••• آسمانه

♥ مطالب ادبی .!.!.!.!. مطالب مذهبی ♥

از فرش به عرش؛ درباره پولدارترین‌های دنیا

 بسیار و بار‌ها در نوجوانی و جوانی به خصوص از پدر و مادر‌ها شنیده‌ایم که درسَت را بخوان، رویا و علاقه‌ات را هم در کنارش ادامه بده. این نسخه تکراری، مسیر زندگی خیلی از ما را از مقصد مورد علاقه مان به سمت اقتضای جامعه و اهداف مُد روز تغییر داده است. البته نه این که درس خواندن بد باشد، ولی درس خواندنِ بی‌هدف و در رشته‌ای که مورد علاقه‌مان نیست، بعید است زندگی ایده آل و دلخواهی را برای ما رقم بزند تا جایی که ممکن است سال‌ها بعد افسوس بخوریم چرا دنبال علاقه‌مان نرفتیم. بهترین حالتی که در زندگی هر کدام از ما می‌تواند رقم بخورد این است که مسیر تحصیل و شغل‌مان با رویاهایمان یکی شود.

 
در این میان، کم نبوده‌اند آدم‌هایی که وارد دانشگاه شده اند، اما یک روز تصمیم گرفته اند آن را رها کنند، مسیری که آمده‌اند را دور بزنند و به سمت مقصود دلخواه‌شان حرکت کنند. در اینجا، زندگی چند میلیاردر را مرور کرده‌ایم که تحصیل در دانشگاه را رها کردند یا حتی از آن اخراج شدند، اما آدم‌های بسیار مشهور و ثروتمندی در حوزه فعالیت خودشان شدند؛ از مارک زاکربرگ بگیرید تا استیو جابز و بیل‌گیتس. البته فراموش نکنید دنبال درس نرفتن این افراد به دلیل جسارت، مهارت و ایده‌هایی بود که جهان را تکان داد.
 
یک سال هم در دانشگاه تاب نیاورد!
 
چه کسی؟ بیل گیتس، موسس مایکروسافت
 
اگر فهرست افراد ثروتمند جهان در ۱۰ سال اخیر را کنار هم بگذارید، یک عضو ثابت دارد که همواره نفر اول یا دوم جهان بوده است. او بیل گیتس است، موسس شرکت غول‌آسای مایکروسافت. او هم بیش از یک سال در دانشگاه هاروارد تاب نیاورد. بیل گیتس در سال ۱۹۷۳ وارد دانشگاه هاروارد شد و پیش استیو بالمر، مدیر اجرایی کنونی مایکروسافت، زبان برنامه نویسی BASIC را برای اولین میکرورایانه نوشت، اما در سال دوم، دانشگاه را ترک کرد و به همراه دوستش پائول آلن شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد.
 
اخراجی‌ها و انصرافی‌های میلیاردر
 
هم اکنون آلن هم بدون داشتن هیچ مدرک دانشگاهی یک مولتی میلیاردر و مالک چندین شرکت فناوری و رسانه‌ای است. البته خود گیتس در سخنرانی آغاز سال تحصیلی ۲۰۰۷ در دانشگاه هاروارد که به دوران تحصیلش در دانشگاه اشاره داشت، گفت: «تمام چیزی که من از هاروارد به یاد می‌آورم، فضای هوش و نبوغ است. این فضا می‌توانست هیجان‌انگیز، ترسناک و حتی گاهی دلسردکننده باشد، اما برای من همیشه یک چالش بود. هاروارد یک امتیاز خارق‌العاده بود و فکر می‌کنم من زود از آن خارج شدم. سال‌های زندگی من در هاروارد تغییر کرد و دوستی‌ها‎ی من در آن‌جا شکل گرفت.»

کنار گذاشتن تحصیل برای موفق شدن در شغل
 
چه کسی؟ تراویس کالانیک، موسس اوبر
 
اگر فیلم راننده تاکسی ساخته مارتین اسکورسیزی را دیده باشید حتما با شخصیت تراویس، راننده تاکسی بی‌خواب شب‌های نیویورک آشنایی دارید. هم‌نام او آقای تراویس کالانیک هم اتفاقا شغلی مرتبط با تاکسی داشت البته در سطحی بسیار گسترده‌تر. او سال ۲۰۰۹ در ۳۳ سالگی همراه دوستش گرت کمپ شرکت اوبر را تاسیس کرد. شرکتی که یک سرویس آنلاین است و مسافران می‌توانند از طریق اپ موبایل هوشمند درخواست تاکسی کنند و اپ اوبر آن‌ها را به نزدیک‌ترین راننده مرتبط می‌کند و مکان مسافر را به راننده نشان می‌دهد.
 
اخراجی‌ها و انصرافی‌های میلیاردر
 
اوبر امروز در جهان خدمات می‌دهد و بیش از ۱۱۰ میلیون کاربر دارد. آقای کالانیک هم تحصیل نیمه‌تمام در دانشگاه کالیفرنیا را تجربه کرده است. تراویس برای موفقیت در شغلش تصمیم گرفت تحصیل را کنار بگذارد. بر اساس رده‌بندی مجله فوربس، او رتبه شصت و چهارمین فرد قدرتمند در جهان، سی و پنجمین در میان ثروتمندان در زمینه فناوری در جهان، صد و هشتاد و هشتمین در میان ثروتمندان جهان و هفتادمین ثروتمند در آمریکا را در اختیار دارد. آمار‌هایی که نشان‌دهنده کسب ثروت او از مسیری غیر از دانشگاه است.

نمی‌خواستم پزشک شوم!
 
چه کسی؟ مایکل دل، موسس شرکت دل
 
مایکل دل موسس شرکت رایانه‌ای دل که امروز یکی از شرکت‌های برجسته عرصه فناوری است هم دیگر میلیاردی است که تحصیلاتش را نیمه‌تمام گذاشته است. پدر مایکل یک دندان پزشک خبره و مادرش یک فعال بازار بورس بود. احتمالا خرید یک ماشین حساب در هفت سالگی اولین قدم مایکل برای ورود به دنیای فناوری دیجیتال بود. پدر و مادر مایکل با اصرار او را به دانشگاه پزشکی فرستادند، اما همان‌موقع هم مایکل همه هوش و حواسش سمت ور رفتن با قطعات رایانه بود. او در اولین سال ورود به دانشگاه، رایانه‌های قدیمی را می‌خرید و درایور‌ها و گنجایش‌شان را ارتقا می‌داد و سپس ۱۵ درصد زیر قیمت بازار می‌فروخت.
 
اخراجی‌ها و انصرافی‌های میلیاردر
 
اگرچه به پدر و مادرش قول داده بود درسش را ادامه دهد و تجارتش را کنار بگذارد، اما ۸۰ هزار دلار از این راه درآمد کسب کرد و تصمیم گرفت دانشگاه را رها کند و تجارتش را تمام وقت ادامه دهد، او اجناسش را ۱۰ درصد ارزان‌تر از رقبایش می‌فروخت و خیلی زود پیشرفت کرد. مایکل دل با تلاش و پشتکار زیاد شرکت دل را از صفر راه اندازی کرد که امروزه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رایانه‌ای دنیاست. در سال ۲۰۰۵ مایکل دل ۴۱ ساله به عنوان چهارمین مرد ثروتمند دنیا شناخته شد.

او باید کاسب می‌شد
 
چه کسی؟ جان مک کی، موسس فروشگاه‌های هول فودز
 
وقتی سال ۱۹۷۸ مرد ۲۵ ساله اهل ایالت تگزاس از دانشگاه اخراج شد به نظر نمی‌رسید چندان عاقبت خوبی در انتظارش باشد. ضمنا این اولین یا آخرین بار اخراج شدن جان مک کی در آن‌روز‌ها نبود. جان کمی بعد هم به خاطر نگهداری و انبار کردن مواد غذایی در آپارتمان محل سکونتش توسط صاحبخانه اخراج شد. همان‌روز‌ها بود که جان همراه نامزدش رینی لوسن با قرض کردن مبلغ ۴۵ هزار دلار از خانواده و دوستان، یک مغازه غذا‌های طبیعی را در تگزاس تاسیس کرد. از وضع زندگی روز‌های اول شروع فعالیت تجاری جان و همسرش، ذکر همین نکته بس که آن‌ها به دلیل تجاری بودن محدوده و نبود دوش از شیر آب متصل به ماشین ظرف شویی‌شان برای استحمام استفاده می‌کردند. اما همین‌جا بود که استعداد و هوش جان خودش را نشان داد و دیری نگذشت که کار او حسابی رونق گرفت.
 
اخراجی‌ها و انصرافی‌های میلیاردر
 
حالا کار توسعه یافته او را می‌توانیم در قامت فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ هول فودز در سراسر جهان ببینیم که ده‌ها هزار کارمند دارد. «هول فودز»، فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی است که دفتر مرکزی آن در آستین، تگزاس قرار دارد و محصولات طبیعی و ارگانیک ارائه می‌دهد و به فروش محصولات نسبتا گران‌قیمت معروف است. در سال ۲۰۱۷ این فروشگاه زنجیره‌ای توسط آمازون خریداری شد. گفته می‌شود آمازون با خریداری هول فودز تهدیدی برای سوپرمارکت‌های سنتی محسوب می‌شود.

غیبت، غیبت، اخراج!
 
چه کسی؟ رالف لورن، طراح مد و موسس شرکت پولو
 
داستان بعدی مربوط به پسر یک خانواده مهاجر بلاروسی است که در آمریکا ساکن شده بودند. این پسر برای خریدن لباس‌های خودش مجبور بود همزمان با مدرسه رفتن، کار کند. او نامش رالف لورن بود. رالف استعدادش در زمینه پوشاک را با خرید و فروش کراوات در نوجوانی نشان داد. سپس در فروشگاه خرده‌فروشی برادران بروکس به عنوان یک فروشنده مشغول کار شد. راه یافتن رالف به دانشگاه چندان دوام نیاورد. در این دو سال تحصیل رالف، آن‌قدر جلوی اسمش در کلاس‌های دانشکده باروخ، ضربدر غیبت ثبت شد که سرانجام از دانشگاه اخراج شد.
 
اخراجی‌ها و انصرافی‌های میلیاردر
 
او به رغم تحصیل نکردن در رشته مد و طراحی، به طور حرفه‌ای به فعالیت در عرصه پوشاک و مد مشغول شد. در سال ۱۹۶۷ با حمایت مالی از سوی نورمن هیلتون یک فروشگاه کراوات راه‌اندازی کرد و کراوات‌هایی که شخصاً آن‌ها را طراحی می‌کرد، تحت نام برند «پولو» عرضه می‌کرد. او پس از چندی این نام را از هیلتون خرید. یک دهه بعد این برند به یک برند جهانی بدل و اولین فروشگاه پولو در لندن افتتاح شد. رالف لورن در سال ۱۹۷۰ جایزه کوتی را به سبب خط تولید پوشاک مردانه شرکتش برنده شد. او تقریباً در همین زمان خط تولید پوشاک بانوان و پولو اسپرت، به منظور تولید پوشاک ورزشی را راه‌اندازی کرد. هم‌اکنون محصولات این شرکت شامل پوشاک غیررسمی آقایان و بانوان، لوازمی، چون کیف و غیره، عطر‌ها و برخی لوازم خانه است. لورن ۸۰ ساله حالا با بیش از ۷.۵ میلیارد دلار سرمایه شماره ۱۶۲ فهرست ثروتمندترین افراد جهان را به خود اختصاص داده است.

بی‌محلی کردن به دانشگاه هاروارد!
 
چه کسی؟ مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک
 
طبعا افراد بسیاری در جهان، برای تحصیل در دانشگاه معروف هاروارد سر و دست می‌شکنند. اما این همه واقعیت نیست و استثنا‌هایی وجود دارد که به هاروارد هم بی‌محلی کنند. مارک الیوت زاکربرگ متولد ۱۹۸۴ یکی از همین استثناهاست. این جوان آمریکایی که به دانشگاه هاروارد راه پیدا کرده بود، خیلی زود پس از ورود به دانشگاه هاروارد متوجه شد مسیر رویاهایش از پشت نیمکت‌های این دانشگاه نمی‌گذرد. البته برای او که خانواده‌اش افرادی تحصیل کرده بودند، پدرش مطب دندان پزشکی داشت و مادرش در حوزه روان پزشکی مشغول بود، گرفتن این تصمیم خیلی آسان نبود؛ بنابراین دانشگاه را ترک کرد تا روی ایده برجسته خودش متمرکز شود.
 
اخراجی‌ها و انصرافی‌های میلیاردر
 
مارک در جایی درباره رویاهایش که بعد‌ها متوجه شدیم شبکه‌های اجتماعی به شکل امروزی‌اش بوده است، گفته: «به دنبال ساختن چیزی هستم که کمتر کسی روی کره خاکی توانایی ساختنش را دارد و آن چیز باید به شکلی باشد که دنیا را به مکان بهتری برای زندگی انسان‌ها تبدیل کند». حالا مارک زاکربرگ مالک شرکت بزرگ فیسبوک و زیرمجموعه‌هایش، اینستاگرام و واتس اپ است. در چند سال اخیر عضو ثابت ۱۰ میلیاردر بزرگ جهان بوده و در سال ۲۰۲۰ با دارایی خالص ۵۴ میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند روی زمین بوده است.

موفقیتم را به دانشگاه گره نزدم
 
چه کسی؟ جان کوم، بنیان‌گذار واتس‌اپ
 
پسر ۱۶ ساله اوکراینی به دلیل فقر و نداشتن امکانات کافی برای زندگی به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرد. توفان تغییرات اوکراین به سراغ زندگی جان کوم و خانواده‌اش هم آمده بود. اول قرار بود پدرش به آمریکا برود و بعد آن‌ها را نزد خود فرابخواند، اما همه چیز کاملا برعکس شد. جان همراه با مادر و مادربزرگش مسافر آمریکا شد. سفری به مانتین ویو در کالیفرنیا. سفری که مشخص بود برای همیشه سرنوشت او را تغییر خواهد داد. اول به نظر می‌رسید رفتن به دانشگاه ایالتی سن خوزه گام مهمی در زندگی جان بود. حداقل خودش در ابتدا چنین فکری می‌کرد، ولی اصلی‌ترین اتفاق زندگی‌اش، اصلا ربطی به این دانشگاه نداشت.
 
اخراجی‌ها و انصرافی‌های میلیاردر
 
قرار ملاقاتش با برایان اکتون در شرکت یاهو همه چیز را برای هر دو نفر تغییر داد و به همراه شریکش «برایان اکتون» در سال ۲۰۰۹ دست به کار راه‌اندازی اپلیکیشن واتس‌اپ شد که بعدتر در سال ۲۰۱۴ فیس‌بوک آن را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. جان کوم هم که رابطه چندان خوبی با تحصیل نداشت از ادامه تحصیل در دانشگاه ایالتی سن‌خوزه انصراف داد و به جای آن، تا پیش از راه‌اندازی واتس‌اپ، ۹ سال در یاهو مشغول کار شد. حالا جان کوم ۴۴ ساله از میلیاردر‌های جوان با دارایی خالص ۷.۵ میلیارد دلار یکی از افراد فهرست ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی فوربس است.

باهوش و منظم، اما تحصیل‌نکرده
 
چه کسی؟ استیو جابز، موسس اپل
 
امروزه محصولات شرکت بزرگ اپل در عرصه لوازم هوشمند الکترونیکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این شرکت به این جا نرسیده مگر با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر موسس کاریزماتیک خودش، استیو جابز. جابزی که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از مرگش همچنان او را به عنوان فردی بسیار باهوش، منظم و پرتلاش می‌شناسیم. اما همین فرد پرتلاش هرگز دانش‌آموز یا دانشجوی خوبی نبوده است. او دانشگاه را هم پس از شش ماه تحصیل نیمه‌کاره رها کرد. جابز فکر می‌کرد برنامه‌ریزی و ساخت رایانه‌ها، ایجاد اشتغال، ساختن فیلم و مدیریت مردم و غیره، لزوماً نیازمند رفتن به دانشگاه نیست.
 
اخراجی‌ها و انصرافی‌های میلیاردر
 
او در یکی از مصاحبه‌هایش در جمع دانشجویان دانشگاه استنفورد می‌گوید: «من پس از شش ماه تحصیل در دانشگاه رید، انصراف دادم. می‌خواهم برای شما دلیل ترک تحصیلم از کالج را توضیح دهم. بعد از ۱۷ سال وارد دانشگاه شدم و به دلیل اطلاعات کمی که داشتم دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب کردم که هزینه شهریه آن معادل دانشگاه استنفورد بود و همین باعث شده بود تا بیشتر پس‌انداز پدر و مادرم خرج شود. پس از گذشت شش ماه، متوجه شدم که دانشگاه فایده و تاثیر چندانی بر زندگی من ندارد و هیچ ایده‌ای برای این که می‌خواهم با زندگی‌ام چه کار کنم، نداشتم. به همین دلیل از دانشگاه انصراف دادم.»


۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا

 این روزها با شیوع کرونا بحث‌ بر سر واکسن آن بالا گرفته است؛ ویروسی که نزدیک به یک سال است می‌تازد و جان می گیرد و به بزرگ‌ترین همه‌گیری قرن بدل شده است؛ بر همین اساس هم بحث بر سر واکسنِ آن که بشریت آن را تنها راه نجات خود از شر این ویروس می‌داند، اهمیتِ ساخت واکسن برای مقابله با بیماری‌های واگیر و البته قابل پیشگیری با واکسن را بیش از پیش عیان کرده است...

همه‌ ما از روزهای نخست تولدمان واکسن دریافت کرده‌ایم، موضوعی که مرهون تلاش‌های دانشمندان از سالیان گذشته است؛ اما معروف‌ترین و اولین نهاد واکسن‌سازی در ایران در حالی صد ساله می‌شود که در یک همه‌گیری بزرگ قرار داریم؛ انستیتو پاستور ایران؛ نامی بلند آوازه؛ ۱۰۰ سال است که سلامت مردمان این کشور را در مقابل بیماری‌های واگیر قابل پیشگیری با واکسن، تضمین کرده است.

از "لویی پاستور فرانسوی" تا

 

"انستیتو پاستور ایران"

در این راستا، دکتر احسان مصطفوی _ مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران عضوی از شبکه بین‌المللی انستیتو پاستور است، گفت: اولین انستیتو پاستور بیش از ۱۳۰ سال قبل توسط دانشمند بزرگ لویی پاستور فرانسوی و همکارانش در پاریس تاسیس شد. فلسفه وجودی انستیتو پاستور در ابتدای شکل‌گیری، کنترل بیماری‌های واگیر بود که در آن مقطع زمانی دغدغه اصلی بهداشتی همه جوامع بود. یکی از مهم‌ترین کشفیات لویی پاستور که در انستیتو پاستور پاریس مورد استفاده قرار می‌گرفت، تولید و تزریق واکسن هاری بود که زمینه‌ای برای رشد و بالندگی انستیتو پاستور پاریس را در سطح جهانی فراهم کرد. بر اساس وصیت لویی پاستور غیر از انستیتو پاستور پاریس، شعبی در اقصی نقاط دنیا برای کنترل بیماری‌های واگیر با حمایت انستیتو پاستور مادر شکل گرفت و بر این اساس انستیتو پاستور ایران، دهمین انستیتو پاستور در شبکه بین‌المللی انستیتو پاستور از نظر قدمت است و امسال هم صدمین سال تاسیس آن در کشور را می گذرانیم.


یک قرن حضور در ایران

واکسن‌های دامی و ماجرای جدا شدن واکسن‌سازی رازی

 

از انستیتوپاستور

وی افزود: ۱۰۰ سال پیش در سال ۱۲۹۹ ه‌.ش انستیتو پاستور در ایران راه اندازی شد. اولین روسای آن از ابتدای تاسیس فرانسوی بودند و اولین رئیس آن دکتر «جوزف منار» فرانسوی است که به ایران آمد و بحث واکسیناسیون آبله را که به روش سنتی در کشور انجام می‌شد را به روشی مدرن در انستیتو پاستور ایران راه اندازی کرد. در عین حال واکسن‌های دیگری نظیر وبا، طاعون گاوی و سیاه‌زخم در آن مقطع زمانی در انستیتو پاستور ایران تولید ‌شد. واکسن سیاه زخم و طاعون گاوی کاربرد در دام ها داشت و یعنی قسمتی از واکسن‌های تولیدی انستیتو پاستور در آن زمان واکسن‌های مورد استفاده در دامپزشکی بوده است. پس از ۳ سال، موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی از انستیتو پاستور ایران مشتق ‌شد و در نتیجه این موسسه تولید واکسن‌های دامی را ادامه داد و تمرکز بیشتر انستیتو پاستور ایران بر بیماری‌های انسانی سوق پیدا کرد.

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا

کارکنان انستیتوپاستور ایران در سال ۱۳۰۰


۱۹ نوع سرم و واکسن در انستیتوپاستور

 

ایران طی ۱۹ ماهِ اول فعالیت

مصطفوی ادامه داد: در دو سال اول تاسیس انستیتو پاستور ایران، مقدار زیادی مایه آبله و مایه وبا و سایر سرم‌ها و واکسن‌ها از انستیتو پاستور پاریس وارد شد و در انستیتوپاستور ایران ذخیره ای تشکیل شد تا زمان راه اندازی خط تولید این واکسن‌ها در ایران مورد استفاده قرار گیرند. دکتر منار به‌ سرعت به تولید تعدادی از واکسن‌ها که مورد نیاز کشور بود پرداخت. در ۱۹ ماه اول تاسیس (در سال‌های ۱۳۰۰ و ۱۳۰۱ شمسی)، ۱۹ نوع سرم و واکسن در انستیتو پاستور ایران تولید یا تزریق شد و حدود ۱۹۰ هزار دوز مایه آبله در این مدت تولید شد.


آبله، حصبه، وبا، زمین‌های وقفی و نیت واقف

وی افزود: انستیتو پاستور ایران در سال‌های اولیه تاسیس با تولید مایه آبله، که بیش از هر چیز مورد نیاز ایران بود و تهیه واکسن حصبه و وبا، که دو عامل مهم دیگر کشتار مردم ایران بودند، خدمت بسزایی به ایران ارائه دادند. دکتر منار در زمین‌هایی که از سوی مرحوم میرزا عبدالحسین فرمانفرماییان در سال ۱۳۰۲ به انستیتو پاستور ایران واگذار شد، اقدام به ساخت آزمایشگاه‌های جدید کرد. در متن وقفنامه مرحوم فرمانفرمائیان یکی از نیات واقف تهیه و تدارک "مواد تزریقی و اسباب و لوازم تلقیحی از قبیل آبله، طاعون، وبا، دیفتری، سگ‌ گزیدگی، سفلیس، سوزاک و امثال آن‌" قید شده است.

وی ادامه داد: عبدالحسین میرزا فرمافرنماییان درباره نیت خود از وقف انستیتو پاستور ایران گفته است: «خانه‌ای بنا کردم که در آن مایه آبله بی‌زیانی بسازند و سگ‌ هار گزیده‌ها را درمان کنند و با امراض مقاربتی مبارزه نمایند و بالاخره برای تمام امراض انسانی و حیوانی مایه‌های مبارزه و معالجه فراهم آورند.»

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا

انستیتوپاستور ایران - شهریور ماه ۱۳۴۴
اعضای مجلس مشاوره درباره وبا


از مایه آبله تا واکسن ب.ث.ژ

مصطفوی با اشاره به رشد کمی و کیفی خدمات و تولیدات انستیتو پاستور ایران در سال‌های بعد، اظهار کرد: به دنبال این رشد در سال ۱۳۴۰ مایه آبله، واکسن سل (ب ث ژ)، واکسن هاری، واکسن‌های میکربی (تیفویید-پاراتیفویید، ضد وبا و غیره)، توبرکولین، آنتی ژن‌ها، آنتی ژن‌ها سرم‌های مصنوعی، وسایل تزریق خون، وسایل تزریق سرم خون، و پلاسمای انسانی توسط این انستیتو تولید می‌شد. در عین حال آموزش نحوه تلقیح آبله، آزمایش توبرکولین، تزریق واکسن های ب ث ژ، وبا، تیفویید و پاراتیفویید نیز در این انستیتو انجام می شد. در ۵۰ امین سال تاسیس این انستیتو (سال ۱۳۴۹)، ۲۳ میلیون دوز واکسن آبله تولید می‌شد که به کشورهای ترکیه، پاکستان، عربستان و اتیوپی نیز صادرات شد. درآمد انستیتو پاستور ایران در این سال از واکسن‌های تولیدی خود، سه برابر بودجه سالیانه آن بود.

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا

اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی ب.ث.ژ براساس واکسن تولیدی انستیتوپاستور ایران از سال ۱۳۲۶


صدور واکسن‌های ایرانی به اقصی نقاط دنیا

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران، ادامه داد: واکسن‌های متعددی نظیر واکسن های ضد حصبه، سوزاک، تیفوس، واکسن ب‌ث‌ژ برای پیشگیری از سل، واکسن هاری و واکسن هپاتیت در دوره فعالیت صد ساله انستیتو پاستور ایران متناسب با مشکلات کشور در ایران تولید شد. واکسن‌های انستیتو پاستور ایران به اقصی نقاط دنیا هم صادر می‌شده است، به عنوان مثال واکسن وبا تولید انستیتو پاستور ایران به کشور فرانسه هم صادرات داشته است و یا واکسن ب‌ث‌ژ تولید انستیتو پاستور در ۲۲ کشور دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.


واکسن و سرم ضد هاری

دستیابی ایران به درمانی امیدبخش

وی در مورد تولید واکسن و سرم ضد هاری در انستیتو پاستور ایران نیز گفت: تیم‌های تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران که سالیان زیادی ناظر بر احوال هارگزیدگان بودند، در مقالاتی نارسایی درمان هارگزیدگان با روش موجود را نشان دادند. بر اساس این مقالات، بیش از ۲۵ درصد درمان شدگان با روش معمول آن زمان، از هاری جان باخته بودند و اگر گزش در سر و صورت با جراحات سخت و عمیق بود میزان تلفات به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسید. با انتشار این ارقام و استناد به مشاهدات دانشمندان ایرانی، سازمان بهداشت جهانی در صدد اصلاح درمان هارگزیدگی برآمد و برای چاره اندیشی از دانشمندان انستیتو پاستور ایران کمک گرفت. ابتدا کمیته کارشناسان هاری سازمان جهانی بهداشت درصدد برآمد از سرم ایمن ضد هاری استفاده کند. به این منظور در سال ۱۳۲۶ سرم ویژه ضد هاری به انستیتو پاستور ایران ارسال شد تا در مورد گرگ هار گزیدگان مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان ایرانی انستیتو پاستور ایران منتظر فرصت بودند تا درمان توام با سرم و واکسن را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه این آزمایش تاریخی نقطه عطف دیگری در روش نجات هارگزیدگان در دنیا بود، تصریح کرد: در یکی از شب‌های تابستان ۱۳۳۳، گرگ هاری کشاورزان روستای صحنه کرمانشاه را غافلگیر کرد و ۲۹ نفر از آنها را مجروح کرده بود. این افراد با ماشینی به انستیتو پاستور ایران در تهران منتقل شدند. دکتر مارسل بالتازار، رییس وقت انستیتو پاستور ایران، با همکاری سایر کارکنان بخش هاری، ضمن انجام کمک‌های اولیه برنامه و ترتیب درمان اختصاصی ایشان را با طریقه پیشنهادی سرم و واکسن به اجرا گذاشتند. ۱۸ نفر از مجروحین زخم‌های متعدد و عمیق سر و صورت داشتند.

از ۱۳ نفر درمان شده با روش پیشنهادی (سرم و واکسن توام) تنها یک نفر و از ۵ نفر درمان شده با واکسن تنها، سه نفر به هاری مبتلا شده و فوت شدند. از ۱۱ نفر گروه دوم (آلودگی خفیف) کسی مبتلا به هاری نگردید. این روش درمان امید بخش بزودی مورد تائید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت و از آن پس در ایران و در همه مراکز درمان هاری روش درمان همزمان واکسن و سرم دنبال شد. انستیتو پاستور ایران را فقط به خاطر نقشی که در نشان دادن اثربخشی درمان با سرم افراد هارگزیده داشته است می‌توان به عنوان یکی از موسسات منجی جامعه بشر دانست.


بیماری‌هایی که کنترل شد

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های انستیتو پاستور ایران تنها به تولید واکسن خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: بیماری‌های واگیر نظیر وبا، آبله، سل، تب‌های راجعه، هاری و طاعون نیز توسط تیم‌های انستیتو پاستور ایران در مقاطع زمانی مختلف در کشور کنترل شده است؛ علاوه بر کشور خودمان حتی کشورهای همسایه مدیون تلاش‌های محققان انستیتو پاستور ایران برای کنترل این بیماری‌ها هستند.

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا


انستیتوپاستور ایران در سال های پس از

 

انقلاب

مصطفوی ادامه داد: از سوی دیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با تداوم فعالیت‌های موسسه در دهه ۷۰ شمسی بحث توسعه صنعت بیوتکنولوژی با توجه به نیاز کشور در انستیتو پاستور ایران دنبال شد. این مقوله با راه اندازی رشته دکتری فرآورده‌های بیولوژیک در انستیتو پاستور ایران توسعه یافت و تعاملات مختلفی با شبکه بین‌المللی انستیتو پاستور و کشورهایی نظیر روسیه و کوبا صورت گرفت و در نهایت تکنولوژی تولید واکسن هپاتیت B از کوبا به ایران منتقل‌ شد.

وی افزود: در سال‌های اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رشته‌های دکتری بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی دارویی، ژنتیک پزشکی، بیوتکنولوژی سامانه‌ای و باکتری شناسی پزشکی نیز راه اندازی شده است و انستیتو پاستور ایران در کنار محوریت در حوزه بیماری های واگیر در کشور و منطقه، به قطب بیوتکنولوژی پزشکی در کشور تبدیل شد که این موضوع در توسعه‌ تولیدات انستیتو پاستور ایران پس از انقلاب تاثیرگذار بوده است. این در حالی است که در سایر حوزه‌های علوم مانند حوزه ژنتیک، و سرطان‌ هم همکاران ما در انستیتو پاستور ایران مشغول تحقیق و خدمت هستند و چندین بانک میکروبی و سلولی در انستیتو پاستور پاسخگوی نیاز محققین کشور و منطقه است.

مدیر روابط عمومی و روابط بین‌الملل انستیتو پاستور ایران درخصوص مهم‌ترین دستاوردهای انستیتو پاستور ایران پس از انقلاب اسلامی در حوزه تولید، خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت کشور و برتری طب پیشگیری بر طب درمان از یک طرف و گسترش فعالیت‌های تولیدی_ تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران در تهران از طرف دیگر، مسئولان وقت وزارت بهداشت و این موسسه را بر آن داشت تا در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار برای تأسیس مرکز تولیدی_ تحقیقاتی در ۲۵ کیلومتری بزرگراه تهران - کرج در نظر بگیرند. این مجتمع در ۲۷ اسفند ماه ۱۳۶۷ افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرد. متراژ کل این مجتمع در آن زمان ۱۸ هکتار بود.


۱۰ سایت با حدود ۵۰ محصول در یک مجتمع

 

تولیدی تحقیقاتی

وی افزود: درحال حاضر بیش از ۱۰ سایت تولیدی فعال در این مجتمع با بالغ بر ۵۰ محصول در حال خدمت رسانی به نظام سلامت کشور هستند. فعالیت‌های این مجتمع در راستای ارتقا سطح سلامت جامعه، جلوگیری از واردات فرآورده‌‏های یادشده و توسعه صادرات فرآورده‌های زیستی انجام می‌‏شود. قریب به ۵۰۰ نفر در این مجتمع مشغول خدمت هستند و بعد از مرکز انستیتو پاستور ایران در تهران، مجتمع تولیدی تحقیقاتی کرج بزرگترین شعبه انستیتو محسوب می‌شود. این مجتمع با ارائه خدمات مشاوره در زمینه‌های تولید و مدیریت کیفیت محصولات دارویی، واکسن‌ها و فرآورده‌های تشخیصی و حیوانات آزمایشگاهی، یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مراکز تولیدی در کشور و خاورمیانه است.

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا

مصطفوی تاکید کرد: ما پس از انقلاب تولید و ساخت واکسن‌هایی نظیر هاری دامی، هپاتیت B، ب‌ث‌ژ و ب‌ث‌ژ اینتراوزیکال را دنبال کرده‌ایم. در حوزه تولید سایر واکسن‌ها نظیر واکسن هاری انسانی، هم همکاران ما به طور جدی تحقیق و فعالیت می‌کنند. همچنین در حوزه تحقیق و پژوهش تولید واکسن لیشمانیوز( سالک) نیز فعالیت‌های اثرگذاری از سوی همکاران انستیتو پاستور ایران صورت گرفته است. در عین حال فرآورده‌های بیولوژیک و سرم‌ها و محلول‌های تزریقی متعددی هم در مجتمع تولید و تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران تولید می‌شود.

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا


تحریم‌ها و باور به توان داخلی

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها بر تولید واکسن مثل سایر حوزه ها تاثیر گذار بوده است ولی باعث شکوفا شدن استعدادها و باور به توان داخلی هم شده است، تصریح کرد: تحریم‌ها وزنه‌ای برای فشار به کشور در مقاطع زمانی مختلف بوده است و در نتیجه کشور در واردات واکسن های مورد نیاز هم در بعضی مواقع با مشکل مواجه شده است و بنابراین؛ نگاهی که به موضوع تولید واکسن داخلی وجود دارد یک نگاه استراتژیک است تا بتوانیم با کارهای تحقیق و توسعه ای که در انستیتو پاستور ایران، موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و سایر موسساتی که در چند سال اخیر به این حوزه ورود کرده اند، انجام می شود در آینده بیش از پیش در تولید واکسن‌ و فراورده های بیولوژیک خودکفا شویم. تحریم‌ها به غیر از دسترسی به مواد اولیه، دسترسی به تجهیزات تولید واکسن‌ را هم محدود کرده است بنابراین کشور باید به سمت خودکفایی تمام و کمال در حوزه واکسن‌سازی گام بردارد.

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا


انستیتو پاستور ایران چگونه به کنترل

 

همه‌گیری کرونا کمک کرد؟

وی با اشاره به گذشت یک سال از ورود ویروس کووید۱۹ به کشور و نقش انستیتو پاستور در کنترل این بیماری، بیان کرد: در بحث کرونا انستیتو پاستور ایران توانست رسالت تاریخی خود را ادامه دهد و همکاران ما در حوزه‌های مختلف مرتبط با این بیماری به وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور همکاری کردند. یکی از مهم ترین‌ این حوزه‌ها، حوزه تشخیص کرونا بود که با همکاری انستیتو پاستور ایران و وزارت بهداشت در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کشور از معضل تشخیص رهایی یافت و با گذر زمان، خوشبختانه امروز بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه تشخیصی در اقصی نقاط کشور راه اندازی شده است. مقوله دیگری که همکاران ما در انستیتو پاستور به آن ورود کردند در حوزه تولید بود؛ تولید محیط‌های انتقال نمونه های کرونا و محلول‌های ضدعفونی کننده از این دسته بود.

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا


تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا

مصطفوی افزود: در حوزه تولید واکسن کرونا نیز چندین پلتفرم تولید واکسن توسط همکاران ما در انستیتو پاستور ایران دنبال می‌شود که یکی از مهم‌ترین واکسن‌هایی که در انستیتو پاستور دنبال می‌شود تولید واکسن مشترک با کشور کوبا است که امیدواریم بتواند در آینده در معرض استفاده همگان قرار گیرد.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های انستیتو پاستور ایران در زمان پاندمی کرونا در زمینه ویروس شناسی، ایمنی‌شناسی، اپیدمیولوژی و ژنتیک ویروس، تاکید کرد: علاوه بر تحقیقاتی که در این مدت انجام شده است، تعدادی از همکاران ما در انستیتو پاستور ایران از روزهای اول شیوع بیماری در کشور در کمیته‌های مرتبط عضو بوده و نقش خود را در کمک به تحلیل آنچه در کشور رخ می‌دهد، ایفا کردند.


تلاش برای تولید دو واکسن دیگر

وی در خاتمه، افزود: برنامه انستیتو پاستور ایران برای سالیان آینده نیز به جز مقوله تلاش برای تولید واکسن کووید۱۹، دو مقوله تولید واکسن پنونوکوک و تولید واکسن روتاویروس است که امیدواریم این دو واکسن نیز توسط انستیتو پاستور ایران تولید شود و در آینده در شبکه واکسیناسیون عمومی کشور قرار گیرد.

۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا

گفتنی است؛ عکس‌های منتشر شده در این گزارش، ارسالی از روابط عمومی انستیتو پاستور ایران است.

+ نوشته شده در یک شنبه 19 بهمن 1399برچسب:۱۰۰ سال واکسن‌سازی در انستیتو پاستور؛ از آبله تا کرونا, ساعت 15:0 توسط آزاده یاسینی


جالب‌ترین ماشین‌های پرنده و تاکسی‌های پهپادی

 خودرو‌های پرنده و تاکسی‌های پهپادی در سال‌های مختلف در کشور‌های گوناگون اختراع شده‌اند. در این مطلب، توجه شما را به جالب‌ترین عکس‌ها از خودرو‌های پرنده جلب می‌کنیم.

تاکسی پهپادی در مسکو

سرگرمی


مدل کانوایر ۱۱۸، سال ۱۹۴۷ میلادی

سرگرمی


ژنو، سال ۲۰۱۸ میلادی

سرگرمی


اولین پرواز «ای وولو» E-Volo، آلمان، سال ۲۰۱۱

سرگرمی


تاکسی پرنده «بل نکسوس ۴‌ای ایکس» در لاس وگاس

سرگرمی


واترمن آئروبیل

سرگرمی


آئروموبیل، موناکو، سال ۲۰۱۷ میلادی

سرگرمی


تاکسی پهپادی «ای هنگ ۱۸۴» در دوبی، سال ۲۰۱۷ میلادی

سرگرمی


خودروی «سیتی ایرباس» Audi Pop.Up

سرگرمی


پرواز تاکسی پهپادی در مسکو

سرگرمی

+ نوشته شده در جمعه 17 بهمن 1399برچسب:جالب‌ترین ماشین‌های پرنده و تاکسی‌های پهپادی, ساعت 16:58 توسط آزاده یاسینی


پولدارترین باهوش‌های دنیا

 احتمالا دیگر همه ما کم و بیش درباره ضریب هوشی و آی‌کیو و تاثیر آن در زندگی روزانه اطلاعاتی داریم. می‌دانیم بالا بودن آی‌کیو به خودی خود ضامن یک حساب بانکی پر یا موفقیت در شغل نیست و بسیاری با بالاترین ضریب‌های هوشی در دنیا به شغل‌هایی متوسط با درآمد اندک مشغول هستند. این مقاله، اما جدا از آشنا شدن با زندگی و میزان ثروت برخی از باهوش‌ترین انسان‌های هم‌عصر ما، با معرفی سلبریتی‌هایی با آی‌کیوی بالا باعث تعجبمان خواهد گشت. باهم نگاهی کوتاه و فهرست‌وار به زندگی این آدم‌ها می‌اندازیم.

 
شارون استون 
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۵۴
  • حرفه: بازیگر
  • ثروت: ۶۰ میلیون دلار
شارون استون ۶۲ ساله را بسیاری از ما به عنوان یکی از زیباترین بازیگران زن تاریخ سینما می‌شناسیم، اما حتما برایتان جالب خواهد بود که او از باهوش‌ترین میلیونر‌های دنیا نیز هست. استون پیش از ورود به دنیای بازیگری، در ۱۵ سالگی مشغول گرفتن مدرک دانشگاهیش بود و ضریب هوشی بالا و البته پشتکارش باعث کسب  بورسیه‌ای در دانشگاه ادینبورو در پنسیلوانیا شد. بررسی عملکرد شارون در آن سال‌ها ثابت می‌کند اگر راهش در ۱۹۸۰ به سینما نمی‌رسید، شاید امروز یکی از دانشمندان مطرح زمان ما بود.

استیون هاوکینگ
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۶۰
  • حرفه: فیزیکدان
  • ثروت: ۱۶ میلیون دلار

استیون هاوکینگ یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان عصر ما است و تئوری‌ها، مقاله‌ها و کتاب‌هایش دانش و زندگی بشر را برای همیشه تغییر داده‌است. البته شاید بسیاری از ما او را به خاطر شرایط خاص زندگیش به یاد بیاوریم. در ۲۱ سالگی تشخیص داده شد استیون بیماری ALS دارد، اما این بیماری تاثیری بر زندگی علمی او نگذاشت. استیون هاوکینگ تا پیش از فرارسیدن مرگ در ۷۶ سالگی علاوه بر خدمات غیرقابل جایگزینش در پیشرفت علم انسان، بسیاری را در سرتاسر جهان به فیزیک علاقمند کرد و البته به همه ما آموخت حتی باوجود محدودیت‌های بزرگ راه پیشرفت بسته نیست. 


ناتالی پورتمن
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۴۰
  • حرفه: بازیگر
  • ثروت: ۴۸ میلیون دلار
البته این بازیگر برنده اسکار که از کودکی وارد حرفه نمایش شد امروز یکی از مهمترین بازیگران هالیوود شناخته می‌شود، اما اگر در همین لحظه دیگر هیچ پیشنهادی به او نشود، او می‌تواند در هر زمینه‌ای که بخواهد فعالیت کند. این بازیگر ۳۸ ساله فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است و توانایی صحبت کردن به ۵ زبان زنده دنیا را دارد.

جودیت پولگار
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۷۰
  • حرفه: بازیکن حرفه‌ای شطرنج
  • ثروت: ۱ میلیون دلار
این شطرنج‌باز مجارستانی در ۱۵ سالگی بعنوان جوان‌ترین استادبزرگ شطرنج موفق به کسب عنوان شد. موفقیت‌های جودیت باعث شد راه زنان در این رشته ورزشی تا حدی هموار گردد. جالب است بدانید پدر جودیت، لازلو پولگار روانشناس آموزشی و طرفدار این نظریه بود که ضریب هوشی به تربیت و آموزش بستگی دارد. خود جودیت البته بعد‌ها در مصاحبه‌ای تئوریِ پدرش را رد کرد و گفت آی‌کیوی بالایش را مرهون وراثت است.

نوام چامسکی
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۹۸
  • حرفه: زبان‌شناس، فیلسوف، فعال مدنی
  • ثروت: ۴ میلیون دلار
حتی اگر چامسکی را نشناسید احتمال زیادی وجود دارد که نظریه‌هایش را خوانده باشید، چرا که نوام چامسکی بعنوان نویسنده‌ای با بیشترین تعداد نقل قول در کتاب‌ها و متون علمی شناخته می‌شود. چامسکی برای ضریب هوشی استثنائی‌اش زمینه‌ای مناسب پیدا کرد و تلاش‌ها و مطالعاتش در بستر زبان‌شناسی باعث شد امروز اورا با لقب "پدر زبانشناسی مدرن" بشناسیم.

استیو مارتین
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۴۲
  • حرفه: بازیگر
  • ثروت: ۱۰۵ میلیون دلار
 حتما حضور نام این بازیگر در این لیست باعث تعجبتان شده است. اما باید باور کنید استیو مارتین که او را با بازی در نقش آدم‌هایی دست‌و‌پا‌چلفتی به یاد می‌آوریم، فردی به شدت باهوش است. استیو از ضریب هوشی بالایش در زمینه استندآپ‌کمدی و اجرا بهره گرفت و توانست به موفقیت حرفه‌ای قابل توجهی دست یابد.

کیم اونگ یونگ
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۲۱۰
  • حرفه: پروفسور دانشگاه
  • ثروت: ۱ میلیون
کیم مثالی است برای رد کردن این نظریه که ضریب هوشی بستگی به آموزش و تربیت فرد دارد. کیم اونگ یونگ زمانی که فقط ۶ ماه داشت می‌توانست خیلی روان صحبت کند. او در ۳ سالگی مشغول تحصیل در رشته فیزیک پیشرفته در دانشگاه هانیانگ بود و در ۸ ساگی موفق به کسب پی‌اچ‌دی شد. کیم بخاطر ضریب هوشی بالایش به کتاب رکورد‌های گینس راه پیدا کرده است و استاد سابق او اعتقاد دارد برای سنجش ضریب هوشی کیم به معیار و متری جدید احتیاج داریم.

مرلین وس ساوانت
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۹۸
  • حرفه: ستون‌نویس و نمایشنامه‌نویس
  • ثروت: ۱ میلیون دلار
مرلین در ۱۱ سالگی برای اولین بار در تست استنفورد-بینت شرکت کرد و نتیجه آن شگفت انگیز بود. این تست نشان داد که او ظرفیت مغز یک انسان ۲۲ ساله را دارد و در سال ۱۹۸۶ نام مرلین بعنوان انسانی با بالاترین ضریب هوشی به کتاب رکورد‌های گینس راه یافت. از آن زمان مرلین وس ساوانت کتاب‌های زیادی به چاپ رسانده است و در حال حاضر در ۷۳ سالگی هنوز فعالیت‌های بی‌شمارش ادامه دارد.

اشتون کوچر
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۶۰
  • حرفه: بازیگر
  • ثروت: ۱۶۱ میلیون دلار
شروع بازیگری اشتون، بازی در نقش یک آدم ساده‌لوح در شویی تلویزیونی بود، اما شخصیت واقعی این بازیگر اصلا شباهتی به آن نقش ندارد. هرچند این ضریب هوشی بالا باعث نشد او دانشگاه را به خاطر بازیگری رها نکند، اما امروز کوچر آی‌کیوی بالا و البته ثروتش را برای کار‌های بشردوستانه استفاده می‌کند و این بازیگر در پروژه‌هایی مانند بنیاد دی‌ان‌ای و ثورن سرمایه‌گذاری کرده است.

کریستوفر مایکل لنگان
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: بین ۱۹۵ تا ۲۱۰
  • حرفه: پرورش دهنده اسب و نویسنده
  • ثروت: ۲ میلیون دلار
هرچند کریستوفر یکی از باهوش‌ترین انسان‌های دنیا است، ولی این ضریب هوشی بالا در کودکی چندان به نفعش عمل نکرد. او در مدرسه همواره بخاطر جهشی خواندن کلاس‌ها توسط بقیه دانش‌آموزان اذیت می‌شد و وقتی کمی بزرگتر شد بخاطر میل زیادش به یادگیری توسط معلم‌ها نادیده گرفته می‌شد. البته کریستوفر درنتیجه‌ی تمام این آزار‌ها تصمیم گرفت معلم خودش شود و یادگیری مباحثی پیشرفته مانند فیزیک و فلسفه و زبان‌های لاتین و یونانی را آغاز کرد. او تا به امروز کتاب‌های زیادی به چاپ رسانده است و علاوه بر سر و کله زدن با اسب‌ها، یک تشکیلات غیرانتفاعی به نام Mega Foundation را پایه‌گذاری کرده است.

ماییم بیالیک
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۶۳
  • حرفه: بازیگر و دانشمند
  • ثروت: ۱۵ میلیون دلار
بیشتر ما ماییم را با نقش امی فاولر در سریال بیگ بنگ تئوری می‌شناسیم هرچند که او در اوایل دهه ۹۰ میلادی در سریال "شکوفه" در شبکه NBC هم خوش درخشیده بود. بیالیک دکترایش را در زمینه عصب‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا گرفته است. جالب است بدانید بسیاری ماییم بیالیک را نماد موفقیت در چندین رشته متفاوت می‌دانند.

کوئنتین تارانتینو
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۶۰
  • حرفه: کارگردان
  • ثروت: ۹۷ میلیون دلار
چه عاشق فیلم‌هایش باشید و چه از آن‌ها متنفر باشید، حتما قبول دارید تارانتینو یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما است. تارانتینو البته باوجود ضریب هوشی بالایش هرگز به موفقیتی در تحصیلات دست نیافت و از ۱۵ سالگی قید درس و مدرسه را زد. البته کوئنتین بعد‌ها با ساخت برخی از ماندگارترین فیلم‌های هالیوود ثابت کرد تحصیل به درد همه نمی‌خورد.

رابرت برن
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۷۰
  • حرفه: شطرنج‌باز
  • ثروت: ۴.۴ میلیون دلار
درمیان بزرگان ورزش شطرنج به نام‌های زیادی با ضریب هوشی بالا برمی‌خوریم و دلیل این موضوع مهارت، منطق و صبری است که برای موفقیت در شطرنج نیاز دارید. رابرت  برن در هر سه زمینه استاد بود و موفق شد در طی دو سال قهرمان آمریکا و جهان شود. رابرت از زمانی که خیلی کوچک بود به شطرنج علاقه نشان داد و با ضریب هوشی ۱۷۰ و تمرین زیاد موفق شد به یکی از بهترین شطرنج‌بازان دنیا تبدیل شود.

لیسا کودرو
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۵۲
  • حرفه: بازیگر
  • ثروت: ۷۲ میلیون دلار
علی‌رغم اینکه فیبی در سریال محبوب فِرِندز، خنگ نبود، اما حتما قبول دارید شخصیتی باهوش هم محسوب نمی‌شد. لیسا کودرو، اما در دنیای واقعی تفاوت زیادی با فیبی بوفِی دارد. او دانشگاه را با مدرکی در زمینه زیست‌شناسی به پایان رساند و شروع به همکاری با پدر پزشکش در تحقیقات و آزمایشات علمی کرد. لیسا تا پیش از رها کردن این تحقیقات برای بازیگری، ۸ سال از عمرش را صرف علم کرد.

گری کاسپاروف
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۹۰
  • حرفه: شطرنج‌باز
  • ثروت: ۵ میلیون دلار
احتمالا حتی اگر علاقه‌ای به شطرنج و یا حتی ورزش نداشته باشید، نام او را شنیده‌اید. گری کاسپاروف در رویدادی تاریخی در سال ۲۰۰۳ با رایانه‌ای شطرنج بازی کرد که می‌توانست ۳ میلیون محاسبه در هر ثانیه انجام دهد. هرچند هیچ‌کس شانسی برای کاسپاروف در نظر نمی‌گرفت، اما او همه را شگفت زده کرد. البته او موفق به شکست رایانه مشهور نشد، اما توانست با هوش و مهارتی فوق‌العاده بازی را به تساوی بکشاند. گری کاسپاروف بسیاری از کودکان در سراسر دنیا را به شطرنج علاقمند کرد و در همه‌گیری این ورزش نقشی حیاتی داشت.

سر اندرو وایلز
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۷۰
  • حرفه: ریاضی‌دان
  • ثروت: ۱ میلیون دلار
سر اندرو وایلز در حال حاضر مشغول تدریس در دانشگاه آکسفورد است و بسیاری او را برای اثبات قضیه نهایی فِرمت به یاد می‌آورند. قضیه‌ای که تا پیش از او اثبات‌نشدنی گمان می‌شد. او راه حل و استدلالش را در کنفرانسی تاریخی در سال ۱۹۹۳ در کمبریج ارائه کرد.

مت دیمون
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۶۰
  • حرفه: بازیگر
  • ثروت: ۱۳۷ میلیون دلار
مت دیمون امروز یکی از مشهورترین بازیگران مرد هالیوود است، اما جالب است بدانید او با فیلم‌نامه نویسی مشهور شد. خیلی پیش از بازیگر شدن، مت سر کلاس دانشگاه هاروارد فیلم‌نامه فیلم تحسین شده Good Will Hunting را نوشت و بازی در نقش ویل او را به بازیگری مشهور و آینده‌دار بدل کرد. دیمون البته به خاطر بازیگری قید دانشگاه را زد؛ هرچند که دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۳ مدرکی افتخاری در هنر به او اعطا کرد.

ترنس تائو
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۲۳۰
  • حرفه: ریاضی‌دان
  • ثروت: ۵ میلیون دلار
ترنس از زمانی که هنوز سن خیلی کمی داشت به خاطر درک بالای اعداد، کودکی نابغه شناخته می‌شد. او در ۹ سالگی سطحی از ریاضیات را می‌آموخت که مختص دانشگاه بود. تائو از ۱۰ سالگی رقابت در المیپیاد‌های ریاضی را آغاز کرد و در ۱۲ سالگی به اولین مدال طلایش دست یافت. ترنس تائو در ۱۶ سالگی مدرک دکترایش را گرفت و از آن پس تا کنون مشغول آموزش و تئوری‌پردازی در ریاضیات است.

جیمز وود
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۸۰
  • حرفه: بازیگر
  • ثروت: ۸ میلیون دلار
جیمز وود در طی بیش از ۵۰ سال بازیگری، نقش‌هایی ماندگار روی پرده سینما و تلویزیون خلق کرده است، اما جالب است بدانید او یکی از باهوش‌ترین آدم‌های هالیوود است. او بخاطر ضریب هوشی بالایش کار سختی در مدرسه در پیش نداشت و از همان سال‌ها در کلاس‌های جبر خطی در دانشگاه کالیفرنیا شرکت می‌کرد. جیمز وود به همین دلیل موفق شد با بورسیه به دانشگاه ام‌آی‌تی راه یابد، جایی‌که تنها یک ترم پیش از فارغ‌التحصیلی، به خاطر بازیگری قید مدرکش را زد.

کریستوفر هیراتا
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۲۲۵
  • حرفه: کیهان‌شناس
  • ثروت: ۵ میلیون دلار
کریستوفر از ۱۶ سالگی به استخدام ناسا درآمد و در سال ۲۰۰۵ مدرک پی‌اچ‌دی اش را از دانشگاه پرینستون گرفت. هیراتا امروز علاوه بر تدریس در دانشگاه اوهایو، ضریب هوشی بالایش را صرف درک انرژی تاریک و اندازه‌گیری سرعت گسترش کیهان می‌کند.

شکیرا
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۴۰
  • حرفه: خواننده
  • ثروت: ۲۴۲ میلیون دلار
بسیاری از ما شکیرا را به خاطر آهنگ‌های زیبای لاتین و مهارت رقصش می‌شناسیم، اما بدون تحصیلات آکادمیک شاید شکیرا به چنین جایگاهی نمی‌رسید. این ستاره موسیقی به هفت زبان زنده دنیا صحبت می‌کند و علاقه‌اش به آموزش و یادگیری بهانه‌ای شده است تا در کشور زادگاهش کلمبیا مدرسه بسازد.

ژاکوب بارنت
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۷۰
  • حرفه: دانش‌آموز
  • ثروت: نامشخص
ژاکوب در کودکی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شد و گمان می‌رفت هیچ‌وقت نتواند خواندن و نوشتن بیاموزد. او البته خیلی زود شروع به غافلگیر کردن اطرافیانش کرد و در سن ۳ سالگی زمانی‌که هنوز حرف زدن را آغاز نکرده بود، حروف الفبا را نوشت. از آن زمان به بعد ژاکوب به پیشرفت‌هایش ادامه داد و امروز بعنوان یکی از خاص‌ترین نوابغ عصر ما می‌شناخته می‌شود. ژاکوب بارنت در حال حاصر مشغول تحصیل در دانشگاه ایندیانا می‌باشد.

فیلیپ امیگوِلی
 
پولدارترین باهوش‌های دنیا
  • آی‌کیوی گزارش شده: ۱۹۰
  • حرفه: دانشمند امور رایانه
  • ثروت: ۳ میلیون دلار
دوران کودکی فیلیپ با تمام افراد حاضر در این فهرست متفاوت بود. او زمان زیادی برای تحصیل و یادگیری نداشت و وقتی تنها ۱۳ سال داشت به عنوان سرباز به  جنگ فرستاده شد. بعد از مهاجرت به آمریکا و گرفتن مدارک دانشگاهی مختلف، زندگی فیلیپ تغییر کرد. این برنده جایزه گوردون بل در سال ۱۹۸۹ در حال حاضر از بهترین دانشمندان امور رایانه‌ای در دنیا محسوب می‌شود.

 


۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

 در این مطلب ۱۲ مورد از ایده‌های بزرگ، از اتومبیل‌های خودران و برقی گرفته تا چاپ سه بعدی و ارز‌های دیجیتال، را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند ساز و کار دنیای ما را به کلی تغییر داده و آن را به سمت و سوی دیگری ببرند.

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

کمپانی ARK Invests اخیرا گزارشی را منتشر کرده و در آن از ۱۲ ایده بزرگ در سال ۲۰۲۱ سخن گفته است. این گزارش از ۲۰۱۷ به صورت سالانه و با هدف برجسته سازی تحولات نوآورانه اخیر منتشر می‌شود. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم فناوری‌های به نسبت نوظهوری هستند که اگر بیشتر به آن‌ها پرداخته شود، پتانسیل دگرگون کردن زندگی روزمره ما را خواهند داشت.

یادگیری عمیق

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

یادگیری عمیق یا Deep Learning بدون شک مهم‌ترین پیشرفت نرم افزاری دنیای امروز به شمار می‌آید. این فناوری با گذشت زمان می‌تواند زنجیره ارزش اقتصادی را حتی بیشتر از اینترنت افزایش دهد. طبق گزارش ARK، یادگیری عمیق طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده، ۳۰ تریلیون دلار به سرمایه بازار جهانی اضافه خواهد کرد.


اختراع مجدد دیتاسنتر

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

پردازنده‌های سرور در دهه آینده به کلی تغییر شکل خواهند داد. پردازنده‌های ارزان‌تر و سریع تری در راه هستند که بهره وری انرژی آن‌ها به مراتب از پردازنده‌های فعلی اینتل بیشتر است. شاید جالب باشد بدانید که اینتل در گذشته بیش از ۹۰ درصد کل درآمد پردازنده را به خود اختصاص داده بود. در گزارش ARK ذکر شده که RISK-V، ARM و واحد‌های پردازش گرافیکی (GPUs) پتانسیل آن را دارند تا در زمینه رایانش ابری به عنوان پردازنده‌های اصلی ظهور کنند. در حوزه دیتا سنتر (مرکز داده) نیز احتمال می‌رود که شتاب دهنده‌های تحت سلطه GPU به پردازنده‌های غالب بازار تبدیل شوند و ارزش آن‌ها تا سال ۲۰۳۰ به ۴۱ میلیارد دلار برسد.


دنیا‌های مجازی

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

دنیا‌های مجازی یکی دیگر از ایده‌های بزرگ در عصر امروز هستند که فعلا شامل بازی‌های ویدیویی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌شوند. درآمد حاصل از این فناوری برابر با ۱۸۰ میلیارد برآورد شده که البته این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۳۹۰ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.


کیف پول دیجیتال

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

کیف پول دیجیتال را می‌توان به عنوان پلتفرم جدید برای فعالیت‌های تجاری به شمار آورد. ارزش این کیف فعلا چیزی حدود ۲۵۰ دلار تا ۱۹۰۰ دلار در ازای هر کاربر است. این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰ هزار دلار می‌رسد و یک فرصت ۴.۶ تریلیارد دلاری را در ایالات متحده رقم می‌زند.


مبانی بیت‌کوین

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

قیمت بیت کوین در سال گذشته به بالاترین میزان خود رسیده است. تحقیقات ARK نشان می‌دهند که مبانی شبکه بیت کوین در آینده نیز سالم باقی می‌ماند. در واقع افزایش مقبولیت بیت کوین، بستر مناسب را برای پذیرش اتریوم و موج جدیدی از آزمایش‌های مالی نیز فراهم آورده است.


بیت‌کوین برای موسسات

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

رشد سریع ارزش بیت کوین آن را به یکی از گزینه‌های مناسب برای تخصیص سرمایه گذاری تبدیل کرده است. به طوری که طی پنج الی ده سال آینده شاهد رشد این شبکه از ۵۰۰ میلیارد دلار به ۱ تا ۵ تریلیون دلار خواهیم بود.


اتومبیل‌های برقی یا EV‌ها

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

گزارش ARK با تکیه بر قانون رایت (Wright’s Law) گفته که فروش اتومبیل‌های برقی در ۲۰۲۵ حدودا ۲۰ برابر شده و از ۲.۲ میلیون واحد در سال، به ۴۰ میلیون واحد می‌رسد. توسعه EV یکی دیگر از ایده‌های بزرگ است که علاوه بر کمک به محیط زیست، می‌تواند سیستم حمل و نقل را با تغییرات عمده‌ای مواجه کند.


اتوماسیون یا خودکارسازی

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

خودکارسازی جزو مسائلی است که بسیاری افراد از آن وحشت دارند؛ چراکه معتقدند توسعه این تکنولوژی افراد را از کار برکنار می‌کند. اما گزارش ARK نشان می‌دهد که اتوماسیون علاوه بر رشد بهره وری، افزایش دستمزد را نیز به دنبال خواهد داشت. در واقع اتوماسیون پتانسیل آن را دارد تا کار بدون اجرت را به کارمزد تبدیل کند. به گفته ARK فرایند خودکارسازی طی ۵ سال آینده ۱.۲ تریلیون دلار را به تولید ناخالص ذاخلی ایالات متحده اضافه می‌نماید.


سواری با اتومبیل‌های خودران

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

هزینه جابجایی با ماشین‌های خودران در آینده و در پی استقبال مردم، تقریبا یک دهم متوسط هزینه تاکسی خواهد بود. پلتفرم‌های مرتبط با این تکنولوژی نیز در سال ۲۰۳۰ می‌توانند به سود سالانه ۱ تریلیون دلار دست پیدا کنند. علاوه بر این، خودروسازان نیز می‌توانند به سود ۲۵۰ میلیارد دلاری برسند. این ایده بزرگ مدت هاست که به ذهن نوآوران خطور کرده و اکنون آماده رشد و توسعه است.


پهپاد‌های مخصوص دلیوری

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

استفاده از پهپاد‌ها برای جابجایی کالا، علاوه بر نیروی کار انسانی، سایر هزینه‌های مربوطه را نیز کاهش می‌دهد. گفته می‌شود درآمد حاصل از این پلتفرم تا سال ۲۰۳۰ در بخش دلیوری برابر با ۲۷۵ میلیون دلار و در بخش خرید و فروش سخت افزار برابر با ۵۰ میلیون خواهد بود.


هوافضایی اوربیتال یا مداری

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

به لطف توسعه یادگیری عمیق، اتصالات، حسگرها، چاپ سه بعدی و رباتیک، بخش عمده هزینه‌هایی که برای مدت‌ها در حال صعود بوده اند بالاخره با روند کاهشی مواجه شده اند. از طرفی تعداد پرتاپ ماهواره‌ها و فرود موشک‌ها روز به روز در حال افزایش است. به گزارش ARK، ارزش تکنولوژی هوافضایی اوربیتالی یا مداری (از جمله اتصالات ماهواره‌ای و پرواز مافوق صوت) در آینده، سالانه از مرز ۳۷۰ میلیارد دلار نیز عبور خواهد کرد.


چاپ سه‌بعدی

۱۲ ایده بزرگ که آینده جهان را متحول خواهند کرد

چاپ سه بعدی گونه‌ای از تولید افزودنی است که با ساخت لایه به لایه اشیاء، مدت زمان صرف شده از مرحله طراحی تا تولید را به حداقل می‌رساند. به همین خاطر عده‌ای معتقدند که این ایده بزرگ و خلاقانه، نیاز به طراحان را افزایش و پیچیدگی‌های مربوط به زنجیره تامین را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. طبق اظهارات ARK، چاپ سه بعدی تحول بزرگی را در صنایع تولیدی ایجاد می‌کند. به طوری که در سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش ۶۰ درصدی ارزش آن از ۱۲ میلیارد دلار به ۱۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود.


بشر زیرِ اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

 براساس یافته‌های جدید دانشمندان، حجم عظیمی از میکروب در جو زمین وجود دارد که می‌تواند نشانی از زندگی در فراسوی زمین باشد. اگر احساس تنهایی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که موجودات زنده بی شماری وجود دارند که ده‌ها هزار کیلومتر بالای سر شما شناور هستند، پس آرامش خود را حفظ کنید.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

به گفته دیوید اسمیت که زندگی در جو را در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا مورد مطالعه قرار داده ما انسان‌ها واقعا ساکنان زیر یک اقیانوسی از جو در بالای سر خود هستیم و واقعا نمی‌دانیم که مرز بیوسفر زمین در ارتفاعات بسیار، کجا متوقف می‌شود.

حیات میکروبی در جو

او در میزگردی که در ۱۴ دسامبر در اجلاس پاییزی سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا برگزار شد، گفت: به نظر می‌رسد تقریبا در هر جایی که با هواپیما‌ها و بالن‌های ناسا نمونه برداری کنیم، نشانه‌هایی از حیات میکروبی را می‌یابیم.

به نظر می‌رسد زندگی در جو زمین کاملا میکروبی و یک امر موقتی بوده و نه از اکوسیستم مستقل، با زندگی در سطح زمین ارتباط نزدیک دارد. ارگانیسم‌های ریز و مقاوم بر اثر انتقالی ظریف در جایی که جو زمین با این سیاره روبه‌رو می‌شود، در یک مسیر انحرافی حماسی به لایه‌های پایین جو منتقل می‌شوند.

کوین دیلون، دکترای پزشکی گفت: براساس آنچه ما می‌دانیم، همه چیز فقط در جو پیش می‌رود. میکروب‌ها تقریبا در حالتی مانند یک بزرگراه سفر کرده و از جو استفاده می‌کنند و به طور خاص می‌توانند ابر‌ها را سوار کنند. میکروب‌ها در انتها در دو لایه جو قرار می‌گیرند.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

به اعتقاد برخی محققان در این زمینه از جمله دیانا جنتری، در تروپوسفر پایین، میکروب‌ها بیشتر باید با خطر خشک شدن مقابله کنند. جذابیت ابر‌ها از این روست.

جنتری گفت: اگر در جو شما را بگیرند و معلق کنند، در معرض خطر از دست دادن بسیار سریع آب بدن خود قرار می‌گیرید، بنابراین ابر‌ها در سطح پایین عالی هستند، آن‌ها مانند این نقاط آب سیار هستند که می‌توانند هنگام برداشتن و انتقال به اطراف، شما را مرطوب نگه دارند. در تروپوسفر، برخی از میکروب‌ها ممکن است کاملا طبیعی، حتی زنده بمانند. به طور حتم، به دلایل عدم اطمینان در مورد زندگی در جو زمین، آن‌ها فقط در جو‌های فراتر از زمین تکثیر می‌شوند.


سطح زمین بهشت میکروب‌هاست

یکی از محدودیت‌های اصلی این است که اگرچه ما به خوبی می‌دانیم سطح زمین بهشتی است که میکروب‌ها می‌توانند ماجراجویی بزرگ خود را در آن انجام دهند، اما سایر مناطق سیاره‌ای منظومه شمسی به طور حتم یا به احتمال زیاد با زندگی خصمانه ترند، هرچند که ممکن است در گذشته‌های دور بسیار قابل سکونت بوده باشند. به عنوان مثال جذابیت مکانی مانند ونوس به عنوان مقصدی در جستجوی زندگی در جو است، جایی که برخی دانشمندان گفته‌اند که قطرات مایع در حدود (۴۸ تا ۶۰ کیلومتر) بالاتر می‌توانند به عنوان یک پناهگاه در محیطی اسیدی و گرم که ونوس به آن معروف است، وجود داشته باشند.

این سختی به این معناست که در دنیا‌هایی مانند زهره، زندگی به جای اینکه مانند آنچه در زمین انجام می‌شود، برای همیشه در جو باقی بماند و این ماندگاری به معنای آن حفره‌هایی است که دانشمندان درمورد اینکه آیا میکروب‌ها می‌توانند مثلاً در هنگام بالا آمدن تولید مثل کنند، نیاز به پر کردن دارند.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

جنتری متذکر شد جاذبه به طور مداوم برخی از میکروب‌های فرضی را از یک لایه دنج می‌دزدد. او گفت یک چالش زندگی که مختص زندگی در جو است این است که، چون شما شناور هستید، مدام مقداری از زندگی خود را در آنجا تنها به دلیل جاذبه با گذشت زمان از دست می‌دهید، برای اینکه زندگی بتواند در طولانی مدت در جو پایدار بماند، باید بتواند به اندازه کافی سریع تولید مثل کند تا این خسارات را جبران کند؛ سپس آن مسئله آب وجود دارد.


ابر‌های زمین ویژه هستند

ابر‌های زمین ویژه هستند؛ آن‌ها تنها ابر‌های مدرن جوی در منظومه شمسی هستند که عمدتا از بخار آب تشکیل شده‌اند و باعث می‌شود که آن‌ها برای زندگی بشر امیدوار کننده باشد. مریخ دارای برخی از موارد دی اکسید کربن است. ماه، نپتون، تریتون، ابر‌های نیتروژن دار دارد. همه آن‌ها جذاب هستند، اما هیچ آبی یک مانع واقعی نیست.

جنتری گفت یکی از موضوعات اصلی در نجوم شناسی «پیروی از آب» است، زیرا برای حیاتی مانند زمین که ما آن را می‌شناسیم، آب یک نیاز است. از آنجا که این ابر‌ها بر پایه آب نیستند، به همین دلیل جالب نیستند.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

درست همانطور که زمین به عنوان الگویی برای در نظر گرفتن سایر جهان‌های منظومه شمسی عمل می‌کند، مکان ما نمونه‌های کهنی را ارائه می‌دهد که برای جهان‌های فراتر از ستاره ما در نظر گرفته می‌شود البته با یک قدم دیگر در میزان شناخت ما از آن‌ها، جایی که زمین زمینه روزانه ماست و سیارات مقصد سفینه‌های فضایی پیچیده هستند، سیارات فراخورشیدی بیشتر لکه‌هایی هستند که در مشاهدات نجومی در برابر ستاره‌هایشان نقش بسته‌اند، و به نظر می‌رسد، لکه بینی حیات جوی حتی در زمین نیز روی حیله و تزویر است.


در ابر‌ها زندگی وجود دارد

اسمیت گفت: هر زمان که ما در میان ابر‌ها پرواز می‌کنیم و مجموعه‌های آب ابر ایجاد می‌کنیم، این سیگنال واقعا قوی از زندگی زمین را داریم. ما می‌دانیم که زندگی در آن ابر‌ها وجود دارد، اما هیچ ابزاری نداریم که به اندازه کافی حساس باشد بدون اینکه آب در ابر جمع شود، بنابراین انتظار نداشته باشید که دانشمندان به این زودی‌ها در مورد زندگی جوی در جهان‌های دیگر اعلامیه‌ای صادر کنند.

نوآم ایزنبرگ، دانشمند سیاره‌ای در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانزهاپکینز در مریلند گفت اثبات یا فهمیدن اینکه یک سیاره فراخورشیدی یک جهان زنده است بسیار دشوار است، اما کنکاش در این مورد را نیز متوقف نکنید.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

ایزنبرگ گفت اگر فرصتی برای زندگی در ناهید وجود داشته باشد بله احتمالا شانس زندگی در جهان‌های شبیه زهره در جا‌های دیگر نیز وجود دارد. اگر روی زمین زندگی وجود داشته باشد، احتمالا فرصتی برای زندگی در جهان‌های مانند زمین در جا‌های دیگر نیز وجود دارد.

+ نوشته شده در پنج شنبه 18 دی 1399برچسب:بشر زیرِ اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند,ابر,باران,ونوس,زهره,ناهید,سیاره, ساعت 14:49 توسط آزاده یاسینی


چیزهایی که از دانه برف نمی‌دانید!

 فرمی که اغلب تولید می‌شود کریستال‌هایی با شاخه‌های متعدد هستند. این نوع کریستال از همه فرم‌ها شناخته‌شده‌تر است. اما کریستال‌ها زمانی به دانه‌های برف تبدیل می‌شوند که زیاد باشند؛ یعنی زمانی که چند کریستال‌با هم ترکیب شوند. در این مطلب، نکات جالبی درباره‌ی دانه برف خواهید خواند که شاید تا‌به‌حال نمی‌دانستید.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

یک منظره زمستانی تنها از دور زیبا نیست.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

برف که فرم جامد باران است، تشکیل شده از میلیون‌ها کریستال یخی است. زمانی که قطرات آب در ابر‌ها یخ می‌زنند، برف تولید می‌شود. برای آن دمای هوا باید میان منفی ۴ درجه تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

تحت این شرایط سفر کریستال‌های برفی به سمت زمین آغاز می‌شود. اندازه آن‌ها در ابتدا تنها ۱/ ۰ میلی‌متر است و شش‌گوش هستند. این فرم شش‌گوش بر می‌گردد به ساختار کریستالی مولکول‌های آب.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

مرحله اول راه آن‌ها در میان ابر‌ها آغاز می‌شود. در آنجا بیشتر و بیشتر بخار آب به این کریستال‌ها می‌چسبد و آن‌ها را بزرگتر و گوناگون‌تر می‌کند. فرم‌های گوناگونی که تشکیل می‌شوند، به دما و رطوبت هوا و میزان باد بستگی دارند.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

فرمی که اغلب تولید می‌شود کریستال‌هایی با شاخه‌های متعدد هستند. این نوع کریستال از همه فرم‌ها شناخته‌شده‌تر است. اما کریستال‌ها زمانی به دانه‌های برف تبدیل می‌شوند که زیاد باشند؛ یعنی زمانی که چند کریستال‌با هم ترکیب شوند.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

حدود یک ساعت طول می‌کشد تا یک کریستال برفی به زمین برسد. اگر دمای هوا بیش از منفی ۵ درجه سانتی‌گراد باشد و هوا رطوبت بالایی داشته باشد، دانه‌های برف بزرگتری تشکیل می‌شوند. اما در مناطقی که درجه هوا بسیار پایین است - برای مثال در مناطق قطبی - دانه‌های برفی حتی به صورت سوزن به زمین فرود می‌آیند.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

برای ساختن یک آدم برفی هر نوع برفی مناسب نیست. دانه‌های برفی‌ای که خیس‌تر هستند برای ساخت آدم برفی مناسب‌ترند. اما برفی که خشک و به صورت پودر است، برای این کار مناسب نیست. اما این نوع برف بیشتر بر روی زمین می‌نشیند و به همین خاطر برای وجود یخچال‌های طبیعی لازم است.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

ساخت یخچال‌های طبیعی بیش از یک سال زمان می‌برد. پس از مدتی رنگ آن‌ها تغییر می‌کند و به رنگ‌های آبی و سبز جلوه می‌کنند.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

مناظر زمستانی در اصل سفید رنگ نیستند. اما برف، چون از آب تشکیل می‌شود، بی رنگ است و در اصل سفید نیست. این کریستال‌های برف هستند که فریب رنگ سفید را نقش می‌زنند. گوشه‌ها و نوک‌های متعدد کریستال‌های برفی همانند آینه‌هایی می‌مانند که نور سفید خورشید را منعکس می‌کنند.

یک دانه برف از آغاز تا پایان

اما درخشش برفی که تازه آمده است، واقعی است. زیرا در این برف، دانه‌های برفی هنوز به صورت کامل بر روی هم قرار گرفته‌اند. تیزی و نوک کریستال‌های برفی همانند یک آینه کوچک، نور را منعکس می‌کند.

منبع: DW

+ نوشته شده در سه شنبه 16 دی 1399برچسب:دانه برف, ساعت 16:24 توسط آزاده یاسینی


تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

 سال ۲۰۲۰ برای همه‌ی جهان سال خوبی نبود. شیوع ویروس کرونا سایه‌ی سیاهی بود بر کل دنیا. اما حالا که این سال را پشت‌سر گذاشته‌ایم، در این مطلب خبر‌ها و اتفاقات خوبی که در ۲۰۲۰ افتاد را بخوانید.

تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

۱. سالی بی‌سابقه برای انرژی‌های تجدیدپذیر

پیش از شیوع همه‌گیری جهانی، تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر رو به افزایش بود و در سال ۲۰۲۰ نیز همین جریان تداوم یافت.  برای مثال در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، نیمی از برق تولیدی در بریتانیا توسط انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم آمد و افزایش استفاده از انرژی بادی موجب شد رکورد تازه‌ای در تولید انرژی پاک رقم بخورد.

شیوع همه‌گیری جهانی و سیاست‌های مهار بحران اقلیمی، افول سوخت‌های فسیلی را شتاب بخشیده است. همچنین در سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین تولیده‌کننده‌ی نفت اتحادیه‌ی اروپا وعده داد که عملیات حفاری را متوقف خواهد کرد.

۲. افزایش تعداد افرادی که به برق دسترسی دارند

بنا بر گزارشِ ماه اکتبر آژانس بین‌المللی انرژی، تلاش‌ها برای بهینه‌سازی دسترس به برق در کشور‌های در حال توسعه نتیجه‌بخش بوده است. پروژه‌های برق‌رسانی در هند و برخی کشور‌های آفریقایی میلیون‌ها نفر را به شبکه‌ی برق متصل کرده است و به گفته‌ی کارشناسان این روند باید در دوران همه‌گیری و پس از آن تداوم بیابد.

۳. تلاش برای بیرون راندن خودرو‌ها از شهر‌ها

در رابطه با هوای پاک‌تر در شهر‌ها نیز اخبار خوبی به گوش می‌رسد. حضور وسایل نقلیه‌ی شخصی در مناطق شهری به حداقل رسانده شده است و این امر نتایج دلگرم‌کننده‌ای برای کسب‌وکار‌ها و جوامع محلی داشته است. برایتون، یورک، گنت، اسلو، کپنهاگ، مادرید، بارسلون و بوگوتا از جمله شهر‌هایی هستند که در این رابطه دست به اقدامات دلگرم‌کننده‌ای زده‌اند.

تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

۴. کاهش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی

صندوق بازنشستگی بریتانیا (Nest)، اعلام کرد که دیگر در شرکت‌هایی که با استخراج ذغال‌سنگ، ماسه‌های نفتی و حفاری در قطب شمال سروکار دارند سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. لویدز (Lloyds)، بزرگترین بازار بیمه‌ی جهان، نیز اعلام کرد که از سال ۲۰۲۲ صدور بیمه‌نامه‌های جدید را برای پروژه‌های مربوط به ذغال‌سنگ، ماسه‌های نفتی و حفاری در قطب شمال متوقف خواهد کرد.

۵. رایگان کردن محصولات دوران قاعدگی در اسکاتلند

اسکاتلند در ماه نوامبر تاریخ‌ساز شد و تبدیل به اولین کشوری شد که محصولات دوران قاعدگی را رایگان و عمومی اعلام کرد. فعالان از این حرکت استقبال کردند و مدعی شدند که اسکاتلند «نمونه‌ای عالی» برای سایر کشور‌ها خواهد بود. خیریه‌ی Bloody Good Period اعلام کرد که «تصمیم اسکاتلند پیروزی بزرگی برای [جنبش]عدالت برای قاعدگی بود و نیاز‌های زنان و کسانی که قاعده می‌شوند و فراهم ساختن محصولات مربوط به آن برای کسانی که به آن‌ها نیاز دارند را به رسمیت شناخت.»

۶. پیشرفت‌هایی در مقابله با مالاریا و سل

در ماه نوامبر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مرگ‌ومیر ناشی از مالاریا به کمترین سطح خود رسیده و نسبت به ۲۰ سال گذشته تقریباً ۶۰ درصد کاهش یافته است. این به آن معناست که بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۹ در سطح جهان از ۱/۵ میلیارد مورد ابتلا به مالاریا و ۷/۶ میلیون مورد مرگ‌ومیر بر اثر مالاریا جلوگیری به عمل آمده است. با این حال، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که کووید ۱۹ این پیشرفت در برابر مالاریا را با خطر مواجه کرده است و از کشور‌ها خواست تا مداخلات هدفمند بهتری انجام دهند، ابزار‌های جدید فراهم سازند و بودجه را افزایش دهند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی گزارش سالانه‌ی خود درباره‌ی سل را نیز در ماه نوامبر منتشر کرد و نشان داد که تعداد مرگ‌ومیر در سطح جهان بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹، ۱۴ درصد کاهش داشته است. از سال ۲۰۰۰، با اعمال روش‌های درمانی از وقوع بیش از ۶۰ میلیون مورد مرگ‌ومیر جلوگیری به عمل آمده که رقم بهت‌آوری است.

۷. درباره‌ی اچ‌آی‌وی و ایدز اخبار خوبی به گوش می‌رسد

تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

بنا بر اعلام سازمان «بهداشت عمومی بریتانیا» مبتلایان جدید به اچ‌آی‌وی در بریتانیا به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است. در ۲۰۲۰ پیشرفت‌های چشمگیری در توسعه‌ی روش‌های پیشگیری از اچ‌آی‌وی صورت گرفته است.

۸. عربستان سعودی و فلسطین ازدواج کودکان را ممنوع اعلام کردند

عربستان سعودی در ۲۰۲۰ کودک‌همسری را ممنوع ساخت و حداقلِ سن ازدواج را ۱۸ سالگی معین کرد. در سال ۲۰۱۹، حکومت ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال را ممنوع کرد. پیش از آن برای ازدواج دختران یا پسران محدودیت سنی وجود نداشت. این ممنوعیت جدید، اما راه گریزی هم دارد: نوجوانان زیر ۱۸ سال هنوز هم می‌توانند ازدواج کنند مشروط به این که دادگاهی خاص این اجازه را به آن‌ها بدهد. اما با توجه به ماهیت سنتی این کشورها، چنین خبری می‌تواند مثبت تلقی شود.

فلسطین نیز در سال ۲۰۲۰ ازدواج کودکان را ممنوع اعلام کرد و بنگلادش نیز پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته است. بنا بر گزارش یونیسف، نسبت دخترانی که پیش از ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند از ۶۴ درصد در ۲۰۱۰ به ۵۰ درصد در ۲۰۲۰ کاهش یافته است. در واقع این به آن معناست که در خلال دهه‌ی گذشته ۱۰ میلیون دختر در بنگلادش از کودک‌همسری نجات یافته‌اند.

۹. برای پنجمین سال متوالی تعداد قربانیان تروریسم کاهش یافته است

بنا بر گزارش «شاخص جهانی تروریسم» در ۲۰۲۰ برای پنجمین سال متوالی تعداد قربانیان تروریسم کاهش یافت. نسبت به سال ۲۰۱۴، تعداد قربانیان ۵۹ درصد کاهش یافته و به ۱۳۸۲۶ نفر رسیده است. همچنین، طبق پژوهش‌ها وضعیت تروریسم در ۱۰۳ کشور بهبود یافته است.

۱۰. واکسن کرونا سریع‌ترین واکسنی بود که آماده شد

شیوع کووید ۱۹ جهان را در اندوه فرو برد و خسارات فراوانی بر جای گذاشت، اما موج جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی را نیز به راه انداخت. در طول یک سال، نه تنها واکسن‌های مختلفی تهیه شدند بلکه اجازه‌ی مصرف پیدا کردند و اکنون تزریق نیز شده‌اند. همانطور که یکی از دانشمندان گفته است: «در ۱۱ ماه گذشته به اندازه‌ی ۱۰ سال کار انجام شده است.»

تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

+ نوشته شده در شنبه 13 دی 1399برچسب:تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد, ساعت 14:50 توسط آزاده یاسینی


با پیشرفته‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

 در عصر مدرن، فناوری رباتیک برخی از بالاترین سطوح مهندسی و نبوغ انسانی را شکل داده است. حاصل این سطح از نبوغ انسانی یعنی ربات‌ها، سریع‌تر از آنچه انتظار داریم، درحال پیشرفت است و احتمالا خیلی زود به جزئی مهم در زندگی ما تبدیل خواهد شد.

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

سه سال پیش بود که ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس در حساب توییتری خود نوشت تا چند سال دیگر، ربات‌ها به قدری سریع حرکت خواهند کرد که برای دیدن‌شان فقط به یک بارقه نور نیاز خواهیم داشت. به باور ایلان ماسک، روزگار ربات‌هایی که با سرعت نور حرکت می‌کنند، چندان دور نیست. کارشناسان دیگری نیز پیش‌بینی می‌کنند که بشر تا سال ۱۴۰۹ شمسی/ ۲۰۳۰ میلادی، به گونه‌ای هیبریدی از ربات و انسان تبدیل خواهد شد.

باوجود این‌که هشدار‌هایی از این دست کاملا قابل تامل هستند، اما ربات‌ها در طیف گسترده‌ای از صنایع و همین‌طور در منازل به میزان زیادی مفید واقع شده‌اند. در حال حاضر ربات‌ها در بسیاری از زمینه‌ها مانند رشته‌های پزشکی، کشاورزی، مراقبت از بیماران در منزل و اکتشافات فضایی نقش مهمی دارند و حتی در همه‌گیری کنونی به ما کمک کرده‌اند. برای مثال، بیمارستانی در ووهان چین از ربات‌های انسان‌نما برای ضدعفونی کردن، اندازه‌گیری دما، تحویل غذا و دارو و سرگرم کردن کادر پزشکی و بیماران استفاده کرده است.

اما ربات‌ها همچنان پیشرفته‌تر می‌شوند. در طول چند سال گذشته ما شاهد ظهور ماشین‌هایی بوده‌ایم که می‌توانستند مانند ما حرکت و حتی مانند ما صحبت کنند. فرآیند‌های پیچیده ساخت ربات‌ها، پیشرفت و قدرت‌گیری روزافزون هوش مصنوعی، دروازه‌های عصر جدیدی را در این زمینه گشوده و ربات‌هایی که ما امروز شاهد آن‌ها هستیم، بسیار فراتر از اجدادشان که بی‌حرکت بودند و فقط می‌توانستند روی انجام یک کار متمرکز شوند، عمل می‌کنند. در ادامه شما را با برخی از پیشرفته‌ترین ربات‌های موجود در بازار آشنا می‌کنیم.

ربات انسان‌نمای سی‌بی ۲

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

این ربات انسان‌نما که چهره‌ای شبیه کودکان دارد، در سال ۱۳۸۶/ ۲۰۰۷ در دانشگاه اوزاکای ژاپن به منظور مطالعه درمورد چگونگی توسعه عصب‌ها در کودکان ساخته شد. ربات انسان‌نمای سی‌بی ۲ (CB۲) که از توانایی‌های جسمی و روحی کودک دو ساله تقلید می‌کند، دارای چندصد حسگر لمسی در زیر پوست سیلیکونی خود و یک دوربین پشت چشمانش است. این ربات با استفاده از فناوری تشخیص چهره، احساسات و واکنش‌های فیزیکی مخاطب را تشخیص داده و به محققان در درک بهتر نحوه رشد شناختی در انسان کمک می‌کند.

حسگر‌های لمسی تعبیه‌شده در زیر پوست پلاستیکی سی‌بی ۲ به آن اجازه می‌دهد به نوازش‌ها و تعامل‌هایی مانند در آغوش گرفته شدن واکنش نشان بدهد. همچنین طیفی از حرکات مانند آویزان کردن پاها، هنگام نشستن روی صندلی و حرکت دادن شانه‌ها، هنگام تقلید از حرکت تنفس از توانایی‌های دیگر این ربات است. محققانی که روی این پروژه کار کرده‌اند، می‌گویند یکی از اهداف ساخت این ربات، آموزش زبان انسان به آن است. این محققان معتقدند در آینده، نژادی کاملا جدید از ربات‌های انسان‌نما در کنار انسان‌های واقعی زندگی خواهند کرد.


ربات انسان‌نمای ویومیترا

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

هنگامی که موضوع چالش‌های مربوط به پرواز فضایی مطرح می‌شود، ربات‌ها می‌توانند بهتر از عهده فشار‌های ناشی از ترک جو زمین برآیند درحال حاضر چند کشور در سراسر جهان در حال توسعه ربات‌ها برای اکتشافات فضایی هستند. منطقی است که ربات‌ها بتوانند از پس حضور در محیط‌های سخت فضا برآیند و در طیف وسیعی از ماموریت‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از ربات‌های آینده می‌توان برای مطالعه سیاره‌های بالقوه قابل سکونت و حتی ساخت و استقرار پایگاه‌ها، قبل از ورود همتایان انسانی آن‌ها استفاده کرد.

ربات انسان‌نمای ویومیترا که ساخت کشور هند است، توانایی فشردن دکمه‌ها، صحبت کردن با فضانوردان و نظارت بر سیستم‌های فضاپیما را دارد و می‌تواند عملکرد انسان در فضا را به‌دقت شبیه‌سازی کند. کارایی بالای این ربات در شبیه‌سازی می‌تواند چگونگی تاثیر پرواز فضایی را بر بدن انسان نشان دهد. این ربات انسان‌نما، در اواخر سال جاری و یا اوایل سال ۱۴۰۰/ ۲۰۲۱ به فضا پرتاب خواهد شد. البته این ربات تنها رباتی نیست که برای سفر‌های فضایی طراحی شده است. ناسا سال گذشته، رباتی موسوم به آستروبی (Astrobee) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستاد.


سگ رباتیک اسپات

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

ربات اسپات (SPOT) ساخت شرکت بوستون داینامیکس که به‌تازگی وارد بازار شده و مدتی است مورد توجه عموم قرار گرفته است، رباتی شبیه سگ است. به گفته سازندگان این ربات، سگ رباتیک اسپات طوری طراحی شده که می‌تواند در موقعیت‌ها و مسیر‌های ناهموار تعادل خود را حفظ کرده و با سهولت کم‌نظیری از این مسیر‌ها عبور کند. اسپات می‌تواند از پله‌ها بالا برود یا در میان گل‌ولای به حرکت خود ادامه دهد.

ویژگی‌هایی مانند دید ۳۶۰ درجه، بلند شدن بعد از زمین خوردن، جلوگیری از برخورد با موانع، حمل بار‌های مختلف و برنامه‌ریزی شدن برای انجام ماموریت‌های خودکار از ویژگی‌های دیگر این محصول است. ربات اسپات از زمان معرفی در سال ۱۳۹۴/ ۲۰۱۵ تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به جایگزینی موتور الکتریکی اسپات با یک سیستم هیدرولیک اشاره کرد که امکان استفاده از آن در محیط‌های داخلی را فراهم کرده است.


ربات انسان‌نمای سوفیا

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

سوفیا که می‌توان آن را سلبریتی دنیای ربات‌ها دانست، یک ربات انسان‌نماست که در شرکت هنگ‌کنگی «هانسون رباتیک» طراحی شده است. این ربات که در شکل و شمایل یک بانوی موقر با ابرو‌های کمانی ساخته شده، رباتی اجتماعی است و قرار است به گفته سازندگانش دوست بشر باشد و به تمام فرضیه‌های بد در مورد ربات‌ها پایان دهد. سوفیا با هدف تقلید از رفتار‌های انسان و ایجاد احساس عشق و شفقت در انسان ساخته شده و حتی می‌تواند با استفاده از چهره انسان‌نمای خود، احساساتش را ابراز کند. در ۱۹ مهر ۹۶ سوفیا در مکالمه‌ای کوتاه با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، به این سازمان معرفی شد.


ربات زیردریایی آکوانات

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

این ربات یک تغییرشکل‌دهنده واقعی است که شرکت هوستون مکاترونیکس ساخته است. ربات زیردریایی آکوانات این توانایی منحصر به فرد را دارد که در حالی که زیر آب است، از یک وسیله نقلیه مستقل زیر آبی (AUV) به یک ربات نگهدارنده انسان‌نما (ROV) تبدیل شود. وقتی ربات در حالت AUV قرار دارد، می‌تواند در طول یک ماموریت، ۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند و کار‌هایی مانند نقشه‌برداری از کف دریا و بازرسی از مناطق وسیع را انجام دهد. در حالت ROV، دو بازوی مکانیکی از بدنه ربات خارج می‌شود و به آن امکان می‌دهد تعمیرات روی سکو‌های نفتی و خطوط لوله را در محیط‌های خطرناکی که به‌راحتی برای انسان قابل دسترسی نیست، انجام دهد.


ربات تی- اچ‌آر ۳

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

تی- اچ‌آر ۳ (۳ T-HR) در سال ۱۳۹۶/ ۲۰۱۷ از سوی شرکت تویوتا معرفی شد. این ربات با استفاده از کنترلگرها، حسگر‌ها و تجهیزات واقعیت مجازی، حرکات مفاصل و اندام‌های انسان را تقلید می‌کند. اگر شما دست‌هایتان را به سمت چپ یا راست حرکت دهید، ربات هم حرکات شما را دنبال خواهد کرد. تی- اچ‌آر ۳ با استفاده از کنترلگر‌های بهتر و حرکات طبیعی‌تر، برای استفاده در المپیک ۱۴۰۰/ ۲۰۲۱ به‌روزرسانی شده است. ربات تی- اچ‌آر ۳ که از قابلیت کنترل از راه دور برخوردار است، می‌تواند به عنوان مراقب بیماران مورد استفاده قرار بگیرد. از این ربات که ۱۵۲ سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به ۷۵ کیلوگرم وزن دارد، در خانه‌ها، مناطق آسیب‌دیده، ساخت‌وساز و حتی فضا استفاده خواهد شد.


ربات انسان‌نمای سورنا ۴

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

محققان دانشگاه تهران در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در حوزه رباتیک داشته‌اند. پیشرفت و نوآوری این محققان در ربات انسان‌نمایی به نام سورنا نمود یافته است. سورنا ابتدا یک دهه پیش معرفی شد و در مقایسه با ربات‌هایی که اکنون شاهد آن‌ها هستیم، دارای ویژگی خاصی نبود. اما ربات سورنا ۲ و سورنا ۳ که در سال ۱۳۹۴ معرفی شدند، پیشرفت‌هایی را در زمینه حرکت به نمایش گذاشتند و توانمندی‌های بسیار بیشتری را ارائه کردند.

پس از آن در اوایل سال جاری میلادی محققان دانشگاه تهران ربات ایرانی سورنا ۴ را معرفی کردند که از قابلیت‌های شگفت‌انگیزی برخوردار است. این ربات در مقایسه با نمونه‌های قبلی خود از توانایی‌های بیشتری شامل تقلید از حالات افراد، در دست گرفتن بطری آب و حتی نوشتن نام خود روی تخته برخوردار است. سورنا ۴ که در ابعاد و اندازه انسان بزرگسال طراحی شده، قادر به تشخیص چهره‌ها و اشیا و تشخیص گفتار و ایجاد آن است و حتی می‌تواند با سرعت ۷۰۰ متر در ساعت راه برود.


ربات انسان‌نمای آسیمو

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

ربات آسیمو ساخت شرکت هوندای ژاپن از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نما در جهان است که به‌تازگی بازنشسته شده است. به لطف سیستم پیچیده هوش مصنوعی، این ربات می‌تواند به طور مداوم از محیط خود بیاموزد. این ربات دو پا همچنین می‌تواند در محیط‌های مختلف خود را به حالت ایستاده، ثابت و متحرک نگه دارد. این ربات تقریبا به طور مستقل قادر به یادگیری نحوه راه رفتن در تنظیمات خود است.


ربات سگ آیبو

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

آیبو نام سگی رباتیک با هوش مصنوعی است. این سگ رباتیک جزئی از خانواده حیوانات رباتیک است که در شرکت سونی ژاپن تولید می‌شوند. سگ رباتیک آیبو که طی سال‌های گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده، در واقع ترکیبی از یک حیوان خانگی و اسباب‌بازی است.

اولین نسل آیبو در دهه ۹۰ میلادی به جهانیان معرفی شد. به لطف هوش مصنوعی، از آن زمان تاکنون نسل‌های جدید این سگ بسیار هوشمندتر شده و رفتار و حرکات‌شان به واقعیت نزدیک‌تر شده است. این محصول حالا درست مثل یک سگ خانگی واقعی توانایی شناخت چهره و صدای صاحبش را پیدا کرده و حتی با گذشت زمان رفتارش را با شخصیت و رفتار مالکش سازگار می‌کند. هدف نهایی این است که ما یک سگ ربات با رفتاری غیرقابل تشخیص از یک سگ واقعی داشته باشیم. این هدف ممکن است زودتر از آنچه فکر می‌کنید، تحقق پیدا کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی که سگ‌های رباتیک، هوش خود را از آن دارند، در فضای ابر نگهداری می‌شود. این شرایط امکان یادگیری دسته‌جمعی را به سگ‌ها می‌دهد و این یعنی همه سگ‌ها می‌توانند از یکدیگر یاد بگیرند.


ربات انسان‌نمای دیجیت

با پیشرفته‌ترین و پرقدرت‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید

دیجیت یک ربات انسان‌نمای بدون سر و دست، در ابعاد و اندازه یک انسان است. این ربات که در شرکت «اجیلیتی رباتیکس» آمریکا طراحی شده دو بازو و دو پا دارد و می‌تواند راه برود. پا‌های دیجیت، بدون انگشت و صاف است و زانو‌های آن به سمت عقب هم خم می‌شوند. این ربات از قدرت و دوام کافی برخوردار است و می‌تواند به کمک حسگرهایش، کار‌ها را به صورت خودکار انجام دهد. دیجیت می‌تواند جایگزین ایده‌آلی برای کارگران انسانی باشد و کار‌های پرزحمتی مانند برداشتن جعبه‌هایی به وزن ۱۸ کیلوگرم را انجام دهد. این ویژگی دیجیت باعث شده شرکت فورد موتور آمادگی خود را برای خرید این ربات انسان‌نما اعلام کند.

+ نوشته شده در چهار شنبه 3 دی 1399برچسب:با پیشرفته‌ترین ربات‌های جهان آشنا شوید, ساعت 14:49 توسط آزاده یاسینی


خورشید مصنوعی چین ده‌برابر داغ‌تر از خورشید واقعی

 چین راکتور همجوشی هسته‌ای را آزمایش کرده که می‌تواند ۱۰ برابر داغ‌تر از هسته خورشید باشد، این ادعا صحت دارد؟

اخبار جدیدی در چند روز گذشته منتشر شده مبنی بر این که چین راکتور همجوشی هسته‌ای یا همان «خورشید مصنوعی» را با نام «توکامک HL-۲M» ساخته و برای اولین بار آن را روشن کرده و توانسته به دمایی حدود ۱۰ برابر بیشتر از دمای خورشید دست پیدا کند.

طلوع «خورشید مصنوعی» در چین برای اولین بار

راکتور توکامک HL-۲M که برای شبیه سازی واکنش‌های طبیعی در خورشید با استفاده از سوخت هیدروژن و دوتریم ساخته شده، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه تحقیق تجربی همجوشی هسته‌ای چین است. گفته می‌شود این راکتور انقلابی در نحوه تولید و مصرف انرژی ایجاد خواهد کرد.

رادیو بین‌المللی چین روز شنبه اعلام کرد: رآکتور «توکاماک اچ- ال تو- ام» (HL-۲ M Tokamak) بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته‌ای چین محسوب می‌شود و دانشمندان امیدوارند این رآکتور بتواند به طور بالقوه منبع قدرتمندی از انرژی پاک را فراهم کند.

این رآکتور از یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای همجوشی پلاسما‌های داغ و گرمایی استفاده می‌کند و این قابلیت را دارد که به دمای بیش از ۱۵۰ میلیون درجه سانتی گراد برسد که این دما تقریبا ۱۰ برابر گرم‌تر از حرارت هسته‌ای خورشید است.

این رآکتور هسته‌ای در استان «سیچوان» واقع در جنوب غرب چین قرار دارد و ساخت آن اواخر سال گذشته میلادی تکمیل شده است و به دلیل گرما و انرژی عظیمی که تولید می‌کند، اغلب «خورشید مصنوعی» نامیده می‌شود.

توسعه انرژی همجوشی هسته‌ای نه تنها راهی برای تامین نیاز‌های استراتژیک حوزه انرژی چین محسوب می‌شود بلکه در زمینه توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین نیز دارای اهمیت زیادی است.

لازم است یادآوری کنیم که دمای هسته خورشید به ۱۵ میلیون درجه سانتی گراد می‌رسد. با این حساب حرارت ۱۰۰ میلیون درجه سانتی گراد راکتور هسته‌ای خورشید مصنوعی چینی ها، قدرتی بار‌ها بیشتر را نوید می‌دهد.

خورشید مصنوعی چیست؟

خورشید مصنوعی چینی‌ها در واقع یک راکتور هسته‌ای پیشرفته می‌باشد. این راکتور هسته‌ای قادر به بازسازی فرآیندی ست که در ساختار خورشید سوزان طبیعی اتفاق می‌افتد.

طلوع «خورشید مصنوعی» در چین برای اولین بار

مطالعه خورشید طی سالیان گذشته، واکنش‌های درون هسته‌ی آن‌ها را مشخص کرده و دانشمندان به بازسازی چنین چیزی در محیط آزمایشگاهی بسیار نزدیک شده اند.


ساختار خورشید مصنوعی

این خورشید مینیاتوری دارای میدان الکترومغناطیسی است و توانایی پرتاب ذرات یونیزه را دارد. این وسیله آلومینیومی میلیون‌ها مرتبه از خورشید واقعی کوچک‌تر است و با تنها ۳ متر عرض، شبیه توپی است که سیم‌های مختلف به آن متصل شده. دانشمندان این خورشید کوچک را «توپ بزرگ قرمز» نام گذاری کرده اند. در مرکز این وسیله یک آهن ربا برای شبیه سازی میدان مغناطیسی خورشید قرار گرفته است. دانشمندان با تزریق هلیوم به آن، گاز درونی را یونیزه و به پلاسما تبدیل می‌کنند.

طلوع «خورشید مصنوعی» در چین برای اولین بار


کارایی خورشید مصنوعی

اصلی‌ترین مزیت ساخت خورشید مصنوعی، توان فوق العاده آن برای تبدیل هیدروژن به انرژی سبز و پاک است. انرژی سبزی که زمین را از آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فعلی عاری و مشکل کمبود منابع انرژی را برطرف می‌سازد. گفته می‌شود این راکتور می‌تواند انرژی مورد نیاز دو میلیون خانوار را تامین کند و هیچ زباله رادیواکتیوی هم از خود به جا نمی‌گذارد. همچنین همجوشی هسته‌ای توسط آب دریا و لیتیوم تامین می‌شود که در زمین فراوان است پس برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور هم مشکلی به وجود نمی‌آید.


تاریخچه و هزینه ساخت خورشید مصنوعی

طرح ساخت این خورشید مصنوعی که از سال ۲۰۱۶ و با حضور ۳۵ کشور آغاز شده تاکنون با پنج سال تاخیر رو به رو شده و بودجه اولیه آن هم تا سه برابر افزایش داشته و به بیش از ۲۰ میلیارد یورو رسیده است. البته برخی رسانه‌ها مدعی شده اند طرح مونتاژ کوره قرار است تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و انتظار می‌رود نتایج اولیه این طرح اواخر سال ۲۰۲۵ و اوایل ۲۰۲۶ مشخص شود.

طلوع «خورشید مصنوعی» در چین برای اولین بار

پیش از این هم دانشمندان اروپایی در آلمان به دمایی بالاتر از ۱۰۰ میلیون درجه رسیده بودند، اما به دلیل احتمال ذوب‌شدگی نتوانستند مدت زیادی آن دما را حفظ کنند. کاربری نوشت: «وقتی این پروژه را می‌بینم می‌فهمم چقدر انرژی هسته‌ای می‌تونه کاربردی و مفید باشه.»

هم جوشی از طریق ادغام هسته های اتمی، حجم گسترده و عظیمی از انرژی تولید می کند و این روند عکس روند شکافت هسته ای است. شکافت هسته ای در تولید تسلیحات اتمی و نیروگاه های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و طی فرآیند شکافت هسته ای، هسته های اتمی خرد و قطعه قطعه می شوند.

در جریان همجوشی، بر عکس شکافت هسته ای، هیچ گاز گلخانه ای ساطع نمی شود و در نهایت خطر کمتری در زمینه بروز حوادث و یا سرقت مواد اتمی وجود دارد. با این حال، هم جوشی هم بی نهایت دشوار و هم بسیار هزینه بردار است. کل هزینه ساخت رآکتور آزمایشی بین المللی گرما هسته ای (Thermonuclear )، مبلغی معادل ۲۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

 
+ نوشته شده در پنج شنبه 20 آذر 1399برچسب:خورشید,مصنوعی,چین,ده‌برابر داغ‌تر از,خورشید,واقعی, ساعت 18:14 توسط آزاده یاسینی


این ماه چشمتان به آسمان باشد

 زمان اوج بارش شهابی مصادف خواهد شد با ماه نو، بنابراین در آسمان شب هنگامی که آلودگی نوری از سوی ماه وجود ندارد، بسیار درخشان به نظر خواهد رسید.

تقویم نجوم سال ۲۰۲۰ پر است از وقایع سماوی که مهم‌ترین آن‌ها ابر ماه، کسوف، ماه آبی، بارش شهابی و حتی جریان بشقاب‌پرنده‌گونه ماهواره‌ها هستند. با ورود به آخرین ماه سال، دسامبر هنوز هم چند جایزه برای شیفتگان نجوم در چنته دارد.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

دسامبر امسال شاهد انقلاب زمستانی، پیوند سیاره‌ای، ماه کامل، دو بارش شهابی و حتی خورشیدگرفتگی کامل خواهیم بود که بستگی دارد در کجای جهان مستقر باشید.

فهرستی از وقایع سماوی دسامبر به قرار زیر

 

است:

بارش شهابی جوزایی ۱۳ دسامبر

جوزایی‌های ۲۰۲۰ قرار است جزو بهترین بارش‌های شهابی ۲۰۲۰ باشند. این بارش شهابی که در اواخر شب ۱۳ دسامبر و اوایل صبح ۱۴ دسامبر به اوج می‌رسد، به مدت تقریبا دو هفته از ۴ تا ۱۶ دسامبر قابل مشاهده خواهد بود.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

بارش جوزایی گرچه از همه جای جهان دیده می‌شود، ولی بهترین زاویه دید آن در نیم‌کره شمالی خواهد بود.

زمان اوج بارش شهابی مصادف خواهد شد با ماه نو، بنابراین در آسمان شب هنگامی که آلودگی نوری از سوی ماه وجود ندارد، بسیار درخشان به نظر خواهد رسید. انتظار می‌رود هر ساعت حدود ۵۰ بارش دیده شود و بهترین زمان تماشای آن‌ها معمولا حدود ساعت دو صبح است.


خورشیدگرفتگی کامل ۱۴ دسامبر

ماه در چهاردهم دسامبر به طور مستقیم از مقابل خورشید عبور می‌کند و یک خورشیدگرفتگی کامل را تشکیل می‌دهد.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

متأسفانه این جلوه شکوهمند فقط از مناطق خاصی در نیم‌کره جنوبی قابل مشاهده خواهد بود. خورشیدگرفتگی کامل از بخش کوچکی از آمریکای جنوبی دیده می‌شود و مناطق جنوبی آرژانتین و شیلی را در بر می‌گیرد.

خورشیدگرفتگی جزئی در برزیل، پاراگوئه، اروگوئه، پرو و اکوادور و بخش‌هایی از قطب جنوب و جنوب غربی آفریقا قابل مشاهده خواهد بود.


بارش اورسید ۲۱ دسامبر

آخرین بارش شهابی سال با انقلاب زمستانی هم‌زمان خواهد شد و در ۲۱ دسامبر به اوج می‌رسد. اگر در فاصله روز‌های ۱۷ تا ۲۶ دسامبر به آسمان شب نگاه کنید، ممکن است بتوانید بارش اورسید را نیز تشخیص دهید، که معمولا به صورت یک ستاره پرتاب شده دیده می‌شود.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

این بارش حتی در زمان اوج نیز به پای بارش جوزایی نمی‌رسد و فقط ۵ تا ۱۰ بارش در هر ساعت ایجاد می‌شود.


انقلاب زمستانی ۲۱ دسامبر

کوتاه‌ترین روز سال اهمیت خاصی برای پگان‌ها (طرفداران مذهبی که تغییر فصول را گرامی می‌دارد) دارد، که در بریتانیا در کنار مجموعه سنگی استون‌هنج گرد هم می‌آیند تا بازگشت روز‌های طولانی‌تر را جشن بگیرند.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

این روز برای ستاره‌شناسان در نیم‌کره شمالی نیز اهمیت خاصی دارد چرا که می‌توانند از طولانی‌ترین شب سال برای مشاهده آسمان بهره‌مند شوند (به شرطی که هوا خوب باشد).


پیوند بزرگ ژوپیتر و ساترن ۲۱ دسامبر

انقلاب زمستانی با پیوند بزرگ نیز مصادف می‌شود. این واقعه زمانی اتفاق می‌افتد که دو بزرگ‌ترین سیاره منظومه خورشیدی در آسمان شب به هم نزدیک می‌شوند.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

دسامبر امسال نزدیک‌ترین پیوند بزرگ ژوپیتر و ساترن پس از ۳۹۷ سال صورت می‌گیرد و این دو سیاره به فاصله ۰.۱ درجه‌ای از یکدیگر می‌رسند (حدود یک پنجم قطر ماه).

این واقعه نادر درست پس از غروب خورشید در غرب آسمان قابل مشاهده است، به طوری که دو سیاره شبیه به یک سیاره دوقلو به هم چسبیده به نظر می‌رسند.


ماه کامل ۳۰ دسامبر

آخرین ماه کامل سال، موسوم به ماه سرد، در ۳۰ دسامبر رخ خواهد داد. ماه کامل دسامبر با توجه به تقارن آن با انقلاب زمستانی، تاریک‌ترین آسمان را نسبت به تمام ماه‌های کامل سال جاری خواهد داشت.

این ماه چشمتان به آسمان باشد

با توجه به تنظیم تقویم نجوم ۲۰۲۰، ماه کامل دسامبر در واقع سیزدهمین ماه کامل سال خواهد بود.

+ نوشته شده در شنبه 15 آذر 1399برچسب:این ماه چشمتان به آسمان باشد, ساعت 12:37 توسط آزاده یاسینی


شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

 مقاله جدیدی شباهت‌های شگفت‌انگیز و در عین حال عجیب بین ساختار مغز انسان و کیهان را مورد توجه قرار داده و اطلاعات جالب‌توجهی را در این رابطه منتشر کرده است.

ساختار‌های درون مغز انسان و کیهان با هم شباهت‌های غیر منتظره‌ای دارند؛ این بخشی از جزئیات تازه‌ترین مقاله منتشر شده توسط ستاره شناسان و عصب شناسان بوده که گوشه‌ای از این نزدیکی‌های عجیب را به ما نشان می‌دهد.

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

تاکنون توجه کرده‌اید که نحوه پخش شدن صاعقه در آسمان تا چه حد همانند رگ‌هایی بوده که در بدن تمامی ما کار خون‌رسانی را انجام می‌دهند؟ از طرف دیگر ساختار مارپیچ طلایی که حلزونی گوش انسان را تشکیل می‌دهند، همان ساختاری بوده که در کهکشان‌های مارپیچی شاهد آن هستیم. همان‌طور که می‌بینیم، شکل‌ها و الگو‌های یکسان در ابعاد و مقیاس‌های گوناگون قابل مشاهده هستند.

تحقیق در مورد مغز انسان و کیهان

در همین رابطه، یک اختر فیزیکدان و یک جراح مغز و اعصاب در تحقیقی جدید و شگفت‌انگیز این مقایسه‌ها را به سطح دیگری برده‌اند و با نگاهی موشکافانه دو مورد از پیچیده‌ترین ساختار‌های دنیای طبیعی را کنار هم گذاشته‌اند؛ ساختار شبکه عصبی داخل مغز انسان و ساختار شبکه کهکشانی که در کیهان وجود دارد.

البته شاید تاکنون تصویر زیر که یک عصب انسان را در کنار خوشه کهکشانی قرار داده، دیده باشید و همان‌طور که مشخص است، شباهت قابل توجه و حتی عجیبی بین این دو وجود دارد:

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

اما همان‌طور که اختر فیزیکدان فرانکو وازا (Franco Vazza) از دانشگاه بلونا ایتالیا و جراح مغز و اعصاب، آلبرتو فلتی (Alberto Feletti) از دانشگاه ورونا همان کشور می‌گوید، شباهت‌های مغز انسان و کیهان از ظاهر فراتر می‌روند. این دو دانشمند برای چندین سال گذشته مشغول بررسی این مسئله بوده‌اند.

وازا و فلتی می‌گویند که کهکشان‌ها در مقیاس بزرگ ساختار‌های فوق‌العاده عظیمی به نام‌های خوشه، ابر خوشه و رشته را تشکیل می‌دهند که در حداکثر حالت ممکن تا هزاران میلیون سال نوری طول دارند. گفته شده که فضای خالی بین این ساختار‌ها و ساختار‌های اطراف که با نام حفره‌های کیهانی شناخته می‌شوند، بخش‌هایی از فضا هستند که بیش از حد پیچیده بوده و شامل اتفاقات ناشناخته‌ای می‌شوند.

طبق نظریات اختر فیزیک، گرانش باعث می‌شود تا در مرز ساختار‌های مورد نظر، اجرام مختلف تا هزاران کیلومتر بر ثانیه سرعت بگیرند و با متلاطم کردن گاز‌های کهکشانی، امواج شوک عظیمی را به وجود آورند. دانشمندان می‌گویند که قسمت مرز بین رشته‌های کهکشانی یکی از پیچیده‌ترین ساختار‌های جهان بوده، اما سوال مهم این است که آیا پدیده‌های مورد نظر به اندازه ساختار‌های مغز انسان پیچیدگی دارند؟


شباهت‌های ساختاری

تفاوت ابعادی ساختار‌های مغز انسان و کیهان حدودا به اندازه عدد ۱۰ به توان ۲۷ برابر بوده، اما محققان ایتالیایی می‌گویند که این تفاوت تاثیر چندانی در یکسان بودن ویژگی‌های مهم مغز و ساختار‌های کیهانی ندارد؛ می‌دانیم که فرآیند‌های فیزیکی ایجاد کننده ساختار‌هایی مانند خوشه‌های کهکشانی با فرآیند‌های مربوط به عملکرد مغز متفاوت بوده، اما در نهایت پیچیدگی این دو جنبه متفاوت از دنیای طبیعی و قابلیت آن‌ها برای مدیریت کردن خود شباهت عجیبی به هم دارند.

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

در قدم اول، وازا و فلتی به دنبال شباهت‌های مغز و کیهان گشتند؛ مخچه انسان حدودا ۶۹ میلیارد نورون دارد، در حالی که شبکه کیهانی قابل مشاهده از روی زمین تقریبا شامل ۱۰۰ میلیارد کهکشان می‌شود. شباهت دوم نحوه تنظیم شدن دو شبکه مورد نظر بوده که هردو شامل گره‌هایی درون شبکه می‌شوند. در مغز انسان این گره‌ها همان نورون‌ها هستند و در ساختار‌های کیهانی هم می‌توان کهکشان‌ها را به عنوان گره‌های درون شبکه در نظر گرفت. در تصویر بالا هم کهکشان‌ها همان نقاط نورانی هستند که در میان رشته‌ها قرار گرفته‌اند.

هم در نورون‌های مغزی و هم در رشته‌های کهکشانی مقیاس شعاعی معمولی تنها کسری از طول کلی رشته‌ها بوده و مقدار انرژی و اطلاعاتی که از این رشته‌ها بین گره‌ها جابه‌جا می‌شوند، حدودا ۲۵ درصد کل جرم و انرژی ساختار‌های مغزی و کیهانی است.

شباهت جالب‌توجه دیگر هم این بوده که مغز انسان شامل ۷۷ درصد آب می‌شود، در حالی که بر اساس تازه‌ترین تخمین‌ها، حدودا ۷۲ درصد کل کیهان از ماهیت ناشناخته‌ای به نام انرژی تاریک (dark energy) تشکیل شده است. هر دو این ماده‌ها به ظاهر نقشی منفعلانه دارند و در سراسر مغز انسان و کیهان پخش شده‌اند.


مقایسه ویژگی‌های مغز انسان و کیهان

با مشخص کردن شباهت‌های ذکر شده، قدم بعدی مقایسه دقیق جزئیات مغز انسان و کیهان بود؛ برای این منظور دانشمندان تصاویری از قسمت‌های مختلف مخچه و کورتکس انسان را با شبیه‌سازی‌های انجام شده از شبکه‌های کیهانی، مقایسه کردند.

وازا و فلتی با کنار هم گذاشتن این تصاویر به دنبال شباهت‌هایی در نوسانات چگالی ماده موجود در مغز و شبکه‌های کیهانی می‌گشتند. در کمال تعجب این بخش از تحقیقات نشان داد که نوسانات مورد نظر در دو سیستم بررسی شده فوق‌العاده شبیه به هم هستند و با وجود تفاوت مقیاس بین نورون‌های مغزی و کهکشان‌هایی که در فضای بی‌انت‌ها وجود دارند، می‌توان گفت که این شباهت شگفت‌انگیز است.

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

در عکس بالا، در سمت چپ تصویر تکه‌ای از مخچه انسان تا ۴۰ برابر بزرگ شده و در سمت راست هم تصویری از شبیه‌سازی شبکه‌های کیهانی با ابعاد ۳۰۰ سال نوری قرار گرفته است. وازا می‌گوید که با استفاده از تکنیک اندازه‌گیری تراکم طیفی که در ستاره شناسی برای مشخص کردن پراکندگی کهکشان‌ها استفاده می‌شود، وضعیت نورون‌های مغزی مورد بررسی قرار گرفته شد.

این اختر فیزیکدان اظهار کرده که پراکندگی نوسانی داخل شبکه عصبی مغز انسان با تغییر مقیاس اندازه‌گیری از یک میکرومتر به ۰.۱ میلی‌متر، دقیقا از همان الگویی پیروی می‌کند که با تغییر مقیاس در شبکه‌های کهکشانی شاهد آن هستیم؛ البته تغییر مقیاس مورد نظر باید از ۵ میلیون به ۵۰۰ میلیون سال نوری باشد.


قوانینی دربرگیرنده مغز انسان و کیهان

اما این تمام ماجرا نیست؛ در ادامه مقایسه مغز انسان و کیهان محققان تعداد رشته‌هایی که به هر گره وصل شده را بررسی کردند و دیده شد که در مقیاس کیهانی و با بررسی بین ۳ تا ۴ هزار کهکشان، در هر گره به صورت میانگین بین ۳.۸ تا ۴.۱ اتصال وجود دارد. از طرف دیگر بررسی بین ۱۸۰۰ تا ۲ هزار نمونه از کورتکس مغز انسان نشان داد که هر نورون مغزی ما به عنوان یک گره، معمولا شامل ۴.۶ تا ۵.۴ اتصال می‌شود.

شباهت شگفت‌انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

در عین حال به نظر می‌رسد که هر دو سیستم مورد نظر اتصالات خود را بیش از همه به یک گره مرکزی وصل می‌کنند و همچنین ظرفیت اطلاعاتی خوشه‌های کهکشانی و شبکه‌های عصبی مغز ما هم در یک حد است؛ تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهند که ظرفیت حافظه انسان حدودا ۲.۵ پتابایت بوده و از طرف دیگر، بررسی جدیدی که توسط وازا انجام شده، نشان داده که پیچیدگی‌های کیهان از لحاظ حافظه‌ای باید در یک حجم ۴.۳ پتابایتی قرار بگیرد.

به این ترتیب تمامی خاطرات و تجربه‌هایی که یک انسان در طول زندگی‌اش کسب کرده و درون مغز خود ذخیره می‌کند، می‌تواند در گستردگی کهکشان‌هایی که در جهان اطراف وجود دارند، کدگذاری شود. البته این مسئله به ما نمی‌گوید که کیهان یک مغز بزرگ است، اما می‌توان از این موضوع نتیجه گرفت که قوانین اعمال شده در رشد هر دو ساختار مغز انسان و کیهان به احتمال قوی یکی هستند.

مقاله تحقیقات وازا و فلتی در ژورنال “Frontiers in Physics” منتشر شده است.

+ نوشته شده در جمعه 14 آذر 1399برچسب:شباهت شگفت‌انگیز,مغز انسان,ساختار کهکشان,علم, ساعت 13:30 توسط آزاده یاسینی


از افسانه تا واقعیت؛ وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

 این سیاره احتمالی هنوز به طور مستقیم مشاهده نشده و محققان با مطالعه حرکت اجرام پراکنده در نقاط دور منظومه شمسی، و شبیه‌سازی کامپیوتری، به این نتیجه رسیده‌اند که باید چنین سیاره‌ای وجود داشته باشد.

در جستجوی سیاره نهم

ستاره‌شناسان آمریکایی می‌گویند احتمالا سیاره جدیدی در منظومه شمسی کشف کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این سیاره جدید تقریبا به اندازه نپتون است و جرمی معادل ده برابر جرم زمین دارد.

جستجوی سیاره نهم (سیاره فرضی در منظومه شمسی) به یافتن نشانی از کم‌فروغ‌ترین باریکه‌های نور در یکی از تاریک‌ترین بخش‌های فضا ختم شده است.

محققان موسسه تکنولوژی کالیفرنیا این سیاره احتمالی جدید را "سیاره نهم" نامیده‌اند.

این سیاره احتمالی هنوز به طور مستقیم مشاهده نشده و محققان با مطالعه حرکت اجرام پراکنده در نقاط دور منظومه شمسی، و شبیه‌سازی کامپیوتری، به این نتیجه رسیده‌اند که باید چنین سیاره‌ای وجود داشته باشد.

“مالنا رایس” و “گرگوری لافلین” اخترشناسان دانشگاه ییل با استفاده از روشی توانستند نور پراکنده را از هزاران تصویر تلسکوپ فضایی دریافت کرده و مسیر‌های مداری اجرام ناشناس را مورد شناسایی قرار دهند. رایس، نویسنده اصلی مقاله جدیدی که به زودی در مجله «The Planetary Science Journal» منتشر می‌شود، اظهار کرد: «امکان مشاهدۀ این سیاره دوردست بدون استفاده از این نوع روش وجود ندارد. اگر واقعاً سیاره نهم وجود داشته باشد، باید بسیار کم‌فروغ باشد.»

رایس، دانشجوی دکتری اخترشناسی، یافته‌های خود را روز ۲۷ اکتبر در نشست سالانه گروه اخترشناسی آمریکا ارائه کرد.

در جستجوی سیاره نهم

در سال‌های اخیر، احتمال یافتن سیاره نهم در ورای مدار نپتون در میان اخترشناسان قوت گرفته و آن‌ها به دنبال بررسی جدی این قضیه هستند. در همین راستا، آنان مدار خوشه‌های جرم کوچک و یخی در کمربند کویپر را مورد بررسی قرار داده‌اند. بسیاری از اخترشناسان بر این باورند که هم‌ترازی این اجرام و مسیرشان به تاثیر یک جرم غیرقابل مشاهده و شناسایی نشده، اشاره می‌کند.

اگرچه بخش اعظم نور سیاره‌های موجود در منظومه شمسی به نور بازتاب شدۀ خورشید مربوط است، اما میزان نور بازتاب یافته سیاره‌ای که در فاصله‌ای برابر با فاصله سیاره نهم از زمین قرار دارد، به شدت کاهش می‌یابد. اگر این سیاره واقعاً وجود داشته باشد، باید آن را یک سیاره ابَرزمین بنامیم. جرم آن باید ۵ الی تا ۱۰ برابر جرم زمین باشد، صد‌ها برابر دورتر از خورشید باشد (نسبت به زمین) و فاصله آن با خورشید در مقایسه باید ۱۴ تا ۲۷ برابر فاصله خورشید از نپتون باشد.

در جستجوی سیاره نهم

لافلین، نویسنده ارشد این مطالعۀ جدید و استاد اخترشناسی در دانشکده هنر و علوم بیان کرد: «این ناحیه‌ای از فضاست که تقریباً بدون بررسی باقی مانده است. ما برای کشف اجرامی که تاکنون از دیدمان پنهان مانده‌اند، از روشی تحت عنوان Shifting and stacking استفاده می‌کنیم. در این راستا، تصاویر حاصل از تلسکوپ‌های فضایی را جابجا می‌کنیم؛ مثل حرکت دادن دوربین به هنگام گرفتن عکس در امتداد مجموعه‌های از پیش تعریف شده در مسیر‌های اوربیتال بالقوه. سپس این صد‌ها تصویر به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند که نور ضعیف‌شان با هم ترکیب گردد. هر از گاهی، نور مسیر یک جرم متحرک از قبیل سیارک یا سیاره را آشکار می‌کند. این روش جابجایی و گردهم‌آوری در گذشته برای کشف اقمار جدید در منظومه شمسی مورد استفاده قرار گرفته است. تصاویری که ما در این روش استفاده کردیم، از “ماهواره تس” بدست آمده، که یک تلسکوپ فضایی برای جستجوی سیاره‌های خارج از منظومه شمسی به کار برده می‌شود.»

محققان روش خود را به جستجوی موفقیت‌آمیز سیگنال نور سه جرم فرانپتونی شناخته شده را آزمایش کردند. در گام بعد، آنان دو بخش در آن سوی منظومه شمسی را که شاید نشانی از سیاره نهم داشته باشد، مورد جستجو قرار دادند. محققان با این کار موفق به کشف ۱۷ جرم بالقوه شدند.

در جستجوی سیاره نهم

رایس در ادامه افزود: «حتی اگر یکی از این اجرام کاندید واقعی باشد، می‌تواند به ما کمک کند تا از دینامیک خارج از منظومه شمسی و ویژگی‌های احتمالی سیاره نهم سر در بیاوریم. این اطلاعات جدید می‌تواند کارگشا باشد. بنده در حال حاضر مشغول همکاری تحقیقاتی با سونگهو وانگ فوق دکتری در دانشگاه ایندیانا هستم تا این ۱۷ جرم را بررسی کنیم.» روش مورد استفاده لافلین و رایس می‌تواند راه را برای بررسی اجرام خارج از منظومه شمسی در مقیاس بزرگتری هموار نماید. لافلین در پایان گفت: «ما باید به دنبال تک‌تک سرنخ‌ها بگردیم. هیچ نظر قطعی درباره سیاره نهم نداریم و باید روی داده‌ها تمرکز کنیم. اما اگر این سیاره را کشف کنیم، برایمان بسیار زیبا و لذت‌بخش خواهد بود.»

پیش از این دکتر مایک براون، از اخترشناسان مؤسسه تحقیقاتی کالیفرنیا در این باره گفته بود: "روی زمین تلسکوپ‌های زیادی داریم که می‌شود با آن‌ها این سیاره را پیدا کرد. خیلی امیدوارم که با اعلام کشف ما جست و جویی جهانی برای پیدا کردن این سیاره نهم آغاز شود. "

بر طبق مشاهدات قبلی اعلام شده بود که کشف جدید با مشاهده حرکات اجرام در "کمربند کوپیر" انجام شده است که منطقه‌ای در فضای بیرونی مدار نپتون است که انبوهی از اجرام فضایی در آن جای دارند.

فاصله مدار سیاره نهم به دور خورشید به طور متوسط ٢٠ برابر دورتر از مدار نپتون، سیاره هشتم منظومه شمسی است.

دیگر سیاره‌های منظومه شمسی مدار‌های تقریبا دایره‌ای دارند، اما مدار سیاره احتمالی جدید به شکل یک بیضی است. برای این سیاره بین ١٠ تا ٢٠ هزار سال زمینی طول می‌کشد تا یک دور کامل به دور خورشید بزند.

+ نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1399برچسب:از افسانه,واقعیت,وجود,سیاره نهم,منظومه شمسی, ساعت 13:38 توسط آزاده یاسینی


درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

 ماده تاریک یا انرژی تاریک که مانند اسمش تاریک و مجهول است، ولی هرروز که می‏‌گذرد، انگار یک پرتو نور روی نقاط نادیدنی‎اش می‏‌افتد و بخش‎های تازه‎ای از آن را آشکار می‎کند. پس درواقع می‏‌شود گفت نسبت به روز‌های اول کشفش، حالا واضح‎تر شده است و بیشتر درباره ‎اش می‎دانیم.

درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

سال ۲۰۱۷ به‌مدت حدود یک‌ماه برنامه‏‌های مختلفی درباره ماده تاریک در سراسر جهان برگزار شد. برنامه‏‌هایی برای اینکه مردم درباره این ماده ناشناخته بیشتر بدانند و بتوانند سؤال‏‌هایشان را از متخصص‏‌ها بپرسند و در آزمایش‏‌های علمی مهم دنیا سهیم باشند. خب، شاید همین اول بپرسید این ماده تاریک جنسش چیست و اصلا چرا این‌قدر اهمیت دارد که حتی یک روز در جهان به نامش ثبت شده است؟ بگذارید برگردیم و از کمی قبل‌تر به ماجرا نگاه کنیم. ما می‏‌دانیم کیهان از سیارات و ستاره‏‌ها و سیارک‏‌ها و دنباله‏‌دار‌ها و غبار‌های میان ستاره‏ای تشکیل شده است، اما این همه داستان نیست. هنوز چیز‌های بیشتری هم در فضا هست که مدت‎ها از آن بی‏‌خبر بوده‌ایم و هنوز هم دقیق و کامل نمی‏‌شناسیمشان. بله، درست حدس زده‌اید؛ همان ماده و انرژی تاریک.

سروکله این ماده ‎و انرژی تاریک چطور پیدا

 

شد؟

درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

خانم ورا روبین اخترشناس کنجکاوی بود که در دهه ۷۰ میلادی مدت‎ها کهکشان همسایه‏‌مان، آندرومدا، را رصد می‎کرد و متوجه شد که ستاره‌های لبه کهکشان با سرعت‌هایی بیشتر از پیش‌بینی‏‌های ریاضی و تئوری حرکت می‏‌کنند. این قضیه با هیچ روشی توضیح‌دادنی نبود و ستاره‏‌شناس‏‌ها را به این فکر انداخت که بگردند و توجیهی برای این سرعت پیدا کنند. تنها توضیح آن‏‌ها این بود که احتمالا یک ماده مرموز در این کهکشان وجود دارد که گرانش زیادی دارد و این جاذبه باعث افزایش سرعت ستاره‏‌ها، بیش از انتظار دانشمندان شده است.

بعد از رصد‌های خانم روبین، شواهد دیگری هم پیدا شد که احتمال وجود ماده تاریک را تقویت می‏‌کرد. مثلا جرم حدودی ستاره‏‌های یک کهکشان که با روش‏‌های رصدی محاسبه می‏‌شد، با چیزی که به کمک نظریات روی کاغذ به دست می‏‌آمد، متفاوت بود و درنهایت برخورد خوشه‏‌های کهکشانی با هم بررسی جرم آن‎ها در روش‏‌های رصدی اطلاعاتی را به دست دانشمندان می‎داد که برای توضیحش ناچار بودند دوباره به آن ماده مرموز و مجهول فکر کنند.

طبق مشاهدات، در این پدیده گاز موجود در ۲ خوشه کهکشانی در اثر برخورد به‌راحتی از هم عبور نمی‌کنند. این درحالی است که مشاهدات لنز گرانشی نشان‌دهنده وجود مقدار درخور ملاحظه‌ای جرم نامرئی است که بدون برخورد از هم عبور کرده‌اند.

از یک طرف نظریه استاندارد کیهان‌شناسی می‎گفت برای تشکیل ساختار‌های کیهانی باید ذره‌ای با خصوصیات متفاوت از ذرات شناخته‌شده وجود داشته باشد که با نور برهم کنش نکند و خودش هم نوری تابش نکند. همه این‏‌ها باعث شد فیزیک‌دان‏‌ها متقاعد شوند که ماده‏‌ای وجود دارد که تا به‌حال از وجودش بی‎خبر بوده‌اند و با چشم دیده نمی‎شود، اما اثرش را در محاسبات نشان می‏‌دهد.


ما فقط ۵درصد از جهان را می‏‌بینیم

درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

از آنجا که همه شواهد مربوط به وجود این ماده عجیب و ناشناخته مربوط به نیروی گرانش است، فیزیک‌دان‏‌ها حدس می‏‌زنند که تناقض‌های مشاهده‌شده به‌دلیل کامل نبودن نظریه گرانش است و احتمالا وقتی بخش‌های مختلف این نظریه را بهتر درک کنیم، دیگر این همه مشکل بین تئوری و مشاهده وجود نخواهد داشت، اما در این بین محققان می‏‌گویند ممکن است ذره‏‌ای وجود داشته باشد که ماده تاریک از آن تشکیل شده است و برای همین سال‎هاست در این‌باره تحقیقات زیادی می‏‌شود و تا الان ذره‏‌های مختلفی کاندیدای ذرات تشکیل‏‎دهنده ماده تاریک شده‎اند. باورش کمی سخت است، ولی همه آنچه ما می‏‌شناسیم، از مواد و مصالح روزمره‏‌ای که با آن‌ها سروکار داریم گرفته تا آب و گاز‌ها و همه چیز‌هایی که روی سیاره‏‌مان وجود دارد و حتی کل سیارات و ستاره‏‌ها و چیز‌هایی که در آسمان می‏‌بینیم، فقط ۵ درصد از عالم را تشکیل می‏‌دهند.

احتمالا می‏‌پرسید پس بقیه عالم از چه چیزی ساخته شده است؟ اگر بخواهیم مواد سازنده جهان را بر حسب درصد تقسیم‌بندی کنیم، انرژی تاریک ۶۹درصد و ماده تاریک ۲۶درصد ماده سازنده عالم است. با این حساب سرانگشتی، تقریبا ۹۵ درصد از کیهان ناشناخته است و محققان هنوز در تلاش هستند تا بفهمند قسمت اعظم عالم که اکنون برایمان تاریک و نامرئی است، چه ویژگی‏‌هایی دارد و چطور می‏‌شود از اسرارش پرده‏ برداشت.


ماده تاریک را با سیاه‌چاله اشتباه نگیرید

درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول، اما واقعی!

ماده تاریک به طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ دیده نمی‌شود و نباید آن را با سیاه‌چاله‏‌ها اشتباه بگیریم. فیزیک‏‌دان‏‌ها و کیهان‎شناس‏‌ها عادت دارند وقتی چیزی را دقیق نمی‏‌شناسند، به آن صفت تیره و تاریک بدهند، ولی معنای سیاه‌چاله‏‌ها به‌طور کل با ماده و انرژی تاریک فرق دارد. درواقع سیاه‌چاله‏‌ها ستاره‎های سنگین‌وزنی هستند که پایان عمرشان فرارسیده است و ماده تاریک نوعی از مواد است که اثراتش را در رصد‌ها می‏‌بینیم، اما خودش دیده نمی‏‌شود و دانشمندان هنوز در حال مطالعه درباره‏‌شان هستند.

انرژی تاریک بخش شگفت‌انگیز پازلی است که دنیای ما را می‌سازد؛ حتی عجیب‎تر و شگفت‎تر از ماده تاریک. زیرا بخش بیشتر جهان از آن تشکیل شده است. انرژی تاریک نوع ناشناخته‌ای از انرژی است که همه فضا را به‌صورت فرضی در بر می‌گیرد و سرعت انبساط جهان را افزایش می‏‌دهد. سال‎هاست دانشمندان نشان داده‏‌اند که جهان در حال انبساط است و در سال‎های اخیر هم متوجه شده‎اند که این انبساط با شتاب انجام می‎شود و انرژی تاریک بهترین توضیح را برای این ماجرا ارائه می‎دهد، اما هنوز باید منتظر ماند و داستان این ماده و انرژی تاریک را از راه علم دنبال کرد.

+ نوشته شده در دو شنبه 3 آذر 1399برچسب:درباره ماده‌ای نادیدنی و مجهول, اما واقعی!, ساعت 11:38 توسط آزاده یاسینی


درباره وضعیت مسافرانِ سفر یک‌طرفه به مریخ

 در ماه‌های اخیر، با نزدیک‌شدن مریخ به نزدیک‌ترین موقعیت مداری تا دو سال آینده، رقابت سازمان‌های فضایی برای اعزام فضاپیمای بدون‌سرنشین به سیاره سرخ وارد مرحله تازه‌ای شد. اکنون که مشغول خواندن این نوشتار هستید، فضاپیمای استقامت (Perseverance) ناسا، تیان‌ون-۱ سازمان ملی فضایی چین و همین‌طور فضاپیمای امید (الامل یا Hope) امارات متحده عربی با سرعتی سرسام‌آور در مسیر مریخ قرار دارند.

رویای تعبیرنشده مارس‌وان

سه‌شنبه ۱۵ مهر بود که قرار گرفتن مریخ در کمترین فاصله نسبت به زمین تا ۱۵ سال آینده، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد. سیاره سرخ در فاصله تقریبی ۶۲ میلیون کیلومتر از زمین قرار گرفته‌بود و درخشان‌تر از ماه‌های قبل با رنگ سرخ-نارنجی‌اش در آسمان شب دلبری می‌کرد. همان شب، وقتی از بام خانه مریخ را می‌دیدم، یاد ایام نوجوانی افتادم. وقتی پروژه مارس‌وان (Mars One) با ثبت‌نام از داوطلبان برای سفر بی‌بازگشت به مریخ، تمام فکر و ذکرم را به خود مشغول کرده‌بود. اکنون، حدود هشت سال از آن روز‌ها می‌گذرد و خبری از این سفر هیجان‌انگیز و تبلیغات گسترده آن نیست. به‌راستی مارس‌وان چه شد؟ آن همه سر و صدا و تبلیغات و ثبت‌نام و برنامه‌ریزی به کجا رسید؟

مارس‌وان نام یک نهاد خصوصی در حوزه فضاست که می‌خواهد گروهی از انسان‌ها را در قالب سفری بدون بازگشت به مریخ بفرستد. این نهاد که سال ۱۳۹۰ شمسی/ ۲۰۱۱ میلادی در هلند بنیان گذاشته‌شد، از دو بخش غیرانتفاعی و انتفاعی تشکیل شده‌است. بخش غیرانتفاعی این نهاد مارس‌وان نام دارد و بخش انتفاعی آن مارس‌وان ونچرز (Mars one ventures).

رویای سفر به مریخ

باس لنسدورپ (Bas Lansdorp) هم‌بنیانگذار پروژه مارس‌وان است. او از جوانی رویای سفر به مریخ را در سر داشته و با تاسیس نهاد مارس‌وان، گام بلندی به سوی تحقق رویایش برداشته‌است. او و همکارانش از سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ با برنامه‌ای به‌ظاهر دقیق، تمام مراحل اعزام گروهی چهار نفره از انسان‌ها به مریخ را طراحی کرده‌اند. گروهی که در سفری یکطرفه بر سطح مریخ فرود خواهندآمد و قرار است روی سطح سیاره سرخ، نخستین اقامتگاه‌های دائمی انسان‌ها را بسازند.

ماجراجویی برای همه

خبر طرح سفر بی‌بازگشت به مریخ سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ به صورت عمومی منتشر شد. سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳، مارس‌وان در یک فراخوان عمومی از همه علاقه‌مندان خواست فرم‌های ثبت‌نام را پر کنند. انتشار چنین خبر هیجان‌انگیزی سبب شد در فرصت پنج‌ماهه برای ثبت‌نام اولیه، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ۱۴۰ کشور جهان برای سفر یکطرفه به مریخ، اعلام آمادگی کنند. در این میان ۲۴ درصد متقاضیان از ایالات متحده، ۱۰ درصد از هند و ۶ درصد از برزیل در رویای ماجراجویی‌های فضایی، فرم‌های ثبت‌نام را پر کردند. در بین این ۲۰۰ هزار نفر، نام ۷۰ ایرانی هم به چشم می‌خورد. جالب این‌که، متقاضیان ایرانی سفر بی‌بازگشت به مریخ، از متقاضیان کشور‌هایی مثل آلمان و ایتالیا بیشتر بود!

 

رویای تعبیرنشده مارس‌وان

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام، مارس‌وان برای انتخاب شش گروه چهار نفره از بین متقاضیان وارد عمل شد. اما انتخاب این ۲۴ نفر کار آسانی نبود. باید بررسی‌های بسیاری انجام می‌شد تا وضعیت روحی، جسمی، ویژگی‌های فردی و چند متغیر دیگر در مورد داوطلبان بررسی شود. به همین دلیل مارس‌وان تصمیم گرفت در سه مرحله این کار را پیش ببرد و در فرآیندی طولانی، ۲۴ نفر را به دقت انتخاب کند. در زمان نگارش این مقاله، مارس‌وان دو مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشته و ۱۰۰ نفر را برای گذراندن مرحله پایانی انتخاب کرده‌است. در بین این ۱۰۰ نفر، ۵۰ مرد و ۵۰ زن حضور دارند: ۳۹ نفر از قاره آمریکا، ۳۱ نفر از اروپا، ۱۶ نفر از آسیا، هفت نفر از آفریقا و هفت نفر از اقیانوسیه. در میان این ۱۰۰ نفر نام یک زن و دو مرد ایرانی هم دیده می‌شود.

از حرف تا عمل

پس از فراخوان اولیه و ثبت‌نام داوطلبان، مارس‌وان می‌خواست مراحل اولیه ساخت ماهواره‌های مخابراتی و مریخ‌نورد‌ها را آغاز کند؛ ادواتی که قرار بود پیش از فرود اولین انسان‌ها روی مریخ، در مکان‌یابی و ارسال مواد اولیه به دانشمندان کمک کنند. مسؤولان این پروژه ادعا می‌کردند در سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم مواد اولیه را برای سامان‌دادن به زندگی مسافران آینده مریخ به این سیاره خواهند فرستاد و درست دو سال بعد پروژه مکان‌یابی برای فرود انسان‌ها و ساخت اقامتگاه‌ها تکمیل خواهد شد. این ادعا‌ها البته پایانی نداشت و در وبگاه این نهاد، خبر‌هایی از ارسال محموله مواد اولیه بعدی در سال ۱۴۰۰/ ۲۰۲۱ و ارسال نخستین گروه چهار نفره از انسان‌ها در سال ۱۴۰۱/ ۲۰۲۲ به چشم می‌خورد. گروهی که قرار است در سال ۱۴۰۲/ ۲۰۲۳ به مریخ برسند و عصر سکونت انسان بر سیاره سرخ را آغاز کنند؛ اما این ادعا‌ها چقدر واقعی است؟!

دو دوتا؛ چهارتا!

از روز‌های نخست انتشار عمومی طرح سفر بی‌بازگشت به مریخ، انتقاد‌های زیادی از سوی جامعه علمی به آن وارد شد. از آنجا که بنیاد مارس‌وان، یک شرکت صنایع فضایی یا یک تولیدکننده سخت‌افزار ماموریت‌های فضایی نبود و منبع درآمد خاصی هم نداشت، بخشی از انتقادات به نگاه غیرواقع‌بینانه مدیران در تهیه بودجه این ماموریت برمی‌گشت. اما مدیران مارس‌وان رویایی در سر داشتند و آن هم تامین هزینه سفر‌ها و پروژه‌های جانبی مارس‌وان، از طریق فروش حق پخش تلویزیونی مراحل مختلف فرود اولین انسان‌ها روی سطح مریخ بود.

رویای تعبیرنشده مارس‌وان

باس لنسدورپ با اشاره به درآمد تقریبی چهارمیلیارد دلاری حق پخش تلویزیونی المپیک لندن، معتقد است مارس‌وان و فرود اولین انسان روی سیاره‌ای دیگر، ارزش رسانه‌ای بسیار بالاتری دارد و به همین دلیل، حق پخش تلویزیونی این ماموریت می‌تواند هزینه‌های اولیه سفر را تامین کند. پیش‌بینی مارس‌وان این بوده‌است که تمام مراحل پروژه تا فرود اولین گروه از انسان‌ها حدود شش میلیارد دلار هزینه داشته‌باشد.

با همه این اوصاف باز هم این سوال مطرح بود که چطور مارس‌وان پیش از دریافت حق پخش تلویزیونی می‌تواند به این بودجه دسترسی داشته‌باشد؟ این پرسشی بود که مسؤولان پروژه هم برای آن پاسخی قانع‌کننده نداشتند و معمولا به مبالغی اشاره می‌کردند که از سرمایه‌گذاری‌های شخصی، هزینه ثبت‌نام داوطلبان و کمک‌های مالی به آن‌ها رسیده‌است. مبالغی که حدود چند ده میلیون دلار در اختیار آن‌ها قرار می‌داد؛ اما به هیچ وجه با بودجه اولیه لازم قابل مقایسه نبود.

علم چه می‌گوید؟

بنیانگذاران مارس‌وان بار‌ها ادعا کرده‌اند تمام ابعاد علمی سفر بی‌بازگشت به مریخ را با دقت و وسواس سنجیده‌اند؛ اما دانشمندان و مهندسانی که در حوزه فضا تخصص دارند، با این ادعا‌ها موافق نیستند. لنسدورپ، بنیانگذار پروژه مارس‌وان باور دارد چالش اصلی سفر به مریخ، بازگشت از آن به زمین است و از آنجا که در سفر‌های مارس‌وان، قرار نیست بازگشتی در کار باشد، چالش بزرگی هم برای ما به حساب نمی‌آید.

با این حال دانشمندان، نقد‌های بسیاری برای مرحله سکونت در مریخ دارند. گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ام‌آی‌تی با بررسی‌های دقیق و فرض‌های نزدیک به واقعیت، زندگی روزانه فضانوردان در مریخ را شبیه‌سازی کردند تا بتوانند با زبان علم به جدال با محاسبات دور از واقعیت مارس‌وان بروند. این شبیه‌سازی در کنگره بین‌المللی فضانوردی (Intenational Astronautical Congress) سال ۱۳۹۳/ ۲۰۱۴ در کانادا ارائه شده‌است. مارس‌وان ادعا می‌کند به‌کارگیری شش موشک فالکون هوی برای انجام مراحل اولیه ماموریت کافی است؛ اما بررسی‌های این گروه نشان می‌دهد حداقل ۱۵ موشک برای چنین ماموریتی لازم است.

برای تأمین غذای فضانوردانی که بر سطح مریخ فرود آمده‌اند هم شبیه‌سازی‌های دقیق با محاسبات مارس‌وان متفاوت است. مارس‌وان زمینی به مساحت ۵۰ مترمربع را برای تامین مایحتاج روزانه اولین گروه کافی می‌داند. زمینی که خود فضانوردان در آن کشت و زرع خواهندکرد. اما شبیه‌سازی‌های گروه مذکور می‌گوید، این زمین باید حداقل ۲۰۰ مترمربع مساحت داشته‌باشد.
اگر همانطور که مارس وان برنامه ریزی کرده است، کشاورزی در فضای داخلی محل زندگی فضانوردان انجام شود، سطح اکسیژن تولید شده از سطح سالم برای زیست انسان فراتر می‌رود و منجر به خفگی فضانوردان خواهد شد.

رویای تعبیرنشده مارس‌وان

از این دست مثال‌ها در مسائل کلان و ریزه‌کاری‌ها بسیار است. مسائلی که چالش‌های واقعی زیستن بر مریخ را از ادعا‌ها و جو‌های تبلیغاتی جدا می‌کند. با بررسی جزئیات متوجه می‌شویم در طرح مارس‌وان حتی جزئیات دقیقی برای تعمیر و نگهداری اقامتگاه‌ها و ادواتی که فضانوردان روی مریخ از آن‌ها استفاده می‌کنند هم در نظر گرفته نشده‌است.
با همه این تفاسیر، آیا باس لنسدورپ و همکارانش در مارس‌وان از ایده خود عقب‌نشینی کرده‌اند؟

مارس‌وان امروز

در طرح اولیه مارس‌وان، اعزام گروه‌های بعدی به مریخ هم به چشم می‌خورد. اعزام‌هایی که طی ده سال، یعنی تا سال ۱۴۱۲/ ۲۰۳۳، تعداد فضانوردان حاضر در مریخ را به ۲۰ نفر می‌رساند. البته واضح است فعلا هیچ یک از مراحل طرح اولیه مارس‌وان، به جز بخشی از گزینش فضانوردان، هنوز انجام نشده‌است.

وضعیت ماموریت‌ها و تاریخ انجام‌شان روی وبگاه مارس‌وان برای سال‌های ۱۴۰۱/ ۲۰۲۲ تا ۱۴۱۳/ ۲۰۳۴ به‌روزرسانی شده و این نهاد ادعا می‌کند تا سال ۱۴۱۱/ ۲۰۳۲ اولین گروه از انسان‌ها را روی مریخ فرو خواهد آورد؛ اما این همه ماجرا نیست و در سال ۱۳۹۸/۲۰۱۹ بخش انتفاعی مارس‌وان اعلام ورشکستگی کرده‌است. با این حال، بنیانگذار مارس‌وان، معتقد است این مساله ارتباطی با بخش غیرانتفاعی مارس‌وان ندارد و این بخش به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد.

آنچه اکنون مشخص است این‌که از دیدگاه علمی و اقتصادی بیشتر جنبه‌های این طرح بلندپروازانه زیر سوال است. عده‌ای آن را کلاهبرداری می‌دانند و عداه‌ای آن را نمایشی دروغین می‌بینند. باید دید پس از این چه می‌شود.

فتح مریخ در دنیای واقعیت‌ها و احتمالات

اگر ماجرای مارس‌وان را کنار بگذاریم و از دنیای خیال و رویا‌های رنگارنگ کارآفرینانی که این شرکت نوپا را توسعه داده‌اند فراتر برویم، با نگاه به روی گزینه‌های میز و بررسی برنامه‌های بلندمدت سازمان‌های فضایی بزرگ و باتجربه جهان نظیر ناسا، اسا و روسکاسموس واقعیت سفر به مریخ را به گونه‌ای دیگر خواهیم‌دید. بررسی‌های کنونی نشان می‌دهد عمده برنامه‌های فضایی در دنیای واقعی در خوشبینانه‌ترین حالت، اواخر دهه ۱۴۱۰/ ۲۰۳۰ را زمانی می‌دانند که از نظر عملی ممکن است رویای فرود انسان بر سطح سیاره سرخ جامه عمل بپوشد. ناسا اکنون ماموریت «آرتمیس» را پیش رو دارد که در جریان آن قرار است تا سال ۱۴۰۳/۲۰۲۴ فضانوردان مجددا قدم به ماه بگذارند و مهندسان از این مسیر، فناوری‌های لازم را برای سفر به مریخ توسعه دهند.

رویای تعبیرنشده مارس‌وان

اگر برنامه آرتمیس با موفقیت انجام شود در این صورت با پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای که اسپیس‌ایکس و دیگر رقبایش نظیر بلواوریجین، ویرجین گالاکتیک، لاکهید مارتین و همین‌طور بوئینگ در عرصه توسعه فضاپیما‌ها و ابزار‌های لازم، برای فضانوردی داشته‌اند، می‌توانیم به‌طور منطقی انتظار داشته باشیم که تا حوالی دهه ۱۴۲۰/ ۲۰۴۰ فرود نخستین انسان را بر سطح مریخ ببینیم. برای تحقق این واقعیت مسیری طولانی و پر دست‌انداز پیش روی مهندسان فضایی و سیاستگذاران این حوزه قرار دارد. البته که اکنون فناوری و توانمندی آژانس‌های فضایی در چین، ژاپن و هندوستان را هم نباید دست کم گرفت.

از حالا می‌توان منتظر رقابتی تماشایی میان قدرت‌های شرق و غرب جهان برای فتح سیاره‌سرخ باشیم. آنچه مسلم است توسعه واقعی فناوری‌های لازم، اختصاص بودجه‌های کلان برای پیشبرد مراحل مختلف برنامه و داشتن عزم و اراده‌ای ملی در کشور‌های پیشرو در عرصه فضایی - نظیر آنچه در ماجرای برنامه آپولو و سفر به ماه اتفاق افتاد - بار دیگر می‌تواند راهگشای بشر برای قدم‌گذاشتن به دنیایی تازه باشد. شک نکنید برای رسیدن به سیاره سرخ، تنها بلندپروازی به سبک شرکت‌های نوپا مشکل ما را حل نمی‌کند.

+ نوشته شده در سه شنبه 20 آبان 1399برچسب:درباره وضعیت مسافرانِ سفر یک‌طرفه به مریخ, ساعت 14:47 توسط آزاده یاسینی


چرا به نظر می‎رسد ستاره‎ها رنگ‎های مختلفی دارند؟

 امشب موقع نگاه کردن به آسمان تاریک، به ستاره‌ها دقت کنید. به‌نظر شما ستاره‎ها به چه رنگ‎هایی دیده می‎شوند؟ چی؟ سفید و درخشان هستند؟ خب کمی دیگر دقت کنید! چندتا هم زرد دیدید؟ بعضی‌‏ها هم انگار نارنجی یا قرمزند؟ ستاره آبی کم‎رنگ هم پیدا کرده‎اید؟ خب خب خیلی هم عالی! اصلا نگران نباشید شما خیالاتی نشده‎اید اتفاقا چشم‎های شما دارد خیلی درست و دقیق می‎بیند.

چرا به نظر می‎رسد ستاره‎ها رنگ‎های مختلفی دارند؟

رنگ ستاره‎ها با هم فرق دارند و این یک پدیده واقعی است که ممکن است قبلا هم به آن توجه کرده باشید، ولی این تفاوت رنگ ستاره‎ها به چه چیزی مربوط می‏شود؟ چه چیزی باعث می‎شود یک ستاره رنگی نزدیک به آبی داشته باشد و دیگری زرد یا نارنجی باشد؟ رنگ ستاره‎ها به دمای آن‎ها ربط پیدا می‎کند. احتمالا توی فیلم‎ها یا آزمایش‎های مدرسه دیده‎اید که وقتی یک تکه آهن را روی آتش می‎گیرند، آهن از رنگ تیره کم‎کم به نارنجی و زرد درمی‎آید و اگر این داغ کردن برای طولانی مدت ادامه پیدا کند، رنگش سفید می‌‎شود.

چرا به نظر می‎رسد ستاره‎ها رنگ‎های مختلفی دارند؟

مشابه این اتفاق درون ستاره‎ها رخ می‌دهد. ستاره‎های مختلف عناصر متفاوتی در خود دارند، اما بیشترشان از هیدروژن، هلیوم، کربن و فلزات سنگین تشکیل شده‎اند. می‏‌دانیم که ستاره‎ها این عناصر را در واکنش‎های هسته‎ای می‎سوزانند و با انرژی تولید شده‎اش نور و گرما آزاد می‎کنند. بسته به این که چه عناصری در ستاره می‎سوزد، میزان انرژی آزادشده و حرارتی که تولید می‎شود، فرق دارد بنابراین میزان دمای ستاره بر رنگ آن هم تاثیر می‎گذارد؛ درست شبیه همان تکه آهن داغ‎شده. نکته جالب این جاست که برخلاف تصورتان زرد و نارنجی، رنگ‎های مربوط به دما‌های خیلی زیاد نیستند بلکه سفید و آبی نشان‎دهنده دمای خیلی‎خیلی زیاد در ستاره هاهستند و ستاره‎های زرد، نارنجی و قرمز، ستاره‎های به نسبت سردتر ‎ند.

+ نوشته شده در چهار شنبه 30 مهر 1399برچسب:چرا به نظر می‎رسد ستاره‎ها رنگ‎های مختلفی دارند؟, ساعت 13:51 توسط آزاده یاسینی


بارش شهابی جباری؛ آتش‌بازی بزرگ در آسمانِ ایران

  بارش شهابی جباری هر سال حدوداً در ۳۰ مهر به اوج خود می‌رسد و علاقه‌مندان می‌توانند در هر جایی از ایران که هستند با چشم غیرمسلح به تماشای آن بنشینند.

بارش شهابی جباری؛ یک آتش‌بازی بزرگ در آسمانِ ایران

اگر این روز‌ها شهابی را در آسمان دیده‌اید، احتمالاً شاهد «بارش شهابی جباری» (Orionids meteor shower) بوده‌اید. این پدیده معمولاً هر سال از حدود ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان فعال است و تقریباً در ساعت ۲:۳۰ بامداد ۳۰ مهر به اوج خود می‌رسد. بارش شهابی، رویدادی در آسمان شب است که هنگام عبور سیاره‌ی زمین در پیمودن مدار خود از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می‌دهد که «شهاب‌واره» خوانده می‌شوند.

بارش شهابی جباری چیست؟

به اختصار بارش شهابی جباری، زباله‌های فضایی شعله‌ور هستند! در واقع این بارش شهابی از بقایای دنباله‌دار هالی تشکیل شده است، ستاره‌ی دنباله‌دار معروفی که حدوداً هر ۷۵ سال یک بار در آسمان کره‌ی زمین به روشنی و با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. قدمت این ستاره به هزاره‌ها می‌رسد و اولین بار در سال ۲۳۹ پیش از میلاد دیده شد و یک مسیر حلقه‌ای طولانی از ذرات را در دنباله‌ی خود به جا می‌گذارد.

بارش شهابی جباری؛ یک آتش‌بازی بزرگ در آسمانِ ایران

بارش شهابی جباری زمانی اتفاق می‌افتد که زمین در مدار تکه‌ای خاص از این دنباله قرار می‌گیرد. این بارش، تنها بارش شهابی مرتبط با هالی نیست و دنباله‌دار هالی منجر به وقوع بارش شهابی اتا دلوی نیز می‌شود که هر سال در فصل بهار روی می‌دهد و معمولاً در حدود روز ۱۶ اردیبهشت به اوج خود می‌رسد.

زباله‌های فضایی با سرعت باورنکردنی ۶۵ کیلومتر بر ثانیه به اتمسفر زمین برخورد می‌کنند. خوشبختانه این تکه‌های زباله در مقایسه با شهاب‌هایی که نسل دایناسور‌ها را نابود کرد، بسیار کوچک هستند. برخی از آن‌ها اندازه‌ای به کوچکی ذرات ماسه دارند؛ پس خبری از آخرالزمان نیست و این ذرات ضمن حرکت در هوا تبخیر و باعث ایجاد اثر دنباله‌داری می‌شوند، همان چیزی که همه‌ی ما می‌شناسیم، عاشق آن هستیم و با دیدنش، آرزو می‌کنیم.

پس همان طور که متوجه شدید، در این بارش شهابی هیچ ستاره‌ای حضور ندارد و فقط از زباله‌های فضایی شعله‌ور تشکیل شده که تماشای آن بسیار جذاب و دیدنی است.


کجا و چطور بارش شهابی جباری را رصد

 

کنیم؟

امکان رصد بارش شهابی جباری در همه جا وجود دارد. این پدیده به‌معنای واقعی کلمه در همه‌ی نقاط کره‌ی زمین قابل مشاهده است؛ فقط باید به فضای باز بروید.

بارش شهابی جباری؛ یک آتش‌بازی بزرگ در آسمانِ ایران

برای تماشای این بارش شهابی کافی است در آسمان به‌دنبال صورت فلکی جبار یا شکارچی بگردید. ساده‌ترین راه این است که سه ستاره‌ی روشن در یک خط کوتاه را پیدا کنید که کمربند این شکارچی هستند. سپس محدوده‌ی شمشیر او را بیابید، چراکه بخش عمده‌ای از شهاب‌ها از همان محدوده ظاهر می‌شوند. به همین راحتی! برای تماشای این پدیده‌ی زیبا به هیچ تجهیزات خاصی نیاز ندارید. در واقع کارشناسان، استفاده از دوربین شکاری یا تلسکوپ را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا این وسایل، آسمان را بزرگ و درعینِ حال میدان دید شما را کوچک می‌کنند. به همین دلیل بهترین راه تماشای بارش شهابی جباری با چشم غیرمسلح است.


چه زمانی به تماشای بارش شهابی جباری

 

بنشینیم؟

امسال بهترین زمان برای تماشای بارش شهابی جباری، تقریباً ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) است. با اینکه زمان اوج بارش‌های شهابی، ماه همیشه همراهی نمی‌کند، اما امسال ماه به شکل هلالی خود نزدیک‌تر است و درنتیجه نور شهاب‌ها را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. گفته می‌شود که بارش‌های شهابی بیش از یک شب ادامه می‌یابد. در واقع، این پدیده از ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان اتفاق می‌افتد و علاقه‌مندان فرصت زیادی برای تماشای آن دارند.

بارش شهابی جباری؛ یک آتش‌بازی بزرگ در آسمانِ ایران

با این حال، بارش‌های شهابی در روز سه‌شنبه، ۳۰ مهر به اوج خود می‌رسد، هرچند می‌توانید شانس خود را در دوشنبه شب نیز امتحان کنید. با وجودی که این بارش‌ها همیشه غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما شما می‌توانید بین ۱۰ تا ۲۰ شهاب را در هر ساعت ببینید. در جریان این رویداد تعداد زیادی شهاب‌واره در جو زمین می‌سوزد و هر بارش شهابی در ناحیه‌ی مشخصی از آسمان اتفاق می‌افتد. همچنین، در بامداد سه‌شنبه، خوشه باز M۴۴ جنوب ماه قرار دارد و بسیار نزدیک ماه دیده می‌شود.

+ نوشته شده در سه شنبه 29 مهر 1399برچسب:بارش شهابی جباری؛ آتش‌بازی بزرگ در آسمانِ ایران, ساعت 13:24 توسط آزاده یاسینی


آیا سیاره دیگری بهتر از زمین برای زندگی وجود دارد؟

 در تلاش برای جستجوی یک یا چند سیاره بهتر از زمین محققان لیستی از اجرام آسمانی را جمع‌آوری کرده‌اند که شرایط شگفت‌انگیزی دارند؛ در ادامه با ما همراه باشید.

آیا چیزی به اسم سیاره بهتر از زمین می‌تواند وجود داشته باشد؟ ما انسان‌ها و تمامی موجودات زنده ساکن این سیاره روی زمین به دنیا آمده، رشد کرده‌ایم و در طول ۳.۵ میلیارد سال تکامل حیات زمینی، دقیقا متناسب با شرایط موجود خود را روی این جرم آسمانی تطابق داده‌ایم. با این تفاسیر دانشمندان به تازگی لیستی را از سیاره‌هایی مناسب‌تر از زمین منتشر کرده‌اند.

آیا سیاره دیگری بهتر از زمین برای زندگی وجود دارد؟

وقتی صحبت از بهترین مکان برای زندگی به میان می‌آید، تقریبا تمامی موجودات زنده دارای عقل و شعور زمین را انتخاب می‌کنند؛ در حال حاضر این جرم آسمانی تنها میزبان شناخته شده حیات در کل کیهان بوده و موجودات زنده نه تنها روی آن شکل گرفته‌اند، بلکه در چند میلیارد سال گذشته هم به زندگی خود ادامه داده‌اند.

این در حالی بود که یک تحقیق جدید، ۲۴ سیاره خارج از منظومه شمسی را فهرست کرده که احتمالا شرایط زندگی بهتری نسبت به زمین دارند؛ سرپرست این پژوهش، محقق دیرک شولز (Dirk Schulze) از دانشگاه ایالتی واشینگتن آمریکا، می‌گوید که برخی سیاره‌های فراخورشیدی به دور ستاره‌هایی در گردش هستند که از خورشید ما شرایط مناسب‌تری را فراهم می‌کنند.


به دنبال سیاره بهتر از زمین

سیاره فراخورشیدی به هر جرم آسمانی خارج از منظومه شمسی اطلاق می‌شود که مشخصات سیاره بودن را داشته و در عین حال، شرایطی نسبتا مشابه زمین دارد. در تحقیق تیم شولز سیاره بهتر از زمین با نام «ابر زیست پذیر» (superhabitable) مشخص شده‌اند و به صورت کلی می‌توان گفت که یک سیاره ابر زیست پذیر کمی از زمین بزرگ‌تر، گرم‌تر، مرطوب‌تر و مسن‌تر است.

آیا سیاره دیگری بهتر از زمین برای زندگی وجود دارد؟

محققان دانشگاه واشینگتن می‌گویند که این سیاره‌ها توانایی بهتری برای میزبانی حیات دارند چرا که دوره گردش آن‌ها در اطراف ستاره‌های میزبان کوتاه‌تر بوده و عمر این ستاره‌ها هم بیشتر از خورشید است. حیات در چنین شرایطی بهتر تکامل پیدا می‌کند و در مدت زمان بیشتری هم روی سیاره بهتر از زمین باقی می‌ماند. با این وجود جالب‌ترین نکته در مورد تحقیق اخیر این بوده که تمامی ۲۴ سیاره فهرست شده در فاصله‌ای کمتر از ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین اهداف تیم شولز در پژوهش اخیر پیدا کردن بهترین سیاره‌ها برای آنالیز و بررسی است؛ به زودی آژانس فضایی آمریکا تلسکوپ فضایی فوق پیشرفته جیمز وب (James Webb Space Telescope) را به آسمان می‌فرستد و محققانی مانند شولز هم قصد دارند تا لیستی از بهترین مکان‌ها برای رصد را در فهرست انتظار جیمز وب قرار دهند.


بقای نسل بشر در کیهان

شولز می‌گوید که نسل بعدی تجهیزات رصد فضایی از جمله تلسکوپ جیمز وب بحث اکتشافات کیهانی را به سطح جدیدی می‌برند و بسیار مهم است که در کمترین زمان ممکن، جالب‌توجه‌ترین اهداف برای بررسی توسط این تجهیزات را مشخص کنید.

آیا سیاره دیگری بهتر از زمین برای زندگی وجود دارد؟

محققان قصد دارند تا اهدافی را انتخاب کنند که شامل مناسب‌ترین شرایط برای میزبانی از حیات هستند؛ از طرف دیگر محققان هشدار می‌دهند که نباید در تلاش برای یافتن یک جرم آسمانی شبیه به زمین، از احتمال کشف سیاره بهتر از زمین غافل شویم. سیاره‌ای که شرایطی مناسب‌تر از محل زندگی کنونی ما دارد و حتی شاید موجودات فضایی همین حالا هم روی آن مشغول زندگی و تکامل هستند.

در میان بهترین ستاره‌های ممکن برای میزبانی یک سیاره بهتر از زمین می‌توان به ستاره‌های نوع K اشاره کرد که عمر مفیدی بین ۲۰ تا ۷۰ میلیارد سال دارند. چنین اجرامی در دسته کوتوله‌ها قرار می‌گیرند و به نسبت خورشید، خنک‌تر، کم‌جنب و جوش‌تر، کوچک‌تر و کم‌نورتر هستند. به علاوه برخورداری از طول عمر بالا به سیاره‌های اطراف این ستاره‌ها فرصت می‌دهد تا در مدت زمان طولانی‌تری به دور میزبان خود گردش کرده و به وضعیت تکامل‌یافته‌تری برسند.

این در حالی بوده که عمر ستاره منظومه شمسی بسیار کمتر از عمر ستاره‌های نوع K بوده و پیش‌بینی شده که تا چند میلیارد سال دیگر خورشید با رسیدن به مراحل انتهایی عمر خود، امکان زندگی روی زمین را از بین می‌برد. این موضوع بشر را در شرایطی قرار می‌دهد تا بهترین تلاش خود را برای یافتن خانه‌ای دیگر به کار بگیرد و همان‌طور که از عمر خورشید پیداست، ما تنها چند میلیارد سال برای رسیدن به چنین هدفی وقت خواهیم داشت.

+ نوشته شده در یک شنبه 27 مهر 1399برچسب:آیا سیاره دیگری بهتر از زمین برای زندگی وجود دارد؟, ساعت 14:19 توسط آزاده یاسینی


۶ متهم ردیف اول طلاق دهه هفتادی‌ها

 بر اساس آمار‌های سازمان ثبت‌احوال کشور، ۱۲.۲ درصد ازدواج‌های صورت گرفته بین سال‌های ۹۱ تا ۹۷ به طلاق ختم شده است و ۲.۸ درصد این زوج‌های طلاق گرفته فقط یک سال زندگی کرده‌اند. به تعبیری، میزان طلاق ثبت شده نسبت به ازدواج‌های ثبت شده حدود ۲۰ درصد است و میانگین سنی طلاق ۲۵ تا ۲۶ سالگی است یعنی نسل ازدواج‌هایی که به طلاق ختم شده به دهه هفتادی‌ها رسیده و حدود نیمی از نسل ازدواج‌های زنان که به طلاق منجر شده، مربوط به زنان دهه هفتادی است.

۶ متهم ردیف اول طلاق دهه هفتادی‌ها

پر واضح است که همه دختر و پسر‌ها به امید چشیدن طعم خوشبختی تصمیم به ازدواج می‌گیرند، اما چه اتفاقی می‌افتد که مهر تلخ طلاق بر زندگی مشترکشان حک می‌شود؟ به بهانه آمار اعلام شده توسط سازمان ثبت‌احوال در ادامه به متهمان ردیف اول طلاق دهه هفتادی‌ها اشاره خواهیم کرد و این‌که دختر و پسر‌های دم‌بخت باید چه کنند که در آینده نزدیک به این آمار اضافه نشود؟

جدی نگرفتن جلسات خواستگاری

بعضی دختر و پسر‌های دهه هفتادی بعد از گرفتن تصمیم‌نهایی برای ازدواج، نه تنها جلسات خواستگاری را جدی نمی‌گیرند بلکه اطلاعات خودشان را برای نحوه شناخت طرف مقابل و پرسیدن موارد کلیدی در این جلسه سرنوشت‌ساز بالا نمی‌برند. ازدواج بدون آگاهی کافی از خود و طرف مقابل، اولین دلیل برای بروز مشکلات در زندگی مشترک است چرا که وقتی دختر یا پسر از ویژگی‌های فردی و شخصیتی خود شناخت لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند چشم انداز روشنی از اهداف و برنامه‌هایش ترسیم کند.

بسیاری از دختر‌ها و پسر‌ها هیچ گونه اطلاعاتی راجع به جنس مخالف ندارند و نمی‌دانند که ویژگی‌های شخصیتی، سلیقه ها، انتظارات و دیدگاه‌های طرف مقابل‌شان با آن‌ها فرق می‌کند بنابراین آن‌ها را با دیدگاه خودشان در جلسات خواستگاری ارزیابی می‌کنند و این‌جاست که نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و این یعنی شروع اختلافات و ناسازگاری‌ها.

۶ متهم ردیف اول طلاق دهه هفتادی‌ها

تصمیم به ازدواج به محض عاشق‌شدن

یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آمار طلاق در این سال‌ها، ازدواج‌های نامناسب و ناهمگون بوده است. جالب این که در یک ازدواج نامناسب و ناهمگون حتی اگر مهارت آموزی هم انجام شود، باز هم نتیجه تغییر نمی‌کند چراکه خانه از پای بست ویران است. به طور قطع دختر‌ها و پسر‌ها برای این انتخاب مهم، به کمک و همراهی نیاز دارند تا بتوانند به درک درستی از ازدواج برسند و درگیر انتخاب‌های احساسی و عجولانه نشوند.

بعضی دختر و پسر‌های دهه هفتادی که به عاشق شدن در یک نگاه باور دارند، به محض مواجهه با آن، تصمیم به ازدواج می‌گیرند! حال این‌که چگونه به این دختر یا پسر کمک شود، می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. در بسیاری از موارد حتی خانواده‌ها هم آگاهی و مهارت لازم را برای این کار ندارند یا به جای آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

مسئولیت‌پذیر نبودن

یکی دیگر از دلایل شکست در ازدواج و رسیدن به جدایی در چند سال گذشته، نداشتن بلوغ فکری و عاطفی و کاهش چشمگیر حس مسئولیت‌پذیری بین جوانان است. به نظر می‌رسد هر قدر شرایط ازدواج و انتخاب همسر، انتخاب شغل و اداره زندگی مشترک مشکل‌تر و سخت‌تر شده، به همان نسبت وابستگی افراد به خانواده‌هایشان بیشتر شده است، زیرا احساس می‌کنند به تنهایی از عهده این مسئولیت سنگین بر نمی‌آیند. به تدریج نداشتن استقلال باعث می‌شود که فرد بخشی از مسئولیت خود را به گردن خانواده و دیگران بیندازد و به محض قرار گرفتن در تنگنا به طلاق فکر کند.

۶ متهم ردیف اول طلاق دهه هفتادی‌ها

درگیر شدن با یک‌سری توهمات درباره

 

مسائل زناشویی

ما نمی‌توانیم درک متقابل زن و شوهر از یکدیگر را که سبب آرامش آن‌ها می‌شود، از غرایز جنسی تفکیک کنیم. این‌ها درهم تنیده هستند و روی هم تاثیر می‌گذارند. درک جنسی و عاطفی همسر، انسان را به آرامش می‌رساند و اگر در ارضای غرایز جنسی هر یک مشکلی وجود داشته باشد، روی روابط زناشویی آنان تأثیر فراوانی می‌گذارد.

باید توجه کرد که ارضای غرایز جنسی در زندگی زناشویی شبیه چسب زندگی است و باعث می‌شود زن و شوهر بیشتر در کنار هم احساس صمیمیت و آرامش کنند و از یکدیگر لذت ببرند. عده‌ای تصور می‌کنند که با خواندن چند مطلب یا دیدن چند کلیپ از این ماجرا اطلاعات کافی کسب کرده‌اند در صورتی که نحوه ارضای غرایز جنسی در زن و مرد کاملا با هم متفاوت است و متاسفانه بعضی جوانان به خصوص دهه هفتادی‌ها، یک سری توهمات و باور‌های اشتباه درباره مسائل زناشویی دارند که برای‌شان دردسرساز خواهد شد.

آشنا نبودن با مهارت‌های همسرداری

یکی دیگر از دلایل شکست خوردن یک ازدواج، نداشتن مهارت‌های لازم از سوی زن و شوهر است. همان طور که اگر یک کارگر بدون ابزار کافی وارد محل کار شود، نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد، زن و شوهر هم اگر بدون داشتن مهارت و توانایی‌های کافی در زمینه‌های ارتباطی و حل مسئله وارد زندگی مشترک شوند نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط موثر برقرار کنند و در نتیجه مشکلات به جای حل شدن روز به روز پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌شود.

زوج‌ها برای ادامه یک ارتباط رضایت بخش باید از مهارت‌های زندگی مانند گفتگو، گوش دادن و توانایی حل مسئله آگاهی داشته باشند چرا که وجود مشکل و اختلاف سلیقه در زندگی طبیعی است، ولی نکته حائز اهمیت نحوه برخورد با این مشکلات است. گفتگو یک عامل مهم در ازدواج موفق و زندگی مشترک است. زوج‌هایی که بیشتر اهل گفتگو هستند، توانایی حل مسئله را نیز دارند.

۶ متهم ردیف اول طلاق دهه هفتادی‌ها

کم اهمیت دانستن معتاد بودن طرف مقابل

اگر مخاطب همیشگی صفحه خانواده و مشاوره باشید، به خصوص در چند وقت اخیر حتما پیامک‌های زن و شوهر‌هایی را دیده‌اید که یکی از آن‌ها معتاد است و پایداری زندگی مشترکشان به خطر افتاده است. اعتیاد همواره در صدر دلایل جدایی زن و شوهر‌ها قرار داشته و دارد. به همین دلیل به هیچ‌وجه نباید به امید ترک کردن با مرد یا زنی ازدواج کرد و به قدرت عشق برای اصلاح طرف مقابل، ایمان آورد.

وقتی یک عضو و به خصوص مرد خانواده گرفتار اعتیاد می‌شود، نمی‌تواند وظایف خود را در محل کار و محیط خانواده به درستی انجام دهد بنابراین نتیجه این کاهش عملکرد در محل کار ممکن است اخراج و بیکاری باشد و در خانواده هم بی‌توجهی به همسر و فرزندان که این بی‌توجهی مقدمه‌ای است برای بروز اختلاف و درگیری بین زن و شوهر.

به‌نظر شما دلیل رسیدن سن طلاق به دهه هفتادی‌ها چیست؟

+ نوشته شده در شنبه 19 مهر 1399برچسب:۶ متهم ردیف اول طلاق دهه هفتادی‌ها, ساعت 21:13 توسط آزاده یاسینی


نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۰: سیاه‌چاله‌ها و قیچی ژنتیکی

  نوبلیست‎های فیزیک امسال چه کشف مهمی داشتند و چرا ۳ تا از نوبل‌های فیزیک در ۴ سال اخیر به کیهان‎شناس‏‌ها و اخترفیزیک‎دان‎ها تعلق گرفته است؟

نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۰: سیاه‌چاله‌ها و قیچی ژنتیکی

این روز‌ها مشغله‎های فراوان و درگیری‎های روزمره شاید مجالی برای کنجکاوی‎های قدیمی‎مان باقی نگذاشته باشد و از کنار خبر‌ها و تیتر‌های مرتبط با علم به سرعت عبور کنیم و زمانی برایش خرج نکنیم، اما به لطف فیلم‎ها و داستان‎های علمی تخیلی، ماجرای سیاهچاله‎ها و رفتار‌های مرموز و شگفت انگیزشان شاید هنوز جذابیت‎های زیادی برای خیلی‎ها داشته باشد. سرگذشت ستاره‎های سنگین وزنی که خاموش شده‏اند، ولی همچنان فعالیت‎ها و ویژگی‏های هولناکی از خود به نمایش می‎گذارند حتی برای کسانی که فیزیک را دوست ندارند هم جالب است.

از شنبه تا پنج‌شنبه‌ای که گذشت، هفته اعلام جوایز نوبل بود. سه‌شنبه (۶ اکتبر، ۱۵ مهر) جایزه نوبل فیزیک اعلام شد و اتفاق جالب این بود که فیزیک‌دان‏‌هایی که سال‎های زیادی از عمرشان را روی سیاهچاله‎های فضایی گذاشته بودند، این جایزه مهم و ارزشمند را به خانه بردند. دستاورد‌هایی که در حوزه سیاهچاله‌ها حتی فراتر از نظریات اینشتین محسوب می‌شود. در پرونده امروز زندگی سلام، نگاهی به کار‌های تحقیقاتی برندگان نوبل فیزیک امسال می‎اندازیم که تقریبا مهم‎ترین جایزه در بین دیگر رشته‎هاست و سری می‌زنیم به سیاهچاله‎ها و جاذبه باورنکردنی‎شان و در نهایت در یک مطلب کوتاه به سراغ آلفرد نوبل می‎رویم تا ببینیم چه شد که نامش بر بزرگ‎ترین و مهم‎ترین جایزه علمی دنیا ماندگار شد. با ما همراه باشید.


در سیاهچاله چه خبر است؟

«برندگان امسال اسراری را در تاریک‌ترین گوشه جهان ما کشف کرده‌اند، اما این فقط یک ماجراجویی قدیمی نیست که حالا به نتیجه پیروزمندانه خود رسیده باشد بلکه شروع جدیدی است. هرچه بیشتر به افق سیاهچاله‌ها نزدیک شویم، طبیعت ممکن است شگفتی‌های جدیدی را در چنته داشته باشد». این جملات را که حاکی از اهمیت سیاهچاله‏ها برای آینده فیزیک و کیهان‌شناسی است «اولف دانیلسن» استاد فیزیک دانشگاه اوپسالای سوئد در مراسم معرفی برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۰ گفته است.

نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۰: سیاه‌چاله‌ها و قیچی ژنتیکی

سیاهچاله‌ها هر قدر هم حیرت آور و شگفت انگیز باشند، اما باید باور کنید که زمانی برای خودشان ستاره‎ای بودند. آن‎ها که کمی با دنیای نجوم آشنا باشند یا هر از گاهی پرونده‌های چاپ شده در «زندگی سلام» در همین باره را پیگیری کرده باشند، می‌دانند که ستاره‌ها هم مثل ما آدم‌ها زندگی می‌کنند، یعنی متولد می‌شوند، دوره کودکی و نوجوانی را پشت سر می‌گذارند، بیشترین سال‎های زندگی‎شان در دوره جوانی می‎گذرد و کم‎کم می‎افتند توی سرازیری عمرشان و میان سالی و پیری را تجربه می‎کنند. فقط نکته مهم این جاست که دوره‎های مختلف زندگی‎شان و این که عمرشان چقدر و چطور بگذرد به جرم‎شان بستگی دارد، اگر سنگین وزن باشند و پر جرم، سال‎های پایانی حیاتشان بسیار پر حادثه و هولناک است.

ستاره‎ها راکتور‌های همجوش عظیمی هستند که در خود می‎جوشند و به دو دلیل تمایل بسیار زیادی برای فروپاشی دارند؛ به شدت بزرگ هستند و از گاز تشکیل شده‎اند. این دو عامل کافی است تا میدان گرانشی شدیدی شکل بگیرد و ستاره را از درون منهدم کند. بار دیگر که خورشید را در آسمان دیدید، به این فکر کنید که همان لحظه در سطح خورشید میلیون‌ها اتم در حال همجوشی با یکدیگر هستند تا هسته اتم‎های سنگین‎تر را بسازند و هر چه این فعالیت ادامه می‎یابد، خورشید پیرتر و پیرتر می‎شود تا در نهایت سوختش پایان می‌یابد و به روز‌های نهایی عمرش نزدیک می‎شود.

به محض این‌که ستاره از پا در می‎آید، واکنش همجوشی هسته‎ای متوقف می‎شود چراکه سوخت مدنظر دیگر تمام شده و چیزی برای سوختن و انفجار وجود ندارد. در همین حال، نیروی انفجاری به صفر می‎رسد، اما نیروی جاذبه سر جای خود باقی می‌ماند؛ بنابراین با قدرت هر چه تمام‎تر ستاره را به درون می‎کشد. ستاره که فشرده می‎شود به تدریج داغ و منفجر می‎شود که طی آن مواد و اشعه‎ها به درون فضا پرتاب می‎شوند. آن چه باقی می‎ماند، هسته بسیار فشرده و عظیمی است که به آن سیاهچاله گفته می‌شود. گرانش هسته در این قسمت به قدری بالاست که حتی نور هم نمی‎تواند از دست آن فرار کند.


نوبلیست‎های فیزیک ۲۰۲۰ چه کشف مهمی

 

داشتند؟

نوبل فیزیک امسال به یکی از عجیب‎ترین پدیده‏های جهان رسید. پدیده‎ای که همیشه در داستان‎ها و فیلم‏های علمی تخیلی بر سر آن بحث می‏شد، حالا مهم‏ترین جایزه علمی حوزه فیزیک را از آن خود کرده است. نیمی از این جایزه امسال فیزیک به دانشمند معروف «سِر راجر پنرُز» از دانشگاه آکسفورد انگلیس تعلق گرفت و نیمه دیگرش به «راینهارد گنزل» از موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک آلمان و دانشگاه برکلی کالیفرنیا به همراه «آندره گز» فیزیک دان موسسه فناوری کالیفرنیا رسید. مبلغ جایزه نوبل ۱۰ میلیون کرون سوئد است که معادل با ۹۳۵ هزار دلار می‌شود، اما آیا واقعا کشف برندگان نوبل امسال، این‌قدر می‌ارزد؟


اثبات وجود داشتن سیاهچاله‌ها که اینشتین

 

به آن اعتقاد نداشت

«پنرُز» با روش‎های ریاضی نشان داد که سیاهچاله‎ها می‏توانند در دنیای واقعی وجود داشته باشند در حالی که خود اینشتین زمانی که معادلات نسبیت عام را پایه گذاری می‏کرد، به وجود سیاهچاله‏ها اعتقادی نداشت، اما پنرُز سال‎ها مشغول معادلات ریاضی شد و ۱۰ سال پس از مرگ اینشتین در نهایت نتیجه مهمی گرفت. مقاله پیشگامانه او هنوز به عنوان مهم‎ترین سهم در نظریه عمومی نسبیت از زمان اینشتین تا کنون شناخته می‎شود.

نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۰: سیاه‌چاله‌ها و قیچی ژنتیکی


شناسایی یک جرم فوق‌العاده سنگین و

 

نامرئی

دیگر برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۰ یعنی «آندره گز» و «راینهارد گنزل» هر کدام‌شان مسئولیت یکی از گروه‎های اخترشناسی را به عهده دارند و از اوایل دهه ۱۹۹۰ مطالعاتشان را بر ناحیه‏ای از مرکز کهکشان راه شیری متمرکز کردند.

آن‏ها جرم فوق العاده سنگین و نامرئی را شناسایی کردند که تاثیر گرانشی شدیدی روی حرکت ستارگان دارد و باعث شده آن‎ها با سرعت دیوانه کننده‏ای به دور مرکز کهکشان بگردند. محاسبات هر دو گروه وجود جرمی عظیم را که حدود ۴.۵ میلیون برابر جرم خورشید است در مرکز کهکشان تایید می‏کند که هم اکنون می‌دانیم، فقط یک سیاهچاله می‏تواند چنین رفتار و خواصی داشته باشد. گنزل و گز با استفاده از بزرگ‎ترین تلسکوپ‎های جهان روش‌های رصد از میان گاز‌های میان ستاره‌ای و غبار‌های مرکز کهکشان راه شیری را ابداع کردند و نقش موثری در یافتن سیاهچاله کهکشان خودمان داشتند.

«دیوید هاویلند»، رئیس کمیته فیزیک نوبل می‎گوید: «هنوز سوالات زیادی درباره این اجرام مرموز و عجیب وجود دارد که نیازمند پاسخ و تحقیقات بیشتر است نه تنها سوالاتی درباره ساختار سیاهچاله‎ها بلکه پرسش‎هایی درباره چگونگی آزمایش نظریه گرانش در نزدیکی یک سیاهچاله». هرچه هست، این کشف آن‌قدر مهم بوده که جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.


کیهان‎شناسی، درو کننده نوبل‎های فیزیک در

 

چند سال اخیر

سه تا از نوبل‌های چهار سال اخیر در حوزه فیزیک به کیهان‎شناس‏ها و اخترفیزیک‎دان‎ها تعلق گرفته است. با این که دانش فیزیک، علمی پهناور با گستره‎ای متنوع است و دانشمندان زیادی از حوزه درون اتم بگیرید تا فیزیک پزشکی، لیزر و پلاسما روی آن کار و تحقیق می‎کنند، اما به شکل معناداری جوایز نوبل به سمت حوزه کیهان‎شناسی و اخترفیزیک روانه شده است. سال ۲۰۱۷ نوبل فیزیک به کیهان‎شناس‎هایی اهدا شد که با استفاده از رصدخانه‏ای ویژه توانستند یکی از پیش‎بینی‎های فیزیک را رصد کنند و درباره‎اش اطلاعات ارزشمندی به دست بیاورند.

نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۰: سیاه‌چاله‌ها و قیچی ژنتیکی

آن‎ها امواج گرانشی را شناسایی کردند که آلبرت اینشتین در سال ۱۹۱۶ از طریق نظریه نسبیت عام به طور نظری پیش‌بینی کرده بود. امواج گرانشی توسط میدان‎های گرانشی عظیمی تولید می‎شود که ستاره‎های پر جرم و سنگین در فضا ایجاد می‎کنند و کشف و رصد آن سوالات زیادی در فیزیک را توضیح می‎دهد. پس از یک وقفه یک ساله، مجدد در سال ۲۰۱۹ نوبل فیزیک به گروه کیهان‌شناسی تعلق گرفت؛ نیمی از جایزه به محققانی رسید که برای اولین بار یک سیاره فراخورشیدی را به دور ستاره‎ای شبیه خورشید خودمان پیدا کرده بودند و نیمه دیگرش به دانشمندی سالخورده اهدا شد که بیش از ۵۰ سال از عمرش را وقف بررسی داده‏های مربوط به کهکشان‎ها کرده بود تا بتواند تئوری دقیقی از زمان بیگ بنگ تا به امروز ارائه دهد و بالاخره امسال که نوبل ۲۰۲۰ در رشته فیزیک به کسانی رسید که از راز‌های تاریک سیاهچاله‏ها پرده‏برداری کردند.

این انتخاب‏ها از سوی کمیته علمی جایزه نوبل باعث شده که خیلی‎ها به فکر فرو روند، جوایزی که می‎توانست به حوزه‎های کاربردی و ملموس‏تر گرایش‎های دیگر فیزیک برسد، در فاصله چهار سال به حوزه‎ای تعلق گرفته که بیشتر به شناخت آدمی از عالم مرتبط است و سوال‎های بنیادین بشر درباره هستی، آغاز و پایانش را پاسخ می‏دهد. انگار رویکرد آکادمی نوبل این است که بیشتر به حوزه‎هایی روی خوش نشان دهد که رویکرد انسان را نسبت به کیهان تغییر می‎دهند و افق‎های تازه‎ای در برابرش می‎گشایند.


آن چه درباره

«آلفرد نوبل» و جایزه نوبل نشنیده‌اید

آلفرد نوبل از همان کودکی زندگی متمولانه ‏ای را تجربه می ‏کرد، پدرش مهندس و مخترعی بود که نیاز مالی نداشت و حتی برای آلفرد معلم خصوصی گرفت تا او به مدرسه نرود و در خانه آموزش ببیند. آلفرد کم سن و سال در خانه، شیمی و زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی را فرا گرفت و فقط ۱۸ ماه به مدرسه رفت.

او مدتی هم در پاریس مشغول تحصیل شد و سپس در ۱۸ سالگی برای تحصیل در رشته مورد علاقه‏ اش یعنی شیمی به آمریکا سفر کرد، اما زمانی که با خبر شد پدرش ورشکسته شده است به وطن خود برگشت و زمانش را وقف تحقیق درباره مواد منفجره کرد. احتمالا نوبل هرگز فکرش را هم نمی‎کرد که علاقه‎اش به شیمی و آزمایش او را به اختراع دینامیت برساند. او در طول عمرش ۳۵۰ اختراع را به ثبت رساند، ولی اختراع دینامیت چیزی بود که بیش از یک اختراع روی زندگی‎اش اثر گذاشت.

برادر نوبل سوداگر مرگ بود؟

در این سال‎ها او کارخانه‎های زیادی تاسیس کرد و اوضاع مالی خیلی خوبی داشت، اما دوره‎های افسردگی متعددی را تجربه کرد. هیچ‏وقت نتوانست ازدواج کند و عمرش در اندوه گذشت. سال ۱۸۸۸ وقتی برادرش فوت کرد، او به فرانسه سفر کرده بود و آگهی ترحیم برادرش را در یک روزنامه دید. این نشریه فرانسوی لودویگ را به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه مواد منفجره متهم کرده و تیتر زده بود: «سوداگر مرگ مُرد».

آلفرد نوبل به فکر فرورفت و حس کرد که دوست ندارد پس از مرگش روزنامه‌ها بنویسند: «دکتر آلفرد نوبل که با یافتن راه‌هایی برای کشتن سریع‌تر انسان‌های بیشتر ثروتمند شد، روز گذشته بدرود حیات گفت». همین ماجرا باعث شد که در سال ۱۸۹۵ در باشگاهی سوئدی - نروژی آخرین وصیت‌نامه‌اش را امضا کند و ۹۴ درصد از میراثش (۳۱ میلیون و ۲۲۵ هزار کرون سوئد) را صرف راه‌اندازی پنج جایزه نوبل پزشکی، شیمی، ادبیات، فیزیک و صلح کند. این جایزه قرار شد هر سال با در نظر گرفتن ملاک‌های آلفرد نوبل که در وصیت‌نامه‌اش قید شده به برترین شخصیت‌های جهان بدون درنظر گرفتن ملیت آن‌ها اعطا شود. احتمالا می‎پرسید خب پس ریاضیات چه؟ چرا برای این رشته جایزه‏ای در نظر نگرفت؟

خصومت نوبل با ریاضی!

گفته می‌شود خصومتی که نوبل با یک ریاضی‌دان داشت، دلیل تخصیص داده نشدن جایزه به رشته ریاضی شد. به دلیل کامل نبودن طراحی که آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود ارائه داده بود، تاسیس بنیاد نوبل پنج سال طول کشید و اولین جایزه نوبل در ۱۰ دسامبر ۱۹۰۱ اعطا شد. نوبل یک سال بعد از وصیت به یادماندنی‎اش به دلیل آنژین (گلودرد) از دنیا رفت، ولی نامش بیش از آن که آدم‎ها را به یاد دینامیت بیندازد به یاد جایزه‎های سالانه‎ای می‎اندازد که به علوم پایه و صلح اهدا می‎شود.

حالا آکادمی سلطنتی علوم سوئد سال‎هاست که مسئول برگزاری مراسم جایزه نوبل است. این آکادمی سازمانی مستقل و هدف کلی آن ترویج علوم و تقویت نفوذ آن‎ها در جامعه است. این نهاد مسئولیت ویژه علوم طبیعی و ریاضیات را بر عهده دارد، اما تلاش می‎کند تا تبادل نظر بین رشته‏های مختلف را برقرار کند. طی سال‌های اخیر انتقاد‌های زیادی به آکادمی نوبل شده و برخی انتخاب‌های آن سیاسی قلمداد شده است.


چرا نوبل به «قیچی ژنتیکی» رسید؟

پس از سال‌ها ۲ دانشمند زن توانستند روشی مطمئن و کم‌هزینه برای ایجاد برش در دی‌ان‌ای ابداع کنند که می‌تواند ویروس‌ها را از کار بیندازد.

چهارشنبه هفته گذشته، ۲ دانشمند زن به نام‌های «امانوئل شارپنتیر» و «جنیفر دودنا» به‌خاطر ایجاد روش‌های ویرایش دی‌ان‌ای، جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۰ را از آن خود کردند. کشف این ۲ دانشمند که درباره فناوری ویرایش ژنوم تحقیق می‌کنند، به «قیچی ژنتیکی» کریسپر-کاس۹ معروف است. اهمیت این کشف در این است که امکان ایجاد تغییرات مشخص و دقیق در دی‌ان‌ای موجود در سلول‌های زنده را فراهم می‌کند.

قیچی ژنتیکی به چه درد می‌خورد؟

سیستم کریسپر-کاس۹ از ۲ مولکول تشکیل شده است که در دی‌ان‌ای تغییراتی ایجاد می‌کند:

نوبل فیزیک و شیمی ۲۰۲۰: سیاه‌چاله‌ها و قیچی ژنتیکی

۱ ـ کاس ۹ آنزیمی است که به‌عنوان یک جفت قیچی مولکولی عمل می‌کند. این قیچی توانایی برش ۲ رشته دی‌ان‌ای را در یک مکان خاص در ژنوم دارد.

۲ ـ RNA راهنما (gRNA) قطعه‌ای کوتاه از توالی آران‌ای از قبل طراحی شده است که در یک چارچوب آران‌ای بلندتر قرار دارد. gRNA، کاس ۹ را به قسمت برنامه‌ریزی‌شده ژنوم هدایت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که محل برش درست بوده است. به این ترتیب، از نظر تئوری این اطمینان وجود دارد که gRNA فقط به توالی مورد نظر متصل می‌شود و نه جایی دیگر.

آنزیم قیچی کاس ۹ به محل مورد نظر هدایت می‌شود و در میان هر دو رشته دی‌ان‌ای شکاف ایجاد می‌کند، یا به‌عبارتی آن را قیچی می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مکانیسم سلولی درک می‌کند که دی‌ان‌ای آسیب دیده است و به همین‌خاطر مکانیسم ترمیم را آغاز می‌کند. حالا درست همان زمانی است که می‌توان از این فرصت برای ایجاد تغییر در طراحی ژن‌ها استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های زیست‌شناسی مولکولی، درک عملکرد یک ژن خاص است.

سال‌ها، تنها راه مطالعه این بود که یک تغییر کوچک (جهش) در ژن ایجاد کنیم و ببینیم چه تأثیری روی ژنوم یا حتی کل ارگانیسم می‌گذارد. به‌عنوان مثال، یک تغییر کوچک در ژن دیستروفین، بسته به اینکه در کجا و چگونه جهش می‌کند، می‌تواند منجر به شکل خفیفی از دیستروفی به نام دیستروفی عضلانی یا نسخه کشنده‌ای به نام DMD شود. تنها راهی که زیست‌شناسان مولکولی می‌توانستند در این مورد مطالعه کنند، استفاده از مواد شیمیایی یا تابش برای ایجاد این جهش بود، اما اِشکال اصلی این روش این بود که راهی برای کنترل هدف‌گیری ژن وجود نداشت و هر خطری محتمل بود.

روش‌های خاص دیگری برای هدف‌گیری ژن وجود داشت، اما قابل اعتماد نبود و در ضمن بسیار وقت‌گیر و پرهزینه بود. اما سیستم جدید کریسپر-کاس ۹ سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش است که توانست کاشفان آن را به جایزه ۱/۱ میلیون دلاری نوبل برساند. درواقع این سیستم مثل یک قیچی ژنتیکی عمل می‌کند و ویروس‌ها را از طریق شکافتن دی‌ان‌ای آن‌ها از کار می‌اندازد.

 

منبع: روزنامه‌های خراسان و همشهری

+ نوشته شده در شنبه 19 مهر 1399برچسب:نوبل,فیزیک ,شیمی,۲۰۲۰,سیاه‌چاله‌ها ,قیچی ژنتیکی, ساعت 13:33 توسط آزاده یاسینی


تابوت‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در مصر

 کشفی بزرگ شامل سه چاه عمیق در استان «گیزا» در جنوب قاهره رخ داد که در آن‌ها ۵۹ تابوت دربسته، ده‌ها مومیایی با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال، صد‌ها قطعه باستانی و یک مجسمه بزرگ برنزی یافت شد.

این تابوت‌های سالم متعلق به کاهنان و مقامات عالی خاندان فرعون بیست و پنجم و بیست و ششم مصر هستند:

تابوت‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در مصر

تابوت‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در مصر

تابوت‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در مصر

تابوت‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در مصر

تابوت‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در مصر

تابوت‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در مصر

تابوت‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در مصر

+ نوشته شده در پنج شنبه 17 مهر 1399برچسب:تابوت‌,قدمت ۲۵۰۰ سال,مصر,مومیایی, ساعت 7:53 توسط آزاده یاسینی


کشف هیجانی نشانه‌های احتمالی حیات در زهره

 کشف گاز فسفین در اتمسفر سیاره زهره نظر بسیاری از دانشمندان را جلب کرده است. اما آیا حیات فرازمینی در ابر‌های این سیاره غوطه‌ور است؟

هیجان نشانه‌های احتمالی حیات در زهره

سال‌هاست دانشمندان بهترین ابزار‌های علمی را در جست‌وجوی حیات فرازمینی به‌کار گرفته‌اند و حالا این ایده که ممکن است حیات حتی به‌صورت مولکولی در ابر‌های سیاره زهره کشف شود، بسیار هیجان‌انگیز به‌حساب می‌آید. اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ جیمز مکسول در هاوایی گازی را در جو زهره کشف کرده‌اند که هنوز توضیحی درباره آن ندارند و مشغول مطالعه آن هستند. این گاز با نام «فسفین»، مولکولی است که از یک اتم فسفر و ۳ اتم هیدروژن تشکیل شده است. وجود این گاز در اتمسفر زهره یا همان ونوس با استفاده از تلسکوپ رادیویی آتاکاما در شیلی هم تأیید شده است. فسفین با حیات در کره زمین بسیار مرتبط است و به‌عنوان مثال در میکروب‌های روده حیواناتی مانند پنگوئن‌ها یا در محیط‌های کم‌اکسیژن مانند باتلاق‌ها مشاهده می‌شود. این گاز را می‌توان به‌طور صنعتی تولید کرد، اما باید توجه داشت که در زهره هیچ کارخانه یا پنگوئنی وجود ندارد!

هیجان نشانه‌های احتمالی حیات در زهره

پس چرا این گاز در ۵۰ کیلومتری سطح این سیاره وجود دارد؟ پروفسور جین گریوز از دانشگاه کاردیف انگلستان و همکارانش این پرسش را مطرح کرده‌اند. آن‌ها مقاله‌ای را در مجله نیچر آسترونومی منتشر کرده‌اند که به جزئیات مشاهدات آن‌ها از فسفین در زهره و همچنین تحقیقات انجام شده برای نشان دادن اینکه این مولکول می‌تواند منشأ طبیعی و غیربیولوژیکی داشته باشد، می‌پردازد.


دقیقا چه چیزی شناسایی شده است؟

تیم گریوز ابتدا با استفاده از تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در هاوایی، فسفین را در زهره شناسایی کردند و سپس حضور آن را با استفاده از آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما در شیلی تأیید کردند.

فسفین دارای یک «خط جذب» مشخص است که این تلسکوپ‌های رادیویی آن را تشخیص می‌دهند. این گاز در میانه عرض‌های جغرافیایی این سیاره با ارتفاع تقریبا ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر مشاهده می‌شود. این غلظت اگرچه کم است و فقط ۱۰ تا ۲۰ جزء در هر میلیارد مولکول اتمسفر را تشکیل می‌دهد، اما در این بافت، مقدار زیادی محسوب می‌شود.


چرا این کشف هیجان‌انگیز است؟

وقتی به زندگی در جای دیگری از منظومه شمسی فکر می‌کنیم، سیاره زهره چندان جالب به‌نظر نمی‌رسد. این سیاره در مقایسه با زمین، شبیه یک جهنم است. این سیاره با جوی که ۹۶ درصد آن را دی‌اکسید کربن تشکیل داده، یک اثر گلخانه‌ای خارج از کنترل را تجربه می‌کند. دمای سطح آن مانند دمای فِر پیتزاست که بیش از ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت دارد. کاوشگر‌های فضایی که روی این سیاره فرود آمده‌اند، قبل از آنکه نابود شوند، فقط چند دقیقه دوام آورده‌اند. با این حال، اگر ۵۰ کیلومتر بالا بروید با شرایطی شبیه «شرایط آستین پیراهن» روبه‌رو می‌شوید. محیط آستین پیراهن (Shirt-sleeve environment) اصطلاحی است که در طراحی فضاپیما برای توصیف فضای داخلی فضاپیما استفاده می‌شود که در آن نیازی به پوشیدن لباس خاصی نیست؛ بنابراین، اگر واقعا حیات در ناهید وجود داشته باشد، این دقیقا همان جایی است که انتظار داریم آن را پیدا کنیم.

هیجان نشانه‌های احتمالی حیات در زهره


واکنش‌ها چه بوده است؟

واکنش‌ها به این موضوع یا محتاطانه یا از سر ذوق‌زدگی بوده است. این تیم با قاطعیت ادعا نمی‌کند که حیات را در ناهید یافته است؛ بنابراین، این ایده باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

کالین ویلسون از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: این اتفاق واقعا هیجان‌انگیز است و به کشف‌های جدید منجر خواهد شد؛ حتی اگر مشخص شود که تشخیص فسفین یک تفسیر غلط طیف‌سنجی است که فکر نمی‌کنم چنین باشد. لوئیس دارتنل از دانشگاه وست مینستر هم واکنش محتاطانه‌ای دارد. او یک متخصص نجوم است که امکان حیات در ورای زمین را مطالعه می‌کند. او می‌گوید: اگر حیات در سطح بالای ابر‌های زهره وجود داشته باشد، بسیار امیدوارکننده است؛ زیرا این بدان معناست که شاید حیات در کهکشان ما به‌طور کلی بسیار متداول بوده است.


چگونه این مسئله حل می‌شود؟

با ارسال یک کاوشگر به زهره می‌توان فضای خاص زهره را بررسی کرد. آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) اخیرا از دانشمندان خواسته است که یک مأموریت مهم در دهه ۲۰۳۰ طراحی کنند. از این رو، یک مدل مفهومی خاص که درواقع یک روبات فضایی یا یک بالن سازگار برای سفر به درون ابر‌های ناهید است، پیشنهاد شده است. سارا سیگر از دانشگاه ام‌آی‌تی می‌گوید: روس‌ها این کار را با بالنی به نام «وگا» در سال ۱۹۸۵ انجام داده‌اند. این بالن برای محافظت در برابر اسید سولفوریک با تفلون پوشانده شده و برای انجام بررسی‌ها، چند روز شناور بود.

او می‌گوید: ما هم می‌توانیم قطرات را جمع کنیم و خصوصیات آن‌ها را بسنجیم؛ حتی می‌توانیم یک میکروسکوپ همراه داشته باشیم و سعی کنیم که خودمان در جست‌وجوی حیات باشیم.


اما آیا سیاره زهره می‌تواند خانه بعدی

 

انسان‌ها باشد؟

آیا تا به حال به فکر زندگی کردن در سیاره زهره یا ونوس بوده‌اید؟ چند درصد احتمال دارد تا ونوس یا همان زهره میزبان مناسبی برای انسان‌ها باشد؟

هیجان نشانه‌های احتمالی حیات در زهره

یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین موضوعاتی که جدای از کشور و نژاد، همواره ذهن انسان را درگیر خود کرده است، مسئله پایان دوره حیات زمین و نیاز به پیدا کردن خانه‌ای جدید است.

طی سالیان گذشته، خبر سفر به مریخ و انجام تحقیقات مداوم روی آن، کمی انسان را به وجود یک میزبان جدید امیدوارتر کرده است؛ همچنین می‌دانیم که طبق مشاهدات انجام شده، سیاره‌های بسیاری شبیه به زمین و دارای آب و محیط قابل زیست وجود دارند، اما با این وجود، همه آن‌ها بسیار دورتر از حد توان انسان امروزی برای رسیدن هستند. با این حال، اگر به قصد یافتن یک سیاره میزبان به جز زمین، منظومه شمسی را مجددا بررسی کنیم، ونوس نیز یکی از گزینه‌ها خواهد بود.

ونوس یا همان زهره، دومین سیاره از نظر نزدیک بودن با مرکز منظومه شمسی، خورشید بوده و از نظر حجم و اندازه، شباهت بسیاری را به زمین دارد. اما به نظر شما این سیاره تا چه حد پذیرای موجودات زنده خواهد بود؟ آیا انسان می‌تواند در ونوس تمدنی جدید به پا کند؟

+ نوشته شده در جمعه 28 شهريور 1399برچسب:کشف هیجانی نشانه‌های احتمالی حیات در زهره, ساعت 9:26 توسط آزاده یاسینی


ساعت دیواری در سیارات دیگر

 زمین با هر بار گردش به دور محور خودش ۲۴ ساعت سپری میکنه (یک شبانه‌روز) و هربار چرخیدن کامل به دور خورشید ۳۶۵ روز واسش طول می‌کشه (یک‌سال)؛ ‌حالا هنگ می‌کنی که بفهمی این اتفاق تو سیاره‌های دیگه اصلا شبیه کره‌ی زمین نیست!

ساعت دیواری در سیارات دیگر

ساعت دیواری در سیارات دیگر

ساعت دیواری در سیارات دیگر

ساعت دیواری در سیارات دیگر

ساعت دیواری در سیارات دیگر

ساعت دیواری در سیارات دیگر

مثلا نزدیکترین سیاره به خورشید که عطارد (Mercury) هست؛ هر ۸۸ روز (زمینی) یکبار مدارش به دور خورشید رو طی میکنه؛ طبیعتا بخاطر محیط کوچیکتر مدارش؛ اما قضیه از جایی جالب میشه که سرعت چرخش به دور محور خودش که باعث شب و روز میشه هر ۵۸ روز یکبار کامل میشه! یعنی تو عطارد، برای اینکه به یکی قول بدی پس‌فردا میری ببینیش، ۱۱۶ روز طول میکشه! درحالی‌که یک سالش ۸۸ روز طول میکشه! یعنی اگه به‌کسی قول بدی یه سال دیگه می‌بینمت، طبیعتاً زودتر از پس‌فردا اتفاق میفته! (اگه تا این‌جاشو اومدی و هنوز سالمی برو یه قدم بزن برگرد)!

حالا مثلا تو سیاره مشتری:

یک شبانه روز ۱۰ ساعت طول می‌کشه! در حالت منطقی ۵ ساعت روزه و ۵ ساعت شب! و جالب‌تر اینکه هر یک سالش (یکبار چرخش به دور خورشید) حدود ۱۲ سال (زمینی) طول می‌کشه!

مشابه‌ترین سیاره به زمین از نظر چرخش محوری مریخ هست؛ با این تفاوت که شبانه روزش فقط یک ساعت از ما بیشتره (۲۵ ساعت) و هر یک سال روی مریخ مساویه با یک سال و ده ماه روی زمین (با تخفیف حدودا دو سال زمینی = یکسال مریخی).

پ. ن: ایده آل‌ترین سیاره برای من عطارده؛ همه کارای امروزتو میکنی بازم وقت اضافه داری! روز نیس که! قرررررنه قررررن! هر روز ۱۴۰۰ ساعت وقت داری قشنگ! هییییچوقتم دیر نمیشه!

سیاره محبوب شما چیه؟

برگرفته از صفحه اینستاگرام حامد قاف

+ نوشته شده در چهار شنبه 19 شهريور 1399برچسب:ساعت دیواری در سیارات دیگر, ساعت 14:27 توسط آزاده یاسینی


همه چیز درباره ۹۶درصدِ مجهولِ جهان

 ‌می‌گویند وقتی غمگین و خسته اید و یا وقتی خیلی شاد هستید به آسمان نگاه کنید این طوری خیلی زود یادتان می‌افتد که جهان خیلی بزرگ است و نه شادی اش خیلی ماندنی است و نه غمش.

همه چیز درباره ۹۶درصدِ مجهولِ جهان

راز و رمز‌های جهانی که در آن زندگی می‌کنیم همیشه آدم را به فکر فرو می‌برد. راز‌هایی که هنوز خیلی‌ها در تلاشند تا زودتر کشف شان کنند و دنیا را متحول کنند. ماده تاریک از همان راز‌های سر به مهر است که چند سال اخیر بیشتر از همیشه سر زبان‌ها افتاده و مردم به آن علاقه‌مند شدند. اگر فیلم سینمایی «خیلی دور، خیلی نزدیک» را دیده باشید شاید به خاطر بیاورید سکانسی را که پدر به پسرش که شیفته آسمان است و برای رصد به کویر رفته، می‌گوید: «برات تلسکوپی خریدم که باهاش می‌تونی تمام آسمون رو ببینی»، اما پسر که یک منجم است و با آسمان آشناست می‌گوید: «حتی با قوی‌ترین تلسکوپ‌ها هم فقط ۴ درصد از جهان قابل دیدنه.»

جهانی که میلیارد‌ها کهکشان در آن وجود دارد و در هر کهکشانش حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره و دور هر ستاره اش احتمالا چند سیاره می‌چرخد. اما جهانی به این بزرگی فقط ۴ درصد از کل چیزی است که در عالم وجود دارد و ما درباره بقیه اش (۹۶ درصد باقی مانده) چیزی نمی‌دانیم، چون نامرئی است. ماده‌ای تاریک که تبدیل به معمایی بزرگ شده است. می‌گویند شبیه هیچ یک از موادی که ما می‌شناسیم نیست و ویژگی‌های خاصی دارد، اما اگر نامرئی است و ناشناخته، پس چه طور کشف شده است؟

در سال‌های اخیر دانشمندان همیشه تاکید کرده اند که هنوز نتوانستند پی ببرند که ماده تاریک واقعا چیست و روزی که ماهیت واقعی این معما کشف بشود احتمالا انقلاب بزرگی در علم رخ می‌دهد. در این پرونده با این معمای بزرگ کیهانی بیشتر آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

سر نخ اول

عامل ناشناخته‌ای که باعث تعادل کهکشان‌ها می‌شد

اولین سرنخ‌های ماده تاریک در سال ۱۹۳۰ پیدا شد، «فریتس تسوئیکی» دانشمندی بود که روی تعادل کهکشان‌ها کار می‌کرد او می‌خواست بداند چه عاملی باعث تعادل کهکشان‌هایی که کنار هم قرار گرفته اند شده است. جرمی که او براساس سرعت و چگونگی حرکت کهکشان‌ها بر اساس قوانین نیوتن محاسبه کرد ۴۰۰ برابر جرمی بود که بر اساس شدت روشنایی و رصد‌ها آن‌ها تخمین زده شده بود به این نتیجه رسید که این جرم خیلی کوچک است و نمی‌تواند نیروی گرانش لازم برای خنثی کردن نیروی ناشی از منبسط شدن گاز‌ها را ایجاد کند و قاعدتا باید این خوشه متلاشی می‌شد. اما خب می‌دید که چنین اتفاقی نیفتاده، پس حتما باید پای یک عامل ناشناخته به این قضیه باز شده باشد، کم کم این عامل، ماده تاریک یا ماده ناشناخته نام گرفت.

همه چیز درباره ۹۶درصدِ مجهولِ جهان

سر نخ دوم

محاسبات خانم کیهان شناس

نفر بعدی که گرفتار معمای پر پیچ و خم ماده تاریک شد ورا روبین بود، زنی که شیفته آسمان و پرسش‌های بی انتهایش بود. او وقت زیادی صرف کرد و سرعت مداری ستارگان در کهکشان‌ها را حساب کرد و به
تناقض‌هایی رسید. مثلا این که ستارگان با سرعتی بسیار سریع به دور مرکز کهکشان می‌چرخیدند و طبعا کهکشان باید متلاشی می‌شد، اما همه چیز کاملا متعادل بود. این مسئله، یکی دیگر از شواهدی بود که وجود ماده تاریک را اثبات می‌کرد. او معتقد بود که ممکن است ماده‌ای نامرئی در داخل و بیرون کهکشان ها، وجود داشته باشد که گرانش لازم برای جلوگیری از متلاشی شدن کهکشان‌ها را به وجود آورد.

همه چیز درباره ۹۶درصدِ مجهولِ جهان

سرنخ سوم

کشف تابش زمینه کیهانی

با کشف تابش زمینه کیهانی یعنی تابشی که از اولین لحظه تولد عالم (بیگ بنگ) در فضا باقی مانده است سن دقیق عالم و سرعت انبساطش مشخص شد، ولی به نظر می‌رسید که چیزی در فضا نهفته است و همانند نوعی نیروی ضد گرانشی عمل می‌کند. این نیرو باعث می‌شود که به جای آن که جهان متراکم شود و اجزای آن به یکدیگر نزدیک شود، انبساط می‌یابد.

همه چیز درباره ۹۶درصدِ مجهولِ جهان

سر نخ چهارم

وقتی نور خم می‌شود

وقتش شده که به یکی از تصاویر حیرت انگیز کیهان چشم بدوزید. احتمالا اولش فکر می‌کنید این تصویر بخشی از آسمان است با چند ستاره. اما این تصویری است که تلسکوپ فضایی هابل از بخشی از فضا گرفته است که بار‌ها بزرگ شده و چند کهکشان را در نمایی دور دست نشان می‌دهد. هر نقطه نورانی یک کهکشان است، به مجموعه کهکشان‌هایی که نزدیک به هم باشند، خوشه کهکشانی می‌گویند و برای این خوشه‌ها نام‌های مشخصی ارائه می‌شود.

وقتی به تصویر خوشه کهکشانی «آبل ۱۶۸۹» که ۲٫۲ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد، نگاه می‌کنید متوجه خمیدگی نور در میان تصویر می‌شوید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نور از یک چشمه درخشان در فاصله‌ای زیاد به ما برسد و در مسیرش از کنار جسم پرجرمی مثل این کهکشان‌ها بگذرد. به این اجسام که باعث خم شدن نور می‌شوند اصطلاحا «لنز گرانشی» گفته می‌شود. براساس نسبیت عام، جرم می‌تواند فضازمان را خمیده کند و در نتیجه میدان گرانشی بسازد که می‌تواند نور را منحرف کند.

سال‌ها پیش از کشف ماده‌ی تاریک٬ اینشتین درنظریه نسبیت عام گفت که نیروی گرانشی می‌تواند نور را خم کند. این نظریه در خورشید گرفتگی سال ۱۹۱۹ میلادی به دست آرتور ادینگتون، منجم انگلیسی اثبات شد. قدرت این لنز عظیم گرانشی به جرم آن بستگی دارد، ولی ماده مرئی کهکشان‌های این خوشه فقط یک درصد از جرم مورد نیاز برای پدید آوردن چنین قوسی را شامل می‌شود؛ بنابراین بقیه جرم باید در جایی پنهان باشد تا چنین گرانشی ایجاد کند که نور خم بشود. به نظر می‌رسد که منبع گرانش شدید این خوشه کهکشانی وجود ماده نامرئی تاریک باشد که چنین کمان‌های نورانی عجیب و جذابی را به وجود آورده است.


چه طور درباره چیزی که نامرئی است

آزمایش می‌کنیم؟

ظاهرا طبیعت می‌خواهد رازی را برای ما برملا کند که بسیار مهم و بزرگ است، ولی ما هنوز اطلاعات کمی درباره اش پیدا کرده ایم. شبیه یک نقشه پیچیده که قرار است ما را به واقعیتی بزرگ و حتی انقلابی در علم برساند. چیزی که واضح است این است که وقتی نمی‌توانیم خود ماده تاریک را در آزمایشگاه داشته باشیم و مستقیم مورد آزمایش قرار بدهیم و حتی نمی‌توانیم با تلسکوپ و ابزار‌های دیگر مشاهده اش کنیم پس فقط یک راه برای مان باقی می‌ماند.

آن هم این که اثرات آن را بررسی کنیم. اثر‌های ماده تاریک رفتار آن را با دیگر مواد نشان می‌دهد. مثلا تا الان می‌دانیم که ماده تاریک نمی‌تواند با مواد معمولی موجود در جهان برهمکنش داشته باشد. از خودش نوری منتشر نمی‌کند و نمی‌تواند نوری که به آن می‌تابد را هم بازتاب کند. در حقیقت هیچ واکنشی در برابر نور و امواج الکترومغناطیسی ندارد.

اما واقعا دانشمندان چه طور درباره ماده تاریک مطالعه و تحقیق می‌کنند؟ اصلا چه طور می‌شود درباره چنین چیزی آزمایش انجام داد؟ برای این آزمایش‌ها چند روش وجود دارد؛ روش‌هایی که بررسی مستقیم اثرات ماده تاریک در فضا است و آزمایش‌هایی که با شبیه سازی‌های خاص در زمین انجام می‌شود.

شتاب دهنده بزرگ هادرونی و آزمایشگاه CERN جایی است که ذرات پر انرژی با هم برخورد داده می‌شوند و از نتیجه برخورد آن‌ها اطلاعاتی به دست می‌آید که به تحقیقات کمک می‌کند. تعامل ماده تاریک با ماده معمولی مثل پروتون و نوترون که اشیاء اطراف ما را می‌سازند، آن قدر ضعیف است که تلاش‌های دانشمندان را برای شناسایی مستقیم آن به چالش می‌کشد. کیهان شناس‌ها به کمک روش مستقیم، مناطقی از فضا مثل مرکز کهکشان‌ها که ماده تاریک متمرکز شده را رصد می‌کنند تا نشانه‌هایی از برخورد ماده تاریک با ماده عادی را بیابند.

ماهواره WMAP و ماهواره پلانک تصاویری از تابش اولیه عالم منتشر می‌کنند و هر بار اطلاعاتی دقیق‌تر درباره کیهان ارائه می‌دهند که دانشمندان با تحلیل آن امیدوارند بخشی از رمز و راز‌های ماده تاریک را هم پیدا کنند. آن‌ها با همین روش پی به وجود ماده تاریک بردند و با بررسی همین تصاویر توانستند تخمین بزنند که مقدار واقعی ماده در جهان چه قدر است و چه مقدار ماده و انرژی تاریک در عالم وجود دارد.

همه چیز درباره ۹۶درصدِ مجهولِ جهان


ماده تاریک چه فرقی با ماده معمولی دارد؟

موادی که ما روزانه با آن‌ها سرو کار داریم از واحد کوچک تری به نام اتم تشکیل شده اند و خود اتم هم از ذرات ریزتری به نام الکترون و پروتون و نوترون. خودکاری که با آن می‌نویسید و ظرفی که در آن غذا درست می‌کنید و آبی که می‌نوشید و هوایی که تنفس می‌کنید، جنس سیارات منظومه شمسی و جنس ستاره‌ها و تمام موادی که در عالم می‌بینید و لمس می‌کنید همگی همان مواد آشنایی هستند با اغلب خواص شان آشناییم و قوانین فیزیک درباره شان صدق می‌کند.

اما ماده تاریک هیچ کدام از آن خصوصیات را ندارد، نه از جنس مواد آشنایی است که نام بردیم و نه حتی می‌دانیم چه جنسی می‌تواند داشته باشد. تنها راه تشخیص آن نیروی گرانشی است که به سبب جرم خود روی اجرام دیگر وارد می‌کند. برای همین دانشمندان مدام به دنبال اثرات گرانشی آن هستند تا اطلاعات جدیدی درباره اش بیابند.


چه چیز‌هایی ماده تاریک نیستند؟

اصطلاح ماده تاریک شاید شما را به یاد سیاهچاله ها، ستاره‌های مرده و مرموز بیندازند، اما در حقیقت این دو هیچ ربطی به هم ندارند. ستاره‌های بسیار پر جرم که در آخر عمرشان منفجر می‌شوند و

هسته شان بسیار فشرده شده سیاهچاله نامیده می‌شوند. سیاهچاله‌ها گرانش قوی دارند تا جایی که حتی نور هم نمی‌تواند از جاذبه شان فرار کند. سیاهچاله‌ها با قوانین آشنای فیزیک قابل توجیه هستند و بخشی از زندگی ستاره‌های پر جرم اند. در حالی که ماده تاریک ماهیتی کاملا ناشناخته دارد و ارتباطی با جنس ستارگان و موادی که می‌شناسیم ندارد.


چه ذراتی از خانواده ماده تاریک هستند؟

بعد از سال‌ها تحقیق کیهان شناس‌ها هنوز با هم اختلاف دارند که بالاخره جنس ماده تاریک چیست و از چه ذراتی تشکیل شده است؟ پیشنهاد‌ها و فرضیه‌های زیادی ارائه شد، اما خیلی‌ها بعد از گذشت زمان رد شدند و یا درستی شان اثبات نشده است. در حال حاضر ۵ ذره کاندیدای ماده تاریک هستند که هر کدام به دلایلی انتخاب شدند و طرفدارانی هم دارند. آزمایش‌ها در آینده احتمالا سرنخ‌های جدیدی برای فهمیدن جنس ماده تاریک به ما بدهد، آن وقت دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم ذرات تشکیل دهنده ماده تاریک چه هستند و چه خواصی دارند.

همه چیز درباره ۹۶درصدِ مجهولِ جهان


انرژی تاریک، راز بزرگی که هنوز هیچ

سرنخی برایش نداریم

ماجرا وقتی هولناک و تعجب آور می‌شود که بدانید تمام چیز‌هایی که در عالم وجود دارد، از زمین گرفته تا ستاره‌ها و سیاره‌ها و گاز‌هایی که در فضای کهکشان‌ها وجود دارد فقط ۴ درصد عالم را تشکیل داده است. لازم است چند دقیقه به این قضیه فکر کنید، تمام دانشی که ما داریم و تمام آنچه درباره جهان

می‌دانیم تنها درباره ۴ درصد از جهان است. بهت آور است که باور کنید این همه تلاش از ابتدای شکل گیری علم نجوم و فیزیک برای درک جهان تا کنون فقط برای درک ۴ درصد از جهان بوده است. پس بقیه اش چه؟ فعلا فقط می‌دانیم که ۲۳ درصد دیگر از جهان را ماده تاریک تشکیل داده و از تاثیر جرمش در حرکت کهکشان‌ها کشف شده است. به نظر می‌رسد هنوز ۷۳ درصد باقی می‌ماند. شگفت انگیزترین بخش قضیه این جاست، ۷۳ درصد باقی مانده جهان را انرژی تاریک تشکیل داده است. اگر درباره ماده تاریک تا کنون حدس‌هایی زده شده و آزمایش‌هایی طراحی شده، درباره انرژی تاریک، اما هنوز هیچ درک درستی نداریم و نمی‌دانیم که واقعا چیست.

+ نوشته شده در جمعه 14 شهريور 1399برچسب:همه چیز درباره ۹۶درصدِ مجهولِ جهان, ساعت 10:51 توسط آزاده یاسینی


پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

 همه ما حداقل یک بار در عمرمان رعد و برق را دیده‌ایم، اما به احتمال زیاد، نمی‌دانیم که توفان‌ها می‌توانند چهره‌های متفاوتی از رعد و برق را خلق کنند و به نمایش بگذارند و یکی از دیدنی‌ترین و اسرارآمیزترین رعد و برق‌های دنیا، اسپرتی سرخ یا همان چتر دریایی قرمز رنگی است که به تازگی در آسمان تگزاس دیده شده است. شاید باور نکنید، اما عکاس برای ثبت این تصویر خارق‌العاده، فقط یک دهم‌ثانیه فرصت داشته است.

این عکس که در شبکه‌های اجتماعی هم بازنشر زیادی داشته، توسط استفان هومل در رصدخانه مک‌دونالد گرفته شده و بسیار نادر است، زیرا به آسمان تاریک و عاری از آلودگی نوری احتیاج است تا عکاس بتواند آن را شکار کند. با این حال، طبیعت پر از شگفتی است. برخی از آن‌ها هنوز غیرقابل توضیح و واقعا عجیب هستند. بیشتر آن‌ها نه تنها توضیح علمی روشن دارند بلکه واقعا شگفت‌انگیز هستند. 

 

اسرارآمیزترین رعد و برق دنیا

 

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ اسپرتی سرخ

کجا دیده شده؟ آمریکا

رعد و برق‌ها می‌توانند تصاویر چشمگیری را در آسمان به خصوص در شب‌ها تولید کنند، اما به طور قطع، یکی از دیدنی‌ترین و اسرارآمیزترین آن‌ها، اسپرتی سرخ است. زمین و جو آن، هر روز بستر تبادل هزاران تن ولتاژ برق است. بر اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد، الکتریسته ساکن به وجود می‌آید که نسبت به زمین دارای بارالکتریکی منفی است و در صورتی که فاصله منبع جریان الکتریکی نسبتا نزدیک به سطح زمین باشد، رعد و برق تولید می‌شود.

درخشش‌های مختصر از نوری که به دلیل این اتفاق خلق می‌شود در بیشتر اوقات در کسری از ثانیه رخ می‌دهد و اصلا توسط چشم عادی دیده نمی‌شود یا حداقل فرصتی برای دیدن آن، دست نمی‌دهد. این تصویر خاص که می‌بینید، توسط استفن هومل متخصص آسمان تاریک در رصدخانه مک دونالد در بالای کوه لاک در غرب تگزاس ثبت شده که فقط یک دهم‌ثانیه برای گرفتن آن فرصت داشته است. آن چه هومل در این عکس شکار کرده، یک چتر دریایی است که بالاتر از آن توفان سهمگینی قرار دارد که در حال شکل گرفتن بوده و دردسرساز هم شده است.


اتصال زمین به آسمان!

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ ستون‌های نوری

کجا دیده شده؟ نیمکره شمالی زمین

آیا می‌توانید تصور کنید که ستون‌هایی از زمین تا آسمان جلوی چشمان‌تان به موازات هم برپا شده باشند؟ بروز چنین پدیده‌ای امکان‌پذیر است و به آن «ستون‌های نوری» می‌گویند که یک پدیده نوری اتمسفری است. این نوار‌های نور عمودی به دلیل انعکاس نور طبیعی یا مصنوعی در ذرات بی‌شمار کریستال‌های یخی ایجاد می‌شوند که نسبتا نزدیک به زمین قرار دارند. این پدیده در همه جای دنیا تحت شرایط مناسب امکان ظهور دارد.

ستون‌های نوری یکی از پدیده‌های آسمانی هستند که تا به حال توضیح دقیق و قابل قبولی برای شکل‌گیری آن‌ها ارائه نشده، اما منابع علمی علت ایجاد آن را، بازتاب نور از منابع متفاوت آسمانی و بازتاب آن توسط ذرات یخ شناور در آسمان در هوای بسیار سرد می‌دانند. این پدیده را در دسته دیگر عجایب آسمانی مانند ستون‌های خورشیدی، خورشید کاذب و هاله‌های ماه قرار می‌دهند. به‌طور کلی زمستان سرد و برفی که طی سال نیمکره شمالی زمین را دربرمی‌گیرد، فرصتی استثنایی برای مشاهده چنین پدیده‌های جوی برای علاقه‌مندان به وجود می‌آورد.


قیف ترسناک هوایی

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ توفان سوپرسل

کجا دیده شده؟ آرژانتین، اروگوئه و جنوب برزیل

سوپرسل که در واقع ابر توفانی همراه با آذرخش است، جزو پدیده‌هایی است که در بعضی مناطق قاره آمریکا دیده شده است. سوپرسل‌ها در واقع شدیدترین نوع توفان آذرخش هستند و گفته می‌شود برخی از گزارش‌های قدیمی درباره دیدن یوفو‌ها در واقع اشاره به سوپرسل‌ها داشته است. این توفان‌های شدید همراه با آذرخش، در جایی تشکیل می‌شوند که هوای ابری خشک با هوای استوایی گرم و مرطوب مواجه شود.

این باد، با آمدن توفان شروع به چرخیدن می‌کند و یک قیف تشکیل می‌دهد. هوا در قیف سریع‌تر می‌چرخد و یک ناحیه بسیار کم‌فشار ایجاد می‌کند که هوا و اشیای بیشتری را به درون خود می‌کشد. در صورتی که میزان رطوبت توفان موسمی کاهش یابد، گرمای سطح هوا، انرژی آن را می‌گیرد. اگر رطوبت موجود در توفان موسمی کاهش نیابد، ابر دوار به سمت زمین کشیده می‌شود و ممکن است به گردباد عظیمی تبدیل شود.


خوشه‌های آویزان شده از آسمان

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ ابر‌های ماماتوس

کجا دیده شده؟ در همه جای دنیا به خصوص آمریکا

این مورد هم یکی دیگر از پدیده‌های زیبای طبیعت است که همواره با رعد و برق شدید همراه بوده و اغلب از یک توفان سخت و سنگین خبر می‌دهد. ابر‌های ماماتوس عبارت است از مجموعه‌هایی از ابر‌های خوشه‌ای و انبوه که به یکدیگر متصل شده‌اند و مانند پنبه زده‌شده و درهم فرورفته به نظر می‌رسند.

قطر هر یک از بخش‌های تشکیل دهنده خوشه، حدود سه کیلومتر و طول آن پنج کیلومتر است. اگر طبقات هوای میانی و بالای جو مرطوب و طبقات پایینی آن خشک باشند، بر اثر جابه‌جایی سریع آن‌ها و ترکیب شدن‌شان با تراکم آب‌های موجود در جو، ابر‌های شگفت‌انگیز ماماتوس شکل می‌گیرند، یعنی درجه حرارت و رطوبت از عوامل اصلی شکل‌گیری این ابر‌ها هستند. این ابر‌ها معمولا از یخ تشکیل شده‌اند و ماندگاری آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آسمان است و گاه به ساعت‌ها هم می‌رسد و پس از آن کم‌کم متلاشی می‌شوند.


وحشتناک و به رنگ قرمز

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ رنگین کمان قرمز

کجا دیده شده؟ همه جای دنیا تحت شرایط مناسب

اسم رنگین کمان که می‌آید همه ما تصویری از طیف مختلف رنگی را تصور می‌کنیم که به ترتیب ردیف شده‌اند. اما در موارد نادری، همه طیف‌ها تشکیل نمی‌شوند و فقط رنگ‌های طیف سرخ دیده می‌شوند. این پدیده که به رنگین کمان قرمز یا تکین کمان معروف است یک پدیده نوری و هواشناسی است که در صورت وجود شرایط مناسب قابل شکل‌گیری است.

رنگین کمان قرمز هم مثل دیگر رنگین کمان‌ها با انعکاس نور در قطرات آب ایجاد می‌شود، اما باید نور خورشید بسیار نزدیک به افق باشد. از آن جا که این پدیده در شرایط نوری کم ایجاد می‌شود، می‌تواند بسیار تماشایی باشد. این نوع رنگین کمان بعضی اوقات در موقع طلوع یا غروب خورشید اتفاق می‌افتد زمانی که نور‌هایی با طول موج کوتاه‌تر، مانند رنگ آبی، بنفش و سبز پراکنده و از طیف‌های مرئی حذف می‌شوند و تنها نور‌های با طول موج بلند (سرخ) دیده می‌شوند.


عروس‌های دریایی منجمد شده

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ حباب‌های متان یخ‌زده

کجا دیده شده؟ کانادا

دریاچه آبراهام در کانادا، دریاچه‌ای زیبا و دیدنی است که گویا صد‌ها عروس دریایی در زیر آب یخ‌زده آن به خواب زمستانی رفته‌اند. این حباب‌های کوچک و بزرگ، حاوی گاز متان هستند. مبدأ آن‌ها کف رودخانه است که در نتیجه مصرف شدن برگ‌ها، گیاهان و جسد حیوانات مرده توسط باکتری‌ها، تولید شده‌اند.

در فصول گرم سال این حباب‌ها از اعماق آب به سطح می‌آیند و وارد هوا می‌شوند، اما در فصل زمستان و در سرمای منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد، حباب‌ها خودشان را به سطح آب می‌رسانند، اما در برخورد با سطح یخ‌زده دریاچه حبس می‌شوند و به خواب زمستانی می‌روند. با گرم شدن هوا، یخ دریاچه هم کم‌کم آب می‌شود و حباب‌های متان نیز آزاد می‌شوند. قدرت گاز متان حبس شده، ۲۰ برابر قدرت گاز Co فشرده شده است، یعنی روی دریاچه‌ای از نارنجک قدم می‌زنید. اگر روی یخ را بشکنید تا یکی از حباب‌ها آزاد شود و همزمان آن را با یک فندک مشتعل کنید، به سرعت آتش می‌گیرد.


شبح سرگردان در آسمان

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ مشخص نیست

کجا دیده شده؟ زامبیا

مردم شهر «کیتوی» زامبیا در روز‌های پایانی سال ۲۰۱۶ با دیدن شبح سرگردان شبیه به ارواح خبیثه فیلم‌های «هری پاتر» در آسمان و بر فراز یک فروشگاه، شوکه شدند. همان زمان، دیلی‌میل گزارش داد که پس از رویت این شبح سرگردان برخی از مردم در مقابلش سر تعظیم فرود آورده و برخی نیز پا به فرار گذاشته‌اند! این شبح بر فراز فروشگاه «موکوبا» در شهر «کیتوی» در زامبیا دیده شده و حدود ۳۰ دقیقه در آسمان به همان شکل باقی مانده بود. هیچ وقت به درستی روشن نشد که چرا این تصویر در آسمان دیده شده و آیا این شبح از ترکیب ابر‌های آسمانی بوده یا شیء خارجی در آسمان در حال پرواز بوده و چنین تصویری به جا گذاشته است؟

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!


شهر فضایی برای موجودات‌فضایی

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ شاید یکی از پروژه‌های ناسا

کجا دیده شده؟ چین

سال ۲۰۱۵ میلادی، ویدئویی در رسانه‌های چین منتشر شد که شهری فضایی را بر فراز یکی از شهر‌های چین نشان می‌داد. این شهر شناور در میان آسمان ابری و بر فراز شهر «یویانگ» در چین مشاهده شد و شباهت زیادی به شهر‌هایی که در فیلم‌های تخیلی نمایش داده می‌شوند، داشت. آن زمان گفته شد که این دومین مرتبه است که این رویداد (مشاهده شهر شناور موجودات فضایی) طی ۱۰ سال گذشته در چین رخ داده است.

در سال ۲۰۰۹ هم جسمی وهم‌آور متشکل از مجموعه‌ای از ساختمان‌های بلند در شهر جیانگشی چین رویت شده و سر و صدای زیادی به پا کرده بود. بسیاری از مردم چین، شهر شناور در آسمان این کشور را به موجودات فضایی نسبت دادند، این در حالی است که نظریه‌پردازان مدعی شده بودند که این شهر شناور بخشی از پروژه «پرتو آبی» ناساست که هیچ وقت تایید یا تکذیب نشد.


شعله‌های آبی بر فراز کوه

پدیده‌های طبیعی که با عقل جور درنمی‌آیند!

چه پدیده‌ای؟ آتش آبی

کجا دیده شده؟ اندونزی

از آزمایش‌های علوم تجربی دوره تحصیل حتما یادتان هست که گوگرد باعث ایجاد رنگ آبی در شعله آتش می‌شود. حالا فکر کنید همین پدیده امکان دارد در مقیاس بسیار بزرگ در دهانه یک آتشفشان هم اتفاق بیفتد. آتشفشان «ایجن» در شرق اندونزی تنها جایی از جهان است که پدیده آتش آبی به شکل عظیم و باشکوهی قابل مشاهده است. این پدیده به علت احتراق گاز‌های گوگردی که از شکاف‌های آتشفشان خارج می‌شوند اتفاق می‌افتد.

برخلاف آن چه در اولین فکر به ذهن انسان خطور می‌کند، این آبی‌های درخشان ماگما نیستند. در واقع نور‌های آبی حاصل احتراق گاز‌های سولفور هستند که تحت دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد با هوای آزاد برخورد می‌کنند و آتش می‌گیرند. آتشی که ارتفاع شعله‌های آن به پنج متر می‌رسد. مقداری از گاز‌های خارج شده تبدیل به سولفور مایع می‌شوند. این مایع در حالی که به سمت پایین جاری می‌شود به سوختن خود ادامه می‌دهد.


این اختراعات از دل بحران‌ها بیرون آمدند!

 حتی در میان تیره‌ترین ابر‌ها هم می‌توان روزنه امیدی یافت. بحران‌ها می‌توانند محرک قدرتمندی برای نوآوری‌ها باشند. آن‌ها شرایط منحصر به فردی را برای ما ایجاد می‌کنند و برای مبتکران این امکان را فراهم می‌سازند تا آزادانه فکر کنند و بتوانند تغییر سریع و تاثیرگذاری را به وجود آورند. شاید باورکردنی نباشد، اما سوسیس زمانی ساخته شده که در جنگ جهانی اول، آلمان‌ها با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کردند و گوشت کمیاب شده بود.

چای کیسه‌ای هم در جنگ جهانی‌اول اختراع شد، جایی که سرباز‌ها زمان لازم برای دم کردن چای نداشتند. سیستم فاضلاب هم بعد از شیوع وبا، اختراع شد و تا قبل از آن، با این‌که نیاز بود، اما کسی به فکر مدیریت فاضلاب‌ها نیفتاده بود.

بسکتبال

چه بحرانی؟ در امان ماندن از سرمای شدید

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

دکتر جیمز نایسمیت، مربی ورزش در سال ۱۸۹۱ بازی بستکبال را ابداع کرد تا دانشجویانش در سالن بازی کنند و از سرما در امان باشند. در آن سال‌ها، انگلیس با سرمای استخوان‌سوزی دست و پنجه نرم می‌کرد که در تاریخ کمتر به آن اشاره شده است. البته شاگردان نایسمیت به مدت سه سال با توپ فوتبال، بسکتبال بازی می‌کردند! سپس در سال ۱۸۹۴ در بحبوحه رکود اقتصادی که از سال ۱۸۹۳ تا ۱۸۹۶ به طول انجامید، نایسمیت از آلبرت اسپالدینگ که قهرمان بیس بال و مبتکر کالا‌های ورزشی بود خواست یک توپ مخصوص برای این بازی جدید طراحی کند. با اندک تغییر، توپ بسکتبال فعلی همان توپ اسپالدینگ است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.


چای کیسه‌ای

چه بحرانی؟ جنگ جهانی اول

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

جنگ‌جهانی اول محرکی برای نوآوری‌های جدید بود. چای کیسه‌ای هم یکی از مواردی بود که قبل از جنگ به طور تصادفی اختراع شد. در سال ۱۹۰۸، وارد کننده چای و قهوه توماس سالیوان، با استفاده از ترفند بازاریابی، کیسه‌های ابریشمی چای را برای مشتریانش فرستاد. مشتریان به جای این‌که کیسه را باز و چای دم کنند کیسه را در آب جوش انداختند.

این ایده با استقبال زیادی همراه شد، اما به دلیل ضخیم بودن پارچه چای دم نمی‌کشید. یک دهه بعد در طول جنگ، شرکت آلمانی به نام تیکان این ایده را با استفاده از الیاف پنبه‌ای عملی کرد و کیسه چای مدرن به وجود آمد. این کیسه‌های چای که به «بمب‌های چای» معروف شدند، برای انتقال آسان به سربازان خط مقدم، در نظر گرفته شده بودند، زیرا آن‌ها معمولا فرصت زیادی نداشتند تا منتظر دم کشیدن چای شوند. این چای‌ها، کارایی فوق العاده‌ای داشتند و محبوبیت آن‌ها پس از جنگ نیز ادامه یافت.


ساعت مچی

چه بحرانی؟ اهمیت زمان در حملات نظامی

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، مردانی که نیاز داشتند زمان را بدانند و پول برای تهیه آن نیز داشتند، ساعت را با یک زنجیر در جیب خود نگه می‌داشتند. هرچند به دلایلی، زنان در خرید آن پیشگام بودند به طوری‌که الیزابت اول ساعت کوچکی داشت که می‌توانست به بازوی خود ببندد. اما در حالی که زمان بندی در جنگ اهمیت زیادی داشت مانند همزمانی آتش توپخانه ها، تولید کنندگان به فکر ساخت ساعت‌هایی افتادند که هر دو دست را درمیان جنگ آزاد می‌گذاشت.

خلبانان نیز نیاز داشتند هر دو دست‌شان آزاد باشد، برای همین مجبور بودند ساعت‌های قدیمی جیبی خود را کنار بگذارند. شرکت مَپین اَند وب، در جنگ بوئر (سال ۱۸۸۸ در آفریقای جنوبی) ساعتی را با سوراخ روی دسته هایش (بند) ساخته بود و به نحوه کارایی آن افتخار می‌کرد، اما در جنگ جهانی اول بود که واقعاً این بازار پا گرفت و استفاده از ساعت مچی، فراگیر شد. به خصوص در یکی از روش‌های جنگی انگلستان همه چیز به زمان‌بندی بستگی داشت.

در این روش شلیک توپ درست پیش از حمله پیاده نظام صورت می‌گرفت. بدیهی است که کوچک‌ترین اشتباه زمانی موجب تلفات در طرف خودی بود. مسافت برای علامت دادن بسیار زیاد و زمان هم بسیار تنگ بود. ضمن این‌که علامت دادن به نظر ساده به معنای این بود که دشمن نیز آن را می‌دید.

ساعت‌های مچی چاره کار بودند. شرکت اچ ویلیامسون که در شهر کاونتری ساعت مچی می‌ساخت در گزارش نشست عمومی سالانه خود در سال ۱۹۱۶ گزارش داد که از هر چهار سرباز یک نفر ساعت مچی به دست می‌بندد و سه نفر دیگر نیز قصد دارند در اسرع وقت یکی از آن‌ها را تهیه کنند. حتی یکی از ساعت‌های لوکس امروز هم به جنگ‌جهانی اول برمی گردد. لوئیس کارتیه، ساعت‌ساز فرانسوی در سال ۱۹۱۷ ساعت تانک کارتیه را با الهام از شکل تانک‌های رنو طراحی کرد که فروش قابل توجهی هم داشت.


دی ان‌ای

چه بحرانی؟ آنفلوآنزای اسپانیایی

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی در مقایسه با بسیاری از بحران‌های جهانی باعث کشته شدن تعداد بیشتری از مردم شد و در سال ۱۹۱۸ در سراسر جهان صدمات شدیدی وارد آورد. در پی شیوع این بیماری، باکتری شناس انگلیسی «فرد گریفیت» به دنبال تولید واکسن بود و در سال ۱۹۲۸ اولین آزمایش را انجام داد که نشان می‌داد باکتری‌ها قادر به انتقال اطلاعات ژنتیکی هستند. سال‌ها بعد آزمایش گریفیت الهام‌بخش پژوهشگر موسسه راکفلر، اسوالد اوری بود. او سرپرستی تیمی را بر عهده داشت که در سال ۱۹۴۴ کشف کردند DNA کد ژنتیکی دارد.


سوسیس گیاهی

چه بحرانی؟ کمبود گوشت در آلمان

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

کنراد آدناور، اولین صدر اعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم سوسیس گیاه سویا را اختراع کرد. در جنگ جهانی اول زمانی که آلمان در محاصره انگلیس بود، آدناور شهردار کلن بود و گرسنگی در این شهر بیداد می‌کرد. او ذهنی مبتکر و خلاق داشت و به دنبال راه‌هایی بود تا موادی را که در دسترس بودند، جایگزین اقلام کمیابی مانند گوشت کند. او برای تهیه نان، گندم را جایگزین ترکیبی از آرد برنج، جو و آرد ذرت رومانیایی کرد. همه چیز به نظر روبه‌راه بود تا زمانی که رومانی وارد جنگ شد و دیگر آرد ذرت در دسترس نبود. او با تجربه‌ای که از تهیه نان به دست آورده بود به دنبال تهیه سوسیسی جدید رفت و سویا به عنوان مواد اولیه سوسیس بدون گوشت به ذهن اش خطور کرد.

این محصول به سوسیس صلح معروف شد. سپس آدناور در دفتر ثبت اختراع آلمان اقدام به ثبت سوسیس کرد، اما درخواست او پذیرفته نشد. ظاهراً این محصول محتویات مناسب برای یک سوسیس را نداشت و ثبت آن خلاف مقررات آلمان بود چرا که سوسیس بدون گوشت، سوسیس محسوب نمی‌شد. عجیب آن بود که او در انگلیس که در آن زمان دشمن آلمان بود، شانس بهتری برای ثبت محصول خود داشت. جورج پنجم در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۱۸ اختراع سوسیس سویا را به ثبت رساند.


قرص ویتامین دی

چه بحرانی؟ شیوع راشیتیسم بین کودکان

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

در زمستان سال ۱۹۱۸، تخمین زده می‌شود که نیمی از کل کودکان در برلین دچار بیماری راشیتیسم بودند، بیماری که استخوان‌ها را نرم و خمیده می‌کند. علت دقیق بیماری در آن زمان مشخص نبود، اگرچه علت این عارضه را مرتبط با فقر می‌دانستند. در همین شهر پزشکی به نام کرت هالدشینسکی متوجه شد که بیماران وی بسیار رنگ پریده هستند. او تصمیم گرفت روی چهار تن از بیمارانش آزمایشی را انجام دهد که یکی از آن‌ها به نام آرتور فقط سه سال داشت. او هر چهار نفر را زیر لامپ‌های جیوه‌ای از جنس کوارتز قرار داد که نور ماورای بنفش ساطع می‌کردند.

هالدشینسکی هنگام درمان متوجه شد که با این تکنیک، استخوان‌های بیماران جوانش قوی‌تر می‌شوند. در ماه می ۱۹۱۹، در تابستان هنگامی که نور خورشید آسمان را فرا گرفته بود، او آن‌ها را در تراس زیر آفتاب نشاند. انتشار نتایج آزمایش او با استقبال زیادی روبه‌رو شد و کودکان در سراسر آلمان مقابل نور گذاشته می‌شدند.

در شهر درسدن، تمام ساعات روز چراغ‌های خیابان‌ها را روشن نگه می‌داشتند و در اختیار خدمات رفاهی کودکان قرار می‌دادند تا از آن برای معالجه کودکان استفاده کنند. محققان بعد‌ها دریافتند که ویتامین D برای جذب کلسیم و داشتن استخوان‌های متراکم ضروری است و نور ماورای بنفش این فرایند را انجام می‌دهد بنابراین با چند پژوهش، قرصی درست کردند که برای افزایش ویتامین دی در بدن کاربردی بود.


جراحی پلاستیک

چه بحرانی؟ آسیب‌دیدگی صورت سربازان

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

وحشت از میزان آسیب‌دیدگی صورت که سربازان در طول جنگ متحمل شده بودند، هارولد جیلی، جراح نیوزیلندی را بر آن داشت تا در سال ۱۹۱۷ اولین بیمارستان در دنیا را برای درمان آسیب‌های صورت بسازد. وی روش‌هایی را برای پیوند پوست، ماهیچه و استخوان‌ها ابداع و عملا جراحی پلاستیک مدرن را اختراع کرد. این تصویر ملوان والتر یو را نشان می‌دهد که اولین کسی بود که طی یک روش بازسازی مدرن مورد درمان قرار گرفت.


پیدایش دوچرخه

چه بحرانی؟ فوران آتشفشان

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

در آوریل سال ۱۸۱۵ کوه آتشفشان تامبورا در اندونزی فوران کرد و در نتیجه مقدار زیادی گرد و غبار و خاکستر در سراسر جهان پخش شد و میزان نور خورشید و دمای جهانی هوا کاهش یافت. در نتیجه این حادثه، در چین هوای سرد منجر به از بین رفتن درختان، محصولات زراعی و گاومیش‌ها شد. در آمریکای شمالی گردوغبار، نور خورشید را قرمز کرده بود و در شهر نیویورک در فصل تابستان برف می‌بارید. با قحطی محصولات غذایی، شورش و غارت در اروپا شروع شد. قیمت مواد غذایی افزایش یافت و ده‌ها هزار نفر بر اثر قحطی و بیماری جان خود را از دست دادند.

اسب‌ها یا از گرسنگی می‌مردند یا کشته می‌شدند، زیرا قیمت بالای جو مردم را وادار می‌کرد که برای تغذیه، بین خود و حیوانات یکی را انتخاب کنند. این وضعیت نامساعد، «کارل فون دریس» مخترع آلمانی را بر آن داشت یک وسیله حمل‌و‌نقل شخصی را ابداع کند تا جایگزین اسب شود. یک وسیله چوبی دو چرخ که او آن را ماشین دو نامید. دریس روی زین می‌نشست، پا‌های خود را روی زمین فشار می‌داد و چند متر خود را به سمت جلو هل می‌داد و با استفاده از یک اهرم سکان آن را هدایت می‌کرد.

بدین ترتیب او در این نمایش سواری، ۴۰ مایل را در چهار ساعت طی کرد و نشان داد که این وسیله مانند یک اسب سوارکاری سریع است و می‌توان بدون تلاش زیاد سوار بر آن شد و قسمت دشوار یعنی حفظ تعادل نیز مستلزم تمرین زیاد بود. سال‌ها بعد، اصلاحاتی روی طراحی او صورت گرفت. از جمله پدال‌ها که در دهه ۱۸۶۰ در فرانسه به وجود آمد و سایر اصلاحات شامل ترمز‌های بهتر، قاب فولادی، چرخ‌های فلزی سبک و زنجیر برای حرکت آن‌ها ساخته شد. در اواخر دهه ۱۸۸۰ این عناصر در یک طراحی مدرن و قابل تشخیص به نام دوچرخه ترکیب شدند.


سیستم فاضلاب

چه بحرانی؟ شیوع بیماری وبا

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

در اواسط قرن نوزدهم، لندن از همه‌گیری‌های مکرر بیماری وبا رنج می‌برد. سال‌های ۱۸۵۳ - ۱۸۵۴ بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم لندن بر اثر این بیماری کشته شدند. در آن زمان تصور می‌شد این بیماری ناشی از بوی فاضلابی باشد که از رودخانه تیمز متصاعد می‌شد. تابستان گرم سال ۱۸۵۸ بوی فاضلاب به قدری متعفن بود که به دوره تعفن بزرگ لندن معروف شد. همه کسانی که نزدیک رودخانه تیمز زندگی می‌کردند از جمله صاحب منصبان پارلمان تحت‌الشعاع آن قرار گرفته بودند.

بعد از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدند که علت بیماری وبا وجود ذرات بخار و آلودگی هوا نیست بلکه آلودگی آب آشامیدنی و مخلوط شدن آن با سیستم فاضلاب است. از این رو، ژوزف بازلاگتی مهندس عمران شهری طرحی را برای انتقال فاضلاب پیشنهاد داد که به دلیل هزینه‌های بسیار با مقاومت پارلمان و دولت روبه‌رو شد، اما با شیوع بیماری وبا و افزایش مرگ و میر، آن‌ها مجبور به موافقت با این طرح شدند. بدین ترتیب، در سال ۱۸۶۶ بیشتر شهر لندن به یک شبکه فاضلاب متصل و بحران وبا باعث شد از کشته شدن و بیماری افراد بسیاری در آینده جلوگیری شود.


کنسرو

چه بحرانی؟ جنگ‌های ناپلئونی

بحران‌ها مادر اختراع‌ها

جنگ‌های ناپلئونی علاوه بر اختراع آمبولانس‌ها و سایر نوآوری‌های پزشکی میدان جنگ، منجر به اختراع فرایند کنسروسازی نیز شدند. در سال ۱۸۱۰، دولت فرانسه که به دنبال راهی برای حفظ جیره بندی و تغذیه نیرو‌های خود در تمام مدت سال بود، به قناد مشهور «نیکلاس اَپر» بیش از ۱۲ هزار فرانک جایزه اعطا کرد، چراکه وی به روش موثری برای حفظ فرایند مواد غذایی دست یافته بود. سرانجام اَپر با به کارگیری به موقع دستاورد‌های خود توانست اولین کارخانه کنسروسازی تجاری جهان را ابداع کند و حالا کنسرو به جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده است؛ بنابراین بحرانی که جنگ‌های ناپلئونی به وجود آورد باعث اختراع کنسرو شد.

منابع: interestingthings، history، thestreet، lovemoney


حقایقی که از جنجالی‌ترین دانشگاه ایران نمی‌دانید

 «بعداز ظهر امروز اعلیحضرت همایون شاهی تالار تشریح را در محل دانشگاه تهران اراضی جلالیه بازدید و افتتاح فرمودند. در ضمن نصب لوح تاریخی ساختمان دانشگاه که مرتب از عمارت دانشکده فنی حقوق و طب و ادبیات معمول گردید».

ناداستان دانشگاه تهران

این خبر یک روزنامه اطلاعات در روز ۱۵ بهمن۱۳۱۳ شمسی بود؛ روزی که کلنگ دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه اصلی ایران در جنوب جلالیه رسما به زمین خورد.

به گزارش خبرنگار روزنامه در مراسمی که روز ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ در محل سالن تشریح دانشگاه تهران در شمال محوطه دانشگاه با حضور رضاشاه برگزار شد طرح دانشگاه و محل ساختمان‌های آن مشخص شد. براساس خبر روزنامه اطلاعات، سالن تشریح دانشگاه تهران در قسمت شمال اراضی دانشگاه مجاور آب کرج ساخته شده و آخرین قطعه دانشگاه است.

قرار بود در محل سنگ بنای دانشگاه تهران یک لوح طلا زیر خاک دفن شود. اما یک روز مانده به مراسم، رضاشاه از علی‌اصغرخان حکمت، کفیل وزارت معارف و پیمانکار اصلی دانشگاه خواست تا لوحی فلزی را آماده کنند. او دفن کردن لوح طلایی با آن وزن را اقتصادی ندانست و معتقد بود هزینه اضافی است.

حکمت در خاطراتش نوشته است که لوحی برنزی را به خط نستعلیق با این متن آماده کرد و در روز کلنگ‌زدن دانشگاه آن را به شاه داد تا در نقطه صفر دانشگاه در جایی که کلنگ دانشکده طب را زد زیر خاک بگذارد. براساس نوشته حکمت روی این لوح چنین نوشته شده بود: «هنگام شاهنشاهی پادشاه ایران رضا‌شـاه پهـلوی سر دودمان پهلوی، ساختمان دانشگاه تهران به فرمان او آغاز و این نوشته کـه بـه یـادگار در دل سنگ جا گرفته به زمین سپرده شد. بهمن‌ماه ۱۳۱۳ خورشیدی».

روزنامه‌های قبل از مراسم نوشته‌اند که یک روز پیش از افتتاحیه دانشگاه، باران و برف شدیدی در تهران گرفت و به‌نظر می‌آمد مراسم لغو شود؛ اما رضاشاه اعلام کرد اگر سنگ از آسمان بیاید این مراسم برگزار خواهد شد. صبح ۱۵بهمن نه‌تن‌ها آفتاب شد که زمین هم خشک شد.

اما کلنگ ساخت دانشگاه اصلی ایران در کجا به زمین خورد. این سؤالی است که بسیاری از کسانی که در ۸۶سال گذشته گذرشان به این دانشگاه خورده از خودشان سؤال کرده‌اند. کلنگ دانشگاه دقیقا در شمالی‌ترین بخش پردیس اصلی دانشگاه یعنی خیابان پورسینا و در محل پلکان تالار دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به زمین خورده و لوح ساخت دانشگاه نیز در همانجا به خاک سپرده شده است.

به استناد اسناد تاریخی، سالن تشریح و تالار دانشکده پزشکی دانشگاه تهران قدیمی‌ترین بخش دانشگاهی مدرن ایران است که در آستانه ۱۴۰۰ وارد ۸۷سالگی خود می‌شود؛ ۸۷سالی که هنوز تاریخ درست و کاملی برایش نوشته نشده است. البته این مراسم، مراسم نامگذاری و آغاز ساختمان دانشگاه بود و مراسم رسمی افتتاح دانشگاه یک‌ماه و چند روز بعد یعنی روز ۲۴ اسفند همین سال برگزار شد.

قبل از اینکه بخواهیم داستان اصلی دانشگاه تهران را روایت کنیم باید این نکته را فراموش نکنیم که پیرامون این دانشگاه مادر، داستان‌ها و روایت‌های تحریف شده و شکل افسانه‌گونه کم نیست. یکی از این افسانه‌ها داستان شکل‌گیری دانشگاه تهران است که پیشنهاد ساخت آن را به تلاش دکتر محمود حسابی نسبت می‌دهند.

واقعیت این است که وی در شکل‌گیری مجموعه بزرگی به اسم دانشگاه تهران نقش زیادی نداشت و ماجرای ساخت این دانشگاه سال‌ها پیش از ۱۵ بهمن۱۳۱۳ با پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی مطرح شد.

دکتر اسماعیل سنگ، نماینده ساری و تنکابن در مجلس ششم بود که برای نخستین بار ایده ساخت دانشگاهی سراسری به شکل اونیورسیته‌های فرنگی مطرح کرد و از وزیر معارف وقت خواست تا به آن توجه شود؛ موضوعی که متأسفانه میان هیاهوی زیاد دوستداران دکتر محمود حسابی گم شده است. دکتر سنگ که حالا خیابانی هم در تهران به نامش است، در سال۱۳۰۵ نامه‌ای به سیدمحمد تدین، وزیر معارف نوشت و درباره اقدام به تأسیس دانشگاه و اهمیت آن گفت و از او خواست تا نظرش را درباره دانشگاه بگوید. به‌نظر می‌رسد او قصد پاسخ دادن به سؤالی را داشت که برای نخستین بار عباس‌میرزا پرسیده بود و امیرکبیر در پاسخ به این سؤال دارالفنون را راه انداخته بود. اما نزدیک ۸۰سال از ساخت دارالفنون گذشته بود و این مرکز علمی نیاز جامعه ایران را تامین نمی‌کرد.

دکتر اسماعیل سنگ از وزارت معارف خواست تا اقدامی برای ساخت دانشگاه بزرگی برای رفع نیاز علمی کشور انجام دهد. تدین در پاسخ او نوشت: «راجع به اونیورسیته که آن را می‌توانیم دارالعلوم بگوییم کمال علاقه را دارم و مشغول تهیه لوازم و مقدمات آن هستم. نظر من این است که در یک فضای وسیعی که شاید ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ذرع مربع وسعت داشته باشد، بنایی ساخته شود که شعب علوم و فنون در آنجا تأسیس گردد».

طرح دانشگاه با انتشار این نامه از سوی تدین به واسطه عبدالحسین‌خان تیمورتاش، وزیر دربار و البته مشاور اصلی به گوش شاه رسید. رضاشاه که تازه به قدرت رسیده بود با این پیشنهاد موافقت کرد و از تدین دعوت کرد تا درباره ایده دانشگاه بیشتر توضیح دهد.

تدین نیز درباره ایده ساخت دانشگاهی در پایتخت در فضایی ۸۰ تا ۱۰۰هزار متری با تیمورتاش و شاه صحبت کرد. رضاشاه هم که از این ایده خوش‌اش آمده بود از دکتر عیسی صدیق اعلم خواست تا به اروپا برود و با مطالعه در وضعیت دانشگاه‌های این کشور‌ها طرح کلی دانشگاه را نوشته و ارائه دهد. درحالی‌که دکتر صدیق اعلم برای تحقیق رفت دانشسرای عالی و دارالمعلمین و دارالمعلمات نیز در تهران فعالیت خود را آغاز کردند. مدرسه حقوق و علوم سیاسی به ریاست دهخدا در لاله‌زار و مدرسه پزشکی در خیابان شاه‌آباد فعالیت داشتند.

همزمان با بازگشت دکتر صدیق اعلم و آماده شدن طرح دانشگاه در بهمن۱۳۱۲ در جلسه هیأت دولت محمدعلی فروغی شروع به توصیف آبادانی تازه تهران کرد. علی‌اصغر حکمت که در آن زمان کفیل وزارت معارف بود بار دیگر با اشاره به اینکه این شهر زیبا تنها اشکالی که دارد نداشتن دانشگاه است بار دیگر موضوع دانشگاه را به جریان انداخته بود.

ناداستان دانشگاه تهران

حکمت در خاطراتش نوشته است: «در یکی از شب‌های فرخنده اواخر بهمن ۱۳۱۲ جلسه هیأت وزراء در حضور شاه در عمارتی که اکنون مقر کاخ ملکه پهلوی است تشکیل شـده بـود، سـخن از آبادی تهران و عظمت ابنیه و عـمارت و قـصور زیـبای جدید در میان آمد، مرحوم فروغی رئیس الوزرا در این باب به شاهنشاه تبریک می‌گفت. دیگر وزیران نیز هر یک به تحسین و تمجید زبـان گـشوده بـودند. چون نوبت به بنده نگارنده رسید که بـه سـمت کفیل وزارت معارف در آن میان حاضر بودم گویا خداوند متعال به قلب من الهام کرد که عرض کردم در آبادی و عـظمت پایـتخت البـته شکی نیست، ولی نقصی که دارد این است که این شهر هنوز عـمارت مخصوص اونیورسیته (دانشگاه) ندارد و حیف است که این شهر نوین از همه بلاد بزرگ عالم از این حیث عقب بـاشد. شـاه بـعد از اندک تأملی گفتند‌:بسیارخوب آن را بسازید».

این بسیار خوب در مقابل هیأت وزیران بهانه‌ای شد تا حکمت آن را در جلسه بعد هیأت وزراء مطرح کند. در آغاز این جلسه که با حضور شاه برگزار شد بـه وزیـر عدلیه مرحوم علی اکبر داور رو نموده فرمودند در بودجه سال بعد ۲۵۰۰۰۰ تومان به وزارت معارف اعتبار بدهید که بـه مـصرف سـاختمان مدرسه برسانند».

بودجه ۲۵۰۰۰۰ تومانی در اختیار وزارت معارف قرار گرفت تا زمین مناسبی را برای ساخت دانشگاه تهران پیدا کنند. حکمت درباره انتخاب زمین نوشته است: «بالاخره باغ جـلالیه را از هـرجهت مناسب دیدم، ازجمله زمین‌هایی که عرضه شد در بهجت آباد بود که آن‌وقت در اطراف بـاغ مـعروف آن عمارت و خانه‌هایی بود. مهندس وزارت معارف- موسیو آندره گدار- آن‌را نپسندید و کمی عرصه و قلت وسعت آن‌را خـاطرنشان ساخت».

انتخاب گدار زمین‌های جلالیه بود و این را به حکمت گفت. او در بخش دیگری از خاطراتش نوشته: «مالکین اراضی بهجت‌آباد که از این جانب مأیوس شدند نزد وزیر مـالیه کـوشش کـرده و خاطر آن مرحوم را بر ترجیح زمین خود جلب کردند. یکی از شب‌های فروردین ماه همان سال که پیـشنهاد جلالیه و بهجت‌آباد مطرح شد مرحوم داور، رجحان بهجت‌آباد را قویا پشتیبانی می‌کرد و بالاخره اخذ رأی به عـمل آمـد و معلوم شد ایشان اکثریت داشتند و من بسیار دل‌شکسته و نومید گشتم. در این اثنا شاه به جلسه وزرا ورود فـرمودند پس از انـدکی به رسم معمول از مرحوم فروغی، نخست‌وزیر سؤال کردند چه می‌کردید. مرحوم فـروغی عـرض کرد «صحبت انتخاب زمین برای دانشگاه بـود دو مـحل پیـشنهاد شده یکی بهجت‌آباد و دیگری جلالیه». شاه بـعد از انـدک تأملی فرمودند «باغ جلالیه را انتخاب کنید. بهجت‌آباد ابدا شایسته نیست من همه ایـن نـواحی را با اسب گردش کرده و دیـده‌ام» مـطلب تمام شـد و مـن مـشغول به‌کار شدم».

مهم‌ترین دلیلی که شاه برای نامناسب بودن بهجت‌آباد دانسته بود؛ سطح سیل‌گیر زمین و پستی آن نسبت به مناطق اطرافش بود. در نهایت حرف آخر را رضاشاه زد و گفت که جلالیه را برای دانشگاه انتخاب کنید. این حرف ختم کلام بود.

خرید این زمین‌ها هم یکی دیگر از داستان‌هایی است که پیرامون دانشگاه تهران وجود دارد و بسیاری معتقدند زمین بزرگ محل دانشگاه تهران به قیمت هر متر یک تومان خریداری شده است. اما واقعیت امر براساس اسناد رسمی این است که بخشی از زمین‌ها متعلق به حاج‌کاظم اتحادیه و بخش دیگر متعلق به ورثه و یتیم‌های ارباب‌گیو بود.

حکمت درباره معامله زمین‌ها هم در خاطراتش اشاره می‌کند و می‌نویسد: «باغ جلالیه افزون از ۲۰۰۰۰۰ مـترمربع بـود که از مالک آن تاجری به‌نام حاج رحیم آقا اتحادیه تبریزی خریداری شد و تـوافق حـاصل شد که متری ۵ ریال حساب نـماید از این مبلغ وزیر مـالیه مـتری ده شاهی آن‌را کم کرد. در مـوقع امـضای قباله به نماینده وزارت معارف دستور داده شده بود که در قباله قنات مخصوص جـلالیه نـیز باید قید شود و الا قباله را امـضاء نـنماید. به ناچار مالک قبول کـرد و مـبلغی در حدود ۱۰۰۰۰۰ تومان که بـه پول امـروز شاید ۲۰ میلیون تومان ارزش دارد دریافت کرد و قباله امضا و زمین تحویل وزارت معارف گردید و موسیو گدار بـه طـرح نقشه آن مشغول شد. اول چیزی که بـه عمل آمـد نرده اطـراف آن بـاغ و اراضـی آن بود که هنوز آن سر در فلزی زیبا برقرار است و امید است که تا ابد برقرار باشد».

آنچه از اسناد رسمی و البته سند رسمی دانشگاه تهران به‌دست می‌آید البته این است که کل زمین‌های دانشگاه تهران در نهایت به قیمت نودهزار و نهصد و نود و یک تومان و هشت قران معامله شد. سندش هم ظاهرا در دفتر اسناد رسمی شماره۱۸ به این شرح تنظیم شده است: «مورد معامله یک قطعه زمین بیاض مفروز از اراضی جلالیه واقع در ناحیه ۳ حسن‌آباد دارای پلاک‌های ۳۷۱۰ تا ۳۷۳۰ مساحت مورد معامله دویست و دوهزار و چهار گز مربع به انضمام شش دانگ قنات جلالیه که در آن تاریخ بی‌آب و مخروبه بود. به انضمام یک دستگاه بنا موجود در وسط اراضی مرقوم است. حدود آن شمالا سرحد اراضی جلالیه و امیرآباد محدود است. غربا به سرحد اراضی جلالیه و جمشید‌آباد محدود است. جنوبا به خیابان چهل گزی معروف به شاهپور که جدید الاحداث محدود است. شرقا اراضی بیاض جلالیه محدود است. قیمت نودهزار و نهصد و نود یک تومان و هشت قران. ثبت برابر سند است».

ناداستان دانشگاه تهران

نکته جالب در این سند این است که همزمان با این معامله خیابان انقلاب امروزی کامل شده بود و قرار بود ابتدا به نام شاهپور نامگذاری شود. اما بعد از کامل شدن به اسم شاه‌رضا معروف شد.

در باره واژه دانشگاه نیز باید توضیح بدهم که این واژه در ابتدا به‌عنوان انیورسیته بود. اما فرهنگستان نام دانشگاه را برای مجموعه واحد‌های مستقل آموزشی انتخاب کرد و نام هر کدام از واحد‌ها را دانشکده گذاشتند. کلمه استاد برای معلمان دانشگاه و دانشجو نیز از واژه‌هایی بود که در این فرهنگستان انتخاب شد.

درباره اینکه چرا ابتدا سالن تشریح آماده شد را علی‌اصغر حکمت چنین می‌داند: «بنابراین درنظر گرفته شد که ساختمان دانشگاه از دانشکده پزشکی شروع شود و از آنهم شعبه تشریح عـملی و تالار تشریح Selle de Dessection آغاز گردد. در اوایل اردیبهشت این ساختمان آغاز گردید و با کمال جدیت تعقیب می‌شد نقشه محل نگهداری اجساد و سالن‌های تشریح در دو طبقه و آمفی‌تئاتر مخصوص تعلیمات نظری به مرحله اجرا گـذارده شـد و تا اواخر دی‌ماه ۱۳۱۳ خاتمه پذیرفت وقتی که گزارش اتمام بنا به عرض پیشگاه شاهنشاه رسید از سرعت اتمام آن بنا ابراز تعجب کردند و قرار شد که یک روز مخصوص به زمین دانـشگاه تـشریف آورده و تالار تشریح رامعاینه فرمایند».

به نوشته حکمت: «دکتر امیر اعلم رئیس کـرسی تـشریح بود و دکتر ابوالقاسم بـختیار، جـراح و معاون دانشکده طب و دکتر بلر آمریکایی جراح بیمارستان آمریکایی تهران سعی بلیغ و کوشش فراوان در این راه به خرج دادند حتی برای نخستین بار اجساد امـوات بـلاصاحب را مخفیانه دکتر بختیار از مـریضخانه‌های دولتـی تحویل گرفته و در اتومبیل شخصی خود به تالار تشریح می‌آورد و در سالن زیرزمین در محوطه‌های مخصوص محلول ضدعفونی قرار می‌گرفت».

رضاشاه بعد از نصب لوح دانشگاه گفت: «ایجاد دانشگاه کاری اسـت کـه مـلت ایران بایستی که خیلی قبل از این شروع کرده باشد حال‌که شروع شـده بـاید جدیت نمود که زودتر انجام گیرد». به نوشته حکمت: «در میان حضار مرحوم مهدی قلی هدایت، حاجی مخبرالسلطنه (رئیـس الوزراء) سـابق ایران که از لحاظ سن و قدمت خدمت مرتبه ارشدیت داشت مرتجلا عرض کـرد «ذات مـقدس شاهانه چند سال قبل کلنگی به زمـین زدنـد کـه اوضاع جسمی مردم این کشور را اصلاح می‌کرد (اشـاره او به کلنگی بود که اعلیحضرت شاه در سال ۱۳۰۷ برای ایجاد راه‌آهن در محل ایستگاه کنونی بـه زمـین زدند) امروز نیز بنایی را شـروع مـی‌فرمائید که روح را پرورش مـی‌دهد. الحـمد‌الله که نمردم و چنین روزگاری را دیـدم.

بـعد از آن تلگراف ذیل که از طرف موسیو شارلوتی، رئیس دانشگاه پاریس مخابره شده بـود قـرائت شد: جناب... وزیر معارف ایران: امـروز که در ظل عنایت اعـلیحضرت رضـاشاه پهلوی شالوده دانشگاه تـهران گـذارده می‌شود، دانشگاه‌های فرانسه تبریکات صمیمانه خود را از این عمل عظیم تقدیم می‌دارد و ترقی و پیـشرفت عـلمی آن دانشگاه را مسالت می‌دارد. شارلوتی».

حکمت در خاطراتش می‌نویسد: «پس از روز تاریخی ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ که اعلیحضرت شاهنشاه لوحه یادگار بنیاد عمارت دانشگاه را در مـحلی که اکنون پلکان ورودی جنوبی دانشکده پزشکی است در دل سنگ به ودیعه نهادند ساختمان در زمـین وسیع جلالیه بی‌درنگ شـروع گـردید. عرصه این زمین که اکنون از طرف شمال منتهی به خیابان دانش و جنوب آن خیابان شاه‌رضا و ضلع شرقی آن خیابان آناتول فرانس و ضلع غربی آن خیابان ۲۱ آذر است شامل ۲۰۱۱۸۰ مترمربع است و مساحت ابنیه اعیانی آن‌که شامل بر دانشکده‌های شش‌گانه و کتابخانه مرکزی و باشگاه است، ۱۱۹۵۸۰ مترمربع است».

ناداستان دانشگاه تهران

به گفته کفیل وزارت معارف وقت: «دستگاهی در سال ۱۳۱۳ ش در وزارت معارف به‌نام «اداره ساختمان» تـشکیل شـده بود که با اعضای فنی و اعتبار ۲۵۰۰۰۰ تومان اعطایی بودجه معارف آغاز به‌کار کرد. نخست طرح چهار خیابان خارجی و دو خیابان داخلی ریخته شد و در اواخر زمستان آن سال در تمام این شـش خـیابان نهال‌های درختان سایه گستر چنار غرس گردید که اکنون ۴۰ ساله- زمان نوشتن خاطرات حکمت- شده‌اند».

افتتاح رسمی دانشگاه تهران در روز جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۱۳ یک‌ساعت و نیم قبل از ظهر در دانشکده حقوق انجام گرفت. نخست‌وزیر وقت محمدعلی فروغی در نطق خود درباره مقام علم و دانش گفت و از افتتاح دانشگاه به‌عنوان یک اتفاق فرخنده در تاریخ فرهنگ ایران یاد کرد. همزمان با افتتاح دانشگاه تهران، شورای دانشگاه تهران با حضور چهره‌هایی که قرار بود دانشکده‌های مختلف را راه‌اندازی کنند، تشکیل شد. در این شورا این افراد حضور داشتند: «دانشکده‌ها طب دکتر لقمان‌الدوله و دکتر امیراعلم، حقوق دهخدا و صدیق حضرت، ادبیات و علوم صدیق اعلم و میرزا غلامحسین‌خان رهنما و دکتر سیاسی، معقول و منقول حاج سیدنصرالله تقوی و بدیع‌الزمان فروزانفر، دانشکده فنی امین رئیس اداره کل صناعت و دکتر حسابی».

دانشگاه تهران با ادغام مؤسسه‌های دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، طب، مدرسه عالی فلاحت، مدرسه صنایع و هنر، مدرسه عالی معماری و دانشسرای عالی در ۲۴ اسفند ۱۳۱۳ کار خود را آغاز کرد. اولین جلسه شورای دانشگاه قبل از ظهر شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۱۳ تشکیل شد.

از آغاز تاسیس دانشگاه تا ۱۵ بهمن ۱۳۲۱ ریاست دانشگاه به وزرای فرهنگ سپرده می‌شد. طرح ساخت دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران براساس معماری مؤسسات آموزش عالی فرانسه بود. حکمت در خاطراتش تأکید کرده است: «نقشه عمومی دانشگاه را یک معمار عالی مقام فرانسوی موسوم به آندره گدار، رئیس‌کل باستان‌شناسی و موزه ایران باستان، دیپلمه مـدرسه عـالی صنایع ظریفه پاریس طرح کرد و نگارنده روز مبارک ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ در تالار تشریح آن را به عرض شاهنشاه رسانیده و ضمنا توضیحات لازم را تقدیم نمودم و مورد تصویب قرار گرفت».

طراحانی که برای ساخت دانشکده‌ها و ساختمان‌ها انتخاب شدند نیز بیشتر فرانسوی بودند و رونارلد دوبرل، ماکسیم سیرو، آلکساندر موزر، آندره گدار به همراه مارکف و محسن فروغی دانشکده مختلف دانشگاه تهران را طراحی و ساختند. نخستین مدیر دانشگاه تهران وزیر معارف یعنی علی اصغر حکمت بود. بعد از آن دکتر علی‌اکبر سیاسی تا نیمه دهه ۳۰ سرپرستی دانشگاه را برعهده گرفت.

نخستین دانشکده‌هایی که افتتاح شد دانشکده طب و دانشکده علوم سیاسی و دانشکده معقول ومنقول که بعد‌ها به دانشکده الهیأت و ادبیات وعلوم انسانی تقسیم شد، بودند. مسجد دانشگاه تهران نیز در سال‌های بعد با طراحی عبدالعزیز فرمانفرماییان ساخته شد. دانشگاه تهران نه فقط نخستین دانشگاه ایران و تهران که دانشگاه مادر ایران است. جدا از این دانشکده‌ها بخش‌هایی از دانشگاه نیز در بخش‌های دیگری از تهران ساخته شد.

ناداستان دانشگاه تهران

+ نوشته شده در پنج شنبه 23 مرداد 1399برچسب:حقایقی که از جنجالی‌ترین دانشگاه ایران نمی‌دانید,دانشگاه تهران, ساعت 14:29 توسط آزاده یاسینی


درباره آمونیوم نیترات، عامل اصلی انفجار بیروت

 شب گذشته انفجاری مهیب در بندر بیروت رخ داد که گفته می‌شود به خاطر بروز حادثه در انباری حاوی ۲۷۰۰ تن آمونیوم نیترات بوده است. تا این لحظه گزارش‌ها حاکی از آن هستند که بیشتر از صد نفر به خاطر این انفجار جان خود را از دست داده‌اند و نزدیک به پنج هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. اما آمونیوم نیترات چیست و چگونه چنین انفجار وحشتناکی را موجب شده است؟

انفجار بیروت؛ آمونیوم نیترات چگونه لبنان را به لرزه درآورد

آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH ۴ NO ۳ یک کود شیمیایی است که برای نیتراته کردن خاک برای کشاورزی به کار می‌رود و یک ماده منفجره هم محسوب می‌شود. حل‌شدن آن در آب بسیار گرماگیر است.

آمونیوم نیترات یکی از قوی‌ترین بمب‌های دست‌ساز است. ساخت آن به آسانی امکان‌پذیر بوده و استفادهٔ آن نیز راحت است.

طبق کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، نیترات آمونیوم یک ماده شیمیایی جامد کریستالی بی‌رنگ بوده که تجارت آن ممکن است و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود.

ماده نیترات آمونیوم هنگام سوختن اکسید‌های نیتروژن سمی تولید می‌کند.

نیترات آمونیوم در ساخت کود، مواد منفجره، تولید آنتی بیوتیک و مخمر و همچنین در ساخت کبریت و آتش‌بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات فیزیکی

  • رنگ: از سفید تا خاکستری متمایل به قهوه‌ای.
  • بی بو
  • دمای ذوب: ۱۶۹ درجه سانتیگراد (۳۳۶ درجه فارنهایت) و در ۲۱۰ درجه سانتیگراد (۴۱۰ درجه فارنهایت) تجزیه می‌شود.
  • طبق منشوری که در وب‌سایت گروه علوم اتمسفر و اقیانوس شناسی دانشگاه مریلند وجود دارد، نیترات آمونیوم یک اکسید کننده قوی است و در صورت تماس با سایر مواد ممکن است باعث آتش سوزی یا انفجار شود.
  • همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت نیوجرسی، نیترات آمونیوم از طریق پوست قابل جذب به بدن است.

آمونیوم نیترات از نظر امنیت نگهداری، ایمن‌ترین ماده منفجره شناخته شده‌ است. بعد از انفجار مهیبی که در آمریکا به وسیلهٔ این ماده شیمیایی رخ داد به آن نام بمب اوکلاهاما داده شد.

انفجار بیروت؛ آمونیوم نیترات چگونه لبنان را به لرزه درآورد

نکتهٔ جالب این است که حتی اگر آمونیوم نیترات در زیر بالشتان هنگام خواب نگهداری کنید، احتمال انفجار آن بسیار کم است. مواد اولیه برای ساخت این ماده شیمیایی، آمونیاک و اسید نیتریک غلیظ است که به راحتی قابل دسترسی است.

انفجار بیروت؛ آمونیوم نیترات چگونه لبنان را به لرزه درآورد

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا افراد در صدد ساخت و استفاده از آمونیام نیترات برای مقاصد انفجاری نیستند. درجواب باید گفت که مواد منفجره به دو دسته کم‌انفجار و پرانفجار تقسیم می‌شوند. سرعت انفجار و قدرت انفجار رابطه عکس دارند. از این رو پایه‌های اصلی یک ماده منفجره را یک ماده کم انفجار با قدرت زیاد و یک ماده پرانفجار با قدرت کم تشکیل می‌دهند. پرانفجار‌ها همان چاشنی‌ها هستند. نیترات آمونیوم نیز که یک‌ماده کم انفجار با قدرت بالاست فقط در کنار یک چاشنی قوی منفجر خواهد شد.


خطرات نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم برای سلامتی خطرناک نیست و معمولا از نیترات آمونیوم در کود‌ها استفاده می‌شود. نیترات آمونیوم دارای دوز متوسط کشندگی به میزانی معادل ۲۲۱۷ میلی گرم است که حدود دو سوم نمک خوراکی است. نیترات آمونیوم هنگام گرم شدن به گاز اکسید نیتروژن و بخار آب تجزیه می‌شود که این واکنش انفجاری نیست. مقادیر زیاد نیترات آمونیوم به دلیل حمایت از اکسیداسیون خطر آتش سوزی مهیب را افزایش می‌دهد و همچنین ممکن است باعث انفجار شود.


مصارف کشاورزی آمونیوم نیترات

آمونیوم نیترات یک کود کشاورزی بسیار مهم با NPK برابر با ۰-۰-۳۴ است (۳۴٪ ازت) که البته خلوص پایین‌تری نسبت به کود اوره دارد. مزیت کود آمونیوم نیترات نسبت به اوره، پایدارتر بودن و عدم از دست رفتن ازت در اتمسفر است.

نیترات آمونیوم، مانند سولفات ازت، حاوی نیتروژن در دو فرم است.

یک فرم نیترات با سرعت بالا و یک فرم آرام آمونیوم. بنابراین، کود نیترات آمونیوم را می‌توان در زمان کاشت (بر روی خاک سرد) پخش کرد.


نحوه نگهداری آمونیوم نیترات

از آنجا که جزء اصلی آمونیوم نیترات عنصر نیتروژن است، ذخیره سازی اشتباه آن می‌تواند موجب تبخیر و کاهش آثر آن در تقویت گیاهان شود.

هنگامی که دمای آمونیوم نیترات تغییر می‌کند، کود کریستال می‌شود و گرانول‌ها به سختی محلول می‌شوند. بنابراین، در حین ذخیره سازی لازم است که از تغییرات ناگهانی دما اطمینان حاصل شود.

نمک آمونیوم اسید نیتریک خطرناک است. در زمان ذخیره سازی توصیه شده، دستورالعمل‌های لازم برای مواد شیمیایی رعایت شود. واقعیت این است که این کود جزء مواد منفجره است و اگر دمای بالاتر از ۳۲.۳ درجه سانتیگراد باشد، ممکن است منفجر شود. بنابراین، در تابستان، آن را باید زیر سایبان و یا در اتاق‌های سرد دارای تهویه مناسب نگهداری کرد.

نیترات آمونیوم، نمک آمونیوم اسید نیتریک جزءکود‌ها آتشزا و مواد منفجره هستند و در دمای بالاتر از ۳۲.۵ درجه سانتیگراد منفجر می‌شود.

دیگر مصرف آمونیوم نیترات به همین قابلیت منفجر شدن ارتباط دارد. از این ماده برای ساخت جاده‌ها در دل کوه و مصارف معدنی استفاده می‌شود. در شرایط عادی این ماده شیمیایی به شدت پایدار است و به این سادگی‌ها منفجر نمی‌شود، مگر اینکه در معرض سوخت نفتی قرار بگیرد و سپس داغ شود. در چنین وضعیتی انفجاری مهیب رخ خواهد داد.

استنشاق نیترات آمونیوم و آثار آن بر سلامتی

در دمای بالا قرار گرفتن در معرض گاز‌های سمی اکسید نیتروژن می‌تواند باعث مشکلات حاد تنفسی شود.

استنشاق مقادیر زیاد آن باعث بروز اسیدوز متابولیک و مشکلات هموگلوبین می‌شود.


آمونیوم نیترات دلیل احتمالی انفجار بیروت

پس از وقوع انفجار در شهر بندری بیروت، مدیرکل کمرگ بیروت، اعلام کرده است که انفجار بندر این شهر به دلیل انفجار در یک محموله «آمونیوم نیترات» بوده است.

انفجار بیروت؛ آمونیوم نیترات چگونه لبنان را به لرزه درآورد

وقتی دما از ۷۶ درجه سانتی‌گراد بالاتر برود، آمونیوم نیترات شروع به تجزیه شدن می‌کند، اما اتفاقی رخ نمی‌دهد. ولی افزایش ناگهانی دما یا قرار گرفتن در معرض انفجاری کوچک، باعث واکنش شیمیایی مواد شده و آمونیوم نیترات به نیتروژن و گاز اکستیژن و بخار آب تبدیل می‌شود. این واکنش باز هم بی‌خطر است، همانطور که در اتمسفر وجود دارد، اما انرژی فوق‌العاده زیادی را از خود آزاد می‌کند.

پتانسیل انفجاری آمونیوم نیترات به خوبی شناخته شده است و بار‌ها در زمینه فعالیت‌های نظامی و حملات تروریستی (از جمله ماجرای بمب‌گذاری اوکلاهاما در سال ۱۹۹۵) استفاده شده. در حقیقت همان انرژی شدید آزاد شده می‌تواند به نیرویی برای انفجاری بزرگ تبدیل شود.

انفجار بیروت؛ آمونیوم نیترات چگونه لبنان را به لرزه درآورد

برای این امر لازم است انرژی مورد بحث در منطقه‌ای بسته و با فشاری بالا نگهداری شود و جلوی از هم پاشیدگی آن را تا جای ممکن گرفت. در واقع سوختن آمونیوم نیترات در فضای باز هرگز به انفجار منجر نخواهد شد.

علاوه بر این در انفجار آمونیوم نیترات، تمام مواد منفجر نمی‌شوند. بخشی از آن به گازی سمی مشابه با اکسید نیتروژن تبدیل می‌شود که در ویدیو‌های مشاهده شده از حادثه بیروت، دود عظیم قرمز رنگ و بخار وسیع آن را موجب شده است.

به خاطر پتانسیل انفجار بزرگ آمونیوم نیترات، کشور‌های مختلف معمولا قوانین سفت و سختی در رابطه با نگه‌داری آن‌ها وضع می‌کنند. معمولا این مواد می‌بایست در شرایطی کنترل شده و محیط‌هایی با کمترین خطر ممکن نگه‌داری شوند. حال چه تغییر حالاتی در انبار بندر بیروت باعث شده تا شرایط برهم خورده و انفجار مورد بحث رخ دهد، موضوعی است که هنوز توسط مراجع لبنانی اعلام نشده است.

گفتنی است حوادث ناشی از انفجار آمونیوم نیترات طی سال‌های اخیر بی‌سابقه هم نبوده. در سال ۲۰۱۵ حادثه‌ای ناشی از انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات در پکن باعث کشته شدن ۱۷۳ نفر شد. در سال ۱۹۴۷ هم کشتی باربری بزرگی حامل ۲۳۰۰ تن آمونیوم نیترات در آمریکا به خاطر پرتاب کردن یک ته‌سیگار مشتعل شد و طی مجموعه‌ای از انفجار‌ها حدود ۵۸۱ نفر را به کام مرگ کشاند.

 

منبع: دیجیاتو و باشگاه خبرنگاران

+ نوشته شده در پنج شنبه 16 مرداد 1399برچسب:درباره آمونیوم نیترات, عامل اصلی انفجار بیروت, ساعت 15:4 توسط آزاده یاسینی


زیبای بلعنده؛ دنیای شگفت‌انگیز گیاهان گوشت‌خوار

 خیلی از ما ونوس مگس‌خوار را می‌شناسیم، گیاهی با برگ‌های خاردار سبز و سرخ که وقتی حشره‌ٔ بیچاره‌ای روی آن می‌نشیند بسته می‌شود و آن را به دام می‌اندازد. دنیای گیاهان گوشت‌خوار وسیع‌تر از این است. دیوید دوری، کارشناس گیاهان شگفت‌انگیز، مجموعه‌ای از گیاهان خود را نشان می‌دهد.

زیبای بلعنده؛ دنیای شگفت‌انگیز گیاهان گوشت‌خوار

دیوید توضیح می‌دهد: "گیاهان گوشتخوار، گیاهانی هستند که بتوانند حشرات را به دام بیندازند و هضم کنند. بعضی از این گیاهان فقط حشرات را به دام می‌اندازند که آن‌ها را گیاهان نیمه‌گوشت‌خوار می‌نامیم".

بعضی از این گیاهان، به طور معمول در مناطقی از جهان مثل فیلیپین و جزیرهٔ سولاوسی در اندونزی یافت می‌شوند و فقط در گلخانه‌هایی با شرایط آب‌و‌هوایی و رطوبت مشابه اقامتگاه‌های اصلی خود نگهداری می‌شوند.

زیبای بلعنده؛ دنیای شگفت‌انگیز گیاهان گوشت‌خوار

یکی از گیاهان گوشتخوار، گیاه دراز شیپور‌مانندی به نام سارسنیا یا کوزه‌ای است که آنزیم‌های هضم کننده‌ای ترشح می‌کند.

دیوید می‌گوید: "شیرهٔ غده‌های موجود در این گیاه حشرات را جذب می‌کند و آن‌ها لیز می‌خورند و به درون شیره‌های ته قیف شیپور‌مانند گیاه می‌افتند، و دچار سرانجام چسبناک نچسبی می‌شوند".

زیبای بلعنده؛ دنیای شگفت‌انگیز گیاهان گوشت‌خوار

نظر‌های مختلفی در مورد بوی گیاه ساراسنیا وجود دارد. دیوید می‌گوید: "بعضی می‌گویند این گیاه بویی شبیه ادرار می‌دهد و گروهی دیگر می‌گویند بوی پن‌کیک می‌دهد. من فکر می‌کنم این گیاهان زیبا هستند و بوی جالبی هم دارند".

یکی از گونه‌های گیاهان گوشت‌خوار که نیازی نیست در گلخانه پرورش داده شود، چرب‌گیاه یا پینگیوکولا است.

زیبای بلعنده؛ دنیای شگفت‌انگیز گیاهان گوشت‌خوار

دیوید در مورد این گیاه می‌گوید:"این گیاه برگ‌های بسیار چسبناکی دارد و وقتی حشرات کوچکی از روی برگ‌های آن عبور می‌کنند به مادهٔ چسبناک روی برگ‌ها می‌چسبند و سپس برگ‌ها آنزیم‌هایی از خود ترشح می‌کنند که حشرات را تجزیه می‌کند و مواد غذایی موجود در بدن آن‌ها جذب گیاه می‌شود".

منبع: bbc

+ نوشته شده در سه شنبه 13 خرداد 1399برچسب:زیبای بلعنده؛ دنیای شگفت‌انگیز گیاهان گوشت‌خوار, ساعت 13:29 توسط آزاده یاسینی


دانستنی‌های جالب و ترسناک درباره مرگ!

 مرگ تنها واقعیتی است که از آن نمی‌توان فرار کرد. هرکسی که وارد این جهان می‌شود حتما می‌میرد و هیچکس نمی‌تواند جلوی مرگ انسان را بگیرد. مردن اتفاقی ناراحت‌کننده و در عین حال جالبی است. گاهی اوقات مردم از انواع راه‌های مختلف برای فرار از مرگ استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که قانون خلقت را نمی‌توان تغییر داد. حقایق زیادی درباره‌ مرگ وجود دارد که ترسناک و تکان‌دهنده هستند. به همین خاطر امروز می‌خواهیم دانستنی‌های تکان‌دهنده و ترسناکی درباره مرگ را مرور کنیم.

۱. پس از بریده شدن سر، ذهن انسان تا سی ثانیه همچنان هوشیار باقی می‌ماند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۲. سرعت تجزیه بدن در آب ۴ برابر بیشتر از تجزیه بدن روی زمین است.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۳. ظرف سه روز پس از مرگ انسان، آنزیم‌های دستگاه گوارش، شروع به خوردن و تجزیه خود بدن می‌کنند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۴. وقتی یک نفر می‌میرد، آخرین حسی که از دست می‌دهد حس شنوایی است.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۵. روزانه حدود ۱۵۳۰۰۰ نفر در جهان می‌میرند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۶. شما به خاطر پیر شدن نمی‌میرید بلکه به خاطر بیماری‌های ناشی از افزایش سن می‌میرید.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۷. چپ‌دست‌ها سه سال زودتر از راست‌دست‌ها میمیرند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۸. دانشمندان و محققان پزشکی قانونی با بررسی گونه‌های حشرات روی بدن می‌توانند بگویند چند وقت از مرگ انسان می‌گذرد.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۹. پس از مرگ، پوست اطراف انگشت و ناخن پا خشک و منقبض می‌شود و ظاهر انگشت و ناخن طوری به نظر می‌رسد که انگار بزرگتر شده‌اند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۱۰. جسد فرد مرده پس از حدود چهار روز به دلیل انتشار گاز و مایعات، مثل بالن باد می‌کند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۱۱. جامعه زرتشتیان پارسی در هند به جای دفن یا سوزاندن جسد، آن را جلوی کرکس‌ها می‌گذارند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۱۲. تیولا یا عروس دریایی نامیرا، تنها موجودی شناخته شده است که زندگی جاودانه دارد.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۱۳. سالانه بیش از ۷۰۰۰ نفر از مردم به خاطر دست خط بد پزشکان می‌میرند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!


۱۴. در برخی موارد، بدن مومی تولید کرده که جسد را سال‌های سال از تجزیه شدن حفظ می‌کند.

دانستنی‌های  جالب و ترسناک درباره مرگ!

+ نوشته شده در شنبه 27 ارديبهشت 1399برچسب:دانستنی‌های جالب و ترسناک درباره مرگ!, ساعت 14:20 توسط آزاده یاسینی


واضح‌ترین تصویر ماه هوش از سر شما می‌برد

 واضح‌ترین تصویر ماه عکسی از دهانه‌های بی‌شمار سطح قمر زمین بوده که توسط یک عکاس کالیفرنیایی به ثبت رسیده است؛ در ادامه در بررسی ماجرای تهیه این عکس شگفت انگیز با ما همراه باشید.

واضح‌ترین تصویر ماه هوش از سر شما می‌برد

واضح‌ترین تصویر ماه محصول ترکیب تعداد زیادی عکس گوناگون از سطح قمر زمین بوده که توسط عکاسی آمریکایی ثبت شده‌اند. در این تصویر دهانه‌های زیبا و شگفت‌انگیز ماه با دقتی بسیار بالا و به شکلی واضح قابل رویت هستند.

اندرو مکارتی (Andrew McCarthy) خالق این تصویر شگفت‌انگیز بوده و گفته شده که این شیفته هنر تصویربرداری از فضای خارج از جو زمین، هزاران عکس را که در طول دو هفته به ثبت رسانده و برای رسیدن به تصویر نهایی با هم ترکیب کرده است.

واضح‌ترین تصویر ماه هوش از سر شما می‌برداندرو مکارتی

این عکس‌ها در حالت خاصی از نورانی شدن سطح ماه به ثبت رسیده‌اند؛ این حالت خطای دید ترمیناتور ماه (lunar terminator) نام دارد و در آن، روشنایی و تاریکی سطح قمر سیاره به گونه‌ای است که دهانه‌های سطحی به شکلی واضح‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌آیند. در حالت ترمیناتور خورشید موازی افق ماه می‌تابد و به همین دلیل، نور تابیده شده از زاویه مورد نظر باعث طولانی‌تر شدن سایه‌های دهانه‌ها و واضح‌تر شدن ویژگی‌های سطحی می‌شود.

معمولا تنها تعداد محدودی از دهانه‌های ماه به صورت هم‌زمان قابل رویت هستند، اما مکارتی در فرآیند دردسرساز و طولانی تهیه واضح‌ترین تصویر ماه با دقتی شگفت‌انگیز خطای دید ترمیناتور ماه را به شکلی مورد استفاده قرار داده که در عکس نهایی زیر، تمامی دهانه‌های نیمه روشن ماه به خوبی دیده شوند.

واضح‌ترین تصویر ماه

واضح‌ترین تصویر ماه هوش از سر شما می‌برد

واضح‌ترین تصویر ماه هوش از سر شما می‌برد

مکارتی در حساب اینستاگرام خود فرآیند طولانی مدت تهیه این تصویر را توصیف کرده است؛ قمر زمین ۴.۵ میلیارد سال قدمت داشته و دهانه‌ها، ترک‌ها، فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های شگفت‌انگیز آن با ترکیب قسمت‌های روشن هرکدام از تصاویر مجزای ثبت شده به خوبی قابل رویت شده‌اند. با این حال تنها یکی از چالش‌های پیش روی رسیدن به محصول نهایی، جابه‌جایی ماه نسبت به موقعیت قبلی خود در هر روز بود.

برای غلبه بر این چالش، مکارتی باید هر سری تصاویر ثبت شده را به کمک یک نقشه سه بعدی کروی با عکس‌های قبلی تطابق می‌داد. برای عکس‌برداری‌ها هم دوربین “ASI۱۶۰۰MM” مورد استفاده قرار گرفته بود. مکارتی اعلام کرده که بسته به بازخورد اولین ورژن واضح‌ترین تصویر ماه امکان دارد که در آینده یک عکس دیگر را برخلاف تصویر قبلی که مربوط به مراحل افزاینده ماه بوده، از مراحل کاهنده روشنایی قمر زمین ثبت کند.

واضح‌ترین تصویر ماه هوش از سر شما می‌برد

در مورد پدیده ترمیناتور ماه هم می‌توان گفت که برخی ویژگی‌های سطحی قمر زمین تنها به کمک این خطای دید قابل رویت هستند و همان‌طور که ناسا اعلام کرده، پدیده مشابهی برای سیاره ما هم رخ می‌دهد. البته به دلیل وجود اتمسفر، دقیقا خطای دید رخ داده در ماه برای ما اتفاق نمی‌افتد و به عنوان مثال، دیده شدن بخشی از نور خورشید قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب خورشید یکی از ویژگی‌های مخصوصی است که تنها به دلیل وجود مولکول‌های جو زمین رخ می‌دهد. این در حالی بوده که قمر زمین اتمسفری ندارد و به همین دلیل، عکس ثبت شده توسط مکارتی در نوع خود منحصر به فرد است.

منبع: dailymail

+ نوشته شده در دو شنبه 22 ارديبهشت 1399برچسب:ماه,تصویر,عکس,کره ماه, ساعت 16:19 توسط آزاده یاسینی


واقعا حیوانات قبل از انسان زلزله را تشخیص می‌دهند؟

 بامداد جمعه بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی که بعد از وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری تهران همراه حیوانشان از خانه‌ها بیرون رفتند، به این سوال پاسخ دادند که «آیا حیوان شما زودتر متوجه زلزله شد؟»

واقعا حیوانات قبل از انسان زلزله را تشخیص می‌دهند؟

حتی برخی درباره واکنش حیوانات خانگی‌شان به زلزله در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «گربه من خواب بود، سرشو بلند کرد یه نگاهی بهم کرد و دوباره خوابید»، «من شنیده بودم حیوانات زودتر از انسان می‌فهمن زلزله اومده، ولی من سگمو بیدار کردم»، «بلفی از سر شب مدام واق واق می‌کرد، حتی چند بار هم دستمونو گاز گرفت و تا دو ساعت بعد از زلزله هم بی‌قرار بود»، «یکی از گربه‌های من قبل از زلزله خودشو می‌کوبوند به پنجره و دور خودش می‌چرخید»، «سگ من که دقایقی غیب شده بود و پیداش نبود که فرار کنیم».

بسیاری از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها هر کدام یک داستان یا خاطره تعریف‌کردنی از واکنش حیوانات قبل از وقوع زلزله دارند. مثل این داستان: «سال‌ها پیش تو یکی از روستاها، یه سگ گله میره خونه و بچه تازه بدنیا اومده رو به دندون می‌گیره و فرار می‌کنه. تا بقیه خانواده این صحنه رو می‌بینن، دنبال سگ می‌کنن تا بچه رو نجات بدن که زلزله میاد و خونه روستایی آوار میشه.»؛ داستان‌هایی که از سگ‌ها در ذهن انسان‌ها یک قهرمان ساخته است. اما اینکه حیوانات این توانایی را دارند که چند دقیقه قبل از وقوع زلزله متوجه چنین اتفاقی شوند، واقعیت دارد؟

هومن ملوک‌پور - جراحِ دامپزشک - با بیان اینکه حیوانات چنین توانایی‌ای دارند، به ایسنا می‌گوید: «قبلا درباره اینکه حیوانات پیش از وقوع زلزله متوجه این واقعه طبیعی می‌شوند، پژوهشی شده بود، اما مدتی مسکوت ماند تا اینکه دوباره هلال احمر متولی پیگیری این موضوع شد و در حال حاضر هم خیلی خوب روی آن کار می‌کند.»

مدیر سابق دلفیناریوم کیش ادامه می‌دهد: «دلفین‌ها خیلی بهتر از حیوانات دیگر می‌توانند زلزله را قبل از وقوع آن تشخیص دهند. همان زمان پروپوزالی به ستاد بحران شهرداری تهران دادیم که توانایی تربیت دلفین‌هایی را برای این کار داریم تا ۴۵ دقیقه قبل از وقوع زلزله متوجه شویم. اما پیشنهاد ما بی‌جواب ماند. حتی در آمریکا دلفین‌هایی برای این کار تربیت شده‌اند و زمانی که متوجه زلزله می‌شوند کف استخر زنگی را به صدا درمی‌آورند. در کل، وال‌سانان زودتر از حیوانات دیگر متوجه وقوع زلزله می‌شوند، زیرا آن‌ها در آب زندگی می‌کنند و از آنجایی که جرم حجمی آب بیشتر از هواست، این حیوانات زودتر متوجه صدا‌ها می‌شوند. حتی به اعتقاد برخی از کارشناسان در آمریکا و هلند این دسته از حیوانات یک روز قبل از وقوع زلزله می‌توانند متوجه این بلای طبیعی شوند.»

واقعا حیوانات قبل از انسان زلزله را تشخیص می‌دهند؟

او درباره اینکه چرا همه حیوانات نمی‌توانند حس وحشت از زلزله را به انسان‌ها منتقل کنند، توضیح می‌دهد: «حیوانات باید برای این کار تربیت شوند. قبل از آنکه ما متوجه لرزش زمین شویم حیوانات متوجه صدای حرکت گسل‌های زمین می‌شوند. فرکانس این صدا طوری نیست که گوش انسان آن را بشنود، اما حیواناتی مثل سگ خیلی زودتر از انسان‌ها متوجه آن می‌شوند. به همین دلیل احساس وحشت می‌کنند. البته حیوانات برای درک حس وحشت باید آموزش ببیند؛ مثل سگ‌هایی که برای نگهداری از نابینایان یا افراد معلول آموزش می‌بینند. حیوانات دیگر از جمله اسب، مرغ یا خروس هم فرکانس صدا‌های بسیار پایین را می‌شنوند.»

ملوک‌پور درباره واکنش حیوانات بومی مثل سگ گله به زلزله می‌گوید: «حیوان یا باید آموزش دیده باشد یا این اتفاق را تجربه کرده باشد. برخی از سگ‌های بومی که به صورت ناخودآگاه به زلزله واکنش نشان می‌دهند حتما قبلا تجربه چنین رویدادی را داشته‌اند. برای مثال در گذشته الاغ‌هایی که در طویله نگهداری می‌شدند هم قبل از وقوع زلزله با کوبیدن سم‌هایشان روی زمین به این بلای طبیعی واکنش نشان می‌دادند. برخی از سگ‌هایی که برای درمان پیش من می‌آورند توانایی واکنش به زلزله قبل از وقوع آن را داشته‌اند، اما فقط مربی این حیوانات متوجه واکنش آن‌ها می‌شود.»

واقعا حیوانات قبل از انسان زلزله را تشخیص می‌دهند؟

+ نوشته شده در دو شنبه 22 ارديبهشت 1399برچسب:حیوانات,انسان,زلزله,تشخیص, ساعت 16:15 توسط آزاده یاسینی


ماجرای قرنطینه در دوردست‌ترین نقطه جهان!

 برای بسیاری از مردم جهان، ادامه محدودیت‌های مربوط به مبارزه با اپیدمی کرونا، بسیار دردناک شده است. جدای از مسائل اقتصادی، انزوا و قرنطینه آثار روانی بسیاری را به دنبال داشته است چرا که به عنوان یک موجود اجتماعی، بسیاری از مناسبات با نزدیکان خود را از دست داده ایم. اما آیا واقعاً انسان قادر به تحمل چنین شرایط اضطراری نیست؟

ماجرای قرنطینه در دوردست‌ترین نقطه جهان!

طی روز‌های گذشته، لحظه‌ای نبود که صدای آژیر‌های آمبولانس‌ها در خیابان‌های خالی نیویورک بالا نرود و مردم گرفتار در قرنطینه‌های خانگی را با این دلهره مواجه کند که آیا فرد دیگری به بیماری کروناویروس جدید تسلیم شده است. شاید برای مردمی که در قرنطینه هستند، تعداد این صدا‌ها ممکن است معیاری برای تشخیص یک روز بد باشد. اما تمام این دلهره‌ها و تمام این روز‌های بد معادل وضعیتی باشد که «ریچارد برد»، افسر نیروی دریایی آمریکا و کاوشگر قطب شمال، در سال ۱۹۳۴ تحمل کرد. این ماجراجو مدت پنج ماه زمستانی را به تنهایی در یک کلبه کوچک، در قطب جنوب سپری کرد.

ژانویه سال ۲۰۲۰، دویست مین سالگرد نخستین بازدید از قطب جنوب، توسط دریانوردان روسی بود. گزارش این زندگی مصیبت بار برد در قطب جنوب، که در کتابی با عنوان «تنها» در سال ۱۹۳۸ منتشر شد را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از آزمایش نهایی انسان در موضوع «فاصله اجتماعی» قلمداد کرد. در آن زمان، برد به این دلیل که اولین پرواز را بر فراز قطب شمال انجام داده بود، مشهور بود (اگرچه برخی این ادعا را مورد تشکیک قرار داده اند). وی سپس اقدامی مشابه بر فراز قطب جنوب انجام داد و موفق به دریافت نشان افتخار شد.

ماجرای قرنطینه در دوردست‌ترین نقطه جهان!ریچارد برد در هواپیمای اکتشافی خود به قطب (نفر جلو)

برد در کتاب خود می‌نویسد: «عادت‌های عجیب من برای کسانی که مجبور بودند با من زندگی کنند، عملاً ویران کننده بودند. با یادآوری راه همه اینها، من هنوز هم نمی‌دانم که چگونه همسرم موفق شد چهار فرزند عزیز ما را پرورش دهد که هر کدام به گونه‌ای باهوش بودند». گفته می‌شد او بسیار مشروب می‌خورد و علت آن را برخی از دوستانش اینگونه عنوان کردند که او از پرواز‌هایی که او را مشهور ساخته بود وحشت داشت. تعدادی از سفر‌های قطب شمال و جنوب او توسط نشریه نیویورک تایمز مورد حمایت مالی قرار می‌گرفت. چرا که برد دوست شخصی «آرتور هیز سولزبرگر»، ناشر این روزنامه از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۶۱ بود. در اولین سفر برد به قطب جنوب در سال ۱۹۲۹، وی در نقشه برداری خود از منطقه، تعدادی از کوه‌ها و عوارض این قاره را به نام شماری از اعضای خانواده سولزبرگر نامگذاری کرد که هنوز هم این روزنامه را اداره می‌کنند.

در دومین سفر برد به قطب جنوب در سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۵، برد به همراه چهارده مرد، سگ‌های سورتمه کش و یک گاو، امیدوار بود که دامنه تلاش‌های خود را از پایگاه مستقر در ساحل به نام «آمریکای کوچک» افزایش دهد و به داخل قاره ناشناخته پیش رود. در این سفر او به بررسی ایده تاریک ماندن قطب در طول زمستان و اندازه گیری علمی دیگر پدیده‌های هواشناسی در این سرزمین پرداخت. پایگاه پیشرفته‌ای که سرانجام برد و همراهان وی تأسیس کردند، ۱۷۸ مایل دورتر از نقطه شروع سفر و در امتداد Ross Ice Shelf (یخ‌تاق راس، به انگلیسی:Ross ice shelf بزرگترین یخ‌تاق کره زمین است که در قطب جنوب واقع شده است)، قرار داشت.

وجودی سرسخت‌تر

برد برای انجام مأموریت نهایی خود در قطب جنوب، در ابتدا یک تیم سه نفره را پیش بینی کرد، اما در نهایت به این نتیجه رسید که نمی‌تواند هزینه‌های این تیم را تأمین کند. تیم دو نفره نیز خطرات خود را خواهد داشت چرا که برد تصور می‌کرد فشار شش ماه زمستان و تاریکی احتمالاً باعث می‌شود یکی از این تیم دو نفره دیگری را به قتل برساند، بنابراین باید یک نفر تنها این مأموریت را به انجام برساند. برد به عنوان رهبر این سفر، علی رغم آسیب دیدگی شانه‌ای که فقط چند هفته قبل متحمل شده بود، خود را برای انجام این مأموریت انتخاب کرد.

برد در کتاب خود می‌نویسد که او برای این انزوای تک نفره اشتیاق بیش از حدی داشت. او تمام کتاب‌هایی را که می‌خواست بخواند، به همراه داشت. برد همچنین یک دستگاه پخش موسیقی با خود به همراه آورد تا بتواند به موسیقی کلاسیک گوش کند. او نوشت: «در سواحل قطب جنوب، در سرما و تاریکی دائمی، کاملاً مانند این است که در دوره پلیستوسن (یکی از دوره‌های عصر یخبندان) باشید. من باید بتوانم دقیقاً همانطور که انتخاب کردم زندگی کنم، اسیر هیچ ضرورتی نیستم مگر آنچه که از باد و شب و سرما تحمیل می‌شود. هیچ قوانینی بجر قوانین من وجود ندارد». وی افزود: «درست مطمئن نیستم، اما شاید آن موقع این آرزو نیز در ذهن من بود تا وجودی سرسخت‌تر از آنچه را که می‌شناختم امتحان کنم. باید از نظر جسمی و روحی خودم باشم».

در اواخر مارس سال ۱۹۳۴، کاروانی از تراکتور‌ها و سورتمه‌های حمل تجهیزات و کابین برد به محل تحویل داده شد. برد با هواپیما پرواز کرد، اما پس از غروب آفتاب در تاریخ ۱۲ آوریل، او گیر می‌افتد. هیچ هواپیمایی تا زمان بازگشت خورشید در ماه اکتبر نمی‌تواند دوباره پرواز کند. او سعی در عبور از تاریکی به وسیله تراکتور‌ها را به دلیل ترس از دست دادن مردان خود، ممنوع کرده بود.

بخش عمده‌ای از کتاب «تنها» گواهی بر این عقیده است که باید مراقب آنچه می‌خواهید باشید. برد در ابتدا در انجام کار‌های روزمره خود همچون مشاهدات آب و هوا و در مرتب سازی داده ها، بسیار راحت نشان می‌داد. اما یک ماه بعد، او فهمید که توسط دود‌های ناشی از اجاق گاز‌های نفتی اش مسموم شده است. وی در صفحه‌های آغازین خاطرات خود نوشت: «چیزی که من به آن توجه نکردم این بود که کشف کردم که چگونه یک فرد می‌تواند در حال مرگ باشد، اما متوجه نشود که می‌خواهد بمیرد».

ماجرای قرنطینه در دوردست‌ترین نقطه جهان!اجاق داخل کابین ریچارد برد در قطب جنوب

کابین او در برف دفن شد تا کمتر در معرض باد باشد و تنها راه خروج از طریق دریچه‌ای در پشت بام بود. درب داخلی کابین نیز رو به تونل‌های دست سازی باز می‌شد که برد تدارکات خود را در آن‌ها ذخیره کرده بود. بعضی اوقات برد به سختی می‌توانست دریچه خروج را باز کند. در بیرون از کابین، او با استفاده از یک سری چوب‌های بامبو، مسیر اکتشافی خود را علامت گذاری می‌کرد، اما نگرانی از گم کردن آن‌ها و افتادن در یک دره، همیشه وجود داشت. یک بار که برد از یک راهپیمایی اکتشافی به کابین خود باز می‌گشت، ورودی کابین آنچنان پوشیده از یخ شده بود که باز کردن آن غیر ممکن به نظر می‌رسید. در تلاش برای زنده ماندن در تاریکی و کولاک و در نهایت توانست با یک بیل کوچک دریچه را باز کند.

ماجرای قرنطینه در دوردست‌ترین نقطه جهان!دریچه بالای کابین ریچارد برد در قطب جنوب و تنها راه ورود به آن در زمان نجات وی

بازی یک نفره روی یخ

آهنگ‌هایی که از صفحه دستگاه موسیقی پخش می‌شد، برای او همچون صدای گریه باد بی رحم قطب جنوب بود. او در کیسه خواب خود در حال بازی یک نفره است. او در تاریکی به اطراف می‌خورد تا از تونل‌های ذخیره سازی خود غذا و سوخت بیاورد. رژیم غذایی او عمدتا شامل سبزیجات خشک شده و «گاه و بی گاه» یک قطعه یخ زده از گوشت مهر و موم شده بود. او یخ‌هایی را که به در دیواره‌های داخل کابین خزیده بود را پاک می‌کرد و هر روز یخ و برف دریچه ورودی را جارو می‌کرد. به علت مسمومیت با مونواکسید کربن دود‌های اجاق گاز، برد هر غذایی را که می‌خورد بالا می‌آورد. او به قرص‌های خواب خود نگاه می‌کرد و نمی‌دانست که آیا باید از آن‌ها استفاده کند. وی در مورد روز تلخی که در اوایل ماه ژوئن داشت، نوشت: «به نظر می‌رسد قسمت تاریک ذهن انسان نوعی آنتن تنظیم شده برای گرفتن افکار تاریک دارد. من آن را پیدا کردم».

اما همین ویژگی‌های یک اکتشاف بی پروایانه است که هنوز هم برد از آن لذت می‌برد. کتاب «تنها» مملو از توصیف‌های شاعرانه از شفق‌های قطبی است که مانند مار‌ها بر روی آسمان می‌خزند و ستارگان را در لباس‌های نورانی خود می‌گیرند. او در ۲ ژوئن نوشت: «جهان مرده نیست. یک بینش در اینجا وجود دارد که همه چیز را فرا گرفته است. حداقل یک هدف این بینش و شاید اصلی‌ترین هدف آن، دستیابی به هماهنگی جهانی است». وی افزود: «نژاد بشر، در جهان تنها نیست. گرچه من از انسان‌ها جدا شده ام، اما تنها نیستم».

در یک مقطع، برد تخمین زد که او احتمالاً ۶۰ پوند از وزن خود را از دست داده است. هر روز مجبور می‌شد تصمیم بگیرد: اجاق گاز را روشن کند و گرما را با دود خفه کننده تحمل کند، یا با خیال راحت نفس بکشید و خطر یخ زدگی را به جان بخرد. در تاریخ ۵ ژوئیه، ژنراتور برق وی خراب شد و او دیگر قادر به استفاده از رادیوی خود نبود. او یک رادیو اضطراری داشت که می‌توانست با کمی دستکاری، از آن برای ارسال سیگنال کد مورس استفاده کند. اما او بیش از حد ضعیف بود، به خصوص که شانه اش به شدت آسیب دیده بود. اما او سرانجام توانست از این رادیو استفاده کند.

در آن زمان همکارانش در «آمریکای کوچک» نگران او شده بودند. اما او از ترس اینکه مبادا افرادش در تاریکی گم شوند، آن‌ها را منع کرده بود که قبل از ظهور نور روز در ماه سپتامبر، هر نوع عملیات امداد و نجاتی را دنبال کنند. برد از ترس بدتر شدن اوضاع خود، درخواست کمک کرد، اما در واقع امیدی نیز به آمدن همراهانش نداشت. در این میان همراهانش دو در ماه جولای قصد بازگشت داشتند. در نهایت در روز‌های تعیین شده، برد خود را از کابین به بیرون کشید و با روشن کردن آتش قصد داشت تا مسیر را به همراهان خود نشان دهد، اما کسی به دنبال او نیامد.

نجات توسط تراکتور

سرانجام، در نیمه شب ۱۱ آگوست، سورتمه‌ها و تراکتور‌ها به شعله‌های چراغ‌های جستجو و سر و صدای موتور‌ها رسیدند. برد با سوپ از آن‌ها استقبال کرد و سپس در پای نردبان خود سقوط کرد. او بعد‌ها ادعا کرد که مصیبت‌های وارد شده بر او آنقدر سخت بود که پروژه پرواز بعدی ماجراجویانه خود را به یک همکار جوان‌تر تحویل داد. وی در پایان کتاب «تنها» نوشت: «انسان تا زمانی که احساس ضرورت نکند، شروع به دستیابی به خرد نمی‌کند». این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان بدل شد و این سفر نیز دستمایه بیش از دوازده فیلم مختلف شد. این ماجرا در سال ۲۰۱۵، نیز به یک فیلم مستند تبدیل شد.

البته برد تنها قهرمان تنهایی نیست. در سال ۱۹۶۹ یک انگلیسی به نام «جان فیرفاکس»، به تنهایی اقیانوس اطلس را پارو زد و به طور تصادفی در ۱۹ ژوئیه، روز قبل از فرود آمدن فضانوردان آپولو روی ماه، به فلوریدا رسید. در آن سفر حماسی به ماه، «مایکل کالینز» قهرمان تنهایی دیگری شد که به مدت ۲۸ ساعت به تنهایی به دور ماه چرخید، در حالی که «نیل آرمسترانگ» و «بوز آلدرین» به سطح ماه می‌رسیدند. همچنین قهرمانان تنهایی دیگری نیز وجود دارند که ناخواسته مجبور شدند در تنهایی زندگی کنند؛ افرادی مانند «آلبرت وودفوکس» از آنگولا که به خاطر جرمی که انجام نداده بود، به چهار دهه حبس انفرادی محکوم شد و به نوعی با سلامتی از آن جان سالم به در برد.

داستان برد یک تصویر واضح از ویژگی انسان‌هایی است که خود و یا خانواده هایشان را وقف چیز‌هایی می‌کنند که جلال و شکوه بیشتری دارند؛ خداوند، ناشناخته ها، ملتشان، علم و بشریت. افرادی همچون فضانوردان و یا داوطلبان سفر به سیارات دور دست، که در دنیای ناشناخته و در تنهایی کامل قدم بر می‌دارند. در مکان‌هایی که بیرون رفتن از خانه، هرگز یک واقعیت نخواهد بود. امروز ۲۰۰ سال از کشف قطب جنوب که یک ذخیره علمی بین المللی است می‌گذرد. بسیاری از کشور‌ها در آنجا پایگاه‌هایی دارند، از جمله ایستگاه علوم ملی Amundsen-Scott South Pole، یکی از مهمترین پایگاه‌های نجومی جهان. در حال حاضر دانشمندان در قطب جنوب، در شرایطی راحت‌تر از آنچه که کارکنان یک زیردریایی هسته‌ای یا خدمه سفر به مریخ تجربه می‌کنند، در شرایط زمستانی راحت تری زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به بیرون بروند و می‌توانند به خانواده‌ها و همکاران خود ایمیل بزنند.

اخیراً صدای آژیر‌ها در نیویورک کم شده است و بهار به شهر رسیده است. گل‌ها و درختان در امتداد خیابان‌های شهر‌های مختلف جهان در حال شکوفه زدن هستند. در این زمان از سال، بسیاری از نقاط جهان در حال تبدیل شدن به تابلو‌های نقاشی زیبایی است که بسیاری از ما به آن علاقه مندیم. بسیاری از مردم جهان مشتاقانه منتظرند تا به زودی از پناهگاه‌های خود خارج شوند و این مناظر را دوباره ببینند.

منبع: نیویورک تایمز

+ نوشته شده در یک شنبه 21 ارديبهشت 1399برچسب:قرنطینه ,دوردست‌ترین نقطه جهان,قطب جنوب,روسیه,آمریکا, ساعت 16:54 توسط آزاده یاسینی


قطب مغناطیسی زمین در حال جابه‌جایی است؟

 دانشمندان دانشگاه لیدز متوجه شده‌اند که قطب مغناطیسی شمالی زمین سالانه در حال جابه‌جایی است و از زیر کانادا به سمت سیبری در حال حرکت است. دانشمندان اروپایی معتقدند که حالا می‌توانند با اطمینان دلیل رانش قطب مغناطیسی شمالی زمین را توضیح دهند. قطب مغناطیسی شمال زمین در سال‌های اخیر از کانادا دور شده و در حال جابجایی به سمت سیبری است.

قطب مغناطیسی زمین در حال جابه‌جایی است؟

به‌خاطر این جابه‌جایی سریع، جی‌پی‌اس‌ها و سیستم‌های ناوبری نیازمند به روزرسانی‌های مکرر و بیشتری نیاز دارد؛ از جمله این سیستم‌ها که به آپدیت نیاز دارند سرویس‌های مکان یابی هستند که در تلفن‌های همراه هوشمند وجود دارند. تیمی از محققان دانشگاه لیدز می‌گویند این رفتار با رقابت بین دو حباب مغناطیسی در لبه‌ی هسته بیرونی زمین قابل تشریح و توضیح است. تغییر جریان حرکت مواد مذاب در قسمت داخلی زمین باعث تغییر شدت جریان منفی مغناطیسی در این مناطق شده است.

دکتر فیل لیورمور در این باره این‌گونه توضیح می‌دهد که تغییر در الگوی جریان، شدت مغناطیسی بخش زیر کانادا را تضعیف کرده و قدرت بخش زیر سیبری را تا حدودی افزایش داده است. او ادامه می‌دهد: به همین دلیل است که قطب شمال موقعیت تاریخی خود را به بخش قطبی کانادا واگذار کرده و از خط روزگردان [خط بین‌المللی زمان]عبور کرده است. اما بخش شمالی روسیه اکنون در حال پیروزی در این جنگ کشش است.

قطب مغناطیسی زمین چیست؟

کره زمین در بخش بالایی سیاره سه قطب دارد. اول، قطب جغرافیایی که محور چرخش سیاره به دور خود است و تقریبا در سطح قرار دارد. دوم، قطب ژئومغناطیسی است که در بهترین مکان و موقعیتی متناسب با دو قطبی کلاسیک زمین قرار دارد و این به معناب آن است که موقعیت آن دائما در حال اندکی تغییر است. در نهایت قطب سوم هم قطب مغناطیسی شمالی است که خطوط میدان آن کاملا عمود بر سطح زمین هستند.

جابه‌جایی که محققان از آن صحبت می‌کنند توسط مورد سوم یعنی قطب مغناطیسی شمالی انجام شده است. قطب مغناطیسی نخستین بار توسط کاوشگر معروف، جیمز کلارک راس در دهه ۱۸۳۰ میلادی شناسایی شد. قطب مغناطیسی شمالی آن زمان در قلمرو نوناووت کانادا قرار داشت.

قطب مغناطیسی زمین در حال جابه‌جایی است؟

قطب مغناطیسی زمین در آن زمان با چنین سرعتی و به این اندازه در حال جابه‌جایی نبود. اما در دهه ۱۹۹۰ میلادی، این قطب به طول جغرافیایی بالاتر جابه‌جا شد و از اواخر سال ۲۰۱۷ از خط روزگردان عبور کرد. قطب معناطیسی سیاره ما با طی کردن این روند، حالا فقط چند صد کیلومتر با قطب جغرافیایی زمین فاصله دارد.

قطب مغناطیسی به حرکت خود ادامه می‌دهد؟

دکتر لیورمور و همکارانش سعی کرده‌اند با استفاده از داده‌های به‌دست آمده توسط ماهواره‌هایی که تحولات میدان مغناطیسی زمین را در ۲۰ سال گذشته اندازه‌گیری کرده‌اند، از جابه‌جایی‌های قطب مغناطیسی شمالی مدل سازی کنند.

آن‌ها وقتی دو سال پیش برای اولین بار ایده‌های خود را در کنفرانس اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در واشنگتن مطرح کردند، گفته بودند که ممکن است این واقعه با جابه‌جایی مواد مذاب در هسته بیرونی زمین به سمت غرب در ارتباط باشد.

آخرین مدل‌سازی‌های این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که قطب مغناطیسی شمالی حرکت خود را به سمت روسیه ادامه خواهد داد، اما به مرور زمان شتاب آن کند خواهد شد. در بالاترین سرعت خود این قطب ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در سال حرکت خواهد کرد. دانشمندان دانشگاه لیدز می‌گویند: این که آیا در آینده این قطب دوباره به عقب برمی‌گردد یا نه، چندان قابل حدس زدن نیست.

جابه‌جایی اخیر این قطب باعث شده تا مرکز اطلاعات ژئوفیزیکی ملی ایالات متحده آمریکا و سازمان زمین‌شناسی بریتانیا سال گذشته به‌روزرسانی اولیه مدل جهانی مغناطیسی را انجام دهند. این مدل نمایانگر میدان مغناطیسی زمین در کل سیاره است. این مدل در کلیه سیستم‌های ناوبری و مکان یابی از جمله تلفن‌های همراه هوشمند مدرن پیاده شده است تا خطا‌های قطب‌نما‌های محلی را اصلاح کند.

+ نوشته شده در یک شنبه 21 ارديبهشت 1399برچسب:قطب مغناطیسی زمین,جابه‌جایی,کره زمین, ساعت 16:51 توسط آزاده یاسینی


۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

 مریخ سیاره‌ای پر از شگفتی است، با آتشفشان‌های عظیم، دره‌های عمیق و حفره‌هایی که معلوم نیست در آن‌ها آب جاری است یا نه.

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

وقتی اولین اقامت‌گاه‌ها را روی سیارۀ سرخ برپا کنیم این‌ها به مکان‌های توریسیتی جذابی برای گردشگران تبدیل خواهند شد. برای اجرای چنین برنامه‌هایی در آینده به زمین‌های مسطح نیاز داریم. همچنین با چند روز رانندگی در سطح مریخ هم می‌توان به سراغ این مکان‌ها رفت.

در این گزارش نگاهی به جاذبه‌های توریستی و دیدنی مریخ می‌اندازیم.

۱. کوه المپ

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

این کوه طبق برآورد‌های ناسا در منطقه‌ای آتشفشانی به نام تارسیس واقع شده و بزرگ‌ترین آتشفشان منظورمه شمسی و تقریباً هم‌اندازه ایالت آریزونا است. ارتفاع این آتشفشان ۱۶ مایل (حدود ۲۵ کیلومتر) و تقریباً سه برابر ارتفاع اورست است. این آتشفشان غول‌پیکر در نتیجه جمع شدن گدازه‌ها روی یکدیگر به آرامی شکل گرفته است. در حقیقت این آتشفشان به شکلی است که صعود به آن چندان دشوار نیست، چون متوسط شیب آن حدود ۵ درصد است. در قله این آتشفشان یک فرورفتگی شگفت‌انگیز به پهنای ۸۵ کیلومتر تشکیل شده که تشکیل شده از سنگ‌های گداخته است.


۲. آتشفشان‌های تارسیس

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

طبق تحقیقات ناسا، در منطقه تارسیس و درپهنه‌ای به وسعت ۴ هزار کیلومتر، غیر از کوه المپ ۱۲ آتشفشان دیگر هم وجود دارند. این آتشفشان‌ها هم از آتشفشان‌های روی زمین خیلی بزرگ‌تر و بلندتر هستند. دلیل این ارتفاع بیشتر هم گرانش مریخ است. گرانش مریخ از زمین کمتر است به همین دلیل آتشفشان‌ها این امکان را دارند که در ارتفاع بیشتری رشد کنند. عمر مریخ حدود ۴ میلیارد سال است و این آتشفشان‌ها حدود ۲ میلیارد سال فوران کرده‌اند.


۳. دره والس مارینریس

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

مریخ نه تنها بزرگ‌ترین آتشفشان منظومه شمسی را دارد بلکه بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی را هم در خود جای داده است. این دره ۳ هزار کیلومتر طول دارد. محققان چندان مطمئن نیستند که علت به‌وجود آمدن این دره چیست، اما فرض‌هایی اثبات نشده در مورد آن وجود دارد. گفته می‌شود که وقتی منطقه تارسیس تشکیل شد انباشت گدازه‌ها در این منطقه باعث شد که پوسته این بخش بالاتر برود و همین بالا رفتن موجب شد که این پوسته در مناطقی شکسته شود. این شکستگی‌ها روی هم رفته به تشکیل دره منجر شدند.


۴. قطب شمال و جنوب مریخ

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

مریخ در دو قطب خود مناطقی یخی دارد که ترکیبات متفاوتی دارند. قطب شمال مریخ در سال ۲۰۰۸ مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس تحقیقات ناسا در زمستانِ مریخ این دو قطب آنقدر سرد می‌شوند که حتی دی‌اکسید کربن هم یخ زده و روی سطح متراکم می‌شود. در تابستان این جریان برعکس می‌شود و دی‌اکسید کربن یخ زده بخار می‌شود و به جو بازمی‌گردد. وقتی دی‌اکسید کربن در تابستان کلاً از نیمکرۀ شمالی محو می‌شود یک کلاه یخی به جای می‌ماند. اما در نیمکره جنوبی مقداری از دی‌اکسید کربن باقی می‌ماند. حرکت یخ‌ها و ترکیبات آن‌ها اثرات وسیعی بر آب و هوای مریخ دارد و موجب طوفان‌های گسترده‌ای می‌شود.


۵. دهانه گیل و کوه شارپ (کوه آئولیس)

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

بعد از فرود سال ۲۰۱۲ روی مریخ این دهانه مورد توجه محققان قرار گرفت. شواهد زیادی وجود دارد که این دهانه حجم وسیعی از آب را در درون خود جای داده باشد. کنجکاوی در مورد این منطقه بسیار زیاد است و تحقیقات زیادی روی آن در جریان است. یکی از مهم‌ترین یافته‌ها، پیدا کردن مولکول‌های آلی با ترکیبات پیچیده در این منطقه است. در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که این ترکیبات حیاتی در سنگ‌هایی با قدمت ۵/۳ میلیارد سال کشف شده‌اند همچنین تغییر غلظت متان در فصل‌های مختلف نیز مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. متان عنصری است که محصول فعالیت‌های میکروبی و زمین‌شناسانه است. هنوز نمی‌دانیم آیا این‌ها شواهدی از حیات روی مریخ‌اند یا نه؛ اما یافته‌هایی جنجال‌برانگیزند.


۶. فرورفتگیِ مدوسا

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

این منطقه یکی از عجیب‌ترین مکان‌های مریخ است. گفته می‌شود این بخش یک انبار بزرگ آتشفشانی است که یک سوم کشور آمریکا وسعت دارد. با گذشت زمان و وزش طوفان‌ها و بادها، این صخره‌ها شکل‌های جالبی به خود گرفته‌اند. اینکه این فرورفتگی‌ها چطور شکل گرفته‌اند پرسشی است که دانشمندان به‌دنبال پاسخ آن هستند. گفته می‌شود که فوران‌های مکرر آتشفشانی طی ۵۰۰ میلیون سال موجب ایجاد این فرورفتگی‌ها شده است. با فوران آتشفشان‌ها حجمی از گاز‌های گلخانه‌ای تولید شده و به جو سرازیر می‌شود و همین مسئله گرم شدن آب و هوای سیاره سرخ گرم می‌شود.


۷. رگه‌های تکرارشونده شیب‌ها

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

این پدیده که در دهانه‌های شیب‌دار و در هوای گرم رخ می‌دهد، روی یک سرازیری دیده می‌شوند و با بررسی عکس‌ها می‌توان فهمید که جریان دارند و تغییر می‌کنند. مشخص نیست که آیا این رگه‌ها جریان حرکت ماسه است یا آب. این رگه‌ها در ماه‌های سرد ناپدید می‌شوند و در ماه‌های گرم به سمت سرازیری کشیده می‌شوند. شواهدی وجود دارد که این جریان‌ها جریان آب باشد. اگر اینطور باشد احتمالاً شواهدی از حیات را نیز می‌توان در این سیاره پیدا کرد.


۸. تپه‌های ارواح

۸ مکان توریستی در مریخ؛ نگاهی به جذابیت‌های سیاره سرخ

مریخ سیاره‌ای است که بیشتر به‌وسیله باد شکل گرفته است تا آب. آب در مریخ به سرعت تبخیر می‌شود. اما شواهدی وجود دارد که می‌گوید در منطقه‌ای به نام «تپه‌های ارواح» آب وجود داشته است. تحقیقات می‌گویند که در این منطقه تپه‌هایی شنی وجود داشته است که به مرور زمان به وسیله آب یا گدازه‌های آتشفشانی شسته شده و درحالی‌که پایه‌های این تپه‌ها باقی می‌ماند، قله آن‌ها از بین می‌روند. دانشمندان تصور می‌کنند که ممکن است در لابه‌لای این تپه شواهدی از وجود میکروب‌ها و موجودات میکروسکپی پیدا شود؛ موجوداتی که مخفی شده‌اند تا از باد و تغییرات شدید هوایی در سطح مریخ در امان بمانند.

منبع: اسپیس


۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کرده

 یک عدد چهار رقمی انتخاب کنید. هر عدد چهار رقمی که می‌خواهد باشد، فقط کافی است یکی از ارقامش تکراری نباشد. هر بار در کمتر از هفت مرحله با معمای عجیبی روبه‌رو می‌شوید.

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کرده

به این عدد نگاه کنید: ۶۱۷۴

در نگاه اول خیلی مهم به نظر نمی‌رسد -، اما از سال ۱۹۴۹ به این طرف ذهن ریاضی‌دانان و علاقه‌مندان به اعداد را درگیر خود کرده است.

اما چرا؟

مراحل زیر را به دقت دنبال کنید تا متوجه شوید:

۱. یک عدد چهار رقمی انتخاب کنید، اما حواستان باشد که حداقل یکی از ارقامش نباید تکراری باشد - مثلا ۱۲۳۴،

۲. ارقام را به ترتیب از بزرگ به کوچک مرتب کنید: ۴۳۲۱،

۳. حالا آن‌ها را از کوچک به بزرگ مرتب کنید: ۱۲۳۴،

۴. عدد کوچک را از عدد بزرگ کم کنید: ۱۲۳۴ - ۴۳۲۱،

۵. حالا مرحله ۲، ۳ و ۴ را با جواب این تفریق تکرار کنید.

بگذارید با هم انجام دهیم:

۳۰۸۷ = ۱۲۳۴ - ۴۳۲۱

ارقام را از بزرگ به کوچک مرتب می‌کنیم: ۸۷۳۰

سپس آن‌ها را از کوچک به بزرگ مرتب می‌کنیم: ۰۳۷۸

بعد عدد کوچک را از عدد بزرگ کم می‌کنیم: ۸۳۵۲ = ۰۳۷۸ - ۸۷۳۰

حالا بیایید این سه مرحله را با این جواب آخر تکرار کنیم. عدد ۸۳۵۲ را در نظر بگیرید.

۶۱۷۴ = ۲۳۵۸ - ۸۵۳۲

و اگر این کار را با ۶۱۷۴ تکرار کنیم - یعنی ابتدا از بزرگ به کوچک و سپس از کوچک به بزرگ مرتب کنیم و سپس عدد کوچک را از عدد بزرگ کم کنیم...

۶۱۷۴ = ۱۴۷۶ - ۷۶۴۱

می‌بینید؟ تکرار مجدد این مراحل از این نقطه به بعد بیهوده است - عملیات مشابه به نتیجه مشابه ختم می‌شود: ۶۱۷۴

خب، شاید فکر کنید تصادفی بوده باشد. بیایید با یک عدد دیگر امتحان کنیم. ۲۰۰۵ چطور است؟

۵۱۷۵ = ۰۰۲۵ - ۵۲۰۰،

۵۹۹۴ = ۱۵۵۷ - ۷۵۵۱،

۵۳۵۵ = ۴۵۹۹ - ۹۹۵۴،

۱۹۹۸ = ۳۵۵۵ - ۵۵۵۳،

۸۰۸۲ = ۱۸۹۹ - ۹۹۸۱،

۸۵۳۲ = ۰۲۸۸ - ۸۸۲۰،

۶۱۷۴ = ۲۳۵۸ - ۸۵۳۲،

۶۱۷۴ = ۱۴۶۷ - ۷۶۴۱

انگار فرقی نمی‌کند که کدام عدد چهار رقمی را انتخاب کرده باشید، دیر یا زود بالاخره به عدد ۶۱۷۴ می‌رسید و از آن نقطه به بعد اعمال ریاضی مشابه به نتیجه مشابه ختم می‌شود.

ثابت کاپرکار

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهکاپرکار عاشق اعداد بود و به شکلی افراطی وقت صرف بازی با آن‌ها می‌کرد - برای همین است که بعضا به او لقب ریاضی‌دان «تفریحی» می‌دهند

تبریک می‌گویم، شما حالا با ثابت کاپرکار آشنا شده‌اید. داتاتریا رامچاندرا کاپرکار (۱۹۸۶ - ۱۹۰۵)، ریاضی‌دان هندی، علاقه زیادی به بازی با اعداد داشت و در جریان همین بازی‌ها بود که زیبایی اسرارآمیز ۶۱۷۴ را کشف کرد. او که به گفته خودش معتاد تئوری اعداد بود، در جریان یک کنفرانس ریاضی که در سال ۱۹۴۹ در شهر مدرس هند برگزار می‌شد از این کشف پرده‌برداری کرد.

او می‌گفت "فرد دائم‌الخمر می‌خواهد برای حفظ حال خوبش تا ابد شراب بنوشد. وقتی پای اعداد در میان باشد من هم چنین حالی دارم. " او دانش‌آموخته دانشگاه مومبای (بمبئی) بود و در یکی از مدرسه‌های شهر کوچک دولالی که در تپه‌های شمال شهر قرار دارد ریاضی درس می‌داد.

ریاضی‌دانان هندی کار‌های او را بی‌اهمیت و بدیهی به حساب می‌آوردند و یافته‌هایش را مسخره می‌کردند و نادیده می‌گرفتند، اما او مقاله‌نویس پرکاری بود که بیشتر در مجلات علمی عامه‌پسند می‌نوشت. از او در عین حال برای شرکت در کنفرانس‌های مختلف یا سخنرانی در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها دعوت می‌شد تا مشاهدات عددی جذاب و شیوه‌های عجیب خود را با شنوندگان در میان بگذارد.

جوجه را آخر پاییز می‌شمارند

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهمردم سراسر دنیا کشفیات کاپرکار را می‌شناسند و از آن‌ها لذت می‌برند

ایده‌های کاپرکار به تدریج در داخل و خارج کشور مورد توجه قرار گرفت و مارتین گاردنر، نویسنده موفق آمریکایی و علاقه‌مند به ریاضی، در مجله علمی عامه‌پسند ساینتیفیک آمریکن مقاله‌ای درباره او نوشت. امروزه کاپرکار و کشفیاتش در سراسر دنیا به رسمیت شناخته می‌شوند و ریاضی‌دانان روی آن‌ها کار می‌کنند - مخصوصا کسانی که مثل او علاقه سیری‌ناپذیری به بازی با اعداد دارند.

یوتاکا نیشی‌یاما، استاد دانشگاه اقتصاد اوساکا، می‌گوید "عدد ۶۱۷۴ عدی واقعا اسرارآمیز است. " او در مقاله‌ای که در مجله اینترنتی +پلاس نوشته است چنین توضیح می‌دهد "یک بار با رایانه تمامی اعداد ۴ رقمی را امتحان کرد تا ببیند که آیا همه آن‌ها در چند مرحله محدود به ۶۱۷۴ ختم می‌شوند یا نه. "

حتما دوست دارید بدانید که چه نتیجه‌ای گرفت. همه اعداد چهار رقمی که همه رقم‌هایشان یکی نیست، با استفاده از روش کاپرکار در حداکثر ۷ مرحله به عدد ۶۱۷۴ منتهی می‌شوند. آقای نیشی‌یاما می‌گوید "اگر بعد از هفت بار تکرار روش کاپرکار به عدد ۶۱۷۴ نرسیدید، قطعا در جایی اشتباه کرده‌اید و باید مجددا امتحان کنید! "

اعداد جادویی

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهشاید اگر شما هم با اعداد بازی کنید بالاخره به "عدد خاصی" برسید، مثل ۴۹۵

شاید برایتان سوال باشد که چند تا از این "عدد‌های خاص" هست. راستش جواب درست این است که دقیقا نمی‌دانیم. اما چیزی که می‌دانیم این است که در اعداد سه رقمی نیز پدیده‌ای شبیه ثابت کاپرکار وجود دارد.

بیایید پیدایش کنیم. در قدم اول یک عدد سه رقمی انتخاب می‌کنیم - مثلا ۵۷۴،

۲۹۷ = ۴۵۷ - ۷۵۴،

۶۹۳ = ۲۹۷ - ۹۷۲،

۵۹۴ = ۳۶۹ - ۹۶۳،

۴۹۵ = ۴۵۹ - ۹۵۴،

۴۹۵ = ۴۵۹ - ۹۵۴

خب انگار پیدایش کردیم: "عدد جادویی" ما ۴۹۵ است.

ریاضی‌دانان می‌گویند که این ثابت‌ها فقط در اعداد سه یا چهار رقمی اتفاق می‌افتند، اما تا امروز فقط اعداد دو تا ده رقمی را امتحان کرده‌اند.

۶۱۷۴ به تکنی‌کالر

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهآیا می‌توان ریاضیات را جذاب‌تر کرد؟

بنیاد فناوری سایگرم شرکتی هندی در جنوب مومبای است و ابزار جالبی برای آموزش فناوری اطلاعات در مدرسه‌های روستایی و عشایری طراحی کرده است: بازی با ارقام و رنگ با محوریت عدد ۶۱۷۴.

گیریش آرابالی، بنیان‌گذار این شرکت، به بی‌بی‌سی گفت ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان یکی از علائق همیشگی او بوده است، مخصوصا بین آن دسته از دانش‌آموزانی که از ریاضی بدشان می‌آید. هدف او این بود که به آن‌ها نشان دهد که ریاضی می‌تواند عامل سرگرمی هم باشد.

او می‌گوید "ثابت کاپرکار واقعا زیباست. در انتهای مسیر یکی از آن لحظات نابی قرار دارد که انسان را به وجد می‌آورد. روش‌های تدریس سنتی ریاضی معمولا چنین حسی در شما ایجاد نمی‌کنند. "

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهسفید یعنی صفر عمل، زرد یک عمل و غیره... تا اینکه برسید به قرمز: عددی که بعد از هفت مرحله به ۶۱۷۴ می‌رسد

همین شد که تیم آقای آرابالی تصمیم گرفت تعداد محاسبات لازم برای رسیدن به عدد ۶۱۷۴ را با استفاده از رنگ جدول‌بندی کند. همان‌طور که می‌دانید، محاسبات لازم برای رسیدن به این عدد "جادویی" هرگز بیشتر از هفت تا نمی‌شود.

این الگوریتم مبنای برنامه‌ای شد که به راحتی روی رزبری پای اجرا می‌شود. رزبری پای، یک رایانه ارزان است که ابعادی معادل کارت‌های بانکی دارد و در تدریس علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی بسیار استفاده می‌شود.

دانش‌آموزان می‌توانند این برنامه را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی ولفرم برای اجرا روی رزبری پای آماده کنند و هر یک از ۱۰ هزار عدد چهار رقمی موجود را بررسی کنند.

این کار به ایجاد الگو‌هایی رنگی بر اساس تعداد مراحل لازم برای رسیدن به عدد ۶۱۷۴ منجر می‌شود که می‌توان آن‌ها را روی شبکه‌ای چندرنگی به نمایش درآورد.

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهالگویی که در حال ظاهر شدن است را می‌بینید؟

به نظر شما، اگر اعداد فرد را با رنگ آبی نشان دهیم و اعداد زوج را با رنگ سبز، با چه صحنه‌ای روبه‌رو می‌شویم؟

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهحالا این الگو‌ها را با هم مقایسه کنید: اینجا اعداد فرد را با رنگ آبی نشان داده‌اند و اعداد زوج را با رنگ سبز

اگر اعداد اول را با رنگ سبز نمایش دهیم و بقیه اعداد را با رنگ آبی چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا با رنگ‌بندی کاملا متفاوتی روبه‌رو خواهیم شد؟

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهاعداد اول سبز شده‌اند و بقیه اعداد هم آبی

ریاضیات تفریحی

۶۱۷۴، عدد مرموزی که بیش از هفت دهه ریاضیدانان را جذب خود کردهشما در هر سنی که باشید می‌توانید با ریاضی بازی کنید

به نظر آقای کاپرکار بازی با اعداد بهترین نوع سرگرمی بود و نقش او در ریاضیات تفریحی تنها به ثابت کاپرکار محدود نمی‌شود. شاید چیز‌هایی درباره عدد کاپرکار هم شنیده باشید: عددی مثبت که مجذورش را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد و حاصل جمع این دو بخش برابر همان عدد اصلی می‌شود.

به مثال زیر دقت کنید:

۸۸۲۰۹ = ۲۹۷۲،

۲۹۷ = ۲۰۹ + ۸۸

مثال‌های دیگری هم برای عدد کاپرکار وجود دارد: ۹، ۴۵، ۵۵، ۹۹، ۷۰۳، ۹۹۹، ۲۲۲۳، ۱۷۳۴۴، ۵۳۸۴۶۱... خودتان امتحان کنید و ببینید چه می‌شود. یادتان باشد که وقتی می‌خواهید مجذور را به دو بخش تقسیم کنید، تعداد ارقام این دو بخش باید در صورت امکان مساوی باشد: عدد یک رقمی را با عدد یک رقمی جمع بزنید، عدد دو رقمی را با عدد دو رقمی....

اما اگر مجذور به دو بخش با تعداد ارقام مساوی تقسیم نمی‌شود، باید آن را به گونه‌ای تقسیم کنید که به یک عدد دو رقمی و یک عدد سه رقمی برسید. مثل مثال بالا. به این کاری که شما می‌کنید می‌گویند عمل کاپرکار. شما هم حالا یک ریاضی‌دان تفریحی حرفه‌ای شده‌اید!

منبع: bbc

+ نوشته شده در دو شنبه 15 ارديبهشت 1399برچسب:۶۱۷۴,عدد مرموز,هفت دهه,ریاضیدانان,, ساعت 14:30 توسط آزاده یاسینی


این پدیده‌های طبیعی با عقل جور درنمی‌آید!

 طبیعت پر از شگفتی است. برخی از آن‌ها هنوز غیرقابل توضیح و واقعا عجیب هستند. بیشتر آن‌ها نه تنها توضیح علمی روشن دارند بلکه واقعا شگفت‌انگیز هستند. در اینجا تصاویری از عجیب‌ترین و زیباترین پدیده‌های طبیعی را می‌بینید که هرکسی دوست دارد حداقل یک بار از نزدیک ببیند.

ستون‌های نور

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: همه جای دنیا تحت شرایط مناسب

ستون‌های نور یک پدیده نوری اتمسفری هستند. این نوار‌های نور عمودی به دلیل انعکاس نور طبیعی یا مصنوعی در ذرات بیشمار کریستال‌های یخی ایجاد می‌شوند که نسبتا نزدیک به زمین قرار دارند.


ابر آسپریتاس

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: همه جای دنیا تحت شرایط مناسب

ابر‌های آسپریتاس ظاهرا تیره و شوم هستند. اما با وجود اینکه شبیه ابر‌های طوفانی هستند، معمولا بدون ایجاد طوفان از بین می‌روند.


رنگین‌کمان قرمز

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: همه جای دنیا تحت شرایط مناسب

رنگین کمان قرمز یک پدیده نوری و هواشناسی است. این رنگین‌کمان هم مثل رنگین‌کمان‌های معمولی با انعکاس نور در قطرات آب ایجاد می‌شوند، اما باید نورخورشید بسیار نزدیک به افق باشد. از آنجا که این پدیده در شرایط نوری کم ایجاد می‌شود، می‌تواند بسیار تماشایی باشد.


ابر استراتوسفری قطبی

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: مناطق مرتفع مثل ایسلند، کشور‌های اسکاندیناوی، آلاسکا، شمال کانادا و قطب جنوب

ابر‌های استراتوسفری قطبی، ابر‌های رنگارنگ مرواریدی هستند که در ارتفاعات بالا تشکیل می‌شوند. برخلاف بیشتر ابر‌ها، این ابر‌ها در استراتوسفر و در دمای بسیار سرد تشکیل می‌شوند و نور خورشید را از زیر افق دریافت می‌کنند. متاسفانه به علت واکنش‌های شیمیایی این ابر‌های زیبا لایه ازون را از بین می‌برند.


رعد‌و‌برق آتشفشانی

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: فوران‌های آتشفشانی

رعد و برق آتشفشانی یک پدیده آب و هوایی است و زمانی اتفاق می‌افتد که برخورد خاکستر، قطعات سنگ و ذرات یخ آتشفشانی، بار استاتیکی کافی برای رعد و برق را ایجاد کند.


ابر ماماتوس

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: همه جای دنیا تحت شرایط مناسب، اما بیشتر در ایالات متحده

ابر‌های ماماتوس شبیه کیسه‌های آویزان از ابر‌های بارانی هستند. آن‌ها توسط هوای سرد اشباع ایجاد می‌شوند که سنگین‌تر از هوای اطرافش است.


حباب‌های متان یخ‌زده

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: دریاچه آبرهام، کانادا

حباب‌های گاز متان که ازگیاهان پوسیده آزاد می‌شوند، زیر سطح دریاچه به دام افتاده و منجمد می‌شوند. در ماه‌های تابستانی این حباب‌ها روی آب می‌آیند و می‌ترکند.


شفق قطبی

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: قطب شمال و جنوب

شفق قطبی نمایش طبیعی رقص نورهاست که در اثر برخورد ذرات باردار هنگام وزش باد‌های خورشیدی به قطب‌ها ایجاد می‌شود.


ابر‌های عدسی یا عدسگون

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: همه جای دنیا تحت شرایط مناسب

ابر‌های عدسی شکل عجیبی شبیه به عدس دارند. آن‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که هوای مرطوب روی کوه یا مانع دیگری حرکت کند و هوا به اندازه کافی سرد باشد.


رعد‌و‌برق کاتاتومبو

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: ونزوئلا

رعد و برق کاتاتومبو یک پدیده جوی است. ترکیب منحصر به فرد باد، هوای گرم و مرطوب و کوه‌هایی که از سه طرف منطقه را محصور کرده اند با ایجاد بار الکتریکی، باعث رعد و برق مداوم می‌شود. این پدیده ۲۶۰ شب در سال اتفاق می‌افتد و هر بار ۱۰ ساعت و ۲۸۰ بار در ساعت ادامه می‌یابد.


طوفان سوپرسل

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: همه جای دنیا در شرایط مناسب، اما بیشتر در ایالات متحده، آرژانتین، اوروگوئه و جنوب برزیل

سوپرسل یک پدیده آب و هوایی است. این رعد و برق شدید، عمیق، واضح و دائما در چرخش است.


آتش آبی

این پدیده‌های طبیعی با عقل جور در نمی‌آیند!

مکان: آتشفشان ایجن (Ijen)، اندونزی

آتش آبی پدیده‌ای است که به علت احتراق گاز‌های گوگردی که از شکاف‌های آتشفشان خارج می‌شوند اتفاق می‌افتد. مقداری از گاز به صورت مایع متراکم می‌شود و هنگام سوختن شعله آبی ایجاد می‌کند.

منبع: brightside

+ نوشته شده در یک شنبه 14 ارديبهشت 1399برچسب:این پدیده‌های طبیعی با عقل جور درنمی‌آید!, ساعت 20:43 توسط آزاده یاسینی


دانستنی‌های جالب؛ موز آبی و فوبیای یونس!

 دانستنی‌های جالب درباره‌ی هرچیزی که دانستن آ‌ن‌ها خالی از لطف نیست! باشد که سرگرم‌کننده باشند.

دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
 
دانستنی‌های جالب (۲۶۶)
+ نوشته شده در شنبه 13 ارديبهشت 1399برچسب:دانستنی‌های جالب؛ موز آبی و فوبیای یونس!, ساعت 14:15 توسط آزاده یاسینی


چشم انسان چند مگاپیکسل است؟

 با افزایش هر روزه مگاپیکسل در دوربین‌های عکاسی این سوال مطرح می‌شود که چشم انسان نهایتا تا چه میزان می‌تواند این افزایش کیفیت را درک کند و مگاپیکسل چشم انسان چقدراست.

چشم انسان و دوربین‌های عکاسی

چشم انسان چند مگاپیکسل است؟

کیفیت عکاسی در دوربین‌های عکاسی و موبایل‌ها در حال افزایش است بتازگی دوربین‌های موبایل‌های پرچمدار می‌توانند با ۱۰۸ مگاپیکسل عکاسی کنند، اما کیفیت چشم ما چقدر است و تا چه میزان می‌تواند این افزایش کیفیت را درک کند؟

در این باره مقاله‌ای در رسانه‌های تکنولوژی جهان توسط دکتر راجرام کلارک منتشر شده است و با شبیه سازی‌ها انجام شده مگاپیکسل حدودی چشم انسان ۵۷۶ مگاپیکسل برآورد شده است.

البته این نکته را باید دانست که روش آنالیز اطلاعات توسط مغز انسان با دوربین‌های عکاسی متفاوت است. مغز انسان اطلاعات گرفته شده از دو چشم را در کنار هم قرار می‌دهد و با حرکت‌های سریع چشم اطلاعات را کنار هم قرار می‌دهد و یک تصویرسازی جامع را انجام می‌دهد. در اصل چشم انسان پیکسل‌ها را بصورت ترکیبی با هم تلفیق می‌کند.

این محاسبات اگر درست انجام شده باشد یعنی چشم انسان فیلم‌هایی با کیفیت هشت کی را می‌تواند درک کند و افزایش بیشتر از این میزان دیگر تفاوتی برای چشم ما نخواهد داشت. در حال حاضر شرکت دوربین سازی قصد دارند تا دو سال آینده دوربین‌های خود را با توانایی ضبط هشت کی وارد بازار کنند. احتمالا در دو سال آینده پرچمداران موبایل توانایی ضبط تصاویر متحرک با کیفیت هشت کی را خواهند داشت. این کیفیت چهار برابر کیفیت چهار کی کنونی است.


منصوری فراری تیونینگ کرد

چشم انسان چند مگاپیکسل است؟

شرکت منصوری فراری ۸۱۲ سوپر فست را تبدیل به یک هیولای خیابانی کرده است. قطعات بدنه این خودرو از فیبرکربن ساخته شده‌اند. این سوپر اسپرت قدرتمند ایتالیایی در حالت استاندارد از موتور ۶.۵ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر استفاده می‌کند. با این موتور ۷۸۹ اسب بخار قدرت در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و ۷۱۸ نیوتن متر گشتاور در هفت هزار دور در دقیقه تولید می‌شود. فراری ۸۱۲ سوپر فست می‌تواند در ۲.۹ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. موسس شرکت تیونینگ منصوری یک ایرانی با نام کوروش منصوری است.


بهترین دوربین‌های جهان

چشم انسان چند مگاپیکسل است؟

تیپا معتبرترین رده بندی دوربین‌های عکاسی در جهان است این رده بندی بهترین دوربین‌های سال را معرفی کرده است. بر اساس این رده بندی که بخش‌های مختلفی دارد در بین دوربین‌های دی اس ال آر پیشرفته، دوربین کانن دی ۹۰ بهترین شناخته شد. این دوربین که قیمتی حدود هزار و ۲۰۰ دلار دارد می‌تواند فورکی با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کند و از سنسور ۳۲ مگاپیکسلی استفاه می‌کند این سنسور از نوع سامانه پیشرفته تصویر نوع سی است.

کانن دی ۹۰ می‌تواند برای روزنامه نگاران گزینه مناسبی باشد. در بخش دوربین‌های فول فریم تخصصی، دوربین سیگا فول فریم اف پی بهترین شناخته شده است. این دوربین بدون آینه از سنسور ۳۵ میلی متری فول فریم استفاده می‌کند و قیمتی در حدود هزار و ۹۰۰ دلار دارد. این دوربین قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری مناسبی دارد. در بخش دوربین فول فریم حرفه ای، دوربین سونی آلفا هفت آر مارک چهار به عنوان بهترین انتخاب شد. این دوربین از سنسور فول فریم ۶۱ مگاپیسکلی استفاده می‌کند. در این دوربین از فناوری پیکسل شیفت استفاده شده است که می‌تواند عکس‌های ۲۴۰ مگاپیکسلی بگیرد این دوربین حدود سه هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

برترین دوربین در زمینه فیلمبرداری هم دوربین پاناسونیک اس یک اچ شناخته شد. این دوربین از سنسور فول فریم استفاده می‌کند و می‌تواند تصاویر چهار کی را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه با بیت ریت بالا و دینامیک رنج ۱۴ فیلمبرداری کند. قیمت این دوربین حدود چهار هزار دلار است.


کوچکترین شاسی بلند تویوتا

چشم انسان چند مگاپیکسل است؟

تویوتا یاریس سال هاست از محبوب‌ترین خودرو‌های کوچک شهری ساخت تویوتا محسوب می‌شود؛ حالا این شرکت روی پلت فرم این خودرو تویوتا یاریس کراس اوور را با نام یاریس کراس عرضه کرده است. خودرو‌های کراس اوور روی پلت فرم خودرو‌های سواری توسعه پیدا می‌کنند، اما برخی خصوصیت‌های خودرو‌های شاسی بلند را هم دارند. این خودرو دارای پیشرانه هیبریدی است و نیرو به صورت هوشمند بیین چهار چرخ آن پخش می‌شود. برای انتقال نیرو هم از یک جعبه دنده سی وی تی اتوماتیک شش سرعته در این خودرو استفاده شده است.


استارلینک شش ماه تا اجرا

چشم انسان چند مگاپیکسل است؟

با قرار گرفتن ۶۰ ماهواره از پروژه استارلینک این پروژه تنها شش ماه تا فاز اول راه اندازی خود فاصله دارد. این پروژه که به اینترنت فضایی معروف است می‌تواند بسیاری از مرز‌ها ارتباطات را جابجا کند و امکان دسترسی اطلاعات بدون فیلتر را برای کاربران ایجاد کند. البته در فاز اول که بتا نام دارد تنها کارکنان تسلا و اسپیس ایکس به امکانات اینترنت ماهواره‌ای دسترسی خواهند داشت.

اسپیس‌ایکس از ماهواره‌های استارلینک ۴۲۰ عدد را در مدار قرار داده است. برای پوشش بهتر و اجرای فاز بعدی باید تعداد ماهواره‌ها در مدار تا هزار عدد افزایش پیدا کند. این ماهواره‌ها در فاصله مداری ۵۴۰ کیلومتری از زمین قرار گرفته اند.


گوشی جدید موتورولا

چشم انسان چند مگاپیکسل است؟

شرکت موتورولا محصول جدید پرچمدار خود را معرفی کرده است. موتورولا اج و اج پلاس محصولات جدید این شرکت هستند که از نسل پنجم اینترنت همراه پشتیبانی می‌کنند. این محصول دارای صفحه نمایشگر ۶.۷ اینچی و پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶گیگابایت حافظه داخلی است در پشت گوشی از سه دوربین استفاده شده است که دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی است و می‌تواند با کیفیت شش کی فیلمبرداری کند. دوربین سلفی این تلفن همراه هم به سنسور ۲۵ مگاپیکسلی مجهز شده است.

منبع: DW

+ نوشته شده در سه شنبه 9 ارديبهشت 1399برچسب:چشم انسان چند مگاپیکسل است,منصوری فراری,کوچکترین شاسی بلند تویوتا,استارلینک,گوشی جدید موتورولا, ساعت 14:17 توسط آزاده یاسینی


خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

 علم مقوله‌ای جدی است. دانشمندان با پیش‌بینی‌ها و اکتشافات علمی به‌دنبال تأثیرات جدی روی زندگی بشر هستند. اما خُب آنها هم انسان‌اند و می‌توانند همیشه جدی نباشند! جالب است بدانید همان‌طوری که برای یافته‌های علمی جدی جایزه‌ی نوبل داریم، برای یافته‌های علمی مضحک هم جایزه‌ی نوبل مخصوصی به‌اسم «جایزه‌ی ایگ نوبل» (Ig Nobel Prize) وجود دارد. در این مقاله شما را با خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک آشنا خواهیم کرد.

 

اهدای جوایز ایگ نوبل از سال ۱۹۹۱ آغاز شد و هدفش هم از همان ابتدا این بود که از دستاوردهایی که اولش مردم را به‌خنده می‌اندازند و سپس به فکر فرو می‌برند، تقدیر کند. طی این ۲۸ سال، هر سال، ۱۰ جایزه‌ی ایگ نوبل به تحقیقات چاپ‌شده در نشریات علمی اهدا شده است. اما تنها تحقیقاتی موفق به دریافت این جایزه می‌شوند که غیرمعمول، باورنکردنی، عجیب یا به‌عبارتی خنده‌دار باشند. اهدای این جایزه از سوی سازمان «تحقیقات نامحتمل» (Improbable Research) اداره می‌شود. در وب‌سایت این سازمان آمده است که «دستاوردهای علمی خوب هم گاهی می‌توانند مثل دستاوردهای علمی بد، عجیب، خنده‌دار یا حتی مزخرف باشند. بسیاری از همین دستاوردهای علمی خوب به‌خاطر اینکه چرند به‌نظر می‌رسند، مورد حمله قرار می‌گیرند، درحالی‌که بسیاری از دستاوردهای علمی بد دقیقا علی‌رغم چرندبودن‌شان تقدیر می‌شوند.»

مراسم اهدای جوایز ایگ نوبل
مراسم اهدای جوایز ایگ نوبل هر سال پاییز در دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود و خود مراسم هم درست مثل برندگانش پر از چیزهای عجیب‌وغریب است: پرتاب موشک‌های کاغذی، سخنرانی دوکلمه‌ای خوش‌آمدگویی (کل سخنرانی خوش‌آمدگویی فقط همین دو کلمه‌ی «خوش‌آمدید، خوش‌آمدید» است)، آدم‌های نیمه‌عریانی که بدن‌شان را نقره‌ای رنگ کرده‌اند تا شبیه جوایز اهدایی باشند. جالب‌تر اینکه جوایز ایگ نوبل به‌دست برندگان نوبل واقعی به برندگان تقدیم می‌شوند.
حالا ببینیم که برندگان جوایز ایگ نوبل ۲۰۱۸ چه کسانی بودند:

۱. جایزه‌ پزشکی

برندگان: مارک میچِل و دیوید وارتینگِر

عنوان مقاله: «اعتبارسنجی مدل کلیوی پیلوکالیسیل عملکردی برای ارزیابی دفع سنگ‌کلیه حین سوار شد به ترن‌ هوایی‌»

دفع سنگ‌کلیه با ترن‌سواری

میچل و وارتینگر ثابت کردند که ترن‌سواری روش مفرح و بی‌خطری برای دفع سنگ‌کلیه است. این دو محقق داخل یک کلیه‌ی مصنوعی سیلیکونی را با سنگ‌های واقعی کلیه و ادرار پر کردند و آن را با خود به راه‌آهن کوه تندر بزرگ در پارک دنیای دیزنی بردند. آنها ۶۰ بار سوار این ترن شدند. به‌راستی که محققان برای علم دست به چه کارهایی که نمی‌زنند!

۲. جایزه‌ شیمی

برندگان: پاولا رومانو، آدیلیا آلارکائو و سزار ویانا

عنوان مقاله: «بزاق انسان عامل پاک‌کننده‌ی سطوح کثیف»

در این تحقیق محققان می‌خواستند بدانند که آیا روش قدیمی پاک‌کردن سطوح با تُف دارای پایه‌ی علمی است؟ محققان پس از آنالیز بزاق انسان از طریق کروماتوگرافی و آزمایش قدرت آن در پاک‌کردن رنگ‌های مختلف دریافتند که تف محصول پاک‌کننده‌ی خوبی است و علتش هم به وجود ماده‌ی بتا-آمیلاز برمی‌گردد. پژوهشگران از همین ماده برای ساختن بزاق مصنوعی و اثبات فرضیه‌شان استفاده کردند.

۳. جایزه‌ زیست شناسی

برندگان: پاول بِکِر، سِباستین لِبرِتون، اِریکا والین، اِریک هِدِنستروم، فِلیپه بورِرو-اِچِوِری، ماری بِنگتسون، فولکِر خورخِر و پیتر ویتزگال

عنوان مقاله: «بوی مگس»

در این تحقیق محققان نشان دادند که کارشناسان شراب قادرند بوی حشرات را در گیلاس شراب حس کنند. آنها از هشت ارزیاب متخصص شراب دعوت کردند تا چند گیلاس شرابی را که قبلا داخل بعضی‌هایشان مگس سرکه (گونه‌ای مگس از راسته دوبالان است) وجود داشته، بو و مزه کنند. اینکه متخصصان شراب می‌توانند حشرات را بو بکشند، نشان می‌دهد که انسان‌ها حامل گیرنده‌ی فِرومون یا ماده‌ی شیمیایی‌ای هستند که از مگس سرکه آزاد می‌شود. اما محققان هنوز علت این قابلیت را نمی‌دانند.

۴. جایزه‌ مردم شناسی

برندگان: توماس پِرسون، گابریلا-آلینا ساوسیک و اِلِنی مادسِن

عنوان مقاله: «تقلید بی‌اختیار بین‌گونه‌ای در تعاملات بین شامپانزه‌ها و بازدیدکنندگان باغ‌وحش»

شامپانزه‌های تقلیدکار

در این تحقیق، محققان نشان دادند که شامپانزه‌های باغ‌وحش همان‌قدری که ما آدم‌ها اَداهایشان را درمی‌آوریم، از ما تقلید می‌کنند. محققان یک ماه را به تماشای شامپانزه‌ها در باغ‌وحش فوروویک سوئد نشستند و سرآخر دریافتند که هر گونه‌ای حدود ۱۰ درصد اوقات از گونه‌ی دیگر و به‌همان دقت تقلید می‌کند. این تحقیق می‌تواند به درک بهتر ما از نحوه‌ی ارتباطات پریمات‌ها کمک کند.

۵. جایزه‌ آموزش پزشکی

برنده: آکیرا هوریوچی

عنوان مقاله: «کولونوسکوپی در حالت نشسته: آموخته‌هایی حاصل از خود-کولونوسکوپی»

دقیقا معلوم نیست که هوریوچی چرا این آزمایش را روی خودش انجام داد. انجام کولونوسکوپی در حالت نشسته شاید برای کسانی بهتر باشد که درازکشیدن برای‌شان سخت است، اما فکر می‌کنید اِندوسکوپیست‌ها چطور می‌توانند برای کار تحقیقاتی روی خودشان کولونوسکوپی انجام دهند؟ به‌هرحال هوریوچی خود-کولونوسکوپی را روشی «ساده و کارآمد» می‌داند و ادعا می‌کند که انجام این کار فقط نتیجه‌ی مهارت اندوسکوپیست یعنی خودش بوده است.

۶. جایزه‌ ادبیات

برندگان: تیا بلَکلِر، رافائل گومِز، وِسنا پوپوویچ و اِم هلن تامپسون

عنوان مقاله: «زندگی کوتاه‌تر از آن است که دفترچه‌ی راهنمای لعنتی هر وسیله‌ای را بخوانیم: نحوه‌ی برقراری ارتباط کاربران با مکتوبات و ویژگی‌های اضافی وسایل خانگی»

این تحقیق هفت‌ساله نشان داد که وقتی مردم گجت یا ابزارکی نو می‌خرند، اکثریت‌شان دفترچه‌ی همراه محصول را نمی‌خوانند و از همه‌ی قابلیت‌هایش هم استفاده نمی‌کنند. محققان دریافتند که زنان کمی کمتر از مردان دفترچه‌ی راهنمای محصول را می‌خوانند و جوان‌ترها هم به‌نسبت سالخورده‌ترها کمتر این کار را می‌کنند. حتی تحصیل‌کرده‌ترها هم از کسانی که تحصیلات پایین‌تری دارند، کمتر به این کار رغبت دارند.

۷. جایزه‌ تغذیه

برنده: جیمز کول

عنوان مقاله: «ارزیابی اپیزودهای آدم‌خواری انسان‌ها در دوران پارینه‌سنگی ازلحاظ ارزش کالری»

پیشینه‌ی آدم‌خواری در رژیم غذایی انسان‌ها به عصر سنگ برمی‌گردد. در تحقیقی دیگر محققان ادعا داشتند که انسان‌های نخستین به‌خاطر ارزش غذایی به آدم‌خواری روی می‌آوردند. اما در این تحقیق نشان داده شد که چنین فرضیه‌ای نمی‌تواند درست باشد، چراکه رژیم غذایی آدم‌خواری در مقایسه با رژیم‌های گوشتی دیگر کالری خیلی کمتری دارد.

۸. جایزه‌ صلح

برندگان: فرانسیسکو آلونسو، کریستینا اِستِبان، آندره سِرج، ماریا-لوئیزا بالِستار، خایمه سان‌مارتین، کونستانزا کالاتایود و بِئاتریز آلامار

عنوان مقاله: «فریاد و فحاشی حین رانندگی: شیوع، علل، خطر درک‌شده و مجازات»

فحاشی حین رانندگی

این تیم تحقیقاتی از هزار راننده در اسپانیا نظرسنجی کردند و پرسیدند که هر چند وقت و به چه دلایلی به موتوری‌های اطراف‌شان پرخاش و توهین می‌کنند. نتایج نشان داد که این رفتار مکررا از رانندگان اسپانیایی سر می‌زند و امنیت خیابان‌ها را تهدید می‌کند.

۹. جایزه‌ اقتصاد

برندگان: لیندی هانیو لیانگ، داگلاس براون، هوایوِن لیان، ساموئل هانیگ، دی لانس فِریس و لیزا کیپینگ

عنوان مقاله: «درست‌کردن یک اشتباه: تلافی‌کردن درمورد عروسک افسونی که نماد مافوقی تعدی‌گرست، عدالت را برمی‌گرداند.»

عروسک افسون

تحقیق فوق با این فرضیه شکل گرفت که وقتی کارمندی احساس کند، مافوقش با او بدرفتاری کرده است، طبیعتا دلش می‌خواهد رفتار مافوقش را تلافی کند. تلافی‌کردن قطعا به‌نفع هیچ کسب‌وکاری نیست. پس محققان تصمیم گرفتند تا ببینند اگر کارمندی غیظش را سر عروسک افسون مافوقش خالی کند، بهتر نیست؟ نتیجه‌ی این تحقیق نشان داد کسانی که خشم‌شان را به‌جای خود مافوق و کسب‌وکارش روی عروسک افسونش خالی کردند، از میزان خشم‌شان پس از انجام این تمرین کاسته شد.

+ نوشته شده در دو شنبه 8 ارديبهشت 1399برچسب:خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک, ساعت 18:22 توسط آزاده یاسینی


نخستین زنی که رسما عنوان «استادی و دکتری» را کسب کرد

  حدود ۳۴۰ سال پیش در بیست و پنجم ژوئن ۱۶۷۸ زن جـوانی ونیزی در پادو توانست رساله دکتری خود را بگذراند و عنوان «استادی و دکتری» را رسماً دریافت دارد.

مراسم، چنانکه مـعمول است، در یکی از تالار‌های سـخنرانی بـرگزار نشد، زیرا انتظار می‌رفت که جماعت انبوهی در آن حضور یابند و در واقع هم چنین به نظر می‌رسید که این نمایش غیر عادی هزاران نفر را به سوی خود جلب کند، بلکه تصمیم گرفته شد کـه این مراسم در کلیسای پادو انجام گیرد.

النا لوکرزیا کورنارو پیسکوپیا Elena Cornaro Piscopia (۱۶۴۶- ۱۶۸۴) -دختر یکی از صاحب منصبان قضایی سن- مارک- با اینکه دوشیزه ۳۲ ساله بود، روز ۲۵ ژوئن ترسان و لرزان به اینکلیسا وارد شد.

نخستین زنی که رسما عنوان «استادی و دکتری» را کسب کرد

پدرش «جیووان باتیسنا کورنارو» از دودمانی نجیب و مـشهور بـود که چهار نفر از افراد آن به مقام ریاست جمهوری ونیز رسیده و حتی یکی از زنان آن بر اریکه سلطنت نشسته و عنوان ملکه قبرس را دریافت کرده بود. او که از این افتخارات خانوادگی به خود مـی‌بالید از هـمه نفوذ خانواده‌اش برای از میان برداشتن موانعی که بر سر راه دخترش وجود داشت، استفاده کرده بود. ولی تنها یک مانع باقی بود و آن اینکه دسترسی به درجه دکتری در رشته الهیات بـرای زنـان محال می‌نمود. سرانجام شورای دانشگاه پادو در مورد اخذ درجه دکتری در رشته فلسفه (که در آن زمان دیالکتیک نامیده می‌شد) رأی موافق داد.

النا لوکرزیا به طیب خاطر می‌خواست از این درجه دکتری چشم بپوشد تـا در انـزوای عـلمی به سر برد، ولی در جوار او کشیشی وجـود داشـت کـه وی را اندرز می‌داد تا به اراده پدر وقع و احترام گذارد. پرسش‌های ممتحنان در النا شور و ذوق وافری برانگیخت و اطلاعات و دانش وسیع او در معلمان اثر گذاشت. پس ازآنکه شـورای اسـتادان عنوانی را که تا آن زمان هیچ زنی در جهان مـوفق بـه دریافت آن نشده بود، به وی اعطا کرد، حلقه دکتری را به انگشت او نشاندند و تاج افتخار بر سرش نهادند و خرقه اسـتادی را کـه بـه خز و قاقم آراسته بود، بر او پوشاندند. ولی النا لوکرزیا دیـگر به این تشریفات نمی‌اندیشید بلکه چشم به راه لحظه‌ای بود که این مراسم به پایان برسد و او سرانجام بتواند بـه خـانه بـازگردد؛ و در همین خانه بود که او شش سال دیگر به تفکر و مطالعه ادامـه داد و درحـالی‌که هنوز بسیار جوان بود، چشم از جهان فرو بست.

نخستین زنی که رسما عنوان «استادی و دکتری» را کسب کرد

نخستین اثر وی که در خور ذکر است کـتابی اسـت به نام «گفتگو میان نجات‌دهنده ما عیسی و روح پارسا» است که او در ۱۶۶۵، پیش از سـن ۲۰ سـالگی آن را از یک متن اسپانیایی ترجمه کرده بود.

بدین‌گونه او از همان دوران جوانی استعداد و گرایش طبیعی خود را برای گسستن از مـادیات و پرداخـتن به یک زندگی جاودانی و فناناپذیر که فارغ از هرگونه تظاهر و خودنمایی باشد، نـشان داد. ولی این استعداد با شور فراگیری دانش توأم بوده است و به طوری که از زندگینامه‌های وی بر مـی‌آید، زن جـوان عـلاوه بر زبان قدیم و جدید لاتینی و یونانی می‌توانست به زبان فرانسه، اسپانیایی و عـبرانی هـم بنویسد و تکلم کند و نیز قادر بود آهنگ بسازد و آن را بنوازد و حتی به ریاضیات و نجوم بپردازد.

این عـطش شـدید فراگیری دانش گواه آن بود که وی از یک استعداد ذهنی پیشرس و فـوق العـاده و از یک حافظه بسیار نیرومند برخودار بود؛ و بـرخی نـیز آن را ناشی از بی‌اعتنایی دائمی او نسبت به لذات دنیوی و هـوس‌های بـیهوده و ناپایدار زندگی دانسته‌اند؛ و اینکه او از همان آغاز، زندگی زناشویی را نپسندیده و به زندگی گوشه‌نشینی گـرایش نـشان داده، مؤید این پندار است.

بـا ایـن همه هـیچگونه روحـیه مـردم‌گریزی در او وجود نداشت. او با رغبت بـسیار دانـشمندان خارجی را می‌پذیرفت، در مباحثات شرکت می‌جست و به اصطلاح امروز به سخنرانی و تدریس مـی‌پرداخت. طـولی نکشید که نام وی بر سـر زبان‌ها افتاد و او به عـضویت هـفت آکادمی فرهنگی درآمد. منظومه‌هایش دسـت بـه دست می‌گشت و داستان‌های جالبی درباره حجب و حساسیت او نقل کردند. روزی به پدر توانگرش که دوسـت داشـت دارایی خود را به رخ دیـگران بـکشد، هـنگامی که درباره چـگونگی تـزئین قصر خود در کانال بـزرگ بـا نقاشان و صنعتکاران صحبت می‌کرد چنین گفت:

-پدر، چرا اینهمه ثروت را میان مستمندان تقسیم نمی‌کنی؟ با این کـار مـی‌توانی در بهشت قصر بسیار پایدارتر و باشکوه‌تری بـرای خـود بنا کـنی.

دخترش که بر زندگی ریاضت‌طلبانه و محققانه مبتنی بود با کمال تأسف از هرگونه اندیشه‌ای دایر بر فراهم آوردن موجبات ازدواج وی چشم پوشید و او را هـمراه بـا چهار خدمتگزار و یک پزشک به پادو روانه کرد تا در کاخی که در آنجا داشت اقامت گزیند. النا در آنجا فرصت کافی یافت تا دروس دانشگاه مـعروف و کـهنسال این شهر را (این دانشگاه در سـال ۱۲۲۰ مـیلادی تأسیس شده) دنبال کند و در همانجا چندین سال به مطالعات ژرف در رشته الهیات و فلسفه پرداخت.

او در پادو زندگی بسیار ساده‌ای را می‌گذراند. ظروف نقره‌ای خود را تنها در مواقعی کـه پدرش از آنـجا بازدید می‌کرد بیرون مـی‌آورد، زیـرا او خودش برای خوردن غذا از ظروفی استفاده می‌کرد که تهیدستان آن را به کار می‌بردند، به خدمتگزاران خود خدمت می‌نمود و به وقت بیماری، به پرستاری آنان همت می‌گماشت.

این روش تا روزی که ناگزیر شـد بـه پیروی از میل پدرش، در مراسم اعطای درجه دکتری حاضر شود ادامه یافت.

نخستین زنی که رسما عنوان «استادی و دکتری» را کسب کرد

بی‌شک پیش از وی زنان دیگری در این کشور وجود داشتند که شهرت علمی پیدا کرده بودند از آن جمله نوولا آندرا است کـه در فـاصله سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۶۶ بـه جای پدر بیمار خود در دانشگاه بولونی که در ۱۰۸۸ تأسیس شده، قوانین کلیسایی را تدریس می‌کرد، ولی او وقتی به تدریس می‌پرداخت مـی‌بایست صورتش را با نقابی بپوشاند؛ و این از نشانه حجب و حیا بود.

بیست و پنـجم ژوئن ۱۶۷۸ در کـلیسای پادو چـهره النا لوکرزیا کورنارو بدون نقاب بود. تصویری از این چهره را هم اکنون می‌توان در پنجره بزرگی مشاهده نمود کـه از سـال ۱۹۰۶، کتابخانه واسار کالج را، موسسه مهم زنان آمریکا که در آن نام وی برای همه آشـناست، زیـنت بـخشیده است.

منبع: شماره ۱۰۴ نشریه پیام یونسکو

+ نوشته شده در شنبه 6 ارديبهشت 1399برچسب:نخستین زنی که رسما عنوان «استادی و دکتری» را کسب کرد, ساعت 14:26 توسط آزاده یاسینی


دانستنی‌های جالب درباره صرع

 هنوز کم و بیش چیز‌هایی وجود دارد که درباره صرع نمی‌دانیم، مثل علت دقیق آن. گاهی این یک اختلال منفرد است، اما گاهی هم تاثیر یک بیماری دیگر است. حتی صرع انواع مختلفی دارد و می‌تواند در بخش‌های مختلفی از روز اتفاق بیفتد. در این مطلب با حقایق جالبی درباره این بیماری آشنا می‌شوید.

یک بیماری شایع

دانستنی های جالب درباره صرع

صرع چهارمین اختلال عصبی شایع جهان است که با تشنج‌های بدون محرک و عودکننده شناخته می‌شود. یک بیماری که طیف گسترده‌ای از انواع تشنج را شامل می‌شود. در صرع تشنج‌های مکرر تجریه می‌شود که در مغز آغاز می‌شوند و معمولا وقتی به عنوان صرع شناخته می‌شود که فرد بیش از یک تشنج داشته باشد.


صرع حساس به نور

دانستنی های جالب درباره صرع

نور فقط روی حدود ۳% از مبتلایان به صرع تاثیر می‌گذارد، که صرع حساس به نور نامیده می‌شود.


فیلسوف یونانی

دانستنی های جالب درباره صرع

فیلسوف یونانی بقراط (۴۶۰-۳۷۷ قبل از میلاد) اولین کسی بود که فکر کرد سرچشمه صرع در مغز است.


شبانه و روزانه

دانستنی های جالب درباره صرع

برخی افراد تشنج را در بیداری تجربه می‌کنند، اما ممکن است برخی افراد آن را هنگام خواب تجربه کنند.


واکنش‌های متفاوت

دانستنی های جالب درباره صرع

تشنج‌ها همیشه به شکل حرکات ناگهانی و نامنظم و شدید بدن نیستند، برخی افراد حالت گیجی و سرگردانی و از دست دادن هوشیاری را تجربه می‌کنند.


تغییرات هورمونی

دانستنی های جالب درباره صرع

زنان بیشتر با صرع دست و پنجه نرم می‌کنند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، کنترل صرع را دشوار می‌کند، به خصوص اگر دارو برای کودک مضر باشد.


انواع مختلف

دانستنی های جالب درباره صرع

صرع به روش‌های مختلفی روی افراد تاثیر می‌گذارد. بسیاری از افراد مبتلا به صرع چند نوع تشنج را تجربه می‌کنند.


علت تشنج

دانستنی های جالب درباره صرع

علت تشنج تقریبا ناشناخته است، اگرچه صرع را گاهی به آسیب مغزی یا زمینه خانوادگی نسبت می‌دهند.


ناگهانی و غیرمنتظره

دانستنی های جالب درباره صرع

کارشناسان تخمین می‌زنند از هر ۱۰۰۰ نفر مبتلا به صرع، هر سال یک نفر در اثر مرگ ناگهانی غیرمنتظره در صرع می‌میرد. همچنین مرگ در اثر تشنج طولانی هم ممکن است.


اورژانسی

دانستنی های جالب درباره صرع

هر سال ۲۲ تا ۴۲ هزار نفر در آمریکا در اثر موارد اورژانسی تشنج جان خود را از دست می‌دهند.


حتما کسی را می‌شناسید

دانستنی های جالب درباره صرع

صرع نادر نیست. فقط در آمریکا حدود ۳.۴ میلیون فرد بالغ و کودک مبتلا به صرع زندگی می‌کنند.


غیرقابل درمان

دانستنی های جالب درباره صرع

متاسفانه دارو‌ها در مورد همه موارد صرع جواب نمی‌دهند. تنها در آمریکا حدود یک میلیون نفر صرع کنترل نشده دارند.


مهارت‌های مقابله‌ای

دانستنی های جالب درباره صرع

صرع یک مشکل پزشکی مزمن است که هیچ درمان خاصی ندارد. اما با دارو‌های مناسب، بیماران می‌توانند با موفقیت درمان شوند.


درست مثل شما

دانستنی های جالب درباره صرع

به جز مواردی که شدید یا غیرقابل درمان است، افراد مبتلا به صرع می‌توانند مثل افراد عادی کار و زندگی کنند.


همه برابرند

دانستنی های جالب درباره صرع

همه افراد صرف نظر از سن یا پس زمینه، می‌توانند صرع بگیرند و در کهنسالان به اندازه کودکان رایج است.


انتقال

دانستنی های جالب درباره صرع

صرع یک اختلال عصبی غیرمسری است. شما نمی‌توانید آن را از کسی بگیرید یا به دیگران انتقال دهید.


نگران نباشید

دانستنی های جالب درباره صرع

محدود کردن کسی که تشنج کرده می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بیشتر تشنج‌ها خودشان بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه تمام می‌شوند، بنابراین اشیایی که ممکن است باعث آسیب شوند را بردارید و از قوانین کمک‌های اولیه پیروی کنید.


هرگز این کار را نکنید

دانستنی های جالب درباره صرعهیچ وقت سعی نکنید چیزی را به زور وارد دهان کسی کنید که تشنج کرده است. واکنش درست این است که آن‌ها را به پهلو بخوابانید و زیر سرشان بالش یا چیز نرمی قرار دهید.


زبانتان را نگه دارید

دانستنی های جالب درباره صرع

یک شایعه پیرامون تشنج‌های صرعی وجود دارد، که طی تشنج صرعی ممکن است زبانتان را ببلعید. اما این کاملا غلط است، چون از لحاظ فیزیکی غیرممکن است.


شگفتی پزشکی مدرن

دانستنی های جالب درباره صرع

اولین دارویی که برای درمان صرع استفاده می‌شد، فنوباربیتون در سال ۱۹۱۲ بود. اکنون بیش از ۲۵ نوع دارو وجود دارد.


بزرگ شدن

دانستنی های جالب درباره صرع

تعداد کمی از کودکانی که تشنج می‌کنند، مبتلا به صرع می‌شود. بیشتر اوقات دچار تشنج دوم نمی‌شوند.

منبع: list۲۵

+ نوشته شده در شنبه 6 ارديبهشت 1399برچسب:دانستنی‌های جالب درباره صرع, ساعت 14:24 توسط آزاده یاسینی


تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!

 بعضی اوقات شما کاری را انجام می‌دهید یا چیزی را مشاهده می‌کنید که از نظر سایر افراد اتفاق افتادن آن غیرممکن به نظر می‌رسد. مانند معلق ماندن سبد خریدی در فروشگاه یا حتی دیدن کشتی‌هایی که به نظر می‌رسد در حال پرواز هستند. این‌ها اتفاقات نادری هستند که بسیاری از ما هرگز آن‌ها را نمی‌بینیم یا در طول زندگی خود آن‌ها را تجربه نمی‌کنیم.

در ادامه با برترین‌‎ها، عکس‌هایی از پدیده‌های فوق العاده، ترفند‌های پیچیده و یا اتفاقات تصادفی‌ای را مشاهده می‌کنیم که باعث زیر سوال رفتن واقعیت می‌شوند.

چگونه برف از سقف این خانه بدون هیچ شکستگی بیرون زده است و این شکل زیبا و تزئینی را به خود گرفته است؟

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


به نظر می‌رسد که این آب از قوانین فیزیک پیروی نمی‌کند!

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


چقدر طول می‌کشد که شما هم دومینویی مانند تصویر پایین بچینید؟

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


آخه چطوری این گربه تونسته خودش رو اونجا نگه داره؟!

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


لایه‌ی نازکی از یخ که بعد از سیل، تنه‌ی درختان را در آغوش گرفته است.

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


مجسمه‌ای ویژه که نیروی گرانش را به شکل ظریف‌تری نشان می‌دهد.

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


این سکه‌ی ژاپنی آن قدر سبک است که حتی کشش سطحی آب را از بین نمی‌برد.

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


توضیح این که این پرنده چگونه در هوا معلق مانده کار آسانی نیست.

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


این شما و این هم بولینگ باز برتر سال!

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


یک تکه چوب شناور که در حالت متعادل بر روی یک آبشار قرار گرفته است.

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


این طور که مشخص است، گربه‌ها استاد شکستن قوانین فیزیک هستند.

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


احتمالا این عکس در بهترین زمان ممکن گرفته شده است.

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


این تصویر یک مثال خوب برای پدیده «فاتا مورگانا» است. معجزه‌ای ناشی از تغییرات آب و هوایی است که در آن خط باریکی از نور روی سطح آب را می‌پوشاند.

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


سوالات زیادی راجع به این عکس در ذهن به وجود میاد!

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!


آماده اید تا به آینده سفر کنیم؟!

تصاویری که دیدن آن‌ها باعث می‌شود به قوانین فیزیک شک کنید!

منبع: BrightSide

+ نوشته شده در پنج شنبه 4 ارديبهشت 1399برچسب:قوانین,فیزیک, ساعت 14:55 توسط آزاده یاسینی


ماجرای حیرت‌انگیز «مری حصبه»

 هیچ کس فکر نمی‌کرد زمانی برسد که تمام خبر‌ها بشود ماجرا‌های یک بحران سلامت جهانی و و تلاش علمی برای غلبه بر آن. ولی این اولین باری نیست که یک همه‌گیری توجه جهانیان را جلب کرده است. آنفلوآنزای اسپانیایی در سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ به یک چهارم جمعیت دنیا سرایت کرد و ۱۷ تا ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند. ولی حتی قبل از آنفلوآنزای اسپانیایی، ماجرای خارق‌العاده "مری حصبه" اتفاق افتاده بود. او مهاجر ایرلندی جوانی بود که در اوایل قرن بیستم در نیویورک کار آشپزی می‌کرد.

ماجرای حیرت‌انگیز 'مری حصبه'، تبعیض، مرگ، قرنطینه و بستنی هلومری مالون در جلوی تصویر، او ناقل تیفویید بود، ولی خودش مبتلا نشد

آشپز ایرلندی و غذای معروفش

در این ماجرا مری را گاهی می‌توان به چشم قربانی و گاهی به چشم یک فرد شرور دید، ولی بی‌شک او قبل از جنگ جهانی اول، توجه نیویورک و خیلی جا‌های دنیا را به "همه‌گیرشناسی" جلب کرد.

مری مالون در سال ۱۸۶۹ در کوکزتاون در بخش تایرون ایرلند به دنیا آمد و در نوجوانی برای زندگی‌ای تازه در ینگه دنیا، ایرلند را ترک کرد. در سال،۱۹۰۰ مری آشپزی بود در خانه ثروتمندان نیویورک و حومه. می‌گویند بستنی هلویش معروف بود. در آن زمان حدود یک تا دو میلیون آمریکایی خدمتکار خانه بودند و آشپز‌ها در حکم حاکم منزل بودند. وظایف آشپز، مدیریت کارکنان آشپزخانه و خرید بود. در تائید مرتبه‌اش، کارفرما‌ها او را نه "مالون" بلکه "خانم مالون" صدا می‌کردند.

شیوع بیماری مرگبار در نیویورک

مری مالون در محله‌های اعیانی منهتن کار می‌کرد، ولی کارش خوب پیش نمی‌رفت. از ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۷، در هفت خانه مختلف آشپزی کرد و آخرین کارش در پارک اونیو بود. در همه این خانه‌ها، افرادی بیمار شدند یا مردند. مری هر دفعه غیبش زد و کار دیگری پیدا کرد.

کارفرمایان ثروتمند او در محله‌هایی مانند اویستربی و خیابان پنجم بهت‌زده بودند. حصبه (یا تیفوئید یا تب روده) به دنیای آن‌ها تعلق نداشت. این بیماری در جمعیت‌های متراکم در زاغه‌های غیربهداشتی نیویورک مثل فایو پوینتز، پروسپکت هیل و هلز کیچن شایع بود.

خانواده یکی از این قربانیان، محققی به نام جورج ساپر را استخدام کردند و او بلای جان مری شد. بار اولی که ساپر توانست رد مری را پیدا کند، مری او را با یک چنگال بزرگ از آشپزخانه بیرون کرد. این یک از مشکلات مری بود.

ماجرای حیرت‌انگیز 'مری حصبه'، تبعیض، مرگ، قرنطینه و بستنی هلومری جمجمه‌ها را می‌شکند و داخل ماهیتابه می‌ریزد، حدود سال ۱۹۰۹

مری نمی‌توانست قبول کند ناقل بیماری است در حالی که خودش مبتلا نشده بود، از این رو می‌توان با او همدردی کرد. ولی آقای ساپر فهمید که مری بدون داشتن علائم بالینی ناقل عامل بیماری است. او خود مبتلا نمی‌شد، ولی بیماری را به دیگران انتقال می‌داد.

درک مسئله برای مری مالون ممکن نبود، ولی مقامات نیویورک چاره‌ای نداشتند و در سال ۱۹۰۷ او را به مرکز قرنطینه در جزیره "نورث برادرز" در خارج نیویورک تبعید کردند. این جزیره در رودخانه شرقی (ایست ریور) در نزدیکی برانکس قرار دارد. این روز‌ها جزیره نورث برادرز خالی از سکنه است و پناهگاه پرندگان.

در اواخر قرن نوزدهم، این جزیره برای اسکان قربانیان آبله در نظر گرفته شد و پس از آن برای جداسازی همه بیمارانی که باید قرنطینه می‌شدند. با استاندارد‌های امروز، این کار ممکن است بی‌رحمانه به نظر برسد، ولی قبل از کشف آنتی بیوتیک، هیچ راه دیگری برای مهار چنین بیماری‌هایی وجود نداشت.

منشور نیویورک بزرگ به مقامات بهداشت ایالتی این قدرت را می‌داد که قرنطینه کنند. ماری ملون را در زندان انفرادی نگه داشتند و او تصمیم گرفت شکایت کند و به وکیلش گفت هیچ کار اشتباهی انجام نداده و ناعادلانه از اجتماع طرد شده است. او گفت: "این طرز رفتار با یک زن بی‌دفاع در یک جامعه مسیحی باورنکردنی است. " مری قول داد هرگز به عنوان آشپز کار نکند و در نهایت آزاد شد.

ماجرای حیرت‌انگیز 'مری حصبه'، تبعیض، مرگ، قرنطینه و بستنی هلو

حصبه یا تیفویید چیست؟

  • عامل این بیماری باکتری سالمونلا تایفی بسیار مسری است و با غذا و آب آلوده منتقل می‌شود.
  • این بیماری بیشتر در کشور‌هایی شایع است که بهداشت ناکافی است و آب آشامیدنی سالم در دسترس نیست.
  • برآورده شده سالانه ۱۱ تا ۲۰ میلیون نفر مبتلا می‌شوند و بین ۱۲۸ تا ۱۶۱ هزار می‌میرند.
  • دو واکسن برای پیشگیری از تیفویید وجود دارد.
  • آنتی بیوتیک این بیماری را درمان می‌کند، ولی مقاومت به آنتی بیوتیک درمان را سخت‌تر کرده است.
  • ناقلان مزمن بدون اینکه علائم بالینی داشته باشند. در بعضی موارد ممکن است ده‌ها سال این بیماری را منتقل کنند. مری مالون معروفترین آن‌ها بود.

غول رسانه وشکایت مری

داستان مری در روزنامه ویلیام رندولف هرست چاپ شد. شخصیت چارلز فاستر کین در فیلم معروف ارسن ولز، همشهری کین، از او الهام گرفته شده بود. ویلیام زمانی گفته بود داستان‌های روزنامه اش باید خواننده از جایش بلند کند و باعث شود آن‌ها از تعجب فریاد بزنند.

هرست بسیار با نفوذ بود و داستان مری برای اولین بار در ۲۰ ژوئن ۱۹۰۹ در روزنامه او چاپ شد. حمایت هرست از ملون شمشیری دو لبه بود؛ هزینه استخدام وکیل ملون را تبلیغات روزنامه هرست تامین می‌کرد. هرست حتی ممکن است هزینه‌های حقوقی ملون را هم پرداخته باشد. او قبل از آن هم برای داستان‌هایی که پرفروش می‌شدند همین کار را کرده بود. اما از آن سو خبرنگاران هرست لقب "مری حصبه" را ابداع کردند که تا آخر عمر او راه رها نکرد.

زندگی تلخ مری بعد از آزادی

مری بعد از آزادی مدتی لباسشویی کرد که شان کمتری داشت، ولی در نهایت با نام‌های مستعار به عنوان آشپز سر از آشپزخانه‌ها درمی‌آورد. او حتی در آشپزخانه یک بیمارستان هم کار کرد و همیشه هم درد آشنای بیماری و مرگ بجا ماند. هیچکس نمی‌داند مری دقیقا واسطه چند سرایت منتهی به مرگ بوده است. سه مورد قطعی است، ولی بعضی می‌گویند این آمار به ۵۰ نفر هم می‌رسد.

بالاخره در سال ۱۹۱۵، دوباره توانستند رد مری را بگیرند و این بار دیگر هیچ کارزار رسانه‌ای یا همدردی در کار نبود.

مری دوباره به قرنطینه بازگردانده شد و ۲۳ سال آنجا ماند و در سال ۱۹۳۸ از دنیا رفت.

ولی نقش بستنی هلو، دسر معروف مری در این ماجرا چیست؟

باکتری تیفویید با حرارت از بین می‌رود، ولی در غذای سرد می‌تواند زنده بماند. شاید اگر تخصص معروف مری پای سیب بود، هیچوقت اسم "مری حصبه" را کسی نمی‌شنید.

منبع: bbc

+ نوشته شده در پنج شنبه 4 ارديبهشت 1399برچسب:ماجرای حیرت‌انگیز «مری حصبه», ساعت 14:54 توسط آزاده یاسینی


تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

 در اوایل عصر تصویرگری آناتومیک (حدود قرن ۱۵ تا ۱۸)، هنرمندان غالبا تصاویر و رندر‌هایی از اسکلت انسان در قاب‌ها و منظره‌های اجتماعی می‌کشیدند. این شکل از تصویرگری تاریخی بخشی از چیزی است که عکاسی به نام Jan Kriwol و یک هنرمند CGI به نام Markos Kay برای خلق یک سری عکس از سیستم گردش خون انسان در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و زندگی شهری الهام گرفتند.

تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

«کریول» یک اینفلوئنسر ساکن ورشو و به صحنه‌های اسکیت بردینگ در لهستان بسیار علاقه‌مند است. او در بسیاری از آثار و عکس‌هایی خود هنر اسکیت‌بورد را با رنگ‌ها و نور‌ها و توهم‌های خود ترکیب کرده است تا یک اثر جدید خلق کند. یک روز «کریول» نقاشی از سیستم گردش خون بدن یک انسان در حال کشیدن سیگار را مشاهده می‌کند و این جرقه ذهنی برایش رخ می‌دهد که چگونه می‌توان این را به واقعیت تبدیل کرد.

«کریول» ایده خود را با چند طراح و هنرمند CGI در میان می‌گذارد، اما پیچیدگی‌های این پروژه مانع از شروع همکاری با آن‌ها می‌شود. سرانجام، یک طراح CGI در لندن به نام «کی» اعلام آمادگی می‌کند.

هماهنگی بالای آناتومی‌ها با محیط

آن‌ها سریعا به یک نتیجه مشترک می‌رسند که چگونه سیستم گردش خون انسان را به صورت طبیعی و در وضعیت‌های مختلف زندگی شهری نمایش دهند. آن‌ها سراغ کتاب‌های درسی و آناتومی می‌روند و از تصاویر آن‌ها الهام می‌گیرند. همین‌طور، تصاویری از سیستم گردش خون انسان از نمایشگاه Body Worlds که توسط دکتر Gunther von Hagens تهیه شده‌اند را به طور کامل مطالعه می‌کنند.

بزرگ‌ترین چالش در این پروژه، ساختن پیکره یک انسان با سیستم گردش خون است که طبیعی به نظر برسد و با زندگی واقعی تطابق داشته باشد. زمان زیادی برای ترسیم وضعیت‌های مختلف صرف می‌کنند و در غالب اوقات ناچار هستند یک موقعیت غلو شده را ترسیم کنند تا از نظر بصری بشود سیستم گردش خون را نشان داد.

«کی» با مدل‌سازی شریان‌های اصلی بدن شروع می‌کند و بعد مویرگ‌ها و دیگر شریان‌های مولد را برای پر کردن آناتومی پیش می‌برد.

تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

از سوی دیگر «کریول» مناظر شهری را در کشور‌های مختلف و در خیابان‌ها یا مراکز خرید و وضعیت‌های اجتماعی عکاسی و بعد به صورت سه‌بعدی بازآفرینی می‌کند تا بتواند به طور کامل روی سایه‌ها و تابش‌ها کنترل داشته باشد.

نتیجه نهایی، یک هماهنگی کامل میان آناتومی بدن و محیط اطراف آن است. تصاویری که در ظاهر ساده هستند، ولی پیچیدگی‌هایی فراتر از تصور دارند. برای مثال، نمایش گردش خون انسان در ایستگاه اتوبوس با توجه به محیط و زاویه تابش نور آفتاب و سایه روشن‌ها بسیار دقیق و طبیعی و جذاب است.

اگر دوست داشته باشید؛ می‌توانید تصاویر شهری گرفته شده توسط «کریول» و همین‌طور طراحی‌های انتزاعی «کی» را در اینستاگرام‌شان دنبال کنید.

تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من

+ نوشته شده در چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399برچسب:تصاویری انتزاعی: مثل خون در رگ‌های من, ساعت 15:31 توسط آزاده یاسینی


۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل، که سکوی پرتاب آن‌ها شد

 دفتر کار افراد بزرگ و موفق تاریخ لزوما بزرگ و مملو از امکانات نیست. برخی از بزرگان تاریخ با کار کردن در منزل، شگفتی‌های زیادی آفریده‌اند. از آلبرت اینشتین گرفته تا جون دیدین (Joan Didion) و مارک تواین (Mark Twain) به عنوان افرادی با ذهن خلاق و بزرگ، برخی از بزرگترین آثارشان را در منزل خلق کرده و حین کار کردن در خانه، ایده‌هایی بزرگ به ذهنشان رسیده است.

نقطه مشترک دفتر کار افراد بزرگی که در این مطلب بررسی می‌کنیم، قرارگیری آن‌ها در دل منزل است. خانه برخی در آپارتمانی بزرگ در منهتن بوده و تعدادی دیگر، در یک منزل روستایی داخل مزرعه زندگی می‌کردند. تماشای این تصاویر نشان می‌دهد نداشتن امکانات شامل یک دفتر کار بزرگ و مجلل، هرگز بهانه‌ای برای عدم دستیابی به موفقیت نیست.

جین آستن

جین آستن (Jane Austen)، نویسنده رمان کلاسیک «غرور و تعصب» (Pride and Prejudice) و همچنین «اما» (Emma)، یکی از برجسته‌ترین نویسندگان زن تاریخ محسوب می‌شود. او بسیاری از آثارش را در منزل نگارش کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

اکنون می‌توان میز کار جین آستن را در منزل وی که تبدیل به موزه شده است تماشا کرد. این موزه در آلتون انگلستان قرار دارد.

قبل از مرگ این نویسنده بزرگ در سال ۱۸۱۷ میلادی، چهار اثر بزرگ توسط وی منتشر شد: «غرور و تعصب»، «دلباخته یا حس و حساسیت» (Sense and Sensibility)، «اما» (Emma) و «پارک مانسفیلد» (Mansfield Park) از این مغز متفکر برای ما به یادگار ماند. دو اثر دیگر خانم آستن به نام «ترغیب» (Persuasion) و «نورثنگر ابی» (Northanger Abbey) بعد از مرگ او منتشر شد.


شارلوت برونته

شارلوت برونته (Charlotte Brontë) یک رمان‌نویس و شاعر انگلستانی بزرگ بود. او تعداد قابل توجهی از آثار هنری خود را در منزل خانوادگیش نگارش کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

محبوب‌ترین رمان‌های شارلوت برونته «جین ایر» (Jane Eyre)، «ویلت» (Villette) و «قصه‌های آنگریا» (Tales of Angria) محسوب می‌شوند. خواهران برونته بیشتر رمان‌هایشان را در منزل خانوادگی خود در منطقه هاوورت یورکشایر غربی نوشتند.

در سال ۱۹۲۸ میلادی، منزل خانوادگی آن‌ها تبدیل به موزه شد. مدتی بعد با هدف تغییر محیط داخلی منزل به سبک طراحی دهه ۱۸۵۰ یک بازسازی اساسی روی آن صورت گرفت. در این موزه آثار زیادی از جمله لوازم شخصی شارلوت برونته نظیر میز نویسندگی او در معرض بازدید عموم قرار دارد.


چارلز دیکنز

دفتر کار افراد بزرگی همچون چارلز دیکنز (Charles Dickens) نیز در منزل قرار داشت. وی رمان‌های مشهور و کلاسیک «اولیور توئیست» (Oliver Twist)، «داستان دو شهر» (A Tale of Two Cities)، «انتظارات بزرگ» (Great Expectations) و چند رمان دیگر را در منزل خلق کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

میز کاری که چارلز دیکنز رمان «انتظارات بزرگ»، «دوست مشترک ما» (Our Mutual Friend) و چند اثر هنری دیگر را روی آن نگارش کرد، در سال ۲۰۱۵ توسط موزه چارلز دیکنز خریداری شد. این موزه، داخل یکی از منزل‌های قبلی این نویسنده بزرگ در شهر لندن واقع شده است.


جان آدامز

همه ذهن‌های بزرگ یک دفتر کار بزرگ و لاکچری یا استودیو‌هایی بزرگ نداشتند! به عنوان نمونه باید به جان آدامز (John Adams) اشاره کرد که در آشپزخانه یک خانه رعیتی واقع در براینتری ماساچوست، حقوق خواند و از آن جا به مقام‌های بزرگی دست پیدا کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

جان آدامز معاون اولین نخست جمهور آمریکا بود و سپس تبدیل به دومین رئیس جمهور ایالات متحده شد. در عکس بالا می‌توانید دفتر کار وی بین سال‌های ۱۷۹۷ الی ۱۸۰۱ را مشاهده کنید.


لئو تولستوی

این نویسنده روس بزرگ، آثار فراموش نشدنی نظیر «جنگ و صلح» (War and Peace) و «آناکارنینا» (Anna Karenina) را در منزلش واقع در یاسنایا پولیانا خلق کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

لئو تولستوی، یاسنایا پولیانا را «سنگر ادبی غیرقابل دسترسی» خود خطاب می‌کرد. منزل این نویسنده بزرگ اکنون تبدیل به موزه شده و لوازم شخصی وی نظیر میز کار و کتابخانه‌اش شامل ۲۲ هزار کتاب، در معرض دید عموم قرار دارد.


مارک تواین

مارک تواین (Mark Twain) نگارش «ماجرا‌های تام سایر» (The Adventures of Tom Sawyer) را در منزلش در شهر نیویورک آغاز کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

از کتاب «ماجرا‌های تام سایر» به عنوان یکی از بزرگترین رمان‌های آمریکایی یاد می‌کنند. این کتاب درباره داستان پسر جوانی است که قبل از جنگ آمریکا در نزدیکی رودخانه می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کند.


زیگموند فروید

علاوه بر دفتر کار افراد بزرگ مشغول به نویسندگی، محل فعالیت برخی پزشکان و دانشمندان نیز در منزل بوده است. به عنوان نمونه‌ای بارز باید به زیگموند فروید (Sigmund Freud) اشاره کرد. از او به عنوان موسس و پدر علم روانکاوی نام می‌برند.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

این روان‌شناس بزرگ، بیشتر نظریه‌هایش را در زمان کار در منزل مطرح کرد. منزل او در وینا، میزوری، آمریکا قرار داشت. او نزدیک به ۴۷ سال در این خانه زندگی کرد. همه تمرینات علم روانکاری در همین منزل توسعه پیدا کرد.

در سال ۱۹۷۱ میلادی، منزل زیگموند فروید به عنوان یک موزه بازگشایی شد. نامه‌ها، کتاب‌ها و آثار هنری متعلق به پدر روانکاری همه در این موزه قابل مشاهده هستند. همه آثاری که زمانی جزوی از کلکسیون لوکس فروید بود، در معرض دید عموم قرار دارند.


آلبرت اینشتین

آلبرت اینشتین (Albert Einstein) در سال ۱۹۳۶ میلادی خانه‌ای در پرینستون آمریکا خرید. او تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۵ در همین منزل زندگی کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

رونالد کلارک (Ronald Clark) نویسنده کتاب زندگی‌نامه این دانشمند بزرگ و پدر فیزیک مدرن (Einstein: The Life and Times)، در کتاب خود مدعی شد مطالعات اینشتین در خیابان Mercer (محل قرارگیری منزلش) برای وی تبدیل به عادت شده بود. او در همینجا تئوری‌های بزرگش را پرورش داد و فرضیه‌هایی جدیدی مطرح کرد. اینشتین فرضیه‌هایی که حدود سی سال قبلتر به ذهنش خطور کرده بودند را در منزلش واقع در پرینستون نیوجرسی بال و پر داد.


جرج برنارد شاو

جرج برنارد شاو (George Bernard Shaw)، نویسنده ایرلندی بزرگ، بیشتر آثار هنری خود را در منزلش در شهر لندن خلق کرد. او بعد از مرگ همسرش، به کشور ایرلند بازگشت.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

در سال ۱۹۵۰، جرج برنارد شاو در منزلش واقع در آیوت سنت لارنس درگذشت. او از سال ۱۹۰۶ در اینجا زندگی می‌کرد. این نویسنده در آخرین سال‌های عمر خود و در ۹۴ سالگی، مشغول نگارش اثر جدیدی بود، اما مرگ دیگر به او امان نداد.


مارتین لوتر

مارتین لوتر کینگ جونیور (Martin Luther King) به عنوان یک فعال حقوق مدنی سرشناس، در منزلش واقع در آلباما کار می‌کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

در ۱۹۵۶، سالی که تصویر بالا در آن به ثبت رسیده، منزل وی طی یک عملیات ترور منفجر شد. بعد از بازسازی، مارتین و خانواده‌اش تا سال ۱۹۶۰ در همین منزل به زندگی ادامه دادند. این خانه کوچک اکنون تبدیل به موزه شده است.


الکساندر کالدر

استودیوی مجسمه‌سازی الکساندر کالدر (Alexander Calder) در منزلش قرار داشت. همسر الکساندر از این استودیو به عنوان سرزمین عجایبی مملو از اشیای متحرک یاد می‌کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

یکی از تفاوت‌های منزل الکساندر کالدر با دفتر کار افراد بزرگ دیگری که تا اینجا بررسی کردیم، برگزاری مهمان‌های بزرگ در آن بود. شرکت‌کنندگان در این مهمانی‌ها همیشه از آن‌ها تعریف و تمجید می‌کردند.


ادوارد آلبی

ادوارد آلبی (Edward Albee) نمایش‌نامه‌نویس آثاری همچون “The Sandbox” و «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» (?Who’s Afraid of Virginia Woolf) اغلب اوقات در آپارتمان روستایی خود در گرینویچ کار می‌کرد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

از یوجین اونیل (Eugene O’Neill)، آرتور میلر (Arthur Miller)، تنسی ویلیامز (Tennessee Williams) و ادوارد آلبی به عنوان برترین نمایش‌نویسان تاریخ آمریکا یاد می‌کنند. همانطور که می‌بینید حتی چنین فرد موفقی فاقد یک دفتر کار زرق و برق‌دار بود و در منزل کار می‌کرد.


رولد دال

برخی از بزرگترین کتاب‌های مخصوص کودکان در قرن بیستم، به دست رولد دال (Roald Dahl) نگارش شد. او در باغ خانه‌اش در روستای گریت میسندن انگلستان کلبه‌ای مخصوص ایجاد کرد و در آنجا مشغول به کار می‌شد. تصویر زیر در سال ۱۹۶۵ از این نویسنده گرفته شد.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

آلونکی که رولد دال در آن نویسندگی می‌کرد، توسط موزه اختصاصی وی به عنوان «عمیقا شخصی» یاد می‌شود. در این جا مصنوعات شخصی و یادگاری‌های فراوانی وجود داشت. آقای دال دوست داشت در زمان رویاپردازی درباره داستان‌های جدید، نزدیک این اشیا باشد.

بر اساس خاطرات شخصی رولد دال، هر زمانی که در این کلبه حضور داشت، فقط کاغذی که روی آن مشغول نوشتن بود را می‌دید. منظور وی، تمرکز بالا روی نویسندگی و غرق شدن در کار حین حضور در آلونک بود. در مقایسه با دفتر کار افراد بزرگی که تا اینجا بررسی کردیم، به نظر رولد دال بیشتر از اتاق کار مخصوص خود حس می‌گرفت.


جون دیدین

جون دیدین (Joan Didion) به عنوان یک نویسنده و جان گرگوری (John Gregory) به عنوان یک رمان نویس، معمولا با یکدیگر، در کتابخانه خانه خود واقع در مالیبو کالیفرنیا فعالیت می‌کردند. این دو هنرمند دفتر بزرگی نداشته و آثار بزرگشان را داخل کتابخانه منزلشان خلق کردند!

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

جو دیدین به سبک نثر روشنی که داشت معروف است. محبوبیت دیگر وی، تفسیر‌هایی است که بین دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، بر زندگی مدرن مردم در ایالات متحده آمریکا می‌نوشت. او همراه با همسرش تعداد زیادی نمایش‌نامه رادیویی و تلویزیون معروف نوشت.


کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد (Karl Lagerfeld) را به عنوان یک طراح مد افسانه‌ای می‌شناسند. استودیوی کار او، داخل آپارتمانش در شهر پاریس قرار داشت.

۱۵ تصویر از دفتر کار افراد بزرگ در منزل که سکوی پرتاب آن‌ها شد

او بعد از ترک شغلش به عنوان یک مدیر طراحی در یک برند مد فرانسوی در سال ۱۹۶۱، شروع به طراحی مجموعه‌ای از برند‌های افسانه‌ای نظیر Chloe و Fendi کرد.

منبع: businessinsider


۱۴ شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ آغاز کردند

 کسب‌وکار‌ها و شرکت ها‌ی بزرگ و موفق جهان، هرگز مسیری ساده و بی‌دردسر را برای رسیدن به چنین جایگاهی طی نکرده‌اند.

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

مدیران جوان این مجموعه‌ها در ابتدای راه، اگرچه ایده‌هایی بزرگ را در سر داشتند، اما وسعت جیبشان به وسعت ایده‌هایشان نبود و به ناچار می‌بایست میزکار خود را در دل زیرزمین منازل، پارکینگ‌ها و یا حتی اتاقکی در خوابگاه‌ها برپا کنند.

درواقع، از دل همین جا‌های کوچک و پرت بود که شرکت ها‌ی بزرگی که امروزه بخش زیادی از گردش مالی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، ظهور کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این شرکت‌ها، با ما همراه باشید.

آمازون؛ شروع از یک پارکینگ

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

در سال ۱۹۹۴، جف بزوس مدیرعامل آمازون، تصمیم گرف تا از ظرفیت ها‌ی پدیده‌ای به نام اینترنت به بهترین شکل استفاده کند. وی از محل کار خود در شهر نیویورک استعفا و یک خانه را در شهر بلوو (Bellevue) اجاره کرد و فعالیت کتاب‌فروشی آنلاین خود را از پارکینگ آن خانه استارت زد.

تفریبا یک سال را به برنامه‌نویسی برای سایت خود گذراند که در آن زمان، تنها در زمینه فروش کتاب فعالیت داشت. در ماه جولای ۱۹۹۵ بود که وب‌سایت Amazon.com در دسترس کاربران قرار گرفت. اکنون جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان است و سرمایه خالص وی برابر با ۱۴۰ میلیارد دلار و ارزش شرکت تحت هدایت وی یعنی آمازون نیز حدود ۱.۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود.


فیسبوک؛ شروع از اتاقی در خوابگاه

دانشجویی

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

مارک زاکربرگ در سال ۲۰۰۳ و در زمانی که در دانشگاه‌ها‌روارد مشغول به تحصیل بود، اقدام به ایجاد وب‌سایتی تحت عنوان Facemash کرد که به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در مورد میزان جذابیت افراد نظر دهند. اما عمر این سایت کوتاه بود و تنها دو روز بعد متوقف شد.

تقریبا یک سال بعد، زاکربرگ و دوستانش –ادواردو ساورین، داستین مسکوویتز و کریس هیوز- وب‌سایت فیسبوک را راه‌اندازی کردند. شبکه‌ای اجتماعی برای دانشجویان که به تدریج در میان دانشجویان سراسر آمریکا به محبوبیت بالایی دست یافت و اکنون کاربرانی میلیاردی در جهان از آن استفاده می‌کنند.

امروز ارزش فیسبوک برابر با ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و بالغ بر ۴۵ هزار نفر نیز در سراسر جهان به صورت تمام وقت، در این شبکه بزرگ اجتماعی کار می‌کنند.


مایکروسافت؛ شروع از یک پارکینگ

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

در سال ۱۹۷۵، بیل گیتس به همراه پاول آلن شرکتی به نام Micro-Soft را که در زمینه میکروپردازنده‌ها و نرم‌افزار فعالیت داشت، راه‌اندازی و سیستم عاملی را برای کامپیوتر Altair ۸۰۰۰ طراحی کردند. این دو، کار خود را از یک پارکینگ در آلبوکرکی در ایالت نیومکزیکو آغاز کردند.

این شرکت، کم‌کم مراحل رشد خود را طی کرد و اکنون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان با ارزشی معادل ۱.۳ تریلیون دلار شناخته می‌شود. در حال حاضر، بالغ بر ۱۴۸ هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.


گوگل؛ شروع از یک پارکینگ

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

طبق گزارش وب‌سایت Business Insider، در سال ۱۹۹۸ سوزان ووجیتسکی و همسرش دنیس تروپر، یک خانه با چهار اتاق را در ملنو پارک کالیفرنیا خریداری کردند و پارکینگ این خانه را به دانشجوی دانشگاه استنفورد اجاره دادند.

این دو دانشجو همان لری پیج و سرگئی برین بودند که در حال کار روی شرکت جدید خود یعنی گوگل بودند. طولی نکشید که ووجیتسکی به عنوان شانزدهمین نفر به تیم گوگل پیوست. در سال ۲۰۱۹، پیح و برین از گوگل استعفا و در نامه‌ای نوشتند: باورکردنی نیست، زمانی که در سال ۱۹۹۸، سرور‌های خد را از یک اتاقی در خوابگاه به یک پارکینگ منتقل کردیم، چنین سفری را در پیش داشته باشیم.

تا پایان سال ۲۰۱۹، ارزش گوگل بالغ بر ۸۷۰ میلیون دلار برآورد شد و نزدیک به ۱۱۴ هزار نفر نیز در این شرکت کار می‌کنند.


اپل؛ شروع از یک پارکینگ

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

در سال ۱۹۷۶، والدین استیو جابز پارکینگ خانه خود را در اختیار استیو جایز فقید گذاشتند. استیو وزنیک، که در کنار جابز، اپل را پایه‌گذاری کرد، می‌گوید که این پارکینگ بخشی از تاریخ اپل است. بعد از مرگ استیو جابر، این پارکینگ به عنوان محلی برای بازدید عموم و یادآوری روز‌هایی که اولین قدم ها‌ی یک شرکت بزرگ در آن برداشته شد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق آخرین گزارش‌ها، ارزش شرکت اپل برابر با ۱.۲ تریلیون دلار عنوان شده است. فروشگاه ها‌ی این شرکت در ۲۵ کشور دنیا به مشتریان خود، خدمات ارائه می‌دهند و تا پایان سال ۲۰۱۹ نیز تعداد کارمندان این شرکت حدود ۱۳۷ هزار نفر ذکر شده است.


دیزنی؛ شروع از یک پارکینگ

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

والت دیزنی برای اولین بار از پارکینگ پشتی عموی خود برای نمایش یک کارتون بهره گرفت. وی در سال ۱۹۲۲، کارتون «آلیس در سرزمین کارتون» را ساخت که ترکیبی از انیمیشن و لایو اکشن بود. او بعد از مدتی به‌ها‌لیوود و نزد عموی خود رفت و توانست کارتون ها‌ی طراحی‌شده خود را به نمایش بگذارد.

طولی نکشید که محبوبیت کارتون آلیس که توسط والت طراحی شده بود، وی را بر این داشت تا به همراه برادر خود و با خرید یک دوربین ۲۰۰ دلاری، استودیوی Disney Brothers Cartoon Studio را راه‌اندازی کنند. در این استودیو بود که مجموعه «کمدی ها‌ی آلیس» ساخته شد.

اکنون ارزش شرکت دیزنی برابر با ۱۸۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود و بیش از ۲۲۳ هزار نفر نیز در آن مشغول به کار هستند.


آندر آرمور؛ شروع از زیر زمین

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

کلیون فلانک، بنیانگذاری آندر ارمور این شرکت را در سال ۱۹۹۶ و با هدف تولید پوشاک ورزشی با قابلیت انتقال تعریق از سطح پوست به سطح پارچه راه‌اندازی شد. وی در آن زمان، در خانه مادربزرگ خود زندگی و از زیرزمین آنجا به عنوان دفتر محل کار خود استفاده می‌کرد. در حال حاضر، ارزش آندر آرمور حدود ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.


اسپنکس؛ شروع از یک آپارتمان کوچک

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

ایده راه‌اندازی شرکت اسپنکس (SpanX) زمانی در ذهن سارا بلیکلی جرقه زد که وی مسئول فروش دستگاه فکس در یک فروشگاه بود. اگرچه او در شغل خود به عنوان فردی موفق شناخته می‌شد، اما پوشیدن لباس فرم به همراه جوراب شلواری وی را کلافه کرده بود.

همین مساله او را به فکر تولید محصولاتی سوق دارد که بتوانند راحتی بیشتری را برای افراد به ارمغان بیاورند. سارا بلیکلی حدود دو سال روی ایده خود کار کرد و همزمان به عنوان مسئول فروش دستگاه ها‌ی فکس نیز مشغول بود. در نهایت بعد از دو سال تحقیق و ارزیابی، به سراغ شرکت نیمان مارکوس رفت تا شانس فروش محصولات خود را امتحان کند.

طولی نکشید که دیگر فروشگاه ها‌ی دیگری همانند Saks و برگدورف گودمن نیز بستری را برای فروش محصولات اسپنکس فراهم کردند و اکنون این شرکت به جایگاه رسیده که طبق گزارش نشریه فوربز، ارزش خالص آن برابر با یک میلیارد دلار عنوان شده است.


تامبلر؛ شروع از یک اتاق خواب دوران کودکی

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

در سال ۲۰۰۷، دیوید کارپ شرکت تامبلر (Tumblr) را شرکتی که در زمینه ارائه خدمات میکروبلاگینگ و شبکه ها‌ی اجتماعی فعالیت می‌کند، پایه‌گذاری کرد. وی در آن زمان، در اتاق خواب دوران کودکی خود در شهر نیویورک، امور را مدیریت می‌کرد و در اولین شبی که سایت خود را بارگذاری کرد، توانست چیزی حدود ۷۵ هزار کاربر را جذب کند. تامبلر در سال ۲۰۱۳ با قراردادی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به شرکت یاهو واگذار شد. اما در سال ۲۰۱۹، وردپرس این شرکت را حدود ۳ میلیارد دلار خریداری کرد.


دل؛ شروع از یک اتاق در خوابگاه

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

در سال ۱۹۸۴، اغلب کامپیوتر‌ها با قطعات جدا از هم برای خریداران ارسال می‌شدند و آن‌ها می‌بایست خود، این قطعات را سرهم یا به اصطلاح اسمبل کنند. اما مایکل دل در همان سال، شرکت PC’s Limited را با هدف فروش کامپیوتر راه‌اندازی کرد که خدماتی همچون فروش، ساخت و تعمیرات را ارائه می‌داد.

او که برای کار خود به فضای بیشتری نیاز داشت از اتاق، به یک پارکینگ تغییر مکان داد و به تدریج به یکی از بزرگ‌ترین فعالان دنیای کامپیوتر تبدیل شد. ارزش شرکت دل در حال حاضر، حدود ۳۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده و بالغ بر ۱۶۵ هزار نفر نیز در این شرکت کار می‌کنند.


هارلی دویدسون؛ شروع از یک اتاقک

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

ویلیام اس. ها‌رلی در سال ۱۹۰۱، موتوری را طراحی کرد که می‌شد آن را روی یک دوچرخه سوار کرد. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۰۳، ویلیام و برادرش آرتور اولین موتورسیکلت را در دل یک اتاق بسیار کوچک، تولید کردند.

روی در ورودی این اتاق نوشته بود: Harley Davidson Motor Company. اکنون این شرکت با ارزش ۲.۸ میلیارد دلار به عنوان یکی از معروف‌ترین برند‌های حوزه خود به شمار می‌رود.


یانکی کندل؛ شروع از یک آشپزخانه

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

در سال ۱۹۶۹ بود که مایک کیتریج ۱۶ ساله، با آب کردن چند مداد شمعی و بکارگیری موم، توانست برای مادر خود در روز کریسمس یک شمع درست کند. یکی از همسایه ها‌ی مایک، مجذوب این ایده شد و از وی خواست تا چند شمع دیگر نیز با همین روش بسازد و به او بفروشد.

محبوبیت این شمع‌ها تا جایی پیش رفت که مایک کیتریج در نهایت شرکتی را تحت عنوان یانکی کندل راه‌اندازی کند. اکنون محصولات این شرکت در بسیاری از کشور‌های جهان به فروش می‌روند.


اچ پی؛ شروع از یک پارکینگ

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

بیل هیولت و دیوید پاکارد، پارکینگ خودرویی را در شهر پالو آلتو کالیفرنیا اجاره کردند و در سال ۱۹۳۸، اولین محصول خود را که در واقع یک نوسان‌ساز صوتی برای تست تجهیزات صوتی بود، تولید کنند.

ارزش شرکت اچ پی تا پایان سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۱ میلیارد دلار برآورد شد و تقریبا ۵۶ هزار نفر نیز در آن مشغول به فعالیت هستند.


متل؛ شروع از یک پارکنیگ

چهارده شرکت بزرگ دنیا که کار خود را از زیرزمین و پارکینگ خانه‌ها آغاز کردند

در سال ۱۹۴۴ بود که مت متسون مشغول کار در گاراژ خانه خود بود که الیوت هندلر از وی خواست تا چند قاب عکس را برای وی تولید کند. سپس همسر هندلر این قاب عکس‌ها را با قیمت ۳ هزار دلار در یک نمایشگاه عکاسی به فروش رساند. در اکتبر ۱۹۴۴ که این قاب عکس‌ها، به محبوبیت بالایی دست یافتند، متسون و هندلر تصمیم گرفتند تا از ترکیب نام خود، برای تعیین اسم شرکت جدید استفاده کنند که در نهایت متل انتخاب شد.

شرکت متل (Mattel) در کنار تولید قاب عکس، از خرده چوب‌ها برای ساخت وسایل چوبی برای عروسک‌ها استفاده می‌کرد و در نهایت به سمت تولید عروسک روی آورد. هم اکنون این شرکت با ارزشی معادل ۳ میلیارد دلار به عنوان یکی از محبوب‌ترین برند‌های دنیای اسباب‌بازی شناخته می‌شود.

+ نوشته شده در دو شنبه 1 ارديبهشت 1399برچسب:فیسبوک,گوگل,آمازون,مایکروسافت,اپل,دیزنی,آندر آرمور,اسپنکس,تامبلر,دل,هارلی دویدسون,یانکی کندل,اچ پی,متل,, ساعت 20:47 توسط آزاده یاسینی


طولانی‌ترین حیوان دنیا در استرالیا پیدا شد

 طولانی‌ترین حیوان دنیا در اعماق آب‌های استرالیا کشف شده و بر اساس ویدیو‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد که این موجود تنها گوشه‌ای از شگفتی‌های اعماق اقیانوس‌ها باشد. طولانی‌ترین حیوان دنیا موجودی آبزی در نزدیکی سواحل غربی کشور استرالیا بوده که در جریان اکتشافات اقیانوسی و جستجو اعماق آب‌ها در این منطقه پیدا شده است. در بررسی این کشف شگفت‌انگیز با ما همراه باشید.

طولانی‌ترین حیوان دنیا در استرالیا پیدا شد

این موجود عجیب و فوق‌العاده طولانی آبزی سیفونوفور آپولمی (siphonophore Apolemia) نام دارد و تخمین زده شده که طول آن در حدود ۴۶ متر است. محققان استرالیایی در جریان اکتشافات دریایی خود به اعماق آب‌های استرالیا رفتند و علاوه بر این جاندار عجیب و غریب، گونه‌های جانوری متنوع و شگفت‌انگیزی کشف کردند.

تحقیقات دانشمندان تحت نظر موسسه اقیانوسی اشمیت (Schmidt Ocean Institute) بود و گفته شده که در طول پروسه یک ماهه این اکتشافات اقیانوسی، ۳۰ گونه جانوری آبزی جدید کشف شده است؛ با این وجود سیفونوفور آپولمی در میان تمامی موجودات ریز و درش ثبت شده، از همه عجیب‌تر به نظر می‌رسد.

سیفونوفور‌ها به صورت معمول بسیار بلند هستند و با ظاهر شفاف خود، در قسمت‌های مسطح کف اقیانوس‌ها شناور می‌شوند؛ برای جذب طعمه، این حیوانات نوعی درخشش خاص را به وجود می‌آورند و حرکت سیفونوفور هم معمولا به شکل جهش و کشش است.

البته نکته جالب‌توجه اینجاست که طولانی‌ترین حیوان دنیا یک ارگانیسم واحد نبوده و در عوض، به صورت کلنی چند ارگانیسم وابسته و متصل به هم به وجود می‌آید؛ این ارگانیسم‌ها شامل جانورانی هستند که به گونه عروس دریایی و جانداران مشابه شباهت دارند و با شرکت در کلنی مورد نظر، یک سیفونوفور را تشکیل می‌دهند که نوعی ارگانیسم گروهی است. در این زندگی گروهی و جمعی وابسته به یکدیگر، هر قسمت از کلنی یک وظیفه را بر عهده می‌گیرد و در حالی که بخشی از جانداران زیرگروه مسئول به جلو راندن کل بدن هستند، ارگانیسم‌های جزئی دیگری مسئولیت تولیدمثل و یا هضم غذا را بر عهده دارند.

برای تولید مثل، سیفونوفور‌ها نیازی به جاندار دیگری ندارند و به گونه‌ای، یک زنجیره گسترده از بدنه‌ای مخصوص را به وجود می‌آورند که از لحاظ ژنتیکی با جاندار مادر تطابق کامل دارد. با وجود درازی این موجود آبزی، قطر سیفونوفور تنها به اندازه قطر یک شلنگ معمولی بوده و حالت مارپیچی جاندار که در ویدیو بالا دیدیم به وضعیت تغذیه و تامین انرژی طولانی‌ترین حیوان دنیا مربوط می‌شود.

طولانی‌ترین حیوان دنیا در استرالیا پیدا شداز جانداران کشف شده در پروژه موسسه اقیانوسی اشمیت

دکتر نریدا ویلسون (Nerida Wilson)، سرپرست تیم تحقیقاتی این اکتشافات یک ماهه می‌گوید که برخلاف انتظار، رنج گسترده و فوق‌العاده متنوعی از حیوانات ناشناخته در جستجو‌ها پیدا شد و او و همکارانش اصلا انتظار نداشتند که در ماموریتی برای افزایش سطح آگاهی در مورد جانداران آبزی، چنین اکتشافات حیرت‌انگیزی ثبت شوند.

طولانی‌ترین حیوان دنیا در استرالیا پیدا شد

به کمک کاوشگر دریایی “SuBastian” ویلسون و تیمش تعداد ۲۰ اکتشاف زیر آب که در کل ۱۸۱ ساعت طول کشید را انجام دادند و به عمق‌هایی بیشتر از عمق میانگین اقیانوس‌های جهان که ۴ کیلومتر اندازه‌گیری شده، رسیدند. نکته جالب‌توجه در مورد تحقیقات این تیم مربوط به دسترسی سایر پژوهشگران حوزه اقیانوسی به اطلاعات جمع‌آوری شده، بدون پرداخت هزینه بوده و از طرف دیگر ویلسون و همکارانش اعلام کرده‌اند که در آینده تمامی داده‌های به دست آمده در تحقیقات را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.

منبع: slashgear

+ نوشته شده در شنبه 30 فروردين 1399برچسب:طولانی‌ترین حیوان دنیا در استرالیا پیدا شد,سیفونوفور‌ها, ساعت 18:30 توسط آزاده یاسینی


محققان واضح‌ترین تصاویر خورشید را به ثبت رساندند

 محققان دانشگاه مرکزی لانکاشایر موفق شدند واضح‌ترین تصاویر خورشید را به ثبت برسانند. این تصاویر حقایق جدیدی از خورشید را آشکار کرده است.

محققان واضح‌ترین تصاویر خورشید را به ثبت رساندند

طی همکاری محققان دانشگاه مرکزی لانکاشایر (Lancashire) با مرکز پرواز‌های فضایی مارشال، تصاویر بسیار واضحی از خورشید به ثبت رسید. این محققان که تصاویر جدید خورشید را با تلسکوپ Hi-C ناسا به ثبت رساندند اعلام کردند اتمسفر این ستاره بیش از آنچه که تصور می‌شد پیچیده است.

نگاهی به جزئیات واضح‌ترین تصاویر خورشید

محققان واضح‌ترین تصاویر خورشید را به ثبت رساندند

دانشمندان با بررسی واضح‌ترین تصاویر خورشید دریافتند که درون قسمت‌هایی از اتمسفر این ستاره که در گذشته تصور می‌شد تاریک و خالی هستند، رشته‌هایی از گاز‌های الکتریکی گرم وجود دارد که وسعت آن‌ها بیش از ۳۱۱ مایل است. محققان این پروژه می‌گویند دمای هر کدام از این رشته‌ها به ۱.۸ میلیون درجه فارنهایت می‌رسد و طول آن‌ها بیشتر از فاصله بین لندن تا بلفاست (پایتخت ایرلند شمالی) است.

محققان واضح‌ترین تصاویر خورشید را به ثبت رساندند

تلسکوپ Hi-C ناسا در این ماموریت موفق شد رشته‌های مغناطیسی بزرگی را در بخش‌های تاریک شناسایی کند که طبق اعلام محققان این رشته‌ها از جنس پلاسمای بسیار گرم ساخته شده‌اند و دمای آن‌ها به میلیون‌ها درجه می‌رسد. البته همچنان نحوه ساخت این رشته‌ها برای محققان این پروژه نامشخص است و ستاره‌شناسان در حال بررسی آن‌ها هستند.

منبع: dailymail

+ نوشته شده در سه شنبه 26 فروردين 1399برچسب:محققان واضح‌ترین تصاویر خورشید را به ثبت رساندند, ساعت 15:0 توسط آزاده یاسینی


متروکه‌ترین قاره دنیا!

 منطقه جنوبگان یا «قاره سفید» بیشتر به مناظر شکوهمند و یخ بندان‌های عظیم و سوررئالش شناخته می‌شود، اما ما اطلاعات جالب و شگفت‌انگیز دیگری هم درباره این منطقه داریم. به عنوان مثال ما می‌دانیم که جنوبگان خانه میلیون‌ها پنگوئن و بزرگ‌ترین منبع آب شیرین جهان است و آتشفشان‌های فعال و دریاچه‌های غیرمنجمد زیادی دارد.

هرچند کاوشگرانی همچون «ارنست شاکلتون» و «روئال آموندسن» با سختی‌های زیادی خودشان را به قطب جنوب رساندند تا به این قاره سفر کنند، اما این روز‌ها دیگر امکان سفر به این مکان دگرجهانی و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی آن برای همه افراد فراهم است، هرچند کمتر کسی به بازدید از آن‌جا تمایل دارد. آب و هوای ناملایم و مشکلات منطقه‌ای باعث شده‌اند بازدید از این قاره بسیار مشکل شود و این قاره با هزار نفر سکنه، کم جمعیت‌ترین قاره جهان لقب بگیرد. در خور ذکر است که این قاره سردترین جای زمین است و تقریبا همه سطح آن با یخ پوشیده شده است. در پرونده امروز، شما را با چند حقیقت و دانستنی جالب درباره این قاره، شگفت‌زده خواهیم کرد.

سرکی در متروکه‌ترین قاره دنیا!

کوهی‌یخی به طول ۱۱ هزار کیلومتر مربع

قطعات یخی غول‌پیکری که در آب‌های در حال انجماد قطب جنوب شناور هستند، منظره‌ای مسحور کننده را در برابر چشمان هر بیننده‌ای ایجاد می‌کنند، اما آیا می‌دانستید که یک کوه یخی فقط وقتی به طور رسمی کوه یخی شناخته می‌شود که طول آن بیشتر از ۵ متر باشد؟ قطعات یخی کوچک‌تر، «برگی بیت» یا «گرالر» به معنی غران، نامیده می‌شوند. دلیل این نام گذاری این است که با خارج شدن هوای به دام افتاده در این قطعات کوچک یخی هنگام ذوب شدن شان، صدایی از آن‌ها خارج می‌شود که شبیه صدای غرش یک حیوان است.

بزرگ‌ترین کوه یخی شناور مسطح که در منطقه قطب جنوب به ثبت رسیده، کوه یخی ۱۵-B است که در سال ۲۰۰۰ از «صخره یخی راس» جدا شد. طول کوه یخی ۱۵-B بیشتر از طول کشور جامائیکا و معادل ۱۱ هزار کیلومتر مربع است. البته به تازگی، یکی از عکس‌های جدید ناسا نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین کوه یخی قطب‌جنوب پس از گذشت ۲۰ سال از جدا شدنش از یخچال طبیعی، در مراحل نهایی حیات خود به سر می‌برد و در حال نابودی است.

۹۰ درصد آب‌های شیرین جهان برای هزار نفر

ورقه یخی وسیع قطب جنوب، ۸۰ تا ۹۰ درصد آب‌های شیرین جهان را درون خود جای داده است در حالی که تنها هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند! ورقه یخی قطب جنوب بزرگ‌ترین ورقه یخی کره زمین است که به شکلی باورنکردنی ۱۴ میلیون کیلومتر مربع از رشته کوه‌های قطب جنوب، دره‌ها و ارتفاعات این منطقه را پوشانده است؛ بنابراین تنها یک درصد از منطقه قطب جنوب باقی می‌ماند که به طور دایمی خالی از یخ است. یخ‌های قطب جنوب در عمیق‌ترین نقاط آن ۵/۴ کیلومتر ضخامت دارند. این میزان ضخامت به اندازه نصف ارتفاع کوه اورست است! اگر همه این یخ‌ها ذوب شوند، سطح آب دریا‌های جهان حدود ۶۰ متر بالا می‌آید!

در گذشته این قاره، سرسبز و معتدل بوده

سرکی در متروکه‌ترین قاره دنیا!

با توجه به این‌که سردترین دما روی زمین تاکنون در قطب جنوب به ثبت رسیده است، تصور این‌که قطب جنوب در گذشته منطقه‌ای معتدل بوده باشد، سخت است. اما دانشمندان می‌گویند قطب جنوب همیشه یک سرزمین یخ‌زده که در چنگال یک لایه بزرگ یخی گرفتار شده باشد، نبوده است. برآورد‌های محققان نشان می‌دهد که ۴۰ تا ۵۰ میلیون سال پیش، دما در سراسر قطب جنوب به ۱۷ درجه سانتی گراد می‌رسیده است. دانشمندان همچنین فسیل‌هایی را پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهند قطب جنوب در گذشته پوشیده از جنگل‌های سرسبزی بوده که دایناسور‌ها در آن زندگی می‌کرده‌اند!

۲ میلیون سال است که در این قاره باران نباریده

با آن‌که یخچال‌های قطب جنوب دربردارنده بخش عمده آب‌های شیرین جهان هستند، اما منطقه جنوبگان یک قاره کویری در نظر گرفته می‌شود. هرچند تصور افراد بسیاری از کویر، ناحیه‌ای با تله‌ای شنی و دمای بسیار بالاست، اما از نظر فنی یک کویر نباید حتما منطقه‌ای گرم یا شنی باشد بلکه کویری بودن به میزان بارندگی منطقه به شکل باران، برف و مه بستگی دارد. هر منطقه‌ای که میزان بارندگی سالانه بسیار کمی (کمتر از ۲۵۴ میلی متر) را به خود اختصاص دهد یک کویر است.

متوسط بارندگی سالانه در قطب جنوب طی ۳۰ سال گذشته چیزی بیش از ۱۰ میلی متر بوده است و می‌توان گفت بیش از دو میلیون سال است که در دره‌های خشک قطب جنوب باران نباریده است؛ بنابراین هرچند منطقه جنوبگان از یخ پوشیده شده است، اما به دلیل بارندگی بسیار کم، وسیع‌ترین بیابان جهان شناخته می‌شود که ۴۵ میلیون سال باورنکردنی را برای تشکیل یخ‌هایی به ضخامت فعلی‌شان پشت سر گذاشته است. قطب جنوب همچنین به عنوان یکی از خشک‌ترین، سردترین، بادگیرترین و مرتفع‌ترین قاره‌های جهان شناخته می‌شود.

متوسط دما در این قاره ۸۳- درجه سانتی‌گراد

سرکی در متروکه‌ترین قاره دنیا!

هرچند احتمالا از شنیدن این موضوع که قطب جنوب یکی از سردترین نقاط کره زمین است، شگفت زده نمی‌شوید، اما شاید ندانید که این منطقه رکورد سردترین نقطه کره‌زمین را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۰، داده‌های ماهواره‌ای ناسا دمای ۱۳۶- درجه فارنهایت (۹۳- درجه سانتی گراد) را برای این منطقه به ثبت رساند. ناسا این کشف را در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد. متوسط دما در قطب جنوب ۸۳- درجه سانتی گراد (۱۲۷- درجه فارنهایت) اعلام شده است، بنابراین سردترین درجه به ثبت رسیده تفاوت زیادی نسبت به دمای معمول در طول سال در این منطقه ندارد.

گرد و غباری از الماس در هوا

اگرچه در قطب جنوب میزان بارش کم است، اما شگفتی‌های هواشناسی زیادی در این منطقه وجود دارد و گرد و غبار الماس یکی از آن‌هاست! این گرد و غبار در واقع ذره‌های آبی هستند که در لایه‌های بالایی جو به شکل کریستال یخ می‌زنند و به زمین می‌ریزند. گرد و غبار الماس در واقع شبیه مه است که در نزدیکی سطح زمین تشکیل شده است و می‌تواند به مدت چند روز بدون وقفه تداوم داشته باشد.

لایه مه تشکیل شده از کریستال‌های یخی اغلب بسیار نازک است و ممکن است هیچ تاثیری روی دید نداشته باشد، اما در برخی موارد ضخامت این لایه به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد و ممکن است به چندین متر برسد. کریستال‌های کوچک یخ با انعکاس نور خورشید به چشم، تصویری زیبا ایجاد می‌کنند به گونه‌ای که به نظر می‌رسد تعداد زیادی از الماس‌های کریستالی کوچک در هوا معلق شده‌اند.

وجود آب‌های قرمز به صورت آبشاری

سرکی در متروکه‌ترین قاره دنیا!

در سال ۱۹۱۱ در یخچال دوردستی در قطب جنوب، پدیده عجیبی مشاهده شد. آب‌های قرمز رنگی که به صورت آبشاری از عمق یخچال‌ها جاری شده بود، روی یخ‌های سفید نیلوفری یخچال طبیعی «تیلور»، لکه‌هایی به رنگ قرمز تیره ایجاد کرده بود. این رنگ قرمز سال‌ها برای دانشمندان به صورت یک معمای حل نشده باقی ماند.

در ابتدا دانشمندان فکر کردند دلیل ایجاد این رنگ در آب‌های جاری شده از یخچال‌ها باید وجود جلبک‌های خاصی در آن‌ها باشد، اما این فرضیه هیچ وقت تایید نشد. در نهایت دانشمندان پس از یک قرن و در سال ۲۰۱۷ توانستند معمای «آبشار‌های خون» در قطب جنوب را حل کنند. آن‌ها بعد از انجام آزمایش‌هایی به این نتیجه رسیدند که اکسیداسیون آهن باعث شده تا آب حالت زنگ‌زدگی پیدا کند. هنگامی که آب آهن‌دار به اکسیژن برخورد می‌کند، دچار زنگ‌زدگی می‌شود و در نتیجه به رنگ سرخ درمی‌آید.

سرعت گرمایشی در این‌جا، بیشتر از دیگر

نقاط زمین است

شبه جزیره قطب جنوب با سرعت بیشتری نسبت به بسیاری از مناطق دیگر روی کره‌زمین در حال گرم شدن است. به عبارت دیگر، این منطقه یکی از مناطقی است که سرعت گرم شدن بالایی دارد. در طول ۵۰ سال گذشته، میانگین دما در سراسر شبه جزیره قطب جنوب ۳ درجه سانتی گراد افزایش یافته است. این میزان افزایش دما پنج برابر متوسط افزایش دما در کره زمین است. این شرایط دمایی منجر به برخی تغییرات از جمله تغییر در زمان و مکان تشکیل کلونی توسط پنگوئن‌ها و نیز زمان و مکان تشکیل یخ‌های دریا شده است. همچنین این شرایط به معنای طولانی‌تر شدن فصل رشد خزه‌های سبز شبه جزیره قطب جنوب خواهد بود.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد آتشفشان‌های این

قاره

سرکی در متروکه‌ترین قاره دنیا!

قطب جنوب چندین آتشفشان دارد که دو مورد از آن‌ها فعال هستند. قله آتشفشانی اربوس، دومین آتشفشان بزرگ در قطب جنوب و جنوبی‌ترین آتشفشان فعال روی زمین است. این آتشفشان یخی که در جزیره راس قرار دارد، دارای چندین ویژگی منحصر به فرد است. بخارافشان‌های یخی و پیکره‌های یخی پیچ خورده‌ای که در اطراف گاز‌های خارج شده از منافذ نزدیک دهانه آتشفشان تشکیل می‌شوند از جمله این ویژگی‌ها هستند. دومین آتشفشان فعال قطب جنوب یک دهانه آتشفشانی در جزیره «فریب» واقع در جزایر «شتلند جنوبی» است که آخرین فوران آن در سال ۱۹۶۹ صورت گرفت و امروزه مکانی جذاب برای بازدید جهانگردانی است که قطب جنوب را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند.

منطقه‌ای فقط با جهت شمال

اگر در قطب جنوب بایستید، در جنوبی‌ترین نقطه کره‌زمین قرار دارید. فرقی نمی‌کند رو به کدام طرف ایستاده باشید، هر جهتی که به آن نگاه می‌کنید جهت شمال است؛ بنابراین چگونه است که ما شبه جزیره قطب جنوب را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم می‌کنیم؟ این کار با توجه به نصف النهاراصلی صورت می‌گیرد. نصف‌النهار اصلی یک خط تخیلی است که از گرینویچ در انگلیس و از صفر درجه طول جغرافیایی عبور می‌کند. اگر در قطب جنوب بایستید و رو به گرینویچ قرار بگیرید، همه چیز در سمت چپ شما قطب جنوب غربی و همه چیز در سمت راست شما قطب جنوب شرقی خواهد بود.

محل زندگی ۱۲ میلیون پنگوئن

سرکی در متروکه‌ترین قاره دنیا!

حتما می‌دانید که پنگوئن‌ها در قطب جنوب زندگی می‌کنند، اما به احتمال زیاد تا امروز، اطلاعاتی درباره تعدادشان نشنیده‌اید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق اعلام محققانی مثل «ران ناوین» که در تابستان‌های قطب جنوب به شمارش جمعیت پنگوئن‌ها پرداخته‌اند، تعداد این حیوانات دوست داشتنی در قاره جنوبگان به ۱۲ میلیون می‌رسد. پنگوئن زیبای امپراتور و پنگوئن آدلی دوگونه پنگوئن حقیقی قطب جنوب هستند که تغییرات آب و هوایی بقای آن‌ها را تهدید می‌کند.

+ نوشته شده در دو شنبه 25 فروردين 1399برچسب:متروکه‌ترین قاره دنیا,قطب جنوب,پنگوئن,آتشفشان,آب شیرین,منطقه جنوبگان,قاره سفید, ساعت 16:59 توسط آزاده یاسینی