفی نامزد‌های بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰ از سوی ورلد پرس فوتو

عکس بعد یک دختر ارمنی ۱۵ ساله را روی ویلچر در اردوگاه پناهجویان پودکوا لسنا در لهستان نشان می‌دهد، بعد از آنکه از مرحله روانی وحشت‌زدگی حاصل از سندروم وادادگی بیرون آمده است.

سندروم وادادگی نوعی از اختلال روانی ست که افراد عموما ترسیده را منفعل، بی‌حرکت، ساکت و بدون واکنش می‌کند. این سندروم اغلب کودکانی را که در پروسه پناهجویی قرار دارند تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشتر در میان کودکان یزیدی و منطقه بالکان مشاهده شده است.

منبع: یورونیوز فارسی

+ نوشته شده در چهار شنبه 14 اسفند 1398برچسب:نامزد‌های بهترین عکس خبری جهان در سال ۲۰۲۰, ساعت 15:18 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ- أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ

 و درود خدا بر او، فرمود: روزی که ستمديده از ستمکار انتقام کشد، سخت‌تر از روزی است که ستمکار بر او ستم روا می‌داشت.
(سياسی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ- وَ اجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: از خدا بترس هر چند اندک، و ميان خود و
خدا پرده‌ای قرار ده هر چند نازک
(اخلاقی، اعتقادی)

 

 

+ نوشته شده در سه شنبه 13 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند سیاسی,اعتقادی,ستمدیده,ستمکار,خدا ترسی, ساعت 11:29 توسط آزاده یاسینی


چرا نباید بادکنک‌ها را در آسمان رها کنیم؟!

 بسیاری از مواقع دیده اید که با رها کردن بادکنک‌ها در آسمان واقعه و یا رویداد مهمی را جشن می‌گیرند. با این حال، در نهایت زمان آن رسیده است که ما این کار را متوقف کنیم. یک سازمان غیر انتفاعی با نام «فوت بادکنک ها» از همه مردم سراسر جهان می‌خواهد که مانع از آزادسازی بادکنک‌ها در هوا شوند، زیرا آن‌ها دوباره به زمین و دریا باز می‌گردند و زمین را آلوده می‌کنند و تأثیرات مخربی بر حیات وحش می‌گذارند. ما در برترین‌ها نیز هر تلاشی را درباره محافظت از سیاره زمین و ساکنان آن ارج می‌نهیم به همین دلیل دوست داریم تا در این مطلب آگاهی شما را درباره آلودگی بادکنکی افزایش دهیم. پس با ما همراه باشید.

۱. بادکنک‌ها یکی از بزرگترین خطرات برای

حیات وحش دریایی هستند.

چرا نباید بادکنک‌ها را در آسمان رها کنیم؟!

براساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاهی از تاسمانی انجام شده است، بادکنک‌ها خطرناک‌ترین زباله‌های دریایی در مرگ و میر موجودات دریایی هستند. همین محققان به بررسی علل مرگ ۱۷۳۳ پرنده دریایی از گونه‌های مختلف پرداختند و دریافتند که از هر ۳ پرنده یکی یک قطعه زباله دریایی را بلعیده است که موجب اصلی مرگ آن بوده است.

پس از اتمام مدت زمان حضور آن‌ها در هوا، بادکنک‌ها به خشکی یا دریا باز می‌گردند و اغلب توسط جانوران با غذا اشتباه گرفته می‌شوند. نه تنها پرندگان، بلکه لاکپشت‌های دریایی، دلفین ها، نهنگ‌ها و ماهی‌ها نیز با بقایای بادکنک در معده هایشان یافت شده اند یا با گرفتار شده در بقایای آن‌ها خفه شده اند. بالن آرزو‌ها نیز در این دسته قرار می‌گیرند و نباید در هوا رها شوند.


۲. بادکنک‌ها از جنس لاتکس و یا فویل هستند

و تخریب پذیر نیستند

چرا نباید بادکنک‌ها را در آسمان رها کنیم؟!

دو نوع متداول از بادکنک ها، بادکنک‌های لاتکس و فویلی هستند. بادکنک‌های لاتکسی قابل تجزیه هستند، اما با این حال از بین رفتن آن‌ها از ۶ ماه تا ۴ سال به طول می‌انجامد که یک زمان طولانی برای آسیب رساندن به حیوانات است. بادکنک‌های فویلی به طور قطع بدترین گزینه برای رهاسازی در آسمان هستند، زیرا آن‌ها تخریب نمی‌شوند و طبیعی است که رابطه‌ای دوستانه با محیط زیست ندارند.


۳. گزینه‌های سازگار با محیط زیست برای

بادکنک‌ها وجود دارد

چرا نباید بادکنک‌ها را در آسمان رها کنیم؟!

بادکنک‌ها به عنوان یک نماد شادی در بسیاری از جشن ها، مراسمات و میهمانی‌ها استفاده می‌شوند. اما باید بیشتر از تأثیرات مضر آن‌ها بر محیط زیست و حیات وحش آگاه باشیم. ما هرگز نباید آن‌ها را در هوا رها کنیم بلکه باید به درستی از شر آن‌ها خلاص شویم. به عنوان مثال بالن‌های فویلی قابل استفاده مجدد و بازیافت هستند.

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در سه شنبه 13 اسفند 1398برچسب:چرا نباید بادکنک‌ها را در آسمان رها کنیم؟!, ساعت 11:27 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِيَ ضَيَّعَ الْحُقُوقَ- وَ مَنْ أَطَاعَ الْوَاشِيَ ضَيَّعَ الصَّدِيقَ

 و درود خدا بر او، فرمود: هر کس تن به سستی دهد، حقوق را پايمال کند، و هر کس سخن چين را پيروی کند دوستی را به نابودی کشاند.
(اخلاقی، اجتماعی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا
قال الرضي- و يروى هذا الكلام عن النبي ص- و لا عجب أن يشتبه الكلامان- لأن مستقاهما من قليب و مفرغهما من ذنوب

 و درود خدا بر او، فرمود: سنگ غصبی در بنای خانه، مايه ويران شدن آن است. 
 
(اين سخن از رسول خدا نقل شده است، و اينکه سخن پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم و علی عليه السّلام شبيه يکديگرند جای شگفتی نيست برای اينکه هر دو از يک جا سر چشمه گرفته و در دو ظرف ريخته شده است).
(اقتصادی، سياسی)

 

+ نوشته شده در دو شنبه 12 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند سیاسی,اجتماعی,اقتصادی,حقوق,سخن چین,دوستی,مال غصبی, ساعت 13:46 توسط آزاده یاسینی


ساختمان‌هایی شگفت‌انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

 همه‌ی ما درباره عجایب هفتگانه جهان از زمان‌های قدیم شنیده ایم. اما باور کنید یا نه، ساختمان‌های حتی باشکوه‌تری نیز وجود دارند که سزاوار توجه ما هستند. ما در برترین‌ها تصمیم داریم تا بفهمیم کدام یک از ساختمان‌های مدرن می‌توانند این لیست را تکمیل کنند و نام آن‌ها در این لیست قرار گیرند. ما با کمی جست و جو توانسته ایم تا تعداد زیادی از آن‌ها را پیدا کنیم! فقط کافی است تا به این ساختمان‌ها نگاه کنید . آن‌ها تصورات ما را با طراحی باورنکردنی خود به هم ریخته اند. تمدن ما باید به این شاهکار‌های معماری مدرن افتخار کند.

۱۴. ساختمان نیلوفر‌های آبی، چین

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

یکی از سازه‌های شگفت انگیز در چین در شهر ووجین قرار دارد و با عنوان ساختمان نیلوفر‌های آبی، زیباترین منظره را در میان آب به وجود آورده است. این ساختمان که به شکل ۳ گل نیلوفر آبی در ۳ حالت مختلف است، در یک پارک ۴ هکتاری، در منطقه وجین چین واقع شده است. ارتفاع این بنا هفت متر است و حدود ۵/۳ هکتار مساحت دارد. این مجموعه دارای سه ساختمان است که به یکدیگر متصل هستند و هر یک شبیه یک گل نیلوفر آبی است. این ساختمان دارای یک تونل است که از زیر آب، پارک اطراف ساختمان و ساحل را به ساختمان متصل می‌کند.


۱۳. هتلی باورنکردنی در آلپ

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

این هتل البته هنوز یک طرح مفهومی است، اما ما نمی‌توانیم از طراحی فوق العاده آن چشم پوشی کنیم. این هتل قرار است در آلپ ساخته شود. سازنده ساختمان «آندری روزژو» است و از چشم انداز چشمگیر کوهستان الهام گرفته شده است. هتل یک صخره ناهموار را در آغوش گرفته است و دارای نمای شیشه‌ای قابل توجهی است.


۱۲. معبد نیلوفر آبی در دهکده باپور،

هندوستان

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

یکی دیگر از بنا‌های بزرگ به شکل گل نیلوفر آبی، شاهکار معماری بهائیان در هندوستان و خانه اصلی پرستش آیین بهائی است. در‌های آن بدون در نظر گرفتن آیینشان برای همه‌ی مردم باز است. ۹ درب به سالن مرکزی معبد منتهی می‌شود که نمادی از وحدت همه ادیان است.


۱۱. خانه‌های مکعبی روتردام، هلند

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

در خیابان Overblaak در روتردام گروهی از ۴۰ خانه وجود دارد. آن‌ها این تصور را ایجاد می‌کنند که تمام دنیا وارونه است. خانه‌ها توسط معمار معروف پیت بلوم و در سال ۱۹۸۴ ساخته شده اند و کلیه دیوار‌ها و پنجره‌ها با زاویه ۴۵ درجه ساخته شده اند. این طراحی نشان دهنده یک دهکده در داخل یک شهر، هر یک از این خانه‌ها نشان دهنده یک درخت، و تمام خانه‌ها با هم یک جنگل را به تماشا می‌گذارند.


۱۰. بنای یادبود اتمیوم در بروکسل، بلژیک

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

کسانی که این ساختمان را می‌بینند ممکن است فکر کنند این فقط یک مجسمه عظیم ساخته شده از فلز است. با این حال، این بنا یک ساختمان کاملاً برجسته است. با دنبال کردن لوله‌ها می‌توان بین کره‌ها حرکت کرد و به یک موزه علمی یا رستوران رسید. اتمیوم نمایانگر کریستالی از آهن است که با ۱۰۲ متر ارتفاع و ۹ کره‌ی فولادی به یکدیگر وصل شده‌اند. اتمیوم به عنوان نماد معماری نوین بلژیک، قرار بود به مدت ۶ ماه سر پا بماند، ولی بیش از ۵۰ سال است که این بنای یاد بود در جای خود باقی‌مانده است.


۹. شهر علم و هنر در والنسیا، اسپانیا

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

این یک نمونه برجسته دیگر از معماری مدرن است و درست در وسط پارکی در والنسیا و روی آب واقع شده است و مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری مدرن این شهر به حساب می‌آید. طراحی واقعاً آینده نگرانه آن نمایانگر اسکلتی از یک جانور خارق العاده را به یاد می‌آورد. این مجموعه شامل ۵ ساختمان است: یک میدان، یک سینما، یک پارک، یک موزه علمی و یک پارک اقیانوس شناسی. همچنین بزرگترین آکواریوم اروپا در این مجتمع واقع شده است.


۸. مرکز حیدر علی‌اف در باکو، جمهوری

آذربایجان

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف یکی از سازه‌های بی‌نظیری است که با طرح متفاوت و نمای سفید رنگ خود کاملا در شهر باکو خودنمایی می‌کند. این مجموعه سمبلی ارزشمند از پایتخت کشور آذربایجان محسوب می‌شود که در مرکز باکو قرار دارد. در مرکز فرهنگی حیدر علی اف قسمت‌های متفاوتی مانند موزه حیدر علی اف، آمفی تئاتر‌ها و سالن‌های نمایشگاهی را مشاهده می‌کنید. زا‌ها حدید معمار زن برجسته، که به عشقش به اشکال "بیگانه" مشهور است، شکل مایع مانند ساختمان را طراحی کرده است.


۷. مرکز خرید امپوریا در مالمو، سوئد

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

این بنا، بزرگترین مرکز خرید در اسکاندیناوی محسوب می‌شود و دارای طراحی منحصر به فردی است. فروشگاه‌های مرکز خرید امپوریا، به شکل عدد ۸ و در سه طبقه قرار گرفته اند. هر راهرو و طبقه تم مخصوص به خودش را دارد، اما جالب این جاست که در یک ویژگی با هم مشترک هستند. تمامی قسمت‌های این سازه به طرز شگفت انگیزی زیبا و رنگارنگ هستند.


۶. دیوار قرمز در شهر کالپه، اسپانیا

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

یک پروژه خانه سازی در جنوب اسپانیا وجود دارد که همه دوست دارند در آن‌ها زندگی کنند. این ساختمان‌ها ارجاعات واضحی را به معماری مشهور منطقه عرب مدیترانه‌ای به ذهن بینندگان می‌آورند که نتیجه‌ی الهام بخشی‌ این سنت‌های معماری مدیترانه‌ای در دژ‌ها یا محله‌های آفریقای شمالی بر معماران است. این رنگ‌های جذاب و قابل توجه که نما‌های بیرونی و درونی را می‌پوشانند، هم برای ایجاد تضاد با طبیعت و هم کامل کردن خلوصش انتخاب شده اند.


۵. موزه هنر و علم، سنگاپور

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

این موزه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های سنگاپور است. این موزه اولین پروژه موزه در جهان است که به تقابل پویا بین هنر و علم اختصاص داده شده و طراحی دایره شکل آن شامل ده زبانه (یا به تعبیری نمادی از ده انگشت انسان) است که مانند سازه‌هایی برای ایجاد شکل گل نیلوفرگسترش یافته است موزه علم هنر ۲۱ گالری مختلف دارد که در فضایی معادل ۶هزار مترمربع جای گرفته‌اند و هریک از این گالری‌ها بخش‌هایی از هنر، علم، موسیقی و فناوری نوین را به نمایش درمی‌آورند.


۴. دروازه پایتخت در ابوظبی، امارات

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

برج کپیتال گیت، خمیده‌ترین برج جهان است که با ۱۸ درجه انحنا (برای مقایسه، برج کج پیزا تنها ۴ درجه انحنا دارد) رکورد جالبی را برای خود ثبت کرده است. متریال اصلی در این سازه، فولاد ضدزنگ، بتن و شیشه است. این برج ۳۵ طبقه است و دارای مجتمع اداری و یک هتل ۵ ستاره با ۲۰۰ اتاق می‌باشد. در نمای برج، دو فاکتور بسیار جالب توجه است، یکی انحنا زیاد و دیگری پنل‌های شیشه‌ای به کار رفته در سرتاسر برج است.


۳. مارکتال در روتردام، هلند

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

این بنا، زیباترین بازار جهان است. حتی ملکه هلند به مراسم افتتاحیه این ساختمان آمده است. مارکتال مکانی هیجان انگیز است که روزنامه‌ی گاردین از آن به عنوان سردمدار بازار‌های غذافروشی اروپا یاد می‌کند! این مرکز خرید معماری خاص و ۹۶ بخش برای فروش محصولات تازه و ۲۰ بخش برای خرده فروشی دارد. تفاوت این بنا در سقف آن است که یک قوس متشکل از ۲۲۸ آپارتمان و بیشتر شبیه به یک نمایشگاه آثار هنری است.


۲. موزه گوگنهایم در بیلبائو، اسپانیا

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

موزه گوگنهایم یکی از دیدنی‌ترین ساختمان‌های جهان و از معروف‌ترین موزه‌های جهان است. نمای ساختمان این موزه در ترکیبی که با نور آفتاب و سایه روشن‌های آن پیدا می‌کند، گاهی موجدار و گاهی هم خالدار به نظر می‌رسد، اما جالب‌ترین نکته درباره این موزه، طرح نمای آن است. اگرچه نمای بیرونی این موزه از فلز ساخته شده، اما نگاه نزدیک‌تر به این نما نشان می‌دهد که این نما، طرح آجری دارد. منحنی‌هایی که ظاهر ساختمان را از فرم سنتی به مدرن تبدیل کرده، یک ساختارشکنی زیبایی شناسانه را در معماری این بنا ایجاد کرده است.


۱. موزه هنری تالار گراتس – اتریش

ساختمان‌هایی شگفت انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!

موزه هنری گراتس که توسط دو تن به نام‌های پیتر کوک و کالین فورنیر طراحی و با شکلی بسیار عجیب و متفاوت از سایر بنا‌های دیگر ساخته شده است از یک هزار و ۲۸۸ پنل شیشه‌ای آکریلیک نیمه شفاف استفاده شده که علاوه بر تامین روشنایی مورد نیاز موزه سازگاری مثال زدنی را نیز با طبیعت ایجاد کرده است. فرم غیر معمول آن کاملا با دیگر نمایشگاه‌های معمولی متفاوت است و سعی بر آن شده که بسیاری از جوانب سنت مدرن «مکعب سفید» در معماری حفظ شود. در ساخت این بنا از اصطلاح ابتکاری سبکی به عنوان معماری حباب در داخل محیط تاریخی آن استفاده شده است. به این ترتیب، این ساختمان غول پیکر توسط سازندگان اش «بیگانه آشنا» نامیده شده است.

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در دو شنبه 12 اسفند 1398برچسب:ساختمان‌هایی شگفت‌انگیز که انگار متعلق به یک جهان دیگرند!, ساعت 13:37 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ- وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ- وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ

 و درود خدا بر او، فرمود: گروهی خدا را به اميد بخشش پرستش کردند، که اين پرستش بازرگانان است، و گروهی او را از روی ترس عبادت کردند که اين عبادت بردگان است،
و گروهی خدا را از روی سپاسگزاری پرستيدند و اين پرستش آزادگان است.
 (عبادی، معنوی)
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع الْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا
 
 و درود خدا بر او، فرمود: زن و زندگی، همه‌اش زحمت و دردسر است و زحمت بارتر اينکه چاره‌ای جز بودن با او نيست.
(اخلاقی، اجتماعی)

 

 

 

 


عجیب‌ترین هتل‌های جهان!

 هرجایی که دلتان هوای آنجا را بکند، هرچه را که در ذهن دارید، تقریباً برای هر آرزویی، هر چقدر هم که فوق العاده باشد، یک هتل مناسب وجود دارد. امروزه بسیاری از توریست علاقه به اقامت در هتل‌هایی که امکاناتی خاص یا به شکلی از دیگر هتل‌ها جدا هستند می‌باشند. امروز در برترین‌ها قصد داریم تا با شما به ۱۰ هتل عجیب و غریب جهان سفر کنیم! ما لیستی از برخی هتل‌های خاص، منحصر به فرد و غیرمعمول از سراسر جهان را گردآوری کرده ایم. 

۱. هتل شنی در انگلیس (یک رویای شنی)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
لیست خود را با هتل شن و ماسه‌ای در ساحل Weymouth در انگلیس که اولین هتل شنی دنیا می‌باشد شروع می‌کنیم. این هتل توسط ۴ مجسمه‌ساز انگلیسی به وسیله ۱۰۰۰ تن شن تنها در عرض یک هفته ساخته شده است. علاوه بر این، مجسمه‌های بزرگ و چشمگیری نیز در این هتل از شن ساخته شده اند. فضای داخلی اتاق‌ها، شامل تختخواب‌ها و مبلمان‌ها نیز از شن تشکیل شده اند. هزینه اقامت در این هتل و لذت بردن از ستاره‌های ساحلی آسمان شب، برای هر تخت ۱۰ پوند است. تنها جنبه منفی این هتل نبود سرویس بهداشتی و حمام است!


۲. هتل نمکی در بولیوی

(آرامش در شوره زار)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
این هتل در سال ۱۹۹۸ و تماما از نمک و در دل بزرگترین کویر نمکی جهان «سالار دویونی» ساخته شده است. این بدان معناست که دیوارها، سقف‌ها، میزها، صندلی‌ها و دیگر قسمت‌های اتاق‌ها، همه از مکعب‌های نمک معدنی ساخته شده اند این هتل بیش از ۴۴۶۰ متر مربع وسعت دارد و شامل ۳۰ اتاق و سوئیت است که هر یک از این اتاق‌ها دارای یک حمام اختصاصی، آب گرم و سرد، یک تلفن، فضای نشستن کوچک و گرمایش است. این مکان همچنین محلی برای در تماس بودن مسافران هتل با طبیعت و آسودن مطلق آنهاست.

اگرچه مصرف زیاد نمک برای بدن خوب نیست، اما قرار گرفتن در نزدیکی نمک همیشه به عنوان روشی با خاصیت‌های درمانی، شامل بهبود تنفس و خواب انسان در نظر گرفته می‌شود.


۳. هتل Waldseilgarten Höllschlucht در

آلمان (یکی از خارق‌العاده‌ترین مکان‌ها برای

اقامت در آلمان)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
آیا می‌خواهید یک شب عالی را را در خارج از منزل بگذرانید؟ اگر ترس از ارتفاع ندارید پس به جایی مناسب آمده اید! به عنوان بخشی از یک تجربه‌ی ماجراجویانه در اینجا، به افراد آموزش داده می‌شود تا به طور ایمن از درخت بالا بروند تا بتوانند به تختخواب‌هایشان روی درخت‌ها برسند. با توجه به طول بالا رفتن تا تخ خواب و ارتفاع تخت روی درخت، افراد مجازند که تنها یک چراغ و یک کتاب با خود به همراه ببرند. برای اقامت یک شب در این چادر‌های درختی باید ۳۰۰ دلار بپردازید.


۴. هتل کوهستان جادویی در شیلی

(کوهی مرموز در جنگل)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
هتل کوهستانی جادویی شیلی یکی از عجیب‌ترین هتل‌های روی کره زمین است چرا که مسافران زندگی درون یک آتشفشان را تجربه می‌کنند. این هتل به صورت یک آتشفشان زیبا طراحی شده و به جای‌گدازه، آب از آن خارج می‌شود و بر روی دیواره سنگی و پنجره‌های هتل سرازیر می‌شود. هتل ۹ اتاق لوکس دارد که همگی با امکانات مدرن و پنجره‌های بزرگ به جنگل و حیات وحش خارج از هتل شامل توکان، ایگونا، یوزپلنگ آمریکایی و مارمولک مشرف هستند. هزینه اقامت در این هتل، هر شبانه روز حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار است.


۵. هتل درختی در سوئد

(شبی در خانه‌ای درختی)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
جنگل‌های کاج شمال سوئد، هتل درختی شگفت‌انگیزی را در خود جای داده است. هتلی که اتاق‌هایش بر فراز درختان قرار گرفته و هریک از آن‌ها توسط معماران مختلفی طراحی شده اند و هر کدام ویژگی منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارند. هیچ دو اتاقی از این هتل شبیه یکدیگر نیستند. سوئیت‌های هتل درختی در واقع اتاقک‌های مکعب شکلی هستند که در دل جنگل استتار شده اند. این خانه‌ها دارای دیوار‌های تمام شیشه‌ای و مشرف به طبیعت زیبای منطقه لپلند هستند. یک شب اقامت در هر کدام از این اتاق ها، ۵۵۰ دلار هزینه دارد.


۶. هتل یخی در سوئد (خنک بمانید)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
هتل یخی سوئد یکی از جاذبه‌های توریستی سوئد است که هر ساله، هزارن نفر را از نقاط مختلف جهان به سمت سوئد می‌کشاند. ساخت هتل یخی سوئد اکتبر هر سال آغاز می‌شود تا در فصل زمستان پذیرای توریست‌ها باشد. این هتل به امکانات مدرنی مجهز است که دمای هتل را ثابت نگه می‌دارد و همچنین امکان استفاده از استخر آب گرم نیز در هتل وجود دارد. در این مجموعه خارق العاده توریستی حتی کلیسایی فوق العاده زیبا از یخ با شمعدان‌های یخی و تزئیناتی خیره کننده و زیبا وجود دارد که هر ساله پذیرای عروس و داماد‌هایی از سراسر جهان است که مراسم آغاز زندگی مشترک خود را در آن انجام می‌دهند. هر ساله حدود ۵۰هزار بازدیدکننده به این هتل می‌آیند و هزینه هر شب اقامت در آن حدود ۱۰۰۰ دلار است.


۷. هتل زرافه در کنیا (هم اتاقی با زرافه‌ها)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
هتل زرافه‌ها نام هتلی است که در کشور کنیا در شرق آفریقا واقع شده است و یکی از مشهورترین، خاص‌ترین و جذاب‌ترین هتل‌های جهان به حساب می‌آید. همان طور که از نام هتل زرافه‌ها بر می‌آید، جذابیت این هتل به خاطر وجود دوستان گردن‌درازی است که همراه مهمانان در همین هتل زندگی می‌کنند! در همه جای این هتل زرافه‌ها آزادانه به این سو و آن سو می‌روند. ساکنان این هتل می‌توانند در ناهارخوری‌های داخلی و محیط خارجی غذا میل نمایند. این هتل ۱۰ اتاق لوکس و مجهز دارد و می‌تواند از ۲۵ میهمان پذیرایی کند. میانگین قیمت اقامت در این هتل برای یک شب ۴۸۵ تا ۶۸۵ دلار است.


۸. هتل کاکسکلاتانن در فنلاند

(کلبه اسکیمو شیشه‌ای)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
کلبه‌های اسکیمویی شیشه‌ای این هتل، محیطی خصوصی، مناظری تماشایی و یک تجربه استثنائی در قطب را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. همچنین شما می‌توانید محیط تماشایی اطراف این هتل را به وسیله‌ی سورتمه‌هایی که با سگ‌های هاسکی یا گوزن‌های شمالی کشیده می‌شوند بگردید. غیر از کلبه‌های اسکیمویی خاص این هتل، فرصت دیدن شفق قطبی، انگیزه‌ای عالی برای اقامت در این هتل است. این هتل همچنین یک سونای بخار بزرگ، یک کلیسای برفی و یک کافه یخی دارد. قیمت اقامت در هر کدام از کلبه‌های این هتل حدود ۲۰۰ دلار برای هر شب است.


۹. هتل زیرزمینی Sala Silvergruva در سوئد

(عمیق‌ترین هتل جهان)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
برای اقامت در این هتل که عمیق‌ترین هتل جهان محسوب و شده و در شهر سالا (Sala) قرار دارد، باید به عمق ۱۵۵ متری زیرزمین و درون یکی از مشهورترین معادن نقره سوئد بروید. این هتل زیرزمینی شگفت انگیز در واقع داخل یک معدن نقره قدیمی واقع شده و به مدت ۸۰۰ سال از این معدن نقره استخراج می‌شده است. این هتل آنقدر عمیق است که در آن عمق هیچ گونه خفاش و موشی هم نمی‌تواند زندگی کند و محیط اطراف کاملا غرق در سکوت و آرامش است. اگر از اقامت در فضا‌های تنگ و تاریک و عمق زمین لذت می‌برید و سکوت و آرامش سنگین این فضا برایتان جذاب است می‌توانید تجربه استثنایی اقامت در یکی از شگفت انگیزترین هتل‌های زیرزمینی دنیا را داشته باشید.


۱۰. هتل دریایی مانتا ریزورت در تانزانیا

(کنار ماهی‌ها بخوابید)

عجیب‌ترین هتل‌های جهان!
این هتل از لوکس‌ترین هتل‌های جهان است. این اقامتگاه تفریحی شناور در جزیره پمبا در زنگبار قرار دارد و منظره منحصربه فردی از اقیانوس هند و ساحل آفریقایی را برایتان فراهم می‌کند. اتاق زیر آب همان وجه تمیز این هتل با سایر هتل‌های دنیاست که هر اتاق حدود ۴ متر زیر دریا قرار دارد و انواع ماهی‌ها در تمام طول روز از کنار دیوار‌های شیشه‌ای عبور می‌کنند و اقامت شما را هیجان انگیزتر می‌نمایند. هزینه اقامت در این هتل شبی ۱۵۰۰ دلار است.

 

منبع: wonderslist


حکمت نهج البلاغه

 وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ- فَقَالَ ع هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْ‏ءَ مَوَاضِعَهُ- فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ قال الرضي- يعني أن الجاهل هو الذي لا يضع الشي‏ء مواضعه- فكأن ترك صفته صفة له- إذ كان بخلاف وصف العاقل

 و درود خدا بر او، فرمود: (به امام گفتند، عاقل را به ما بشناسان، پاسخ داد:) خردمند آن است که هر چيزی را در جای خود می‌نهد. (گفتند پس جاهل را تعريف کن فرمود) با معرّفی خردمند، جاهل را نيز شناساندم. 
(يعنی جاهل کسی که هر چيزی را در جای خود نمی‌گذارد، بنا بر اين با ترک معرّفی مجدّد، جاهل را شناساند)
(اخلاقی)
 
 
 
 
 


وَ قَالَ ع وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ- أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُومٍ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: به خدا سوگند اين دنيای شما که به انواع حرام آلوده است، در ديده من از استخوان خوکی که در دست بيماری جذامی باشد، پست‌تر است.
(اخلاقی، اعتقادی)

 

 

 

 

+ نوشته شده در شنبه 10 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اعتقادی,عاقل,جاهل,دنیا,استخوان خوک,جذام, ساعت 14:57 توسط آزاده یاسینی


حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!

  تا به حال در آن شرایط ناخوشایند بوده اید که در یک اتاق با افرادی باشید که به سختی آن‌ها را می‌شناسید و هیچ کدامتان نمی‌دانید چه بگویید؟ سکوت بی پایان به نظر می‌رسد ... اگر امروز با ما در برترین‌ها همراه باشید به شما حقایق جالبی را نشان می‌دهیم که در این مواقع به کمک شما می‌آیند و می‌توانید با بیان آن‌ها اطلاعات خود را به رخ افراد دیگر بکشید! چرا که نه! پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱. «تنبل ها» کندترین حیوانات جهان هستند ما فقط در مورد نحوه حرکت آن‌ها صحبت نمی‌کنیم. یک ماه طول می‌کشد تا این پستانداران یک برگ را هضم کنند! بیشتر آن‌ها نیز فقط هفته‌ای یک بار به مدفوع می‌کنند! برای مقایسه، بسته به نوع غذا، انسان‌ها فقط ۱۲ تا ۴۸ ساعت برای خوردن یک وعده غذایی، هضم آن و خلاص شدن از شر مواد زائد آن نیاز دارند.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۲. احساس سوزشی که در دهان بعد از خوردن فلفل‌های تند دارید ناشی از یک ترکیب شیمیایی خاص در آن‌ها است که حسگر‌های عصبی شما را به این باور می‌رساند که در حال سوختن می‌باشند.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۳. بعضی از پرندگان کوچک و حشرات، جهان را به صورت اسلوموشن مشاهده می‌کنند، زیرا سرعت پردازش اطلاعات در آن‌ها بسیار بالا است. از سوی دیگر، برای برخی از حیوانات بزرگ، زمان به معنای واقعی کلمه سریع می‌گذرد، زیرا آن‌ها به زمان بیشتری برای درک اطلاعات نیاز دارند.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۴. اگر فکر می‌کنید گربه شما زیادی می‌خوابد، پس در مورد کوالا‌ها چه خواهید گفت؟ این پستانداران از ۱۸ تا ۲۲ ساعت در روز می‌خوابند! آن‌ها انرژی زیادی را برای هضم غذای مملو از فیبر خود صرف می‌کنند و چرت زدن روشی عالی برای بالا بردن این انرژی است.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۵. آیا تا به حال هنگام گوش دادن به موسیقی مو‌های بدنتان سیخ شده است؟! در این حالت مغز شما «دوپامین» آزاد می‌کند که یک ترکیب شیمیایی است که باعث ایجاد لذت می‌شود.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۶. می‌دانید چرا سرآشپز‌ها آن کلاه‌های سفید بلند را می‌پوشند؟ به این کلاه «توک» گفته می‌شود و تعداد چین در چنین کلاهی (که معمولاً ۱۰۰ عدد است) نشانگر تجربه یک سرآشپز است.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۷. اگر به گربه‌ها حساسیت و آلرژی دارید، این را نیز در نظر بگیرید: گربه‌ها همچنین می‌توانند به شما حساسیت داشته باشند! تنها دلیلی که این آلرژی آنقدر‌ها به چشم نمی‌آید یا برجسته نیست این است که ریزش مو‌های بدن شما به اندازه گربه‌ها نیست.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۸. اگر دقت کرده باشید، آسانسور‌ها هنگامی که به طبقه مورد نظر می‌رسند یک زنگ (دینگ) را برای اطلاع شما پخش می‌کنند. اگر به دقت گوش کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی از آسانسور‌ها تعداد متفاوتی از زنگ‌ها را تولید می‌کنند. معمولاً، یک زنگ به معنای این است که آسانسور در حال بالا رفتن است و دو زنگ نشان دهنده پایین آمدن آسانسور است.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۹. صفحات قاره‌ای با همان سرعتی که ناخن‌های شما رشد می‌کند، در حال حرکت هستند. فعالیت زیرزمینی که باعث حرکت آن‌ها می‌شود همچنین باعث فوران آتشفشانی و زمین لرزه نیز می‌شود. در کل، صفحات تکتونیکی در نهایت تا ۵ سانتیمتر در سال حرکت می‌کنند.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۰. حتماً متوجه شده اید که هر چه هوای بیرون سردتر باشد، وقتی روی برف‌ها گام برمی دارید صدای بلندتری ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌افتد، زیرا وقتی که قدم برمی دارید، برف فشرده می‌شود و دانه‌های یخی کوچک بر روی یکدیگر ساییده می‌شوند. هرچه درجه حرارت پایین‌تر باشد، اصطکاک بین یخ‌ها بیشتر می‌شود و صدایی بلندتر تولید می‌شود.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۱. گربه‌های بالغ، تنها برای ارتباط برقرار کردن با ما انسان‌ها «میو» می‌کنند. بچه گربه‌ها می‌توانند برای مادران خود میو کنند، اما گربه‌های بالغ از این طریق با یکدیگر تعامل ندارند. دانشمندان حتی دریافته اند که این حیوانات در هنگام ارتباط با انسان، متقلب‌های بزرگی هستند! گربه‌ها می‌توانند گام صدای خود را طوری تغییر دهند به طوری که بیشتر شبیه گریه نوزادان می‌شود تا از این طریق غذا و توجه بیشتری را دریافت کنند!

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۲. چشمان گوزن شمالی در تابستان از طلایی به رنگ آبی در زمستان تغییر می‌کند. چنین تغییر رنگی دید حیوانات را بهبود می‌بخشد، زیرا بر نحوه بازتاب نور از طریق شبکیه تأثیر می‌گذارد.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۳. برس‌های پله برقی‌ها برای تمیز کردن کفش‌های ما طراحی نشده اند. آن‌ها به دلایل ایمنی بسیار مهمتری اختراع شده اند. بین قسمت پله‌ها و دیواره پله برقی شکاف وجود دارد که اگر چیزی مانند یک تکه لباس، داخل این شکاف شود، ممکن است در پیچ و خم موتور‌ها و چرخ دنده‌ها گیر کند. سپس پله برقی نه تنها می‌تواند خراب شود بلکه به جسم خارجی نیز آسیب برساند. برس‌های پله برقی با ترساندن شما از نزدیک شدن شما به لبه‌ها جلوگیری می‌کند و از بروز چنین حوادثی جلوگیری می‌کنند. به محض اینکه مو‌های این برس‌ها را روی پای خود احساس کردید، به طور غریزی پای خود را کنار می‌کشید.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۴. فقط یک صاعقه، انرژی کافی را برای یک توستر فراهم می‌کند تا ۸۴هزار دقیقه کار کند که برای طبخ تقریباً ۱۰۰هزار قطعه نان تست کافی است.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۵. صدای خروس‌ها می‌تواند فوق العاده بلند باشد و سؤال این است: «اگر این صدای کر کننده درست از میان منقارشان بیرون بیاید، چگونه ناشنوا نمی‌شوند؟ جواب ساده است . آن‌ها یک مکانیسم طبیعی دارند که به عنوان گوشواره داخلی کار می‌کند! هنگامی که یک خروس منقار خود را باز کرده و آماده خواندن می‌شود، کانال‌های شنوایی آن‌ها بسته می‌شوند و هیچ صدایی نمی‌تواند وارد شود.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۶. وقتی یخچال‌های طبیعی در حال ذوب شدن هستند، آن‌ها صدایی بلند تولید می‌کنند. صدایی که آن‌ها تولید می‌کنند مشابه صدایی است که هنگام باز کردن نوشیدنی‌های خنک ایجاد می‌شود. ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، میلیون‌ها حباب هوای ریز را که قرن‌ها در یخ به دام افتاده اند را رها می‌کند. این صدا آنقدر بلند است که از فواصل دور و بدون دیدن کوه یخی، می‌توانید آن را بشنوید.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۷. اولین هلکوپتر‌ها دارای پروانه‌های چرخان چوبی بودند. در آن زمان، فایبرگلاس هنوز اختراع نشده بود و چوب بهترین مواد موجود (قوی، سبک و مقاوم) بود.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۸. در سال ۲۰۱۸ دانشمندان ۳۰۰ عدد کرم منجمد ماقبل تاریخ را در قطب شمال جمع آوری کردند. وقتی یخ همه کرم‌ها ذوب شد، دو عدد از آن‌ها زنده شدند! آن‌ها شروع به حرکت کردند و حتی غذا خوردند. یکی از آن‌ها به طور غیرقابل باور حدود ۳۲۰۰۰ سال قدمت و دیگری تقریباً ۴۲۰۰۰ سال قدمت داشت!

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۱۹. حس بویایی سگ‌ها نسبت به انسان‌ها بسیار قویتر است. اما وقتی نوبت به حس چشایی می‌رسد، در انسان‌ها با اختلاف زیاد نسبت به سگ‌ها بهتر است. در حالی که شما می‌توانید از بیش از ۹۰۰۰ جوانه چشایی استفاده کنید، اما سگ شما فقط ۱۷۰۰ عدد از آن‌ها را دارد. البته سگ‌ها نیز می‌توانند ۴ طعم شیرین، تلخ، ترش و شور را مانند انسان‌ها تشخیص دهند.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۲۰. فضانوردان در فضا باید حداقل ۲ ساعت در روز ورزش کنند تا بدن خود را قوی نگه دارند؛ و مانند ما بر روی زمین، آن‌ها نیز هنگام ورزش عرق می‌کنند. اما به دلیل بی وزنی در فضا، عرق آن‌ها بر روی پوست سرازیر نمی‌شود، بلکه حباب‌های شوری تشکیل می‌دهد که به بدن می‌چسبند.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۲۱. حلقه‌های تنه درخت نه تنها می‌توانند به شما بگویند یک درخت چند ساله است، بلکه همچنین بیانگر این است که آب و هوا در طول عمر درخت چگونه تغییر کرده است. حلقه‌های درخت در سال‌های خشکسالی باریک‌تر و در سال‌های پرباران پهن‌تر می‌شوند.

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۲۲. در هر لحظه، حدود ۲۰۰۰ طوفان رعد و برق در مکان‌های مختلف روی زمین اتفاق می‌افتد؛ و اگر بخواهیم این عدد را برای یک سال کامل حساب کنیم، این تعداد بیش از ۱۶میلیون خواهد بود!

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!


۲۳. انواع فوبیا و ترس‌های عجیب و غریب وجود دارد، و دکستروفوبیا یکی از آنهاست. افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند، از اشیاء و چیز‌هایی که در سمت راست آنهاست، می‌ترسند!

حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد!

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در شنبه 10 اسفند 1398برچسب:حقایقی جالب که دید شما به جهان را تغییر می‌دهد,دکسترو فوبیا, ساعت 14:55 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع لِابْنِهِ الْحَسَنِ- ع لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ وَ إِنْ دُعِيتَ إِلَيْهَا فَأَجِبْ- فَإِنَّ الدَّاعِيَ إِلَيْهَا بَاغٍ وَ الْبَاغِيَ مَصْرُوعٌ

 و درود خدا بر او، فرمود: (به فرزندش امام مجتبی عليه السّلام فرمود) کسی را به پيکار دعوت نکن، اما اگر تو را به نبرد خواندند بپذير، زيرا آغازگر پيکار تجاوزکار، و تجاوزکار شکست خورده است.
 (اخلاق اجتماعی، سياسی)
 
 
 
 
 
 

وَ قَالَ ع خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ- الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ- فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً
لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا- وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا- وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ يَعْرِضُ لَهَا

 

و درود خدا بر او، فرمود: برخی از نيکوترين خلق و خوی زنان، زشت‌ترين اخلاق مردان است، مانند، تکبّر، ترس، بخل، هر گاه زنی متکبّر باشد، بيگانه را به حريم خود راه نمی‌دهد، و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می‌کند، و چون ترسان باشد از هر چيزی که به آبروی او زيان رساند فاصله می‌گيرد.
(اخلاقی، علمی) 

 

 

 

 


شهداد؛ سرزمین عجایب با دریایی در دل کویر

 امروز می‌خواهیم دست‌تان را بگیریم و پرواز کنیم به سمت سرزمین عجایب.... البته که ایران شگفتی کم ندارد و عجایبش بی‌شمار است، اما جایی که این هفته با هم می‌رویم یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق ایران است؛تا جایی که در یک فصل و در یک ماه و در یک روز می‌توانی داغ‌ترین و خنک‌ترین هوا را همزمان و با اندکی فاصله تجربه کنی؛ پیاده‌روی روی شن‌های داغ و نرم و چشم دوختن به اشکال زیبا و دلهره‌آورِ کویر و قدم گذاشتن در برکه‌ای سرد و زلال که زاییده آبشاری بلندبالاست، همه از نشانه‌های همان سرزمین عجایب است که ذکرش رفت و با هم به آن سفر می‌کنیم؛ جایی در استان تاریخی کرمان و طبیعت باستانی‌اش.

مقصدمان شهداد است؛ کویر شهداد؛ کویری زیبا در دل دشت لوت در فلات مرکزی ایران؛ یعنی همان کرمان خودمان؛ جایی که در نوروز پذیرای گردشگران فراوانی از سراسر کشور است، اما با طبیعت بکر و متنوعی که دارد همه فصل‌هایش می‌تواند گردشگرپذیر باشد. برای رسیدن به شهداد اول خودتان را به کرمان برسانید. اگر اهل و ساکن تهرانید، می‌توانید با قطار عازم کرمان شوید. این مسیر هم اکنون قطار‌های تمیز و مجهزی دارد.

ما نیز همین‌گونه به کرمان رسیدیم. کرمان شهر گرمی است، اما بادی خنک به استقبالمان می‌آید و توی صورت‌مان می‌خورد... برای رسیدن به شهداد کافی است حدود ۹۰ کلیومتر (یک ساعت) از شهر کرمان در جهت شمال شرق برانید ... حالا در شهدادیم... آن وقت اگر از شهداد به سمت شمال شرق برانید به بکرترین و زیباترین مناطق گردشگری جهان یعنی سرزمین کلوت‌ها می‌رسید و اگر پیکان مسیرتان را از مرکز شهداد به طرف جنوب غرب بچرخانید، به مناطق کوهستانی و دره مانندِ سردسیر و پرآبی خواهید رسید که در خواب و رویا هم تماشایش محال است.

برای رسیدن به این مقصد رویایی هم می‌توانید در یکی از تور‌های گردشگری ثبت‌نام کنید و هم به تنهایی یا با خانواده راهی سفر شوید. البته که ما سفر با تور‌های گردشگری را توصیه می‌کنیم، اما اگر مثل ما به هر دلیل نتوانستید با توری هماهنگ شوید، حتما راهنمای محلی داشته باشید. راهنمای ما پسری سیه‌چرده و خوش لهجه است که شهداد را می‌شناسد.

من اینجایم؛ در سرزمین جن و پریان

دریا در دل کویر

شهداد به حق یکی از مشهورترین و یکی از مقاصد بین‌المللی ایران است که شهرتش را مدیون کویر و کلوت‌های (سازه‌های شنی) زیبایش است. این روز‌ها از سمت کرمان که به سمت شهداد بروی، هوا مطبوع است و نیازی به پوشیدن لباس گرم نیست، اما لباس گرم همراهتان باشد که در جایی که خواهیم گفت و به آن خواهیم رسید، حتما احتیاجتان می‌شود.

شهداد، شهری است مثل سایر شهر‌های ایران، با این تفاوت که دروازه ورود به یکی از عجیب ترین، زیباترین و سحرانگیزترین سرزمین‌های دنیاست؛ سرزمینی که بخشی از طبیعتش گویا متعلق به جهانی دور، ورای ابرها، جایی مثل کره مریخ یا ماه است؛ همان طبیعتی که مزین شده به کلوت‌های کوچک و بزرگ و گاه هولناک و افسانه‌ای.

به کویر شهداد و منطقه موعود نزدیک می‌شویم و خورشید هم آرام آرام بالا می‌آید تا طعم هوای داغ کویر را بر تن‌مان بنشاند. البته هنوز هوا آنچنان گرم نشده که بتوان گفت به گرم‌ترین نقطه جهان رسیده‌ایم، اما بد نیست بدانید داغ‌ترین نقطه روی کره زمین، جایی است در همین شهدادِ کویری.... ۲۰ دقیقه پس از راه افتادن از شهر شهداد به عجایب کلوت‌ها می‌رسیم.

راهنما می‌گوید اگر صبح یا عصر به منطقه کلوت‌ها می‌آمدیم، هوا خنک‌تر بود، اما در همین گرمای دم ظهر هم کلوت‌های شنی کوچک و بزرگ زیباست و تماشایی و راه رفتن روی شن‌های نرم کویر پر از حس خوب. این حس خوب با آرامش حاصل از سکوت و سکون منطقه بیشتر هم می‌شود. سکوت و خلوتی که گاه آن را زوزه‌های هولناک باد در هم می‌شکند؛ بادی که گویا می‌خواهد در گوشت قصه‌ای، حکایت و رازی از مردمان دوران باستان یا افسانه‌ای از جن و پریان بخواند.

به کشیت خوش آمدید

دریا در دل کویر

حالا زمان رفتن به بهشت کویر است؛ حقیقتا بهشتی سرسبز، خوش آب و هوا و زیبا در دل داغ کویر شهداد؛ دره‌ای خنک با آبشاری زیبا که زیرپایش برکه‌ای زلال و آبی‌رنگ جان گرفته است.

برای رسیدن به این بهشت، باید خودمان را به روستای کشیت برسانیم؛ روستایی که راهنمای محلی ما را به سمت آن هدایت می‌کند. دو طرف جاده درست مانند جاده کلوت‌ها تا چشم کار می‌کند بیابان و پوشش گیاهی مشهور بیابان است. مسیر خلوت است و آسفالتی کهنه دارد که به خاکی می‌رسد. در میان راه چند خانه گنبدی شکل قد کشیده که گویی متروکه‌اند. نیم ساعت بعد از گذر کلوت‌ها تابلوی رنگ و رو رفته‌ای در کنار جاده توی زمین فرورفته که جمله «به روستای کشیت خوش آمدید» به سختی روی آن خوانده می‌شود.

در حیرتیم از آن چیز‌ها که دیده‌ایم

دریا در دل کویر

بافت روستای کشیت درست مانند بافت روستا‌های کویر است. مردمش به لهجه‌ای شبیه لهجه کرمانی‌ها صحبت می‌کنند و لباس‌هایشان همان لباس مردمان شهداد و دیگر شهر‌های کرمان است. محیط روستای کشیت مثل هر روستای دیگری دلچسب است؛ به ویژه آن که کوچه‌های پرنخلش در تاریکی شب؛ بر زیبایی و دلنشینی آن می‌افزاید و روح آدمی را به اعماق شهر‌های جنوب می‌برد. چهره شب روستای پرنخل با روزش متفاوت است و ما با یک اقامت شبانه در روستا هر دو چهره خوب را دیدیم و حال خوب متفاوتی را تجربه کردیم.

کشیت در ۴۰ کیلومتری شهداد قرار دارد؛ در بخش گلباف کرمان. گلباف خوش آب و هواترین منطقه استان کرمان است که کرمانی‌ها در تابستان به روستا‌ها و مناطق خنک آن سفر می‌کنند. خورشید که در آسمان کشیت پیدایش شد، راهنمایمان گفت: «آماده شوید برویم دریا!»

برویم دریا!

از شنیدن اسم دریا آن هم در میان یک روستای کویری هم خنده مان می‌گیرد و هم تعجب می‌کنیم. آماده می‌شویم و سمت دریا می‌رویم ... تا از روستا خارج شویم، آنچه از روستا در تاریکی شب ندیده بودیم، حال جلوی چشممان سبز می‌شود؛ جوی آب و نخل‌های سبز، خانه‌های کاهگلی لابه لای خانه‌های سنگی و سیمانی و صدای آب و بادی که میان نخل‌ها می‌پیچد و به گوشمان می‌رسد؛ و البته ویرانه‌های برجای مانده از یک قلعه متعلق به دوران سلجوقیان که بر بلندای روستا آرمیده و معماری شبیه ارگ بم دارد و گویا در گذشته با زلزله‌ای ویران شده است.

بگذریم... وعده دریا ذهنمان را درگیر کرده و فکر می‌کنیم حتی اگر دریای موعود سرابی بیش نبود، باز رسیدن به همین نقطه و آرامیدن کنار جوی آب و زیر سایه نخل‌ها کافی است تا بهترین احساس را در یک بیابان تجربه کنی. اما ما باخارج شدن از روستا راهمان را به سمت دریا ادامه می‌دهیم، در مسیر از پیچ‌های عجیبی شبیه دالان‌های باریک شنی عبور کرده و درنهایت به بالای دره‌ای می‌رسیم.

از ماشین پیاده می‌شویم و پیاده شدن همان، و رویت منظره‌ای به غایت عجیب و زیبا همان!... دره‌ای سبز با رودی جاری در میان آن که انتهایش بن بست است؛ بن بستی از آبشار که زیر پایش برکه‌ای زلال و تماشایی دلبری می‌کند. حالا می‌شود فهمید چرا محلی‌ها به اینجا دریا می‌گویند؛ وجود این برکه و دره‌ای سرسبز میان کویری خشک و بی‌آب، به معنای واقعی مفهوم دریا را در بردارد ... خودمان را رها می‌کنیم میان دره ... اینجا همان جاست که گفتم لباس گرم لازمتان می‌شود... دره سرد است و تنمان به لرز می‌نشیند؛ و سرانجام بهشت کرمان دیوار‌های دره شنی است و برای رفتن به داخل آن باید محتاطانه قدم برداشت... قدم برمی داریم تا انتهای دره.

سه کیلومتر مسیر دره را که با درختان نخل و میوه پوشانده شده و رودی در میان آن جاری است، طی می‌کنیم. حالا به خود آبشار رسیده ایم؛ آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر با حوضچه‌ای رویایی که هر کدام ۶۰۰ مترمربع مساحت دارند.

آبشاری که به برکه فرومی ریزد و سرریز می‌شود، همانی است که در دل دره جاری است؛ با آبی شیرین... بد نیست این را هم بدانید که در این منطقه ییلاقی سحرانگیز هیچ زیرساختی نظیر محل اسکان و سرویس بهداشتی وجود ندارد، برای همین به اقامت یکی دو ساعته در آن اکتفا کنید و برای دسترسی به زیرساخت‌های مذکور به روستای کشیت بازگردید.

+ نوشته شده در پنج شنبه 8 اسفند 1398برچسب:شهداد؛ سرزمین عجایب با دریایی در دل کویر, ساعت 17:33 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع: فِي قَوْلِهِ تَعَالَى إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ- الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ

 و درود خدا بر او، فرمود: در تفسير آيه 90 سوره نحل «خدا به عدل و احسان فرمان می‌دهد» فرمود) عدل، همان انصاف، و احسان، همان بخشش است.
(اخلاقی، اقتصادی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع: مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ قال الرضي- و معنى ذلك أن ما ينفقه المرء من ماله- في سبيل الخير و البر و إن كان يسيرا- فإن الله تعالى يجعل الجزاء عليه عظيما كثيرا- و اليدان هاهنا عبارة عن النعمتين- ففرق ع بين نعمة العبد- و نعمة الرب تعالى ذكره بالقصيرة و الطويلة- فجعل تلك قصيرة و هذه طويلة- لأن نعم الله أبدا- تضعف على نعم المخلوق أضعافا كثيرة- إذ كانت نعم الله أصل النعم كلها- فكل نعمة إليها ترجع و منها تنزع

 

 و درود خدا بر او، فرمود: آن کس که با دست کوتاه ببخشد، از دستی بلند پاداش گيرد. 
می‌گويم: (معنی سخن اين است که آنچه انسان از اموال خود در راه خير و نيکی انفاق می‌کند، هر چند کم باشد، خداوند پاداش او را بسيار می‌دهد، و منظور از «دو دست» در اينجا دو نعمت است، که امام عليه السّلام بين نعمت پروردگار، و نعمت از ناحيه انسان، را با کوتاهی و بلندی فرق گذاشته است که نعمت و بخشش از ناحيه بنده را کوتاه، و از ناحيه خداوند را بلند قرار داده است، بدان جهت که نعمت خدا هميشگی و چند برابر نعمت مخلوق است، چرا که نعمت خداوند اصل و اساس تمام نعمتها است، بنا بر اين تمام نعمتها به نعمتهای خدا باز می‌گردد، و از آن سرچشمه می‌گيرد).
(اخلاقی، اقتصادی)

 

 

 

 

+ نوشته شده در پنج شنبه 8 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اقتصادی,عدل,انصاف,بخشش,پاداش,انفاق,زکات,خمس, ساعت 13:25 توسط آزاده یاسینی


تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!

 این دنیا همیشه چیز‌هایی تازه را رو می‌کند که دیدن آن‌ها شگفتی و تعجب ما را در پی خواهند شد و مطمئنا هیچ گاه دست از آن نخواهد کشید. اگر کمی خوش شانس باشیم و با یکی از این شگفتی‌ها روبه رو شویم می‌توانیم با ثبت تصویری این شگفتی را با دیگران نیز در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم!

۱. کشاورزان فلوریدا جنوبی، آووکادو‌های بی نظیری را پرورش می‌دهند!

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۲. این توت فرنگی که بر روی آن برگ رشد کرده است!

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۳. این زن در یک کافه که واقعاً شبیه به زنی است که در نقاشی پشت سرش روی دیوار نصب است!

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۴. این گل آفتابگردان که در مرکز خود صد‌ها گل کوچکتر دارد.

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۵. این غروب به جای افقی، عمودی است.

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۶. این لنز‌ها متفاوت هستند و شما می‌توانید آن را در نور مشاهده کنید.

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۷. این زنگ زدگی در ایستگاه اتوبوس که به نظر می‌رسد پوست درخت است!

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۸. درخشش برگ‌های زرد و پوسیده اطراف این درخت

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۹. الگویی که یک حشره بر روی این برگ ایجاد کرده است.

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۰. «من ۴ نقطه توی چشمم دارم!»

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۱. این انگور‌ها که بیشتر شبیه فلفل هستند!

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۲. این حشره که در پشت خود صورت یک ببر را دارد!

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۳. رنگین کمان قطرات بنزین

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۴. «من ۸ سال پیش این توپ بیلیارد را در این درخت قرار دادم.»

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۵. یک پروانه که در کنار تصویری از خود نشسته است!

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۶. ابر‌های موجی شکل بر فراز پورتلند

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۷. این آفتابگردان هیچ مانعی را نمی‌شناسد.

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۸. برادر‌هایی از مادر‌های مختلف؟ مسافران زمان؟

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۱۹. یافتن یک گنج طبیعی فوق العاده باارزش

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!


۲۰. مرز ایالت نوادا / کالیفرنیا در واقع از وسط این استخر عبور می‌کند!

تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!

 

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در پنج شنبه 8 اسفند 1398برچسب:تصاویری نادر که اثبات می‌کنند جهان مملو از شگفتی است!, ساعت 13:22 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً وَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ‏

نَعِيماً وَ سُئِلَ ع عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى- فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً فَقَالَ هِيَ الْقَنَاعَةُ

 و درود خدا بر او، فرمود: آدمی را قناعت برای دولتمندی، و خوش خلقی برای فراوانی نعمت‌ها کافی است. (از امام سؤال شد تفسير آيه، فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً چيست فرمود) آن زندگی با قناعت است.
(اخلاقی، اقتصادی)
 
 
 
 
 
 

وَ قَالَ ع شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ- فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ
 
 و درود خدا بر او، فرمود: با آن کس که روزی به او روی آورده شراکت کنيد، که او توانگری را سزاوارتر، و روی آمدن روزگار خوش را شايسته‌تر است.
(اقتصادی)

 

 

 

+ نوشته شده در چهار شنبه 7 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اقتصادی,قناعت,دولتمندی,خوش خلقی,فراوانی نعمت ها,روزی,شراکت, ساعت 13:43 توسط آزاده یاسینی


خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

 «تیاگو سیلوا» سعی می‌کند با استفاده از خلاقیت خود، با سایه‌ها، مناظر و رنگ‌ها بازی کند و در اطراف خود توهمات بصری جالب پیدا کند. هیچ یک از عکس‌های او مونتاژ نشده‌اند و از دستکاری‌ و ویرایش نرم‌افزای نیز استفاده نکرده است.

او می‌گوید: «همیشه فکر می‌کردم عکس گرفتن از غروب خورشید یا غذا خیلی تکراری و خسته‌کننده شده، بنابراین سعی کردم چیز جدیدی ایجاد کنم. هر عکس چالشی برای دیدن چیزهای غیرعادی است. چیزی که قبلا هیچکس ندیده است و این هرجایی می‌تواند اتفاق بیفتد. بیشتر اوقات کاملا اتفاقی و ناگهانی چنین چیزی می‌بینم، مثلا وقتی در شهر راه می‌روم، سفر می‌کنم یا در ساحل قدم می‌زنم. هنگام عکس گرفتن مردم با تعجب به من خیره می‌شوند و فکر می‌کنند دیوانه شده ام، اما بعد از آن که عکسم را به آن‌ها نشان می‌دهم، می‌فهمند قضیه چه بوده و می‌خندند و مرا دنبال می‌کنند و حتی سعی می‌کنند همان عکسی که گرفتم را بگیرند. من هرگز بیش از حد درباره آینده فکر نمی‌کنم، چون هرگز نمی‌دانم عکس بعدی چه خواهد بود.»

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ

+ نوشته شده در چهار شنبه 7 اسفند 1398برچسب:خطا‌های دید کاملا واقعی و بدون فتوشاپ, ساعت 13:42 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ سُئِلَ عَنِ الْإِيمَانِ- فَقَالَ الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ- وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ

 و درود خدا بر او، فرمود: (از ايمان پرسيدند). ايمان، بر شناخت با قلب، اقرار با زبان، و عمل با اعضاء و جوارح استوار است.
(اعتقادی، معنوی)
 







وَ قَالَ ع مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً- فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً- وَ مَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ- فَقَدْ أَصْبَحَ يَشْكُو رَبَّهُ- وَ مَنْ أَتَى غَنِيّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ- وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ- فَهُوَ مِمَّنْ كَانَ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً- وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلَاثٍ- هَمٍّ لَا يُغِبُّهُ وَ حِرْصٍ لَا يَتْرُكُهُ وَ أَمَلٍ لَا يُدْرِكُهُ

 و درود خدا بر او، فرمود: کسی که از دنيا اندوهناک می‌باشد، از قضاء الهی خشمناک است، و آن کس که از مصيبت وارد شده شکوه کند از خدا شکايت کرده، و کسی که نزد توانگری رفته و به خاطر سرمايه‌اش برابر او فروتنی کند، دو سوّم دين خود را از دست داده است و آن کس که قرآن بخواند و وارد آتش جهنّم شود حتما از کسانی است که آيات الهی را بازيچه قرار داده است، و آن کس که قلب او با دنيا پرستی پيوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشکل است، اندوهی رها نشدنی، حرصی جدا نشدنی، و آرزويی نايافتنی.
(اخلاقی، اجتماعی)


برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

 مسابقه بین‌المللی عکاس منظر به تازگی برندگان سال ۲۰۱۹ خود را اعلام کرده است و عکس‌های آن‌ها کاملا یادآور تنوع و زیبایی سیاره‌مان، زمین، هستند. در سال ۲۰۱۹، ۳۴۰۳ عکس از ۸۴۰ عکاس به این مسابقه ارسال شد. شش داور این مسابقه بعد از بررسی دقیق همه عکس‌های ارسالی، «اولگ ارشف» از روسیه را به عنوان عکاس برگزیده سال ۲۰۱۹ انتخاب کردند.

دریاچه آنتورنو، ایتالیا، عکاس: میلر یائو (Miller Yao)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

مادیرا، پرتغال، عکاس: آنکه بوتاویچ (Anke Butawitsch)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

سیرای شرقی، کالیفرنیا، عکاس: کارلوس کوروو (Carlos Cuervo)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

پیج، آریزونا، عکاس: کریگ بیل (Craig Bill)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

مقام دوم: بیابان باداین جاران، چین، عکاس: یانگ گوانگ

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

مقام دوم: بونیر، جزایر کارائیب هلند، عکاس: سندر گرفت (Sander Grefte)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

ایسلند، عکاس: کای هورنانگ (Hornung)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

مقام سوم: صحرای شرقی، عمان، عکاس: پیتر آدام هوزنگ (Peter Adam Hoszang)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

جنگل هو، واشنگتن، عکاس: بلیک رندال (Blake Randall)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

اسلوونی، عکاس: جاکا ایوانکیک (Jaka Ivancic)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

مقام سوم: دریاچه گریزلی، کانادا، عکاس: بلیک رندال (Blake Randall)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

مقام دوم: بیابان باداین جاران، چین، عکاس: یانگ گوانگ (Yang Guang)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

برنده جایزه برف و یخ: بالکان مرکزی، بلغارستان، عکاس: وسلین آتاناسوف (Veselin Atanasov)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

دریای بارنت، روسیه، عکاس: سرگئی سمنوف (Sergey Semenov)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

آبشار وانگو، تایوان، عکاس: کو زی یانگ (Kuo Zei Yang)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

پارک ملی تورس دل پین، شیلی، عکاس: یوکای دو (Yuekai Du)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

سیرا نوادا، کالیفرنیا، عکاس: براندون یوشیزاوا (Brandon Yoshizawa)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

لینسویز ماراینسیز، برزیل، عکاس: ایگناسیو پالاسیوس (Ignacio Palacios)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

پارک ملی کوتنای، بریتیش کلمبیا، عکاس: مت جکیش (Matt Jackisch)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

مادیرا، پرتغال، عکاس: آنکه بوتاویچ (Anke Butawitsch)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

برنده: خلیج فلسویک، انگلستان، عکاس: اولگ ارشوف (Oleg Ershov)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

پارک ملی آتشفشان برومو، اندونزی، عکاس: تونی وانگ (Tony Wang)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

کاوهسیونگ، تایوان، عکاس: پنگ کنگ فنگ (Peng-Gang Fang)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

آبشار تومپاک سوو، اندونزی، عکاس: تونی وانگ (Tony Wang)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

سیدنی، استرالیا، عکاس: Gergo Rugli

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

مغولستان غربی، عکاس: ریکاردو داوکونا (Ricardo Da Cunha)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

ایسلند، عکاس: اولگ ارشوف

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

کیمبرلی، غرب استرالیا، عکاس: مت بیتسون (Mat Beetson)

برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹

+ نوشته شده در سه شنبه 6 اسفند 1398برچسب:برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر در سال ۲۰۱۹, ساعت 20:2 توسط آزاده یاسینی


واقعیت‌هایی جالب و شگفت‌آور درباره‌ی موضوعات مختلف

  ما می‌توانیم صد‌ها کتاب بخوانیم و هزاران برنامه مستند تماشا کنیم، با این حال جهان همچنان و هر روز ما را غافلگیر خواهد کرد. به عنوان مثال، آیا می‌دانید استعفای اخیر مگان مارکل و شاهزاده هری از خانواده سلطنتی انگلیس، فعل جدیدی را در زبان انگلیسی ایجاد کرده است؟

۱. هنگامی که در کشور «باربادوس» کسی به سن ۱۰۰ سالگی می‌رسد، یک تمبر به افتخارش چاپ می‌شود.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۲. سالانه حدود ۱۴۰هزار حشره به همراه نوشیدنی‌های مختلفی که می‌نوشیم، بلعیده می‌شود! خبر خوب اینکه اکثر آن‌ها بی‌ضرر هستند.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۳. در جهان بیش از ۷۵۰۰ نوع سیب وجود دارد، این بدان معناست که برای امتحان کردن تمام آن‌ها به بیش از ۲۰ سال زمان نیاز دارید، به شرطی که روزی یک نوع را میل کنید!

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۴. سمور‌ها هنگام خواب دست یکدیگر را می‌گیرند تا از هم جدا نشوند.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۵. عسل تاریخ انقضا ندارد. این ماده غذایی تنها با گذشت زمان متبلور می‌شود و کافی است تا مدتی آن را در آب گرم قرار دهید تا به شکل اولیه خود برگردد.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۶. برای سوزاندن یک کالری، باید ۱۰میلیون بار روی ماوس کلیک کنید و این کار به شرطی که ۱۰ کلیک در ثانیه انجام دهید ۱۱ روز و نیم طول خواهد کشید!

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۷. دلفین‌ها برای نوزادان خود در رحم آواز می‌خوانند تا فرزندان متولد نشده صدای مادر را تشخیص دهند.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۸. زبان ژاپنی یک کلمه به نام "kuchisabishii" دارد و وقتی به کار می‌رود که کسی نه به خاطر گرسنگی بلکه به خاطر تنهایی دهان، چیزی را می‌خورد!

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۹. بدن یک فرد با وزن ۷۰ کیلوگرم حاوی ۰.۲ میلی گرم طلا است.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۰. گروه «بیتلز» در آهنگ‌های خود کلمه «عشق» را ۶۱۳ بار به کار بردند. محبوب‌ترین کلمه‌ای که آن‌ها استفاده کرده اند «شما» بود و می‌توانید آن را ۲،۲۶۲ بار در اشعار آن‌ها پیدا کنید.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۱. فضانوردان می‌توانند از فضا رأی دهند. آن‌ها رای خود را از طریق ایمیل دریافت می‌کنند و پس از اعلام رای، آرا به همان روش برگردانده می‌شوند.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۲. دقیقاً مانند انسان‌ها، موش‌ها وقتی احساس درد می‌کنند، چهره آن‌ها عکس العمل نشان می‌دهد.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۳. سنجاب‌ها گاهی اوقات بچه سنجاب‌های یتیم را به فرزندی قبول می‌کنند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۴. در تاریخ حمل و نقل هوایی مدرن، هیچ موردی اتفاق نیفتاده است که چاله‌های هوایی دلیل یک سانحه هوایی شده باشند.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۵. حیوان ملی اسکاتلند اسب شاخدار است.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۶. یک مداد استاندارد می‌تواند خطی به طول ۵۶ کیلومتر رسم کند یا تقریبا ۴۵۰۰۰ کلمه بنویسد.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۷. هر فرد حدود ۵۰۰۰۰ ذرات میکروی پلاستیک را در سال می‌خورد. همین مقدار نیز به طور سالانه از طریق تنفس وارد بدن انسان می‌شود.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۸. نیمی از جوانه‌های چشایی ما در سن ۵۰.۶۰ سالگی از بین می‌روند.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف


۱۹. «To Meghan Markle» اکنون یک فعل است و به معنای ترک یک محیط مسموم به خاطر سلامت روانی شخص است.

واقعیت‌هایی جالب و شگفت آور درباره موضوعات مختلف

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در سه شنبه 6 اسفند 1398برچسب:واقعیت‌هایی جالب و شگفت‌آور درباره‌ی موضوعات مختلف, ساعت 12:1 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَادِ

 و درود خدا بر او، فرمود: شگفتا که حسودان از سلامتی خود غافل مانده‌اند.
(اخلاقی، بهداشتی)
 
 
 
 
 
 
 
 
وَ قَالَ ع الطَّامِعُ فِي وِثَاقِ الذُّلِّ
 
و درود خدا بر او، فرمود: طمعکاری همواره زبون و خوار است.
(اخلاقی، اجتماعی) 

 

 

 

 

 

 
+ نوشته شده در دو شنبه 5 اسفند 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اجتماعی,بهداشتی,حسود,سلامتی,طمعکار,زبون,خوار, ساعت 19:56 توسط آزاده یاسینی